HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
1 2 3
Author
Comment
Re: Eskatologi

Sköld:

GUD VILL INTE HA MÄNNISKANS OFFER,
HAN VILL HA HENNES LIV, HENNE SJÄLV;

D.V.S. LIVSGEMENSKAP
MED HENNE.

TILL DETTA SKAPADE
HAN HENNE.

När denna livsgemenskap inte längre var möjlig, gemenskap i Ande och sanning, p.g.a. Människans syndafall, instiftade Gud offertjänsten; som i allt pekade framåt mot Jesu offerdöd på korset.

Sedan det offret lagts, en evig Överstepräst kommit som offrar Sig själv för alla Människor på jorden, finns inte längre någon funktion i offrandet; annat än att förminska betydelsen av Jesu offerdöd på korset.

Fred:
Du tycks sätta Jesu offerdöd i motsättning till de symboliska och förebildande offren som bars fram före Jesu korsdöd, något som jag uppfattar som helt absurt. Vi har idag Herrens måltid som symboliskt påminner oss Jesu fullbordade försoningsverk, judarna inklusive den tidiga judiska församlingen hade tempeltjänsten.

Men eftersom du inte tycks fästa något avseende vid vad Skriften har att säga beträffande den framtida offertjänsten så är det väl knappast meningsfullt att vi fortsätter det här samtalet.

Shalom!
Fred

Re: Eskatologi

Det var värst vad det var känsligt då, att ifrågasätta den hemsida som Fred referar till, som nästan uteslutande citeras ur och som tydligen måste försvaras!?

Det ger mig inga "bra vibrationer" i den "ena näsborren" av "sektlukt".

Det är som att säga ngt ofördelaktigt om Ekman till ngn från LO. Det blir reaktioner som om "man petade i honom själv".

Irritationen blir även alltmer uppenbar i vad Freds små "egna" kommentarer andas. Han vill helst luta sig mot innehållet på den hemsida han tydligen vill försvara till varje pris.

Det visar sig så småningom om "mjuka ord", är en "Andens frukt", eller "hala insmickrande ord".
---

Nå, till sak:

Vill gå tillbaka till ett citat tidigare från Fred:

"Det är klart att det är människan Jesus som dör (Gud kan inte dö), men döden innebär ju inte existensens upphörande för någon människa."

HaFo:

Du har tidigare sagt att Gud och människa inte kan skiljas åt i Kristi person. Men så motsäger Du det med denna mening:

"Det är klart att det är människan Jesus som dör (Gud kan inte dö)"

Om människan Jesus dör och "Gud Jesus" lever vidare, så är ju Kristi person av Gud och människa förenade upplöst - eller hur?

Och Du fortsätter ungefär lika svävande som Ekman med:

"men döden innebär ju inte existensens upphörande för någon människa."

HaFo:

Det var inte det här frågan handlade om, utan huruvida Gud och människa kan skiljas åt i Kristi person (dö andligt) och ändå kunna bära fram ett RENT offer av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod.

Med Din mening:

"Det är klart att det är människan Jesus som dör (Gud kan inte dö)", så skapar Du faktiskt en "JDS - lära".
---
Ofret är Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod, medan Gud och människa förenade (Kristi person), predikar för andarna i fängelset, med den från livet frånskilda Kristi jordiska kropp i graven.

Då är ingen treenighet upplöst och heller har ingen upplösning av Kristi person (Gud och människa förenade) har skett och Jesus kunde bära fram det RENA offret av Kristi persons kropp och blod. Det är Kristi persons kropp och blod som är offret! "Kristi blod för mig utgjutet - Kristi kropp för mig utgiven". Ngt som nattvarden påminner mig om.
---
En del kallar detta för hårklyverier och att det viktiga är att vi vet att Jesus "dog tillräckligt".

Men det tyckte inte Jesus. Han sa att den som inte äter Hans kött och dricker Hans blod har inte liv i sig.

Vid den tidpunkt Han sa detta, så kunde det inte handla om "nattvarden", utan om att i hjärtat se, vem Han ÄR och därmed betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Här tycker jag fortfarande att Du Fred svävar lite på målet.
---

Ang "offertjänsten", så tycker jag Du börjar bli lite klarare, när Du säger om den:

"den naturligtvis inte kommer att lägga något till det fullkomliga offer som Jesus utförde på Golgata kors när han där som Guds Lamm bar allas våra synder."

Om vi skulle finnas med vid en sådan ev. återupprättat
"offertjänst". Skulle Du då ta avstånd ifrån den, om den skulle handla om ngt annat, än att peka på det fullbordade offret av Jesus Kristus på korset?

Enligt vad jag tror, så kommer antikrist, att i möjligaste mån försöka kopiera Guds verk.

Därför tror jag vi behöver vara totalt klara på den här punkten, så inte antikrist med "en återupprättad tempeltjänst", bedrar människor och som kristna lockas med till att bejaka.

Inte minst då isåfall utifrån "Din propaganda", för en återupptagen "tempeltjänst".

Jag tror Fred, att Du har ngt väldigt väsentligt att förmedla kring Judarna som folk och nation i ändtiden.

Och Du refererar till Skrifter i Bibeln, som även enligt mig, inte kan syfta på församlingen, utan som pekar på Israel som nation.

Men jag är fortfarande väldigt tveksam till var Du egentligen står i grunden kring kristen tro, vem Jesus ÄR och därmed betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Och önskar än mer bejakanden av att ingen annan "offertjänst", kan upprättas än som enbart har till funktion att peka på Jesu försoningsblod på korset.

Och att Du kommer att ta avstånd från varje sådan upprättad offertjänst, som skulle kunna peka på ngt annat.

För det är inte otroligt, att det kommer att uppträda. Och då får inte de kristna falla till föga bara för att Du pekar på Bibelsammanhang, som talar om en återupprätttad tempel och offertjänst!!!!!

HaFo

Re: Eskatologi

Fred:
Du tycks sätta Jesu offerdöd i motsättning till de symboliska och förebildande offren som bars fram före Jesu korsdöd, något som jag uppfattar som helt absurt. Vi har idag Herrens måltid som symboliskt påminner oss Jesu fullbordade försoningsverk, judarna inklusive den tidiga judiska församlingen hade tempeltjänsten.

--

Hur läser Du mina inlägg egentligen?!

F.ö. den judiskkristna församlingen ägnade sig åt "brödsbrytandet och bönerna" och ingenting annat.

Mvh

Re: Eskatologi

Sköld skriver:

Hur läser Du mina inlägg egentligen?!

F.ö. den judiskkristna församlingen ägnade sig åt "brödsbrytandet och bönerna" och ingenting annat.

Fred:
Av historiska uppgifter inklusive de i N.T. framgår det att den tidiga på Jesus troende församlingen som till övervägande delen bestod av judar också deltog vid gudstjänsterna i templet så länge det var möjligt. Av Paulus exempel kan vi förstå att det deltagandet också innebar att man deltog i offrandet. Givetvis var man som Jesustroende därvid medvetna om att den Gudstjänsten bestod av skuggor till den verklighet som Jesus förmedlat genom sin offerdöd.Insikten om offrtjänsten som förebildlig borde också deras judiska bröder haft även om de ännu inte insett att verkligheten kommit i och med Jesu offer. Förmodar därför att de Jesustroende judarna gjorde sitt bästa för att förmedla det glada budskapet till sina ofrälsta judiska bröder.

Apg. 2:
41 De som då togo emot hans ort läto döpa sig; och så ökades församlingen på den dagen med vid pass tre tusen personer.
42 ¶ Och dessa höllo fast vid apostlarnas undervisning och brödragemenskapen, vid brödsbrytelsen och bönerna.
43 Och fruktan kom över var och en; och många under och tecken gjordes genom apostlarna.
44 Men alla de som trodde höllo sig tillsammans och hade allting gemensamt;
45 de sålde sina jordagods och vad de eljest ägde och delade med sig därav åt alla, eftersom var och en behövde.
46 Och ständigt, var dag, voro de endräktigt tillsammans i helgedomen; och hemma i husen bröto de bröd och åto med fröjd och i hjärtats enfald, och lovade Gud.
47 Och allt folket vad dem väl bevåget. Och Herren ökade församlingen, dag efter dag, med dem som läto sig frälsas.
1 ¶ Och Petrus och Johannes gingo upp till helgedomen, till den bön som hölls vid nionde timmen.
2 Och där bars fram en man som hade varit ofärdig allt ifrån moderlivet, och som man var dag plägade sätta vid den port i helgedomen, som kallades Sköna porten, för att han skulle kunna begära allmosor av dem som gingo in i helgedomen.
3 När denne nu fick se Petrus och Johannes, då de skulle gå in i helgedomen, bad han dem om en allmosa.
4 Då fäste Petrus och Johannes sina ögon på honom, och Petrus sade: »Se på oss.»
5 När han då gav akt på dem, i förväntan att få något av dem,
6 sade Petrus: »Silver och guld har jag icke; men vad jag har, det giver jag dig. I Jesu Kristi, nasaréens namn: stå upp och gå.»

Apg 21:
18 Dagen därefter gick Paulus med oss andra till Jakob; dit kommo ock alla de äldste.
19 Och sedan han hade hälsat dem förtäljde han för dem alltsammans, det ena med det andra, som Gud genom hans arbete hade gjort bland hedningarna.
20 När de hörde detta, prisade de Gud. Och de sade till honom: »Du ser, käre broder, huru många tusen judar det är som hava kommit till tro, och alla nitälska de för lagen.
21 Nu har det blivit dem sagt om dig, att du lär alla judar som bo spridda bland hedningarna att avfalla från Moses, i det du säger att de icke behöva omskära sina barn, ej heller i övrigt vandra efter vad stadgat är.
22 Vad är då att göra? Helt visst skall man få höra att du har kommit hit.
23 Gör därför såsom vi nu vilja säga dig. Vi hava här fyra män som hava bundit sig genom ett löfte.
24 Tag med dig dessa, och låt helga dig tillsammans med dem, och åtag dig omkostnaderna för dem, så att de kunna låta raka sina huvuden. Då skola alla förstå att intet av allt det som har blivit dem sagt om dig äger någon grund, utan att också du vandrar efter lagen och håller den.
25 Vad åter angår de hedningar som hava kommit till tro, så hava vi här beslutit och jämväl skrivit till dem, att de böra taga sig till vara för kött från avgudaoffer och för blod och för köttet av förkvävda djur och för otukt.»
26 Så tog då Paulus männen med sig och lät följande dag helga sig tillsammans med dem; sedan gick han in i helgedomen och gav till känna när den tid skulle gå till ända, för vilken de hade låtit helga sig, den tid före vars utgång offer skulle frambäras för var och en särskild av dem.

Jag citerar här ur en historisk sammantällning skriven av Göran Lennartson som handlar om "Jesusrörelsen i Galileen mellan åren 70-370.

http://www.tyresopingst.se/Darash/Jesuror1.pdf

Här använder jag mig av en enkel definition på judekristen som en jude som dels har relation
till Toran, dels bekänner Jesus som Messias.

Inom forskningen råder det i stort consencus om att judekristendomen var den mest
ursprungliga kristendomsformen, en stark rörelse under första århundradet och att den
69
överlevde det andra århundradet i bl.a.. Transjordanien och Syrien.

Församlingen i Jerusalem var ledande för de judekristna fram till år 66, men förlorade den
rollen i samband med det första judiska upproret. Enligt en uppfattning utvandrade
församlingen till Pella i Dekapolis öster om Jordanfloden men kom tillbaka till Jerusalem
efter krigets slut. Den judekristna församlingen levde så kvar i Jerusalem fram till andra
judiska upproret - bar Kochbaupproret 132-135. Det kriget resulterade i att alla judar fördrevs
70
från Jerusalem. Från den tiden blir den ledande församlingen i Jerusalem hednakristen.


Frågan om relationen mellan den kristendomsförståelse som församlingen i Jerusalem
representerar och den judekristna rörelsen efter år 70, har tudelat forskningen. Somliga menar
att Jerusalemförsamlingen teologiskt överensstämde med senare judiska grupper i exempelvis
Galileen. Andra är skeptiska och menar att de judekristna i Galileen efter år 70 läromässigt
71
var heterodoxa.

Fortsätter här med att citera ur hans artikel,
JUDEKRISTNA & JUDAISTER

http://www.tyresopingst.se/Darash/Judekr01.pdf

Paulus går emot Petrus i Antiochia.

Det har funnits och finns något av ett kristet "komplex" inför allt judiskt. "Judiskt" har ofta i
kristendomens historia uppfattats som motsatsen till "kristet".

I linje med det har Jesus fråntagits sin judiska identitet. Jerusalemförsamlingen har framställts
som "kristen". Och Paulus gjorts till banerförare för revolt mot Toran och rent av mot judisk
tro.

En förklaring kan vara att läst in samtidens Judendom i bibeltexterna. Det man ofta glömmer
är att samtidens Judendom format ställningstaganden mot Kristendomen

I samma polemiska situation har Kristenheten avgränsat sig mot Judendomen med resultatet
att "judiskhet" uppfattades som motsatsen till "kristet". Ingenting kan egentligen vara mer
felaktigt. Givetvis finns det olikheter mellan Judendom och Kristendom. Men man bör vara
observant på vad som är en ursprunglig motsättning och vad som blivit en skiljelinje under
historiens lopp.

Utgångspunkten är att Nya Testamentet inte alls har något problem med det som är judiskt.
Den första församlingen hade inte alls några synpunkter på att judar som accepterat Jesus som
Messias samtidigt bejakade sin judiska identiteten och levde judiskt. Inte heller görs några
försök att ta ut Jesus ur det judiska sammanhanget. Skälet är att man helt enkelt inte såg
någon konflikt mellan evangelium och judiskhet under den första kristna tiden....

HUR SÅG URKRISTENDOMEN PÅ DET JUDISKA ARVET?
För den första generationens (jude)kristna var det självklart att leva efter Mose lag. Det
framgår av Apostlagärningarna att församlingen i Jerusalem levde judiskt och bejakade det
judiska arvet. Begreppet "lagiskhet" myntades för uppfattningen att frälsningen villkorades,
exempelvis att hedningar som kommit till tro på Jesus inte räknades som frälsta med mindre
än att de också följde de judiska buden. Det var situationen i Antiochia (Gal 2:1f. Se en
tidigare artikel) då Paulus tillrättavisar Petrus offentligt. Petrus visade med sitt beteende att
hednakristna inte var fullödiga kristna som man kunde dela bordsgemenskap med eftersom de
inte konverterat och blivit judar.

Men redan bland andra och tredje generationens kristna skedde en glidning så att "judiskt"
blev detsamma som "lagiskt".

Tips: Det finns mycket mer läsvärt att hitta på Darash hemsida varifrån jag hämtat ovanstående citerade artiklar. http://www.tyresopingst.se/Darash/

Shalom!
Fred

Shalom!
Fred

Re: Eskatologi

Måste bara följa upp med den här artikeln från Darash av Göran Lennartson.

http://www.tyresopingst.se/Darash/Judekr02.pdf


JUDEKRISTNA & ORTODOXA

Apostlarna i Jerusalem levde liksom Jesus själv, efter Mose lag. På samma sätt undervisade
de också församlingen i Jerusalem att följa föreskrifterna från Moses. (Apg 21:20)

Kan man som jude förena ett liv efter Mose lag och samtidigt tro på Jesus som Messias? Ja,
svarade den första församlingen utan att se någon konflikt. Nej svarade Kyrkan av senare
datum. "Apostlarna var andligt omogna", menade kyrkofadern Tertullianus (omkring 200
e.Kr.), därför levde de efter Mose lag.

Första församlingen i Jerusalem har kallats "judekristen". Begreppet judekristen är egentligen
inte lyckat. Alla Jesu efterföljare var ju från början judar. Och ordet "kristen" används för
första gången utanför Israels land, i Antiochia ett tiotal år efter Pingsten. Troligen sades det i
första hand om hednakristna. (Apg 11: 26) Men en gång för alla har historiker introducerat
begreppet "Judekristendom" i syfte att markera skillnaden mellan kristna av judisk börd och
hednisk.

Det hände ganska tidigt i kristendomens historia att de judekristna och hednakristna stöttes
ifrån varandra. Redan i början av andra århundradet hade svalget blivit så djupt mellan Judar,
Kristna och Judekristna, att senare historien hittills inte kunnat överbrygga den.

I sin strävan efter identitet, växte tanken sig allt starkare bland kristna att Kyrkan var en
ersättning för det judiska folket. Kyrkan är det Nya Israel, kunde det heta. Första gången
formulerades den läran (som i modern tid kallats för "ersättningsteologi") av apologeten
Justinos Martyren. Det sker i Rom någon gång år 160 e.Kr. Paulus undervisning att
hedningarna inympats och bärs upp av Israel hade man vänt upp och ner på. (Rom 11:17-24)


Kännetecknet på de judekristna grupperna under fornkyrkans tid var att de var av judisk börd
och därför levde efter Mose bud, men samtidigt erkände Jesus som Messias. För övrigt kunde
de radikalt skilja sig åt läromässigt.

Det finns spår av en rad judekristna grupper under kristendomens första århundraden. De två
viktigaste var "Ebioniterna" och "Nasareerna". Ebioniterna erkände bara Matteus evangelium
och kunde inte acceptera att Jesus var Gud. Nasareerna däremot delade samma läran som
övriga kristenheten.

Församlingen i Jerusalem förblev judekristen fram till år 132 e.Kr. då alla judar fördrevs
därifrån av romarna. Föreståndarskapet i församlingen rekryterades ur Jesu egen familj. Den
uppgiften lämnar kyrkohistorikern Eusebius i början av 300-talet. Men Jerusalem hade då



redan för länge sedan spelat ut sin roll som tongivare för kristenheten. Hednakristna centra
rivaliserade om den rollen - Antiochia, Alexandria, Konstantinopel och så småningom Rom.

Efter 400-talet är det tyst i de fornkristna källorna angående judekristna. Bara minnet av dem
levde kvar. Men avknoppandet av Hednakyrkan från de Judekristna hade långtgående
konsekvenser.

För judarnas del blev det en katastrof. När Kyrkan så småningom intog politisk maktposition
under 300-talet, infördes undantagslagar för judarna. Kristna förföljelser av judar har sedan
följt i Kyrkans spår ända in i vår egen tid.

För Kyrkans del var borthuggandet av judiska rötter förödande därför att den innebar en
ideologisk utarmning. Teologiskt orienterade sig Kyrkan under kyrkofädernas tid bort från
det judiska arvet och öppnade sig i stället för den grekiska filosofin. Det fick på olika sätt
konsekvenser i läroutvecklingen.

I kristen teologi blev "kristet" en konstlad motsats till "judiskt" - en polaritet som Nya
Testamentet inte vet någonting om.

Göran Lennartsson


Shalom!
Fred

Re: Eskatologi

Frågan gällde huruvida de på Kristus troende, pånyttfödda, skall återvända till"skuggbilderna" eller inte; efter Golgata och framåt, sedan de funnit "verkligheten själv" i JESUS KRISTUS och blivit barn åt Gud.

Födda till det genom tron på JESUS.

Re: Eskatologi

Hur kommer det sig att Sköld m.fl. på forumet inte ser eller vill kännas vid klara Bibelsammanhang som visar på från korset sett framtida tempeltjänster med djuroffer som uppenbarligen har Guds erkännande? Inte heller tycks man vilja kännas vid de tidiga jesustroende judarna som deltog i den tempeltjänst som fortsatte att hållas i templet till dess att Rom genom Titus legioner brände templet. För min del ser jag inte Romarnas tilltag som mer Gudomligt inspirerat än senare judeförföljelser typ progromerna i Ryssland och förintelsen i Nazityskland och eftersom Israel så långt jag vet inte fått någon gudomlig kontraorder när det gäller tempeltjänsten sedan ordet gick ut från Guds smorde Kores om att Israel nu skulle tillåtas att återvända till sitt land för att återuppbygga Guds Hus, så är det väl endast vissa praktiska omständigheter och deras ohörsamhet som gör att man trotts att man är på plats ännu inte återuppbyggt Guds tempel.

Shalom!
Fred

Re: Eskatologi

Fred undrar:

"Hur kommer det sig att Sköld m.fl. på forumet inte ser eller vill kännas vid klara Bibelsammanhang som visar på från korset sett framtida tempeltjänster med djuroffer som uppenbarligen har Guds erkännande?"

För min del handlar det om att jag inte ännu upplever fullt klart, att detta inte skulle vara en slags återgång till det gamla förbundet och handla om en offertjänst, som i likhet med vad Sköld säger, "fortfarande skulle handla om en skuggbild", av det nu redan fullbordade offret på korset.

Vad är det som säger att inte antikrist, när han ska införa en "hädisk offertjänst", i sin immitation av Guds verk, just framträder med ngt så "hädiskt" efter Jesu fullbordade offer på korset, som med en återgång till det gamla förbundets offertjänst?????

Jag tycker Fred att Du i Dina svar kring
"offertjänsten" och även kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, är ngt svävande, för att det ska gå få ett fullt förtroende kring vad Du och den hemsida Du refererar till, förmedlar.

Jag vidhåller att det finns mycket av sanning kring vad Du förmedlar kring det Judiska folket och Israel som nation. Och att det finns belägg i de texter som Du framlägger, för att de inte kan bli uppfyllda på "församlingen", utan bara kan syfta på och uppfyllas i Israel som nation.

Men alltihop kan ändå bli fel, om inte "den grupp", som Du tydligen med "hull och hår vill försvara", verkligen ligger rätt i hjärtat kring vem Jesus ÄR och därmed betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset (med allt vad detta bakom dessa ord verkligen betyder!!)

Jag försöker verkligen "pröva läran och frukten", som vi uppmanas av Ordet att pröva. Och jag kan inte säga att jag ännu upplever att här "ligger det mitt i ********* kring vad Du och den hemsida Du ständigt åberopar, förmedlar.

Men jag vill tro, att där finns sanningar kring det Judiska folket och Israel som nation, som är värda att ta vara på. Men därmed inte sagt att anden bakom är rätt, eller att det i alla stycken är den fulla sanningen som framförs.

Det återstår att se.

Jag hoppas Fred att Du förstår att jag börjar bli "rätt luttrad", vid det här laget, kring människor som menar sig "ligga rätt" och "se klarare än andra".

Jag kommer att vara upptagen av annat en tid och kommer att låta tangenterna vila.

Jag hoppas att Du Fred och andra, under den tiden, går tillbaka till de frågeställningar jag ställt och besvarar dem.

Och så länge - sköt om Er alla och var rädda om varandra! Allas synpunkter är dyrbara och viktiga. Tillsammans kan vi komma "framåt", och se vad som är vad på den andliga arenan, var vägen går och vart den fortsätter!

HaFo

Re: Eskatologi

Fred. Jo jag ser, GT:s offertjänst som förebild till Jesu kommande offerdöd. Uppdraget under GT-tiden var att offra djurs blod; då djuren inte bär på synd; de kan inte skilja mellan gott och ont.

Sedan kom JESUS, och med Anden som Sin far bar Han inte på arvssynden, släktets arvssynd. Hans blod var m.a.o. rent. Han var den "andre Adam" som inte föll i synd och Han kom därmed att föda, bli stamfader, för ett nytt släkte på jorden: födda - genom tron på Honom - söner och döttrar åt Gud.

Sedan dessa söner och döttrar föds, kan födas genom tron på JESUS (vilket kommer att ske med Israel) och på Hans offerverk, behövs inte längre några offer. Det slutgiltiga offret är lagt, ett evigt offer, för att återföreningen av Gud och Människan skall kunna ske:

vilket är Guds syfte alltsedan "fallets dag" då den andliga förbindelsen bröts mellan Honom och Hans avbild, Människan.

Så, någon återgång till djuroffer blir det aldrig; den offertjänsten är avslutad en gång för alla, genom Jesu offerdöd på Golgata, då den inte har någon som helst funktion/uppgift längre.

Redan under GT-tiden uttalar Gud ibland Sitt missnöje med offret av bockar och kalvars blod. Även Han såg fram mot ett "bättre offer" och sedan det bättre offret har kommit, finns inte längre någon uppgift för det sämre; för skuggbilderna.

--

Jesu offerdöd är av evigt bestående betydelse. I Uppenbarelseboken beskrivs Han som ett lamm som såg ut som hade det varit slaktat. Där står Han oss Människor till godo, dessutom som vår förebedjare läser vi i Guds Ord.

Du får läsa Dina GT-texter i ljuset av denna sanning. I annat fall kommer Du helt snett.

Mvh

Re: Eskatologi

Sköld skrev:

Jesu offerdöd är av evigt bestående betydelse. I Uppenbarelseboken beskrivs Han som ett lamm som såg ut som hade det varit slaktat. Där står Han oss Människor till godo, dessutom som vår förebedjare läser vi i Guds Ord.

Du får läsa Dina GT-texter i ljuset av denna sanning. I annat fall kommer Du helt snett.

Fred:
Menar nog att Profeterna i Israel inklusive Sakarja även om deras kunskap om Kristi försoning var ofullständig profeterade i full harmoni med den sanningen.

1 Petr. 1:
10 ¶ Angående denna frälsning hava profeter ivrigt forskat och rannsakat, de som profeterade om den nåd som skulle vederfaras eder.
11 De hava rannsakat för att finna vilken och hurudan tid det var som Kristi Ande i dem hänvisade till, när han förebådade de lidanden som skulle vederfaras Kristus, och den härlighet som därefter skulle följa.
12 Och det blev uppenbarat för dem att det icke var sig själva, utan eder, som de tjänade härmed. Om samma ting har nu en förkunnelse kommit till eder genom de män som i helig ande, nedsänd från himmelen, hava för eder predikat evangelium; och i de tingen åstunda jämväl änglar att skåda in.

Av detta följer att det finns all anledning att ta Gamla Testamentets profeter på fullt allvar också när det gäller deras mer detaljeradeförkunnelse om tilldragelserna i det kommande Gudsriket, inklusive den tempeltjänst med djuroffer som kommer att pågå i Jerusalem.

Det vore intressant att höra hur Sköld och andra förnekare av den framtida tempeltjänsten behandlar Bibelställen som det i Sakarja 14 som så tydligt talar om en framtida tempeltjänst med djuroffer. Sopar ni dem bara under mattan eller? För ni är väl inte liberalteologer som menar att ni kan handskas med Skriften efter ert eget huvud?

Shalom!
Fred

Re: Eskatologi

En av "förnekarna", Erik Bernspång, skriver ang. verserna i Sak. 14:20-21, i sin bok "De tolv profeterna":

"Dessa sista verser ger oss bilden av ett Jerusalem där allt är helgat åt Herren. Skillnaden mellan profant och heligt är borta. Allt och alla är avskilda för Herrens räkning. Exemplen som ges visar att inte bara det största utan också det minsta ting som människorna använder skall helgas åt Herren, och alla livsförhållanden underkastas Guds helige Ande.

En så enkel sak som "hästarnas bjällror" skall ha samma inskription som översteprästens huvudbindel.
2 Mos. 28:36. Och "var gryta i Jerusalem och Juda" skall vara lika helig som offerskålarna i templet.

Vi ser något av detta förverkligat i pingsten. Det var inte invigda präster i "heliga" böneställningar eller sysselsatta med påbjudna gudstjänsthandlingar som fylldes av helig Ande.

Nej, enkla män och kvinnor satt tillsammans. "Då kom plötsligt från himmelen ett dån.. och de blev alla uppfyllda av helig Ande". Apg. 2:2-4. Men det som skedde i pingsten och det som sedan praktiserats under Andens frihet i den kristna församlingen är bara begynnelsen till dessa löftens fullbordan. Större ting skall ske då Kristus kommer och upprättar sitt rike i makt och kärlek.

Då skall den helgande kraften ha full frihet att verka så att det nedbrytande oheliga inte skall ha någon möjlighet, och människorna skall inte längre ha lust att missbruka Guds gåvor så att de blir till skada för dem själv och andra. Allt skall tas emot i tacksamhet såsom gåvor från Herren och brukas till hans ära och människornas sanna gagn. Då skall det verkligen visa sig hur skön, rik och god skapelsen är.

"Och ingen kanané skall mer finnas i Herren Sebaots hus på den tiden". Inga ogudaktiga eller avgudadyrkare skall då kunna blanda sig med Guds folk. Profeten säger inte att alla då skall bli frälsta, men de som inte underkastar sig Kristus skall avskiljas från hans församling och de skall sakna makt och inflytande.

Blygsel, vanära och fruktan vilar då över motståndarna, och även den timliga välsignelsen är tagen ifrån dem.

Fjellstedt skriver dessa inspirerande ord: "Då har Guds rike kommit till människorna även här i tiden, och då kan alla frälsta med brinnande själ och lovsjungande hjärta säga: Riket är ditt och makten och härligheten i evighet. Amen".

--

Så långt en av "förnekarna", Erik Bernspång.

Re: Eskatologi

Hinner även med ett litet inpass här.

Fred har ännu inte reagerat på flera av mina inlägg så jag återupprepar en del igen:

Med Din mening:

"Det är klart att det är människan Jesus som dör (Gud kan inte dö)", så skapar Du faktiskt en "JDS - lära".
---
Ofret är Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod, medan Gud och människa förenade (Kristi person), predikar för andarna i fängelset, med den från livet frånskilda Kristi jordiska kropp i graven.

Då är ingen treenighet upplöst och heller har ingen upplösning av Kristi person (Gud och människa förenade) har skett och Jesus kunde bära fram det RENA offret av Kristi persons kropp och blod. Det är Kristi persons kropp och blod som är offret! "Kristi blod för mig utgjutet - Kristi kropp för mig utgiven". Ngt som nattvarden påminner mig om.
---
En del kallar detta för hårklyverier och att det viktiga är att vi vet att Jesus "dog tillräckligt".

Men det tyckte inte Jesus. Han sa att den som inte äter Hans kött och dricker Hans blod har inte liv i sig.

Vid den tidpunkt Han sa detta, så kunde det inte handla om "nattvarden", utan om att i hjärtat se, vem Han ÄR och därmed betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Här tycker jag fortfarande att Du Fred svävar lite på målet.
---

Ang "offertjänsten", så tycker jag Du börjar bli lite klarare, när Du säger om den:

"den naturligtvis inte kommer att lägga något till det fullkomliga offer som Jesus utförde på Golgata kors när han där som Guds Lamm bar allas våra synder."

Om vi skulle finnas med vid en sådan ev. återupprättat
"offertjänst". Skulle Du då ta avstånd ifrån den, om den skulle handla om ngt annat, än att peka på det fullbordade offret av Jesus Kristus på korset?

Enligt vad jag tror, så kommer antikrist, att i möjligaste mån försöka kopiera Guds verk.

Därför tror jag vi behöver vara totalt klara på den här punkten, så inte antikrist med "en återupprättad tempeltjänst", bedrar människor och som kristna lockas med till att bejaka.

Inte minst då isåfall utifrån "Din propaganda", för en återupptagen "tempeltjänst".
---

Du refererar till Skrifter i Bibeln, som även enligt mig, inte kan syfta på församlingen, utan som pekar på Israel som nation.

Men jag är fortfarande väldigt tveksam till var Du egentligen står i grunden kring kristen tro, vem Jesus ÄR och därmed betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Och önskar än mer bejakanden av att ingen annan "offertjänst", kan upprättas än som enbart har till funktion att peka tillbaka på Jesu försoningsblod på korset, likt nattvardsceremonin gör detta.

Kommer Du att ta avstånd från varje sådan upprättad offertjänst, som skulle kunna peka på ngt annat.

För det är inte otroligt, att det kommer att uppträda. Och då får inte de kristna falla till föga bara för att Du pekar på Bibelsammanhang, som talar om en återupprätttad tempel och offertjänst!!!!!
---

Fred undrar:

"Hur kommer det sig att Sköld m.fl. på forumet inte ser eller vill kännas vid klara Bibelsammanhang som visar på från korset sett framtida tempeltjänster med djuroffer som uppenbarligen har Guds erkännande?"

För min del handlar det om att jag inte ännu upplever fullt klart, att detta inte skulle vara en slags återgång till det gamla förbundet och handla om en offertjänst, som i likhet med vad Sköld säger, "fortfarande skulle handla om en skuggbild", av det nu redan fullbordade offret på korset.

Vad är det som säger att inte antikrist, när han ska införa en "hädisk offertjänst", i sin immitation av Guds verk, just framträder med ngt så "hädiskt" efter Jesu fullbordade offer på korset, som med en återgång till det gamla förbundets djuroffertjänst?????

Jag tycker Fred att Du i Dina svar kring
"offertjänsten" och även kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, är ngt svävande, för att det ska gå få ett fullt förtroende kring vad Du och den hemsida Du refererar till, förmedlar.

Jag vidhåller fortfarande att det finns mycket av sanning kring vad Du förmedlar kring det Judiska folket och Israel som nation. Och att det finns belägg i de texter som Du framlägger, för att de inte kan bli uppfyllda på "församlingen", utan bara kan syfta på och uppfyllas i Israel som nation.

Men alltihop kan ändå bli fel, om inte "den grupp", som Du tydligen med "hull och hår vill försvara", verkligen ligger rätt i hjärtat kring vem Jesus ÄR och därmed betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

(med allt vad detta bakom dessa ord verkligen betyder att Jesus är Kristus - Gud och människa förenade och att offret är Kristi persons kropp och blod, att Kristus (Gud och människa förenade) predikar "för andarna i fängelset". Är till kroppen dödad, men andligt levande - förenad med Gud !!)

FOKUSERA KRISTI PERSONS (GUD OCH MÄNNISKA FÖRENADE) RENA OFFER AV GUDS JORDISKA KROPP (KRISTI KROPPS) OCH BLOD. (KRISTI KROPP FÖR DIG UTGIVEN - KRISTI BLOD FÖR DIG UTGJUTET) - FULLBORDAT OCH KLART PÅ KORSET.

Ngt som ingen " framtida offertjänst" kan lägga ngt till, utan enbart vara en ceremoni i så fall, som kan peka bakåt på Kristi blodsoffer på korset. Allt annat "offrande" vore att trampa förbundsblodet under sina fötter som orent.
---
Jag försöker verkligen "pröva läran och frukten", som vi uppmanas av Ordet att pröva. Och jag kan inte säga att jag ännu upplever att här "ligger det helt rätt" kring grunderna i vad Du och den hemsida Du ständigt åberopar, förmedlar.

Blir också lite tveksam över "frukten" av irritation, som träder fram, när Du blir pressad, ifrågasatt. Och då speciellt Din reaktion, när den hemsida Du relaterar till ifrågasätts.

Känns nästan som Du börjar agera och skriva lite ur ett "ovansperspektiv", där Du synes ha sett in i mycket mer än vad andra kristna har gjort. Det är skillnad på en "mjuk röst" och ödmjukhet.

Men jag vill tro, att där finns sanningar kring det Judiska folket och Israel som nation, som är värda att ta vara på. Men därmed inte sagt att anden bakom är rätt, eller att det i alla stycken är den fulla och hela sanningen som framförs.

Det återstår att se.

Jag är själv väldigt osäker hur detaljerna kring eskatologin ser ut. Vi får alla hjälpas åt att komma fram till var vägen går kring dessa frågor som här avhandlas. Jag tror det blir alltmer angeläget desto närmare slutscenarierna vi kommer.

Sköt om Er alla och om det dröjer (det brukar inte dröja alltför länge innan det kliar i att hinna med att åter få fingrarna på tangenterna??), innan jag hinner in å skriver igen, så var rädda om varandra, utan att tumma på övertygelse och vad Ni är övertygade om är hälsningar, som kan bidra till att vi bättre ser summan av Guds Ord, som är sanning!

HaFo

Re: Eskatologi

Sköld citerade Erik Bernspång:

Vi ser något av detta förverkligat i pingsten. Det var inte invigda präster i "heliga" böneställningar eller sysselsatta med påbjudna gudstjänsthandlingar som fylldes av helig Ande.

Nej, enkla män och kvinnor satt tillsammans. "Då kom plötsligt från himmelen ett dån.. och de blev alla uppfyllda av helig Ande". Apg. 2:2-4. Men det som skedde i pingsten och det som sedan praktiserats under Andens frihet i den kristna församlingen är bara begynnelsen till dessa löftens fullbordan. Större ting skall ske då Kristus kommer och upprättar sitt rike i makt och kärlek.

Fred skriver:
Även om pingsten kom att innebära en radikal förnyelse av Gudstjänstlivet för de judar som bejakade erbjudandet som först förkunnades för dem av Petrus på den första pingstdagen, och tog steget in i det nya förbundet, så tror jag nog ändå att det är lite väl långsökt att tro att det är det som Sakarja kapitel 14, handlar om. Men den typen av fria allegoriska tolkningar kan man hamna precis var som helst och frågan är nog om man inte också på många håll gjort det.

Skulle sedan vara intressant att höra hur du förklarar den mycket detaljerade beskrivningen av hur det kommer att gå till i det kommande templet i Hesekiel.

http://hem.bredband.net/b226694/offer_mi.htm

Hes. 45:21-25

21 På fjortonde dagen i första månaden skall ni fira påskhögtid; i sju dagar skall ni hålla högtid, och man skall då äta osyrat bröd.

22 På den dagen skall fursten för sig själv och för allt folket i landet offra en tjur till syndoffer.

23 Men sedan, under högtidens sju dagar, skall han dagligen under de sju dagarna offra såsom brännoffer åt HERREN sju tjurar och sju vädurar, alla felfria, och såsom syndoffer en bock dagligen.

24 Och såsom spisoffer skall han offra en efa till var tjur och en efa till var vädur, jämte en hin olja till var efa.

25 På femtonde dagen i sjunde månaden skall han vid högtiden frambära likadana offer under de sju dagarna, likadana syndoffer, brännoffer och spisoffer och lika mycket olja.


Shalom!
Fred

Re: Eskatologi

Fred, vad är det som säger att detta Bibelsammanhang pekar på en framtid efter församlingens tidsålder och inte på ngt som var aktuellt under det gamla förbundets tid?

Jag har mycket svårt att se att detta skulle kunna vara aktuellt efter det nya förbundets inträde i Jesu Kristi blodsoffer på korset.

Däremot kan jag gärna tänka mig, att antikrist vill få människor att tro, att de ska gå tillbaka till ngt så "hädiskt", som "djuroffer", efter att det fullkommliga offret enligt Hebr. blev givet i Jesu Kristi person av Gud och människa förenade!

Det vore ju att säga att det offret var inte tillräckligt. Det vill satan säkert finna ngn väg att försöka få människor att tro.

Han försöker det genom olika varianter av JDS. Ska han nu också göra det genom att försöka att återinföra en "ny tempel och offertjänst"???? Där Jesu blodsoffer på korset inte var tillräckligt!!??

Du har fortfarande inte reagerat på mina senaste inlägg. Varför?

Jag vill fortfarande tro att Du och den hemsida Du hänvisar till, har ngt väsentligt att framföra kring eskatologin, det Judiska folket och Israel som nation.

Jag vidhåller också, tills vidare, att det finns profetior som syftar på Israel som nation, som knappast ens synes möjliga att bli uppfyllda på församlingen, som Du riktigt pekar på utifrån GT.

Men som jag sa, så behöver det inte innebära att det är rätt ande bakom, utan att det kan handla om förvirring med blandad sanning och lögn, som ändå i slutändan vilseleder människor!!???

Det återstår att se, var Du hamnar med vad Du förmedlar!

Se till Fred, så att Du inte här lägger en vilseledande snara för människor, till att bedras av ngt som i själva verket antikrists ande är upphovet till!

Han vill försöka få människor att sätta tilltro till ngn annan offertjänst än den som Jesus genomförde på korset, när Kristi persons (Gud och människa förenade) RENA kropp och blod offrades på korset, EN GÅNG FÖR ALLA!

Det behövs genom hela världshistorien framöver ingen annan tempel eller offertjänst, än den Han utförde på korset. Då när förlåten i templet brast och vägen till Gud slutgiltigt var öppen, för såväl hedningar som Judar!

HaFo

Re: Eskatologi

Fred. Det är JESUS som är kung i det upprättade, pånyttfödda Israel, Gudsfolket. Hans intresse för djuroffer får Du förklara.

Han som är både kung och överstepräst: översteprästen som offrade sitt eget blod för folket, som Guds utvalda offerlamm.

Förklara för mig varför Han/Gud vill ha djuroffer? Är inte Hans offer av Dig själv, av Sitt eget blod, tillfylles?

Mvh

Re: Eskatologi

Det skall stå "av Sig själv"...

Re: Eskatologi

Harry:
Fred, vad är det som säger att detta Bibelsammanhang pekar på en framtid efter församlingens tidsålder och inte på ngt som var aktuellt under det gamla förbundets tid?

Fred:
Kolla upp sammanhanget. Det borde räcka med att läsa Hes. kapitel 45, Men det skadar inte att börja med Hes. 40-48 och ställ dig sedan frågan när något dylikt förverkligats. Du borde då inse att det här ännu ligger i framtiden. Mitt tips är att det som där beskrivs inklusive tempel och tempeltjänst med djuroffer kommer att förverkligas under tusenårsriket. Är du Harry seriöst intresserad av att fåsvar på dina frågor angående tusenårsriket och dess tempel och offerstjänst så rekomenderar jag att du med öppna ögon läser artikeln från pfrs somjag redan tidigare puffat för som visar på flera Bibelsammanhang som entydigt talar om milleniets tempeltjänst.

http://hem.bredband.net/b226694/offer_mi.htm
Offer under tusenårsriket?

Författad av Tim Warner - Copyright © 1998 - 2003
Översatt av Fred Örtegren april 2005


Klicka på linjen för att gå till Introduktion och Start


Jes. 56:7

dem skall jag låta komma till mitt heliga berg och giva dem glädje i mitt bönehus, och deras brännoffer och slaktoffer skola vara mig välbehagliga på mitt altare; ty mitt hus skall kallas ett bönehus för alla folk.

Fråga: När i världshistorien har templet varit ett "bönehus FÖR ALLA FOLK"? Svar: ALDRIG! Man må argumentera att världens "folk" i Jesaja 56:7 inte nödvändigtvis måste innebära var och en, utan skulle kunna referera till hela Israel. Vi finner emellertid att Jesus tolkar det här textstället lite annorlunda, när han driver ut månglarna ur templet.

Mark 11:17

17 Och han undervisade dem och sade: »Det är ju skrivet: ‘Mitt hus skall kallas ett bönehus för alla folk [ all nations; KJV].’ Men I haven gjort det till en rövarkula.»

Det grekiska ordet för "folk" är här "ethnos" [från vilket vi fått ordet "etnisk"] vilket är samma ord som normalt annars översätts med "hedningar" ["Gentiles"] i NT. Enligt Jesus så förutsade därför Jesajas profetia en framtid då det fysiska templet skulle vara ett bönehus för ALLA NATIONER [Hedningar, Gentiles]. Den enda möjliga framtida uppfyllelsen av den profetian som jag kan se är i ett fysiskt tempel i Jerusalem under tusenårsriket [som Sakarja 14 beskriver, där alla folken kommer samman för att hålla högtid]. Jag förstår inte hur man kan hålla det här för att vara en allegori, när ju Jesus tydligt refererade till templet av sten i Jerusalem när han tolkade Jesajas profetia!

Det tempel som byggs under vedermödan kommer att bli skändat av Antikrist. När Jesus återvänder kommer det inte bara att renas, utan det blir fullständigt återuppbyggt i en mycket större skala. Templet som beskrivs i Hesekiel 40-48 är millennie-templet och är det tempel som Jesaja [och Jesus] hade i åtanke, liksom också Sakarja. Enligt Hesekiel så kommer det templet att bli i en mycket större skala än något av de tidigare templen, faktiskt mycket större än vad den nuvarande tempelplatsen kan rymma.

Det föreligger en del skilda uppfattningar angående tolkningen av Hesekiel 40-44, angående om huruvida det här storslagna templet skall förstås bokstavligt. En del reser invändningar mot tanken på något som helst tempel här, vare sig under tusenårsriket eller ej. Men Sakarja 14 är ett av de tydligaste textställena som anger ett faktiskt existerande tempel under tusenårsriket. Lägg särskilt märke till den tydliga referensen till lövhyddohögtiden och millennie-templet EFTER striden vid Harmagedon.

Sakarja 14:1-11&16-21

1 Se, en dag skall komma, en HERRENS dag, då man i dig skall utskifta byte.

2 Ty jag skall församla alla folk till strid mot Jerusalem; och staden skall intagas, och husen skola plundras och kvinnorna skändas. Och hälften av folket i staden skall föras bort i fångenskap. Men återstoden därav skall icke bliva utrotad ur staden;

3 ty HERREN skall draga ut och strida mot de folken, såsom han stridde förr på drabbningens dag.

4 Och han skall den dagen stå med sina fötter på Oljeberget, gent emot Jerusalem, österut; och Oljeberget skall rämna mitt itu, mot öster och väster, till en mycket stor dal, i det att ena hälften av berget viker undan mot norr, och andra hälften därav mot söder.

5 Och I skolen fly ned i dalen mellan mina berg, ty dalen mellan bergen skall räcka ända till Asel; I skolen fly, såsom I flydden för jordbävningen i Ussias, Juda konungs, tid. Då skall HERREN, min Gud, komma, ja, du själv och alla heliga med dig.

6 Och det skall ske på den dagen att ljuset skall bliva borta, ty himlaljusen skola förmörkas.

7 Och det bliver en dag som är ensam i sitt slag, och som är känd av HERREN, en dag då det varken är dag eller natt, en dag då det bliver ljust, när aftonen kommer.

8 Och det skall ske på den tiden att rinnande vatten skola utgå från Jerusalem, ena hälften mot Östra havet och andra hälften mot Västra havet; både sommar och vinter skall det vara så.

9 Och HERREN skall då vara konung över hela jorden; ja, på den tiden skall HERREN vara en, och hans namn ett.

10 Hela landet från Geba till Rimmon, söder om Jerusalem, skall då förvandlas till en slättmark; men själva staden skall trona på sin höjd, och sträcka sig från Benjaminsporten ända till den plats där den förra porten stod, till Hörnporten och Hananeltornet och till de kungliga vinpressarna;

11 och folket skall bo där i ro och icke mer givas till spillo, ty Jerusalem skall trona i trygghet.....

16 Och det skall ske att alla överblivna ur alla de folk som kommo mot Jerusalem skola år efter år draga ditupp, för att tillbedja konungen HERREN Sebaot, och för att fira lövhyddohögtiden.

17 Men om någon av jordens folkstammar icke drager upp till Jerusalem, för att tillbedja konungen HERREN Sebaot, då skall över den icke komma något regn.

18 Om Egyptens folkstam icke drager åstad och kommer ditupp, så skall ej heller över den komma regn. Detta bliver den hemsökelse som HERREN skall låta drabba de folk som icke draga upp för att fira lövhyddohögtiden.

19 Ja, så skall Egypten drabbas av sin synd, så skola ock alla andra folk [HEDNINGAR] drabbas av sin synd, om de icke draga upp för att fira lövhyddohögtiden.

20 På den tiden skall på hästarnas bjällror stå att läsa: »Helgad åt HERREN», och grytorna i HERRENS hus skola vara såsom offerskålarna framför altaret.

21 Och var gryta i Jerusalem och Juda skall vara helgad åt HERREN Sebaot, så att var och en som vill offra kan komma och taga en sådan och koka i den. Och ingen kanané skall mer finnas i HERREN Sebaots hus, på den tiden.

Faktum är att den här texten klart utsäger att det kommer att finnas både ett tempel OCH en offertjänst, samt FOLKSTAMMAR (hednafolk) som kommer för att fira lövhyddohögtiden EFTER striden vid Harmageddon, då Kristus återvänder till Oljeberget med "alla sina heliga".

Olika slags Offer

När det gäller anförda svårigheter att harmonisera dessa offer med bibelställen som Hebr.10, där Kristi försoningsgärning är utförd "en gång för alla", och då det därför inte längre skulle finnas några behov av ytterligare offer för synder, så måste man inse att inte alla offer var "försonande" offer. Tekniskt sett utfördes försoningsoffret endast en gång om året, på "Försoningsdagen". På den 10:e dagen i månaden tishri, tog översteprästen blodet och gick med det in i det allraheligaste, och bestänkte förbundsarken därmed. Det här är tydligen vad Hebreerbrevet har i åtanke när det refererar till att Kristi försoning är utförd "en gång för alla".

Hebr. 9:22-28

22 Så renas enligt lagen nästan allting med blod, och utan att blod utgjutes gives ingen förlåtelse.

23 Alltså var det nödvändigt att avbilderna av de himmelska tingen renades genom sådana medel; men de himmelska tingen själva måste renas genom bättre offer än dessa.

24 Ty Kristus har icke gått in i ett allraheligaste som är gjort med händer, och som allenast är en efterbildning av det sannskyldiga, utan han har gått in i själva himmelen, för att nu träda fram inför Guds ansikte, oss till godo.

25 Ej heller har han gått ditin, för att många gånger offra sig själv, såsom översteprästen år efter år går in i det allraheligaste, med blod som icke är hans eget.

26 Han hade annars måst lida många gånger allt ifrån världens begynnelse. I stället har han uppenbarats en enda gång, nu vid tidernas ände, för att genom offret av sig själv utplåna synden.

27 Och såsom det är människorna förelagt att en gång dö och sedan dömas,

28 så skall Kristus, sedan han en gång har blivit offrad för att bära mångas synder, för andra gången, utan synd, låta sig ses av dem som bida efter honom, till frälsning.


Det är tydligt att genom att referera till prästen som träder fram med blodet i templet en gång om året så talar den här texten om "försoningsdagen"

Lövhyddohögtiden [Sakarja 14] och påsken [Hesekel 45] kommer att firas under tusenårsriket. Men det kommer däremot INTE försoningsdagen att göras. Lägg i följande textställe märke till vilka högtider som kommer att firas under tusenårsriket. Och lägg särskilt märke till att inte pingsten, trumpetfesten och försoningsdagen omnämns.

Hes. 45:21-25

21 På fjortonde dagen i första månaden skall ni fira påskhögtid; i sju dagar skall ni hålla högtid, och man skall då äta osyrat bröd.

22 På den dagen skall fursten för sig själv och för allt folket i landet offra en tjur till syndoffer.

23 Men sedan, under högtidens sju dagar, skall han dagligen under de sju dagarna offra såsom brännoffer åt HERREN sju tjurar och sju vädurar, alla felfria, och såsom syndoffer en bock dagligen.

24 Och såsom spisoffer skall han offra en efa till var tjur och en efa till var vädur, jämte en hin olja till var efa.

25 På femtonde dagen i sjunde månaden skall han vid högtiden frambära likadana offer under de sju dagarna, likadana syndoffer, brännoffer och spisoffer och lika mycket olja.

"Påsken" var en högtid som varade en dag och som inledde "det osyrade brödets högtid" som varade sju dagar [Lev. 23]. Därför kan det förstås av den ovanstående texten, att eftersom "påsken" fortsätter med en 7 dagars högtid, så hålls hela påsk/osyrade brödet/förstfrukts högtiderna. Vad som däremot inte omnämns är pingsten, som inträffade 50 dagar efter första söndagen [förstfrukten] efter påskdagen. Vi finner också att av den 7:e månadens högtider, trumpetfesten [tishr 1], försoningsdagen [tishri 10], och lövhyddohögtiden [tishri 15-21], så är endast lövhyddohögtiden omnämnd. Frågan är då varför? Jag tror att svaret åtminstone delvis är att finna i att "försoningen" var fullbordad i Kristus. Jeremia gör klart att "försoningsdagen" INTE kommer att bli firad under tusenårsriket.

Jer. 3:14-17

14 Vänden om, ni avfälliga barn, säger HERREN, ty jag är eder rätte herre; så vill jag hämta eder, en från var stad och två från var släkt, och föra eder till Sion.

15 Och jag vill ge er herdar efter mitt hjärta, och de skall föra er i bet med förstånd och insikt.

16 Och det skall ske, att när ni på den tiden förökar er och blir fruktsamma i landet, säger HERREN, då skall man icke mer tala om HERRENS förbundsark eller tänka på den; man skall icke komma ihåg den eller sakna den, och man skall icke göra någon ny sådan.

16 And it shall come to pass, when ye be multiplied and increased in the land, in those days, saith the LORD, they shall say no more, The ark of the covenant of the LORD: neither shall it come to mind: neither shall they remember it; neither shall they visit it; neither shall that be done any more. [KJV]

17 Utan på den tiden skall man kalla Jerusalem »HERRENS tron»; och dit skola församla sig alla hednafolk, till HERRENS namn i Jerusalem. Och de skola icke mer vandra efter sina onda hjärtans hårdhet.

"Arken" var endast "besökt" ["visit"; KJV] en gång om året av överste prästen, då han bestänkte den med blod, och bringade FÖRSONING för sitt folk. Den övriga tiden av året, befann den sig bara där i det allraheligaste borta från dagens ljus. När Jeremia säger "aldrig skall detta ske igen" [ö.f. KJV], säger han att överste prästens besökande av det allraheligaste på försoningsdagen [tishri 10] inte längre kommer att ske. Därefter talar han om varför! Eftersom i stället för "HERRENS förbundsark" så kommer HERRENS tron då att vara där! Med andra ord, under GT:s tid så var "förbundsarken" TEMPORÄR och ett SUBSTITUT för den fysiska närvaron av Herren på sin tron i sitt heliga tempel! Gud har varit på sin tron i sitt heliga tempel såsom det är beskrivet i Uppenbarelseboken. Templet på jorden var endast en kopia eller en representation av Guds tempel i himmelen [Hebr. 8:5]. "Förbundsarken" representerade Guds tron. Prästen som gick in i det allraheligaste för att bestänka arken med blodet var en symbol för Kristus som trädde in i himmelens tempel med Sitt eget blod!

Hebr. 9:12

12 gick han, icke med bockars och kalvars blod, utan med sitt eget blod, en gång för alla in i det allraheligaste och vann en evig förlossning.

Visst är det underbart att se hur finstämt allt det här passar samman! I tusenårsriket kommer det inte att finnas någon präst som står under någon restriktion som hindrar honom från att träda inför det allraheligaste i templets mer än en gång om året! Herrens tron kommer att vara på den allraheligaste platsen, och templets förlåt kommer att vara ÖPPNAD! Människor kommer att ha fullt tillträde till Herren inför Hans tron! De kommer att komma till Jerusalem för att tillbedja, och föra med sig sina offer inför Herren.

De offer som kommer att frambäras kommer INTE att vara försoningsoffer för synd. Kristus tog itu med den saken en gång för alla. Där kommer emellertid att framföras många offer av lovprisning, och till åminnelse. Det här är i själva verket också vad påsken var, en högtid till åminnelse av Guds befrielse från Egypten, och en profetia om korsfästelsen. Lövhyddohögtiden var till åminnelse av ökenvandringen, och utgör samtidigt en profetia om tusenårsriket! Dessa högtider kommer att bli storartade högtider till åminnelse av vad Gud har gjort för oss, precis liksom vi nu håller "Herrens måltid" både som en åminnelse av korsfästelsen, OCH en profetia om tusenårsriket, när vi kommer att sitta ner och hålla måltid med Jesus själv.

Luk. 22:15-20

15 Och han sade till dem: »Jag har högeligen åstundat att äta detta påskalamm med eder, förrän mitt lidande begynner;

16 ty jag säger eder att jag icke mer skall fira denna högtid, förrän den kommer till fullbordan i Guds rike.»

17 Och han lät giva sig en kalk och tackade Gud och sade: »Tagen detta och delen eder emellan;

18 ty jag säger eder att jag härefter icke, förrän Guds rike kommer, skall dricka av det som kommer från vinträd.»

19 Sedan tog han ett bröd och tackade Gud och bröt det och gav åt dem och sade: »Detta är min lekamen, som varder utgiven för eder. Gören detta till min åminnelse.»

20 Sammalunda tog han ock kalken, efter måltiden, och sade: »Denna kalk är det nya förbundet, i mitt blod, som varder utgjutet för eder.


Du kan här både se åminnelseaspekten av Herrens måltid liksom den profetiska aspekten. Det är på samma sätt med alla högtiderna. När vi väl är på den andra sidan av Jesu andra tillkommelse så kommer det som nu är "profetiskt" att då vara "till åminnelse".!

Det synes mig att alla de offer som nämns i samband med Hesekiels tempel borde uppfattas som att de kommer att vara åminnelsehögtider, tillbakablickande mot vad som redan förverkligats, på ett liknande sätt som vi nu högtidlighåller korsfästelsen med bröd och vin.

Några kanhända invänder och menar att varje slags offer skulle vara hädiska. Men vad var då offren för något till att börja med? Fanns det någonsin någon kraft i dem till att försona synder? Hebreerbrevets författare säger, nej!

Heb 10:1-4

1 Ty lagen innehåller en skugga av det tillkommande goda, men framställer icke tingen i deras verkliga gestalt; därför kan den aldrig genom de offer som ständigt frambäras, år efter år på samma sätt, fullkomna dem som framträda med sådana.

2 Annars skulle man väl hava upphört att offra, då ju de som så förrättade sin gudstjänst icke mer kunde veta med sig någon synd, sedan de en gång hade blivit renade.

3 Men just i offren ligger en årlig påminnelse om synd.

4 Ty omöjligt är att tjurars och bockars blod skulle kunna borttaga synder.

Hans poäng är INTE att offer inte längre kan sona synd, Kristus dog en gång för alla. Hans poäng är helt tydligt den att, de ALDRIG någonsin KUNNAT sona för synd! Om de hade kunnat så hade det inte funnits någon anledning att upprepa dem år efter år. Så därför var inte ens under GT:s tid offren avsedda att bringa någon verklig försoning, utan tjänade till att utgöra en påminnelse för Israel om deras synder på en årlig basis. Offren pekade mot Kristus. Israels problem var att de fäste för stor mening till offren utan att inse deras PROFETISKA betydelse. I stället förväntade de sig att kunna tillräkna sig någon speciell merit genom blodet från "tjurar och bockar" som om de skulle kunna rena dem från deras synder, medan de kom att förkasta den enda verkliga försoningen för synd.

Om djuroffren aldrig någonsin utgjort några verkliga "försoningsmedel" för synder, utan var profetiska till sin natur, vad är det då för problematiskt med ett offer som offras till åminnelse av den fullbordade profetiska typen? Ingenting!

Är det synd att idag fira påsken, genom att döda ett lamm och att äta det i gemenskap med sin familj, under det att man påminner sig om hur Gud befriade sitt folk ur Egypten? Naturligtvis inte! Men, när man observerar den profetiska aspekten av påsken och hur den visar fram emot Kristus och när man firar påsken i tro och tillbedjan av Kristus så är dess mening fullständig.

De som hävdar att ett sådant firande skulle vara hädiskt, därför att Kristus dött en gång för alla, borde tillämpa samma princip på Herrens måltid! Innebär inte firandet av Herrens måltid med vin och bröd samma sak? Visst gör det! Det är en symbolism som visar mot Kristus! Sade inte Jesus själv att Han skulle fira påsken tillsammans med Sina lärjungar i det kommande riket?

Luk. 22:15-16

15 Och han sade till dem: »Jag har högeligen åstundat att äta detta påskalamm med eder, förrän mitt lidande begynner;

16 ty jag säger eder att jag icke mer skall fira denna högtid, förrän den kommer till fullbordan i Guds rike.»

Vem är den mystiska "Fursten" i Hesekiels tempel?

Hes. 44:1-3

1 Därefter förde han mig tillbaka mot helgedomens yttre port, den som vette åt öster; den var nu stängd.

2 Och HERREN sade till mig: »Denna port skall förbliva stängd och icke mer öppnas, och ingen skall gå in genom den, ty HERREN, Israels Gud, har gått in genom den; därför skall den vara stängd.

3 Dock skall fursten, eftersom han är furste, få sitta där och hålla måltid inför HERRENS ansikte; han skall då gå in genom portens förhus, och samma väg skall han gå ut igen.»

Hes. 45:16-17,21-22,25

16 Allt folket i landet skall vara förpliktat till denna offergärd åt fursten i Israel.

17 Men fursten skall det åligga att frambära brännoffer, spisoffer och drickoffer på festerna, nymånaderna och sabbaterna, vid alla Israels hus’ högtider. Han skall anskaffa syndoffer, spisoffer, brännoffer och tackoffer till att bringa försoning för Israels hus.......

21 På fjortonde dagen i första månaden skolen I fira påskhögtid; i sju dagar skolen I hålla högtid, och man skall då äta osyrat bröd.

22 På den dagen skall fursten för sig själv och för allt folket i landet offra en tjur till syndoffer.....

25 På femtonde dagen i sjunde månaden skall han vid högtiden frambära likadana offer under de sju dagarna, likadana syndoffer, brännoffer och spisoffer och lika mycket olja.

Det kommer att vara Furstens uppgift att officiera vid offren och högtiderna, men vem är denne "furste"? Många premillennialister tror att det är Jesus. Men, det finner jag ganska märkligt. Jesus kommer ju att vara "hela jordens Konung" enligt Sakarja 14:9. Fursten tycks var den som leder tillbedjan, inte att själv vara den som tillbeds, vilket ju däremot Jesus kommer att vara. Hesekiel ger oss emellertid liksom också några av de andra profeterna faktiskt svaret på vem den här fursten verkligen är.

Jer. 30:7-10

7 Ve! Detta är en stor dag, en sådan att ingen är den lik. Ja, en tid av nöd är inne för Jakob; dock skall han bliva frälst därur.

8 Och det skall ske på den tiden, Säger HERREN Sebaot, att jag skall bryta sönder oket och taga det från din hals och slita av dina band. Ja, inga främmande skola längre tvinga honom att tjäna sig,

9 utan han skall få tjäna HERREN, sin Gud, och David, sin konung, ty honom skall jag låta uppstå åt dem.

10 Så frukta nu icke, du min tjänare Jakob, säger HERREN. och var ej förfärad du Israel; ty se, jag skall frälsa dig ur det avlägsna landet, och dina barn ur deras fångenskaps land. Och Jakob skall få komma tillbaka och leva i ro och säkerhet, och ingen skall förskräcka honom.


Hes. 34:23-24

23 Och jag skall låta en herde uppstå, gemensam för dem alla, och han skall föra dem i bet, nämligen min tjänare David; ja, han skall föra dem i bet, han skall vara deras herde.

24 Jag, HERREN, skall vara deras Gud, men min tjänare David skall vara hövding bland dem. Jag, HERREN, har talat.


Hes. 37:19-25

19 så svara dem: »Så säger Herren, HERREN: Se, jag vill taga Josefs stav, den som är i Efraims hand, vilken stav ock gäller för de stammar av Israel, som äro hans fränder, och intill denna vill jag lägga Judas stav, båda tillhopa, och så göra dem till en enda stav, så att de bliva ett i min hand.»

20 Och stavarna som du har skrivit på skall du hålla i din hand inför deras ögon.

21 Och du skall tala till dem: Så säger Herren, HERREN: Se, jag skall hämta Israels barn ut ifrån de folk till vilka de hava måst vandra bort; jag skall samla dem tillhopa från alla håll och föra dem in i deras land.

22 Och jag skall göra dem till ett enda folk i landet, på Israels berg; en och samma konung skola de alla hava; de skola icke mer vara två folk och icke mer vara delade i två riken.

23 Sedan skola de icke mer orena sig med sina eländiga avgudar och styggelser och med alla slags överträdelser. Och jag skall frälsa dem och hämta dem från alla orter där de hava syndat, och skall rena dem, så att de bliva mitt folk, och jag skall vara deras Gud.

24 Och min tjänare David skall vara konung över dem, och de skola så alla hava en och samma herde; och de skola vandra efter mina rätter och hålla mina stadgar och göra efter dem.

25 Så skola de få bo i det land som jag gav åt min tjänare Jakob, det vari edra fäder bodde. De skola själva få bo där, så ock deras barn och deras barnbarn till evig tid; och min tjänare David skall vara deras hövding evinnerligen.

Hosea 3:4-5

4 Ja, i lång tid skola Israels barn få sitta utan konung och furste, utan offer och stoder och utan efod och husgudar.

5 Sedan skola Israels barn omvända sig och söka HERREN, sin Gud, och David, sin konung; med fruktan skola de söka HERREN och hans goda, i kommande dagar.

Shalom!
Fred

Re: Eskatologi

Sköld frågar:

Fred. Det är JESUS som är kung i det upprättade, pånyttfödda Israel, Gudsfolket. Hans intresse för djuroffer får Du förklara.

Han som är både kung och överstepräst: översteprästen som offrade sitt eget blod för folket, som Guds utvalda offerlamm.

Förklara för mig varför Han/Gud vill ha djuroffer? Är inte Hans offer av Dig själv, av Sitt eget blod, tillfylles?

Fred:
På ett sätt är det inte tillräckligt för någons frälsning. Guds, för allas vår försoning fullständiga och helt tillräckliga offer av "Sig själv, av Sitt eget blod", måste också kommuniceras till människan så att hon kan ta emot budskapet och tro Evangeliet. Det är här som jag tror att tempeltjänsten hade sin Gudagivna uppgift under gamla testamentets tid för att visa på det kommande fullkomliga offret liksom det i millenietemplets offertjänst kommer att visa tillbaka på det fullkomliga offret som skedde på Golgata.

Men allt det här har jag väl redan svarat på, men det håller att återupprepas, även om det förstors räcker med att man förstår det en gång och sedan minns det.

Shalom!
Fred

Re: Eskatologi

Offertjänsten i GT-förbundet pekade inte bara framåt på Jesu offerdöd, den hade också en försonande, förlåtande, betydelse.

Blodet från offerdjuren kunde inte "bortta synden" från människosläktet, men hade likväl en "temporär" förlåtande funktion.

Den i Jesu blod försonade Människan, är pånyttfödd till en ny människa i Kristus Jesus och behöver ingen fortsatt offertjänst, varken av JESUS eller av något annat, då Jesu Kristi Guds sons blod, renar henne även fortsättningsvis.

Att då peka på ett sämre blod och ett sämre offer, sedan JESUS kommit till Människorna och världen, är en orimlighet.

Bibeltexterna måste därför tolkas och förstås i ljuset av denna sanning (t.ex. med den tidsaspekt som HaFo berör): att JESUS gett Sitt blod "en gång för alla" och att var och en som tror på Honom får Guds lag skriven i sitt hjärta.

Får ett nytt hjärta m.a.o. och det hjärtat kommer Israel som folk att ha när de tar emot JESUS som sin Frälsare, och inte bara som sin kung.

Det är inte "kung JESUS", som vi ofta sjunger i våra kyrkor, som frälser, utan offerlammet JESUS. Det är Han som tar bort "stenhjärtat" på oss och ger oss ett hjärta av "kött", d.v.s. ett levande; oss som varit döda i våra synder och överträdelser.

--

Jag inser att Du och jag kommer att ha den bibelsyn vi har, tills dess vi får en annan, och tackar Dig med detta för meningsutbytet!

Återkommer om jag får något till mig som kan lämna ett meningsfullt bidrag i sammanhanget.

Mvh

Re: Eskatologi

Apg. 10:42-46 "Och han bjöd oss predika för folket och betyga, att han är den som av Gud blivit bestämd till att vara domare över levande och döda.

Om honom bär alla profeterna vittnesbörd och betyga, att var och en som tror på honom skall få syndernas förlåtelse genom hans namn.

Medan Petrus ännu så talade, föll den helige Ande på alla dem som hörde hans tal.

Och alla omskurna troende män, som hade kommit dit med Petrus, blev uppfyllda av häpnad över att den helige Ande hade blivit utgjuten jämväl över hedningarna som en gåva till dem. De hörde dem nämligen tala tungomål och storligen prisa Gud."

--

"Om honom bär alla profeterna vittnesbörd.."

Bibeln är en enda lång berättelse om Guds väg genom Israels historia fram till Sonens, Jesu Kristi, kommande, som det slutgiltiga svaret på Guds försoningsverk med Människan: Hans avbild.

D.v.s. Guds eget svar: Jesu blod på korset.

Alla Bibeltolkningar som förminskar det svaret,
röjer det åt sidan, eller ger det en annan eller tidsbegränsad - och således inte en evig - betydelse, är felaktiga. En annan grund för Människans gemenskap med Gud finns inte och kommer heller aldrig att finnas.

Och så länge Guds Ande är kvar på jorden, kommer Han att upplysa Människan om detta faktum, Frälsningens, räddningens, enda väg för alla Människor:

JESUS KRISTUS.

Som Själv vittnade: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig."

Re: Eskatologi

Fred!

Jag ska försöka att grundligt gå igenom Ditt långa inlägg, innan jag ger några andra kommentarer i sak till innehållet där och det kan ta lite tid eftersom jag har en hel del att stå i just nu.

Vill bara nu återigen säga, att är det sanning i vad Du presenterar, så blir det inte bättre mottaget, av den "besserwisser - ton" med tilltal uppifrån", där den som inte ser det som Du ser det, inte är seriös o.s.v, som Du presterar.

Mycket litet vidrör Du också grunden i kristren tro kring vem Jesus ÄR och därmed betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod.

Det är lätt att hålla med i en mening som ovan och säga att Du tror på Jesus som Guds Son och blodsoffret på korset.

MEN VAD LIGGER DET EGENTLIGEN FÖR BETYDELSE BAKOM ORDEN!!??

Det är vad vi är uppmanade att pröva i de företeelser som vi möter på den andliga arenan: Läran och frukten och jag måste säga att hitintills, så känner jag mig inte "lugnad" på den punkten, utan "min näsborre" vädrar fortfarande en "sektlukt". Inte minst genom Din "fullständiga tillit" till vad den hemsida Du refererar till förmedlar och vad Warner skriver.

Swn kan man då förmedla hur mycket sanning som helst, men är anden fel, så kommer det ändå i slutändan att bli till en blandning av sanning och lögn, som vilseleder människor.

Jag tycker fortfarande, vid enbart en hastig genomläsning, att Dina förklaringar till nödvändigheten av kommande djuroffer, är vaga.

Jag har heller aldrig sett Dig föra in i tanken att antikrist även kommer att försöka plagiera Guds verk.

Du ser honom som enbart "ett råskin", som ska "fördärva och häda tempeltjänsten". Jag tror att det kommer att gå mycket mer sofistikerat tillväga.

Den manipulenade sida av honom, som "ska bedra jämväl de utvalda genom tecken och under", vidrör Du väldigt lite.

Och jag är fortfarande rädd för att inte enbart en "avfallen kristenhet", samtidigt "välsignandes Israel", bidrar till att hälsa antikrist välkommen, utan att vad Du förmedlar, mitt i en massa sanningar, kring det Judiska folket och Israel som nation, kommer att bidra till samma sak, precis som sektbildningen "Messianska föreningen", som kommer att "snara" en massa människor som "lovordar" det Judiska folket och Israel som nation.
---
Det återstår som sagt fortfarande att se var Du egentligen står och vad Du egentligen förmedlar.

Om jag ska "bli mottaglig" för vad Du säger, får Du nog allt ändra ton ngt. och även klart förmedla vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Och då med verklig "upptäckning" vad som ligger bakom orden!

Du säger att detta är det mest centrala på den hemsida Du hänvisar till.

När jag då bett Dig läsa igenom "Häftet", "Kan Gud dö - Jesu Kristi person - den stora stötestenen" och ge kommentarer till innehållet, så "verkar Du vara Dig helt själv nog och den hemsida Du företräder.

Det verkar inte som att det kanske skulle behövas några korrigeringar, eller att lyssna till några andra.

NI VET BÄST OCH HAR SETT LÄNGRE ÄN ALLA ANDRA OCH TAR INTE IN NÅGRA KORRIGERINGAR!???

Nog verkar det som att det mest centrala ändå för Er är att få förmedla synen på tusenårsriket, ett återupprättat tempel med tempeltjänst av djuroffer ???

Det är för mig ingen signal, som skapar förtroende, hur mycket sanningar Ni än kan presentera!!

HaFo

Re: Eskatologi

Inlägg 1

Fred har ännu inte svarat på de spörsmål som jag ställer honom, som jag ser betydligt viktigare än sakfrågorna kring tusenårsriket och en ev. tempeltjänst.

Vill ställa en fråga till de som följer med i samtalen:

Om vi kopplar bort allt i sak som Fred presenterar och "prövar andningen", inbillar jag mig då, att det andas ett "besser - wisser från oben looking", där han blir irriterad, menar sig ha sett långt mer än vad andra sett och att de bara borde bli
"överbevisade" av vad han lägger fram. Eljest är de vilsna?

Gör Du ngn sådan reflektion, när Du läser vad han skriver, även om Du samtidigt kopplar bort själva sakfrågan?

Känns viktigt för mig med en bekräftelse på detta, så jag inte bara inbillar mig. Men det är så, att mitt i att det finns saker som jag i sak kan vilja ge Fred rätt, eller åtminstone känner mig själv osäker på, så förnimmer jag ett obehag, utan att klart kunna peka på var det sitter eller vad det handlar om.

Är detta ngt som jag bara inbillar mig, eller gör ngn mer den reflektionen, oavsett hur man ställer sig i sak till vad han framför?

---

Till sak!

På min fråga: vad är det som säger att detta Bibelsammanhang pekar på en framtid efter församlingens tidsålder och inte på ngt som var aktuellt under det gamla förbundets tid?

Så svarar Fred:

"Kolla upp sammanhanget. Det borde räcka med att läsa Hes. kapitel 45, Men det skadar inte att börja med Hes. 40-48 och ställ dig sedan frågan när något dylikt förverkligats.

Du borde då inse att det här ännu ligger i framtiden. Mitt tips är att det som där beskrivs inklusive tempel och tempeltjänst med djuroffer kommer att förverkligas under tusenårsriket."

HaFo:

Jag har inte vare sig tillräcklig Bibelkunskap eller historisk kunskap för att kunna avgöra huruvida detta kan peka på ngt som redan föregått Jerusalems förstöring eller inte. Eller om det pekar på ett kommande "tusenårs - rike".

(kanske finns det de som har denna insikt nog att svara)

Eller om detta återgivna SkriftOrd, enbart har möjlighet att uppfyllas i en, från vår horisont sedd framtid.

Fördenskull är jag inte oseriös Fred!!

Fred:

"Jes. 56:7

dem skall jag låta komma till mitt heliga berg och giva dem glädje i mitt bönehus, och deras brännoffer och slaktoffer skola vara mig välbehagliga på mitt altare; ty mitt hus skall kallas ett bönehus för alla folk.

Fråga: När i världshistorien har templet varit ett 'bönehus FÖR ALLA FOLK'?

Svar: ALDRIG! Man må argumentera att världens 'folk' i Jesaja 56:7 inte nödvändigtvis måste innebära var och en, utan skulle kunna referera till hela Israel.

Vi finner emellertid att Jesus tolkar det här textstället lite annorlunda, när han driver ut månglarna ur templet.

Mark 11:17

17 Och han undervisade dem och sade: »Det är ju skrivet: ‘Mitt hus skall kallas ett bönehus för alla folk [ all nations; KJV].’ Men I haven gjort det till en rövarkula.»

Det grekiska ordet för 'folk' är här 'ethnos' [från vilket vi fått ordet "etnisk"] vilket är samma ord som normalt annars översätts med 'hedningar' ['Gentiles'] i NT.

Enligt Jesus så förutsade därför Jesajas profetia en framtid då det fysiska templet skulle vara ett bönehus för ALLA NATIONER [Hedningar, Gentiles].

Den enda möjliga framtida uppfyllelsen av den profetian som jag kan se är i ett fysiskt tempel i Jerusalem under tusenårsriket [som Sakarja 14 beskriver, där alla folken kommer samman för att hålla högtid].

HaFo:

Det är möjligt att Du har rätt här Fred. Men som sagt om det ska finna ingång i mina öron, så behöver Du "andas" på ett annat sätt. Du pratade själv om behovet att kommunicera ut budskapet och det är nog ngt som Du verkligen behöver en självprövning kring, om Du ska få lyssnande öron, skulle jag tro.

För det är så många idag som är brända av blandning av sanning och lögn, som skapar förvirring och som mitt i all sanning änå leder människan vilse!

Fred:

"Det tempel som byggs under vedermödan kommer att bli skändat av Antikrist. När Jesus återvänder kommer det inte bara att renas".

Om det finns sanning i detta och är ngt som verkligen väntar oss i en framtid, så betänk att "skändningen" knappast kommer att uppfattas som en sådan, utan som ett plagiat av fienden för att manipulera till att uppfattas som ett Guds verk.

Jag är glad över denna proklamation från Dig:

"liksom det i millenietemplets offertjänst kommer att visa tillbaka på det fullkomliga offret som skedde på Golgata."

HaFo:

Händer detta verkligen att det kommer att upprättas en tempel och offertjänst, så håll alla i minnet, att det också då även är ngt., som antikrist kommer att försöka kopiera och få det till att framstå som ett Guds verk, fast det är ett verk av satan.

Uppträder någonsin ngn form av tempeltjänst, som har ngn annan funktion härefter, till ngt annat än en tacksägelse - Guds tjänst till det slutliga fullbordade offret av Krist kropp och blod på korset, så är det falskt och ett plagiat av antikrist.

OCH DÅ GÄLLER DET OCKSÅ ATT KOLLA, OM DET SKER MED DEN MENING OCH BETYDELSE, SOM VERKLIGEN LIGGER I BETYDELSEN AV KRISTI KROPP OCH BLOD PÅ KORSET!

Så att där inte ligger en annan innebörd i de orden, som t.ex. det nu blir konsekvensen av i trosförkunnelsen, katolicismen, Messianska föreningen m. fl.!

Är Du Fred beredd att varna för en sådan förförelse i en återupprättad offertjänst och endast hälsa en sann Gudstjänst till minne, tacksägelse och upphöjelse i SANN MENING av offret av Kristi persons kropp och blod på korset?

Forts

Re: Eskatologi

Inlägg 2

Fred:

Sakarja 14:1-11&16-21

1 Se, en dag skall komma, en HERRENS dag, då man i dig skall utskifta byte.

2 Ty jag skall församla alla folk till strid mot Jerusalem; och staden skall intagas, och husen skola plundras och kvinnorna skändas. Och hälften av folket i staden skall föras bort i fångenskap. Men återstoden därav skall icke bliva utrotad ur staden;

3 ty HERREN skall draga ut och strida mot de folken, såsom han stridde förr på drabbningens dag.

4 Och han skall den dagen stå med sina fötter på Oljeberget, gent emot Jerusalem, österut; och Oljeberget skall rämna mitt itu, mot öster och väster, till en mycket stor dal, i det att ena hälften av berget viker undan mot norr, och andra hälften därav mot söder.

5 Och I skolen fly ned i dalen mellan mina berg, ty dalen mellan bergen skall räcka ända till Asel; I skolen fly, såsom I flydden för jordbävningen i Ussias, Juda konungs, tid. Då skall HERREN, min Gud, komma, ja, du själv och alla heliga med dig.

6 Och det skall ske på den dagen att ljuset skall bliva borta, ty himlaljusen skola förmörkas.

7 Och det bliver en dag som är ensam i sitt slag, och som är känd av HERREN, en dag då det varken är dag eller natt, en dag då det bliver ljust, när aftonen kommer.

8 Och det skall ske på den tiden att rinnande vatten skola utgå från Jerusalem, ena hälften mot Östra havet och andra hälften mot Västra havet; både sommar och vinter skall det vara så.

9 Och HERREN skall då vara konung över hela jorden; ja, på den tiden skall HERREN vara en, och hans namn ett.

10 Hela landet från Geba till Rimmon, söder om Jerusalem, skall då förvandlas till en slättmark; men själva staden skall trona på sin höjd, och sträcka sig från Benjaminsporten ända till den plats där den förra porten stod, till Hörnporten och Hananeltornet och till de kungliga vinpressarna;

11 och folket skall bo där i ro och icke mer givas till spillo, ty Jerusalem skall trona i trygghet.....

16 Och det skall ske att alla överblivna ur alla de folk som kommo mot Jerusalem skola år efter år draga ditupp, för att tillbedja konungen HERREN Sebaot, och för att fira lövhyddohögtiden.

HaFo:

Jag är benägen att hålla med om att detta knappast är ngt som kunde ske före, vid "Jerusalems förstöring", eller senare under närtid, utan att innehållet här pekar fram mot ngt som vi fortfarande har framför oss.

Men är det så, så är det viktigt att kunna förmedla det, så att det blir mottaget. Och just nu gör Du inte det Fred! Och då kan man presentera hur mycket sanning som helst, om människor inte tar emot det utan kanske "censar", att här kanske det även, finns en blandning av lögn och sanning, som mitt i alla sanningar, ändå kan vilseleda?

Kan f.ö bra hålla med orden i Hebr. 9:22-28

"22 Så renas enligt lagen nästan allting med blod, och utan att blod utgjutes gives ingen förlåtelse.

23 Alltså var det nödvändigt att avbilderna av de himmelska tingen renades genom sådana medel; men de himmelska tingen själva måste renas genom bättre offer än dessa.

24 Ty Kristus har icke gått in i ett allraheligaste som är gjort med händer, och som allenast är en efterbildning av det sannskyldiga, utan han har gått in i själva himmelen, för att nu träda fram inför Guds ansikte, oss till godo.

25 Ej heller har han gått ditin, för att många gånger offra sig själv, såsom översteprästen år efter år går in i det allraheligaste, med blod som icke är hans eget.

26 Han hade annars måst lida många gånger allt ifrån världens begynnelse. I stället har han uppenbarats en enda gång, nu vid tidernas ände, för att genom offret av sig själv utplåna synden.

27 Och såsom det är människorna förelagt att en gång dö och sedan dömas,

28 så skall Kristus, sedan han en gång har blivit offrad för att bära mångas synder, för andra gången, utan synd, låta sig ses av dem som bida efter honom, till frälsning."

Men som sagt uppstår det ngn annan form av offertjänst, än att det enbart har till uppgift att vara en tacksägelsehögtid över det redan fullbordade offret på korset, så är det falskt och inte ngt som är instiftat av Gud!

Fred:

"De offer som kommer att frambäras kommer INTE att vara försoningsoffer för synd. Kristus tog itu med den saken en gång för alla."

HaFo:

Är glad för de orden. För är det så att det uppstår ngn tempeltjänst i en framtid, så får där aldrig framstå ngn tvekan om, att det aldrig kan handla om ngt annat än vad ovanstående mening säger.

Jag är också benägen att hålla med Dig i tolkningen av Luk. 22:15-20:

"Du kan här både se åminnelseaspekten av Herrens måltid liksom den profetiska aspekten. Det är på samma sätt med alla högtiderna. När vi väl är på den andra sidan av Jesu andra tillkommelse så kommer det som nu är 'profetiskt' att då vara 'till åminnelse."

En vers som jag speciellt fäste mig vid här, som kanske kan peka på att det faktiskt kommer ett tidsskede mellan Kristi tillkommelse och att vi är framme vid evigheten ?:

"18 ty jag säger eder att jag härefter icke, förrän Guds rike kommer, skall dricka av det som kommer från vinträd."

Ska vi i evighetens värld dricka av det som kommer från vinträd? Här säger Jesus att när Guds rike inträder på jorden, så ska han åter igen dricka från vinträd.

Ngt som han säger att Han inte ska göra innan, medan han befinner sig i "den himmelska dimensionen" fram till dess att Han kommer tillbaka. Kanske värt att notera?

Men sen Fred, kommer det en motsägelse till att Du först hävdat att det aldrig skulle handla om syndoffer, eftersom det redan är givet av Kristus, när Du så citerar Hes. 45:16-17,21-22,25:

"16 Allt folket i landet skall vara förpliktat till denna offergärd åt fursten i Israel.

17 Men fursten skall det åligga att frambära brännoffer, spisoffer och drickoffer på festerna, nymånaderna och sabbaterna, vid alla Israels hus’ högtider. Han skall anskaffa syndoffer, spisoffer, brännoffer och tackoffer till att bringa försoning för Israels hus..

22 På den dagen skall fursten för sig själv och för allt folket i landet offra en tjur till syndoffer.."
---
Skulle gärna vilja ha en förklaring till den motsägelsen.
---

Fred beskriver sen "fursten" i texten ovan:

"Det kommer att vara Furstens uppgift att officiera vid offren och högtiderna, men vem är denne 'furste'?

Många premillennialister tror att det är Jesus. Men, det finner jag ganska märkligt. Jesus kommer ju att vara 'hela jordens Konung' enligt Sakarja 14:9.

Fursten tycks var den som leder tillbedjan, inte att själv vara den som tillbeds, vilket ju däremot Jesus kommer att vara. Hesekiel ger oss emellertid liksom också några av de andra profeterna faktiskt svaret på vem den här fursten verkligen är."

HaFo:

Enligt De texter Du anger som vägledning till vem "fursten" är, benämner honom som "min tjänare David".

Vem är då "min tjänare David", i det kommande tusenårsriket, som Du menar att texterna talar om?

Finns det sanningar i hur Du här tolkar och framför Skriften, så finns det då även, all anledning att varna för det plagiat, som i så fall kommer att föregås av antikrists kopiering av detta skeende:

Den "falske profeten", "tycks var den som leder tillbedjan, inte att själv vara den som tillbeds", utan ska få människor att tillbe "vilddjuret" (som inte alls kommer att uppträda som ett vildjur, fast han är det, utan som ngn som synes vara värd tillbedjan!!).

Stämmer vad Du tecknar, så kommer det att föregås av ett plagiat, inte bara av en antikrist som Kristus (en världsledare som ska ena världen och upprätta riket), utan också av den falske profeten som "min tjänare David"????

Framställer man bara antikrist som en best, som ska skända Gud och tempeltjänsten, så är risken stor att man "faller i farstun" inför hans bedrägeri, manipulation, för att få leka Gud i "sitt rike" och regera över människan i Guds ställe och även få tillbedjan som Gud.

Det kan finnas sanningar i vad Du förmedlar Fred(?), men om det inte blir inpassat i en helhetssanning, så kan det istället bli till ngt som istället förbereder antikrists manipulativa inträde på arenan (?).

Hoppas det kan finnas ngn som slutligen kan lägga fram hela sanningen. Jag tror åtminstone inte hitintills att Fred och den hemsida han relaterar till i "alla hörn", står för en helhetssanning av skeendet som ligger framför.

Lika lite som jag tror, att de som menar att alla löften till Israel som nation blivit uppfyllda i församlingen.

Vi får fortsätta hjälpas åt att finna var "vägen" verkligen går kring alla dessa spörsmål.

Ha det gott alla!

HaFo

Re: Eskatologi

Jes. 45:17 "Men Israel blir frälst
genom Herren, med en evig frälsning;
aldrig i evighet skall ni komma på skam
och behöva blygas".

Jes. 55:3-5 "Böj era öron hit
och kom till mig;
hör, så får er själ leva.
Jag vill sluta med er
ett evigt förbund:

att ni skall undfå all den trofasta nåd
jag har lovat David.

Se, honom har jag satt till ett vittne
för folken, till en furste och hövding
för folken.

Ja, du skall kalla på folkslag
som du inte känner och folkslag
som inte känner dig skall skynda
till dig,

för Herrens, din Guds, skull,
för Israels Heliges skull,
när han förhärligar dig".


Matt. 1:20-21 "Josef, Davids son,
frukta inte att ta till dig Maria,
din hustru, ty det som är avlat i henne
är av helig ande.

Och hon skall föda en son, och honom
skall du ge namnet Jesus, ty han skall
frälsa sitt folk ifrån deras synder".


Hebr. 5:5-10 "Så tog sig inte heller Kristus
själv äran att bli överstepräst, utan den
äran tillföll honom genom den
som sade till honom:

Du är min son, jag har idag fött dig,

likasom han på ett annat ställe säger:
du är en präst till evig tid
efter Melkisedeks sätt..

och när han hade blivit fullkomnad,
blev han för alla dem som är honom lydiga
upphovet till evig frälsning".

Re: Eskatologi

Gamla förbundets offerliv, ligger inom gamla förbundets tidsram. I och med JESUS upprättades ett nytt förbund mellan Gud och Människa, grundat på Kristi blod, och det förbundet består i evighet.

Så några djuroffer - förebilder till Jesu kommande - blir det aldrig mer på jorden.

Han har ju kommit.

1 2 3