HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
1 2
Author
Comment
Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Daniel, med en ledare som slingar sig och ljuger i TV:s program Existens, och som säger sig vara - eller åtminstone ger sig ut för att vara - en Jesu tjänare:

och inte själv åtlyder Jesu Ord/befallning
från Matt. 5:23-24:

"Därför om du kommer med din gåva till altaret och där drar dig till minnes, att din broder har någonting emot dig, så lägg ned din gåva där famför altaret och gå först bort och förlik dig med din broder, och kom sedan och bär fram din gåva till altaret."

Och som bygger - det han säger vara - en Guds församling som ett eget företag, där han själv är huvudet; dess styrelseordförande och VD och där de församlingsanställda därför och med all nödvändighet blir hans tjänare i stället för Guds:

man brukar inte - som Människa - tillrättavisa ägaren till den hand som föder en, som man äter ur.

Detta är egentligen genialiskt av Ulf och Ormen, ett begåvad sätt att stoppa till munnen på medarbetare och eventuella profeter, som kan ha en del i och för sig Bibelförankrade kritika synpunkter att framföra:

vad gör man om man riskerar sin anställning, lön, mat, villa, bil och hustruns och barnens framtid, genom att famföra det man har att säga?

Man håller - i de flesta fall - tyst.

--

Om en villolära skall förmå att "om möjligt bedra jämväl de utvalda", som är Jesu egna Ord, måste den ovillkorligen innehålla för kristna välkända signalord, som korset, blodet och uppståndelsen:

grundbultarna i den kristna tron,

men ge dem - eller någon av dem - en annan
betydelse än den som står skriven i Guds Ord,
Bibeln.

Ett exempel på det är JDS-läran, som ju utgör själva grunden för Ulf Ekman och hans Uppsala livets ord.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

För övrigt Daniel tror jag, att Du skulle varna människorna för broraset, om Du visste om det;
så hederlig och rädd om Dina medmänniskor
tror jag att Du är.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Tänk för övrigt tanken, Daniel, att Du den där disiga mogonen vid Tjörnbron gick för att varna efter Dig kommande brotrafikanter,

men att någon som inte tillräckligt brydde sig om sina medmänniskors, medtrafikanters, väl och ve,
och inte heller insåg situationens allvar,

gjorde allt för att hindra Dig,
ja, kanske t.o.m. hånade Dig för Ditt
ansvarstagande och engagemang,

vad skulle Du tänka om dem, och skulle Du låta dem hindra Dig, från att ta Ditt "väktaransvar", Du som visste sanningen om bron?!

Och därför också visste, att vad Du gjorde och inte gjorde, underlät att göra, hade för andra betydelsen av liv och död.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Vi kom väl igen lite av ämnet. Vad som nu avhandlas har väl knappast mycket med "öppet brev till S-G-H" att göra.

Fast kanske lite ändå, eftersom han anammat vad Daniel här går i försvar för och att Ekman kommer att tala på Nyhemsveckan.

Daniel säger:

"Livets Ord är en kristen församling med en sund hållning till Guds Ord."

Tycker Du att den litteratur och de band som återgets från trosförkunnelsen och som faktiskt Ekman säger sig hålla fast vid, är "en sund hållning till Guds Ord"?

Daniel:

"Sen finns det tyvärr folk som är/var med i församlingen som det inte fungerat för, som lagt av och börjat anklaga oss i stället."

Så vad de sakligt framför vill Du inte lyssna till utan bara avfärdar det, som att de "börjat anklaga oss istället"?

Det är till att göra det lika lätt för sig och ala Ekman - maner, mena att han inte gjort eller förmedlat ngt. galet och inte har ngt ansvar för de människor som farit illa och borde följa Guds Ord och "göra upp med dem som har ngt emot dig innan du kommer till altaret".

Inte heller har Ekman varit ngn. orsak därtill, utan att de bara har sig själva att skylla, som "negativa kritiker, avfällingar", som står emot "vad Gud gör" och den "Guds smorde", som han är. Varför reagerar inte människor?

Daniel:

"Jag känner personligen några som ,fallit av' av, samtliga fall beror på någon form av synd. Man tycker inte längre om att vara i en församling där renhet och helighet predikas."

Är Du inte väl döämande nu Daniel? Du dömer alltså de som hoppat av LO, som syndare, som inte vill vara med "i en församling där renhet och helighet predikas". Det är alltså allt deras eget fel. De är inte avhoppare från ngt som de fann okristligt, utan "avfällingar", även i Dina ögon.
---
Min erfarenhet är att de avhoppare jag mött, är att de är hängivna kristna, som velat leva i renhet, helighet, äkthet och sannhet.

Men som mött en dubbelhet, osanning, oäkthet, som de inte orkade leva med och inte längre kunde spela med i det falsariet. Och som farit väldigt illa.

De hade hoppats på ett uppvaknande från Ekmans sida och kunde inte "svälja förförelsen" i vad han förmedlade.

Men de gav upp när det uppvaknandet aldrig kom, utan märkte hur manipulationen och maktutövningen bara tilltog, om han blev "trängd" och ifrågasattes.
---
Att Ekman sitter och blåljuger i TV upprör Dig tydligen inte. Och det är väl kanske inte så märkligt av ett av hans "fans".

Men att S-E-G och Pingsts ledare, är blinda inför det och ändå "glada i hågen", låter honom medverka på Nyhemsveckan, är inte bara förvånande, utan en riktigt "andlig skandal", som vittnar om hur blinda de andliga ledarna inom Pingst blivit.

HaFo

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

HaFo skriver "Så vad de sakligt framför vill Du inte lyssna till utan bara avfärdar det, som att de 'börjat anklaga oss istället'?"

Inte för att det har med ämnet att göra, men när man granskar er (dig och Se mfl) så anses också det som anklagelser. Det är kanske den där heta potatisen som man måste bolla emellan människor, så man inte bränner sig!?

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Väntar på svar från Daniel som var den tilltalade!

Hafo

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Problemet med Sten-Gunnar Hedin och några andra av pingsttopparna/ledarna, är inte i första hand att de struntar i de varningar och tilltal de fått genom människor, som Guds Ande sänt till dem gång på gång, "titt och ofta" (de är skyldiga, enligt Guds Ord, att pröva allt som sägs komma till dem från Gud, genom Människor, och de kan alltid försvara sig med, att de bedömt att Gud inte sänt de varningarna och de tilltalen, oaktat att de i alla stycken stämmer med Guds Ord).

De allvarliga - och som de inte kan bortförklara, försvara eller ursäkta sig för - är att de sätter sig över Guds Ord: över sådant som Gud i Sitt Ord tydligt undervisat dem och oss alla om, genom såväl JESUS själv som genom Hans apostlar:

hur man skall förhålla sig till villoläror och den vaksamhet som krävs - just i vår tid - för att vi inte skall bli förvillade;

vilket de blivit och därigenom bidrar till att förleda/vilseföra andra.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Det märkliga, ja häpnadsväckande, är att de, ansvariga ledarna, de som leder pingströrelsen i en färdriktning som strider mot Guds Ord, räknar med att få framgång på den vägen:

men det finns ingen människa på jorden som får framgång genom att ta lätt på -eller bagatellisera eller underlåta att lyda, Guds Ord.

Läs Ps 1 och Josua 1, och det var ohörsamhet mot Guds Ord, Guds tilltal, som gjorde att Mose aldrig fick komma in i löfteslandet.

Gud såg inte "mellan fingrarna" ens med Sin tjänare Mose; som ändå hade en mycket speciell ställning inför Gud.

Det är inte mot sanningen, utan för sanningen vi förmår någonting, står det i Guds Ord.

Och det gäller även pingstfolket/rörelsen och dess ledare. I annat fall är de ställda över Guds Ord, och alltså inte Ordets tjänare utan dess herrar.

Och det är ingen!

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Hur försvarar man, att man i egenskap av Ordets förvaltare inte bygger Guds hus i enlighet med Ordets ritningar, och när detta uppenbara faktum gång på gång påtalas, inte heller bryr sig om att ta rättelse av Ordet självt.

Ja, hur försvarar man sig inför det faktum: att man som Ordets förvaltare och lärare själv överträder Guds Ord?

Om man inte bryr sig i -rättar sig efter,
vad som står skrivet i Guds Ord, har man inte då diskvalificerat sig som Ordet förvaltare, lärare
och förkunnare?!

--

De må ju vara, att de - "högsta" pingstledarna - inte bryr sig i vad t.ex. HaFo, jag och andra skriver och säger, men när man inte heller tar rättelse av det JESUS säger och t.ex. Paulus, Johannes och Judas skriver i sina brev,

då har man placerat sig själv i en division där Israels kung Saul en gång befann sig;

bland de ohörsamma!


1 Sam. 15:22-23 "Då sade Samuel: Menar du,
att HERREN har samma behag till brännoffer
och slaktoffer som därtill att man hör
Herrens röst?

Nej, lydnad är bättre än offer
och hörsamhet bättre än det feta
av vädurar.

Ty gensträvighet är trolldomssynd,
och motspänstighet är avguderi och
husgudsdyrkan.

Eftersom du har förkastat HERRENS ord,
har han också förkastat dig,
och du skall inte längre vara kung."

--

Vad kung Saul hade gjort var att han i Guds verk,
i Guds namn, gjort sådant som var i strid mot
vad Gud sagt, m.a.o. mot Guds Ord.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Vad gäller min syn på Sten-Gunnar Hedin som person, som mina inlägg inte handlar om, så vill jag - då anledning uppstått - för att undanröja alla missförstånd klargöra,

att för mig är Sten-Gunnar Hedin en helsympatisk person, en broder i Kristus, med en utpräglad diplomatisk begåvning.

Problemet för honom och den rörelse han leder, är att han använder sin diplomatiska förmåga till att försöka komma fram till något slags koncensus med - i förhållande till Guds Ord - uppenbara villolärare.

Och det gör han ju egentligen inte i sitt eget -eller Pingströrelsens namn, utan i Guds. Och det finns i Ordet inget belägg för, att Gud, Sanningen Själv, söker komma överens med villolärare och deras läror:

tvärt om!

--

Gud har satt Sin församling till att vara "sanningens
stöttepelare och grundfäste" på jorden, och vart tar det vägen med den uppgiften/funktionen om den blir en legering, sammansmältning med diverse villoläror!

Det är på den punkten Sten-Gunnar Hedin (m.fl.)
gått fel, helt fel; när han söker gemenskap med villolärare, sådana som företräder för Bibeln främmade läror,

på bekostnad av, att utpeka deras villoläror inför Människorna, och tillrättavisa villolärarna, som är hans uppdrag - som församlingsherde, herde för Guds hjord - enligt Guds ord.

Och att mana fåren, att ta sig tillvara för villolärarnas "surdeg", som förblindar deras andliga ögon och gör att de går vilse:

bort från Gud;

så att de slutar höra "vad Anden säger till församlingen"!

Och när ledarna - som nu är fallet - inte längre hör,
hur går det då för fåren!?

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

HaFo skrev "Väntar på svar från Daniel som var den tilltalade!"

Jag var inte tilltalad, men ändå.. Riktar jag kritik eller genomför jag granskning av "er" får jag höra från både dig och SE att jag gör personangrepp, anklagar, hånar osv. Några av er tål ju inte heller kritik.. Och varför skall den ena parten tåla er kritik, men inte den andra?

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Vill du inte svara på denna fråga Harry!? Det här jag tar upp är ju ett stort problem på de här hemsidorna och något som behöver ventileras..

Säger SE något accepteras det. Men när jag i inlägget efter säger samma sak (dvs bollar tillbaka hans uttalanden på honom själv) anses det plötsligt personangrepp, anklagelser, hån m.m.

Är det ert samvete som dömer era egna gärningar eller har du någon annan förklaring, Harry?

Tacksam för svar. :-)

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Maila mig J-sson så kan vi ventilera de stora problem Du tydligen har med hemsidan. Om det nu verkligen var vad Du var ute efter?

HaFo

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Hej Harry. Jag har inga problem med hemsidan. Men de problemen jag beskrev ovan, läste du inte dem? Det skrivs ju offentligt om anklagelser m.m. så varför inte ta denna diskussion offentligt också?

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Det var fint J-sson att Du "har inga problem med hemsidan." Det är Du som skriver om "anklagelser" och "beskriver problem".

Har Du "problem" och "anklagelser" att rikta mot mig, så varför inte göra som Du rådde mig, att ta kontakt med S-G-H.

Det beskrev jag hur jag gjort. Men Du lever tydligen inte som Du lär själv.

Du är alltså välkommen med Dina
"problembeskrivningar" och "anklagelser" mot mig, direkt till mig via mail.

Om Du eljest upplever Dig ha "problem med" och vill "anklaga" ngn, så gör det då gärna direkt till vederbörande och vise versa för den delen.
---
Det är ngt annat när människor berörs av vad de egentligen står för läromässigt eller vad de som andliga ledare förmedlar på den andliga arenan, som ansvariga herdar för fåren.

Jag kommer inte att ge Dig ngt annat svar, utan kommer att ägna tid och energi till att röra mig vid ämnen som jag senast lagt in, eller ytterligare vad som blir lagt på mitt hjärta.

Vill Du då hålla monolog med Dig själv kring "problem" och "anklagelser" och tycker det fyller en uppgift, så är Du ju fri att göra det.

Precis som andra är det om de anser det vara deras kallelse och uppgift

Kanske är det en positiv reklam för Arken, som Du gör med Dina inlägg? Vem vet?

Ha det riktigt gott J-sson!

HaFo

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Du förstår tydligen inte vad jag skriver till dig. Har någon människa "kritik" eller synpunkter på "er" (ex dig, SE mfl) så är det ansett som anklagelser, hån och bespottelser. Och detta fastän ex jag bara vänt på "era" resonemang och givit dem tillbaka till "er".

Det har inte exklusivt med mina inlägg eller synpunkter att göra, utan är ett generellt problem som den här sidan har att brottas med...


För en ord kan inte ena stunden vara "vad jättebra sagt", för att i nästa stund heta "hån, anklagelser, förakt". Beroende på vem som skrivit det. Men så är det ju här.. När SE skriver något är det "klarsynt", men när orden vänds tillbaka till honom heter det "förakt, hån, anklagelser".

Finns det någon rimig förklaring det här!?

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Här var det inte lätt att få svar eller att ta upp "svåra" saker... Det är lite märkligt, för när det gäller att hitta fel hos exempelvis katolicismen eller trosrörelsen, så flödar orden på något väldeliga. Men inte nu.. Men ok, frågeställningen får hänga kvar ett tag.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

HaFo

Jag vill påminna dig om en sak, som du kanske redan glömt?

För bara en liten tid sedan var det ju så att du tyckte det var mycket märkligt att jag inte hann läsa igenom och svara på dina inlägg du skrev. Jag jobbar heltid på ett stressigt arbete och kunde då inte läsa igenom 10 långa inlägg i en tråd och komma med svar..

Det var nästan så att du började göra dig rolig över mig, bara för att jag inte kunde svara dig. Istället lovade du att svara på mina inlägg om jag så skrev 10 på rad.

Men nu får jag inte svar alls ifrån dig på det inlägget jag skrev. Har du redan glömt vad du lovade?? :-) Eller menande du inte allvar med vad du sa?

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Om nu någon hittat någon "dubbeltydig" person i en församling så hittar han snart en annan i en annan församling, det finns som regel alltid någon konstig typ i alla församlingar. man kan ju välja vem man ska umgås med.
Tycker man att det som Ulf predikat inte funkar i verkligheten eller har missförstått det hela så kan det också uppfattas som dubbeltydighet.
Men nu finns det tusentals andra kristna som inte upplever dubbeltydigheten och blir välsignade. Jag har personligen stött på dubbeltydiga/sekteristiska personer, men jag håller mig på avstånd och umgås inte med sådana.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Läste, Sten-Gunnar, att Du på Pingst ffs rådslag i Uppsala hållit en framtidspredikan, d.v.s. en visionär sådan, och bl.a. utmanat rörelsens folk, att stänga av TV:en två kvällar i veckan för att ägna den tiden åt sina grannar, t.ex.

Men Du får hålla vilka predikningar Du vill, så kommer Du och den rörelse Du leder, att vandra kräftgång, så länge Du och övriga ledare i täten inte vill lyssna till vad Anden säger till församlingarna:

för Du tror väl inte - föreställer Dig - att Anden är emot väckelsen i vårt land, eller inte skulle förmå den?!

Avvikelsen måste rimligen ligga någon annan stans, eller hur?! Gud kan inte vara mot folkväckelse!

Med brodershälsningar!

S-E Sköld

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Vad säger då Anden, d.v.s. Gud Själv:

Avskilj er från allt främmande inflytande, främmande läror och inflytande från främmande andar, och slut inga förbund där inte min Ande är med: som inte min Ande lett er till.

Då skall jag vara med er, och använda er som mina tjänare och tjänarinnor, som jag vill använda som mina redskap i den skördetid som jag vill sända i ert land.

För det är ni -och mina övriga församlingar i landet, som jag vill använda som mina skörderedskap.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Hosea 4:1-2,4,6 "Hör HERRENS ord, ni Israels barn,
Ty HERREN har sak med landets inbyggare, eftersom
ingen sanning och ingen kärlek och ingen Guds kunskap
finns i landet.

Man svär och ljuger, man mördar och stjäl och begår äktenskapsbrott; man far fram på våldsverkares vis och blodsdåd följer på blodsdåd.

Dock bör man inte så mycket gå till rätta med någon annan, eller förebrå honom eller förebrå ditt folk, som man bör gå till rätta med prästen.

Det är förbi med mitt folk, därför att de ej får någon kunskap. Men eftersom du förkastat kunskap, därför skall också jag förkasta dig, så att du upphör att var min präst.

Och som du glömt din Guds lag, så skall också jag glömma dina barn."


Hos. 6:1-3 "I sin nöd skall de söka mig: "Kom låt oss vända om till HERREN". Ty han har sargat oss, han skall också hela oss. Han har slagit oss, han skall också förbinda oss.

Han skall om två dagar åter göra oss helbrägda; ja, på tredje dagen skall han låta oss stå upp, så att vi får leva inför honom.

Så låt oss lära känna HERREN, ja, låt oss fara efter att lära känna honom. Hans uppgång är viss som morgonrodnadens, och han skall komma över oss likt ett regn,

likt ett vårregn, som vattnar jorden."

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

SE skriver "Man svär och ljuger, man mördar och stjäl och begår äktenskapsbrott; man far fram på våldsverkares vis och blodsdåd följer på blodsdåd. Dock bör man inte så mycket gå till rätta med någon annan, eller förebrå honom eller förebrå ditt folk, som man bör gå till rätta med prästen."

Prästen!? Du vet väl om det allmänna prästadömet, där vi alla är präster?? I GT var det prästen som kom inför Gud på människornas vägnar, men nu kan vi alla komma inför Gud!

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

"Inte många bland er må träda upp
som lärare, ni bör veta att vi
skall få en dess strängare dom."

--

Det är ingenting svårt, Sten-Gunnar, som Gud begär av oss; hindret/svårigheten är alltid i våra egna hårda, obotfärdiga och högmodiga hjärtan.

Det är sådana hjärtan som styrt Pingströrelsen under de senaste åren, ja åtminstone under de senaste två decennierna: Du är bara en i den raden av dessa gravt ohörsamma hjärtan; som inte ens vill lyssna till vad som faktiskt står skrivet i Guds Ord.

Redan då när Du och Jack-Tommy Ardenfors m.fl. i täten började arbetet med Pingst ffs varnade gudsmannen, f.d. församlingsföreståndaren, aposteln, profeten och läraren, Bo Hörnberg, i en stort uppslagen tidningsartikel i Dagen, för den väg Ni slagit in på, och skrev bl.a. att Ni skulle komma att splittra Pingströrelsen. Men Ni lyssnade inte redan på den tiden; Ni ville inte lyssna.

Bo Hörnberg - mångårig medarbetare till Lewi Pethrus - är hemma hos Gud nu, men Guds röst har inte tystnat för det. Han har ständigt nya stämmor, nya tjänare och tjänarinnor. Och Han håller på om så är "Till dess att städerna blir öde och utan någon invånare och husen utan folk och tills dess att fälten ligger öde och förhärjade", som Han sa till Sin tjänare Jesaja.

Så Hans röst tystar man inte genom ohörsamhet: den tar sig bara andra uttryckformer, som Bibeln kallar "töm och betsel". Men den - Guds folks ohörsamhet - får framförallt konsekvenser för utomstående; för hela vårt land och folk!

--

F.ö. talar Bosse, Bo Hörnberg, "också efter sin död" då hans artikel om Pingst ffs torde finnas kvar i Dagens arkiv, även om jag lärt känna den tidningen som synnerligen bra på att sudda ut åsikter/budskap som inte överensstämmer med den av tidningen inslagna färdriktningen.

Varma brodershälsningar!

S-E

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Sköld, dina "profetiska ord" är viktlösa så som du far fram. Bang, bang, bang, en skrällande cymbal.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Om man som Pingströrelsens ledare inte aktar -och tar vara på det Gud den Allsmäktige, Himmelens och jordens Skapare och Herre, säger i Sitt Ord,

vad har man då för framtid?!

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Om man som Sten-Gunnar Hedin och övriga Pingströrelsens "ledande bröder" inte aktar -och tar vara på det Gud den Allsmäktige, Himmelens och jordens Skapare och Herre, säger i Sitt Ord,

vad har man då för framtid?!

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Då är det inte ditt problem, du är inte satt till domare över andra. Lyssna till din egen pastor i stället.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Jag trodde, att såväl pastorer, som även de "bara" är Människor, som vi alla andra skall lyssna till Guds Ord, för att inte komma på avvägar:

t.ex. bli vilseförda av vilsna ledare; som själva avvikit från Guds Ords väg, som är fallet med Sten-Gunnar Hedin och ett antal andra kristna ledare.

Det ansvaret - att se efter vad som står skrivet - har jag för min egen själ, likväl som jag har det för andras själar:

1 Tim. 4:13-16 Var flitig i att
föreläsa skriften och i att förmana
och undervisa tills dess jag kommer.

Försumma inte att vårda den nådegåva,
som finns i dig och som gavs dig
i kraft av profetord, under
handpåläggning.

Tänk på detta, lev i detta,
så att din förkovran blir
uppenbar för alla.

Ha akt på dig själv och
på din undervisning
och håll stadigt ut därmed;
ty om du så gör

räddar du både dig själv
och dem som hör dig."


2 Tim. 4:2-5 "Predika ordet,
träd upp i tid och otid, bestraffa,
tillrättavisa, förmana med allt tålamod
och med undervisning i alla stycken.

Ty den tid kommer, då de inte längre skall
fördra den sunda läran, utan efter sina egna begärelser skall samla åt sig lärare hoptals,
alltefter som det kliar dem i öronen att höra,

en tid då de skall vända sina öron från sanningen
och i stället vända sig till fabler.

Men du, var nykter i allting, bär ditt lidande,
utför en evangelists verk, fullgör i allt,
vad som tillhör ditt ämbete."

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Det är fortfarande inte din uppgift som kristen att bedöma/döma en ledare. Bibeln är tydlig på det, det är inte inför dig en ledare ska göra räkenskap. Du drar domen över dig själv precis som Mirjam gjorde. Om du vill gå utanför bibliska principer och utanför Guds Ord så hamnar du bland andra exempel som Knutby. Villfarelsen som fanns i Knutby var inte värre än att sprida dynga om andra kristna i detta landet. Det är OMVÄNDELSE som gäller för dig!

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

SE skriver "Jag trodde, att såväl pastorer, som även de "bara" är Människor, som vi alla andra skall lyssna till Guds Ord, för att inte komma på avvägar: t.ex. bli vilseförda av vilsna ledare; som själva avvikit från Guds Ords väg, som är fallet med Sten-Gunnar Hedin och ett antal andra kristna ledare."

Nu dribblar du bort dig igen. Du skrev att människor skulle gå tillrätta med prästen.. Men i vår tid har vi inga präster i den meningen som fanns i GT. Istället har vi det Nytestamentliga allmänna prästerskapet.

Om man skall tolka dig på orden, skall alltså ofrälsta gå tillrätta med alla frälsta!? Det blir märkligt.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Sköld har du biblisk grund för att gå tillrätta med kristna ledare? Ja eller Nej?

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Ja! Och dessutom Guds kallelse. Om jag inte hade den, Guds kallelse, skulle jag inte göra det; så roligt är det inte.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Kan man ha en kallelse för att prata "bakom ryggen" på folk?? Nej, din kallelse är att ta hand om alla dem som kommer efter dig. Du tillhör en äldre generation, och din uppgift är att vara en förebild för och ta hand om den yngre generationen. Inte att ställa till med problem.. :-)

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Att varna alla Människor för giftutsläpp, är alla människors uppgift och ansvar.

Det finns f.ö. larmsignaler i Radion och på andra sätt, för att helst alla Människor skall nås och bli varnade, för att kunna ta sig tillvara.

Och nu är Ormen lös, även i kristna sammanhang, och det finns all anledning att varna för honom och för alla hans förklädnader.

Och det tänker jag hålla på med, så länge Guds Ande ger mig kraft och nåd för det uppdraget.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Men det är ändå fel att kalla frälsta människor för "ormar och skorpioner". Är en människa fel behöver hon inte höra en massa domsord. Ingen blir hjälpt av att bli slagen i huvudet med bibeln, för det bara ökar avståndet. Istället får det bli mycket barmhärtighet och kärlek, tålamod och biblisk undervisning.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Du kan också gå tillrätta med t.ex. JESUS och Johannes Döparen:

Petrus gjorde sig en gång, som Du J-sson har gjort flera ggr, till talesman för Ormen och dennes intressen, och JESUS svarade Petrus: "Gå bort Satan, dina tankar är inte Guds tankar utan människotankar"

Inte var Petrus Satan, men han tjänade honom i det specifika sammanhanget.

Det jag skrivit är att Ormen har sina tjänare och tjänarinnor, på samma sätt som Gud har sina; och det står jag för.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Och att Ordet tjänare och förvaltare, och Guds fårs herdar i vårt land - Sten-Gunnar Hedin mf.l. inom Pingst och även inom övriga samfundsledningar - inbjuder vargen - att förklädd till får - komma in i Guds fårahjord:

Det budskapet står jag för, och jag kommer att strida mot den utvecklingen, så länge Gud ger mig kraft och nåd till det.

Vargen har ingenting i Guds fårahjord att göra!

Vad har väl ljuset för gemenskap med mörkret -och sanningen med lögnen och rättfärdigheten med orättfärdigheten!?

Det är ett svalg mellan dem i andevärlden och det skall vara samma svalg mellan dem här, i den synliga världen:

mellan Guds tjänare och Ormens.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Det är du SE som går tillrätta med Johannes Döparen och Jesus, och gör dig till en talesman för ormen.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Vad som konkret har hänt, Sten-Gunnar, är att Du tillsammans med ett antal andra ledare inom svensk kristenhet, släppt in - ja inbjudit! - vad som i Bibeln kallas "främmande eld" in i Guds hus, in i Guds familj, Guds församlingar.

Denna "främmade eld" är främst villoandar/villoläror och dessas representanter; nu senast i synligt motto, till Nyhemsveckans talarstol.

Men Gud har rensat Sitt verk, och Sina domäner, förr från "främmande eld" och främmande inflytande, och Han kan göra det igen; och det är min tro och min förhoppning att Han kommer att göra det,
även i vårt land.

Så att vi i stället som Guds folk -och folket i landet i övrigt, får höra "Turturduvans" - Den Helige Andens - röst:

OCH HAN TALAR GUDS ORD, SANNINGENS ORD, OCH ALLS INGENTING ANNAT!

Så Han kan man känna igen. Det är bara att läsa innantill i Skriften, i Guds Ord. Där står redan nedtecknat vad Han kommer att säga,

när Han kommer:

Inte utanför vad skrivet är: inte utanför Sanningens Ord, som är "ett ljus på vår stig", står det i Guds Ord, så att vi kan hitta vägen hem, genom vår jordiska vildmark och förbi Ormens listiga snaror.

Och varken Du eller någon annan skall slutgiltigt kunna flytta Ordets landtärnorna för vårt folk, för att föra dem vilse. Det tro jag Gud själv kommer att tillse.

Den tillförsikten har jag till Honom,
som sänt mig.

Med brodershälsningar!

Sven-Erik

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Vaka ur din villfarelse. Det är svårt att se det när man är bunden av det. Samma sak hände i knutby med den villfarelsen, tillslut kom det att uppdagas. De som hyckar, skvallrar och förtalar kommer också att bli uppdagade. Tänk på Annanias och Safira, när församlingen kommit längre i sin vandring kommer ljus att bli ljus och mörker att bli avslöjat.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Daniel, Du skriver: "Tänk på Annanias och Safira, när församlingen kommit längre i sin vandring kommer ljus att bli ljus och mörker att bli avslöjat."

Detta Guds Ord känner jag igen. För ett antal år sedan, närmare bestämt den 8/3 1992 (jag har
dagen antecknad i min Bibel) visade Guds Ande mig en person - en ledare inom pingströrelsen - och samtidigt fick jag "se" just det Bibelsammanhang som Du åberopar.

Jag var på väg i min bil - hade precis startat den - till en sammankomst för andliga ledare här i området, då Guds Ande visade mig detta. Jag blev helt förskräckt kan jag ärligt säga, och tänkte "vad kommer .... att göra mot mig idag?" och fick samtidigt en mycket stark bönenöd inom mig för honom, för hans liv. Kan f.ö. säga, att det var en person som jag tyckte om.

När jag kom fram till sammankomsten - en äldstedag - träffade jag personen i fråga, vi råkade stå tillsammans i kön till fikat, och jag sa till honom att jag fått be för hans liv i bilen när jag åkte ut till sammankomsten. Han hade inga kommentarer till det.

Jag skall inte närmare gå in på vad som sedan hände under dagen, men kan däremot säga, att mannen i fråga dog redan samma år.

Så allvaret i det Bibelsammanhang som Du nämner, känner jag mycket väl till. Skulle kunna berätta för Dig ytterligare exempel på det, men skall inte göra det.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Inte så konstigt att du får konstiga uppenbarelser när du lever i kritik, det är just därför profetia ska prövas mot Guds ord. Finner du själv att det håller mot Guds Ord? Att prata om massa predikanter och församlingar i media utan deras vetskap?! Det är inte så man går till rätta med folk. Dessutom har du ingen koppling med dem, de känner nog en "väldig överbevisning" när du har dina utspel i media.
Det hade varit en helt annan sak om du hade kommit till dem personligen och pekat ut hemliga synder så att det hade blivit överbevisade och gjort omvändelse. Då hade du verkligen gjort nytta om så varit. Men att tjafsa på ett forum osv.... va?
Är du med i någon frisk församling så du vet hur man ska bete sig?

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Daniel, skall bemöta Dina falska anklagelser för sista gången:

Jag har mött alla jag skrivit om här på sidorna personligen. Sten-Gunnar Hedin har jag dels mött ett antal ggr på bönedagar och liknande, och samtalat med honom och dels har jag för några år sedan gjort en resa till Stockholm för att möta honom på en i förväg bestämd tid, och då haft ett samtal med honom om frågor jag tagit upp här i spalterna.

Utöver det, har jag skickat kopior av många av mina inlägg här på sidorna till Pingstledare över hela landet; plus brev i övrigt med samma slags innehåll, ett ganska stort antal av dem har jag sedan mött "ansikte mot ansikte" vid olika sammankomster:

under mitt rätta namn.

--

Vill också framföra, att de benämningar/ordval jag anklagats för, och som HaFo kallat "grodor" är bibliska namn och benämningar på bibliska förekomster.

Och på den här och andra av HaFo:s sidor gäller en andlig strid, detta debattforum heter de facto "Den andliga striden" och så länge den hålls inom Bibelns råmärken finns ingenting att anklaga någon för.

Vem rår för vad som står skrivet i Guds Ord: Gud själv genom Sin Ande. Och är man inte mogen att inse det, då bör man nog inte syssla med pennfäktning - kanske för skoj skull - på de här sidorna.

Detta var mina slutord, och oavsett vad Du och andra anonyma personer kommer att anklaga mig för, kommer jag inte att gå i svaromål.

Inte ens mot lögner av den typ Du levererar.

Men om däremot en hederlig, seriös person - under sitt rätta namn - ställer någon fråga, eller kommer med något påstående som berör mig, och det finns anledning att bemöta, kommer jag att svara så gott jag kan.

Det är mitt sätt att även i fortsättningen ta ansvar för varje rad jag skrivit här på sidorna.

Re: Öppet brev till Sten-Gunnar Hedin m.fl.

Man kan nog sammanfatta SE:s svar med orden "Det finns bara ett sätt att se på saken. Allt annat är villfarelse. Säg inte emot mig."

Verkligheten är inte bara svart eller vit, utan innehåller alla nyanser däremellan.

1 2