HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
1 2
Author
Comment
Det Judiska folket

Inlägg 1 förmedlat av HaFo

Vill sätta in ett utdrag, från en del funderingar utifrån bl.a. Rom. Kap. 11 som tillsändes mig. Jag hoppas bättre kunna sätta mig in i detta ämne, som är så "närbesläktat†med â€tusenårsriket†som vi här berört under det ämnet.

Jag tror att det kommer att bli mer och mer angeläget att â€finna sanningen†kring dessa spörsmål som under dessa två ämnen nu här berörs.

Detta alltmer som vi närmar oss dessa skeenden kring att â€hedningarnas†och â€församlingens†tidsålder går mot sitt slut. â€Förstlingsskörden†ska bärgas i en â€evakuering†â€upp i luften Herren till mötesâ€.

Kristus kommer tillbaka, â€som en ljungeld från öster till västerâ€, â€allas ögon skola se honomâ€, när han sätter â€fötterna på Oljebergetâ€, så att det rämnar.
----
Detta efter att antikrists alla â€plagiatâ€, spelats ut, där en â€avfallen†kristenhet kommer att först ha hälsat antikrist välkommen som Kristus.

Och så en annan del av kristenheten, som menat att Guds kallelse till Judarna flyttats över på â€församlingen†och â€Judekristnaâ€, hejar på och spelar antikrist i händerna, när han i sitt senare skede kommer att försöka sopa Israel, som nation av banan för att hindra att Judarna som nation ska komma in i sin kallelse.
----
Jag ser inte hela sammanhanget klart än, men sätter in ett utdrag av det som tillsändes mig, så att flera kan ge sina synpunkter på det.

Här gäller det att â€vända på varje stenâ€, så att sanningen kring dessa spörsmål, verkligen kan mejslas fram!

Det kommer att bli allt mer angeläget.

Vi kommer att möta allehanda förvillelser på detta område via olika Judekristna sektbildningar.

Via ett â€falskt Israel som nationâ€, som strävar efter â€världsherraväldeâ€, som en del kommer att riktigt varna för, men som egentligen spelar antikrist i händerna bara en annan väg, när han vänder sig mot Judarna som nation.

Via kommer att möta förvillelser, via â€Judevänligaâ€, som menar att â€bara Israel får hem sin befolkning och blir evangeliserat", så kan Jesus komma.

Vi kommer att möta förvillelser via â€kristna som menar att guds kallelse till Israel flyttats till â€församlingen†och â€Judekristnaâ€.

Låt oss alla studera dessa spörsmål Läs gärna de böcker jag själv ämnar läsa igenom och som jag namngav under ämnet här â€Tusenårsriketâ€.

Fick även via telefon ett tips om en bok som Hans Lindholm skrivit.

Studera dessaspörsmål närmare, för att kunna nå fram mot sanningen kring ett svåra men angelägena ämnen.

Forts inlägg av HaFo

Re: Det Judiska folket

Inlägg 2 förmedlat av HaFo

Här följer ett utdrag av det som tillsändes mig.

Rom. Kap. 11

Paulus säger här flera saker :

Gud har inte förkastat Israel, det är fortfarande församlingens bas och hemvist, hur skulle Gud kunna helt förkasta Israels folk?

Alltså : det är det är skillnad på förstockelse och på att helt förkasta!

1.Så frågar jag nu: Har då Gud förskjutit sitt folk? Bort det! Jag är ju själv en israelit, av Abrahams säd och av Benjamins stam.

2.Gud har icke förskjutit sitt folk, som redan förut hade blivit känt av honom. Eller veten I icke vad skriften säger, där den talar om Elias, huru denne inför Gud träder upp mot Israel med dessa ord:

3.»Herre, de hava dräpt dina profeter och rivit ned dina altaren; jag allena är kvar, och de stå efter mitt liv»?

4.Och vad får han då för svar av Gud? »Jag har låtit bliva kvar åt mig sju tusen män, som icke hava böjt knä för Baal.»

5.Likaså finnes ock, i den tid som nu är, en kvarleva, i kraft av en utkorelse som har skett av nåd.

6.Men har den skett av nåd, så har den icke skett på grund av gärningar; annars vore nåd icke mer nåd.

7.Huru är det alltså? Vad Israel står efter, det har det icke fått; allenast de utvalda hava fått det, medan de andra hava blivit förstockade.
----
Det är helt klart att något slags "ersättnings teologi" (att Gud skulle ha flyttat sin kallelse från det Judiska folket, till "församlingen och "Judekristna), inte alls är möjlig.

Återigen : det är det är skillnad på förstockelse och på att helt förkasta !!

Men däremot , förstockelsen har faktiskt ett syfte !!

Rom 9

4.De äro ju israeliter, dem tillhöra barnaskapet och härligheten och förbunden och lagstiftningen och tempeltjänsten och löftena.

5.Dem tillhöra ock fäderna, och från dem är Kristus kommen efter köttet, han som är över allting, Gud, högtlovad i evighet, amen.

6.Detta säger jag icke som om Guds löftesord skulle hava blivit om intet. Ty »Israel», det är icke detsamma som alla de som härstamma från Israel.

7.Ej heller äro de alla »barn», därför att de äro Abrahams säd. Nej, det heter: »Genom Isak är det som säd skall uppkallas efter dig.»

8.Detta vill säga: Icke de äro Guds barn, som äro barn efter köttet, men de som äro barn efter löftet, de räknas för säd.

Forts inlägg av HaFo

Re: Det Judiska folket

Inlägg 3 förmedlat av HaFo

Rom 11

25.Ty för att I, mina bröder, icke hålla eder själva för kloka, vill jag yppa för eder denna hemlighet: förstockelse har drabbat en del av Israel och skall fortfara intill dess hedningarna i fulltalig skara hava kommit in;

26.och så skall hela Israel bliva frälst, såsom det är skrivet: »Från Sion skall förlossaren komma,
han skall skaffa bort all ogudaktighet från Jakob.

27.Och när jag borttager deras synder, då skall detta vara det förbund, som jag gör med dem.»

28.Se vi nu på evangelium, så äro de hans ovänner, för eder skull; men se vi på utkorelsen, så äro de hans älskade, för fädernas skull.

29.Ty sina nådegåvor och sin kallelse kan Gud icke ångra.
------
På nytt, det är alltså skillnad på förstockelse och att helt förkasta!

Det finns bara en enda församling och den finns inom Guds egendomsfolk Israel , så har det varit genom historien ända tills i dag och in i evigheten , de Judiska kristna sitter som grenar i det ädla Olivträdet, vi som är hedniska kristna är inympade i detta ädla Olivträd.

Hur skulle Gud kunna förkasta sitt eget endomsfolk Israel!

Israels folk är ju Guds egendomsfolk, församlingens bas/hemvist , men den största delen av Israel har blivit "förstockade"
---
När man betraktar dagens stat/folk/församling Israel ur Ordets perspektiv, så ser man så att att säga en bild av ett folk som blivit förstockat.

De som är barn efter köttet är inspirerade av en andlighet som vill bygga upp ett "skugg Israel/församling" , jmfr Jds andlighet, UE, Livets Ord.

Och dessa kommer att rensas ut så småningom:

17.Han har sin kastskovel i handen, ty han vill noga rensa sin loge och samla in vetet i sin lada; men agnarna skall han bränna upp i en eld som icke utsläckes.»

----
Man ser alltså antikrist i verksamhet i dagens Israel, stat/folk/församlingen.

LO har ju varit ivriga att församla Judar till Israel , varför ? , jo dagens mer och mer framträdande "skugg Israel" är, kan man säga "slutet på Judarnas vandring mot Golgata" och de har nu snart kommit fram till "avrättningsplatsen" , där det sanna vittnesbördet, hos jämväl kvarlevan, ska om möjligt dödas.
---
Livets Ord är med andra ord ett mörkrets projekt drivet av föresatsen att utrota det sanna levande vittnesbördet, att otrota kärleken till sanningen!

Till att fördärva församlingen runtom i världen, församlingen vars rot ju alltså finns hos Israels folk.

Det känner vi ju redan till hur det går för den som blir övermannad av andligheten från LO och UE!
---
Antikrists ande har ett mycket starkt inflytande i dagens Israel, han har byggt, byggt och byggt på sitt fördärvliga verk, han driver alltså ett projekt för att försöka bringa ett "skugg Israel" till fullbordan inom nationen Israel gränser för att kunna sätta "Laglöshetens människa», fördärvets man på tronen i ett nybyggt tempel i Jerusalem.

Detta kommer att ske först när Israel lurats in ett förbund med antikrist.
----
Förhållandena globalt och i mellanöstern är nu så pass förändrade och skrämmande, kris på kris på kris, att nu tiden är mogen för "Laglöshetens människa", "fördärvets man", att framträda på scenen som en räddare. Alla vill ha fred, fred, fred!

Denna person kommer att vara av ett Judiskt ursprung och kommer naturligvis att ha en kristen täckmantel, den andlighet han representerar är redan verksam tex bakom Jds "evangeliet"

Forts inlägg av HaFo

Re: Det Judiska folket

Inlägg 4 förmedlat av HaFo

De flesta inom kristenheten kommer att hälsa denne person som en återvändande "Jesus", de har ju redan blivit invigda till hans ande, så de känner ju igen honom rent andligen. Han passar så att säga som hand i handske !!

En förvänd teologi kommer antagligen att öppna upp folks sinnen inom kristenheten för att acceptera hans framträdande på världsscenen som "Jesu" konkreta återkomst till denna världen rent kroppsligen.

En del kommer att identifiera honom som Kristus, andra som Iman Mahdi andra åter som Maitreya Buddha och Judarna ser honom som sin väntade Messias. Denne person kommer att rent kroppsligt/andligen vara "allt för alla", för en tid.
---
Det finns nu en stor falsk enighet inom den etablerade "kristenheten", tack vare att den ockulta kraften nu fått ett så starkt genombrott inom församlingarna vare sig de är frikyrkliga , lutherska, eller allt vad nu kan tänka sig är möjligt med olika beteckningar.

De som har bevarat kärleken till sanningen, jagas däremot med "blåslampa" om de vågar öppna munnen och ifrågasätta denna stora ockulta "enighet" som vuxit fram under kristen täckmantel

---

Det uppmjukade, försvagade Israel faller alltså i fällan, antikrist bedrar Israel och ingår ett synligt förbund med dem, som leder till en kedja av händelser som kommer att i slutänden kosta 2/3 delar av Israels befolkning livet.

"Aldrig mer", blir istället till "en gång till"!

Det håller till sist på att bli den "slutgiltiga lösningen" , men Jesus griper själv in och räddar "kvarlevan".
---
Israel kommer först att se "Laglöshetens människa" som sin väntade Messias. När de börjar inse vem de har att göra med, så är det försent och då "inträffar Jakobs vedermöda".

Och nu får staten/folket/församlingen Israel verkligen på allvar smaka på vilddjurets vassa obarmhärtiga huggtänder!
---
Man kan på något sätt jämföra detta med situationen för den som dragits in i Jds andligheten och blivit mer eller mindre "brännmärkt" av detta, så att säga "skrivit på fördraget med förbundna ögon".

Först är det delvis lockande och attraktivt. Löftena verkar ju lovande. Men stackars den som dragits in och sedan faktiskt får sina ögon öppnade och vill slita sig loss!

Då kan det bli riktigt plågsamt, när man redan terroriseras av dessa andemakter bakom Jds.
---
Och till slut har Israel reducerats till en tredjdel.

Gud tar då småningom bort förstockelsen som drabbat Israel.

Vad får detta då för konsekvenser?

Jo att hela Israel kommer att bli frälst i samband med Jesu återkomst tillsammans med sina heliga !!

Jesaja, 10 Kapitlet

24.Därför säger Herren, HERREN Sebaot så: Frukta icke, mitt folk, du som bor i Sion, för Assur, när han slår dig med riset och upplyfter sin stav mot dig, såsom man gjorde i Egypten.

25.Ty ännu allenast en liten tid, och ogunsten skall hava en ände, och min vrede skall vända sig till deras fördärv.

26.Och HERREN Sebaot skall svänga sitt gissel över dem, såsom när han slog Midjan vid Orebsklippan; och sin stav, som han räckte ut över havet, skall han åter upplyfta, såsom han gjorde i Egypten.

Sakarja, 14 Kapitlet

1.Se, en dag skall komma, en HERRENS dag, då man i dig skall utskifta byte.

2.Ty jag skall församla alla folk till strid mot Jerusalem; och staden skall intagas, och husen skola plundras och kvinnorna skändas.

Och hälften av folket i staden skall föras bort i fångenskap. Men återstoden därav skall icke bliva utrotad ur staden; Jes. 13,16.

3.ty HERREN skall draga ut och strida mot de folken, såsom han stridde förr på drabbningens dag.
Jes. 42,13

4.Och han skall den dagen stå med sina fötter på Oljeberget, gent emot Jerusalem, österut; och Oljeberget skall rämna mitt itu, mot öster och väster, till en mycket stor dal, i det att ena hälften av berget viker undan mot norr, och andra hälften därav mot söder.

5.Och I skolen fly ned i dalen mellan mina berg, ty dalen mellan bergen skall räcka ända till Asel; I skolen fly, såsom I flydden för jordbävningen i Ussias, Juda konungs, tid.

Då skall HERREN, min Gud, komma, ja, du själv och alla heliga med dig. A. 1,1.

6.Och det skall ske på den dagen att ljuset skall bliva borta, ty himlaljusen skola förmörkas.

7.Och det bliver en dag som är ensam i sitt slag, och som är känd av HERREN, en dag då det varken är dag eller natt, en dag då det bliver ljust, när aftonen kommer. Upp. 21,25.

Forts inlägg av HaFo

Re: Det Judiska folket

Inlägg 5 förmedlat av HaFo

Kort sagt antikrist vill styra hela världen från Israel (tillsammans med sin "församling")

Slutmålet är ju alltså att "församlingen" ska inta världen och bereda möjlighet för att "Jesus" ska
kunna återvända.

Vilket slags "Jesus" det falska Korsevangeliet företräder behöver man ju inte vara något slags "geni" för att räkna ut.

Det räcker med en ren "barnatro" för att se vad de nya "kejsarnas kläder" är för något.
---
För detta syfte har speciella "falskevangelium" utvecklats , dess "apostlar" reser runt om i världen
för att inviga "blåögda" naiva kristna som sitter som ivrigt gapande hänförda "sparvungar" och många
sväljer girigt den sockrade giftblandningen. Många blir på detta sätt invigda till ockultevangeliet.

Ju mer dessa uppväckta ockulta förmågor imiterar Kristus i alla stycken dess bättre är det.

Falskt, falskt, kärlek, hänförelse, tungotal, profeterande, "tecken och under", är en bra propaganda.
---
"Kom, låt oss bygga en stad åt oss och ett torn vars spets räcker upp i himmelen, och så göra oss ett namn". Ngt. som sker såväl inom den falska kristenheten såväl inom ett "sken Israel".
----
Antikrist vill i Israel bygga upp ett nytt tempel där den fullkomliga manifestation av upproret.

Att detronisera Gud och att sätta människan på tronen i hans ställe sker.

"Vedersakaren" är en person, som kroppsligen sätter sig på tronen i detta tempel.

En person där betydelsen av talet 666 slutligen manifesterats i köttet. Människans uppror blir fulländat.

Det är en person som av massorna kommer att hälsas med jubel.

"Laglöshetens människa», fördärvets man, hava trätt fram, vedersakaren, som upphäver sig över allt vad gud heter, och allt som kallas heligt, så att han tager sitt säte i Guds tempel och föregiver sig vara Gud"
---
Återigen :

Israel är ju Guds egendomsfolk men den största delen av Israel har blivit "förstockade".

I Israel/dess folk har alltid funnits en "en kvarleva, i kraft av en utkorelse som har skett av nåd.
---
Det som vi nu ser hålla på att hända i det andliga kommer att manifesteras också rent synligt i den fysiska världen.

Antikrist håller ju på med att i det andliga sätta sig själv i centrum , på tronen i församlingarna (eg skapa en skugg , ersättnings församling vars syfte är total kontroll över hela världen och i och med det utrota den sanna församlingen närvaro från Jordens yta)
---
Det vill säga göra om intet Guds frälsningsplan för människan.

Antikrist strävar efter totalt makt och att neutralisera , omvända , förföra "jämväl de utvalda", eller driva ut dem.
---
Den som har ögon till att se med, ser vad som hänt på tex LO:

Ovänd er från sanningen, böj knä för "falsk Jesus", eller annars så, blir du en "persona non grata". En icke önskvärd, som blir utesluten.
---
Och den som hör ögon att se med inser vad det är för slags andlighet som exporteras från denna "mörkrets kraftcentral".

Man kan jämföra med vad som är den "dolda färdplanen", håller på/kommer att hända med staten/folket/judarna Israel, med det som händer på tex LO. Strategins andlighet och inrikting är den
samma.

Egentligen så är det en och samma process att ersätta det sanna Israel med ett av antikrist skapat falsk/Israel/församling.
---
LO framstår som ju som Israel vänligt.

Ja, men till vilket Israel är LO vänligt inställt?

Jo till det "falsk-Israel" som antikrist vill skapa!

Tex Jds andlighet som i själva verket är antikristlig andlighet, är ett effektivt vertyg för att förföra församlingen.

Dvs att förföra församlingen, innebär att egentligen djupast sett ge sig på att försöka fördärva, förföra Guds plan för människan.

Det är samma ande som är verksam bakom tankarna att Gud skulle ha förflyttat löftet till det Judiska folket.

Forts inlägg av HaFo

Re: Det Judiska folket

Inlägg 6 förmedlat av HaFo

Hur skulle Gud kunna förkasta sitt eget egendomsfolk?

Däremot så har det också igenom historien varit en som hela tiden varit aktiv inom Israel för att försöka fördärva och förföra hela folket.

Göra Guds plan om intet!

En som strävar efter att få full kontroll och fullständig makt över folket/nationen!

Och skapa ett alltigenom "anti Israel", "falsk Israel".

Denne någon har också alltid försökt att förföra , fördärva och förgöra "den kvarleva", som alltid funnits kvar i Israel.

Den kvarleva som funnits kvar "i kraft av en utkorelse som har skett av nåd".

Men djävulen har aldrig lyckats och kommer heller aldrig att lyckas.

Det är denna kvarleva, dessa grenar i det ädla Olivträdet som i dagens läge är den kristna församlingens bas.

Den som är kristen och kommer från från hedningarna är en alltså en gren från ett vilt oliträd och
är inympad i det ädla Olivträdet.
---
28. Se vi nu på evangelium, så äro de hans ovänner, för eder skull; men se vi på utkorelsen, så äro de hans älskade, för fädernas skull.

29.Ty sina nådegåvor och sin kallelse kan Gud icke ångra.
---
Däremot så har en förstockelse drabbat Israel och det finns faktiskt ett syfte till att förstockelse
har drabbat Israel

25.Ty för att I, mina bröder, icke skolen hålla eder själva för kloka, vill jag yppa för eder denna hemlighet:

Förstockelse har drabbat en del av Israel och skall fortfara intill dess hedningarna i fulltalig skara hava kommit in;

26.och så skall hela Israel bliva frälst, såsom det är skrivet:

»Från Sion skall förlossaren komma, han skall skaffa bort all ogudaktighet från Jakob.

27. Och när jag borttager deras synder, då skall detta vara det förbund, som jag gör med dem.»

28."Se vi nu på evangelium, så äro de hans ovänner, för eder skull"
---
Det finns alltså ett syfte med att en del av Israel blivit förstockat vilket är då detta syfte?

Jo deras förstockelse har lett till att "frälsningen kommit till hedningarna"
---
För vems skull är alltså Gud ovän med den del av Israel som drabbats av förstockelse?

Jo för eder skull, alltså för hedningarnas skull.

"Men genom deras fall har frälsningen kommit till hedningarna, för att de själva skola »uppväckas till avund».
---
Paulus talar ju här till människor som är av hednisk härkomst. Han varnar också hedningarna för att förhäva sig.

Forts inlägg av HaFo

Re: Det Judiska folket

Inlägg 7 förmedlat av HaFo

Gud har alltså låtit förstockelse drabba en del av Israel.

Hur länge?

Jo, tills "hedningarna i fulltalig skara hava kommit in" och uppryckandet av församlingen kan ske.
---
21.Ty då skall det bliva 'en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma.

22.Och om den tiden icke bleve förkortad, så skulle intet kött bliva frälst; men för de utvaldas skull skall den tiden bliva förkortad.
---
29.Men strax efter den tidens vedermöda skall solen förmörkas och månen upphöra att giva sitt sken, och stjärnorna skola falla ifrån himmelen, och himmelens makter skola bäva.

30.Och då skall Människosonens tecken visa sig på himmelen, och alla släkter på jorden skola då jämra sig. Och man skall få se 'Människosonen komma på himmelens skyar' med stor makt och härlighet.
---
"Jakobs vedermöda" leder till att det bara blir en tredjedel kvar av Israel.

En redan uppryckt församling kommer sedan tillsammans med Jesus till undsättning av kvarlevan av Israel. Då när han sätter ner sina fötter på Oljeberget, så att det rämnar i två delar!

Och Jesus kommer då att ta itu med den "laglöse":

"och honom skall då Herren Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses
uppenbarelse.

"Då skall HERREN, min Gud, komma, ja, du själv och alla heliga med dig".
---
"Jakobs nöd" har intill dess pågått och har reducerat Israel till en tredjdel.

Gud tar då småningom bort förstockelsen som drabbat Israel.

Vad får detta då för konsekvenser?

Jo att hela Israel kommer att bli frälst i samband med Jesu återkomst tillsammans med sina heliga!

10.Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta en nådens och bönens ande,
så att de se upp till mig, och se vem de hava stungit".

Och vad innebär då "hela Israel bli frälst"? Hur många finns kvar i detta hela Israel, som ska bli frälsta?

Jo dessa , en tredjedel:

8.Och det skall ske i hela landet, säger HERREN, att två tredjedelar där skola utrotas och förgås;
allenast en tredjedel skall där lämnas kvar.

9. Och den tredjedelen skall jag låta gå genom eld; jag skall luttra dem, såsom man luttrar silver, och
pröva dem, såsom man prövar guld.

Så skola de åkalla mitt namn, och jag skall bönhöra dem. Jag skall säga: »Detta är mitt folk.» Och det skall svara: »HERREN är min Gud.»
---
Nu dras slöjan bort från de "förstockades ögon". Vad som varit fördolt för deras ögon uppenbaras.

De ser vem Jesus Kristus är!

De ser vem som de har stungit!

De ser att Jesus är Kristus !
---
Den andligt förstockade, förblindade, stumma, döva kvarlevan, får sin syn öppnad. Deras tunga löses och
de får sin hörsel åter och de ber i en nådens och bönens ande!

1.På den tiden skola Davids hus och Jerusalems invånare få en öppen brunn, till att avtvå sin synd och orenhet. Jes. 55,1.

"Ty om redan deras förkastelse hade med sig världens försoning, vad skall då deras upptagande hava med sig, om icke liv från de döda?"

Re: Det Judiska folket

Göran Larsson teol.Dr. menar följande " Varje kristen bör kraftigt reagera så snart Antikrist nämns tillsammans med judar. Sådana tankar har förorsakat tillräckligt mycket blodspillan genom seklerna ".

Jag anser det inte otänkbart eller finner för otroligt att Antikrist ? är en person av judisk börd. Det kan mycket väl vara någon av deras egna någon som de litar på , någon som har svaren kunskap och lösningar på de enorma problem som Israel faktiskt befinner sig i , politiskt , ekonomiskt , religiöst.
Och flera än en gång har och är den värsta fienden en som kommer från deras egna led , en av dom .


Det judiska folket har förföljts och dödats av alla möjliga olika anledningar som antisemitismen kan komma på , att de gör anspråk på världsherravälde , att de dödar kristna barn för att använda deras blod i osyrade bröd, att de är Kristusmördare men framför allt och för ingen annan orsak än att de just är - var judar och det visade sig kanske tydligast i Tredje Riket ?

Marija
Källa : Den största lögnen - Sions Vises Protokoll av Göran Larsson

Re: Det Judiska folket

Jag håller med så långt som fram till att Herren Jesus kommer tillbaka och ställer sina fötter på Oljeberget , då ska det judiska folket känna igen Honom som den de har genomborrat och som är en av deras egna bröder och då ska hela Israel bli frälst och då är församlingens och hedningarnas tidsålder till ända.

Frälsningen kommer ifrån judarna i och med att Jesus kommer från det judiska folket ,och det har i sin tur inneburit frälsning och välsignelse till hedningarna och till hela världen.
Villkoren är de samma för juden som hedningen att bli frälst nämligen genom tron på Herren Jesus , som mailaren skriver det existerar ingen gräddfil eller någon annan form av favörer för vare sig juden eller greken.

Efter att församlingen ryckts upp och dess tidsålder är slut så tror inte jag att någon mer kan bli frälst i en annan tidsålder typ 1000 årsriket.
Istället säger Jesus vaken och bedjen för dagen och stunden när Människosonen kommer vet ni inte . Jesus talade heller aldrig om någon tidsperiod eller möjlighet till frälsning efter att Han kommit tillbaka , ej heller Paulus eller någon annan i de olika breven .
Med det i bakhuvudet är ett bokstavligt 1000 årsrike eller tidsperiod efter Herrens dag svårt att tänka sig för oundvikligen blir det "eftersläntare" i de frälstas skara och det talar inte bibeln om vad jag kan se.
Jag håller helt med den mailare som här ovan förklarat Rom 11 Så tror jag ochså att det ska förklaras .
En bokstavlig tolkning av en tidsperiod eller 1000 årsrike där man kan bli frälst ställer även många andra frågor som bör kunna besvaras till helheten eller summan av att Guds Ord är sanning och som jag ser det står i strid med mycket annat och även en ev. frälsningsperiod efter församlingens uppryckande.

Likaväl som en mening i bibeln "Min Gud ,min Gud varför har du övergivit mig" ... försvaras av "anhängare" till jdsläran att Jesus dog andligen likaväl får man vara försiktigt att från några meningar i Upp.boken " bygga " en lära som inte går att få ihop med helheten -summan av det skrivna
Ordet.

Marija

Re: Det Judiska folket

Väntan på Jesu tillkommelse med uppståndelse och upprättandet av Riket var starkt i urförsamlingen. Vilket bekräftas i Paulus eskatologiska brev (1-2 Tess.)

Tusenårsrikets kommande är en bärande tanke i Uppenbarelseboken.

Det finns åtminstone tre olika teorier omkring tusenårsriket:

1.Amillennaianismen efter Augustinus som uppfattade det som ett andligt rike inom kyrkan och räknar inte med ngt jordiskt rike utan Uppenbarelseboken ska bara uppfattas bildligt.

2.Postmillennaismen som lär att Kristus inte kommer förrän efter tusenårsriket. Riket skall upprättas genom evangeliets segertåg genom historien. Kristendomen genomtränger allt och på detta sätt upprättar Kristus sitt rike på jorden.

3.Premillennianismen som har en bokstavlig uppfattning om tusenårsriket. Det sker inte genom utveckling, utan genom Kristi återkomst till jorden. Det är Han som skall upprätta detta Messiasrike.

Låt oss alla studera och samtala kring dessa viktiga aspekter och försöka finna var sanningen går!
----
Vad gör Du Marija med Upp. 20?

Måste det inte handla om en tidsperiod där satan är bunden för att sen komma lös?

Om det är ett â€bildspråkâ€, vad handlar då denna bild om?

Om det handlar om någonting faktiskt att satan är bunden för en tid för att sedan komma loss, kan det då syfta på evigheten?

Ngt, som jag uppfattar att Du anser att vi är framme vid när Jesus kommer tillbaka.
---
Menar Du Marija att Guds löfte till Israel som folk och nation flyttats till â€församlingen och de Judekristnaâ€?

Om inte när ska de komma in i sin kallelse och under vilken tidsperiod i så fall?

Var finner Du stödet för att när Jesus kommer på Oljeberget och upprättar Riket, så är vi framme vid â€den nya himlen och den nya jordenâ€?
---
Jag upprepar:

â€Se han kommer med skyarna och allas ögon ska se honom, ja och deras som ha stungit honomâ€.
(Upp. 1: 7)

Israel som nation (â€kvarlevanâ€) kommer att uppleva detta enligt Skriften:

â€från Sion ska förlossaren komma, han ska skaffa bort all ogudaktighet från Jakob. Och när jag tar bort deras synder, då ska detta vara det förbund som jag gör med dem … … Gud har givit dem till pris åt ohörsamhet för att sedan förbarma sig över dem alla … Ty om redan deras förkastelse hade med sig världens försoning, vad ska då deras upptagande ha med sig om inte liv från de döda?â€
----
Kommer inte Israel som folk och nation för första gången att söka Gud för räddning och frälsning i Jesu Kristi namn och bekänna Honom som Herre och Messias (Sak.12: 10, Fil. 2: 5 – 11)?

Kommer de inte nu som folk och nation (Jes.66: 6 - 16) in i det â€Nya förbundet i Kristi blodâ€?

Vart tog då alla löften till dem som nation i Skriften vägen om det inte skulle förverkligas nu?

Jag kan inte hur jag än vrider och vänder allt som talas om â€tusenårsriket†både i GT och NT (även om det inte behöver vara just bokstavligen â€1000 år), så finns det där efter att â€hedningarna i full skara har kommit inâ€.

Alltså att församlingens/hedningarnas tidsålder är över och â€förstlingsskörden†är bärgad, så tecknar Skriften en ny tidsålder, som ännu dock, inte handlar om â€Den nya Himlen och den nya Jorden†och att â€det himmelska Jerusalem kommer ner färdigsmyckat†och vi då skulle vara är framme vid Gudsrikets fullkomning.

Jag kan inte heller komma ifrån att under denna tidsålder, så ska â€förstlingsskörden â€, de som tidigare dött i tron på Kristus och tillsamman med de då levande Kristus – troende â€evakuerasâ€, för att â€regera med Kristus för 1000 år†och att Israel som nation där kommer att spela en speciell roll i frälsningshistorien. â€Alla ska dra upp till Jerusalem för att bli välsignadeâ€.
---
Och jag tror att alla de som inte vill se det fullbordade löftet i Skriften till Judarna som nation, inte bara gör sig själv och andra en â€björntjänstâ€, utan också är med i att förbereda människors sinnen för antikrists â€slutliga lösning av Judeproblemetâ€.
---
Låt oss alla studera Skriften, läsa all tillgänglig litteratur och be över var vägen här går kring kommandet av Jesus Kristus.
---
Antikrist kommer att försöka, inte bara plagiera församlingen i en avfallen kristenhet. Han kommer även att plagiera Kristi tillkommelse och plagiera upprättandet av Messiasriket. Han kommer att försöka plagiera Gud i ett â€sken – Israel†och försöka â€sätta sig i Guds tempel i Jerusalem och föregiva sig vara Gudâ€.

Då hänger det Judiska folket inte med längre. Antikrist kommer då slutligen att försöka göra Guds plan med Israel som nation om intet.
---
Må vi alla undgå att bli del i ngt av dessa plagiat och aktiviteter av antikrist!

Så låt oss försöka hjälpas åt att â€lägga pusslet rätt†inför denna tidsålders avslutning och vad som frälsningshistoriskt gäller för det Judiska folket som nation i slutändan!

Skulle så önska att â€Herdar, lärare och profeterâ€, ville delta med â€fårenâ€, på en hemsida och komma in och ventilera dessa viktiga frågor.

HaFo

Re: Det Judiska folket

Fick ett mail som hör hemma under detta ämne och som jag därför sätter in här:

"Det är ju så, att den som är uppfylld av Guds Ande VET vad som finns i Gud: bl.a. trofasthet, Han sviker inte någon - Han kan inte svika, oaktat att vi avviker i trolöshet:

så kommer Han att föra Sitt folk till det Han har bestämt.

Vidare bekräftar Guds Ord denna sanning, om Guds trofasthet, givetvis också då mot Sitt eget folk, egendomsfolk, judarna.

Och som Du helt riktigt påpekat, så går Gudsuppenbarelsen tillbaka dit där den en gång började, till judafolket, till Israel.

I Uppenbarelseboken har Han bl.a. det namnet "Trofast". Han ÄR m.a.o. trofast på samma sätt som Han ÄR sanningen, och ÄR livet. Därför är det inte ute med oss, inte judafolket heller."

Re: Det Judiska folket

Sätter här in en artikel från Världen idag som jag tycker hör hemma under det här ämnet.

Det är Lennart Runhamn som skriver så här under rubriken: Vi måste förenas med våra rötter

".....Var kan vi finna enheten? Naturligtvis måste vi återvända till varifrån frälsningen kommer, nämligen från judarna.

Det är genom dem som alla profetior om Messias, alla löften till Guds folk, förbunden, ja hela bibeln är skriven och framburen av just Guds egendomsfolk, judarna.

För detta har folket fått lida mycket av grymheter och förföljelse. Redan när den sista av Jesu apostlar var död, satte förföljelsen igång på den första församlingen som bara bestod av judar.

På kyrkomötet år 333 befaller Kejsar Konstantin att Jesustroende judar är tvungna att bryta alla band med den judiska religionen eller bli avrättade.

Kyrkomötet år 364 i Laodicea beslutade om dödsstraff för de kristna som helgar sabbaten, den dag som Gud instiftat. Det betydde i praktiken slutet för den judiska Jesustroende församlingen.

Listan kan göras lång på hur vi blivit bortskalade från det äkta olivträdet. Idag lever församlingen utan nämnvärd kontakt med sitt ursprung.

I Efesierbrevet talar Paulus om enhet i Kristi kropp, där vi är medarvingar.

â€Men om du förhäver dig skall du veta att det är inte du som bär roten utan roten som bär digâ€.

Vi är inympade i det äkta olivträdet.

Jag tror utifrån Mal 4:6 â€Han skall vända fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till deras fäder†att det handlar om en återförening och upprättelse mellan Israel och församlingen. Där kan vi hitta den äkta enheten. Juden först sedan greken."
---
HaFo - kommentar.

Men då gäller det också att vara vaken över alla antikrists plagiat av först "församlingen" i en avfallen kristenhet, som är beredd att hälsa antikrist välkommen som Kristus.

Att inse att antikrist ska även plagiera ett "sken - Israel" som ett "Messias - rike", där han slutligen ska sätta sig i templet i Jerusalem och "föregiva sig vara Gud".

Vi behöver slutligen se att antikrist slutligen kommer att vända sig mot det Judiska folket, för att göra om inte Guds plan med Judarna som nation.

HaFo

Re: Det Judiska folket

Ja nu ska vi se ...

Jag håller med om Guds trofasthet Han ångrar inte det han lovat i sitt handlande med Israels folk och nation och det har Han ju även visat som jag skrev tidigare . Kommer inte ihåg var det står men Israel som folk och nation ska inte inför Honom sluta existera förränn himmel och jord gör det. Gud har inte förskjutit sitt folk .

Men det är församlingens uppgift att evangelisera och församlingen består av både judar och hedningar alla frälsta människor.
Jag håller inte alls med att när "hela Israel blir frälst" att de då ska komma in i det nya förbundet ? För visst skrev du så Hafo? Vi befinner ju oss nu i det nya förbundet.
Det gamla förbundet var ju GT med allt vad det innebar av offrande och att hålla lagen .Det nya förbundet är nu i och med Kristi blod och död.

Jag menar inte att Gud flyttat sin kallelse från Israel som folk och nation , till församlingen , men det jag menar är att Gud har en plan eller kallelse med församlingen och en annan plan med det judiska folket . Svårare än så kan jag inte se att det är .

Marija

Re: Det Judiska folket

Marija: "Jag håller inte alls med att när 'hela Israel blir frälst' att de då ska komma in i det nya förbundet"

Hur menar Du då Marij, att det ska ske, eftersom de fortfarande lever i GT och det gamla förbundet, där man blir rättfärdig genom att hålla hela lagen?

Marija: "Vi befinner ju oss nu i det nya förbundet.
Det gamla förbundet var ju GT med allt vad det innebar av offrande och att hålla lagen .Det nya förbundet är nu i och med Kristi blod och död."

Precis! Men det Judiska folket har ännu inte fått sina ögon öppnade inför det nya förbundet (annat i enskilda människors hjärtan).

De befinner sig som folk och nation idag fortfarande i GT. I ett försök att bli rättfärdiga inför Gud genom att hålla lagen.

De kommer att bli fri "förstockelsen", när Jesus sätter sina fötter på Oljeberget. Då kommer de in i sin kallelse som folk och nation. De kommer som en hel nation att se vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och därmed kommer de då först in i "nya förbundet i Kristi blod".

Marija: Jag menar inte att Gud flyttat sin kallelse från Israel som folk och nation , till församlingen, men det jag menar är att Gud har en plan eller kallelse med församlingen och en annan plan med det judiska folket"

Precis! När församlingens och hedningars tidsålder är över, så kommer vi in i en helt ny tidsålder efter att antikrist spelat ut alla sina plagiat,här i tiden och under "vedermödan" och Judarna som nation, då först kommer in i sin kallelse och uppgift.

Vi är då ännu inte framme vid "den nya himlen och den nya jorden".

Jag har fortfarande inte fått ngt egentligt svar från Dig Marija kring Upp. kap. 20. Vore intressant!

HaFo

Re: Det Judiska folket

Jag har försökt svara om Upp.boken 20 under "Tusenårsriket".

Nej Hafo så tror jag inte att det menas att judarna som nation ska komma in i det Nya förbundet.
Frälsningen är individuell fritt och för intet villkoren desamma för alla,det nya förbundet gäller nu jude som hedning men Gud ska i sin stora nåd bevisa sin trofasthet att Han inte förkastat det judiska folket och för "fädernas skull" när Israel håller på att gå under som nation ska Han låta "hela Israel (som nation ) bli frälst " men först på Herrens dag.
Så det vi är oense om är 1000 årsriket

För sedan tror jag att "nya himlar och ny jord " väntar .

Marija

Re: Det Judiska folket

Det känns Marija som om vi bägge behöver studera ämnet mera och sen kanske återkomma till det?

HaFo

Re: Det Judiska folket

En ny grupp av judiska immigranter kom till Israel i slutet av förra året, de menar att de är ättlingar till den förlorade Manasse stammen kallar sig för
Bnei Menashe och kommer från nordöstra Indien.
En av immigranterna berättade att han frågat sin farfar " varför hans familj inte var kristna som alla andra i det område de bodde i." Svaret blev: " vi tror på EN Gud ,inte på en treenighet .
Källa : Menorah nr 1 mars 2007
Jag är väl medveten om att frågan är kontroversiell men är det då den samme Gud som de kristnas Gud ?

"Den andra förintelsen kommer att bli helt annorlunda" är rubriken på en artikel skriven av Benny Morris en israelisk historiker och författare som varit införd i Jerusalem Post och går att läsas i sin helhet i Judisk Krönika nr 2 April 2007 Ett "mardömsscenario" om regeringen och mullorna i Iran dess mål att med kärnvapen eliminera staten Israel.
"Liksom den första Förintelsen kommer den andra att förgås av årtionden av förberedelse av hjärtana och hjärnorna hos iranska och arabiska ledare , västerlänska intellektuella och massmedier."
"Dessutom ser de iranska ledarna krossandet av Israel som ett viktigt gudomligt bud ,som ett förebud till "den dolde imanens återkomst" och muslimerna har ju offrat så många shuhada (martyrer)för den heliga saken."
Det är något man kallt räknar med och som ett oundvikligt faktum att en hel del araber även kommer att stryka med eftersom det bor många araber i Israel . Jerusalem kommer självfallet att bli förstört men med den högste andlige ledarens självklara retorik :" Med Guds nåd kommer staden och landet att vara sanerat om 20 eller 50 år " och viktigast av allt " återbördat till islam."
"Att döma av Ahmedinejads ständiga hänvisningar till Palestina och uttalade mål att krossa Israel samt hans förnekande av den första Förintelsen ,är han besatt"
"Israels ledare kommer att skära tänder och hoppas att allt på något sätt kommer att orda sig till det bästa!
"Och precis som under den första Förintelsen kommer världen inte att göra någonting . På några minuter kommer allt att vara över för Israel "
Slut på citat från artikeln

Till slut en liten notis som bekräftar det jag skrev tidigare att hotet kan komma inifrån från dem själva ,att de solidariserar sig med fienden.
"Fem rabbiner från den ultraortodoxa gruppen "Neturei
Karta " deltog nyligen vid en konferens i Teheran , vars ämne var att förneka Förintelsen. De blev alla varmt välkomnade och omkramade av Irans president Ahmadinejad.
Nu vill rabbinen Schlomo Dov Volpo i Jerusalem att dessa rabbiner officiellt ska fördömas och exkomminiceras. "Neturei Karta " är extremt antisionistisk och antiisraelisk och säger nej till den moderna staten Israel som enligt gruppen endast kan upprättas av Messias.
Rabbinen S D V skriver i sitt upprop :
"I en tid när hela världen är skakad över hoten från Teheran om Israels förintelse,kan vi inte tänka oss något mer frånstötande än judar , förklädda till fromma troende aktivt stöder vår ärkefiende ,Irans president.De hädar Gud och hjälper våra fiender att förbereda en ny Holocaust "
Källa : Shalom över Israel nr.3 2007

Marija

Re: Det Judiska folket

Anders Wejryd, Svenska Kyrkans nytillsatte ärkebiskop , "glömde" i sitt första uttalande i internationella frågor att nämna eller uppmärksamma de olika krigshärdarna i världen , de enorma flyktingproblemen som följer i dess spår , de många våldtagna kvinnor och barn ,regimer som bryter mot fundamentala mänskliga rättigheter varav många är arabisk-muslimska.

I stället var det ett land som förtjänade hans uppmärksamhet nämligen "the bad guy" Israel . Det var Israels politik " på de av Israel occuperade palestinska områderna " som oroade ärkebiskop Anders Wejryd mest .
Inte ett ord eller fördömande om folkmordet i Darfur , det terroriststämplade Hamas vars fundamentalistiska extremism även drabbar de kristna i Palestina , det religiösa kriget i Irak .

Förvånande,nej att Wejryd slagit in på den samma linje som hans företrädare följt - "särbehandling av den judiska staten ", men likafullt beklagligt.

Källa : Judisk Krönika nr 2 April2007

Marija

Re: Det Judiska folket

I senaste nr av Shalom över Israel nr 5 2007 har en norsk präst vid namn Arne Servan (AS )påbörjat en artikelserie som ska vara i fyra delar behandlar Rom. 9-11 och som han kallar "Israels plats i frälsningshistorien ".

Del 1
Sammanfattningsvis ägnar AS mer än halva artikeln åt att beskriva Paulus kärlek och engagemang till det judiska folket ,sitt eget folk . Kunde det hjälpa dem att bli frälsta ville han själv vara skild ifrån Kristus så pass hängiven och stark är Paulus kärlek och medkänsla.

Avslutningsvis skriver han ( AS): " Barnaskapet
Det rör sig alltså inte om ett folk vilket som helst. Vi har framför oss Guds utvalda egendomsfolk . Därför har Gud givit dem gåvor som inget annat folk på jorden har fått ."
Sedan följer några bibelställen som säger att "Israel är min förstfödde son " "ut ur Egypten kallade jag min son ".
"Detta barnaskap är självklart inte detsamma som vi möter i Rom. 8:15-17. På denna plats i Romarbrevet rör det sig om barnaskapet som ges hos Gud genom tron på Jesus Kristus . Israels barnaskap är av ett förberedande slag och pekar fram emot det som var själva meningen med utkorelsen. Att hela världen ska bli välsignad genom Abrahams släkt (1Mos.12:1 ff)."

Slut på del 1

Marija

Re: Det Judiska folket

Marija och jag har haft en mailväxling kring detta ämne. Jag sätter in det eftersom det kanske är av intresse även för andra (?), som också därmed kan ge sina synpunkter!

Inlägg 1

Hallå Marija och tack för mail!

Nej, Du förargar mig inte alls Marija med Dina frågeställningar och påståenden! Jag tycker det är intressant!

Vad jag förstår så är det 4 olika aspekter som här vävts samman i samtalen.

1. Huruvida Gud har återkallat sitt löfte till Israel som nation och låtit den kallelsen gå över till församlingen och det slutar där eller inte.

2. Om det finns en tidsperiod där evangeliet vänt tillbaka till Judarna och de som ett helt folk, på en enda dag ser vem Jesus, deras Messias är och sätter tro och förtöstan till den Han ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

3. Huruvida i sammanhanget evakueringen av församlingen sker samtidigt som Jesus kommer på Oljeberget tillsammans med sina heliga för att uprrätta Messiasriket.

4. Om löftet till Israel som nation aldrig kommer att infrias och de för en tidsperiod kommer in i sin kallelse och uppgift eller inte.

----

På punkt 1 menar TJ (den som jag tidigare härovanför delade med mig av mailväxlingen med), att löftena flyttats över på församlingen och att det aldrig mer kommer att gälla Israel som folk och nation. Medan jag mot det ställer Rom. kap, 11 och en del andra sammamnhang som Jes.Kap. 66.

JT tror inte heller på punkt 2. På punkt 3. Menar JT precis som Du att detta sker samtidigt och är "slutet". Och därmed menar han att löftet till Israel som nation aldrig kommer att infrias och inte längre har ngn kallelse och uppgift att komma in i.

-----

Om jag förståt Dig rätt, så på punkt 1o 2 o 4 bejakar Du att "hela Israel ska bli frälst på en dag", men inte att det handlar om att Gud då infriar sitt löfte till Israel som nation för att för en tidsperiod komma in i sin kallelse och uppgift, utan att här är det "slutet, på hela frälsningshistorien", som vi då står inför.

Och Du menar på punkt 3, att evakueringen av församlingen och när Jesus sätter fötterna på Oljeberget är ett enda skeende och slutet på frälsningshistorien.

----

På punkt 3 säger Du:

"Som jag skrev i forumet så verkar det som du anser att Uppryckandet och Herrens dag sker vid 2 olika tillfällen och den första gången i hemlighet? Men det säger Bibeln att det inte gör och som även TJ visat på.

För mig har detta hela tiden varit en fråga lite "vid sidan om" TJ:s uppfattning kring det Judiska folket och löftet till Israel som nation.

Vem har talat ngt om att det sker i "hemlighet"? Men det måste ju ändå handla om ngn form av evakuering av "församlingen". Huruvida det sammanfaller med att Jesus sätter fötterna på Oljeberget, kommer med "sina heliga" kan jag ännu inte uttala mig. Men jag tycker det är svårt att få alla *****lbitar på plats då.

Forts inlägg

Re: Det Judiska folket

Inlägg 2

På punkt 4 skriver Du:

"min åsikt är att du har fel Harry . Om 1000 årsriket och om att det judiska folket som nation då ska spela en stor roll ."

Jag tror att det blir svårt att få alla *****lbitar på plats om man räknar bort att det finns en tidsperiod när det Judiska folket och Israel som nation har kommit in i sin kallelse och uppgift. Men jag är långt ifrån färdig med den frågan.
-----
Du säger:

"Jag har fått frågor från sedan många år frälsta människor och som själva borde veta ,och som tror att det existerar en speciell frälsningsplan för judarna pga att de är Guds egendomsfolk. Det gör det alltså inte. Ingen gräddfil inga extra förmåner."

Jag har i vart fall aldrig talat om en "speciell frälsningsplan" för Judarna. Eller att det för dem skulle vara "en gräddfil". Den enda frälsningsplanen som gäller för Judarna är precis som för alla andra "förbundsblodet i Jesus Kristus".

De har nu som bibeln säger dranbbats av "förstockelse" under "hedningarnas" och församlingens tidsålder". Men "förstockelsen" dras undan och de är när Jesus sätter fötterna på oljeberget redo att i Andens ljus över Ordet se, vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Och det enligt Skriften som "hela Israel".

Du skriver:

"Nationen Israel är oerhört sekulariserad de tror överhuvudtagat inte och framför allt inte på Jesus Kristus eller en treenig Gud. I och med de ryska judarnas invandring flödar vodkan och alkoholismen är ett stort problem, vart tredje äktenskap slutar i skilsmässa ,och precis som i Sverige är omoralen , pornografi , gaykulturen och homolobbyn på stark frammarch . Tror du det är välbehagligt för Gud? Inte alls och Gud kommer igen att straffa sådant,"

Jag talar överhuvudtaget inte om dagens Israel, som är ett sken - Israel. Detta sken - Israel kommer att nå sin kulmen, när antikrist (även välkomnad av en avfallen kristenhet), kommer att vara i ngn form av förbund med detta sken - Israel. (Det är min tro och "föraning")

Dagens Israels ohörsamhet kommer att få sin bestraffning i slutskedet av vedermödan och når sin kulmen när antikrist (påhejad av dem som menar att löftet till Judarna som nation upphört för alltid) kommer att försöka få bort dem som nation med sin slutliga lösning av Judeproblemet. (Det är min tro och "föraning")
-----
Du säger:

"Jag tvivlar inte heller på att TJ är insatt och har rätt angående det politiska spelet , judar i USA är en mycket stark betydelsefull grupp och många judar sitter på höga poster högt upp i maktens centrum och har ett oerhört inflytande och bestämmande rätt med det för ögonen och syvene och sist staten Israels bästa."

Jag förnekar inte heller det! Och det är inte detta Israel jag talar om. Utan det Israel som Bibeln talar om när Gud säger i Ro. kap.11 att Han inte förskjutit sitt egendomsfolk, att de som nation och folk "föds i ett ögonblick" (Jes. kap. 66).

Men jag menar att TJ är med att spela antikrist i händerna med att skapa i människors sinnen och hjärtan ett hat mot Israel som nation, så att de i slutskedet av vedermödan, bejakar antikrists försök att plåna ut dem som nation.
------
Du säger:

"men i slutändan förbarma sig över dem pga av "fäderna" pga sitt löfte när Herren kommer igen"

Där ser vi lika, men inte kring alla *****lbitar kring vad det kommer att innebära och var vi då befinner oss i "frälsningshistorien".

Men där ser jag själv alldeles för diffust än och behöver komma till klarhet var sanningen här ligger utifrån summan av Guds Ord.

Vad som gäller oss nu i församlingens tidsålder är att "predika evangeliet för allt skapat".

Men jag tror också att det alltmer inför slutscenarierna blir angeläget att vi ser att "Gud har inte förskjutit sitt egendomsfolk", utan att "hela Israel ska bli frälst", så vi inte faller in i den hatkör mot Israel som allt mer kommer att trappas upp från alla håll och kanter, inför att antikrist ska sopa dem av banan som nation.

Men inte heller ska vi vara med och försvara eller bygga upp det sken - Israel vi ser idag och medverka till att hälsa antikrist välkommen när "Judarna är återsamlade och evangeliserade så kan Jesus komma)
Fienden har här inför dessa skeenden väldigt finurliga upplägg för att fånga oss i det ena eller andra ****** Både inom och utom kristenheten.

Både politiskt och andligt kommer det att vara ett narrspel för att förbereda människornas sinnen och hjärtan inför hans slutliga utspel på arenan och då inte bara närvarande med sin ande, utan som ett plagiat av Kristus som både plitisk och andlig ledare, som ska upprätta plagiatet av Messias - riket.


Klistrar här under in ett mail från Sigfrid - så kan Ni kanske även sinsemellan utbyta tankar kring dessa spörsmål

HaFo

Forts inlägg

Re: Det Judiska folket

Inlägg 3

Sigfrid:

"du ville ju ha hjälp med 'att se vad som är vad i TJ:s långa mail'.

Nåja , jag tycker nog att du försökt med att rätta honom. Han vill ju inte lyssna därför att han är förblindad av 'någon'.

TJ skriver ju väldigt mycket , men eftersom hans hela upplägg grundas på en fel utgångspunkt så slår det snett. TJ ser inte vad Israel är i ljuset av ordet. Förstår inte tex Rom 11

Det är inte så att inte TJ och John S. Torell inte har mycket kunskap om vissa saker när de talar om sionismen. De vet nog väldigt mycket. Men det fruktansvärda är att deras utgångsläge och deras övergripande referensramen är fel. De spelar antikrist ande i händerna!

De ser inte att dagens stat finns där den finns pga Guds eget rådslut. Israel kommer att mer och mer bli en stötesten för resten av världen. Hållningen till detta tidstecken kommer att bli mer och mer en skiljeväg för människor , mellan dem som ger kärleken till sanningen rum och de som inte gör det.

Vad spelar det för roll om man till synes stöder (list), eller till synes förkastar (våld) mot dagens Israel om man ändå är driven av antikrist när man gör så ? Det slutar ändå på samma sätt. Man hamnar i strid med Jesus själv!

Den som inte ger kärleken till sanningen rum i Israel frågan kommer att befinnas vara på antikrists sida mot Jesus själv vid hans återkomst !!

Mika 4

11 Nu hava många hednafolk församlat sig mot dig, och de säga: »Må hon varda skändad, så att våra ögon få skåda med lust på Sion.

12 Men dessa känna icke HERRENS tankar, de förstå icke hans rådslut, att han har samlat dem såsom kärvar till tröskplatsen.

13 Upp då och tröska, du dotter Sion! Ty jag skall giva dig horn av järn och giva dig klövar av koppar, för att du må sönderkrossa många folk. Och deras byte skall du giva till spillo åt HERREN och deras skatter åt hela jordens HERRE.

Forts inlägg

Re: Det Judiska folket

Inlägg 4

Tack för mail Marija!

Du säger:

"håll i minnet att hur jag än låter så menar jag bara väl"

Jag har aldrig uppfattat det på ngt annat sätt!

Du säger:

"Förstockelse har drabbat Israel men Gud har lovat att en kvarleva ska bli frälst när de ser Honom som de stungit för Jesus Kristus är deras bror en av deras egna och de ska så känna igen Honom och hela Israel ska bli frälst."

Det är den viktigaste punkten för mig och som jag velat peka på som kontrast till TJ:s syn på Israel som är ngt annat än detta som Du här skriver.

Du undrar om jag "förläst mig" på att Jesus skulle komma 2 gånger och ett bokstavligt tusenårsrike.

Kan knappast ha "förläst mig" på ngt kring detta ämne, eftersom det är först nu jag blivit intresserad av att få syn på hur det egentligen ligger till. Därför att jag börjar uppleva att det kommer att bli alltmer angeläget desto närmare slutscenarierna vi nu kommer.

Verkar dock hela tiden få knappt om tid att studera detta, eftersom det hela tiden är så mycket annat som upptar tid och energi.

Du säger:

"jag tycker det är synnerligen märkligt att du inte kan uttala dig huruvida 'evakuering' sammanfaller med Herrens dag eller inte ? Har du några belägg utifrån Bibeln att det sker vid 2 olika tillfällen ?"

Vad jag ser i Bibeln är talet om en "evakuering av församlingen" och får svårt att se anledningen till denna evakureing om det handlar om samma tidpunkt som Jesus sätter fötterna på Oljeberget och vi ändå där är framme vid slutet.

Varför då en evakureing först av församlingen, om det vid samma tidpunkt är så att allt är framme vid den "andra uppståndelsen" och den "slutliga domen".

Vad handlar det då om när församlingen står inför "Kristi domstol" i "den första uppståndelsen"? Om det alltihop sker vid samma tidpunkt?

Vari ligger då skillnaden mellan "Kristi domstol och den första uppståndelsen" och "den andra uppståndelsen och den "domen" vid den tidpunkte? Om det allt är samma tidpunkt?
.
Och vad menas med den tidsperiod som finns tecknad däremellan om det ändå allt sker vid samma tidpunkt när Jesus sätter fötterna på Oljeberget?

Det går inte att ta bort allt som står om en tidsperiod som benämnes tusenårsriket.

Isåfall måste man ju kunna peka på vad som avses därmed och visa på att det sker vid tidpunkten när Jesus sätter fötterna på Oljeberget och vad det där då handlar om.

Orden står ju där av ngn anledning och ska de tolkas symboliska, så måste ju den som påstår det, då visa på vad som avses med den "symboliken".
----
Jag klistrar in ett mail här under jag fick från Sigfrid, som han kallar en "skiss" över hur han ser det. Kanske finns där några "*****lbitar" att lägga?
---
Synd bara att de som verkligen skulle behövas, lärarna och herdarna inte verkar vara så intresserade av att "reda ut begreppen".

HaFo

Forts inlägg

Re: Det Judiska folket

Inlägg 5

Sigfrids "skiss"

Nu ska jag försöka ge ett slags "skiss" på hur jag ser på händelserna vid och efter Jesu återkomst. Jag menar inte att jag har någon komplett teologi men jag har ett slags "skiss". Och jag tillåter mig att bli "spekulativ" för att ge upphov och utrymme till lite nya tankebanor.
----
Angående Jesu återkomst , så kommer han bara en enda gång tillbaka , det är fråga om bara ett enda sammanhängande skeende alldeles som en kedja som hålls samman av sina länkar.

Därför att Herrens dag är en , och den inträffar oväntat. Troligen så sker det alldeles i slutskedet av vedermödan. Man kan nog säga att hans återkomst avslutar vedermödan.

Avkortar tiden så att säga , för skulle han inte komma tillbaka och rädda Israel ur sitt trångmål så skulle de krossas alldeles totalt.

Man skulle kunna tänka sig att det blir följande ordning. Jesus nalkas på skyarna. Den hårt trängda kvarlevan av Israel ser upp på honom omvänds och blir frälst på en enda gång.

Det är svårt att tänka sig en annan ordning eftersom Israels fullhet innebär liv från de döda. Dvs den första uppståndelsen.

12. Och har nu redan deras fall varit till rikedom för världen, och har deras fåtalighet varit till rikedom för hedningarna, huru mycket mer skall icke deras fulltalighet så bliva!

13. Men till eder, I som ären av hednisk börd, säger jag: Eftersom jag nu är en hedningarnas apostel, håller jag mitt ämbete högt

14. om jag till äventyrs så skulle kunna »uppväcka avund» hos dem som äro mitt kött och blod och frälsa några bland dem.

15. Ty om redan deras förkastelse hade med sig världens försoning, vad skall då deras upptagande hava med sig, om icke liv från de döda?
----
Detta att Israel kommer in i sin fullhet innebär alltså att den första uppståndelsen sker. De i Herren döda rycks därmed först upp för att möta Jesus. Därefter rycks de i Herren levande upp.

Återkomst, upprättelse, frälsning av hela Israel, den första uppståndelsen från de döda, uppryckandet av både i Herren döda och i Herren levande, striden mot antikrist inträffar på en dag, Herrens dag är en !

Herrens folk strider tillsammans med honom mot antikrist ! Inte vet jag om striden avslutas på samma (24 tim) dag , men man kan tänka sig att så sker.
----
Jag tror också på ett alldeles konkret tusenårsrike där alla kristna är närvarande på jorden. Det är nu i tusenårsriket som Israel är ett rike av präster för alla länder i hela världen.

I detta Israel finns nu inympade kristna från alla folk och länder och dessa är nu präster tillsammans med Judarna för länderna i världen.

Vari detta tillsammans regerande som präster för alla länder består i ?

Forts inlägg

Re: Det Judiska folket

Inlägg 6

Jag vet att vad Petrus skriver Petrus 2 : 3 verkar vara i konflikt med vad Johannes uppenbarelse säger om tusenårsriket , men vi kan inte avfärda något så kraftfullt, klart, tydligt, briljant som Joh upp 20, genom att försöka att tolka det symboliskt, vi får inte vantolka något !!

Det brukar ju vara så att man ska låta de 'dunkla' Bibelställena tolkas i ljuset av de klara. I det här fallet framstår Petrus 2 : 3 som dunkelt i jämförelse i med Joh upp 20.

Dunkelt med tanke på att Petrus 2 : 3 'verkar ?' att hoppa över vissa saker. Alltså blir det så att Petrus 2 : 3 får (måste ?) tolkas i ljuset av Joh upp 20 och inte tvärtom.

Det är ju också så att Johannes fick en kunskap och uppenbarelse som inte Petrus hade tillgång till , så man kan nog med rätta säga att Johannes har en större klarsyn i det här fallet. Men det är nog också så att vi som läser Petrus har för klen klarsyn ! Man borde också kunna läsa grundtexterna på rätt språk.

Joh Upp 1

1. Detta är en uppenbarelse från Jesus Kristus, en som Gud gav honom för att visa sina tjänare, vad som snart skall ske. Och medelst ett budskap genom sin ängel gav han det till känna för sin tjänare Johannes,

2. som här vittnar och frambär Guds ord och Jesu Kristi vittnesbörd, allt vad han själv har sett.

3. Salig är den som får uppläsa denna profetias ord, och saliga äro de som få höra dem och som taga vara på, vad däri är skrivet; ty tiden är nära.
----
Jag väljer helt enkelt att lägga den för mig 'dunkla' Petrus 2 : 3 'lite åt sidan så länge' och håller mig mest till den 'alldeles' tydliga och briljant klara undervisningen i Joh upp 20.

Det är alldeles klart att den yttersta domen, den andra uppståndelsen kommer att föregås av en tidsperiod där Israel är ett rike av präster för hela världen.

Det finns dock 'en underlig sak' sak i Petrus 2 : 3 där han skriver följande :

7. Men de himlar och den jord som nu finnas, de hava i kraft av samma ord blivit sparade åt eld, och de förvaras nu till domens dag, då de ogudaktiga människorna skola förgås. (Jes. 51,6. 2 Tess. 1,7 f. Hebr. 1,11).

8. Men ett vare icke fördolt för eder, mina älskade, detta, att »en dag är för Herren såsom tusen år, och tusen år såsom en dag». (Ps. 90,4.)

Han verkar faktiskt tala om 'en enda Herrens dag' som tusen år !!

Han vill visa på något 'men ett vare icke fördolt för eder'. Han säger det pga av att han vill klargöra något i sammanhanget. Ngt viktigt , tydligen för att den som läser vad han skriver ska få bitarna att gå ihop.

Blir 'Herrens dag är en' , en i våra mänskliga ögon en enda tusen år lång 'process' ? Innan tidens ände slutligen är kommen ?

Är en av 'nycklarna' till att förstå slutskeendet denna insikt som Petrus vill delge oss :

'Men ett vare icke fördolt för eder, mina älskade, detta, att en dag är för Herren såsom tusen år, och tusen år såsom en dag'.

Forts inlägg

Re: Det Judiska folket

Inlägg 7

Tiden kan nog sägas ta slut när denna Herrens enda dag är till ände. För sedan är vi inne i evigheten för Guds upprättade fullbordade verk !

När Jesus kommer tillbaka så kommer Herrens dag att inträffa och den blir tusen år lång och avslutas med den andra, yttersta domen och sedan är tiden slut :

'Och döden skall icke mer vara till, och ingen sorg eller klagan eller plåga skall vara mer; ty det som förr var är nu förgånget.'

1. Och jag såg en ny himmel och en ny jord; ty den förra himmelen och den förra jorden voro förgångna, och havet fanns icke mer.

2. Och jag såg den heliga staden, ett nytt Jerusalem, komma ned från himmelen, från Gud, färdigsmyckad såsom en brud som är prydd för sin brudgum.

3. Och jag hörde en stark röst från tronen säga: Se, nu står Guds tabernakel bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skola vara hans folk; ja, Gud själv skall vara hos dem

4. och skall avtorka alla tårar från deras ögon. Och döden skall icke mer vara till, och ingen sorg eller klagan eller plåga skall vara mer; ty det som förr var är nu förgånget.'
----
Petrus talar alltså om domens dag och vi vet ju att domens dag kommer att komma först efter att vissa saker inträffat. Denna domens dag inträffar inte vid den första uppståndelsen, utan denna domens dag inträffar först vid den andra uppståndelsen !

De ogudaktiga kommer inte att förgås vid den första uppståndelsen helt enkelt därför att de inte kommer att uppstå vid Jesu återkomst.

Utan de som då kommer att uppstå är de i Herren döda som kommer att regera tillsammans med Honom under en tidsperiod. Sedan efter denna tidsperiod inträffar den andra uppståndelsen.

Detta visar alldeles klart och tydligt att det är fråga om en kronologiskt skeende med en mellanliggande tidsperiod där vissa saker inträffar , man kan alltså inte hoppa över tusenårsriket utan att göra våld på skriften. Alltså 'slita sönder' Joh. Upp 20.
---
Och 'vissa saker' kommer heller inte att inträffa före Jesu återkomst utan efter hans återkomst. T.ex satan har ännu inte varit bunden i tusen år. De som uppstått i den första uppståndelsen har inte ännu regerat tusen år
och den sista striden mot de heligas läger inträffar inte före utan efter de tusen åren.
----

Detta handlar om den första uppståndelsen vid Jesu återkomst

4. Och jag såg troner stå där, och de satte sig på dem, de åt vilka gavs makt att hålla dom. Och jag såg de människors själar, som hade blivit halshuggna för Jesu vittnesbörds och Guds Ords skull, och som icke hade tillbett vilddjuret eller dess bild, och icke heller tagit dess märke på sina pannor och sina händer; dessa blevo nu åter levande och fingo regera med Kristus i tusen år.

5. (De övriga döda blevo icke levande, förrän de tusen åren hade gått till ända.) Detta är den första uppståndelsen.

6. Salig och helig är den som har del i den första uppståndelsen; över dem har den andra döden ingen makt, utan de skola vara Guds och Kristi präster och skola få regera med honom de tusen åren.

7. Men när de tusen åren hava gått till ända, skall Satan komma lös ur sitt fängelse.

8. Han skall då gå ut för att förvilla de folk som bo vid jordens fyra hörn, Gog och Magog, och samla dem till den stundande striden; och de äro till antalet såsom sanden i havet.

9. Och de draga fram över jordens hela vidd och omringa de heligas läger och den älskade staden; men eld faller ned från himmelen och förtär dem.

10. Och djävulen, som förvillade dem, bliver kastad i samma sjö av eld och svavel, dit vilddjuret och den falske profeten hade blivit kastade (märk ngt som skett tidigare); och de skola där plågas dag och natt i evigheternas evigheter.
-----

Detta handlar om den andra uppståndelsen

11. Och jag såg en stor vit tron och honom som satt därpå; och för hans ansikte flydde jord och himmel, och ingen plats blev funnen för dem.

12. Och jag såg de döda, både stora och små, stå inför tronen, och böcker blevo upplåtna. Och jämväl en annan bok blev upplåten; det var livets bok. Och de döda blevo dömda efter sina gärningar, på grund av det som var upptecknat i böckerna.

13. Och havet gav igen de döda som voro däri, och döden och dödsriket gåvo igen de döda som voro i dem; och dessa blev dömda, var och en efter sina gärningar.

14. Och döden och dödsriket blevo kastade i den brinnande sjön; detta, den brinnande sjön, är den andra döden.

15. Och om någon icke fanns skriven i livets bok, så blev han kastad i den brinnande sjön.

Slut på Sigfrids "skiss".

Forts inlägg

Re: Det Judiska folket

Inlägg 8

Marija:

Ok Harry du kanske inte har "förläst" dig på dispensationalisterna ,men du är definitivt färgad av deras tankegångar och teologi gällande eskatologin.

Det är en relativt ny lära 1800 talet någon gång och de menar att Jesus kommer tillbaka två gånger . Det finns olika uppfattningar men huvudtanken är att Bortryckandet och Herrens dag inte är samma sak utan infaller vid 2 olika tillfällen .

Första gången tror en del innan den fasansfulla 7 åriga vedermödan inträder på jorden då alla de som inte var med vid "uppryckandet" blir frälsta genom att bli martyrer lämnade åt sitt öde för Jesus Kristus har annat att göra nämligen fira bröllop med Bruden- församlingen .

Den helige Ande finns inte heller kvar på jorden för han försvann när församlingen försvann!! Tyvärr. Ingen hjälp där att få . De måste m a o frälsa sig själva !!

Inget som helst som stämmer överens med bibelordet där . Eller kan du hitta något? En del tror som du att Jesus kommer efter vedermödan men det är inte slut med det för sedan inträder 1000 årsriket och då kan alla de människor som lever och som inte var med vid uppryckande då har de världens tillfälle att bli frälsta och hela judafolket kommer att vara evangelister !

vilket det inte heller finns några slags belägg för i bibeln vare sig hos Jesus eller apostlarna. Om det enl dej finns det , so please visa mig .

Harry lika klar som jag uppfattar dig vara angående trosförkunnelse och jds och katolicism lika dunkel är du om vad som gäller Herrens återkomst och det allvarligaste är när du menar att det kommer en rälsningsperiod efter Herrens dag . Vare sig Jesus eller apostlarna talade om det och vi vaggar in folk i en falsk säkerhet och föreställning att de kan bli frälsta efter att Herren kommit tillbaka .

Det om något är allvarligt och som du verkligen måste fundera över . Liknelsen om vetet och ogräset hur länge skulle de växa tillsammans , jo till SLUTET. vad skulle man sedan göra ,jo samla ihop vetet och bränna upp ogräset . Du måste inse att det är falsk att säga något annat.

Precis som jungfruarna gick ut för att MÖTA brudgummen och sedan komma tillbaka i hans sällskap på samma sätt blir det när de frälsta blir bortryckta för Herren kommer ju från himlen ? i skyn ska vi MÖTA honom och från skyn ska vi tillsamman med honom stiga ner när Han gör det på Oljeberget.

I ett nu blir vi förvandlade och honom lika. Förr gick man ut för att MÖTA konungen som segrat i strid och på samma gång kom man tillbaka med honom. Bortryckande och Herrens dag inträffar vid ett och desamme tillfälle det talar samtliga bibelställen om som talar om detta . Kan du finna något annat ?

Salig och helig är den som har del i den första uppståndelsen skriver Johannes ,när är den första uppståndelsen, jo på Herrens dag när de i Kristus döda uppstår de som uppstår till Kristi återkomst är saliga och heliga men det betyder ju inte att det förflyter 1000 bokstavliga år innan nästa uppståndelse den andra

( vilket även kan betyda att de som uppstår då inte är saliga och heliga ) när de orättfärdiga står upp tii evig dom !!

Det kanske inte alls syftar till antalet !! Den första = de saliga och helige . Den andra = de orättfärdiga. Men samtidigt ! Hänger du med ?

Den sista fienden är även då besegrad nämligen Döden .För sedan ska Herren sätta sig på sin härlighetstron och hålla dom och skilja fåren ifrån getterna ,vetet ifrån ogräset.

När Jesus talar om hur det kommer att vara innan Han kommer tillbaka ,talar han om Jerusalems förstöring som skedde 70 år efter Kristus ,sedan säger han att det ska var krig ,farsoter, vedermödor men samtidigt som det var på Noas tid människor åt och drack gifte sig och fick barn som VANLIGT med andra ord de visste inget av föränn floden kom och tog dem allesammans bort .

Att många ska komma under hans namn och förvilla många att Avfallet först ska ha skett,Fördärvets man trätt fram.
---
Nu till Sigfrid Han var inne på vad som kunde menas med 1000 år att 1000 år är för Herren som en dag och tvärt om ,helt rätt tror jag alldeles utmärkt att det är en Enda dag det kan vara så men det kan även betyda att Gud är av evighet till evighet Han är inte av tiden för Honom spelar det ingen roll om det är en dag eller 1000 år .

I och med Herrens dag , då är tiden som vi ser den slut och det tror ju Sigfrid ochså . Men även han verkar färgad av dispensationalistiska tankar när han tror på ett konkret 1000 årsrike som han skrev , men samtidigt skrev han att Jesus kommer tillbaka en enda gång.

Svårt att riktigt veta hur han menar ?

Jag tror Gud skapat universum , men jag tror inte att Han gjort det på 6 dagar ( 6x24 timmar) för exempel .

Smidigt att vika undan som Sigfrid gör genom att säga att Petrus verkar hoppa över vissa saker !!!I så fall är det fler som hoppar över vissa saker . Jesus ex och Paulus som talar om samma sak !! Men så kan man väl inte läsa bibeln ?

Det här stämmer inte med vad jag tror så där har författaren nog missuppfattat eller hoppat över ?? Summan av Gud ord Det är sanning.

Jag tror inte att Herrens folk kommer att strida mot antikrist som är en människa eller ett politiskt -religiöst system kan det oxå vara.

Församlingen det sanna Israel , det sanna judafolket har då avslutat sitt uppdrag är förvandlade och Herren lika Guds basun som förebådar Herrens ankomst kommer att blåsa av striden och tiden. Tänk bara vilken dag!

Trösten varandra med dessa ord. Och sedan kommer domen ,efter domen följer nya himlar och ny jord där rättfärdighet bor . Du får gärna sätta in det här eller delar av det eller inget alls ,på forumet .Gör som du vill !!För jag orkar nog inte mer med detta ämne.

Marija

Forts inlägg

Re: Det Judiska folket

Inlägg 9

Kära Marija!

Jag har lite svårt att förstå Ditt tonläge och Din upprördhet. Jag sätter in hela Ditt svar här ovan, så får vi se om det finns andra som kan ge sina reaktioner och synpunkter.

Det enda jag är ute efter är att få fram sanningen kring dessa spörsmål. Medan Du menar mig vara en villolärare på dessa områden med vad jag säger och mina frågeställningar - eller?

Utan att jag själv "spikat" fast ngt enda för säkert sant. Utan uttryckt att jag ämnar studera frågan och rest en massa frågor!!

Och även ställt en del frågor som Du undviker att svara på eller ger ofullständiga svar på:

T.ex. vad som konkret menas med Upp. 20 och varför Bibeln uttrycker en "evakuering av församlingen" om det är som Du säger att det skulle sammanfalla med "den yttersta domen" och evigheten och därmed skulle vara detsamma som "församlingen inför Kristi domstol" och den "första uppståndelsen", som därmed skulle vara identisk med "den andra uppståndelsen".

Det svar Du ger där verkar inte för mig tillfredsställande.

Varför skulle det då behöva ske "en evakuering av församlingen" överhuvudtaget? Eller menar Du att den evakueringen inte finns beskriven i Bibeln?

Det här är svåra frågor, som jag tror blir alltmer angelägna att finna svaren på. Men jag är tveksam till att det sker i den ton och anda som Du just nu företräder Marija - eller?

Där Du synes betrakta de som inte helt anammar den syn Du förfäktar för att vara villolärare!? Varför?

Du tycker att jag inte svarat riktigt på Dina frågor och nöjer Dig inte med att jag säger att jag ännu inte har några färdiga svar, utan ämnar studera ämnet. Och innan jag gjort det verkar Du döma mig som villolärare!!??

Men Du som så självklart menar Dig veta svaren kring detta ämne, ger inga riktiga svar på frågor, utan flyr bara undan med att Du "inte orkar längre" med dessa frågor. Lite märkligt tycker jag.

Ha det riktigt gott Marija! Jag uppskattar verkligen Din syn och Dina frågeställningar i sak. Men jag blir ngt tvekande inför tonen och fördömanden mot människor som just är i inledningen att försöka få tag på vad som är sanning kring dessa spörsmål.

HaFo

Re: Det Judiska folket

Jag ber uppriktigt om ursäkt för min anklagande ton och om någon känner sig fördömd ber jag verkligen den personen om förlåtelse .

Nog har jag försökt att svara ,där tycker jag nog att du är orättvis det måste väl istället vara du som inte läst ordentligt ?? Jag har ju skrivit ett jättelångt inlägg nära kl. fyra på morgonen !!

Jag vet sannerligen inte svaren på allt men det jag vet det är att Herren Jesus Kristus kommer tillbaka en enda gång för att hämta sin församling - uppryckandet och för att sätta sina fötter på Oljeberget . Alla ska se Honom som man ser blixten när den far från öster till väster . Efter det finns ingen mer chans att bli frälst !

Jag har med en hel del bibelställen försökt att visa att de bibelställerna under trådrubrik Tusenårsriket motsäger ett bokstavligt 1000 årsrike eller att man kan bli frälst efter Herrens ankomst men du tar inte det till dig Hafo och du svarar inte heller på vad vi ska göra av de bibelställerna som motsäger det eller mina andra frågor ex. om " härlighetskroppen" för du har hakat upp dig på Upp boken 20 som i det stora hela tycket jag är väldigt svår att tolka och kan i många stycken inte tolkas bokstavligen.

Om du min bäste Hafo inte spikat fast dessa dina teser varför håller du så stenhårt kvar vid dem ? Du ser ju själv att det spelar ingen roll vad jag säger !! Mina svar är inte tillfredställande i dina öron ! Det verkar som du mest känner dig förolämpad att du faktiskt kan ha fel ?

Är det inte att fara med villfarelse och lova människor mer (frälsning efter Herrens dag) än vad Bibeln kan lova och hålla och när det finns människor som gör det ska vi då inte reagera och säga ifrån ?
Det är den huvudsakliga anledningen till att jag för dig upplevs som upprörd. Och kanske är jag det oxå ? Och kanske jag har anledning till det oxå ?

Mvh
Marija

Re: Det Judiska folket

Inlägg 1 av HaFo

Hallå Marija!

Du säger:

"Det verkar som du mest känner dig förolämpad att du faktiskt kan ha fel ?"
---
Nrj, jag känner mig inte förolämpad och känner ingen prestige "att ha rätt". När jag ser saker fel, vill jag inget hellre än att bli korrigerad.

Men jag kan ju inte "köpa allt" som Du så tvärsäkert säger, att så här är det, så länge jag inte själv är övertygad om, att vad Du framför är hela sanningen och inget annat än sanningen - eller hur? Då vore jag ju falsk!

Du säger:

"Om du min bäste Hafo inte spikat fast dessa dina teser varför håller du så stenhårt kvar vid dem ?"
---
Vilka teser har jag "spikat och stenhårt håller fast vid"? Jag har förklarat att jag inte alls är färdig med dessa frågor som vi kom in på.

1. Att jag startade tråden berodde på kontakt med människor som menar att löftet till det Judiska folket och Israel som nation, för alltid flyttats över till "församlingen" och aldrig mer skulle gälla hela Israel", som en nation.

Mot det ställde jag Rom. kap. 11 och Jesaja kap. 66

2. a) Vad jag också varnat för är dels risken för att bli meddragen i en avfallen kristenhet som Bibeln säger måste ske innan antikrist kan träda fram (ett avfall är ett fall från ngt som har varit riktigt men inte längre är det). Ville varna för detta så inte människor blir med i ett led att hälsa antikrist och alla hans plagiat välkommen som ett verk av Kristus.

2. b) Dels varnade jag då också för att låta sig dras med i den hat - kör gentemot Israel, som nation, som alltmer kommer att göra sig hörd och därmed blir ett led till att bejaka, när antikrist i slutet av vedermödan (efter att först ha varit deras bundsförvant och försökt plagiera Messias - riket), ska försöka utplåna Israel som nation - med en "slutlig lösning av Judeproblemet")
---
Jag poängterade att jag inte talade om det "sken - Israel", som vi ser idag, som både politiskt och andligt är vilse och som kommer att nå sin kulmen under antikrists inledande plagiat av upprättandet av Messias - riket.

Han kommer att spela "Judarnas kung", "världens frälsare" och framträda som den store politikern och samtidigt den store andlige ledaren tillsammans med "den falske profeten" och vara omgiven av "tecken och under".
---
Jag pekade på att det Israel som nation, som jag såg fram emot och "försvarar", var när Rom. kap 11 och Jesaja 66 går i sin fullbordan. Så länge synes vi vara överens - eller?

3. Sen kom vi in på "tusenårsriket" och när Jesus kommer på Oljeberget (Vilket jag även tror att antikrist ska försöka plagiera och försöka upprätta ett "sken - messias - rike".

Jag tycker mig inte där ha "spikat teser", utan ställt frågor och visat på en del Bibelsammang, som tyder på en tidsperiod (Upp. 20)innan vi är framme vid den andra uppståndelsen och den yttresta domen och där det heter att den bärgade församlingen
"regerar med Kristus under de 1000 åren".

Jag pekade också på att Bibeln verkar framställa en skillnad på "den första uppståndelsen" inför "Kristi domstol" och "de dödas uppståndelse", "den andra uppståndelsen" och den yttersta domen och att det verkar som det vore en tidsperiod där emellan, där "församlingen regerar med Kristus" och Israel som nation synes ha kommit in i sin kallelse och uppgift??

Men allt detta sätter jag stora frågetecken efter och önskar att sanna Bibellärare och herdar för fåren ville ordentligt reda ut begreppen. För jag tror det blir alltmer angeläget desto närmare vi kommer dessa scenarier att vi kan lägga pusslet rätt.

Forts inlägg

Re: Det Judiska folket

Inlägg 2 av HaFo

Det är då Du Marja börjar "gå i spinn" och säger bl.a:

"Är det inte att fara med villfarelse och lova människor mer (frälsning efter Herrens dag) än vad Bibeln kan lova och hålla och när det finns människor som gör det ska vi då inte reagera och säga ifrån ?

Det är den huvudsakliga anledningen till att jag för dig upplevs som upprörd. Och kanske är jag det oxå ? Och kanske jag har anledning till det oxå ?"
---
Ja, Du skulle ha anledning till det om jag t.ex. uppmanade människor att inte bli frälsta nu, utan vänta till "tusenårsriket", när det skulle vara "enklare".

Det vore att uppmana människor att "spela rysk roulett". OM (märk OM) det skulle vara så att det efter församlingens tidsålder finns ytterligare en tidsperiod, innan vi är framme vid den yttersta domen, så är det enda säkra sättet att vara med under "den tidsåldern", som den bärgade "församlingen" som "regerar med Kristus under de 1000 åren"!

Så vad som gäller oss här och nu är:

"Idag om ni får höra hans röst så förhärda inte era hjärtan. Idag är frälsningens dag" (Hebreerbreerbrevet)
---

Du kanske tror att jag skulle företräda en lära som Stanley Sjöberg företrädaer, att till sist kommer alla människor i evigheten att vara frälsta? Men det gör jag inte! Det är ngt helt annat och helt vilset ute!

Jag håller med Dig om Du med dina ord menar att efter den fysiska döden, om den skett utan livsförbindelse med Jesus, så finns där ingen "andra chans".

Men jag är ännu inte ännu helt övertygad om, att Du förmedlar hela sanningen, när Du så tvärsäkert (märk att det är Du som är tvärsäker och inte jag!) säger, att när Jesus sätter fötterna på Oljeberget, så blir visserligen "hela Israel frälst", men då handlar det inte om att de ska gå in i sin kallelse och uppgift att bli "till välsignelse för en hel värld" och att "människor ska dra upp till Jerusalem och bli välsignade".

Utan den "första och andra uppståndelsen med Kristi domstol och den yttersta domen" är identiska och att vi därmed är framme vid "evigheten".

Är vi verkligen då framme vid Upp. 20: 14 - 15, att "döden och dödsriket blev kastade i den brinnande sjön"??
----
Jag anar att vi här har att göra med ett oerhört pusslande igenom hela Bibeln, för att rätt förstå slutscenarierna. Tror också att det var därför som Johannes fick en speciell uppenbarelse att förmedla, som kan hjälpa oss att få *****lbitarna på plats, när vi är framme vid slutskeendet.

Därför har jag inga "spikade teser", men jag är inte heller beredd att bara rakt upp och ned "köpa" Din "förenklade version", bara för att Du anser mig vara villolärare.

Du undrade över "härlighetskropparna". Är det fullständigt uteslutet att "regera med kristus under 1000 år" "iklädda härlighetskroppen"?????

Jag begrundar de Bibelställen Du lagt fram, ber över dem och försöker pussla dem samman med allt övrigt som Bibeln kan ha att säga kring dessa spörsmål.

Kanske kunde Du då hjälpa mig att fundera över följande Bibelsammanhang, huruvida de syftar framåt på "församlingens tidsålder" eller framåt på evigheten, eller kan det vara så att det pekar framåt på en tidsålder mellan församlingens tidsålder och evigheten????

Jes. 1: 6 - 8; 2: 3 - 4; 9: 5 - 7; 11: 6-8; 30:23; 40: 1-5; 35: 1 - 7; 55: 12 - 13; kap. 65 o 66; Hes. 38:20; Mika 1:3 - 4; 4: 1 - 3: Hab. 3: 6; Sak. 8: 4 - 6; 14: 16 - 18; Dan. 2: 44; 7: 13 - 27; Ps. 110: 1; 1 Kor.. 15: 24 - 28.

Snälla Marija, coola ned lite så tror jag vi kan ha ett mer fruktgivande samtal kring dessa svåra frågor, än om Du bara har tvärsäkra svar allt klappat och klart och de som ställer frågor till Dig och Din syn är villolärare.

Jag betraktar inte Dig som villolärare för att Du ställer frågor till mig och anser att jag är helt fel ute. Du är en älskad syster genom Din förtröstan till den Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!!

HaFo

Re: Det Judiska folket

Hej , skulle vilja försöka att återföra diskussionen
till att handla mera specifikt om Judarnas roll
Jag känner i mitt "hjärta" ett slags maning och
kärlek att peka på detta tema , fastän jag inte kan
utrycka mig så tydligt som jag skulle vilja , men jag
vill i alla fall ta till orda , "hjärtat vet" och "känner" nog
mer än vad "huvudet" , "begriper"

Vi som har kärlek till Israel och Judarna borde fokusera våra
krafter mera på det som föregår tusenårsriket än att försöka
utreda vad som kommer att ske efter Jesu återkomst , vet vi
redan tillräckligt när det gäller tiden före ? , låt oss i första hand
förkovra oss när det gäller frågor som berör denna sida återkomsten ,
, låt saker och ting mogna fram i rätt tid , har vi grunden klar ?
, ska vi börja lägga på taket innan vi har väggarna på huset ?
Att hamna i kramp och frustration därför att man försökt sig på
att att inhämta insikt i saker som man inte ännu är mogen för är
inte konstruktivt , var sak har sin tid

Låt oss inte bete oss som en Esau som riskerar att driva ihjäl hjorden ,
i sin iver att komma vidare utan låt oss istället ta lärdom av förebilden
till den Gode Herden

1 Mos 32
28. Han sade: »Du skall icke mer heta Jakob, utan Israel, ty du har
kämpat med Gud och med
människor och vunnit seger.»

1 Mos 33
12. Och Esau sade: »Låt oss bryta upp och draga vidare; jag vill gå
framför dig.»
13. Men han svarade honom: »Min herre ser själv att barnen äro
späda, och att jag har med mig får och kor som giva di; driver
man dessa för starkt en enda dag, så dör hela hjorden.
14. Må därför min herre draga åstad före sin tjänare, så vill jag
komma efter i sakta mak, i den mån boskapen, som drives framför
mig, och barnen orka följa med, till dess jag kommer till min
herre i Seir.»

Jesaja 40
10. Ja, Herren, HERREN kommer
med väldighet,
och hans arm visar sin makt.
Se, han har med sig sin lön,
och hans segerbyte går framför honom.
11. Han för sin hjord i bet såsom en herde,
han samlar lammen i sin famn
och bär dem i sitt sköte
och sakta för han moderfåren fram.

Tillbaka till Rom 11

Vi hedningar borde allvarligt besinna att det är pga Judarnas ,
Israels partiella förblindelse , förstockelse , att det är för att
grenar brutits bort för vår skull som frälsningen kommit till oss ,
Gud har förstockat dem för vår skull , alla löften som han gett
till dem gäller ännu och för evigt och kommer att bli infriade i
sin tid , för denna förstockelse är bara temporär ,
och finns för vår skull

Den del av Judarna som inte är förstockad utan som är
den kristna kvarlevan inom Israel är den kanal och källa
varur välsignelse flyter ut till hela världen , frälsningen kommer
från Judarna
Deras fåtal har inneburit att frälsningen räckts ut också till
hedningarna , detta är ju ett faktiskt bara temporärt tillstånd
under en begränsad tid , deras fulltalighet kommer sedan
i sin tid att innebära uppståndelsen från de döda-----
Judarnas nuvarande lidande , elände , förföljelse , staten
Israels utsatthet , och hur detkommer att bli framöver med
förföljelse mot detta folk beror på att de blivit förstockade
och förblindade för vår skull , det borde "vissa" tänka på
när de ondgör sig över staten Israel

Re: Det Judiska folket

Kloka ord Sigfrid:

"ska vi börja lägga på taket innan vi har väggarna på huset ?"
---
De "väggar jag försökte lägga" var följande:

1. Att jag startade tråden berodde på kontakt med människor som menar att löftet till det Judiska folket och Israel som nation, för alltid flyttats över till "församlingen" och aldrig mer skulle gälla hela Israel", som en nation.

Mot det ställde jag Rom. kap. 11 och Jesaja kap. 66

2. a) Vad jag också varnat för är dels risken för att bli meddragen i en avfallen kristenhet som Bibeln säger måste ske innan antikrist kan träda fram (ett avfall är ett fall från ngt som har varit riktigt men inte längre är det). Ville varna för detta så inte människor blir med i ett led att hälsa antikrist och alla hans plagiat välkommen som ett verk av Kristus.

Pekade på att i "den avfallna kristenheten" kommer det att myntas att när Judarna är återsamlade och evangeliserade så kan Jesus komma". Men att det egenttligen bara kommer att spela antikrist i händerna när en avfallen kristenhet hälsar honom välkommen som Kristus.

2. b) Dels varnade jag då också för att låta sig dras med i den hat - kör gentemot Israel, som nation, som alltmer kommer att göra sig hörd och därmed blir ett led till att bejaka, när antikrist i slutet av vedermödan (efter att först ha varit deras bundsförvant och försökt plagiera Messias - riket ?, ska försöka utplåna Israel som nation - med en "slutlig lösning av Judeproblemet")
---
Jag poängterade att jag inte talade om det "sken - Israel", som vi ser idag, som både politiskt och andligt är vilse och som kommer att nå sin kulmen under antikrists inledande plagiat av upprättandet av Messias - riket.

Han kommer antagligen att spela "Judarnas kung", "världens frälsare" och framträda som den store politikern och samtidigt den store andlige ledaren tillsammans med "den falske profeten" och vara omgiven av "tecken och under".
---
Jag pekade på att det Israel som nation, som jag såg fram emot och "försvarar", var när Rom. kap 11 och Jesaja 66 går i sin fullbordan.
---
Sen "puffades" jag och Marija på ett "tak", som vi inte, vare sig hon (?) eller jag riktigt ännu vet hur det ser ut och ska läggas.
---
Har en fråga som jag tror tillhör "väggarna":

Är dessa ord från Jes. 54: 6 - 8 analogt med Rom. kap. 11 och Jes. kap. 66 ?

"Ty som en övergiven kvinna i hjärtesorg kallades Du av Herren. Sin ungdomsbrud vill någon förskjuta henne? säger din Gud. Ett litet ögonblick övergav jag dig, men i stor barmhärtighet vill jag åter församla dig. I min översvallande vrede dolde jag ett ögonblick mitt ansikte för dig, men med evig nåd vill jag nu förbarma mig över dig, säger Herren Herren din förlossare"

----

Jag kommer att vara upptagen av annat ca 2 veckor och tar kanske närmast "datorsemester" under den tiden. Sköt om Er alla och var riktigt rädda om varandra! Gör "hemläxan" här ovan och sköt Er snyggt alla som skriver på sidan :-)

HaFo

Re: Det Judiska folket

Som " kärringen mot strömmen " så håller jag inte med dig Sigrid att Gud förstockat Israel "för vår skull" och när jag läst på det här lite bättre håller jag inte med mig själv heller inte i allt det jag tidigare skrivit ! Jag har kommit på att jag läst något men inte vetat vad det kommit från utan att ta reda på vad bibeln igentligen säger !
Från Moseböckerna genom hela GT fram till och genom NT kan vi läsa om det judiska folket som ett ohörsamt,olydigt ,hårdnackat och gensträvigt släkte , med hårda pannor och förhärdade hjärtan , fullt av avgudadyrkare , otrogna mot Herren med överträdelser och synder .
Hes.5; 6-7 " Ni har rasat värre än hednafolken omkring eder " 5 Mos.28 talar om välsignelser och förbannelser vad som kommer att ske om folket lyder Herren och vandrar efter hans bud - välsignelser, eller om de inte gör det - förbannelser och stränga straffdomar . Hes. kallar Jerusalem för blodstaden för där bedrivs så mycken styggelse.
Matt.23 och i Luk. Jesus gråter över Jerusalem för dess ohörsamhet " Jerusalem,Jerusalem du som dräper profeterna och stenar dem som äro sända till dig .Hur ofta har jag icke velat församla dina barn, likasom hönan församlar sina kycklingar . Men Ni har inte velat".
Jesus har anledning att gråta än idag över Jerusalem , för det judiska folket vill fortfarande inte , mer än ett fåtal som åter igen ska inympas i sitt eget äkta olivträd och bära frukt, Rom 11: 12-15 , och se upp till honom som de har stungit som Sakarja skriver . Uttrycket i Rom 11:26 hela Israel ska bli frälst " avser Israel som helhet snarare än varje jude utan undantag " enl. Illustrerad Bibelhandbok .
Den förklaringen omintet gör tanken på att vid Herrens återkomst varenda jude - just för att man är av judisk börd - efter köttet ska bli frälst ! För just när det gäller frälsning är ingen mer priviligierad än den andre " här är icke jude eller grek " ," Hören i nu Kristus till så ären I därmed och Abrahams säd , arvingar enligt löftet " Gal . 3 "Så mån I nu veta att de som låter det bero på tro de är Abrahams barn " , se även Rom 9:1-8 .De som är ett är det i Kristus Jesus.

Paulus skriver att de är ett ohörsamt och gensträvigt folk ,de stötte sig mot stötestenen , Rom 11; " för sin otros skull blevo de bortbrutna" .
Förstockelse och förblindelse är resultat av ohörsamhet , ovilja och synd , snarare än för vår- de troendes skull.
Innan den judiskt kristne Stefanus blir stenad till döds i Apg 7 säger han : "I hårdnackade med oomskurna hjärtan och öron. I stån alltid emot den helige Ande,I likaväl som edra fäder. Vilken av profeterna har icke edra fäder förföljt? De hava ju dräpt dem som förkunnade att den Rättfärdige skulle komma ,han som ni själva nu haven förått och dräpt.I som finge lagen eder given genom änglars försorg men icke haven hållit den."
Våran kärlek till Israel och det judiska folket bör inte vara av det slag att vi inte ser vad bibeln säger om dem eller särbehandlar staten Israel i något slags romantiserad bild vi har och överser med deras som alla andra demokratiska staters, fel och brister vilket jag tror många kristna gör. Även jag ??

Följande är hämtat från Biblisk Uppslagsbok -Handbok för bibelläsare av David Hedegård och Aapeli Saarisalo och kan kanske ses som en bakgrund till Rom. och framför allt kap.11 :
Gud utvalde = utkorelse = ingick förbund med Israel till sitt egendomsfolk för att han genom det folket skulle ge världen frälsning . Israels folk betecknas som ett Guds utvalda folk i ordets särskilda bemärkelse och hans egendomsfolk.
Den nytestamentliga församlingen är detta förbundsfolks rätta arvtagare Tit.2 ;14 1 Pet.2:9, 2 Tess 2:14, Ef.1:14 ,Gal 3
Förbundet med Abraham gick i arv till Isak och Jakob och låg till grund för hela Israels utkorelse. Israel har av egen fri vilja brutit det förbundet.
Men Herren förkunnar ochså genom profeterna att han en gång skulle sluta ett nytt förbund med Israel i stället för det som nu brutits, Jer.31;31 ff, Hes 16:62f. 37:26 ,Jes 55:3,59:21 jfr.Hos 2:18 f
NT talar om detta nya förbund som trätt i kraft istället för förbundet på Sinai Luk 22:20,1 Kor 11:25, 2 Kor 3:6, Hebr 8:18, 13;9;15 12:24 Det kallas även testamente Gal 3:15 17 Hebr 9:15f Paulus använder ordet testamente för att framhäva att det är något som har en orygglig giltighet. Det nya förbundets medlare är Jesus Kristus. Han har instiftat detta nya förbund genom sitt eget blod. Hans död skänker befrielse från överträdelser under det gamla förbundet Kristi blod är förbundsblodet i stället för offerdjurens blod under det gamla förbundet.
Slut från Biblisk Uppslagsbok

För att summera : Det gamla förbundet är totalt ogiltigt, borta och förbi och har ersatts med ett nytt. Något annat giltigt förbund existerar inte . Märk väl Israel, inte Gud han kan inte bryta det han lovat han är trofast om så var människa är trolös- " sina nådegåvor och sin kallelse kan Gud inte ångra ", m.a.o utkorelsen kan Gud inte ångra , men Israel har av egen fri vilja brutit förbundet med Gud och kan inte "tvingas" tillbaka men har som resten av mänskligheten den samma chans , förmån och nåd att komma in i det nya förbundet att åter igen inympas i det äkta olivträdet. Rom 11 : 27-33 Genom tro och genom förbundets blod och inte på något annat sätt eller vis.

Marija

Re: Det Judiska folket

Ursäkta mig om jag inte läser rätt!

Men som jag förstår Marija här, så gäller inte Guds löften längre till Israel som nation, eftersom de varit ohörsamma?

Vad blir det då av Guds Ord, om att även om människor är trolösa, så är Gud trofast och kan "inte ångra sin kallelse och sina nåsegåvor"?

Om jag förstår Marija rätt här, så gäller inte längre Rom. kap. 11, eftersom det Judiska folket folket varit ohörsamma och inte heller gäller GudsOrdet om att Israel blivit "förstockat", för att evangeliet skulle gå ut till hedningarna, för att enligt Rom.11, så åter vända tillbaka till Judarna.

Om jag förstår Marija rätt (rätta mig om jag har fel!), så skulle inte Rom. 11 gälla längre, eftersom Judarna som folk varit ohörsamma???

Är det vad Du säger Marija? Förlåt mig om jag är trög!! Men är det vad Du egentligen säger Marija, så hänger jag inte med!

Guds Ord och löften kommer att stå fast, oavsett om det Judiska folket varit "ohörsamma"!!!!!

HaFo

Re: Det Judiska folket

Citat av dig Marija

Som " kärringen mot strömmen " så håller jag inte med dig Sigrid
att Gud förstockat Israel "för vår skull"

Nå , det är inte mot mig som du är som " kärringen mot strömmen
utan det är så att du förkastar och missförstår bland annat Paulus
undervisning när det gäller Israel och Judarna

Måtte Gud själv öppna dina ögon så du ser
vilken central roll detta folk har

Re: Det Judiska folket

Vad menar du exakt för löften till Israel som nation Hafo ?
Han kom till sina egna ,men hans egna tog inte emot honom skriver Johannes men åt alla dem som tog emot honom gav han makt att bli Guds barn.
Paulus skriver " av dem som dödade både Herren Jesus och profeterna och som jagade oss och som äro misshagliga inför Gud och fiender till alla människor i det att de söka hindra oss att tala till hedningarna så att dessa kunna bliva frälsta . Så uppfylla de alltjämt sina synders mått. Doch vredesdomen har kommit över dem i all sin stränghet "
1 Tess 2:15 ff.
Vredesdom istället för nationell frälsning !?

Det finns inte en speciell frälsningsplan för judarna eller Ett förbund för det judiska folket och ett annat för hedningarna det är bara det jag försöker säga . Är det att förkasta och missförstå det Paulus säger om det judiska folket och Israel ? Paulus säger: "Ty "Israel " det är icke alla de som härstamma från Israel . Ej heller äro de alla "barn" därför att de äro Abrahams säd."
"Nu gåvos löfterna åt Abraham så och åt hans "säd". Det heter icke "och åt dem som komma av din säd", såsom när det talas om många , utan det heter såsom när det talas om en enda "och åt din säd" vilken är Kristus ."
Vad säger ni om det bröder ?

Gud utväljer vem han vill och ingår förbund med vem han vill och allt beroende på hans nåd och barmhärtighet och ingen människa kan säga något om det eller gå till rätta med Honom .
Ett sådant förbund är inte ett förbund mellan två jämnställda parter.
Israels folk var förpliktigad att hålla sin del av förbundet ex. omskärelse ,offer ,lagen. Men de gjorde inte det och nu gäller inte det utan ett annat förbund - det Nya förbundet i Kristus Jesus.
Gud lovade Noa att ingen mer flod skulle dränka jorden och tecknet på det var regnbågen . Ingen mer flod kommer att dränka jorden som Gud sagt men elden kommer att förtära den . Gud bryter inte löftet men Han kommer på något nytt...
Den mänskliga partern har en egen fri vilja och kan underlåta att hålla sig till förpliktelserna och därmed kan förbundet ändras eller upplösas ,men den som uppfyller förpliktelserna, på den uppfylles ochså Guds löften .

I det nya förbundet i och med Kristi blod har Gud utvalt mänskligheten Han vill att alla människor ska bli frälsta - FÖRUTBESTÄMT till att vinna frälsning jude såväl som hedning och däri ingår
"förpliktelser " den som tror och tar emot försoningsblodet som renar från synd , den blir frälst och kommer in i det nya förbundet .
Kristus är oss given antingen till fall eller upprättelse efter vår egen vilja. Om förpliktelserna inte hålls har ju en av parterna brutit förbundet men likväl står det fast Guds Ord och Guds löften står fast även om vi är ohörsamma som du säger Hafo .
I det ligger en motsättning ! Ljuset kan enl. vetenskapsmännen beskrivas både som vågor och som partiklar ! Däri ligger oxå en motsättning.

Men om vi resonerar på något annat vis att förbundet ändå håller och gäller utan förpliktelser för att Gud kan inte ångra eller bryta är vi ju snart i det ***** att till slut blir ändå alla frälsta ! Då kan vi ju rationalisera bort *******t som vissa gör för Gud har ju ändå bestämt alla till frälsning ?

Guds utväljer förutbestämmer i sin suvärenitet men tvingar ingen av oss människan har ett ansvar och frihet att välja Gud förhärdar inte heller någon hjärta mot dens vilja och hur detta samverkar kunde inte ens Paulus till fullo förstå då är det ju inte så konstigt om inte vi kan det heller och Paulus avslutar Rom kap. 11 genom att "kapitulera " inför den kunskap , vishet och djup av rikedom som finns hos Gud. Vem kan förstå Honom ?

Blev du något klokare Hafo?
Marija

Re: Det Judiska folket

Tja - nja Marija!

Gäller fortfarande Rom. kap. 11 och Jesaja kap. 66 kring det Judiska folket eller inte? Är dessa Guds Ord gjorda om intet genom det Judiska folkets ohörsamhet?

HaFo

Re: Det Judiska folket

Ja , det var ju inte mycket till svar ...
Vad tror du själv Hafo ?
Tror Du Gud har en speciell frälsningsplan för det judiska folket och en annan för hedningarna ?
Tror Du Gud har två förbundsfolk - Egendomsfolk = Israel - det judiska folket , parallellt med den nytest. församlingen ?
Tror du alla människor i slutändan ändå blir frälsta pga att Gud förutbestämt oss till det och att Han inte kan ångra sina nådegåvor, sin kallelse och sina löften , trots människans ohörsamhet ? Det står ju faktiskt att *******t är tillrett åt djävulen och hans änglar och inte åt några människor ! Stanley Sjöberg kanske inte har så fel ändå ??

Läs " det judiska folket " där det står "alla människor" och "det judiska folkets ohörsamhet " där det står " människans ohörsamhet " se ovan .

Marija

Re: Det Judiska folket

Harry

Du skriver så här Citat :

"Har en fråga som jag tror tillhör "väggarna":

Är dessa ord från Jes. 54: 6 - 8 analogt med Rom. kap.
11 och Jes. kap. 66 ?

"Ty som en övergiven kvinna i hjärtesorg kallades Du av Herren.
Sin ungdomsbrud vill någon förskjuta henne? säger din Gud.
Ett litet ögonblick övergav jag dig, men i stor barmhärtighet
vill jag åter församla dig. I min översvallande vrede dolde jag
ett ögonblick mitt ansikte för dig, men med evig nåd vill jag
nu förbarma mig över dig, säger Herren Herren din förlossare"


Ja , så ser jag det , att detta i Jesaja 54 : 6-8 syftar på Israels
upprättelse , också Jesaja 66 visar på hur hela Israel upprättas
på en enda dag när Jesus kommer tillbaka
Men då ska vi hålla i minnet att det handlar om ett starkt reducerat
Israel som det är frågan om när det talas om att hela Israel ska
bli upprättat :

Sakarja 12 : 10 --- Sak 13 : 8-9 passar också in i sammanhanget
( och , visst passar det in ihop med Rom 11 )


Sak 12
10. Men över Davids hus
och över Jerusalems invånare
skall jag utgjuta en nådens och bönens ande,
så att de se upp till mig,
och se vem de hava stungit.
Och de skola hålla dödsklagan efter honom,
såsom man håller dödsklagan efter ende sonen,
och skola bittert sörja honom,
såsom man sörjer sin förstfödde.
>Jer. 6,26. Hes. 39,29. Joel 2,28. Am. 8,10. Joh. 19,37.
>Upp. 1,7.

Sak 13

8. Och det skall ske i hela landet, säger HERREN,
att två tredjedelar där skola utrotas och förgås;
allenast en tredjedel skall där lämnas kvar.
9. Och den tredjedelen skall jag låta gå genom eld;
jag skall luttra dem, såsom man luttrar silver,
och pröva dem, såsom man prövar guld.
Så skola de åkalla mitt namn,
och jag skall bönhöra dem.
Jag skall säga: »Detta är mitt folk.»
Och det skall svara: »HERREN är min Gud.»
>Ps. 50,15. 91,15. 144,15. Jes. 1,25. 6,13. 48,10.
>Hos. 2,21 f. Mal. 3,3. Joh. 20,28.; Petr. 1,6 f.

När det gäller Rom 11

11. Så frågar jag nu: Var det då för att de skulle komma på fall som
de stapplade? Bort det! Men genom deras fall har frälsningen
kommit till hedningarna, för att de själva skola »uppväckas till
avund».
12. Och har nu redan deras fall varit till rikedom för världen, och
har deras fåtalighet varit till rikedom för hedningarna, huru
mycket mer skall icke deras fulltalighet så bliva!
13. Men till eder, I som ären av hednisk börd, säger jag: Eftersom
jag nu är en hedningarnas apostel, håller jag mitt ämbete högt
--
14. om jag till äventyrs så skulle kunna »uppväcka avund» hos dem
som äro mitt kött och blod och frälsa några bland dem.
15. Ty om redan deras förkastelse hade med sig världens försoning,
vad skall då deras upptagande hava med sig, om icke liv från de
döda?

Israel fall/otro har blivit "till rikedom för världen"
och säger Paulus "har deras fåtalighet varit till
rikedom för hedningarna, huru mycket mer skall icke
deras fulltalighet så bliva!"

Re: Det Judiska folket

Inlägg 1 av mailkopia till HaFo

Fick ett mail kring detta ämne som jag sätter in om det kanske kan fylla en funktion kring ämnet här:

"Under största delen av mitt liv har jag haft en negativ inställning till denna stat Israel , även när jag kom in i kristna kretsar så fanns denna inställning kvar hos mig.

Faktiskt är det nog så att det egentligen är nu sedan jag kommit in i kontakt med dig och ditt forum som det svängt ordentligt i min syn på Judar och staten Israel.

Det är som att det är gjort på det viset att äkta kärlek till detta folk kan man bara få genom att Guds Ande ger det!

För ser man bara köttsligt , ytligt på dagens Israel så kan man nog få 'konstiga tankar' minst sagt
---
Varför blev jag då så pass tidigt i mitt liv så motvillig till Israel? Det handlade nog mycket om min far som framstod som en förespråkare för Israel. I hans ögon var de 'sååå' otroligt märkvärdiga och duktiga så jag blev uppretad över hans 'propaganda'.

Hans beteende gjorde att jag fick motvilja mot Israel. Därför kan jag känna förståelse och sympati med dem som drivs till att låsa upp sig i försvarställning om de känner sig provocerade i olika frågor.

De kan ju faktiskt i grunden ha ett barnahjärta men de ser inte så särskilt långt pga av sin köttslighet. Spröda plantor bryts lätt och får skador som ger ärr som blir till dem till men och handikapp.

En Esau driver lätt ihjäl hjorden av får Den Gode Herden däremot leder ju var och en i den takt som passar för just den personen. Var och en ska ha rätt vård och omsorg. Det är det rätta!

(Men inte är det alltid staven som gäller. Ibland är det också käppen , tuktans ris Hebr. kap 12 och Matt. kap. 12)
---
Jag önskar och hoppas att det inte blir så att det jag skriver och eventuellt blir insatt på ditt forum driver folk till att hamna i försvarställning utan att det tvärtom öppnar 'dörrar'.

Forts inlägg av mailkopia till HaFo

Re: Det Judiska folket

Inlägg 2 av mailkopia till HaFo

Gud har aldrig förkastat Israel!

Jeremia 31

3. Fjärran ifrån uppenbarade sig HERREN för mig: Ja, med evig kärlek har jag älskat dig; därför låter jag min nåd förbliva över dig. Jes. 54,8.

Det har alltid funnits en kvarleva av nåd i Israel Vem kan se vad dagens Israel är i ljuset av Guds Ord?

Jo bara den som ger kärleken till sanningen rum i sitt hjärta dvs låter sig upplysas om denna sak av sanningens Ande och då ser man att det hela tiden är en obruten kontinuitet, genom både gamla och nya testamentet.

En av "nycklarna" till att förstå den obrutna kontinuiteten är att få en rätt insikt i den hemlighet som Paulus omtalar i Rom 11 25.

'Ty för att I, mina bröder, icke skolen hålla eder själva för kloka, vill jag yppa för eder denna hemlighet: Förstockelse har drabbat en del av Israel och skall fortfara intill dess hedningarna i fulltalig skara hava kommit in;'

Man måste rätt förstå termen förstockelse och förstå termen 'hela Israel ska bli frälst' vid Jesu återkomst.

'Hela Israel ska bli frälst', exkluderar 'barnen efter köttet' för både de och köttsligheten från de förstockade ska rensas ut från Israel Och detta sker under 'Jakobs vedermöda'.
---
Rom

4. De äro ju israeliter, dem tillhöra barnaskapet och härligheten och förbunden och lagstiftningen och tempeltjänsten och löftena.

5. Dem tillhöra ock fäderna, och från dem är Kristus kommen efter köttet, han som är över allting, Gud, högtlovad i evighet, amen.

6. Detta säger jag icke som om Guds löftesord skulle hava blivit om intet. Ty »Israel», det är icke detsamma som alla de som härstamma från Israel.
Jesaja 10

20. På den tiden skall kvarlevan av Israel och den räddade skaran av Jakobs hus ej vidare stödja sig vid honom som slog dem; i trohet skola de stödja sig vid HERREN, Israels Helige.

21. En kvarleva skall omvända sig, en kvarleva av Jakob, till Gud, den väldige.

22. Ty om än ditt folk, Israel, vore såsom sanden i havet, så skall dock allenast en kvarleva där omvända sig. Förödelsen är oryggligt besluten, den kommer med rättfärdighet såsom en flod.

23. Ty förstöring och oryggligt besluten straffdom skall Herren, HERREN Sebaot låta komma över hela jorden.

Forts inlägg av mailkopia till HaFo

Re: Det Judiska folket

Inlägg 3 av mailkopia till HaFo

Israels upprättelse vid Jesu återkomst

2. Så säger HERREN: Det folk som undslipper svärdetfinner nåd i öknen; Israel får draga åstad dit där det får ro.

3. Fjärran ifrån uppenbarade sig HERREN för mig: Ja, med evig kärlek har jag älskat dig;
därför låter jag min nåd förbliva över dig.Jes. 54,8.

4. Ännu en gång skall jag upprätta dig, så att du varder upprättad, du jungfru Israel; ännu en gång skall du få utrusta dig med puka och draga ut i dans bland dem som göra sig glada.2 Mos. 15,20. Dom. 11,34. Ps. 68,26.

5. Ännu en gång skall du få plantera vingårdar på Samariens berg, och planteringsmännen skola själva skörda frukten.

6. Ty en dag kommer, då vaktare skola ropa på Efraims berg: 'Upp, låt oss draga till Sion,
upp till HERREN, vår Gud.' Jes. 2,3. Mik. 4,2.

7. Ty så säger HERREN: Jublen i glädje över Jakob, höjen fröjderop över honom som är huvudet bland folken, Låten lovsång ljuda och sägen: HERRE, giv frälsning åt ditt folk, åt kvarlevan av Israel.

8. Ja, jag skall föra dem från nordlandet och församla dem från jordens yttersta ända, bland dem både blinda och halta, både havande kvinnor och barnaföderskor; i en stor skara skola de komma hit tillbaka.

9. Under gråt skola de komma, men jag skall leda dem, där de gå bedjande fram; Jag skall föra dem till vattenbäckar, på en jämn väg, där de ej skola stappla. Ty jag har blivit en fader för Israel, och Efraim är min förstfödde son. 2 Mos. 4,22. Jes. 63,16. Jer. 50,4.

10. Hören HERRENS ord, I hednafolk, och förkunnen det i havsländerna i fjärran; sägen: Han som förskingrade Israel skall ock församla det och bevara det, såsom en herde sin hjord. Ps. 23,1. Jes. 40,11. Jer. 23,4. Hes. 34,23, 37,24. Joh. 10,11.
----

Guds Ande måste öppna våra ögon för att förstå skriften. Israel är och förblir Guds egendomsfolk. Det har alltid funnits en kvarleva av nåd i Israel och att det är skillnad på förkastelse och förstockelse. Skillnad på barn efter köttet och barn efter löftet. Rom 10
---
Den som inte ger kärleken till sanningen rum i sitt hjärta kommer att gå vilse i denna fråga och sälla sig den skara som blir bedragna av antikrists ande. Olika grupper av bedragna kristna.

Hur går det för de kristna som inte lyssnar på sanningens Ande i denna fråga? Utan rusar iväg för att rycka upp ogräset i förtid!

Och som hävdar att hela dagens Israel är ett bedrägeri som inte alls borde få finnas. De är motståndare till Gud själv!

Hur går det för de bedragna kristna, drivna av olika falskevangelium och som hjälper till att plantera ännu mera ogräs, bygga upp ett anti Israel ännu mer (trosrörelsen)! Också de är motståndare till Gud själv.

Forts inlägg av mailkopia till HaFo

Re: Det Judiska folket

Inlägg 4 av mailkopia till HaFo

Israel kommer att mer och mer bli en stötesten för resten av världen. Hållningen till detta tidstecken kommer att bli mer och mer en skiljeväg för människor. Mellan dem som ger kärleken till sanningen rum och de som inte gör det.

Sak 12

2. Se, jag skall göra Jerusalem till en berusningens kalk för alla folk runt omkring; jämväl över Juda skall det komma, när Jerusalem bliver belägrat.

Här i 5 Mos 32 talar Gud om sitt egendomsfolk Israel

43. Jublen, I hedningar, över hans folk, ty han hämnas sina tjänares blod, han utkräver hämnd av sina ovänner och bringar försoning för sitt land, för sitt folk.
---
Det här beskrivs dels upprättandet av det förstockade Israel som gått igenom 'Jakobs vedermöda' och blivit kraftigt decimerat och dels om striden mot antikrists styrkor.

36.

'Ty HERREN skall skaffa rätt åt sitt folk, och över sina tjänare skall han förbarma sig, när han ser att deras kraft är borta, och att det är ute med alla och envar.'

Här har vedermödan utfört sitt verk och : hela Israel blir upprättat på en gång!

Sak

10. Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta en nådens och bönens ande, så att de se upp till mig, och se vem de hava stungit. Och de skola hålla dödsklagan efter honom, såsom man håller dödsklagan efter ende sonen, och skola bittert sörja honom, såsom man sörjer sin förstfödde. Jer. 6,26. Hes. 39,29. Joel 2,28. Am. 8,10. Joh. 19,37. Upp. 1,7.
---
Sedan strider Jesus med hela sitt folk mot antikrist:

Sak

4. På den tiden, säger HERREN, skall jag slå alla hästar med förvirring och deras ryttare med vanvett. Men över Juda hus skall jag upplåta mina ögon, när jag bland hednafolken slår alla hästar med blindhet.

5. Då skola Juda stamfurstar säga i sina hjärtan: Jerusalems invånare äro vår styrka, genom HERREN Sebaot, sin Gud.

6. På den tiden skall jag låta Juda stamfurstar bliva såsom brinnande fyrfat bland ved, och såsom eldbloss bland halmkärvar, så att de förbränna alla folk runt omkring, både åt höger och åt vänster; men Jerusalem skall framgent trona på sin plats, där Jerusalem nu är. Ob. v. 18. Sak. 14,10.

7. Och först skall HERREN giva seger åt Juda hyddor, för att icke Davids hus och Jerusalems invånare skola tillräkna sig större ära än Juda.

8. På den tiden skall HERREN beskärma Jerusalems invånare; den skröpligaste bland dem skall på den tiden vara såsom David, och Davids hus skall vara såsom ett gudaväsen, såsom HERRENS ängel framför dem. 1 Sam. 17,50. 18,7. 2 Sam. 17,8. 18,3. Joel 3,10.

Forts inlägg av mailkopia till HaFo

Re: Det Judiska folket

Inlägg 5 av mailkopia till HaFo

Antikrists intention är att helt förinta Guds plan för mänskligheten Ersätta Guds ljus med sitt 'ljus' , ersätta Kristus med antikristus ersätta Israel med anti Israel.

Gud har satt Israel som ett ljus för hednafolken. Frälsningen kommer från Judarna säger Jesus. I Israel finns ju den kristna Judiska kvarleva som är församlingens bas och ursprung.

Antikrist vill också han använda Israel och sätta dem som ett 'ljus' för hela världen. Vilket slags 'ljus' det är frågan om är samma slags ljus som ligger tex bakom Jds och liknande läror, falskevangelium med en falsk Jesus.
---
Detta är den stora sållningen , mellan dem som ger kärleken till sanningen rum i sina hjärtan och dem som inte gör det.

Hans syfte är ett men hans strategi är multipel till sin utformning:

Att sätta ett förvirrande täckelse med flera tolkningsmöjligheter över människors ögon, så de inte ser vad dagens stat Israel är!

Och de som blir förblindade så kommer att reagera på olika sätt pga av att detta ingår i den multipla strategi som antikrist använder:

Spela ut olika grupper med olika förhållningssätt mot varandra. Härska genom att till synes söndra och genom att förvirra
---
Förförelse öppnar för förföljelse

Vad spelar det för roll om man till synes stöder (list), eller till synes förkastar (våld) kring dagens Israel om man ändå är driven av antikrist när man gör så?

Förföljelse öppnar för förförelse

Förkastar man dagens Israel så driver man dem bara mera in i antikrist nät genom att öka på antisemitismen och förföljelse!

Och stöder man dem driven av falskevangelium så hjälper man till att driva in dem i förförelsen, så att de tar emot antikrist som messias också då.

Vad antikrist vill är ju detta : att förföra kristna så att de stöder hans projekt på ett eller annat sätt och hjälper honom med att sätta hans 'version av 'Israel' som ett 'ljus' för världen.
---
Det är Jesus själv som ska rensa sin loge vid sin återkomst! Han ska rensa ut antikrists närvaro ur landet.

Vi ska inte lockas till att spela antikrist i händerna genom att enbart fixera oss på att stirra oss blinda på hans förvirrande skuggverksamhet i dagens Israel.

Inte ska väl en sann kristen göra gemensam sak med antikrists ande, hur slutar sådant?

Gud har i alla tider låtit Israel bli tuktat av sina fiender. Inte vill väl en rätt kristen låta sig inkluderas i denna skara?

Ska en rätt kristen göra gemensam sak med Israels fiender?"

Re: Det Judiska folket

Tack för mail Marija! Lägger in en del av vår mailväxling på forumet eftersom jag tror det kan vara av intresse även för andra??

Skriver Du med adress till mig följande???:

"Harry ! Om man kallar meningsmotståndaren förblindad anser jag att man definitivt är
färdig med svaren hur ödmjukt man än sedan framställer sin mening."

Jag vet inte att jag skulle ha kallat Dig förblindad Marija? Har jag verkligen det? Det har jag aldrig i så fall menat!!!

Vad jag nu förstår är, att Du blev osäker på om jag var ärlig och stod för ngt annat än vad jag skrev.

Det misssförståndet gick antagligen till så, att jag tidigare i mitt liv kring dessa frågor, inte upplevt det som nödvändigt,att mer djupgående studera eskatologin (har nu lärt mig det fina ordet och att det betyder läran om de yttersta tingen), utan bara nöjde mig med att för mig själv pussla samman Jes. kap. 66. Rom. kap. 11 och Upp. kap. 20.

Och tyckte det var enkelt och naturligt att där se, att det kommer att bli en tidsperiod, då Judarna och Israel som nation har upptäckt vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och därmed kommit in i sin kallelse och uppgift som profetiorna i GT syftade framåt på kring Israel som nation.
---

Men jag är tacksam för att Du Marija, visat mig på att enbart denna "enkla sumeringen", inte ger "hela pusslet", utan även kan ge öppningar för vilsna läror på det här området, som Du pekat på med ett fint namn som jag ännu inte lärt mig. (Ska försöka lära mig det och vad det står för i mina efterforskningar kring eskatologin, som känns alltmer angelägen!)

Därför vet jag inte idag hur "totalpusslet" kring eskatologin ser ut. Men söker sanningen idag kring dessa frågor och ropar där även efter hjälp att utifrån Skriften kunna se var vägen här går.

Hoppas att Du även inser att detta "*****l", när man verkligen försöker lägga det utifrån en helhet av vad Skriften säger, inte är så tvärsäkert helt lätt och enkelt, utan att här finns många fallgropar.
---
En fallgrop tror jag (och som jag reagerat emot om Du skulle falla i den), är om man bara börjar se på "sken - Israel" idag med dess vilsna andlighet och politik och även menar att deras "ohörsamhet" och "förstockelse", skulle göra Guds löften och kallelse till dem som nation om intet och att den kallelsen för alltid enbart ligger på "församlingen".
Detta tror jag är emot Skriften!
---
Då är jag rädd att man kommer att bidra till att ställa sig på antikrists senare agerande under
"Vedermödan" (efter att han först med hjälp av en avfallen kristenhet hälsats välkommen som Kristus, i ett av honom "underminerat", "sken - Israel" och upprättandet av ett plagiat av "Messias - riket").

Och bidra till att förvända människornas sinnen och hjärtan till att bejaka, att Israel som nation ska "sopas av banan" och få alla att bejaka "den slutliga lösningen av det gensträviga vilsna Israel"!
---
Det är här jag tror att den största andliga kampen kring dessa spörsmål står. En andlig kamp, som pågått igenom hela världshistorien, från den dag då Gud gav sin kallelse och sina löften till Israel som nation (Se profetiorna härom i GT).
---
En stor del av kristenheten ställde sig på Hitlers sida i genomförandet av "förintelsen", en del av kristenheten kommer att göra detsamma vid antikrists "slutliga lösning" av "Judeproblemet". Låt oss inte igen hamna i "den sitsen" som
"kristna"!!!

---

En del kanske tycker att dessa spörsmål inte hör till hemsidans behandling av trosförkunnelsen. Men jag tror ändå att det kommer att göra det med tiden.

För jag är alltmer övertygad om att rosförkunnelsens
representanter kommer att vara tongivande, tillsammans med katolicismens representanter och den avfallna kristenhet de tillsammans skapat plattformen för.

Och som den övriga kristenheten hakat på i
"enhetens, kärlekens och toleransens namn och att "vinna världen för Kristus", evangelisera och missionera.

Och de där i sin "Judevänlighet", försöker se till så att de hamnar i sitt hemland och blir
"evangeliserade" och därigenom, så "påskyndar man Kristi tilllkommelse" och Kristus kan komma när "evangeliet genomsyrat" det Judiska folket,
"städer och nationer blivit intagna och förvandlade" utöver världen.
---
Detta kommer att vara ett led i antikrists första förförförelse, som ger honom ingång på den andliga och politiska arenan. Och detta i ngn form av "pakt eller överenskommelse" med det Judiska folket och Israel som nation????
---
Jag har sagt Marija, att det här kommer att handla om att "hålla i hatten" kring eskatologin. Jag ska försöka göra allt som kan ligga i min förmåga att utifrån Ordet finna var vägen här går. Har inte tidigare sett det som viktigt, men gör det nu alltmer.
---
Men jag hoppas att alla som ser "*****l - bitar" kring eskatogin vill bidra med dem.

Och jag hoppas Du Marija vill göra det i en helhet av "pusslet" och inte bara "hänger kvar" vid "den förförelse", som Du nu kanske, så helt riktigt varnat för (hoppas vi alla kan få grepp om vad Du där pekar på och inte fastnar där!!!), med ett "vackert ord", som jag ännu inte vet betydelsen av.

Ha det riktigt gott Marija! Du är värdefull och vad Du förmedlar är viktigt!

HaFo

Re: Det Judiska folket

Inlägg 1 av Hafo från mail tillsänt honom

Fick ett mail, där jag upplever att avsändaren vill att jag delger vad han â€brottas med†under dessa ämnen â€tusen – årsriket†och det â€Judiska folketâ€, så då gör jag det:

â€Jag har tänkt på en sak , varför ska det vara så otroligt svårt att se Israels och Judarnas roll i Guds plan för mänskligheten?

Antagligen är det så att det finns ett täckelse över hedningarnas ögon i frågan och att det är graden av överlåtelse, helgelse som gör hur mycket vi ser av sanningen.

Att det ska vara så kämpigt att få rätsida på detta och formulera det rätt (ungefär lika svårt som det är att politiskt finna lösningen på "Judefrågan". Varför??

En obegriplig kamp, om man inte börjar se den i ljuset av att Gud har en kallelse och uppgift för Israel som nation som fienden vill göra om intet!!

Det är som det skulle vara ’seg sirap i tangentbordet’.

Det är som det skulle finnas ett ’filter’ mellan hjärtat och och fingrarna som ska skriva ner vad hjärtat känner och så blir man missförstådd.
---
Jag kan känna något av innebörden i detta citat som visar på Guds eviga kärlek till sitt eget egendomsfolk:

Jeremia 31

"Så säger HERREN: Det folk som undslipper svärdet finner nåd i öknen; Israel får draga åstad dit där det får ro.

Fjärran ifrån uppenbarade sig HERREN för mig: »Ja, med evig kärlek har jag älskat dig; därför låter jag min nåd förbliva över dig. (Jes. 54,8.)

Judarna är ju också det nya förbundets folk. Kärlek till sanningen kommer att bli en räddningens livboj i ändtid.

Samma slags andlighet som ligger bakom Jds och som vill förvränga Jesu verk på korset ligger också bakom försöket att dölja Israels och Judarnas roll avgörande och centrala roll i denna tidsålder och i den kommande.

Vi som är Kristna måste få mer och mer av den kärlek och inställning som Paulus hade till detta folk:

’Jag talar sanning i Kristus, jag ljuger icke -- därom bär mitt samvete mig vittnesbörd i den helige Ande -- när jag säger att jag har stor bedrövelse och oavlåtligt kval i mitt hjärta.

Ja, jag skulle önska att jag själv vore förbannad och bortkastad från Kristus, om detta kunde gagna mina bröder, mina fränder efter köttet.

De äro ju israeliter, dem tillhöra barnaskapet och härligheten och förbunden och lagstiftningen och tempeltjänsten och löftena. Dem tillhöra ock fäderna, och från dem är Kristus kommen efter köttet, han som är över allting, Gud, högtlovad i evighet, amen.'

Tror att det blir omöjligt att förbli ljum i frågan om Israel och Judarna. Det kommer att bli en skiljelinje mellan dem som ger rum för kärleken till sanningen i denna fråga och de som inte gör det.

Ju mera vi har fått täckelset lyft från våra ögon i denna fråga, dess mer ser vi att Guds kärlek till detta folk Israel och Judarna är evig. Alldeles oavsett hur de yttre omständigheterna ser ut. Kallelsen och utkorelsen står fast för evigt.

Forts inlägg av Hafo från mail tillsänt honom

Re: Det Judiska folket

Inlägg 2 av Hafo från mail tillsänt honom

Tusenårsriket och frälsning ?

Kommer det att bli människor att bli frälsta i tusenårsriket ? Det här är en fråga som jag inte alls vågar mig på , inte förnärvarande.

Jag Citerar från ditt forum

"Om man kan se en ofrälst människa i ögonen och säga att du behöver inte bli frälst under detta jordeliv för om du bara lever till Jesus kommer tillbaka så har du 1000 år på dig att bli frälst .

Du kan glömma allt det som bibeln säger om att vara vakande och bedjande och väntande eller 'idag är frälsningens dag' ,och som även är andemeningen i Johannes Uppenbarelseboken 'Jag kommer snart Håll fast det du har så att ingen tar din krona' . Om man kan säga det med frimodigt hjärta och känna att det är sanktionerat av den helige Ande med rent samvetet på Ordet grund då ska man göra det."
---
Håller helt med Dig. Jag känner ingen Andens sanktion över att inte säga att "Idag om ni får höra hans röst, så förhärda inte era hjärtan, idag är frälsningens dag". Hans röst nås vi av via evangeliet och när var människa nås av det ska vi ta vara på det och inte "förhärda våra hjärtan"!

Håller med dig Harry när du svarar Marija, där är vi samstämmiga!
---
Däremot framkommer i Sakarja 14 att:

"Det ska ske att var och en som är kvar av alla de hednafolk som kom emot Jerusalem skall dra dit upp, år efter år, för att tillbe konungen, Herren Sebaot, och för att fira lövhyddohögtiden och att hednafolk under denna tidsålder kommer upp för att fira lövhyddohögtiden i Jerusalem â€.

Vad innebär detta egentligen?

Alla överblivna ur alla hednafolk ska delta i en högtid som uteslutande är en glädjefest!

Inget syndaoffer osv , bara eldsoffer för Herren!

Detta måste alltså syfta på tidsåldern efter Jesu återkomst!

Citat från internet:

Då ska det bli som Sakarja säger i Kap 14 vers 16:

" Det ska ske att var och en som är kvar av alla de hednafolk som kom emot Jerusalem skall dra dit upp, år efter år, för att tillbe konungen, Herren Sebaot, och för att fira lövhyddohögtiden. Den sista av Herrens Högtider är Uteslutande en GLÄDJEFEST. Vi finner INGET SYNDOFFER osv., - bara Eldsoffer för Herren, - bara GLÄDJE och FEST.

Denna Högtid är en förebild på Israels Härlighet och Storhet i det Messianska riket som vi alla väntar på skall Snart komma.Då skall Herren Jesus ha intagit sin Rättmässiga Plats på Davids Tron i Jerusalem.
Slut på citatet

Forts inlägg av Hafo från mail tillsänt honom

Re: Det Judiska folket

Inlägg 3 av Hafo från mail tillsänt honom

â€Och det skall ske att alla överblivna ur alla de folk som kommo mot Jerusalem skola år efter år draga ditupp, för att tillbedja konungen HERREN Sebaot, och för att fira lövhyddohögtiden. Jes. 66,23.

Men om någon av jordens folkstammar icke drager upp till Jerusalem, för att tillbedja konungen HERREN Sebaot, då skall över den icke komma något regn. Jes. 5,6.

Om Egyptens folkstam icke drager åstad och kommer ditupp, så skall ej heller över den komma regn. Detta bliver den hemsökelse som HERREN skall låta drabba de folk som icke draga upp för att fira lövhyddohögtiden.

Ja, så skall Egypten drabbas av sin synd, så skola ock alla andra folk drabbas av sin synd, om de icke draga upp för att fira lövhyddohögtiden.
---
Kvar av de hednafolk som kom mot Jerusalem syftar helt klart på tiden efter Jesu återkomst!

När han stred mot antikrist och gjorde om intet antikrists försök att fördärva Israel.

Det framkommer också i texten att det är möjligt att drabbas av sin synd i denna tidsålder om man tillhör "överblivna ur alla de folk som kommo mot Jerusalem".

Det är altså en tid som varken kan syfta på â€församlingens tidsålder†eller â€evighetenâ€.

Vilken tidsålder kan det då annat än syfta framåt på än en tid då när Israel som nation enligt profetiorna i GT kommit in i sin kallelse och uppgift?
----
En sak som också tycks vara en svår stötesten är denna:

inte har väl Gud två förbund, ett med Judarna och ett med hedningarna?

Om vi först skulle försöka att reda ut vad Guds församling är?

Guds församling är nu Israel i sitt fåtal, med inympade hedningar som i och med detta blivit medlemmar i Guds egendomsfolk.

För mig framstår termerna Guds egendomsfolk, Guds Israel , Guds församling, den nytestamentliga församlingen, som synonyma begrepp.

Det känns svårt att formulera så det blir rätt. Det finns bara ett enda nytt förbund och det är med Judarna.

Judarna var det gamla förbundets folk och Judarna är det nya förbundets folk, Guds eget egendomsfolk, Guds Israel!

Och Gud handlar med hedningarna genom detta sitt egendomsfolk och inympar hedningar, så de får plats tillsammans med hans egendomsfolk. Rättare sagt de inympade hedningarna blir en del av hans hans egendomsfolk !!

----
Det är detta som vi vanligvis kallar församlingen, men vi kunde också kalla det för Israel i sitt fåtal, flertalet är ju förstockade.

Man kunde också tala om den nytestamentliga församlingen, som ju består av Judar i sitt fåtal och inympade hedningar som i och med detta inympande blivit delaktiga i den nytestamentliga församlingen och i och med det medlemmar i Guds Israel.

Hur ser då alltså Guds egendomsfolk ut idag? jo det är Israel i fåtal, med inympade hedningar, och när hedningarna blivit inympade i fulltalighet, så kommer ju förstockelsen att lyftas bort och Israel kommer in i sitt fulltal då när Jesus återkommer. Och detta innebär liv ifrån de döda!

Forts inlägg av HaFo från mail tillsänt honom

Re: Det Judiska folket

Inlägg 4 av Hafo från mail tillsänt honom

För mig framstår inte Israel som förkastat utan som förstockat och detta är bara ett temporärt tillstånd pga av ett syfte.

Nämligen att hedningarna först ska få komma in i fulltalig skara. Vd vad är det då dessa hedningar ska komma in i?

Jo, i den del av Israel som inte är förstockad.

Rom 11 beskiver Israel i sitt fåtaliga tillstånd och vad denna fåtalighet inneburit för hedningarna, nämligen att frälsningen kommit till hedningarna!

Se vilken rikedom som deras fall har inneburit för resten av världen !!!

Vem är det som vill påstå att inte detta folk har en central roll i Guds frälsningsplan ???

Se vilken rikedom för resten av världen det kommer att innebära när förstockelsen lyfts bort från Israel!

"Ty om redan deras förkastelse hade med sig världens försoning, vad skall då deras upptagande hava med sig, om icke liv från de döda?"

Finns det inget Israel att lyfta bort förstockelsen från så blir det heller ingen uppståndelse från de döda!

Vem vill utrota Israels folk Judarna? och varför? Och vem vill göra sitt yttersta för att se till att Jesus inte har något Israel/Judar alls att komma tillbaka till?

Skulle antikrist lyckas utrota varenda Jude så fanns det ingen nytestamentlig församling kvar alls på Jorden !!

Och då skulle Guds plan för mänskligheten vara tillintetgjord !!

Den som förringar Israels och Judarnas roll i den nuvarande och kommande tidsåldern borde ställa sig själva frågan: hur kan det komma sig till att djävulen har ett sådant vanvettigt hat mot detta folk?

Min syn på Israel och Judarna är att de har en absolut oåterkallelig central och avgörande roll i Guds plan för mänskligheten både i den nuvarande och kommande tidsåldern!

Riket kommer att upprättas i två steg. Först regerar Sonen i tusenårsriket. Sedan överlämnar han Riket till Fadern och Gud blir allt i alla.
---
Antagligen kommer det kanske tider också på våra breddgrader där man kommer att bli jagad med ’blåslampa’om man vågar ens antyda att man på något vis stöder Israel och dess folk.

Sanna Kristna kommer nog på många håll i världen att bli ’lovligt villebråd’, spärras in och ibland vidtas ännu mer slutgiltiga ’åtgärder’ mot dessa grupper, som ser Judarna som 'det stora problemet som måste lösas'."

Re: Det Judiska folket

Kan inte Sak.14 v.16 lika gärna handla om återvändandet från exilen - babylonska fångenskapen, byggandet av andra templet Serubbabels tempel som prof.Sakarja var ivrig påhejare till ,invigning och firandet av Lövhyddohögtiden Läs även Nehemja 2Krön.kap 36 Esra Haggai för hist.bakgrund .
Sakarja förutsåg ett flertal "messianska profetior" Uttrycket : de ska se upp till honom som de har stungit kan väl mycket väl handla om när Jesus hängde på korset och syfta på det tillfället ?
Sant att Paulus hade oerhörd nöd för sina "fränder efter köttet " ,kärlek och medkänsla ,men han sa även att de " dödade både Herren Jesus och profeterna och förjagade oss och som äro misshagliga för Gud och fiender till alla människor " - mänsklighet i annan översättning,och en jude som inte var en trosbroder kallade Paulus hedning.

Rom 11
vers 1: Nej Gud har inte förskjutit sitt folk ,lika lite som Han kan förskjuta någon enda människa faktiskt. Hur samverkar Guds utkorelse och människans fria vilja som både Rom kap 9 och kap 11 handlar om ?
vers 2 : Även hedningarna är kända av Gud -förutbestämda -förut kända bestämda jmf Rom 8 v.29 1 Kor kap 8 v.3 kap 13 v.12 Gal. 4 v.9 Ef.1 v 5
Israels släkt -det judiska folket finns fortfarande kvar trots förföljelse ,förskingring ,Inkvisition och folkmord och ska så göra tills himmel och jord förgår, vad det ser ut i Jer.31 v.35ff
vers 5: Gud valde ut Abraham av nåd - den Gud utväljer är en nådeshandling och han utväljer vem han vill Abraham trodde Gud och det räknades honom till rättfärdighet. Av Abrahams säd icke som om det rör sig om många som Paulus skriver utan en enda nämligen Kristus = ... " och åt din säd ." Gud lovade även att A. avkomma skulle bli talrik som himmelens stjärnor som de blev under slaveriet i Egypten ,men endast en kvarleva ska omvända sig . Gud lovade även Kaanans land men en hel generation skulle först dö för sin otros skull kom de inte in i landet.
Vers 6: Ingen rättfärdighet av gärningar
vers 7 Israel som låtit det bero på gärningar har inte vunnit rättfärdighet medan Gud är den som låter det bero på tro och inte genom gärningar Rom 9 : 31-33.
Förstockelse -eftersom de är ett så gensträvigt folk . Jesaja fick av Gud förstocka folkets hjärtan Gud har förstockat deras hjärtan Kristus ska bliva dem till fall -stötesten.
vers 8 : "med seende ögon skola se och dock intet förnimma och med hörande öron höra och dock intet förstå så att de icke omvända sig och undfå förlåtelse
Mark 4 v12 jmf.Matt.13:14 Luk 8:10 Joh.12 v.39-40
vers 11 : Avgudadyrkan deras fall ,5 Mos 32:21
De har stött bort Guds ord och " icke aktat eder själva värdiga det eviga livet så vända vi oss nu till hedningarna." Apg 13 v 46 och Kristus har för dem blivit en stötesten dem till fall.
vers 12: Gud behöver inte kvantitet för att förverkliga sina syften.
vers 15 : Alltsammans kommer från Gud som redan försonat världen med sig själv genom Jesus Kristus och givit åt oss försoningens ämbete Han tillräknade icke människorna deras synder 2 Kor 5 v.18-19
vers 16.Frälsningen kommer från judarna -Abrahams säd syndernas förlåtelse först i Jesu namn .
vers 17 : Om ett odlat olivträd inte bar frukt brukade man på den tiden ympa in en kvist från ett vilt olivträd för att ge trädet ny kraft.
vers 22 Jesus är trädet de troende är grenarna var gren som inte bär frukt tar han bort och rensar för att det ska bära mer frukt
vers 23 Men när de en gång omvända sig till Herren tages täckelset bort 1 Kor 3 v 16
vers 25: Det verkar som det handlar om när den frälsta skaran - de utvalda -de som låtit sig frälsas är fulltalig.
En hjord och en Herde ,judar och hedningars lika delaktighet i Kristus ,ett olivträd ,en enda ny människa ,en enda kropp ,ett enda egendomsfolk ,ett utvalt släkte alla Abrahams barn enl. löftet,en församling , ett prästerskap ett heligt folk , alla ett i Kristus Jesus , ett arv , en himmel,en Gud som är allas Fader en medlare och Herre Jesus Kristus .
Varför ska vi dela på oss och ha olika uppgifter , kallelse etc. under 1000 årsriket när vi i och genom det Nya förbundets blod är ETT ???
vers 26 Orden avser Israel som helhet snarare varje jude utan undantag . Från Sion ska förlossaren komma, först I Jerusalem sa Jesus. Paulus säger : Ty "Israel" det är icke detsamma som alla de som härstamma från Israel ej heller äro de alla "barn" därför att de äro Abrahams säd.
vers 27 Det Nya förbundet
vers 28 Kristus kommer från fäderna Abraham Isak Jakob deras tro räknades dem till rättfärdighet Alla människor är Guds älskade, i sin kärlek har han förutbestämt utvalt oss till barnaskap åt sig och han vill att alla människor ska bli frälsta
vers 29 : förutbestämmelse utkorelse nådegåvor kallelse kan Gud INTE ångra . Barmhärtighet vederfors mig skriver Paulus fastän han såg sig själv som den ringaste bland apostlar,och han som förut varit en våldsverkare och förföljt Guds församling, för att Guds kallelse skulle fullbordas med honom . Människors trolöshet gör inte Guds trofasthet om intet
vers 32 : Utan åtskillnad snarare än utan undantag.
Ingen är förmer både judar och greker står under synd , hela världen står i skuld inför Gud men det som var utlovat skulle av tro på Jesus Kristus komma dem till del som tror.

Källa : Har använt mig av Illustrerad Bibelhandbok och Biblisk Uppslagsbok och hänvisningar i texten

Nej , den är jude som är det i invärtes motto,och omskärelse är hjärtats omskärelse,en som sker i Anden och icke i kraft av bokstaven:och han har sin berömmelse icke från människor utan från Gud. Rom 2.28

Ty det kommer icke an på om någon är omskuren eller oomskuren allt beror på huruvida han är en ny skapelse
Gal. 6; 15 , vers 16 Och över alla dem som komma att vandra efter detta rättesnöre över dem vare frid och barmhärtighet ja, över Guds Israel.

Marija

1 2