HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
1 2
Author
Comment
Tusenårsriket

Hade en mailväxling där det kanske vore befogat med denna rubrik. Kanske finns det människor som har synpunkter att ge kring de spörsmål, som här vidrörs?

-----
â€jag tror inte 1000 års - riket menas bokstavligen 1000 år utan det är bildspråk som så mycket annat i Upp.bokenâ€
---
Å varför menar Du att "tusenårsriket†skulle vara ett bildspråk och inte bokstavligen?

I vart fall kommer det att vara en tid av ett slags "mellanting", mellan "församlingens, hedningarnas tidsålder†och "den slutliga himmelska världen". Efter att antikrist haft "sin vedermöda" över jorden för en mycket begränsad tid.

â€Tusenårsriket, verkar bli en tid , där uppenbarligen den Judiska nationen spelar en "välsignande roll för en hel värld" och "förstlingsskörden" "regerar med Kristus" (synligt eller osynligt???).

Vad jag förstår (Se gärna "kan Gud dö..", där jag försöker penetrera ngt av de frågeställningar som här finns), så kommer alla de som genom historien, har hört Kristus till att bara ha "Kristi domstol" att se fram emot, där det "inte finns ngn fördömelse", utan "lön" alltefter "förvaltat pund" och i förhållande till att man â€byggt med guld och ädla stenarâ€, d.v.s. efter Guds Ord och inte efter sin egen förmåga och uppfattning.
----
Vad jag förstår så är â€tusenårsriket†en tid "där satan är bunden", för att därefter släppas lös, för att det ska visa sig vilka som därefter, verkligen hör Kristus till.

Och att vi först då är framme vid domsakterna efter den kroppsliga uppståndelsen?

Där kommer vad jag förstår, den slutliga
"uppdelningen mellan fåren och getterna att ske", och de som hör Kristus till efter "alla tidsåldrar", går "In i Guds härlighet", medan de övriga förpassas till den plats som är "berett för djävulen och hans änglar".
----
Det här är inga lätta självklara frågor, men jag tror att vi kommer att bli mer och mer varse sanningen kring dessa frågor, ju närmare vi kommer Jesu tillkommelse.
---
Vad vi just nu har framför oss, är att se skillnaden på "den falska och sanna väckelsen".

Varna för den "falska enheten" som leder fram till "avfallet" som kommer att hälsa antikrist välkommen som Kristus och oförtröttligt peka på vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset (och bidra till den "sanna väckelsen") och var och hur detta blir förvanskat idag!

HaFo

Re: Tusenårsriket

Mailväxlingen forsatte och jag återger den så kan andra ge sina synpunkter till ämnet:

Som jag sa så är det här inga enkla frågor, men jag tror att de kommer att utkristalliseras sig desto närmare "slutscenarierna", som vi kommer.

"Jag har som alltid fått undervisas att när Jesus kommer tillbaka fullt synligt för alla och en enda gång är församlingens tidsålder slut"

Det tror jag också! Men jag är tveksam till att "församlingens tidsålder och hedningarnas tider" och desss upphörande är detsamma som slutet!!!

"människor har inte ngn mer chans att bli frälsta".

Det tror jag också beträffande "församlingens tidsålder" och de som då är levande. Men jag tror fortfarande inte att vi då är framme vid "kroppens uppståndelse" och "det nya Jerusalem".

"Om djävulen är fängslad så kan han ju inget göra förleda hålla människor i synd och fångenskap då är det ju som i himlen".

Precis! Och det är därför som Bibeln säger att han åter efter "de tusen åren släpps lös", för att de slutliga sållningen ska ske av de som under "den tidsåldern" fick evangeliet för sig förkunnat och då främst via den Judiska nationens invånare, som under den här tidsåldern "blir till en välsignelse för en hel värld"!!!

"ska det fortfarande födas barn och dö människor och ska vi fortfarande leva och jobba som förut i 1000 är till ??"

Knappast för oss, som tillhör "förstlingsskörden" och "ska regera med Kristus under de 1ooo åren". Vad det nu handlar om egentligen (?), men det är vad Bibeln säger !

"När Jesus kommer blir vi som hör honom till förvandlade och blir lika Honom hur ser det då ut att gå till jobbet precis som vanligt ??"

Vi är inte framme vid "Gudslikheten", förrän efter den kroppsliga uppståndelsen, och vad det innebär för oss att "regera med Kristus under de '1000 åren, vet jag inte.

Men jag är rätt övertygad om att vi ännu då inte är framme vid "fullkomningen", då när "det nya Jerusalem kommit ned färdigsmyckat".

"Ungefär som JV"

Nej, de är vilset ute och , förutom att de hela tiden i ett tidigare skede, förvanskar vem Jesus ÄR och offret av Kristi persons kropp och blod på korset, så är de vid "1000 - årsriket", framme vid "fullkomningen" och "Guds riket"!

"Och sedan ska den fule onde djävulen igen släppas ut !!"

Det är vad Bibeln säger i Uppenbarelseboken!

"Jag har ingen annan vettig förklaring vad som menas med de 1000 åren mer än att det är bildligt språk precis som 144000 tusen är det."

Jag tror inte 144 000 är ett "bildspråk", men det syftar på "Israels 12 stammar", som står i sammanhanget och inte på Jehovas Vittnen!

"Antikrist och vedermödan är innan Jesus kommer avfallet och evangeliet som når ut till alla samtidigt ungefär sedan ska slutet komma."

Men "slutet", är antragligen inget "tvärt slut", utan "slutscenarier" med slutet av "församlingens tidsålder", "antikrists plagiat av gudsriket", "tusenårsriket", den kroppsliga uppståndelsen och domarna inför Gud.
---
Och där kommer alla som genom alla "tidsåldrar" från GT till det yttersta av uppenbarelseboken, som tillhör Kristus, att ha mött "Kristi domstol", "går fria i domen" och bara har "en lön", efter "förvaltat pund" att se fram emot.

"Jag tror det blir i himlen den frälsta kvarlevan av det judiska folket ska ha en 'speciell' plats ,namnen på Israels tolv stammar tolv portar , det nya Jerusalem , vi ska sjunga Mose och Lammets sång . Typ."

Jag tror nog att förverkligandet av kallelsen till det Judiska folket ligger i "tiden" och inte i "evigheten".

Där i evigheten, behövs det knappast nån "speciell nation". Där är vi framme vid fullkommligheten, Judar och hednakristna i en enda stor familj.

Alla "inympade i det äkta olivträdet" "Guds rikes folk", genom tron på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

HaFo

Re: Tusenårsriket

Mailväxlingen fortsätter och jag återger den och önskar att andra ville ge sin syn kring vad som avhandlas:

"Jag anar en meningsskiljaktighet att du och jag tror olika här ??"

På vilket sätt menar Du?

Det är svåra saker som vi berör här (därför också ett område som fienden är mån om att skapa dimridåer kring) och jag är tacksam för varje "ljus"!!!

Frågan kring det Jusiska folket, kommer att vara den "sista angreppspunkten", från antikrist, innan han träder fram.

Han angriper först allt kring vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, för att skapa fram en avfallen kristenhet, som är redo att hälsa honom välkommen som Kristus.

Sen så försöker han få fram en lika "avfallen kristenhet", som menar att Gud flyttat kallelsen till det Judiska folket som nation, till "ett andligt Israel" och ersatts av "församlingen och de Judekristna".

De kommer att bejaka antikrists angrepp mot den Judiska nationen i hans senare skede, till att "sopa den Judiska nationen av banan".

Här går sanningen som vanligt mitt emellan dessa "ytterlighetspoler".

Jesus kommer inte tillbaka, när "Israel blivit evangeliserat". Jesus kommer inte tillbaka, när Israel som nation "har sopats av arenan".

Jesus kommer enligt ordet, när "hedningarna i fulltalig skala har kommit in" under "församlingens tidsålder", antikrist har spelat ut hela registret av plagiat under "vedermödan" och Kristus kommer mitt i att Israel som nation är på väg att gå under under antikrists förföljelse, men som då ser vem "de har stungit och hängt upp på trä" och Gud räddar den "arvedel, som är besparad av nåd".

Han upprättar då "tusenårsriket", med Israel som den ledande och evangeliserande nationen, som blir en "hel värld till välsignelse".

Och "förstlingsskörden", de som "evakuerats" och "ryckts upp i luften Herren till mötes", vid avslutningen av "Församlingens tidsålder" säges "regera med Kristus under de 1000 åren". (Vad det nu innebär?)

Därefter säger Bibeln i Uppenbarelseboken att satan på nytt kommer lös. Först därefter, efter att satan "blivit kastad i en brinnande sjön tillsammans med antikrist och den falske profeten" tillika med alla "som inte fanns skrivna i livets bok", så är vi framme vid "den kroppsliga uppståndelsen" och de slutliga domarna.

Tack och lov kan vi få genom tron på Jesus vara de där, som "det inte finns ngn födömelse" för, utan enbart har att se fram emot "lön", i förhållande till "förvaltat pund".

HaFo

Re: Tusenårsriket

Mailväxlingen har fortsatt. Jag återger den och önskar innerligt att fler ville ge sin syn kring ett svårt ämne!
--

"Att vissa människor ska få ytterligare en chans till frälsning för att de lever när Jesus kommer
och inte är frälsta medan de som dött ofrälsta inte
får det tycker jag inte heller stämmer med att Gud är rättvis, älskar alla lika och inte har anseende till person."

De som har missat sin chans under "församlngens tidsålder" "förstlingsskörden", missade den!

Men det var inte slut där enligt Bibeln!

Hur vill Du bortförklara allt Guds Ord om en tidsålder, "tusenårsriket", när Judarna som nation synes vara den ledande och evangeliserande nationen, där bibeln talar om att satan är bunden för 1000 år (vilket tidspersopektiv det nu än innebär), men sedan släpps lös, för att det ska framgå vilka som då hörde Kristus till?
---
"Vilka som hör Kristus till visar sig den dagen Herren kommer tillbaka och först ska de i Kristus döda uppstå sedan ska vi som ännu lever kvar lyftas upp Honom till mötes för att för alltid vara hos Herren."

Alldeles precis! Det handlar om "förstlingsskörden", som Bibeln talar om!!!

"Några eftersläntare fö talar inte bibeln om, A och B kristna, nej."

Precis! Det är inte frågan om "eftersläntare eller A och B kristna".

Det handlar om människor som genom alla de olika "tidsåldrar", som Bibeln tecknar, i Andens ljus sett vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!

HaFo

Re: Tusenårsriket

Inlägg 1 av HaFo

Mailväxlingen har fortsatt och jag återger den för jag tycker den kan vara intressant även för andra.

Skulle så önska att sanna Bibellärare ville träda fram och räta ut alla frågetecken och funderingar kring detta svåra ämne.

Här följer väldigt adekvata frågeställningar från min â€mailkontaktâ€, som jag återger först:

â€Vid Jesu tillkommelse får väl de frälsta en härlighetskropp? Eller menar du ngt annat ? Att vi får ngn slags övergångskropp ? Och vad händer med de ofrälsta som lever när Herren kommer tillbaka kommer de att leva i 1000 år?

Om man kan dö i 1000 årsriket så klart man dör i tron på Jesus när djävulen är fängslad ... Tron på ett bokstavligt 1000 års rike tycker jag ställer många fler frågor än det ger svar.

Likaväl som Jesus inte menade bokstavligen att den som inte äter mitt kött och dricker mitt blod kan inte ha del av mig ,utan är ett bildspråk och summan av Guds Ord i det stora hela likadant med ett bokstavligt 1000 årsrike att det är så mycket annat som är då inte stämmer eller är svårt att få ihop.


Jag har ingen annan vettig förklaring än att likaväl som mycket annat i bibeln är bildligt och i liknelser så är det med 1000 riket oxå !!

Jag får inte ihop det med det andra jag gett ex på och som både du och S-E säger att Summan av Guds Ord är sanning inte bara enskilda meningar .

Det måste rimma till allt det andra och passa ihop på slutet.

Den som missat sin chans har gjort det skriver du , ja men varför ska då en del av mänskligheten få en andra chans?

Är inte villkoren desamma för alla? Säger bibeln verkligen det att för vissa är villkoren annorlunda ?

Oundvikligen får vi A och B kristna och om de som blir frälsta under 1000 årsriket, när får de en ny kropp som passar att regera tillsammans med Kristus med ? M.m.

Vi har olika meningar på det viset att det verkar som om du tror att Jesus kommer tillbaka två gånger vilket det inte finns stöd i bibeln för sk. dispensationalism och jag tror Han kommer en gång inte osynligt som i boken "Som en tjuv om natten " eller i filmen "Left behind" utan alla kommer att se Honom.

Jorden är ju redan nu förstörd och efter vedermödan tror inte jag det kommer att vara mycket kvar av den.

Det är svårt att se ngn logik i behovet av evangelisation när tillvaron är som i himlen och djävulen är fängslad ? Det kan gärna inte varken födas eller dö nya människor under den tiden för alla människor måste ju göra ett medvetet val om man vill tillhöra Kristus eller ej?

Om man föds och dör under 1000 årsriket blir man ju aldrig prövad !!

Hur som helst Harry vi som hör Kristus till får lyfta upp våra huvuden för snart nalkas vår förlossning. Snart kommer Jesus igen.â€

Forts inlägg av HaFo

Re: Tusenårsriket

Inlägg 2 av HaFo

Mycket intressanta frågeställningar, som jag verkligen önskade att sanna Bibellärare kunde komma in och ge sin syn på.

Jag är alls inte färdig med de här spörsmålen, men vill ge mina små funderingar. Men jag tror att det är frågor som bli alltmer angelägna desto närmare vi kommer â€slutscenarierna†av denna tidsålder.
---
Vill först bara säga att jag bara inte kan komma ifrån vad Bibeln säger om ett tuseårsriket, där Judarna kommer att vara en ledande världsnation till välsignelse för en hel värld, då när de har kommit in i sin kallelse (Se Rom. Kap. 11.)

Och att det verkar föregås, dels av en avslutning av â€hedningarnas, församlingens tidsålderâ€, som avslutas med att â€förstlingsskörden†bärgas â€rycks upp i luften Herren till mötesâ€) och att de (tillsammans med alla som avsomnat i tron på Kristus, â€ska regera med Kristus under 1000 årâ€, efter att ha stått inför â€Kristi domstol†(som är ngt annat än de slutliga domsakterna vad jag kan förstå.

Vidare att â€vedermödan†under antikrists plagiat av â€Gudsriket†(bejakat av en falsk kristenhet och ett â€skenIsraelâ€), som i slutändan leder till att antikrist försöker sopa Israel som nation av banan.

Vidare att när endast â€en kvarleva av Irael†återstår, så ingriper Jesus själv och sätter fötterna på Oljeberget så det rämnar, och att då Israel som nation inser â€vem de har stungit och upphängt på träâ€.
---
Jag kan inte komma ifrån att Bibeln talar om en tid av â€mellanlägeâ€, â€där lejon betar vid lamm†och â€stridsvaagnar smälts ner till plogbilar†och att den som â€dör ung, då dör vid 80 års ålder†och att det är en tid där â€satan är bunden för 1000 årâ€, för att senare â€komma lös för att pröva jordens inbyggareâ€.

Jag kan inte koma ifrån, att vi först då, är framme vid att satan, antikrist, den falske profeten och alla de som genom tiderna följt dem och inte Gud, blir kastade i â€den sjö som brinner av eld och svavelâ€.
---
Och att detta sker för de senare, efter en kroppens uppståndelse och den slutliga domen skett.

Och att då först är alla de som genom alla tidsåldrar från Moses till sista versen i Uppenbarelseboken, som â€har sina namn skrivna i Livets bokâ€, de som kommer att gå in i den då eviga världen i Guds gemenskap.

Och att det är då vi är framme vid â€det smyckade Jerusalem som kommer ner†och Gud för alltid ska bo hos oss och vi blivit Honom lika.

Då tror jag att vi är framme vid himlen på jord, då när Gud skapat en â€ny himmel och en ny jord, där rättfärdighet borâ€. Då är â€döden uppslukad och seger vunnenâ€.

Forts inlägg av HaFo

Re: Tusenårsriket

Inlägg 3 av HaFo

â€Vid Jesu tillkommelse får väl de frälsta en härlighetskropp ? Eller menar du ngt annat ? Att vi får ngn slags övergångskropp ? Och vad händer med de ofrälsta som lever när Herren kommer tillbaka kommer de att leva i 1000 år?â€
---
â€Härlighetskroppenâ€, säger Bibeln att vi får vid kroppens uppståndelse och ingången i den slutliga eviga världen i Guds gemenskap.

Jag vet inte om det kan handla om ngn form av â€övergångskroppâ€, lik den Jesus hade innan Han slutligt gick in i den himmelska världen?

Men det verkar i vart fall, som att det är en â€tidsperiod†på jorden där
â€förstlingsskördenâ€, â€ska regera med Kristusâ€.

Sen vad det riktigt handlar om vet jag inte.

Antagligen kommer inte de få som överlevt efter vedermödan och ingången i en â€ny tidsålderâ€, att leva för 1000 år.

Det står om denna tid att â€den som dör ung, dör vid 80â€. Det vittnar i vart fall om att det är en helt annan situation än de betingelser vi idag lever under.
---

â€Likaväl som Jesus inte menade bokstavligen att den som inte äter mitt kött och dricker mitt blod kan inte ha del av mig ,utan är ett bildspråk och summan av Guds Ord i det stora hela likadant med ett bokstavligt 1000 årsrike att det är så mycket annat som är då inte stämmer eller är svårt att få ihop.â€
--
Visst är det jättesvåra saker! Men jag tror att ju närmare vi kommer detta skeende, så kommer det att finnas människor, som alltmer klart börjar se vad detta egentligen handlar om.

Bildspråk eller inte, så måste det i vart fall handla om en verklighet, med en tid som beskrivs i Bibeln, innan vi är framme vid â€Himlenâ€.
---
â€Den som missat sin chans har gjort det skriver du , ja men varför ska då en del av mänskligheten få en andra chans ? Är inte villkoren desamma för alla? Säger bibeln verkligen det att för vissa är villkoren annorlunda ?â€
---
Villkoren var inte desamma under gamla förbundets tid. Då var ännu inte Anden utgjuten i Jesu namn! Men de som blev räddade blev det på samma grund:

Genom att i Skriften se vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!

På samma sätt kommer villkoren att vara annorlunda under â€1000 – årsriketâ€, när satan är bunden. Men allt sker det på samma grund i människors hjärtan:

Genom att i Skriften se vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!

Rättvist? Det får vi fråga Gud om när vi är hemma!

Enligt Paulus så övergår Guds vishet, människans alla försök att veta bättre än Gud!
---
Det finns ingen â€andra chansâ€, så till vida att efter att den kroppsliga döden inträtt i en människas liv, så finns det inget annat val eller möjlighet än att sätta tro till Jesus, i varje â€tidsålder†i den tid man lever och medan man lever!
---
â€Oundvikligen får vi A och B kristna och om de som blir frälsta under 1000 årsriket, när får de en ny kropp som passar att regera tillsammans med Kristus med ?â€.

Jag kan inte se att det skulle leda till A och B kristna. Det finns bara â€en sorts kristnaâ€.

De som sett vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Och det genom alla â€tidsåldrarâ€!

Om sen Gud valt att låta det ske under olika förutsättningar, så är det Hans buissnes och inte vår.

Som sagt, de hade inte "samma förutsättningar" i â€det gamla förbundetâ€, som â€i det nyaâ€, när Anden (hjälparen), är utgjuten på ett helt nytt sätt, efter att Jesus satt sig på â€Faderns högra sida†och sänt Anden i Jesu namn.

Varför ska vi då â€klanka påâ€, om det finns en â€tidsålderâ€, där Gud gör det ännu lättare för människor, att komma rätt, genom att låta satan vara bunden för en tid, så att budskapet om Jesus obehindrat kan nå ut?
---
â€Vi har olika meningar på det viset att det verkar som om du tror att Jesus kommer tillbaka två gånger vilket det inte finns stöd i bibeln för sk. dispensationalism och jag tror Han kommer en gång inte osynligt som i boken ’Som en tjuv om natten’ eller i filmen ’Left behind’ utan alla kommer att se Honom.â€
---
Jag menar inte att â€Jesus kommer osynligt en första gångâ€, men att han â€evakuerarâ€, â€förstlingsskördenâ€, som â€blir tagen ut ur den stora bedrövelsenâ€, när antikrist härjar som värst i slutskedet av sin korta â€regeringsperiodâ€.


När Jesus i ändskeendet av â€vedermödan†kommer och sätter sin fötter på Oljeberget så att det rämnar, så ska alla se Honom som â€ljungelden från öster till västerâ€.

Judarna ska â€se vem de har stungit och hängt upp på träâ€, â€bli frälsta på en dag†och komma in i sin kallelse.
---
Men vad jag undrar över är hur antikrist i sitt plagiat av Jesu tillkommelse ska â€sy ihop detâ€, med att â€landa på Oljebergetâ€?
---
Men därmed är vi inte framme vid att â€Jerusalem kommer ned färdigt och smyckatâ€. Vi är fortfarande inte framme vid himlens port.

Det sker efter â€tusenårsriket†(vad det nu egentligen handlar om) och Gud gör â€en ny himmel och en ny jord, där rättfärdighet borâ€. Och vi är framme vid orden från Gud: â€Se jag gör allting nyttâ€.

Forts inlägg av HaFo

Re: Tusenårsriket

Inlägg 4 av HaFo

â€Jorden är ju redan nu förstörd och efter vedermödan tror inte jag det kommer att vara mycket kvar av den.â€

Helt visst! Men det verkar som att hela naturen och mänskligheten för en nådatid, kommer in i en helt ny fas under det 1000 – årsrike (vad det nu egentligen handlar om?), som Bibeln tecknar.

â€Det är svårt att se ngn logik i behovet av evangelisation när tillvaron är som i himlen och djävulen är fängslad ?â€

Jag tror inte tillvaron då är som â€i himlenâ€. Men att djävulen är fängslad under denna tid, ser jag som att Gud verkligen vill ge människan en möjlighet, att upptäcka vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!

Om nu Gud under â€denna tidsålderâ€, ger människor ett speciellt â€lägeâ€, vem är då jag att ifrågasätta det?

Jag har att rätta mig efter det läge, som vi nu befinner oss i: â€hedningarnas och församlingens tidsålderâ€!

Och att där varna för falsarier, som satan nu tillåts att presentera och att outtröttligt peka på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.
---
†Om man föds och dör under 1000 årsriket blir man ju aldrig prövad !!â€

Jag vet inte hur Gud ordnat det med den frågan? Vad jag vet är att Han låter enligt sitt Ord, satan komma loss igen för att â€pröva jordens inbyggareâ€.

Varefter Bibeln säger att Jesus förpassar honom till den vistelseort, som är â€beredd för djävulen och hans änglarâ€.

Tack för Dina slutord:

â€Hur som helst Harry vi som hör Kristus till får lyfta upp våra huvuden för snart nalkas vår förlossning. Snart kommer Jesus igen.â€

Halleluja säger jag!

HaFo

Re: Tusenårsriket

Precis som jag skrev till dig Harry om förutsättningar under Gamla Testamentets tid att djävulen var ju fortfarande fri lös och ledig att kunna förleda människor och de kunde VÄLJA om de ville lyssna på av Gud sända profeter , eller ej .

Du skriver : "Varför ska vi då "klanka" på , om det finns en "tidsålder", där Gud gör det ännu lättare för människor, att komma rätt, genom att låta satan vara bunden för en tid ,så att budskapet om Jesus obehindrat kan nå ut ?"

Varför ska vi ändra villkoren och förutsättningar för vissa människor att bli frälsta när Gud är rättvis = det är lika för alla att bli frälsta , och utan anseende till person .
Varför ska vi plötsligt göra autostrada när Jesus själv säger att vägen är smal och porten trång och få är de som finner den ?

Marija

Re: Tusenårsriket

Hallå Marija!

Du tog inte med hela sammanhanget av vad jag sa, så jag sätter in det igen:

â€Jag kan inte se att det skulle leda till A och B kristna. Det finns bara ’en sorts kristna’.

De som sett vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Och det genom alla ’tidsåldrar’!

Om sen Gud valt att låta det ske under olika förutsättningar, så är det Hans buissnes och inte vår.

Som sagt, de hade inte ’samma förutsättningar’ i det gamla förbundet’, som ’i det nya’, när Anden (hjälparen), är utgjuten på ett helt nytt sätt, efter att Jesus satt sig på ’Faderns högra sida’ och sänt Anden i Jesu namn.

Varför ska vi då ’klanka på’, om det finns en ’tidsålder’, där Gud gör det ännu lättare för människor, än vad han gjort i förhållande till vår tidsålder, när han gjort det lättare för oss i ’det nya förbundet’, än ’människor under gamla förbundet'?

Vill Han ge en extra 'nådatid', för människor att komma rätt, genom att låta satan vara bunden för en tid, så att budskapet om Jesus obehindrat kan nå ut.…

Om nu Gud under 'denna tidsålder' (Tusenårsriket), ger människor ett speciellt 'läge av nåd', vem är då jag att ifrågasätta det?

Paulus säger att Guds visshet övergår människans förstånd. Och då ska inte vi försöka vara klokare än Gud och mena att 'Han är orättvis, om han ger olika 'spelregler' under olika 'tidsåldrar'.

Varför, är inte min sak att utreda! Utan att hålla mig till Guds Ord.

Ingen människa har under ngt som helst läge under vilken tidsålder som helst, ngt att kräva från Gud och peka finger mot honom som inte rättvis!

Vi är alla del av en fallen, Gudsfrånvänd mänsklighet genom alla tider efter fallet, och har bara att lita till Guds oförtjänta nåd i Kristus Jesus och det sätt som Han för mig vill nå mig med, i den tidsålder som jag lever.

Jag har att rätta mig efter det läge, som VI NU BEFINNER OSS, â€hedningarnas och församlingens tidsålderâ€! (Det är om denna tid det heter att vägen är trång och porten smal).

Och att där varna för falsarier, som satan nu tillåts att presentera och att outtröttligt peka på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.
---
Fint med alla Dina ifrågasättanden Marija! Jag är alls inte färdig med detta ämne!

Jag bara ger mina små synpunkter därpå. Och som sagt så önskar jag att sanna Bibellärare kunde komma in och ge sina synpunkter.

För jag tror att dessa spörsmål kommer att bli alltmer angelägna ju närmare vi kommer dessa skeenden.
----
Med tanke på ämnet här kom jag ihåg 2 böcker som samlat damm i bokhyllan och som jag aldrig läst igenom. Jag plockade nu fram dem för att kanske få ett bättre ljus över de frågor som här vidrörts.

Den som är intresserad av dessa frågor kanske också kan få tag i dessa böcker. De synes bra på så sätt att det inte är â€klippt och skuret färdiga svarâ€, utan mer en genomgång av de olika synsätt som genom historien finns på dessa spörsmål kring tusenårsriket och då även frågeställningar till det Judiska folket.

Det finns även där en mängd litteraturförteckning för den som vill forska vidare.
---
Böckerna:

â€Tusenårsriket – dröm eller verklighet†av Millard J Erickson utgiven av Dagen – huset 1992.

â€Dramatiska slutscener! Med uppenbarelseboken i tiden…†av Ingemar Strand (som varit lärare vid Götabro Missionsskola). Boken är utgiven på MarcusFörlag i Örebro. Årtalet framgår inte, men det är en bok av relativt sent datum.

HaFo

Re: Tusenårsriket

Eftersom Marija gett â€sig tillkännaâ€, här på â€Min Åsiktâ€,som â€mailarenâ€, så behöver jag inte tala om â€ett mailâ€, utan kan säga att jag fick ett mail av Marija, med följande intressanta frågeställningar kring det ämne vi samtalar kring här:

â€Det finns ingenstans som talar om att Jesus kommer två gånger.â€

Det har inte heller jag sagt, utan att det kommer att ske en â€evakuering†av
â€förstlingsskördenâ€, â€tagna ut ur den stora bedrövelsenâ€, som Ordet uttrycker det och även kallar det för att "bli uppryckta Herren tillmötes".

---
â€Vars ska vi andra kristna hålla hus när det judiska folket evangeliserar världen ?â€

Enligt Ordet så ska â€förstlingsskördenâ€, då â€regera med Kristus under de 1000 åren†(vad det nu riktigt innebär?)

â€Och när djävulen släpps loss igen vart tar vi vägen då ?â€

Ingen kommer att â€kunna nå eller göra ngt åt denna ’ förstlingsskörd’. Det heter om dem att â€de ska för alltid vara hos Herrenâ€.

Men jag är övertygad om att det finns ett â€avfall†som kommer att hälsa antikrist välkommen som Kristus, när han i första skeendet träder in på arenan och även "går i nån slags pakt med Judarna"???.

Och en annan â€kristenhetâ€, som menar att kallelsen till det judiska folket som nation", flyttats till â€församlingen†och â€Judekristna†och som kommer att bejaka när antikrist kommer att försöka sopa Israel som nation av banan (i hans senare skede).

Hur vill Du Marija förklara Rom. Kap. 11 ?
---

â€Är jag för hård Harry ??â€

Nej, inte alls! Det enda som är intressant är, om vad som är sanning inför slutscenarierna kan få bli uppenbart!

Jag tror att det kommer att fylla en funktion i â€ändens tidâ€, som jag är övertygad om att vi lever!

Jag tror inte heller där, att det är betydelselöst hur vi ställer oss till nationen Israel!
---

Håller med Dig i dessa ord:

â€Den judiska nationen är djupt sjunken i synd och orättfärdighet mer än vad många tror och värre ska det bli för de har tillslutit sina öron för Gud och är ett styvnackat släkte och Han ska låta dem bli trängda av alla folk och nationer och när Israel som nation håller på att gå under kommer Herren.â€

Det är då jag tror vi verkligen ska se på vad Ordet säger, om att Gud inte kan "ångra sinn kallelse" och att det är då, som Israel som nation kommer in i sin kallelse och uppgift!!
---
Men sen blir jag lite osäker när Du säger:

â€Och inget annat folk än judarna ska känna igen Honom och det står inte att ngt annat folk än Israel ska då bli frälst i det ögonblicket . Då har evangelium om riket redan gått ut i hela världen avfallet har skett antikrist trätt fram som Herren själv ska döda och änden -slutet kommer .â€

---
Jag tror att vi här alla behöver mer kunskap och ljus över Guds Ord, för att se vad allt i slutscenarierna egentligen handlar om.

---

Men viktigast av allt just nu är att alla får vi vila , (liksom igenom alla tidsåldrar), till vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset! Det är all historias och alla "tidsåldrars" "nav" och centrala punkt!!

Där inneslutna i Honom är vi trygga!

HaFo

Re: Tusenårsriket

Men Harry ...
Gud motsäger ju inte sig själv !!
Säger Jesus att vägen är smal och porten trång då kan vi ju inte gå och anta eller spekulera i att under 1000 årsriket är villkoren totalt förändrade ???
Vad har du fått det ifrån att Gud skulle så ändra sig som att vända på en hand ?

Marija

Re: Tusenårsriket

Hafo !
Förmodligen kan jag inte förklara Rom kap. 11 . Jag är inte teolog eller expert på de yttersta tingen . Men försöka duger.

Gud kan inte ångra sin kallelse . Nej !
1948 i maj månad efter förintelsen av 6 miljoner judar , fick det judiska folket tillbaka sitt land och ett antal år senare även Jerusalem efter alla dessa år i diasporan - förskingring . Och vem hade någonsin kunnat föreställa sig det ? Det är en ständig ström mer eller mindre av judar från hela världen som kommer - återvänder till Israel .

Det jag menade var det att när Herren kommer tillbaka kommer inget annat folk få den "förmånen" eller bli "förunnat" att bli frälsta på en enda gång -då ska hela Israel bli frälst. De kommer att bli frälsta därför att de känner igen Honom som de har stungit och då kommer till tro på Honom .
I det nya Jerusalem kommer judafolket även att bli "ihågkommna". Mose och Lammets sång , de tolv portarna med namn på Israels tolv stammar och det samma namn på staden .
Gud har inte glömt sitt folk.

Marija

Re: Tusenårsriket

Låt oss alla ta del av fler röster, än de som idag presenteras bl.a. via Torells, eller andras syn på att "löftet till Judarna som nation", nu förflyttats till "församlingen och de Judekristna".

Varför inte försöka få tag på de böcker, som jag angav, för att kanske få en mer "vidgad syn" på de spörsmål, som vi här samtalar kring?
---
Jag är tacksam för Ditt svar Marija:

"Gud har inte glömt sitt folk."

Och även om Du inte är ngn. "teolog", så nog måste det väl ändå vara möjligt för "vanliga troende", att se vad som står i Rom. kap. 11 - eller?

Vi rör här vid en väldigt svår fråga. Men ändå så angelägen inför slutscenarierna på den andliga arenan!

Och vila alla därvid vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!

Det är vad som gäller igenom alla tider! Även för det "nationella Israel", som "ska bli frälst på en dag", "när de ser vem de har stungit och upphängt på trä".
---
Men denna verklighet, finns det en andemakt, som verkar för att sopa Israel som nation av arenan, som vill göra dess kallelse och uppgift om intet!

Ställ Er inte på "den sidan"!!!!

Sköt alla riktigt om Er!

HaFo

Re: Tusenårsriket

Jag kan inte förklara vad Johannes menar med 1000 årsriket lika lite som olika väsen , hästar med olika färger, basuner ,insegel , vilddjur, 144 000 m.m. låter sig förklaras så där bara bokstavligen .
Om nu en tidsperiod som du menar Hafo är att vänta efter Herrens dag är det inte då märkligt att varken Jesus eller någon annan apostel talade om denna tidsperiod ?
Petrus i sitt andra brev kap 3 vers 10 -13 skriver : "Men Herrens dag skall komma såsom en tjuv,(och det säger ju Jesus oxå , min not.) och då skola himlarna med dånande hast förgås och himlakropparna upplösas av hetta och jorden och de verk som äro därpå, brännas upp.
Eftersom nu allt detta sålunda går till sin upplösning
hurudana bören icke I då var i helig vandel och gudsfruktan medan I förbiden och påskynden Guds dags tillkommelse varigenom himlar skola upplösas av eld och himlakropparna smälta av hetta ".
Ger ju inte direkt något utrymme för ett 1000 årigt fredsrike precis...
"Men "nya himlar och ny jord" förbida vi efter hans löfte."

Några frågor :
Den som då blir frälst under denna period blir ju det "som på räls" , när djävulen är fängslad och inte på något sätt kan fresta och förleda . Och när ska de prövas de människor som dör under denna period ? Vad händer med de som lever och inte är frälsta eller vakande när Herren kommer ? Då får de ju en andra chans och då är det väl inte så viktigt med det som Jesus säger att vi ska vaka och vara beredda när Han kommer ? Var talar Bibeln om "eftersläntare" till den himmelska skaran "
Det finns mer som motsäger ett bokstavligt 1000 årsrike eller tidsperiod efter Herrens dag men detta får räcka så länge .

Marija

Re: Tusenårsriket

Marija: Jag kan inte förklara vad Johannes menar med 1000 årsriket lika lite som olika väsen , hästar med olika färger, basuner ,insegel , vilddjur, 144 000 m.m. låter sig förklaras så där bara bokstavligen.

HaFo: Men nån betydelse måste det ju ändå ha eller hur? Om Du inte ser dess betydelse bör Du vara väldigt försiktig hur Du uttalar Dig. precis som jag bör vara försiktig, som inte klart ser vad detta i alla detaljer handlar om.

Marija: Om nu en tidsperiod som du menar Hafo är att vänta efter Herrens dag är det inte då märkligt att varken Jesus eller någon annan apostel talade om denna tidsperiod?

Är det verkligen "Herrens dag", som omtalas i samband med att det Judiska folket som nation, kommer in i sin kallese och uppgift?

Är vi verkligen då framme i detta skeende vid "den nya himlen och den nya jorden"?

Jag tror man får det knepigt om man ska försöka bortförklara en tidsperiod där
"förstlingsskörden" "regerar med Kristus för tusen år" och att det är en tidsperiod, där det Judiska folket som nation har en speciell uppgift i frälsningshistorien.
---
Marija: Några frågor:

Den som då blir frälst under denna period blir ju det "som på räls" , när djävulen är fängslad och inte på något sätt kan fresta och förleda.
---
HaFo: Har vi ngt att invända mot det om Gud väljer att agera på det sättet?

Marija: Och när ska de prövas de människor som dör under denna period?

Ska vi vara förmer än Gud och avgöra det? Enligt Paulus där han tar upp dessa frågeställningar om Gud är rättvis, så avslutar han med en enda stor vördnad till Guds vishet.

Det tror jag också vi bör göra istället för att vara avundsjuka på, om Gud från att i GT vara orättvis mot de som nu lever i NT och slutligen har en "slags autostrada" under "tusenårsriket".
---
Marija: Vad händer med de som lever och inte är frälsta eller vakande när Herren kommer?

De som inte "blir evakuerade" eftersom de inte hör Herren till, kommer att precis som vid förra ingången i en ny tidsålder, från GT till NT efter Jesu död och uppståndelse, att vandra vidare just in i en ny tidsålder.

Marija: Då får de ju en andra chans och då är det väl inte så viktigt med det som Jesus säger att vi ska vaka och vara beredda när Han kommer?
---
Alla de som under det "gamla förbundet" inte "höll måttet" i tron på den kommande Messias, fick en "andra chans" i det nya förbundet i "Kristi blod", så då ska vi inte vara avundsjuka på, att "Gud är långmodig" och ger människor en "speciell chans" under en tidsperiod - eller hur?.

Marija: Var talar Bibeln om "eftersläntare" till den himmelska skaran."

Vad är det som säger att det här handlar om "eftersläntare"?

Den som genom alla tidsperioder, som Bibeln talar om, insett vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, kommer inte att vara ngn "eftersläntare"!!

Utan var och en som under den tidsperiod som gällde just honom, som inser vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, kommer att vara bland de som inträder i evigheten i "en ny himmel och en ny jord".

Marija: Det finns mer som motsäger ett bokstavligt 1000 årsrike eller tidsperiod efter Herrens dag men detta får räcka så länge".

Blir intressant att lyssna till! Ser också åter igen fram emot att Du förklarar Upp. kap. 20!

Ha det riktigt gott Marija! Är glad över alla de frågor Du ställer som "spetsar till" ämnet! Jag kan inte svara på dem alla, men jag är viss om att Gud inte kommer att svika Judafolket, utan kommer att leda dem in i sin kallelse och uppgift.

Och där får vi vara glada att vi av nåd för Kristi skull är "inympade i det äkta olivträdet, genom tron på Jesus".

HaFo

Re: Tusenårsriket

Hafo!
Jag började med att skriva att jag inte kan förklara Upp. boken kap.20 , för likaväl som mycket annat i Bibeln inte låter sig förklaras eller tolkas bokstavligen utan bildligt så tror jag det är med Upp.boken 20 . Ska det tolkas bokstavligt är det väldigt mycket annat som inte stämmer som jag ser det till helheten av Guds Ord och som jag nämnt tidigare.

Du har ovan svarat på hur du ser på mina frågor och visst det kan vara som du säger men det kan ju lika gärna vara precis tvärtom !! Eller hur ?
Vi kan ju inte börja spekulera i att det kan vara si eller så ,eller att det är av "avundsjuka " som jag inte tror att Gud är mer långmodig mot vissa än mot andra ? Då har du missuppfattat det jag försöker säga Hafo eller annars börjar dina argument kanske att tryta ?
Om det inte är på Herrens dag "hela Israel ska bli frälst " vilken dag är det då ?
Varför måste 1000 årsriket tolkas bokstavligt ?
Ska vi bortse ifrån att varken Jesus eller apostlarna talar om en frälsningsperiod efter Herrens dag ? Någon anledning hade de väl till det ?
Står det någonstans uttryckligen att Israels kallelse som nation är att evangelisera under 1000 årsriket ? Vad handlar det då om om inte "eftersläntare " när de så att säga kommer med 1000 år senare ? Är inte det eftersläntare så vet inte jag annars ?? Härlighetskroppen får de frälsta , döda och levande På Herrens dag och inte vid något annat tillfälle. Visa mig det tillfället i så fall.
Jag är oxå viss om att Gud inte kommer att svika sitt egendomsfolk antyd inget annat, men jag håller inte med om att Israels kallelse som evangeliserande nation infrias i och med att 1000 årsriket träder in.
Nej , det gör jag inte och de " bevis " du har för det Hafo är ännu så länge allt för vaga för att jag ska tro på det.

Mvh
Marija

Re: Tusenårsriket

Först och främst vill jag säga Harry att hellre än att vi ska bli "ovänner" hoppar jag av detta meningsutbyte , jag drar det inte till sin spets för skoj skull. Det tycker jag inte att det är värdt.

Det är mycket möjligt att jag har fel men jag kommer inte ifrån att de ser uppryckandet eller evakuering som du kallar det och Herrens dag som något som sker vid två olika tillfällen ?
Du skriver att de människor som inte lyfts upp Herren till mötes dvs inte är redo när Han kommer,de kommer att leva vidare i nästa tidsperiod -1000 årsriket och då ytterligare beredas chans till frälsning ?
Säger Bibeln verkligen det ?

Första gången kom Jesus som Frälsaren - det slaktade Lammet -den ödmjuke tjänaren ,men när Han kommer för andra gången kommer Han som Konungen ,Herrars Herre inför Honom vars alla knän skall böjas , den Rättfärdige Domaren som när Han kommer ska hålla dom och skilja fåren från getterna och vad säger Han till getterna : gå bort ifrån mig ni förbannade till den eviga elden som är tillredd åt djävulen och hans änglar Matt.kap. 25 . Ingen andra chans.
De tio jungfruarna varav 5 inte var redo - ingen andra chans, ej heller med den oduglige tjänaren.
Jesus talar om att vi ska kunna " bestå inför Människosonen" när Han kommer .
Judas skriver att "Herren kommer med sina mångtusen heliga för att hålla dom " Se även 2 Tess.1 vers 7 och följande .
Domstemat går ju på något sätt igen och att domen kommer att ske i anslutning till Herrens dag och vikten av att vara vakande och redo ,för sedan är det försent ,sedan stängs dörren igen .
Med bakgrund av detta mfl bibelställen som talar om att jorden ska förgås på Herrens dag, stjärnorna ska ramla ner , " himlakropparna upplösas av hetta " då är det som jag ser det omöjligt att tänka sig ett bokstavligt 1000-årigt fredsrike på denna jord , där vägen till Livet dessutom plötsligt blir bred och porten vid och många är de som finner den !!

Mer har jag inte att säga i detta ämne . Tror jag.
Marija

Re: Tusenårsriket

Tack Marija! Jag upplever inte alls att vi är ovänner. Gillar att vinkla saken från olika håll. Hur ska man eljest finna ut pusslet var vägen egentligen går kring detta ämne.

Men det känns Marija som om vi bägge behöver studera ämnet mera och sen kanske återkomma till det?

HaFo

Re: Tusenårsriket

Herrens Dag kommer att vara en dag av extraordinärt slag för det är inte en människas dag och inte en vanlig 24 timmars dag som vi tänker . Evigheten har då landat på jorden och tiden som vi ser den är slut . Och hur tänker man sig evigheten ?
Den tanken Sigfrid framförde som var alldeles utmärkt tycker jag att för Herren är 1000 år som en dag och vise versa och att 1000 årsriket kunde vara denna Herrens Dag ! Jag tror Sigfrid även skrev det att det är kanske där hemligheten ligger att förstå vad som menas med de 1000 åren att det inte är mänskliga bokstavliga 1000 år utan helt enkelt det som bibeln benämner med Herrens Dag .
Eftersom djävulen och de onda andarna enligt bibeln håller till och har blivit nedkastade till himlarymderna och Herren själv kommer i rymden , och i skyn fängslas djävulen för att inte "stå i vägen " när Herren kommer och när församlingen ska ryckas upp för att möta Honom . Om det är då vargar ska beta med lamm , för det är ju Fredsfursten som kommit men samtidigt ska ju himlarna upplösas av hetta och jorden förgås om det då blir i slutet av "dagen ", det verkar vara väldigt mycket som ska hända då !?
När djävulen släpps fri igen för att göra "ett sista ryck" är kanske början på Domens dag för att tillsammans med de som uppstått till evig död - den andra uppståndelsen dömas och kastat som bibeln benämner i den brinnande sjön ?

I och med detta avslutar jag meningsutbyte bättre än så här kan jag inte förklara eller svara hur jag tänker mig det hela och ber igen om ursäkt för min hårda oförsonliga ton.

Marija

Re: Tusenårsriket

Hej Marija !

Vill bara helt kort tipsa dig om några
intressanta länkar på ämnet Herrens dag
och tusenårsriket , det här kullkastar
delvis den "skiss" som jag skrev och
skickade till Harry---

http://hem.bredband.net/b226694/2Petr3.html

http://hem.bredband.net/b226694/amill.html

Mvh från SLB

Re: Tusenårsriket

Tack för Din komprimerade resume hur Du ser det Marija!

Har inte än hunnit kolla Sigfrids länkar.
---
Sven Reichman skriver i sin bok "Historiens Gud - Judarna" (Den kristna bokringen - försök gärna få tag på den) följande:

"I Uppenbarelseboken får vi veta att riket skall införas i två steg. Det första steget skall bestå i tusen år och vi talar därför ofta om tusenårsriket.

Satan ska då vara bunden men inte slutgiltigt dömd. Mot slutet av de tusen åren ska han på nytt komma lös en kort tid för att sedan dömas för evigt...

Tar man hänsyn till allt vad Skriften säger om Judarna blir en symbolisk läsning omöjlig. Då blir det enda alternativet att tusenårsriket skall komma på jorden vid Jesu återkomst och att Judarna ska få en ställning som motsvarar deras utkorelse. Huvudstaden heter inte Rom utan Jerusalem och det ska bli som Herren säger genom Sak. 12:6:

'Men Jerusalem ska hädanefter trona på sin plats där Jerusalem nu är'."

----

Kan ngn hjälpa mig att fundera över följande Bibelsammanhang, huruvida de syftar framåt på "församlingens tidsålder" eller framåt på evigheten, eller kan det vara så att det pekar framåt på en tidsålder mellan församlingens tidsålder och evigheten som Bibeln benämner 1000 - årsriket????

Jes. 1: 6 - 8; 2: 3 - 4; 9: 5 - 7; 11: 6-8; 30:23; 40: 1-5; 35: 1 - 7; 43: 5 - 6; 49: 17 - 20 55: 12 - 13; kap. 60 - 62; kap. 65 o 66; Hes. kap. 36 - 38; Mika 1:3 - 4; 4: 1 - 3: Hab. 3: 6; Sak. 8: 4 - 13; kap. 12 - 16; Dan. 2: 31 - 45; kap. 7 - 10; Amos 9: 9 - 15; Ps. kap.2; 110: 1; 1 Kor. 15: 24 - 28.
---
Jag kommer att vara upptagen av annat ca 2 veckor och tar kanske närmast "datorsemester" under den tiden.

Sköt om Er alla och var riktigt rädda om varandra! Gör "hemläxan" här ovan och sköt Er snyggt alla som skriver på sidan :-)

HaFo

Re: Tusenårsriket

Är medveten om att jag skrev att jag avslutat detta meningsutbyte för det kändes då rätt meningslöst att fortsätta, men så lätt ska man väl inte ge sig ?

Hafo ! Bara för att du är helt rätt angående trosförkunnelse och katolicism och mycket annat och har en hemsida vars intentioner är att avslöja villfarelse behöver du inte automatiskt ha rätt i allt och det undantar inte heller dej automatiskt från alla former av kritik ? Det som är tråkigt är att du "förfaller" till den samma argumentationstaktik som försvarare av - trosförkunnelse och katolicism nämligen att meningsmotståndaren är dömande , "besserwisseraktig" och anklagar dig för att vara villolärare .
De bibelverser ovan som du skrivit upp Hafo och som jag läst igenom och som jag även skulle kunna ge en förklaring till med hjälp av hänvisningar i texten ,Illustrerad bibelhandbok och Biblisk Uppslagsbok och med viss kunskap i den tid dessa profeter och / eller författare levde i och dess historia . Det skulle jag kunna göra men jag vet inte om det är så stor ide ?
Hursom helst och som är viktigast av allt att ingenstans kunde jag läsa mig till i dessa dina bibelversar vikten av att veta - förstå vem Jesus Kristus ÄR och betydelsen av offret av Kristi kropp och blod på Golgata eller att där talas om frälsning den väg som här i tiden är erbjuden människan nämligen genom tro och ta emot syndernas förlåtelse genom Kristi utgivna kropp och blod.
Att mena som du menar att troligtvis ? finns frälsning att undfå i en annan tidsålder - 1000 årsriket och det inte stämmer . Är det inte att köra med falsk varudeklaration ?

Fann följande ur Biblisk Uppslagsbok ,och som även undertecknad tidigare varit inne på :
" Enligt den andra uppfattningen bör Upp.20:4 f. fattas bildligt. För denna tolkning anför man bl.a. följande skäl
a)Jesus talar i sin undervisning aldrig om att något ( t.= tusenårsrike min not,) t. ska föregå hans återkomst.I stället talar han om att gudlösheten och ondskan ska nå sin höjdpunk i världen vid tiden för hans återkomst. Och då kommer han att hålla den yttersta domen.
b)När Jesus talar om den "kommande tidsåldern" syftar han inte på t.utan på evigheten,jfr Luk 20: 34-36
c)Han betecknar sin återkomst som "änden" . Av ställen som Matt 24: 6,14 framgår att med "änden "menas slutet på mänsklighetens historia,inte inledningen till ett t. Detta framgår ochså om liknelsen av ogräset och vetet.Matt.13: 36-43
d)Paulus ord i 1 Kor 15:23 f. betecknar endast ordningsföljd men behöver inte syfta på någon tidsrymd som skulle förflyta mellan de där nämnda momenten.
e)Apostlarna har aldrig tröstat och uppmuntrat de troende med några hänvisningar till t.
f) Bibeln lär att det bara är i denna tidsålder som Gud erbjuder människorna sin nåd. Den nytestamentliga tidsåldern är just den tidsperiod GT förutsåg och på vilken GT s heliga hoppades, Matt 13:17 Joh 8: 56 Apg 3;24 etc. Den nytestamentliga tidsåldern är människans enda aldrig återkommande tillfälle att bli frälst . Nu är frälsningens dag 2 Kor 6;2 Nu är den tid då Gud har tålamod med människorna och ger dem möjlighet till frälsning.
Man har ochså framhållit att Bibeln aldrig manar de troende att se fram mot ett t. på denna jord. De väntar istället "nya himlar och en ny jord" och denna nya jord kan endast vara himmelens land som Abraham såg fram emot Hebr.11:10 ,16

Av de nu anförda skälen är det klart att Upp.20:4 f. inte kan fattas bokstavligen eftersom den tolkningen är oförenlig med Skriftens samlade vittnesbörd om den yttersta tiden."

Källa : Biblisk Uppslagsbok -
Handbok för bibelläsare av David Hedegård teol. dr. och Aapeli Saarisalao teol.och fil. dr. fd professor i orientalisk litteratur vi universitetet i Helsingfors.

Marija

Re: Tusenårsriket

Tack för information Marija!

Du säger:

…”behöver du inte automatiskt ha rätt i allt och det undantar inte heller dej automatiskt från alla former av kritik ?”

---

Jag ber om ursäkt och beklagar om jag uttryckt mig på ett sätt som kan uppfattas på det sättet!

Du säger:

”Det som är tråkigt är att du ’förfaller’ till den samma argumentationstaktik som försvarare av - trosförkunnelse och katolicism nämligen att meningsmotståndaren är dömande , ’besserwisseraktig’ och anklagar dig för att vara villolärare .”

----

Jag ber om ursäkt och beklagar om jag ”förfallit” och om jag uttryckt mig med en ”argumentationstaktik” på ett sätt som Du anger ovan!


Jag har sagt det förut, men eftersom jag tydligen uttryckt det oklart, så att det inte uppfattats, så säger jag det igen.

Jag har i detta ämne inga färdiga klara absoluta svar, ”teser” eller ”troslära”.

Jag ställer frågor, har lagt fram en del Bibelsammanhang. Jag söker efter svaren och söker efter hjälp med att ”lägga pusslet”, för jag tror att det blir mer och mer angeläget desto närmare slutscenarierna vi kommer.

Du säger:

”De bibelverser ovan som du skrivit upp Hafo och som jag läst igenom och som jag även skulle kunna ge en förklaring till med hjälp av hänvisningar i texten ,Illustrerad bibelhandbok och Biblisk Uppslagsbok och med viss kunskap i den tid dessa profeter och / eller författare levde i och dess historia . Det skulle jag kunna göra men jag vet inte om det är så stor ide ?”

-----

Tråkigt att Du upplever det så meningslöst att förmedla den kunskap Du säger Dig kunna delge kring innehållet av dessa Bibelsammanhang och vilken tid de syftar framåt mot.

Det kunde vara både givande, intressant och säkert behövligt!

Tack för den information Marija, som Du
delgav ur Biblisk Uppslagsbok - Handbok för bibelläsare av David Hedegård teol. dr. och Aapeli Saarisalao teol.och fil. dr. fd professor i orientalisk litteratur vi universitetet i Helsingfors.

Med detta Ditt svar tycks Du slå fast att Sven Reichman är helt fel ute i sin bok ”Historiens Gud – Judarna” ur vilken jag citerade härovan. Och kanske är han det – eller?

HaFo

Re: Tusenårsriket

Du är ursäktad Hafo!
Jag upplever det ibland som meningslöst av den anledningen att jag uppfattar fastän du förnekar det ,att du spikat fast dina teser och det inte går att få dig att ändra dig vad jag än säger och hur många bibelord jag än kommer med ?
Sedan tar det oerhört mycket tid och jag vet inte om jag har den tiden ?
Reickman är av det lilla du skrivit och jag läst, som jag ser det vilset ute när det gäller det här.

Marija

Re: Tusenårsriket

Tack Marija för att Du godtog min ursäkt!

Du säger:

"Jag upplever det ibland som meningslöst av den anledningen att jag uppfattar fastän du förnekar det ,att du spikat fast dina teser och det inte går att få dig att ändra dig vad jag än säger och hur många bibelord jag än kommer med ?"

Du får försöka tro mig på mitt ord. Jag söker efter sanningen kring dessa frågor och är inte färdig med svaren alls.

Ställer därför frågor, lägger fram Bibelsammanhang, som kan vara angelägna i sammanhanget och försöker lägga pusslet. Och väga för och emot från de "läror" som genom historien finns kring dessa ämnen.

Jag är inte redo att vare sig "köpa" vad "Dina källor" och vad Du lägger fram, lika litet som jag bara "smälter" t.ex. vad Reichman säger kring frågorna.

Dessa frågor kring det Judiska folket, Israel som nation, deras eventuella (märk eventuella) fullbordan av sin kallelse som nation och slutscenarierna i samband med Kristi tillkommelse, vad som åsyftas med "tusenårsriket" (nån betydelse måste det ju ha att det finns tecknat!?) och övergången in i den eviga tillvarons "tidsålder", kommer att vara omgärdad av fiendens sista desperata försök att omintetgöra Guds Ord och Guds ordning i frälsningshistorien.

Därför blir jag lite förvånad när Du säger:

"Sedan tar det oerhört mycket tid och jag vet inte om jag har den tiden ?"

Du är väldigt tvärsäker i alla Dina uttalanden Marija, om hur det är med dessa frågor, men vet inte om Du har tid att dela med Dig hur Du kommit fram till dessa alldeles tvärsäkra slutsatser och dristar Dig ändå till att säga:

"Reichman är av det lilla du skrivit och jag läst, som jag ser det vilset ute när det gäller det här."

Du kan ha tätt när Du menar att Reichman, som ändå är en ganska så erkänd Bibellärare är vilset ute, men är det då inte Din uppgift att slutgiltigt "ta Dig tid" och "bevisa det bortom allt rimligt tvivel"?

Detta för oss alla andra som inte riktigt vet var vägen här går!
---

Uppenbarligen är ju antingen de källor Du hänvisar till vilsna eller så är Reichman det. För de kommer till diametralt mottsasatt uppfattning kring Upp. 20. Men med samma motivering!

Reichman:

"I Uppenbarelseboken får vi veta att riket skall införas i två steg. Det första steget skall bestå i tusen år och vi talar därför ofta om tusenårsriket.

Satan ska då vara bunden men inte slutgiltigt dömd. Mot slutet av de tusen åren ska han på nytt komma lös en kort tid för att sedan dömas för evigt...

(OBS!) Tar man hänsyn till allt vad Skriften säger om Judarna blir en symbolisk läsning omöjlig (OBS).

Då blir det enda alternativet att tusenårsriket skall komma på jorden vid Jesu återkomst och att Judarna ska få en ställning som motsvarar deras utkorelse. Huvudstaden heter inte Rom utan Jerusalem och det ska bli som Herren säger genom Sak. 12:6:

'Men Jerusalem ska hädanefter trona på sin plats där Jerusalem nu är'."

Från Marijas "källor":

"Av de nu anförda skälen (se Marijas inlägg ovan - min hänvisning till 'anförda skälen') är det klart att Upp.20:4 f. (OBS)inte kan fattas bokstavligen eftersom den tolkningen är oförenlig med Skriftens samlade vittnesbörd om den yttersta tiden."(OBS)

Här har vi alltså två motsägelsefulla påståenden kring Upp. 20. Dels från Reichman:

"Tar man hänsyn till allt vad Skriften säger om Judarna blir en symbolisk läsning omöjlig."

Och utifrån den källa Marija anger:

"är det klart att Upp.20:4 f. inte kan fattas bokstavligen eftersom den tolkningen är oförenlig med Skriftens samlade vittnesbörd om den yttersta tiden."

Bägge påståendena kan inte vara sanna!
---
Vad är då sanning Marija? Du kan då inte bara "smita undan" med att Du inte har tid!

Är Du nu så säker på vad som är sanning här, utifrån de källor Du anger(som Du ganska så starkt hävdat!), så är det då inte Din skyldighet (????), efter vad Du redan skrivit, att "ha tid" att "lägga pusslet", utifrån en helhet av Guds Ord, så att vi som inte är lika säkra som vad Du är, kan få hjälp att se var sanningens absoluta väg här går! Eftersom Du ju menar Dig veta den! Eller?

Därför önskar jag att Du Bibelord för Bibelord av de jag angav ovan, konkret ville visa på utifrån Skriftens helhet, till vilken tid de syftar fram emot.

Handlar det om skeenden under det gamla förbundets tid?

Syftar de på "församlingens tidsålder" och det nya förbundet.

Eller syftar de på Evigheten?

Vad Du svarar är inte meningslöst och jag lyssnar Marija!!! Och hela hemsidans läsare lyssnar!!

För jag och många med mig är intresserad av sanningen kring vad dessa Bibelsammanhang egentligen handlar om!
---
De står där inte utan orsak! Och vi är förtjänta av att se dess sammanhang och betydelse! Och Du har sagt Dig kunna delge det till oss mindre "tvärsäkra" kring dess betydelse och hänsyftning!

Jes. 1: 6 - 8; 2: 3 - 4; 9: 5 - 7; 11: 6-8; 30:23; 40: 1-5; 35: 1 - 7; 43: 5 - 6; 49: 17 - 20 55: 12 - 13; kap. 60 - 62; kap. 65 o 66; Hes. kap. 36 - 38; Mika 1:3 - 4; 4: 1 - 3: Hab. 3: 6; Sak. 8: 4 - 13; kap. 12 - 16; Dan. 2: 31 - 45; kap. 7 - 10; Amos 9: 9 - 15; Ps. kap.2; 110: 1; 1 Kor. 15: 24 - 28.

Gott att Du finns Marija! Älskade syster i tron på vår Jesu Kristi Frälsare och Herre! Du har mycket gott att bidraga med! Var frimodig!

HaFo

Re: Tusenårsriket

Oavsett hur så kallat "namnkunniga" de personer är som vågar
sig på att förvränga Uppenbarelseboken så riktas en varning
till dessa i slutet av boken----

Upp 22
18. För var och en som hör de profetians ord, som stå i denna bok
betygar jag detta: »Om någon lägger något till dem, så skall Gud
på honom lägga de plågor om vilka är skrivet i denna bok.
19. Och om någon tager bort något från de ord som stå i denna
profetias bok, så skall Gud taga ifrån honom hans del i livets
träd och i den heliga staden, om vilka är skrivet i denna bok.»

Det rätta sättet är att Uppenbarelseboken får kasta ljus över
resten av den samlade skriften , den så att säga uppenbarar
vad som varit fördolt , den är en sammanfattning----
Det är ju också en slutgiltig Uppenbarelse som Johannes
får från Jesus själv

"Johannes hälsar de sju församlingarna i
provinsen Asien, omtalar att Jesus har
uppenbarat sig för honom och befallt
honom att nedskriva vad han i syner får
skåda"

1. Detta är en uppenbarelse från Jesus Kristus, en som Gud gav
honom för att visa sina tjänare, vad som snart skall ske. Och
medelst ett budskap genom sin ängel gav han det till känna för
sin tjänare Johannes,
2. som här vittnar och frambär Guds ord och Jesu Kristi
vittnesbörd, allt vad han själv har sett.

3. Salig är den som får uppläsa denna profetias ord, och saliga
äro de som få höra dem och som taga vara på, vad däri är
skrivet; ty tiden är nära

Alltså , salig är den som tar vara på det ljus som
Uppenbarelseboken ger

Att däremot använda resten av den samlade skriften för att fördunkla
och förvanska Uppenbarelseboken är att förstöra dess syfte ,
är det något som är dunkelt i den beror det på att vi inte tillräckligt har
fått ljus över dessa saker ledsagade av Guds ande , att tolka
kapitel 20 i Uppenbarelseboken symboliskt är att förstöra
dess innehåll

Re: Tusenårsriket

Jag smiter inte undan Hafo, tror du det då känner du mig inte särskilt bra .Jag har faktiskt inte tid men jag återkommer när tillfälle och tid gives .
Tills dess fundera och delge gärna Din Åsikt om Du anser att ett bokstavligt 1000 årsrike är förenligt " med Skriftens samlade undervisning om den yttersta tiden ".
Gå gärna systematiskt igenom Jesu och apostlarnas ord och undervisning vad de säger och förklara gärna vad Du tro de menade och hur Du tror det ska tolkas deras undervisning om den yttersta tiden . Ex. när Jesus säger "änden" och det betyder slutet på mänsklighetens historia i grundtexten ? Hur ska vi tolka liknelsen om ogräset och vetet, jungfruarna och Brudgummen m.m. Se min "källa" och mina övriga frågor.

Nu är det din tur att svara ,det kanske lätt kan uppfattas annars att det är du som "smiter" ?
Ha det bra broder och vän

Marija

Re: Tusenårsriket

Du verkar inte ha förstått Marija, att jag kring detta ämne inte har några färdiga tvärsäkra svar, utan söker dem och lyssnar till Dig Marija!

Det är Du som är "tvärsäker" och menar Dig veta sanningen kring dessa spörsmål.

Ändå lämnar Du inte de svar som Du menade Dig lätt kunna ge kring de Bibelsammanhang, som jag återgav och frågade vart de pekade fram emot: församlingens tisdsålder eller evigheten.

När Du har gett de svaren ska jag försöka, att i all min oförmåga, att ge Dig de svar Du avkräver mig, fast jag säger att jag inte har några färdiga svar, utan söker dem!!

Du hjälper sannerligen inte till att finna dessa svar, utan bara "hugger och slår", på ett sätt, som jag inte alls förstår. Vare sig motivet bakom, orsaken därtill, eller vad Du egentligen håller på med Marija!???

HaFo

Re: Tusenårsriket

Jag tror 1000 år som i tusenårsriket är ett symboliskt tal, som andra siffror i Upp.boken .
1000 år räcker med att förklara och visa Guds totala makt över Satan och földjaktligen får jag inte in något sådant rike eller tidsperiod i de bibelversar du skrivit upp. För mig betyder de antingen nu i tiden-den nuvarande onda tidsåldern människans tidsålder eller evigheten det syftar på . Ska försöka få tid att återkomma till dem .
Men snälla Harry håll inte på med att jag är självsäker och stöddig besservisser för att jag kanske ser saker och ting annorlunda än vad du gör!
Tack !

Marija

Re: Tusenårsriket

Inlägg 1 av HaFo

Svarar här på Marjas inlägg både här och hennes inlägg under "det Judiska folket".

Marija:

"Vad tror du själv Hafo ? Tror Du Gud har en speciell frälsningsplan för det judiska folket och en annan för hedningarna ?"
---
Den enda "frälsningsplan" som Gud har för alla människor genom alla tider, är den frälsning som Gud utförde när "Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv"på korset!!!

Jag har som sagt ännu inga färdiga svar kring ämnet här, utan söker dem (vilket Du tydligen inte ännu förstått - eller?).

Men jag är benägen att lita till Guds Ord i Rom. 11 (som jag ser det tillsammans med Jes. kap. 66), så kommer, när den "förstockelse" som drabat det Judiska folket (enl. Rom. 11) och deras ögon som ett helt folk och nation att då öppnas (ngt helt unikt genom hela frälsningshistorien i så fall!!).

Då när Jesus sätter sina fötter på Oljeberget och de enligt Ordet om att "hela Israel" (vilket måste åsyfta dem som nation - eller?) kommer till tro på vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.
---
Marija:

"Tror Du Gud har två förbundsfolk - Egendomsfolk = Israel - det judiska folket , parallellt med den nytest. församlingen ?"

Nej, jag tror inte på "två egendomsfolk", utan att "hedningarna" under "församlingens tidsålder", blir "inympade i det äkta olivträdet" i sin upptäckt av vem Jesus ÄR och betydelsen av blodsoffret på korset, precis som Judarna blir det när de ser vem Jesus ÄR och har gjort, när Han sätter sina fötter på Oljeberget.

Men sen utesluter jag inte (jag vet ännu inte, utan söker svaren!) om det kanske är så att det finns en tidsperiod som Bibeln benämner "tusenårsriket" (av ngn anledning står det ju där!!).

Då när det står omtalat om när "förstlingsskörden" från "församlingens tidsålder" "regerar med Kristus för tusen år" (på vilket sätt det nu sker - men det står där!!).

Och det går inte att komma ifrån att det Judiska folket och Israel som nation då har en speciell kallelse och uppgift. (Jag vet inte, men det går inte bara att bortförklara Skriftens Ord om ett tusenårsrike i en handvändning utan att ha väldigt mycket belägg "under fötterna" för att göra det!)

Jag menar ärligt att jag inte här har svaren (och ändå avkrävs jag svaren från Dig Marija, i en ton som förbryllar mig!!), men jag utesluter inte att det kan vara på det viset, eftersom de "*****lbitarna" också finns tecknade i Skriften kring ett tusenårsrike och att Jerusalem då ska vara "centrum". Kanske är det symboliskt? JAG VET INTE!! Utan söker svaren! Och Du bara synes slå och slå på mig! Varför Marija?

Forts inlägg av HaFo

Re: Tusenårsriket

Inlägg 2 av HaFo

Marija:

"Tror du alla människor i slutändan ändå blir frälsta pga att Gud förutbestämt oss till det och att Han inte kan ångra sina nådegåvor, sin kallelse och sina löften , trots människans ohörsamhet ?"

Jag tror inte denna frågeställning går att överföra på de löften och kallelse som Gud gav till Israel som nation, till "deras fäder".

Gud har inte gett löfte om att "alla människor ska bli frälsta", utan säger att Han "vill att alla människor ska komma till kunskap om sanningen och bli frälsta", medan han säger (fritt översatt¨- vet inte var det står) att en hel värld ska bli välsignad av ättlingarna till Abraham (till vilken Gud gav löftet om Israel som nation) och att en hel värld ska dra upp till Jerusalem för att bli välsignade.
---
Marija:

"Det står ju faktiskt att he-vetet är tillrett åt djävulen och hans änglar och inte åt några människor ! Stanley Sjöberg kanske inte har så fel ändå ??

Min övertygelse är här att Stanley är vilset ute här. He - vetet är berett för inte bara, enligt Upp. för djävulen och hans fallna änglar, utan även för antikrist, den falske profeten och "de som inte fanns skrivna i livets bok" alltså människor som gått förlorade i otro igenom alla tider på vem Jesus ÄR och har gjort .
---
Marija:

"Läs 'det judiska folket ' där det står 'alla människor' och 'det judiska folkets ohörsamhet', där det står 'människans ohörsamhet' se ovan ."

Jag förstår vad Du försöker säga Marija, men jag är inte övertygad om att det Judiska folkets
"ohörsamhet", kan göra Guds löften om intet "till fäderna" och Israel som nation, som gavs till Abraham, på samma sätt som en enskild människas ohörsamhet (den människan har inga löften till "sina fäder") kan ställa sig utanför Guds räddning!? Jag vet inte, men ställer frågorna i ett försök att få pusslet att gå ihop!
----
Marija ang. de Bibelsammanhang, som jag ovan önskade svar på:

"För mig betyder de antingen nu i tiden-den nuvarande onda tidsåldern människans tidsålder eller evigheten det syftar på . Ska försöka få tid att återkomma till dem."

Önskar att Du ville återkomma till varje Bibelsammanhang för sig och konkret peka på vart det syftar framåt på och förklara varför och hur det gör det och varför Du får det att syfta på "församlingens tidsålder" eller "evigheten".

Marija:

"Men snälla Harry håll inte på med att jag är självsäker och stöddig besservisser för att jag kanske ser saker och ting annorlunda än vad du gör! Tack !"
---
Det har inte med att göra om Du ser saker annorlunda än mig (har ju ingen egen klar uppfattning här, utan söker efter sanningen här, vilket Du inte tydligen vill förstå), som jag reagerar (förlåt om jag använt fel vokabulär!)

Men nog är Du, i motsats till mig, väldigt tvärsäker kring dessa svåra ämnen och säger, att så här är det och menar, att den som ser det annorlunda än vad Du gör, är vilset ute - eller (?) och Du skriver här i en ton, som Du inte tidigare gjort och som förvånar mig - eller tar jag så fel?

Förlåt mig om jag tar fel, men Din ton och tvärsäkerhet kring vad som är rätt och fel kring detta ämne överraskar mig Marija.

Sköt riktigt om Dig och ha en riktigt fin Helg min kära syster Marija i tron på vår gemensamme Frälsare och Herre Jesus Kristus!

HaFo

Re: Tusenårsriket

Inlägg 1.

Fick mig ett mail tillsänt med anledning av detta ämne. Sätter in det. Kanske kan det vara av betydelse att ta del av dess innehåll?
---
1Kor 15 hör ihop med och pekar framåt mot Upp 20-22

Kortfattat beskrivs i 1 Kor 15 två "steg" som gäller tusenårsriket och den sedan kommande slutliga änden.

I det första steget regerar Kristus som sonen över riket tillsammans med sitt folk för en viss tid. Sedan när syftet med detta regerande fullbordats och änden slutligen kommer överlämnar Sonen riket till Fadern.

Sonen Kristus överlämnar alltså inte riket till Fadern vid sin återkomst utan först efter att vissa saker inträffat.

Det är först en mellanliggande tidsperiod med ett kronologiskt skeende det är frågan om. Sedan efter att dessa saker inträffat överlämnar Sonen Kristus riket till Fadern och Gud blir allt i alla.

---
Och i och med detta är vi sedan inne i:

"Johannes' uppenbarelse, 21 Kapitlet En ny himmel och en ny jord. Det nya Jerusalems härlighet"
---

Tillbaka till 1Kor 15

20. Men nu har Kristus uppstått från de döda, såsom förstlingen av de avsomnade.

21. Ty eftersom döden kom genom en människa, så kom ock genom en människa de dödas uppståndelse.

22. Och såsom i Adam alla dö, så skola ock i Kristus alla göras levande.

23. Men var och en i sin ordning: Kristus såsom förstlingen, därnäst, vid Kristi tillkommelse, de som höra honom till.
---
"Här tolkar jag det så att detta passar in":

Upp 20

4. Och jag såg troner stå där, och de satte sig på dem, de åt vilka gavs makt att hålla dom. Och jag såg de människors själar, som hade blivit halshuggna för Jesu vittnesbörds och Guds Ords
skull, och som icke hade tillbett vilddjuret eller dess bild, och icke heller tagit dess märke på sina pannor och sina händer; dessa blevo nu åter levande och fingo regera med Kristus i tusen år.

5. (De övriga döda blevo icke levande, förrän de tusen åren hade gått till ända.) Detta är den första uppståndelsen.

6. Salig och helig är den som har del i den första uppståndelsen; över dem har den andra döden ingen makt, utan de skola vara Guds och Kristi präster och skola få regera med honom de tusen åren.

Forts inlägg från mail till HaFo

Re: Tusenårsriket

Inlägg 2 från mail till HaFo

Här under dessa tusen år är Israel nu världens centrum och är nu ett rike av tjänande präster, och här i detta heliga prästadöme finns nu folk från alla folkslag i och med att dessa från alla folkslag blivit inympade i Israel under den tidsperiod som föregick tusenårsriket.

Och tusenårsriket avslutas med att satan släpps lös för att en sista gång få förvilla , vilket leder till den sista striden mot satan , han kastas sedan i eldsjön , den andra uppståndelsen/yttersta domen inträffar, och döden och dödsriket berövas all sin makt i och med att dessa kastas i den brinnande sjön.

Och nu i och med att döden slutgilgt blivit berövad all sin makt så "har han nu i och med det lagt alla sina fiender under sina fötter".

Sonen överlämnar i och med detta nu sedan riket till sin Fader:

Upp 20

"Och döden och dödsriket blevo kastade i den brinnande sjön; detta, den brinnande sjön, är den andra döden.

1Kor 15

"Ty han måste regera »till dess han har lagt alla sina fiender under sina fötter». Sist bland hans fiender bliver ock döden berövad all sin makt; ty »allt har han lagt under hans fötter».

Upp 20

11. Och jag såg en stor vit tron och honom som satt därpå; och för hans ansikte flydde jord och himmel, och ingen plats blev funnen för dem.

12. Och jag såg de döda, både stora och små, stå inför tronen, och böcker blevo upplåtna. Och jämväl en annan bok blev upplåten; det var livets bok. Och de döda blevo dömda efter sina gärningar, på grund av det som var upptecknat i böckerna.

13. Och havet gav igen de döda som voro däri, och döden och dödsriket gåvo igen de döda som voro i dem; och dessa blev dömda, var och en efter sina gärningar.

14. Och döden och dödsriket blevo kastade i den brinnande sjön; detta, den brinnande sjön, är den andra döden.

15. Och om någon icke fanns skriven i livets bok, så blev han kastad i den brinnande sjön.
---
Tillbaka till 1Kor 15

24. Därefter kommer änden, då när han överlämnar riket åt Gud och Fadern, sedan han från andevärldens alla furstar och alla väldigheter och makter har tagit all deras makt.

25. Ty han måste regera »till dess han har lagt alla sina fiender under sina fötter».

26. Sist bland hans fiender bliver ock döden berövad all sin makt;

27. ty »allt har han lagt under hans fötter». Men när det heter att » allt är honom underlagt», då är uppenbarligen den undantagen, som har lagt allt under honom.

28. Och sedan allt har blivit Sonen underlagt, då skall ock Sonen själv giva sig under den som har lagt allt under honom. Och så skall Gud bliva allt i alla.
---
Upp 20

7. Men när de tusen åren hava gått till ända, skall Satan komma lös ur sitt fängelse.

8. Han skall då gå ut för att förvilla de folk som bo vid jordens fyra hörn, Gog och Magog, och samla dem till den stundande striden; och de äro till antalet såsom sanden i havet.

9. Och de draga fram över jordens hela vidd och omringa de heligas läger och »den älskade staden»; men eld faller ned från himmelen och förtär dem.

10. Och djävulen, som förvillade dem, bliver kastad i samma sjö av eld och svavel, dit vilddjuret och den falske profeten hade blivit kastade; och de skola där plågas dag och natt i evigheternas evigheter.

11. Och jag såg en stor vit tron och honom som satt därpå; och för hans ansikte flydde jord och himmel, och ingen plats blev funnen för dem.

12. Och jag såg de döda, både stora och små, stå inför tronen, och böcker blevo upplåtna. Och jämväl en annan bok blev upplåten; det var livets bok. Och de döda blevo dömda efter sina gärningar, på grund av det som var upptecknat i böckerna.

13. Och havet gav igen de döda som voro däri, och döden och dödsriket gåvo igen de döda som voro i dem; och dessa blev dömda, var och en efter sina gärningar.

14. Och döden och dödsriket blevo kastade i den brinnande sjön; detta, den brinnande sjön, är den andra döden.

15. Och om någon icke fanns skriven i livets bok, så blev han kastad i den brinnande sjön.

Forts inlägg från mail till HaFo

Re: Tusenårsriket

Inlägg 3 från mail till HaFo

I och med att det Nya Jerusalem kommit ner från himmeln så står sedan Guds och Lammets tron hos människorna

Är jag för djärv ? när jag tolkar det så att nu är också Gud Fadern själv faktiskt närvarande på denna tron. Gud är ju numera allt i alla

Upp 21

En ny himmel och en ny jord. Det nya Jerusalems härlighet.

1. Och jag såg en ny himmel och en ny jord; ty den förra himmelen och den förra jorden voro förgångna, och havet fanns icke mer.

2. Och jag såg den heliga staden, ett nytt Jerusalem, komma ned från himmelen, från Gud, färdigsmyckad såsom en brud som är prydd för sin brudgum.

3. Och jag hörde en stark röst från tronen säga: »Se, nu står Guds tabernakel bland människorna, och han skall bo ibland dem, och
de skola vara hans folk; ja, Gud själv skall vara hos dem

4. och skall avtorka alla tårar från deras ögon. Och döden skall icke mer vara till, och ingen sorg eller klagan eller plåga skall vara mer; ty det som förr var är nu förgånget.»

5. Och han som satt på tronen sade: »Se, jag gör allting nytt.» Ytterligare sade han: »Skriv: ty dessa ord äro visa och sanna.»

6. Han sade vidare till mig: »Det är gjort. Jag är A och O begynnelsen och änden. Åt den som törstar skall jag giva att dricka för intet ur källan med livets vatten.

7. Den som vinner seger, han skall få detta till arvedel, och jag skall vara hans Gud, och han skall vara min son.

8. Men de fega och de otrogna, och de som hava gjort vad styggeligt är, och dråpare och otuktiga människor och trollkarlar och avgudadyrkare och alla lögnare skola få sin del i den sjö som brinner med eld och svavel; detta är den andra döden.»

---

Upp 22

1. Och han visade mig en ström med vatten, klar som kristall. Den gick ut från Guds och Lammets tron

2. och flöt fram mitt igenom stadens gata. Och på båda sidor om strömmen stodo livsträd, som gåvo tolv skördar, ty de buro frukt var månad; och trädens löv tjänade till läkedom för folken.

3. Och ingen förbannelse skall vara mer. Och Guds och Lammets tron skall stå där inne, och hans tjänare skall tjäna honom

4. och skola se hans ansikte; och hans namn skall stå tecknat på deras pannor.

5. Och ingen natt skall vara mer; och de behöva icke någon lampas ljus, ej heller solens ljus, ty Herren Gud skall lysa över dem, och de skola regera i evigheternas evigheter.

6. Och han sade till mig: »Dessa ord äro vissa och sanna; och Herren, profeternas andars Gud, har sänt sin ängel för att visa sina tjänare, vad som snart skall ske.

7. Och se, jag kommer snart. Salig är den som tager vara på de profetians ord som stå i denna bok.»
---
Slut på mailet som HaFo fått och återgett om det skulle kunna fylla en funktion!!?????
---
HaFo själv har inga klara svar kring dessa ämnen, utan lyssnar och lär, ställer frågor, delger en del Bibelsammanhang som kan vara adekvata och söker efter hjälp att "lägga pusslet", kring det ämne, det Judiska folket, ett eventuellt tusenårsrike etc. som hastar fram emot en klarsyn från Guds folk inför slutscenarierna!?????

Då lyssnar jag hellre till ödmjuka röster som undrar "är jag för djärv om jag tolkar det så" och "söker sig fram" i Guds Ord, än till de "färdiga svar som säger, att så här är det och alla andra är vilse kring detta ämne", kring det Judiska folket och ett eventuellt tusenårsrike som Bibeln talar om.

Tonen och agerandet kan för mig här vara väldigt avgörande till vilken "röst", som jaq försöker lyssna till, kring vad som kan vara sanning på detta viktiga område.

Det slutliga avgörandet kring sanningen här ligger i Guds Ord. Vem kan lägga pusslet igenom hela Bibeln här så att det bortom allt tvivel kan sägas att "så här det ligger till" kring det Judiska folket, ett eventuellt tusenårsrike och kring Kristi tillkommelse med alla de *****lbitar som här behöver läggas !!?????
---
Marijas tonläge och faktiska framställningar ger mig tillsvidare inte mycken tillförlitlighet. Men jag lyssnar och tar hennes förmedlanden till mig och försöker pussla det samman med all annan information som når mig (detta är tydligen väldigt intressant för människor), pusslar det med Guds Ord under bön och vånda, för att om möjligt finna sanningen kring dessa viktiga spörsmål.

Marija säger sig ha svaren, men vet inte om hon har tid att delge dem. Märkligt! Har Du Marija ngn vånda över vad som verkligen är sanning på detta område?

Är Du så helt säker på att vad Du här förmedlar är den fulla och absolut fulla och hela sanningen kring dessa spörsmål?

Var välsignade alla människor! Enbart inför sanningen och helheten av Guds Ord står vi "på rätt sida". Var går vägen här kring de ämnen som här avhandlas nu? Jag vet inte i detalj och lyssnar!

HaFo

Re: Tusenårsriket

Fick ytterligare ett mail kring ämnet som jag sätter in om det skulle kunna fylla en funktion:
---
"Vill bara lite snabbt visa på två sammanhang
som pekar på att det kommer att inträffa en mellanliggande tidsperiod efter Jesu återkomst och tills den slutliga änden kommer. Då när Sonen överlämnar riket till Fadern.

Alldeles tydligt så pekar dessa sammanhang Sak 8 och Sak 14 på Israels centrala roll som prästerskap för hela världen under en tidsperiod efter Jesu återkomst.

Lägg märke till att det här talas om hednafolken !!! , och detta efter Jesu återkomst !! , det finns alltså ett rike av präster, Israel och det finns också hednafolk efter Jesu återkomst !!

Dessa två Bibel ställen talar sitt tydliga språk , det kommer ett tusenårsrike innan den slutliga änden kommer.
---
Sak 8 20. Så säger HERREN Sebaot: Ännu en gång skall det ske att folk skola komma hit och många städers invånare; >Ps. 102,23. Jes. 2,2 f. Mik. 4,1 f. Sak. 6,15.

21. och invånarna i den ena staden skola gå till den andra och säga: »Upp, låtom oss gå åstad och bönfalla inför HERREN och söka HERREN Sebaot; jag själv vill ock gå åstad.»

22. Ja, många folk och mäktiga hednafolk skola komma och söka HERREN Sebaot i Jerusalem och bönfalla inför HERREN,

23. Så säger HERREN Sebaot: På den tiden skall det ske att tio män av allahanda tungomål som talas bland hednafolken skola fatta en judisk man i mantelfliken och säga: »Låt oss gå med eder, ty vi
hava hört att Gud är med eder.»

---
Den som kan sin Bibel vet ju att i Sak 14 beskrivs Jesu återkomst i början av kapitlet

Sak 14

16. Och det skall ske att alla överblivna ur alla de folk som kommo mot Jerusalem skola år efter år draga ditupp, för att tillbedja konungen HERREN Sebaot, och för att fira lövhyddohögtiden. Jes. 66,23.

17. Men om någon av jordens folkstammar icke drager upp till Jerusalem, för att tillbedja konungen HERREN Sebaot, då skall över den icke komma något regn. >Jes. 5,6.

18. Om Egyptens folkstam icke drager åstad och kommer ditupp, så skall ej heller över den komma regn. Detta bliver den hemsökelse som HERREN skall låta drabba de folk som icke draga upp för att fira lövhyddohögtiden.

19. Ja, så skall Egypten drabbas av sin synd, så skola ock alla andra folk drabbas av sin synd, om de icke draga upp för att fira lövhyddohögtiden.

20. På den tiden skall på hästarnas bjällror stå att läsa: »Helgad åt HERREN», och grytorna i HERRENS hus skola vara såsom offerskålarna framför altaret.
>2 Mos. 28,36.

21. Och var gryta i Jerusalem och Juda skall vara helgad åt HERREN Sebaot, så att var och en som vill offra kan komma och taga en sådan och koka i den. Och ingen kanané skall mer finnas i HERREN Sebaots hus, på den tiden. >Hes. 44,7. Joel 3,17. Upp. 21,27."

Re: Tusenårsriket

Hafo !
Vad var det för mening med att be om ursäkt och ändå "förfalla " till det samma beteende ? Vem av oss som "hugger och slår" kan nog diskuteras, nog har jag fått ta emot den ena rallarsvingen efter den andra !
Det är ju ingen som tvingar dig att lyssna till mig men varför efterfrågar du då min åsikt bäste Harry!

Jag efterlyste i all vänlighet Din åsikt om Du anser att ett bokstavligt 1000 årsrike är förenligt med Skriftens samlade undervisning om den yttersta tiden som ju faktiskt är en av de viktigaste frågorna i bibeln och som handlar om människans frälsning och eviga väl - om man kan bli frälst som du tidigare antytt och även försöker "bevisa" att man kan bli efter att Herren Jesus Kristus kommit för att hämta de sina till sig alltså under 1000 årsriket .
Ditt svar att du inte har några färdiga svar förbryllar och förvånar mig men jag ber om ursäkt att jag haft svårt att tro på det . Ska försöka bättra mig
För lika "tvärsäker" som du är angående trosförkunnelse och vad där som är galet ,lika "tvärsäker" är jag angående det här och får du vara tvärsäker, då måste väl även jag få vara det ?
Jag har "skummat" igenom de bibelställen du skrivit upp men jag vill noggrant gå igenom dem så att jag själv vet vad jag menar och pratar om ,och det gör man inte på en kafferast. Går igenom alltså !! Om du bara kan respektera att jag just nu med avslutningstider för barnen m.m. har ont om tid så återkommer jag. Tack !
Kort om det du citera från Reichman
Menar han att Jerusalem ska komma ner från himmelen vid 1000 år rikets början vid Herrens återkomst ? Då kan det inte vara det Nya Jerusalem han åsyftar . Men menar han då att bibelstället Sak. 12:6 hör ihop med det ?
Och vad har Rom med det hela att göra ?
Messias rike eller Gudsriket är inte av denna världen det säger ju Jesus själv flera gånger - Mitt rike är inte av denna världen "Judarna ska få en ställning som motsvarar deras utkorelse " Han menar alltså att Gud har två egendomsfolk Israel -det judiska folket och den nytest. församlingen ?
Gud utvalde Abraham för att genom hans säd -inte som om det rör sig om många som Paulus säger utom en enda nämligen Kristus skulle komma och göra av dessa två ett enda egendomsfolk i och med rättfärdiggörelse genom tro och det Nya förbundets blod . Någonstans står det ju att före tidens begynnelse innan någonting fanns till förutbestämde Han oss alla alltså mänskligheten till frälsning .

Marija

Re: Tusenårsriket

Inlägg 1 av HaFo till Marija (svaret kanske bättre hörde hemma under "Det Judiska folket?)

Hallå Marija!

Slår samman Ditt mail med inlägget på forumet och försöker ge funderingar och svar tillbaka. Sätter även in det på forumet.

Jag förstår inte riktigt vad det är som händer, under dessa ämnen Det Judiska folket och Tusenårsriket.

Kanske missförstår vi varandra från bägge håll Du och jag Marja? Kanske ligger det ngt i vad ngn ovanstående skrev under Det Judiska folket(?):

"Att sätta ett förvirrande täckelse med flera tolkningsmöjligheter över människors ögon så de inte ser vad dagens stat Israel är och de som blir förblindade så kommer att reagera på olika sätt pga av att detta ingår i den multipla strategi som antikrist använder. Spela ut olika grupper med olika förhållningssätt mot varandra. Härska genom att till synes söndra och genom att förvirra."

(Bara inom parantes först till de inläggen ovan, av denne författare under Det Judiska folket: Nog finns det väl ändå Marija, en hel del Bibelsammanhang där, som denne författare återger där ovan i mail till mig, som kan fylla en funktion att läsa igenom?

Å skulle vara intressant lyssna till hur Du vill kommentera de Bibelsammanhangen Marija. Jag läser dem, begrundar och lyssnar, så även till hur Du vill lägga in dessa sammanhang i "pusslet". Jag är ute efter svaren eftersom jag inte har dem själv).
---
Nå en del märkliga saker händer i samband med dessaa ämnen. Jag lade ju in en "mailväxling" (Inte den Du och jag hade Marija), under Det Judiska folket, som jag trodde ska vara intressant för andra att även ta del av, utan att jag angav vem mailväxlaren var.

I min dumma enfald frågade jag inte denne för sidan "anonyme", om det var ok att dela vår mailväxling.

Fick för ngn dag sedan ett kort mail att, om jag inte tog bort mailväxlingen från forumet skulle han stämma mig! Jag tillgodosåg hans önskemål och tog bort mailväxlingen.

Varför är dessa ämnen så viktiga känsliga och skapar så upprörda reaktioner?

Forts inlägg av HaFo till Marija

Re: Tusenårsriket

Inlägg 2 av HaFo till Marija

Nå till Ditt mail och inlägg på forumet Marija:

Du säger:

"Hafo ! Vad var det för mening med att be om ursäkt och ändå 'förfalla' till det samma beteende?"

Jag kan bara ånyo be om ursäkt igen för om jag "förfallit" och uttryckt mig galet.

Du säger:

"Det är ju ingen som tvingar dig att lyssna till mig men varför efterfrågar du då min åsikt bäste Harry!"

Därför att jag tror att Du har mycket bra att förmedla och därför lyssnar jag med glädje.

Men jag är ännu inte övertygad om att Du förmedlar hela sanningen med alla pusslelbitar ur Guds Ord kring dessa spörsmål.

Därför ställer jag frågor och lägger fram Bibelsammanhang som kan behövas ta med i "pusslet".
---
På Din fråga kring tusenårsriket och påståendet med "en ursäkt" att Du inte kunde tro det på mitt ord, så kan jag bara igen säga att jag inte alls har färdiga svar kring dessa spörsmål.

Varför skulle jag säga det om jag hade svaren färdiga? Då skulle jag väl lägga fram svaren med full övertygelse!

Du säger:

"Jag har 'skummat' igenom de bibelställen du skrivit upp men jag vill noggrant gå igenom dem så att jag själv vet vad jag menar och pratar om ,och det gör man inte på en kafferast."

Låter klokt av en vis syster i Herren!
---
Du säger:

"Har tagit illa vid mig när du håller på om att jag är dömande, inte visar ödmjukhet tvärsäker, hugger och slår.

Att du antyder att jag skulle ha något annat än ärliga avsikter att få reda på vad bibeln egentligen säger om dessa ämnen är tufft att höra och när du inte verkar tro mig att jag har ont om tid ."

Det har aldrig varit min mening att Du ska behöva "ta illa vid Dig" Marija!

Att Du är "tvärsäker säger Du ju själv":

"För lika 'tvärsäker' som du är angående trosförkunnelse och vad där som är galet,
lika 'tvärsäker' är jag angående det här"
---
Har jag antytt att Du skulle ha "oärliga avsikter"? Det tror jag verkligen inte att Du har Marija!!

Forts inlägg av HaFo till Marija

Re: Tusenårsriket

Inlägg 3 av HaFo till Marija

Varför jag säger mig uppleva en "märklig ton" som jag är förvånad över, beror på att Du, utan att jag säger mig ha svaren färdiga kring dessa spörsmål, behandlar mig som om jag skulle ha dem, vore oärlig och avkräver mig svar på "bevis för en åsikt", som jag inte har deklarerat och säger att jag reagerar och ställer frågor, därför att Du inte håller med mig och menar att jag "inte får ifrågasättas".

Det upplever jag som "slag under bältet", inte relevant. Och sårar mig i sin tur.

Inte håller med mig i vad? Jag reser frågor eftersom jag inte är övertygad om att Du förmedlar hela sanningen och alla *****lbitar ur Guds Ord.

Är jag då vilset ute, som inte är färdig med svaren och även ifrågasätter om Du verkligen tillfullo är det?

Du upplever att "jag slår på Dig" och jag upplever att "Du slår på mig". Är det inte allt missförstånd som fienden försöker åstadkomma, för att vi ska komma bort från att i sak här ventilera dessa spörsmål? Ska vi låta det ske?

---
Jag förstår att Du kan ha knappt om tid, med alla åligganden vid skolavslutningar etc.

Vad jag menar är, att eftersom Du menar Dig ha svaren och är säker hur allt är kring dessa frågor och att de som inte ser det helt som Du gör är vilset ute, inklusive mig, trots att jag inte har färdiga slutgiltiga svar.

Har Du då inte ett särdeles viktigt budskap från Gud att förmedla och att det då bör komma rätt högt på "prioriteringslistan" - eller hur? Om Du nu har svaren och kan peka ut de som är vilsna och vari vilsenheten ligger!?
---
Jag har inte svaren på dessa frågor, men tror att det är viktigt att komma fram till dem desto närmare vi kommer slutscenarierna!

Jag ställer frågor, lägger fram en del Bibelsammanhang som kan vara aktuella och även en del "citat" av t.ex. en så erkänd Bibellärare som Reichman. I ett försök att lägga "pusslet".

Du menar att Reichman har fel och kanske är det så. Jag vet inte. Men Du som "vet svaren" och "är säker och övertygad", är ju den som då har ansvaret för att visa på hur och varför Reichman är fel ute - eller hur?

När Du säger om Reichmans uttalande:

"Han menar alltså att Gud har två egendomsfolk Israel -det judiska folket och den nytest. församlingen?"

Så är jag inte säker att vad Reichman här säger behöver betyda att det skulle finnas "två egendomsfolk", men att "de från hedningarna inympade till "egendomsfolket", "regerar med Kristus under de 1000 åren", medan det Judiska folket, då är inne i sin kallelse och uppgift, som Reichman talar om och att vi först sedan är framme vid de slutliga domarna och evigheten?

Är det alldeles omöjligt att det kan vara på det viset, om man lägger samman alla *****lbitar?

MÄRK! Jag vet inte!! Utan söker svaren och lyssnar till Dig Marija och alla andra som har ngt att säga kring dessa spörsmål!

Forts inlägg av HaFo till Marija

Re: Tusenårsriket

Inlägg 4 av HaFo till Marija

Jag har kungjort att vad jag känner mig viss om är följande:

Att Jesaja 66 och Rom. 11 kommer att gå i sin fullbordan (vad det nu i allt kommer att innebära!?)

Har också varnat för att antingen låta sig dras med i antikrists upplägg här att först lura en avfallen kristenhet att hälsa antikrist välkommen som Kristus i samband med att han ska kopiera "Messias - riket" i ett "sken - Israel".

Och inte falla för orden om att när Judarna är församlade och evangeliserade så kan Jesus komma.

Men inte heller låta sig dras med i antikrists härnadståg mot Israel som nation i sitt senare agerande, när han på grund av "deras ohörsamhet" och vilsenhet politiskt och andligt, försöker få en hel värld med sig i att "sopa dem som nation av banan".

Och på den vägen omintetgöra Guds kallelse till dem som nation (???)

(se de Bibelsammanhang som jag bett Dig läsa - vad syftar de på om inte Israel som nation?

Jag vill gärna att Du förklarar det för mig.

Läs även de sammanhang som angavs i inläggen här ovan under det Judiska folket på forumet - vad syftar det på om inte Israel som nation?

- Så att jag om Du ger mig en trovärdig förklaring vad dessa Bibelord syftar på - därmed kan lämna att dessa sammanhang syftar på Israel som nation).
---
Jag har vidare sagt att Judarna inte har ngn annan väg än andra människor att uppleva gemenskapen med Kristus, annat än att se vem Han ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Men att det är vad Rom. 11 och Je. 66 visar på ska ske och då med ngt så helt unikt som "hela Israel". "kvarlevan" av ett helt folk och nation som blir frälst. Är det inte vad Ordet säger?

Vad det sen i alla detaljer innebär och hur hela pusslet läggs vet jag inte. Jag kan bara inte komma undan att det är vad Bibeln tecknar.

Jag vet inte om 1000 - årsriket är symboliskt. Eller vad det riktigt handlar om. Jag har fått lära mig att "läsa Bibeln som det står". Men kanske gäller det inte Upp.??

Den som då hävdar att det är enbart symbolik, bör ju då visa på vari symboliken består - eller? På ett sätt som kan pusslas ihop med allt övrigt från Guds Ord.
---
Jag har bett om hjälp att lägga pusslet kring slutscenarierna. Av den enkla anledningen att jag inte själv kan "lägga pusslet".

Men om jag känner mig själv rätt får jag ingen ro förrän pusslet är lagt att och att jag erfar vissheten, att här går vägen i en summa av Guds Ord.

Det gör jag inte än, vare sig från vad Du Marija, Reichman eller andra förmedlar till mig via litteratur och mail och inlägg i forumet.

Därför kommer jag att fortsätta ställa frågor, lägga fram Bibelsammanhang som kan vara relevanta och ventilera frågorna till dess jag från Guds Ande och Ord och sanna trossyskon erfar att här går vägen tillfullo!
---
Med anledning av att jag sände Dig ett mail med "rop om hjälp att se vad som är vad" kring "eskatologin".

(ngt som jag bara kan dela med vänner, eftersom
"författaren" inte tillåter att det "delas på nätet" och jag inte får upp svaret från Dig eftersom det blir för långt för min dator att "plocka in":

Jag menar verkligen att jag blev "vilse i pannkakan", när jag läste det och behöver hjälp att se vad som är vad.

Jag har ju förstått att det skulle hända "grejer", när jag närmade mig detta ämne och att jag skulle bli överöst (i mail) med alla möjliga och omöjliga utläggningar kring det Judiska folket, tusenårsriket etc.

Men att det redan nu var ett så känsligt ämne förstod jag inte.

Det antyder för mig vilken viktig fråga det är kring det Judiska folket och att vi med hast närmar oss, när vi behöver kunna lägga pusslet kring ändtiden och sålla bort fiendens "plagiat", bedrägerier och försök att föra människorna vilse kring de eskatologiska frågorna.

Du säger:

"Jag vet faktiskt inte om jag är rätt person att hjälpa till att kolla och hålla i hatten!"

Men kanske är Du det Marija? Du skriver ju i inlägget på forumet, att Du är lika säker kring den här frågorna, som jag är kring trosrörelsen och har "signalerat" att Du har svaren.

Då måste det väl vara viktigt att lyssna till vad Du har att säga eller hur!? Jag tror verkligen att Du har viktiga saker att förmedla, men jag är inte säker på att Du kring dessa frågor är helt framme vid den fulla och hela sanningen - eller?

Du har ännu inte övertygat mig om att Du till fullo här äger "hela pusslet" och "den absoluta sanningen".

Men jag fortsätter lyssna till Dig och försöker pussla det samman med annan information, så kanske pusslet en dag blir färdigt.

Din vän och broder i Herren Jesus!

Jättegoa kramar till Dig Marija! Gillar Dig! Din röst behövs och är viktig!

HaFo

Re: Tusenårsriket

Jag vill ställa några frågor angående
Johannes Uppenbarelse

Vem är det som ger Johannes denna uppenbarelse ?
Varför får Johannes denna uppenbarelse ?
Är det så att Johannes av Jesus får veta sådant som varit delvis
fördolt för Jesu övriga Apostlar ?
Är det så att Johannes får denna information för att bringa ljus
över något som tidigare varit dunkelt ?
Eller kanske rentav fördolt ?

Joh Upp första kapitel
1. Detta är en uppenbarelse från Jesus Kristus, en som Gud gav
honom för att visa sina tjänare, vad som snart skall ske. Och
medelst ett budskap genom sin ängel gav han det till känna för
sin tjänare Johannes,
2. som här vittnar och frambär Guds ord och Jesu Kristi
vittnesbörd, allt vad han själv har sett.
3. Salig är den som får uppläsa denna profetias ord, och saliga
äro de som få höra dem och som taga vara på, vad däri är
skrivet; ty tiden är nära.

Till Joh Upp 2
26-27-28
26. Den som vinner seger och intill änden troget gör mina gärningar,
åt honom skall jag giva makt över hedningarna.
27. och han skall styra dem med järnspira, likasom när man krossar
lerkärl,
28. såsom ock jag har fått den makten av min Fader; och jag skall
giva honom morgonstjärnan.
29. Den som har öra, han höre vad Anden säger till församlingarna.»

"Den som har öra, han höre vad Anden säger till församlingarna.»"
Hur många är det som har öron till att höra vad Anden säger till
församlingarna ?
I Uppenbarelseboken finns viktig information som visar på Israel och
Judarnas centrala roll , den som missuppfattar Uppenbarelse boken ,
ser inte heller detta folks centrala roll i Guds plan för mänskligheten
Hur många är det som hör vad anden säger om Israels och Judarnas
centrala roll både i den närvarande och den kommande tidsåldern ?
Hur många ljumma kristna kommer att avfalla och vända sig mot
"lyftestenen" och illa sarga sig på denna ? , jag vill rikta både en
vädjan och varning , se till att som kristen att få ögonen öppnade
för en rätt hållning till Israel och Judarna för annars kommer du
att hamna i den situationen att du befinner dig på antikrists
sida i strid med Gud själv

Sakarja, 12 Kapitlet

Jerusalems räddning och ånger.

1. Detta är en utsaga som innehåller HERRENS ord över Israel.

Så säger HERREN, han som har utspänt himmelen och grundat jorden
och danat människans ande i henne:
>Ps. 104,2 f. Jes. 42,5.
2. Se, jag skall göra Jerusalem till en berusningens kalk för alla
folk runt omkring; jämväl över Juda skall det komma, när
Jerusalem bliver belägrat.
>Jes. 51,17, 22. Mik. 4,11 f. Hab. 2,16.
3. Och det skall ske på den tiden att jag skall göra Jerusalem till
en lyftesten för alla folk; var och en som försöker lyfta den
skall illa sarga sig därpå. Och alla jordens folk skola församla
sig mot det.

Till Joh Upp 2
26-27-28

Joh Upp 2
26. Den som vinner seger och intill änden troget gör mina gärningar,
åt honom skall jag giva makt över hedningarna.
27. och han skall styra dem med järnspira, likasom när man krossar
lerkärl,
28. såsom ock jag har fått den makten av min Fader; och jag skall
giva honom morgonstjärnan.
29. Den som har öra, han höre vad Anden säger till församlingarna.»

Jag vill här ställa några frågor , här talas det om änden ,
ände på vad då ? , det änden på vår nuvarande tidsålder ?

I så fall vad kommer då efter den ?

På vilken tid syftar följande citat ?

"Den som vinner seger åt honom skall jag giva
makt över hedningarna. och han skall styra
dem med järnspira, likasom när man krossar lerkärl"

Makt att styra över hedningarna , vad handlar det om ?
vilka är det som får den makten ?

Varför får de den makten , till vilket syfte ?
Hur länge kommer detta styrande att pågå ?

Styra hedningar efter Jesu återkomst ? , vad innebär det ?

Passar ovanstående på något vis ihop med ?

Matt 20
27. Då tog Petrus till orda och sade till honom: »Se, vi hava
övergivit allt och följt dig; vad skola vi få därför?»
28. Jesus svarade dem: »Sannerligen säger jag eder: När världen
födes på nytt, då när Människosonen sätter sig på sin härlighets
tron, då skolen också I, som haven efterföljt mig, få sitta på
tolv troner såsom domare över Israels tolv stammar.

Joh Upp 5
6. Då fick jag se att mellan tronen och de fyra väsendena
och de äldste stod ett lamm, som såg ut såsom hade det varit slaktat.
Det hade sju horn och sju ögon, det är Guds sju andar, vilka äro
utsända över hela jorden.
7. Och det trädde fram och tog bokrullen ur högra handen på honom
som satt på tronen.
8. Och när han tog bokrullen, föllo de fyra väsendena och de
tjugufyra äldste ned inför Lammet; och de hade var och en sin
harpa och hade gyllene skålar, fulla med rökelse, det är de
heligas böner.
9. Och de sjöngo en ny sång som lydde så:
»Du är värdig att taga bokrullen
och att bryta dess insegel,
ty du har blivit slaktad,
och med ditt blod har du åt Gud köpt människor,
av alla stammar och tungomål och folk och folkslag,
10. och gjort dem åt vår Gud till ett konungadöme och till präster,
och de skola regera på jorden»

Passar sedan ovanstående på något vis ihop med
Upp 20 ?

4. Och jag såg troner stå där, och de satte sig på dem, de åt
vilka gavs makt att hålla dom. Och jag såg de människors själar,
som hade blivit halshuggna för Jesu vittnesbörds och Guds Ords
skull, och som icke hade tillbett vilddjuret eller dess bild, och
icke heller tagit dess märke på sina pannor och sina händer;
dessa blevo nu åter levande och fingo regera med Kristus i tusen
år.
5. (De övriga döda blevo icke levande, förrän de tusen åren hade
gått till ända.) Detta är den första uppståndelsen.
6. Salig och helig är den som har del i den första uppståndelsen;
över dem har den andra döden ingen makt, utan de skola vara Guds
och Kristi präster och skola få regera med honom de tusen åren.

Re: Tusenårsriket

Inlägg 1 av HaFo till ett mail från Marija

Hallå Marija!

Har rast på jobbet och ska försöka hinna svara på Dina funderingar. Sätter även in det på forumet eftersom det kanske kan vara intressant för andra att även ta del av!?

Du säger:

"Att ämnet är så känsligt och rör upp så många upprörda känslor beror på att häri ligger
någonting falsk och djävulen vill inte att lögnen det falska ska komma fram i ljuset."

Där håller jag helt med. Att det kring dessa spörsmål är en väldig andlig kamp är helt uppenbart.

Jag anar att det är samma kamp som nu pågått genom årtusenden sedan Guds kallelse och löfte till det Judiska folket, som fick en "topp" under Hitlers Judeförföljelse och för att snart nå den "slutgiltiga toppen" av andlig kamp när antikrist, efter att först ha försökt kopiera Messias - riket under Vedermödans första del för att sen bli "Vilddjuret", (där Hitler var en lätt fläkt av föregångare) för att nu slutligen finna "den slutliga lösningen" med Judeproblemet???????????????

Märk att jag inte säger att det är så, utan att jag anar det med en olust i hela mitt väsen. Men jag kan ta fel??

Du säger:

"Det falska ligger i läran att Gud har en särskild plan för det judiska folket"

Det beror på vad man menar med det påståendet - eller?

Menar man att Gud skulle ha en annan frålsningsväg än att se vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, så är det vilset.

(Men är det inte just detta att Israel som ett helt folk och nation ska se just detta, när Jesus kommer som Jes. 66 och Rom. 11 pekar på??? Du verkar tro, om jag uppfattat Dig rätt, att dessa Bibelsammanhang gjorts om intet genom Isaels ohörsamhet och förstockelse. Men är det inte just motsatsen som Jes. 66 och Rom. 11 pekar på???? Då blir det en massa profetior i GT som aldrig går i uppfyllse kring det Judiska folket som nation. Och det är jag inte beredd i en handvändning att "köpa")

Menar man alltså med påståendet att Gud har en kallelse och plan för Judarna som folk och nation, så är jag inte säker på att det är vad som är vilset???

Kan den andliga kampen inte lika väl kunna ligga i att det är falskt att hävda att Guds Ord inte pekar på detta, utan att det gjorts om intet av Israels ohörsamhet, förstockelse och vilsenhet både politiskt och andligt????

Du säger vidare att "det falska" skulle bestå i:

"genom att Han har 2 parallella egendomsfolk"

Om det innebär det så tror jag det är falskt! Men jag är inte säker (märk inte vet!!) på att det innebär, att det skulle "finnas två egendomsfolk", när "hedningarna i fullt mått kommit in" och de säges ha del i den "första uppståndelsen" och ska regera med Kristus för 1000 år" (på vilket sätt det nu skulle ske iså fall?), medan Israel som nation då är inne i profetians uppfyllelse (???) och församlingen och Det Judiska folket är ett enda "egendomsfolk"????

Jag vet inte men det är många *****lbitar som behöver komma på plats för att jag ska vare sig kunna säga att vad Du säger är absolut sant eller den "skiss" jag ställde fram här skulle vara helt sann.

Forts inlägg av HaFo som svar på Marijas Mail

Re: Tusenårsriket

Inlägg 2 av HaFo som svar på Marijas Mail

Du säger:

"att den roll som församlingen tilldelats och getts av Herren själv nämligen att evangelisera och missionera ,under 1000 årsriket 'tagits över' av det judiska folket m.a.o en annan slags ersättningsteologi!"

Tecknar inte Bibeln att "församlingen" för en tid tagit över den kallelsen, för att den sen ska vända tillbaka till det Judiska folket och Israel som nation??? Jag vet inte, men är det helt omöjligt att det kan vara så???

Kan man då kalla det för en "omvänd ersättningsteologi"? Är inte den "falska ersättningsteologin", om man hävdar att Rom. 11 inte gäller på grund av Israels ohörsamhet, så att deras kallelse och uppgift aldrig tvärsemot Guds Ord vänder tillbaka till dem, efter att "församlingens tidsålder" är över och "hedningarna i fulltalig skala kommit in"????

Tänk om det är så att det är där "den andliga kampen ligger i ett försök från fienden att göra Guds kallelse till det Judiska folket som nation om intet Marija!!??????

Precis som han nu arbetar med att göra det om inte genom att driva det förstockade Israel vilse andligt och politiskt, så att han kan finna en hel världs stöd för att det enda rätta vore att "störta dem i havet" och fullständigt göra slut på dem?????

Är det en helt vilsen tanke???? Kan inte den "andliga kampen" ligga även på det planet???

Du säger:

"Om man kan se en ofrälst människa i ögonen och säga att du behöver inte bli frälst under detta
jordeliv för om du bara lever till Jesus kommer tillbaka så har du 1000 år på dig att bli frälst .

Du kan glömma allt det som bibeln säger om att vara vakande och bedjande och väntande eller 'idag är frälsningens dag' ,och som även är andemeningen i Johannes Uppenbarelseboken 'Jag kommer snart Håll fast det du har så att ingen tar din krona' .

Om man kan säga det med frimodigt hjärta och känna att det är sanktionerat av den helige Ande med rent samvetet på Ordet grund då ska man göra det."
---

Håller helt med Dig. Jag känner ingen Andens sanktion över att inte säga att "Idag om ni får höra hans röst, så förhärda inte era hjärtan, idag är frälsningens dag". Hans röst nås vi av via evangeliet och när var människa nås av det ska vi ta vara på det och inte "förhärda våra hjärtan"!

Du säger:

"och samtidigt förkasta dispensationalismen som i sanning är en villolära."

Jag vet inte vad "detta vackra ord" står för. Har just börjat försöka sätta mig in i de olika läror kring eskatologin som "frodats" från den den första församlingen fram till idag. Det är en "djungel" att försöka få tag på och pussla samman.

Ska försöka återkomma till det när jag fått lite större överblick.

Du säger:

"Det är inte riktigt sant när du säger Harry att du inte vet och det är anledningen till att
jag haft svårt att tro dig när du sagt att du inte vet.

Jag har gått igenom en del mail som jag sparat angående detta ämne och jag ser att du
konsekvent motsagt allt det som x talat om.

---

Angående x som jag inte får dela med mig av mailväxlingen ute på nätet. Dock vad jag har motsagt där, är samma sak som jag inte håller med Dig om, att kallelsen till det Judiska folket och Israel som nation för alltid skulle ha flyttats över till församlingen och att Je. 66 och Rom. 11 inte längre skulle gälla.

Jag har också försökt peka på hur hans antisionistiska ton och framställning kommer att spela antikrist i händerna vid dennes senare agerande när han kommer att försöka "sopa Israel som nation av banan".

Om jag förstått x rätt, så tror han ändå på ett verkligt 1000 - årsrike ??? Men att det inte är en speciell tidsperiod för det Judiska folket???

Du säger:

"Jag har sparat ett mail från förra året ?? där du som den självklaraste sak i världen deklarera att man visst kan bli frälst under 1000 årsriket och att judarna visst kommer att ha en speciell kallelse då att evangelisera . Varför säger du att du inte vet Harry?"

---

Jag "trodde att jag visste", innan jag började studera Bibelordet, bedja över saken, mötts av olika synpunkter (Bl.a.Dina Marija) och försöker "lägga pusslet".

Har tidigare inte upplevt det nödvändigt. Men nu ligger det "en nöd" över mitt hjärta kring dessa frågor och som jag sa, så lär jag knappast få ngn ro, förrän "pusslet ligger där" på ett sånt sätt att jag kan erfara Andens saktion över Ordet, att här går vägen kring dessa spörsmål.

Och där upplever jag fortfarande inte "denna sanktion" kring en helhet av vad Du lägger fram eller x lägger fram eller för övrigt vad som nåtts mig och vad jag hitintills hunnit med att efterforska.

Ställer därför motfrågor och "tankebrytningar", till vad Du framför i ett försök att slutligen finna var vägen här går.

Uppriktigt: Jag vet det inte idag! Så låt oss istället för att "misstänkliggöra" varandra, försöka att sakligt, utifrån Skriften och under bön hjälpas åt att lägga pusslet. (Men Du menar Dig ju tydligen vara färdig med svaren - eller?)

Det tycker jag Sigfrid härovan på forumet försöker - eller tycker inte Du det? Jag vet inte om han har rätt och om jag uppfattar honom rätt så är han inte heller färdig med svaren, utan ställer frågor.

Hur vill Du kommentera hans inlägg?

Ha det gott Marija!

HaFo

Re: Tusenårsriket

Fick mig en länk tillsänd kring vad som här avhandlas.

Har inte själv hunnit gå igenom dess innehåll, men delger den länken och ber om andras syn på dess innehåll, huruvida det kan var "givande" och fylla en funktion för ämnet, att ta del av dess innehåll??

Vad är vad, eventuellt rätt eller eventuellt fel under denna länk:

http://www.bed.nu/skriv_ut.asp?id=263

Re: Tusenårsriket

Sakarja kap 8 handlar om återkomsten från exilen babylonska fångenskapen ,ett fåtal hade återvänt vid tiden när profetian skrevs ; Herrren skulle åter ta sin boning i Jerusalem och folket skulle åtnjuta fred och välstånd .
Sak .8 :23 Att haffa en judisk man i mantelfliken när Kungars Kung och Herrers Herre återvänt till jorden kommer troligtvis inte att vara det primära ,utan bibelstället avser det som är skrivet ovan.
Sak.14 handlar om samma sak .
1 Kor 15 23-28 beskriver ingen mellanliggande period på 1000 år Vers 23 "vid Kristi tillkommelse de som höra honom till" Vers 24 Därefter kommer änden... Den siste fienden som är Döden är då besegrad vid de dödas uppståndelse Salig och helig är den som har del i den första uppståndelsen över dem har den andra döden ingen makt de tillhör "automatiskt" Kristus de är redan heliga och rena som det står och har ingen dom som väntar utan får möta Herren i skyn och alltid vara med honom. De övriga döda den andra uppståndelsen som sker samtidigt kommer att dömas efter sina gärningar när Människosonen sätter sig på sin härlighets tron Matt 25.31 om de gjort gott eller ont och måste då handlar om de människor som inte hört evangeliet och/eller som levde innan Jesu död och försoningsverk och hade "bara "sitt samvete att lita till .

Till nedanstående kommentarer har jag i huvudsak använt mig av Illustrerad Bibelhandbok utgiven på EFS-förlaget
Jesaja levde på 700-talet före Kristus och på hans tid hade nationen sjunkit så djupt att ingen återvändo fanns moraliskt förfall ,religiöst hyckleri och sociala orättvisor.
Jesajas tankegångar syner och visioner sträcker sig fritt över olika tidsperioder och från det speciella till det universella .
Jes 1: 6-8 Assyrierna hade ödelagt Juda. Nordriket Israel hade fallit Bara Jerusalem ( dottern Sion )återstår. Jerusalem föll 587 f.Kr.
Jes 2:3-4 Efter Babylonska fångenskapen återvändande ,uppbyggnad ." Ty från Sion ska lag utgå" först i Jerusalem sa Jesus. Vers 4 kan vara en bild på den nya jorden som Jesaja beskriver i jordiska termer I Uppboken står bl.annat att jordens konungar ska föra ditin vad härligt de hava och folken vad dyrbart och härligt är.
Jes 9:5-7 Fridsfursten Jesus Kristus. En tron synonymt med herravälde .
Jes 11 6-8 Telningen från Davids rot Hans rike den nya jorden troligtvis beskrivs i jordiska termer se hänvisn.till Uppboken 21
Jes 30: 23 vet jag inte riktigt vad som menas ?
Jes 35:1-7 Förödelse och skräck se kap.34 vändas i återhämtning och förändring .
Jes 40:1-5 Tröstens budskap,förlåtelse,bereden väg för Honom som komma skall.
Jes 43:5-7 Efter babylonska fångenskapen låg allt i ruiner folket var förskingrat och tillfångataget och Salomos fantastiska tempel nedbränt och jämnat med marken. Återsamlandet från förskingringen
Jes 49:12 Se ovan
Jes 55 :12-13 Hemkomst !
Jes 60 62 Jesaja beskriver den kommande härligheten i "jordiska" termer. NT återger Jesajas begrepp med andliga universella termer.
Jes 65 66 Skiftar mellan ljus och mörker Gud blundar inte för det onda och kommer att straffa dem som gör vad ont är men han är långmodig och behåller inte vrede evinnerligen och har ett rike dit alla människor är välkomna , rättfärdiga israeler såväl som människor från alla folk och tungomål.

Marija

Re: Tusenårsriket

Det finns en författare som heter Karl Ramstrand och vad jag förstår är han även bibellärare och lite eller mycket ? av expert när det gäller eskatologin och Upp.boken och han har skrivit en bok som just heter Uppenbarelseboken.
Han tror att 144 000 = dessa äro de som icke har orenat sig med kvinnor , ty de äro såsom jungfrur (vem de då är ? ) Upp.15:4 , är ett symboliskt tal men däremot att 1000 årsriket är bokstavligt . Ena gången symbolik ,andra gången bokstavligt ? Johannes skriver någonstans att han fick höra vad det rätta antalet var, kommmer inte ihåg i vilket sammanhang och då ska det ju naturligtvis fattas bokstavligt . Ramstrand menar i likhet med företrädare för ett bokstavligt 1000 årigt fredsrike på jorden att förhållanderna då är väsentligt annorlunda men det är inte den nya jorden och inte heller den gamla? utan något mittemmellan och att det är en gradvis omdaning av samhället typ i kristen regi och anda och det kommer att märkas inom alla områden, socialt ekonomiskt, i naturen, vad gäller sjukdom , synd och död .
Bibeln beskriver Herrens dag som en katastrofens dag med en jord som rämnar, de döda uppstår, människorna ska ropa till bergen fall över oss och dölj oss för dens ansikte som sitter på tronen . Inget talar för att ett 1000 årigt fredsrike är på färde utan det är dom som väntar.
Han menar även att kvarlevan av Israel som blir frälst Rom 11, när Jesus stiger ned till Oljeberget kommer att missionera bland hedningarna .
Vid Herrens Jesu tillkommelse i makt och härlighet med alla änglarna är det färdigevangeliserat och den kristna kvarlevan av Israel som alltså tillhör den nytest församlingen kommer att ryckas upp Herren tillmötes att alltid vara hos Herren.

Angående det Jesus sa till lärjungarna om att de skulle sitta som domare på 12 troner över Israels 12 stammar : Domare var folkets anförare i krig och dess ledare i fredstid,det var ett personligt uppdrag och gick alltså inte i arv ,domare skulle även övervaka lag och ordning. Jesus sa att I som haven efterföljt mig, och måste då även syfta till det konungsliga prästerskap som de kristna är och som ska sitta med Kristus i den himmelska världen.

Om man nu ändå kan föreställa sig ett bokstavligt 1000 årigt fredsrike, med Israel -det judiska folket som missionärer . Vad händer med de människor som blir frälsta och som hinner dö innan de 1000 åren är till ända ? De blir ju aldrig prövade . Och är det inte lite konstigt att tänka sig begravningar "och först vid hundra års ålder ska syndaren drabbas av förbannelse" när allt är frid ,lycka och glädje , djävulen är fängslad och Herren Jesus är personligt närvarande ?

Men när de tusen åren hava gått till ända skall Satan komma lös ur sitt fängelse Han ska då gå ut för att förvilla de folk som bo vid jordens fyra hörn ,Gog och Magog och samla dem till den stundande striden ;och de äro till antalet som sanden i havet . Och de draga fram över jordens hela vidd och omringa de heligas läger och "den älskade staden" men eld faller ner från himmelen (= från Gud) och förtär dem. Upp.boken 20;7-9
De frälsta människorna från 1000 årsriket har alltså djävulen på kort tid lyckats förvilla och även samla dem till strid . De är många , väldigt många som sanden i havet och de omringar de heligas läger men verkar inte nå fram för eld från himmelen faller ner och förtär dem .
M .a.o de frälsta under 1000 årsriket blir samtliga förvillade , iordninggjorda för strid och förtärda av eld !!!
Förlåt om jag låter ironisk men finns någon slags rim och reson i detta ?
Nej , och därför kan inte 1000 årsriket fattas bokstavligt , den läran har uppenbara brister i konsekvens och stämmer inte heller med Skriftens samlade undervisning om den yttersta tiden.

Marija

Re: Tusenårsriket

Nej Harry , Bibeln tecknar inte att församlingen är en "parentes" tills det judiska folket omvänt sig.
En jude efter härkomst som omvänt sig till Kristus ÄR församlingen. Är en levande sten i Guds tempel.

Marija

Re: Tusenårsriket

..."förstockelse har drabbat en del av Israel och ska så fortfara intill dess HEDNINGARNA I FULLTALIG SKARA KOMMIT IN och SÅ ska HELA Israel bli frälst, såsom det är skrivet:

Från Sion ska förlossaren komma, han ska skaffa bort all ogudaktighet från Jakob. Och när jag tar bort deras synder, DÅ ska detta vara det förbund jag gör med dem.

Se vi på evangelium, så är de hans ovänner, för er skull, men se vi på utkorelsen, så är de hans älskade för fädernas skull. Ty sina nådegåvor och sin kallelse kan Gud inte ångra.

Såsom ni förut var ohörsamma mot Gud, men nu genom deras ohörsamhet har fått barmhärtighet, så har nu och dessa varit ohörsamma, för att de, genom den barmhärtighet, som har vederfarits er, också själva ska få barmhärtighet.

Ty Gud har givit dem alla till pris åt ohörsamhet för att SEDAN förbarma sig över dem alla".

HaFo

Re: Tusenårsriket

Marija , jag ska ställa några frågor till dig
, varför gav Jesus denna profetia till Johannes ?
Alltså , vad är själva syftet med uppenbarelse boken ?

Marija kan du känna av något den hisnande känsla av majestät
, kraft och helighet som man kan få när man läser hur Jesus
beskrivs i första kapitlet i Johannes uppenbarelse
Jag vill alltså testa dig , kan du bli rörd till
tårar av Guds Ord ?
Har du alls någon gång blivit det ?
Jag blir personligen gripen av denna beskrivning av Jesus
Hur känns det Marija i ditt hjärta ? när du läser denna
beskrivning av honom ?
Personligen så märker jag att tårarna börjar komma
i mina ögon , alltså kan du bli berörd av beskrivningen ?
Har du någon gång blivit det ?

Jag blir däremot illa berörd när du avfärdar undervisningen i
Upp.boken 20 på detta lättvindiga sätt som du gör
, det som du inte förstår dig på så avfärdar du och
gör dig närmast lustig över , du ber ju också om
ursäkt om du skulle låta ironisk

Johannes föll ned för Jesu fötter som död !!
Jag ställer på nytt samma fråga som i början : varför
gav Jesus denna uppenbarelse till Johannes ?

Hur ser du på de varningar som finns i slutet
av kapitel 22 ?
Hur viktig tror du en rätt förståelse av
uppenbarelseboken är med tanke på att
det riktas så starka varningar för att lägga
till något eller ta bort något ur den ?

Re: Tusenårsriket

SL Blomqvist !
Låt oss hålla oss till sakfrågor istället för att ifrågasätta och bedöma eller fördöma en annan medtroendes andliga status . Tack !
Andemeningen och syftet med Uppenbarelseboken är denna : " Se jag kommer snart och har med mig min lön för att vedergälla var och en efter som hans gärningar äro . Håll fast det du har så att ingen tar din krona."
Nej ,jag tror inte Herren Jesus säger en sak i evangelierna och en helt annan sak till Johannes .

Till Hafo !
"Det är omöjligt för oss judar att betrakta Jesus som något mer än en människa" Morton H Narrowe fd. överrabbin i Stockholm Synagoga .
Den som tror på Sonen han har evigt liv,men den som icke hörsammar Sonen,han skall icke få se livet,utan Guds vrede förbliver över honom Joh.3 :36
Han kom till sina egna ,men hans egna tog inte emot honom skriver Johannes
Ett ont och trolöst släkte är detta sa Jesus , Ninevitiska män skola vid domen träda fram tillsammans med detta släkte och bliva det till dom. Drottningen av Söderlandet skall vid domen träda fram tillsammans med detta släkte och bliva det till dom Vilka syftade Jesus på med detta släkte ? Matt. 12
Och jag säger eder Många skola komma från öster och väster och få vara med Abraham Isak och Jakob till bords i himmelriket men rikets barn skola bliva utkastade i mörkret därutanför där ska vara gråt och tandagnisslan Matt 8 Vilka syftade Jesus till med uttrycket rikets barn ?
I huggormars avföda ,vem har ingivit eder att söka komma undan den tillstundande vredesdomen sa Johannes döpare och riktade de orden till judarna.
Över vilka har vredesdomen kommit i alla sin stränghet som Paulus skriver ?

Vad har hänt Harry ? Varför läser du inte hela bibeln? Och var har dina sakargument tagit vägen ?
Nu har jag efter bästa förmåga med mycket möda och stort besvär gett tänkbara förklaringar till i huvudsak alla dina bibelversar och även till Rom 11.

Det står inte med stora bokstäver det du skrivit med stora bokstäver i citatet från Rom 11 vers 25 26 32
Skärpning Hafo !

Marija

1 2