HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
1 2
Author
Comment
Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Skulle Du, Sten-Gunnar Hedin (och övriga samfundsledare) kunna tänka Dig,

att undervisa/lära barn och ungdomar, kanske Dina egna barn när de var små, eller "nyfrälsta" alkoholister och narkomaner inom Pingsts egen hjälpverksamhet, LP-stiftelsen,

d.v.s. människor som är obefästa i tron
och i vad Guds Ord lär, som därför behöver
oförfalskad "mjölkmat",

att de skall be till döda, Maria t.ex. och andra s.k. avlidna helgon, den senast avlidna påven t.ex. och vörda "helgons" reliker, benrester.

Och vad gäller Maria (en mariagestalt som inte finns minsta stöd i Bibeln för) att be till henne om hennes förböner inför Jesus:

man ber till Maria som i sin tur bär fram mina böner till Förebedjaren Jesus.

Alltså en mängd hokuspokus, bibelstridigt hopkok!


Kan Du tänka Dig att undervisa ö.h.t någon på det sättet; med det läroinnehållet?!

Men det är detta Du gör, genom det bistånd Du ger till företrädare för denna för Bibeln, helt främmande lära. Det ansvaret vilar över Dig och över alla andra som bisträcker den läran; genom att inte peka ut den och varna alla Människor för den.

D.v.s. göra precis som Bibeln lär; och inte minst då, vad gäller herdar för Jesu får, som ju leder andra:
och skall leda dem på den smala väg och genom den trånga port, som JESUS anbefallt.

Matt. 18:6-7 "Den som förför en av dessa små, som tror på mig, för honom vore det bättre, att en kvarnsten hängdes om hans hals och han sänktes ned i havets djup.

Ve världen för förförelser skull! Förförelser måste ju komma; men ve den människa, genom vilken förförelsen kommer!"

Med brodershälsning!

Sven-Erik Sköld
Jönköping

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Fortsatt öppet brev...
Något som är märkligt Sten-Gunnar Hedin och som svårligen kan tolkas på något annat vis än ointresse eller brist på respekt eller dåligt samvete ? från din sida att om inte försvara så förklara dig och /eller besvara undringar och farhågor från dem du menar du representerar nämligen pingströrelsen och som känner sig svikna över ditt agerande och närmande till trosrörelsens och Katolska Kyrkans representanter och dess teologi .

Är det inte intressant eller viktigt vad vi tycker ?
Mej veterligen har du aldrig deltagit här på forumet utan lyst med din frånvaro och det har ju inte med att göra att du inte vet att forumet finns.
Jag såg i UNT idag att du ansett dig felciterad av nämnda tidning angående "abortpolitiken" och då går det ju tydligen bra att förklara sig ?

Förråder du Människosonen med en kyss ? var Jesu fråga till Judas. Och Judas teg . Förmodligen för att han skämdes. Och fastän han ångrade sig tog skuldkänslorna livet av honom.

En enda finns som har makt och rättighet att hänga kvarnstenen om halsen och det är Gud själv . Måtte vi alla slippa den.

Mvh Marija
fortfarande pingstvän och fd medlem i Filadelfia Stockholm.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Marija skriver "Något som är märkligt Sten-Gunnar Hedin och som svårligen kan tolkas på något annat vis än ointresse eller brist på respekt eller dåligt samvete ?"

Och på vilket sätt visar du, SE och HaFo respekt för Sten-Gunnar Hedin?

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Att vi framträder med våra namn, och ger Sten-Gunnar möjlighet att svara -och förklara sig:

ge skäl för sin tro, som Bibeln uttrycker det, som varje församlingsherde förväntas kunna göra, ja, skall göra, också det enligt Bibeln, Guds Ord.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Marija, skriver: "En enda finns som har makt och rättighet att hänga kvarnstenen om halsen och det är Gud själv. Måtte vi alla slippa den."

Förstår vad Du menar, men nu sa inte JESUS att Han eller någon annan ska binda en kvarsten om någons hals, inte ens förförares.

Vad Han säger är, att det - att få en kvarnsten om halsen för att sänkas i havets djup - vore BÄTTRE,
än att vederbörande fick tillfälle att förföra Människor, bort från Livets väg: d.v.s. bort från Honom.

Vad som händer med förförare, det säger Han inte.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Tack för förtydligande S-E.
Det var så jag menade att ingen av oss ska behöva hamna i den "situationen" att det är bättre med kvarnsten än att ha bidragit till förförelse .

Marija

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Det är en märklig Gudsbild ni här när ni tror att Jesus vill hänga kvarnstenar runt människors halsar. Nä, läs istället om Stenen som aldrig kastades; http://www.arken.org/artiklar/read.asp?artikelID=624

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Läs inlägget en gång till, J-sson, så kanske Du uppfattar vad som står där:

Förstår vad Du menar, men nu sa inte JESUS att Han eller någon annan ska binda en kvarnsten om någons hals, inte ens förförares.

Vad Han säger är, att det - att få en kvarnsten om halsen för att sänkas i havets djup - vore BÄTTRE,
än att vederbörande fick tillfälle att förföra Människor, bort från Livets väg: d.v.s. bort från Honom.

Vad som händer med förförare, det säger Han inte.

Detta är bara ett direkt återgivande av Jesu egna ord, och om de orden inte passar Dig, får Du vända Dig direkt till Honom.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Läser Du inte ens och tar till Dig Jesu egna varningsord J-sson, direkt återciterade från Bibeln?

---
Några svar från från S-G-H. lär vi inte få här. Han har blivit erbjuden det via mail tidigare och känner väl till hemsidan och här på sidan,har han här tackat nej, till att deklarera var han egentligen står.

När man personligen frågar honom var han står, så hänvisar han till den bok han gav ut tillsammans med Aborelius och han inser tydligen inte, att han genom att ge ut en bok tillsammans med Aborelius ger sitt bifall till katolicismen.

På fråga var han står gentemot trosförkunnelsen, reagerade han tidigare med att inbjuda trosförkunelsens företrädare till
"Misionsveckor", "evangelisationsveckor" Nyhemsveckan, "evangelisveckor".

I varje fall hade han inte ngt att invända emot, att så skedde och sker än idag.

Det har han aldrig reagerat emot, i några forum, så vitt jag kunnat se.
---
Jag vill tro efter mailväxling med honom, att han personligen, lever i sin Frälsares gemenskap. Men han är inte alls rustad för den uppgift och position som han idag har som ledare för Pingst.

Jag är rädd att "ett framhärdande i den positionen" i "prestige" och att inte lyssna till alla varningar, som han bara slagit dövörat till, kommer att bli hans fall, där han inte inser allvaret av att, som kristen ledare, bli ett redskap till att leda fåren vilse.

Så var han står i förhållande till trosförkunnelsen, katolicismen och dess företrädare torde vara rätt uppenbart vid det här laget.

Och allt Pingstfolket säger Ja och Amen - eller?

Be för hans själs räddning!

HaFo

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Det är inte mörkret eller förruttnelsen som är det största problemet i världen, utan alla de som har fått ljuset och inte ställer fram det och alla de som kunde vara salt i förruttnelsen, men inte är det, utan hukar i stället.

Det finns säkert många inom Pingst som skulle kunna ha en hel del att säga om utvecklingen under Sten-Gunnar Hedins ledarskap, men inte gör det.

Därav den fortsatta irrfärden. De som kunde sätta stopp för den, tiger och den som tiger, samtycker sa man förr. I vart fall utgör tigandet inget hinder för den fortsatta, förvirrade färden.

--

Det är som att ha en onykter bussförare, men passagerarna tiger och åker med. Vem rår för, om olyckan är framme, att det blev som det blev och gick som det gick?

Minst ett delat ansvar, anser jag. Den som är onykter kan man säga inte förstår/inser bättre, men de som är nyktra och ändå tiger och därmed samtycker, har det största ansvaret, enligt mitt synsätt.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Kan tillägga, att det finns antagligen många nyktra "tigare" inom Pingst, som väljer att tiga och åka med, en del måhända för att de inte vill stöta sig med rörelsens "ledande bröder".

Det finns f.ö. sedan gammalt starka lojalitetsband -och principer inom Pingströrelsen, så det vill till att det går åskilligt snett innan "passagerarna" säger ifrån och griper in.

T.ex. en rejäl ************* eller liknande, så att i stort sett alla inser att "bussföraren" och hans medhjälpare är onyktra.

Så att deras "galenskap blir uppenbar för alla".

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Om Sten-Gunnar H. vore politiker skulle han ha blivit avsatt för längesedan . En sådan uppenbar ovilja att lyssna på , ta till sig det "gräsrötterna " önskar förmedlar och har att säga .

"Förändring och förnyelse " är rubriken under Ledare skriven av dig S-G H, fina och sanna ord om att : "samtala med varandra " " Pingst ...vill vara en resurs för varje enskild medlem ... lyhörda... " vi vill göra det tillsammans , öppet och trovärdigt . "
Teori är en sak praktik något helt annat och här rimmar det synnerligen illa i vilket fall vad du hittills visat.
För dig Sten-Gunnar Hedin verkar det som det blivit en prestigesak och det samma gamla vanliga att Makten har förblindat dej oxå och det är det du vill uppnå till varje pris ? Då får man räkna med lite spill ?

"Svågerpolitiken" går igen i Pingst ledartroja och det är igentligen inte så konstigt "kollegor" håller varann om ryggen så länge som det går i stort sett i alla sammanhang .
Den pastor eller ledare som vill gå mot strömmen som ser vart det barkar hän att skutan är på kollitionskurs kan bli väldigt ensam och kommer att anses som någon slags paria ,outsider ,ses över axeln och det är inte många som orkar med och det är fullt förståeligt. Speciellt som man är beroende av sin inkomst...

Nej allt Pingstfolket säger inte Ja och Amen . Man visar sitt "missnöje " genom minskat offrande vilket resulterar i nedskärningar, sparåtgärder och utförsäljning fler och fler generellt sätt lämnar i alla åldrar församlingarna , de barn och ungdomar man når och som kommer inom hörhåll för det kristna budskapet är snudd på katastrofalt lågt.
Det är KRIS med andra ord.

Marija

Källa : Pingst.Nu nr.1 Mars 2007

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

En byggmästare bygger alltid med de material han har, han kan inte bygga med någonting annat. En tid – i Kiruna stads början – fanns det bara tomma dynamitlådor att bygga bostäder med, och följdaktligen gjorde man det.

Men berggrunden var då densamma som nu.

Pingströrelsens "ledande bröder" förstår inte vad den menar, som säger sig inte tillfreds med det bygge som pågår, som de är i färd att med all flit uppföra;

det arbetar ju på så mycket de orkar.

Men problemet är inte, hur de arbetar: oengagerat, engagerat, flitigt eller slött, utan det handlar om vilket byggnadsmaterial de använder.

Antingen bygger man Guds rike på jorden med andligt "guld, silver och dyrbara stenar", gudomligt, evigt material, d.v.s. Andens verk och principer, eller så bygger man med "trä, hö och strå", m.a.o. ett förgängligt människoverk, utfört med mänskliga talanger, gåvor och tankeutrustningar. Man bygger helt enkelt med det material man har tillgång till.

1 Kor. 3:9-15 "Vi är Guds medarbetare:
ni är ett Guds åkerfält, en Guds byggnad.
Efter den Guds nåd, som blev mig given, lade jag grunden som en kunnig byggmästare, och en annan
bygger nu vidare på den.

En annan grund kan ingen lägga, än den som är lagd,
nämligen Jesus Kristus; men om någon bygger på den grunden med guld, silver och dyrbara stenar eller med trä, hö och strå,

så skall det en gång visa sig, hur det är med vars och en verk. "Den dagen" skall göra det kunnigt; ty den skall uppenbaras i eld, och hurudant vars och ens verk är, skall elden pröva.

Om det byggnadsverk, som någon har uppfört på den grunden, blir bestående, så skall han få lön;

men om hans verk bränns upp, då skall han gå miste om lönen. Själv skall han dock bli frälst, men såsom genom eld."

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

För att återknyta något till "bussbilden", så är det ändå så, att även om jag bedömer bussföraren som nykter, vill jag ändå veta vart bussen går;

vat han åker med mig.

Det är inte självklart, att jag vill åka med sedan jag fått veta bestämmelsestationen.

Att avgöra den frågan avgöra jag själv, och tar ansvar för, åtminstone i ett fritt land.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Du ger indirekt stöd till Maria och helgondyrkan , att Maria är Förebedjerska inför Gud, att frälsning finns i sakramenten m.m. som är katolsk lära genom att gå i armkrok med Aborelius .
Vad har ljus att skaffa med mörker ,och vad ska jag säga till den kompis som går till Fiadelfia Stockholm och som anser det helt OK att be till Maria för det "upplever hon i den Helige Ande " att det är rätt ? Om du som är Pingströrelsens representant indirekt ger ditt medgivande ?
Vad ska vi säga till alla dessa som lämnat ( det handlar ju om hundratals )trosrörelsen med djupa sår i själ och ande efter inflytande av en villolära och som vill komma tillbaka till Pingst bara för att upptäcka att Pingst blivit infiltrerat eller blivit Trosrörelse !!!
Du är inte ensam om att det blivit så här Sten-Gunnar men ansvaret vilar tungt på dig .

Mvh Marija

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

HaFo skriver "Läser Du inte ens och tar till Dig Jesu egna varningsord J-sson, direkt återciterade från Bibeln?"

Vad menar du nu!?

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Vad jag syftade på J-sson, var Bibelstället om "kvarnstenen", som blivit citerat på ett otal ställen under andra ämnen och som Marija och S-E sett tillbaka på.

S-E korrigerade Marija om betydelsen bakom det bibelsammanhanget. Marija var glad över korrigeringen.

Du kallade det för "märklig Gudsbild", med att anknyta till bibelsammanhanget.

S-E visade Dig på vad som menas med sammanhanget, utan reaktion från Din sida.

Därför ställde jag Dig frågan om Du inte tar till Dig varniongen och betydelsen av bibelsammanhanget.

Utan bara undrar vilken Gudsbild människor har som hänvisar till det sammanhanget, som visar på hur allvarligt det är med förförelse och att Jesus hänvisar till att det är allvarligare än om någon får en kvarsten hängd om sin hals.

Det skulle leda till att fysiskt drukna. Men andlig förförelse, är allvarligare, för det leder och leder andra till ett evigt liv utanför Guds gemenskap.

Därför är det också så allvarligt att Pingts ledare bejakar villfarelsen i trosförkunnelsen och katolicismen.

Antingen bara tigande åse vad som händer, eller likt S-G-H vara direkt ansvarig för att detta sker.

Då bör den ansvarige inte fly undan att ge svar på vad människor undrar över, antingen genom att hänvisa till en bok som han skrivit tillsammans med Aborelius, eller att människor kan fråga honom i anslutning till ngt möte han håller.

Det är precis som Marija säger knappast i överenstämmelse, med "de vackra ord" om Pingst som hon återgett från S-G-H själv.

Då kan man sannerligen tala om att man inte lever som man lär och den bild man vill ge av Pingst.

Verkligheten visar sig nämligen vara en annan, än öppenhet om man efterfrågar var Hedin står i förhållande till trosförkunnelsen och katolicismen och varför han "slår upp dörrarna på vid gavel" för dessa lärosystem i de rörelse som han är ledare för.

Han har här chansen och vet det, men avböjer! Varför?

Är det för att han befinner sig på en annan nivå, än gräsrötterna, som ofta ventilerar sina spörsmål på nätet?

HaFo

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

En liten korrigering.. Jag upplevde inte att jag korrigerade Marija, utan snarare förtydligade det hon skrev.

Men inte heller det hjälpte i fallet J-sson, tyvärr.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

HaFo skriver "Därför ställde jag Dig frågan om Du inte tar till Dig varniongen och betydelsen av bibelsammanhanget".

Undertonen är alltså att jag är fel och skall korrigera mig medan du, SE, Marija mfl är rätt.. Ni är inte lite godtrogna och naiva. :-)

Jesus är min Herre och frälsare, och han har inte kommit för att lasta någon kvarnsten runt min hals. I så fall har ni gjort hans försoningsdöd om intet för vissa människor. Och det är inte Guds vilja.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

SE skriver "Men inte heller det hjälpte i fallet J-sson, tyvärr".

Men nu omintetgör du Jesu försoningsverk, och säger att det inte omfattar mig. Du har blivit en domare över Guds ord, något som du beskyller andra för. Det är ju så; den finger man pekar med, pekar alltid tillbaka på en själv. Men det var ändå lärorikt för oss läsare att du avslöjade dig. :-)

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

J-sson, jag skrev att Du inte förstod vad Marija skrev, oaktat mitt försök att förtydliga det något. Annat skrev jag inte. Det är ett av Dina egna sedvanliga hittipå.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Ja, mycket "hittigpåare" finns det. Det fanns ingen "underton", i mitt inlägg, utan endast en uppmaning att lyssna till de Guds ord som åsyftats och lyssna till vad de säger och en förundran över att så inte sker.

Vad ämnet egentligen handlade om "dribblas bort" i en massa "nada som ingen förstår eller har större glädje av".

Men den som verkliogen är intresserad kommer att se vad ämnet egentligen handlade om och ta till sig allvaret som sägs under detsamma.

Sen kan man ju "leka vid sidan om", men det kan aldrig förta allvaret i vad som egentligen avhandlades!

HaFo

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Vart har du Sköld fått information om att Sten-Gunnar Hedin sagt att man ska be till döda?

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Genom att han stöder den villolärans utbredande i vårt land, genom att ge stöd åt katolicismens främsta företrädare här, Anders Arborelius.

Sten-Gunnar har därför fungerat som dörröppnare åt Anders Arborelius och därmed åt dennes villosådd i vårt land.

Min fråga är därför till honom, om han vill rekommendera den läran till nyfrälsta, unga och barn, kanske sina egna barn när de var små; sådana som är obefästa i "trons och den goda lärans ord", d.v.s. i Guds Ord, som JESUS och Hans apostlar och profeter har förkunnat den.

Själv har han stått framför Birgittas kvarlevor i Vadstena och bett tillsammans med andra vilsekomna prelater, lika blinda och vilsekomna som han själv.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

HaFo skriver "Ja, mycket 'hittigpåare' finns det. Det fanns ingen 'underton', i mitt inlägg, utan endast en uppmaning att lyssna till de Guds ord som åsyftats och lyssna till vad de säger och en förundran över att så inte sker."

Sorry, om jag misstolkat dig. Att missuppfatta är inget konstigt, eller hur? Det är ju fler skribenter här i forumet som missuppfattar mig, och missuppfattar även efter att jag förklarat mig.. :-)

Hur som helt finns det den där konstiga undertonen i SE:s inlägg, exempelvis i tråden "Man har huggit huvudet av Kristusgestalten på jorden: Guds församling!". Jag skulle enligt SE vara en människa som enligt bibeln skall uppstå i sista tiden, en människa som motsäger Guds ord:

"De måste också finnas sådana som motsäger Guds Ord; i annat fall skulle inte Guds Ord 'i alla stycken' bli uppfyllt. Och bl.a. Du verkar ha utvalt Dig själv till att i allt och alltid motsäga Guds Ord; som det står skrivet i Bibeln: med höjd, längd, bredd och djup: d.v.s. allt Guds Ord, summan av Guds Ord, alltså inte av Dig, och vad det verkar av Dina lärare, utvalda, passande stycken 'allt efter som det
kliar dem i öronen att höra'. Sådana som Guds Ord förutsagt skall dyka upp på den andliga arenan i sluttiden."

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Den som motsäger Guds Ord, J-sson, har funnits alltifrån skapelsens början: "skulle väl Gud ha sagt?", är hans tema alltsedan dess;

men han - Ormen - kommer enligt JESUS att träda fram alltmer i slutet av denna tidsålder, och då ofta förklädd i fårakläder, för att om möjligt även kunna bedra/lura Guds får, köpta med Lammets, Jesu, blod.

Och Ormen har sina tjänare, som även Lammet, JESUS, har Sina. Och Ormen och hans tjänare säger emot Guds Ord, de Ord som Jesu tjänare älskar, såväl Orden som Den som sagt dem, d.v.s. JESUS Själv och Hans Ande:

"Den som älskar mig, håller mitt ord"

Där går skiljelinjen mellan Jesu tjänare och Ormens: Ordets och Andens skiljelinje.

Och Anden - Guds Ande - fungerar aldrig som ett Eko, vilket däremot Ormens ande alltid gör, för den plagerierar alltid Guds verk.

Han har nämligen inget eget att komma med,
frånsett att stjäla, slakta och döda.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

J-sson, Du är som ett barn som gnäller och klagar på sin mamma, och kallar henne kärlekslös, så fort det inte vankas godis, helst sockervadd, till mat, till huvudmål, varje dag:

så antingen är Du omogen eller så spelar Du korkad, och eftersom en omogen person sällan spelar korkad, utgår jag från att Du helt enkelt är omogen, d.v.s. barnslig -och har barnsligare tankar än Din ålder skulle ge anledning till.

Om Du är född sådan eller blivit det genom den undervisning Du fått, det vet jag inte.

Men resultatet, oavsett hur det gått till,
har jag inte kunnat undgå att lägga märke till
här på sidorna.

--

Skulle jag gissa något, så är det p.g.a. den undervisning Du fått som Du beter Dig som Du gör, och ständigt gnäller på "den stadiga maten".

Du är helt enkelt inte mogen nog att äta den.
Och på ett sätt rår Du ju inte för det.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Stadig mat innebär inte en massa bibelverser som inte hör sammanhanget till. Så gör man inom den klassiska trosförkunnelsen. I osunda sammanhang drar man ut ett bibelord ur sitt sammanhang och applicerar det på helt konstiga sätt. I slutändan innebär bara det sättet att man vanhelgar bibelordet, trampar det under fötterna och hanterar det slarvigt. Eller hur, SE..

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Undrar om HaFo kommer att efterlysa saklighet i SE:s inlägg, eller om han klarar sig undan? Vissa kan gå till personliga angrepp utan att det rör HaFo. Skulle jag vänt på SE:s resonemang, vilket jag gjort många gånger, innebär det att jag gör mig skyldig till angrepp. Lurigt.. :-)

Men det är ert samvete som dömer era egna ord.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Mitt sakliga inlägg, J-sson, är att ingen mogen människa - vare sig man eller kvinna - skulle låna sig till den typ av verksamhet som Du, sedan länge, bedrivit här på sidorna.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Men det är bara nedvärderande osakliga omdömen. Något HaFo förut tyckte att vi inte skulle ägna oss åt.

Det är istället du som är omogen, och inte kan ta kritik. Får du kritik skriker du som ett barn.. :-)

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Sätter in en mailväxling som kanske passar under detta ämne:

"Vad är det som Du "inte säkert vet i dessa dagar..."?

"Jo, att personer som vill pröva Sanningshalten i vissa saker kanske inte prioriteras så högt av alla(på tidningen Dagen)?"

---

Där är jag nog beredd att hålla med Dig! Jag har även försökt på "Pingst.nu" att lägga in saker, men det bemöts bara med tystnad.

Det verkar som att allt och alla som ifrågasätter katolicismen, trosförkunnelsen, dess företrädare och vad Hedin sysslar med, när han går i armkrok där, i det närmaste är "paria" och bara ska "hållas undan"????

Skrämmande! Det skorrar vekligen falskt med Hedins ord om "öppenhet" och "lyssnande"!!!

HaFo

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

HaFo skriver "Det verkar som att allt och alla som ifrågasätter katolicismen, trosförkunnelsen, dess företrädare och vad Hedin sysslar med, när han går i armkrok där, i det närmaste är 'paria' och bara ska 'hållas undan'????"

Du lyckas verkligen slå knorr på sig själv, HaFo. JAG TALAR OM NEDVÄRDERANDE OMDÖMEN OM ANDRA MÄNNISKOR, GJORDA I GUDS NAMN! HALLÅ, FINNS DET NÅGON HEMMA...?? TÄNKER DU?? :-)

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

De fanns en kung i Israel, Ahab, som planerade ett fälttåg mot syrierna och vill få med Juda kung Josafat i striden.

Men Josafat villkorade sin medverkan, han ville att de först skulle rådfråga profeterna; om de skulle bli lyckosamma i drabbningen. Ahab hade fyrahundra profeter knutna till sitt hov och han frågade dessa, som alla profeterade lycka över hans planer.

Men Josafat var inte nöd med detta, utan frågade om inte Ahab hade någon ytterligare profet i landet, vilket Ahab hade, nämligen Mika; men honom ville inte Ahab lyssna på, då han alltid profeterade olycka och inte lycka över honom och hans avfällighet.

Men Josafat stod på sig, och Ahab lät hämta Mika, som efter diverse palaver talade om för Ahab hur illa det skulle gå honom -och hans fältplaner. Det skedde också som Mika förutsagt.

--

Parallellen med Sten-Gunnar Hedin och övriga pingstledare är den, att de bara lyssnar till sådana som håller med dem i deras blindhet och grava avvikelser från Guds Ords väg.

Och de vill inte tro annat - eller ens höra annat - än att de kommer att bli framgångsrika i sina planer.
Vilket de inte kommer att bli. Det blir f.ö. ingen som strider mot Guds Ord, som är ohörsam mot Ordet.

Det ser Gud själv till: "Jag skall vaka över mitt ord, och låta det gå i fullbordan."

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Man kan stödja ett politiskt parti utan att hålla med i alla frågor. Men man kan inte stödja andra kristna utan att hålla med i allt verkar det som.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Man kan inte hålla med det som är Bibelstridigt, Daniel, ja i vissa fall t.o.m. okult.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Sanningens Ande vittnar för Sanningen, för Sanningens Ord; Guds Ord. Den människa eller den "rörelse" som är uppfylld av Sanningens Ande, Den Ande som uppfyllde JESUS -och Hans apostlar, den vittnar för Sanningen.

Den predikar Ordet: "Predika ordet, träd upp i tid och otid, bestraffa, tillrättavisa, förmana med allt
tålamod och med undervisning i alla stycken."

--

Den människa eller "rörelse" som inte är uppfylld
av Sanningens Ande, sluter förbund med lögnen, med sådant som Guds Ord inte inrymmer:

den sluter förbund med det Gud
inte sluter förbund med.

Med sådant som Guds Ord uppmanar alla,
att allvarligt förmana och tillrättavisa.

--

För Gud - Guds Ande - åtskiljer Sanning från Lögn:
Sanningens Ord från Lögnens, från Ormens "lögnläror".
Gud hatar lögnen: "ingen lögn var funnen i hans mun".

Och det gör också Guds tjänare:
Ordets tjänare.

Något annat är inte möjligt för dem: de kan inte välja en annan väg än Guds väg, den väg där Gud Själv går fram! Ordets väg: de vägar Han fordom gick; och inte har avvikit från och heller aldrig kommer att avvika från!

Aldrig kommer den dagen, då Gud avviker från Sina Egna - besvurna - Ords vägar.

Sannerligen inte.

Jes. 45:23 "Jag har svurit vid mig själv,
från min mun har utgått ett sanningsord,
ett ord som inte skall ryggas.."

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Joh. 18:37 "Då sade Pilatus till honom: Då är
du alltså en konung? Jesus svarade och sade:
Du säger det själv, att jag är en konung.

Ja, därtill är jag född, och därtill har
jag kommit i världen, att jag skall vittna för sanningen."


Joh. 17:17 "Helga dem i sanningen;
Ditt ord är sanning."

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Jag har aldrig påstått att man ska hålla med i några bibelstridiga frågor.
Kan man acceptera att det finns andra kristna som har ett liv med Gud, utan att anklaga dem för att hålla på med ockultism? Som det har gjorts med trosrörelsen. Man har anklagat oss för "demoniska manifestationer" när det är Den Helige Ande som gjort ett verk i människor.
Den här sidan är helt absurd, liksom era ständiga påhopp och sjuka anklagelser. Tror ni att ni får poäng i himlen för sådant? Jag vet, ni ska bara "varna". Men ni varnar för sådant vi INTE håller på med och förvränger sanningen.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Daniel:

"Men ni varnar för sådant vi INTE håller på med och förvränger sanningen."

Återigen, vilka är "vi" och vilka är "ni", som Du åsyftar? Är det enligt Dig, alla som ifrågasätter trosförkunnelsen som är "ni" och alla som bejakar trosförkunnelsen som är "vi"? I så fall ett typiskt sekttänkande!

Du säger med dina ord, där jag även antagligen i Din tankevärd, måste vara inbegripen i med uttrycket "ni"(?), att jag "förvränger sanningen", genom att återge svart på vitt ur trosförkunnelsens eget material!

Det är ju då inte jag som "förvränger sanningen", utan om Du tycker att det materialet rymmer förvrängd sanning, så är det ju det materialet och de som står bakom det, som Du ska vända Dig emot och se som, att det är "de/vi" som egentligen är "ni" som "förvränger sanningen" - eller hur?

Men visst har vi under denna tråd kommit lite från ämnet - eller?

HaFo

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Det är väldigt få som håller med om din tolkning av trosförkunnelsens material.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Men kära Daniel!

Det är inte frågan om tolkning, utan bara om vad som står där i trosförkunnelsens material rakt upp och ned!!

HaFo

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Min fråga till Dig, Daniel, är: att om Du VET, att Uppsala livets ord inte representerar "de sanna livets ord", d.v.s. JESUS,

utan är en förfalskning;

ett falskmynt på ytan förvillande likt det äkta, d.v.s. originalet, men att det i själva verket handlar om "en annan Jesus", "ett annat slags evangelium och ett annat slags ande",

skulle Du då varna människorna för denna giftiga "dryck"?!

För Ormen förklädd i fårakläder.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Enligt Guds Ord är Du, Sten-Gunnar Hedin, skyldig, ja ålagd - i Din egenskap av herde och vårdare för Guds hjord - peka ut -och varna för villoläror;

d.v.s. läror som saknar stöd i Bibeln, Guds Ord. Och det oavsett om Dina personliga vänner, företräder sådana läror.

Du har då att välja mellan att vara lojal mot Gud, Hans Ord och Ditt uppdrag, eller att vara lojal mot Dina vänner, villolärarna.

Paulus valde - i en situation liknande Din - att vara trogen "evangeli sanning", d.v.s. Gud, Hans Ord och sitt uppdrag.

Hittills har Du, som jag ser det, valt motsatsen,
att vara trogen Dina personliga vänner, på
Ordets bekostnad.

För hur länge, och när kommer förändringen,
omvändelsen, hos Dig?!

När är Du beredd att betala priset, som en Ordets tjänare och förvaltare alltid måste vara beredd att betala: att vara Guds vän, Honom trogen, även när det kan kosta personlig vänskap.

Det finns f.ö. högre pris än det, som det hänt att Ordets tjänare -och förvaltare fått betala:

med sina liv, i Jesu efterföljd.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Jo man kan få till de mest knepiga läror ur bibeln också genom att plocka ut det som man behöver för att kunna bevisa sina dumheter.
Alternativt att man hakar upp sig på några versar och vägrar att se helheten.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Men min fråga var denna, Daniel, och den svarade Du inte på:

"Min fråga till Dig, Daniel, är: att om Du VET, att Uppsala livets ord inte representerar "de sanna livets ord", d.v.s. JESUS,

utan är en förfalskning;

ett falskmynt på ytan förvillande likt det äkta, d.v.s. originalet, men att det i själva verket handlar om "en annan Jesus", "ett annat slags evangelium och ett annat slags ande",

skulle Du då varna människorna för denna giftiga "dryck"?!

För Ormen förklädd i fårakläder.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Du verkar i väldigt stor utsträckning drivas framåt pga agitation och vredesmot gentemot trosrörelsen än av kärleken till bibelns Jesus Kristus och kärleken till din nästa.

Tagen varning och gören bättring, för att tala ett språk enligt 1917 års översättning. :-)

Din kallelse SE, handlar om att ta hand om de generationer som kommer efter dig och bana väg för dem. Var ett föredöme för oss som efter!!

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Jag skrev "Var ett föredöme för oss som efter!!" men menade naturligtvis:

"Var ett föredöme för oss som kommer efter!!"

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

För ett antal år sedan rasade Tjörnbron: de skedde vad jag förstår under natten, så att människorna som bodde på Tjörn sov, ovetande om katastrofen.

På morgonen skulle många, i vanlig, traditionell ordning, ta sin bil och åka till sina olika arbetsplatser på fastlandet.

I den tidiga morgonens dis, såg de första bilisterna inte att bron var borta, utan körde som vanligt, intet ont anande, ut på bropåfarten och sedan ut över stupet, till en säker död.

Men en förare hade fått en underlig känsla av att allt inte var som det skulle, och stannade därför sin bil och gick fram till bron, för att där kunna konstatera, att den var borta.

Denna enda person, som granskade de verkliga förhållandet, och inte bara rutinmässigt körde på; blev många till räddning den morgonen:

då han stoppade den efterföljande trafiken, så att inte fler förolyckades där.

--

Men min fråga är fortfarande denna, Daniel, och den har Du inte svarat på: "Om Du VET, att Uppsala livets ord inte representerar "de sanna livets ord",
d.v.s. JESUS,

utan är en förfalskning;

ett falskmynt på ytan förvillande likt det äkta, d.v.s. originalet, men att det i själva verket handlar om "en annan Jesus", "ett annat slags evangelium och ett annat slags ande",

skulle Du då varna människorna för denna giftiga "dryck"?!

För Ormen förklädd i fårakläder.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Livets Ord är en kristen församling med en sund hållning till Guds Ord.
Sen finns det tyvärr folk som är/var med i församlingen som det inte fungerat för, som lagt av och börjat anklaga oss i stället.
Jag känner personligen några som "fallit av" av, samtliga fall beror på någon form av synd. Man tycker inte längre om att vara i en församling där renhet och helighet predikas.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

SE skriver "skulle Du då varna människorna för denna giftiga 'dryck'?!"

Ja. Men sättet som du gör det på..., det bara bränner marken för oss som kommer efter dig.

1 2