HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
1 2
Author
Comment
Ljuset lyser i mörkret

Fick ett mail som jag vidarebefordrar här:
---
Läste på "din åsikt" :

"Det är så tragiskt vad dessa länkar förmedlar, så man vill bara gråta!! Blir nästan apatisk!! Vad kan man göra?"

Så jag vill nu istället skicka några länkar som inger hopp istället.

Hittade en intressant blogg från Norge som en fd livets ordare har , det finns motstånd lite här och där mot det som kommer från UE&

Om nu ledarna inom vissa samfund kapitulerar för UE& så "lyser ljuset fortfarande i mörkret"

Men det blir nog så att det blir ljusare utanför etablerade samfund än innanför

http://my.opera.com/Andy%0Glandy/blog/show.dml/522745

http://my.opera.com/Andy%20Glandy/blog/

http://my.opera.com/Andy%0Glandy/blog/show.dml/801437

----
Skönt märka att det ändå finns människor som fortfarande reagerar! Som ser förförelsen i trosförkunnelsen och som på ett positivt sätt ändå vill peka på att det mitt i det mörkret ändå finns ljus!! Av människor som inte låter sig bedras utan "ställer sig upp som väktare på muren".

HaFo

Re: Ljuset lyser i mörkret

Hej

Det verkar vara problem med vissa länkar till
Andys blogg men den här ska fungera

http://my.opera.com/Andy%20Glandy/blog/

Re: Ljuset lyser i mörkret

Varför ger ingen några kommentarer till dessa länkar kan man undra?

HaFo

Re: Ljuset lyser i mörkret

Den som skickade länken här ovanför mailade mig följande:

"Jag har till min förskräckelse kommit underfund med att , den länk som jag skickade till dig och som blev inlagd på forumet under "Ljuset lyser i mörkret" , den länken leder till att man kommer till en blog och en persons (Andy) som tydligen gör reklam för Åge M Åleskjær , Oslo Kristne Senters pastor och något som kallas för "nådesför kunnelsen"

Jag vill inte vara med om att göra reklam för Åge Åleskjær"
Mvh
-------

Jag vill inte heller göra reklam för Åge Åleskjaer. Han har beklagligt nog medverkat i den Svenska Pingströrelsen. Både på Predikantveckan, Nyhemsveckan och Evangelistveckan.

Han har därmed fått vara ett redskap till att, med de svenska pingstledarnas goda minne, dra trosförkunnelsens villfarelsen in i Svenska Pingst.
---
Vad är det då som denne man egentligen står för?

På en månadskasset Januari 2001 rekommenderar Åleskjaer människor att läsa litteratur av Kenyon och säger:

"Läs de där enkla böckerna och finn att det är dynamit. Det är uppenbarelse från Bibeln – från Guds eget ord."
--
Men de flesta borde veta vid det här laget att vad Kenyon står för inte är Guds ord utan en uppenbarelse vid sidan av eller utöver Guds ord:

OM FÖRSONINGEN

"Jesus dog andligen på korset tre timmar innan han dog fysiskt. Hans ande genomgick en förändring. Han fick satans natur. Han blev gjord till ett med satan då han blev gjord till synd.

Så länge han var andligt död, fylld med synd, härskade satan över honom. Demoner tog hans ande till dödsriket eller *******t och han blev pinad där i tre dygn … korset är ett misslyckandets och nederlagets trä … I sin identifikation hade Jesus blivit så fullständigt ett med oss att han själv behövde rättfärdiggörelse då människans straff utdelades …

även om hans lärjungar inte visste vad som hände under de tre dagarna och nätterna, så må vi känna till dessa tre dagar, för det kommer att bygga tro i oss. Varje Guds barn må känna till dessa livsviktiga sanningar om han eller hon ska kunna leva ett segrande liv."

(What happened from the cross to the Throne - sid. 43 - 44, The Bible in the Light of our Redemption - sid. 29, 159, 165, Identification. A Romance in Redemption – sid. 23, 30, Advanced Bible Course. Studies in the deeper life – sid. 277 – 279.)

OM MÄNNISKAN

"Du är lika mycket en inkarnation av Gud som Jesus Kristus var det. Varje människa som blivit född på nytt, är en inkarnation. Den troende är lika mycket en inkarnation som Jesus av Nasaret var det."(The Father and his family – sid. 100)
---

Åleskjaer rosar även Hagin och Copeland som härliga trosfriska bröder i en tidningsledare häromåret.

Vad dessa â€härliga trosfriska bröder†står för borde väl också vara känt vid det här laget:

Hagin:

"Jesus smakade andlig död. Kristi fysiska död på korset var inte tillräckligt för att frälsa oss. Han gick till *******t för att föra oss till himmelen. Andlig död betyder mer än att vara åtskild från Gud.

Andlig död betyder också att ha satans natur. Hans ande, hans inre människa, gick till *******t i vårt ställe. En fysisk död skulle inte ha löst problemet med våra synder. Nere i lidandets fängelse – i själva *******t – uppfyllde Jesus rättfärdighetens krav …

Jesus är den förste som någonsin har blivit född på nytt. Varför behövde hans ande bli född på nytt? Jo, därför att den blev skild ifrån Gud.

Människan blev skapad för att vara Gud lik. Gud gjorde oss till väsen av samma klass som han själv."

(How Jesus obtained his name – band 44H01, The Name of Jesus – sid. 16 –31, The God kind of life – sid. 35 – 36.)
---
Copeland (Som även Ekman lovordar):

"Världens synd blev inte lagd på Jesus. Bibeln säger att han blev gjord till synd. Satan vann över Jesus på korset och tog hans ande till *******ts mörka regioner och Jesus fick samma natur som Adam då han syndade.

Jesus måste ge avkall på sin rättfärdighet … När Jesus ropade ut att det var fullbordat, talade han inte om försoningens stora plan. Det fattades fortfarande tre dagar och nätter att gå igenom … Jesus gick till *******t för att frigöra människan från straffet för Adams högföräderi.

När hans blod blev utgjutet så bringade det ingen försoning … Jesus tillbringade tre gruvsamma dagar och nätter i denna jordens inre och utverkade att du och jag fick tillbaka våra rättigheter inför Gud

Forts inlägg av HaFo

Re: Ljuset lyser i mörkret

Inlägg 2 av HaFo

Forts. Copeland som både Åleskjaer och Ekman beundrar:

â€Det var inte en fysisk död på korset som betalade syndens pris … Det som är nödvändigt för en
kristens liv är kunskap om vad som skedde mellan korset och kronan ... Detsamma skedde med Jesus som med Adam – andlig död … Guds rättfärdighet blev gjord till synd. Han antog satans syndanatur i sin egen ande.

Gud och Adam såg verkligen lika ut. Om du låter Jesus och Adam stå vid sidan av varandra, skulle de se, handla och höras likadana ut. Likheten ligger i att de handlar lika och är lika. Alla Guds attribut, hela Guds auktoritet, allt av Guds tro, alla Guds egenskaper blev nedlagda i den människan …

Adam var inte underordnad Gud. Orsaken till att Gud skapade Adam var hans önskan att reproducera sig själv. I Edens lustgård gjorde han det. Adam var så lik Gud som det går att bli. På precis samma sätt som Jesus då han kom till jorden sa Adam: Om du har sett mig, har du sett Fadern.

Adam i Edens lustgård var Gud manifesterad i köttet … Du har samma kreativa tro och egenskaper på insidan av dig, som Gud brukade då han skapade himmel och jord … varje kristen är en gud. Du har inte en Gud inne i dig, du är en!

Nya testamentet kallar Jesus för den förstfödde. Ordet född började ringa i min ande. Medan jag låg och tänkte på dessa saker, talade Guds Ande till mig: ’Son få tag i detta .. en återfödd människa slog satan. Den förstfödde bland många bröder slog honom.

Du är den verkliga bilden och verkliga kopian av den människan … om du har samma kunskap i Guds ord som Jesus hade, så kunde du utföra samma verk, för du är också en återfödd människa’. När jag läser i Bibeln där Jesus säger ’Jag är’, säger jag: ja, jag är också!"

(The Incarnation – band 00 – 0303, band 01 – 0402, Jesus – Our Lord of glory, Belivers Voice of Victory, A Different Gospel – sid. 118, What happened from the Cross to the Throne – band 02 – 0017.)

-------

Åleskjaer tillhandahåller också böckerna Rättfärdighet – nåd eller förtjänst (Foglander) och Vad försoningen tillför dig (Frank Eidem):


Johnny Foglander (Livets ord):

"Adams andliga natur förändrade sig och han blev andligt död. Satan blev hans andlige far. Andlig död är alltså en natur som har satan till far. Du har blivit andligt död genom synd som du personligen har begått, precis som Adam …

Jesus var verkligen död – inte bara fysiskt, men också andligt. Det betyder att Jesus på några dagar behövde sona det som skulle varit vårt eviga straff i *******t för dig och mig." (sid. 19 – 25.)
---

Frank Eidem:

"Jesus blev lika syndig som vi var. Tog inte bara vår synd på sig, utan också vår syndiga natur. Jesus blev av vår synd gjort syndig och rutten tvärs igenom. Eller som Kanyon säger : ’Han blev gjort till ett med djävulens natur.’

Då han hängde på korset, var han Adam till 100 %. Han var en av oss, full med synd och med syndig natur. Tänk dig den gruvliga smärta det måste ha varit både för Jesus och för Faderns hjärta, då Kristus blev utkastad från gudomens treeniga gemenskap …

Jesus dog andligen ( miste kontakten med Gud ) innan han dog fysiskt. När han slutligen dog fysiskt gick han till dödsriket och upplevde förtappelsen. Jesus var den förste som blev född på nytt. Därefter följer vi som hans syskon."

(Vad försoningen tillför dig – sid. 10 – 20.)
-----

Åge Åleskjaer lär själv på en Bibeltimme på OKS i juni 1999 att Jesus dog andligen:

"Finns det något skriftställe som visar att Jesus dog andligen? Ja, det är så enkelt som så vet du, att när Jesus dör på korset och ropar: Min Gud , min Gud varför har du övergivit mig, så visar det att Jesus dog andligen! För att vara andligt död, är att vara skild från Gud."
-----
Så förenklat kring Jesu nödrop på korset bekräftar alltså Åleskjaer en villfarelse med läran om Jesu andliga död, där Han blir synd till naturen, skild från livsgemenskapen med Gud, enheten i treenigheten upplösas och Jesus inte längre är Kristus på korset, utan en andligt död människa där offret inte är Kristi kropp och blod, utan offret av en andligt död människas kropp och blod.

Detta är inte heller ngt som jag vill göra reklam för!

HaFo

Re: Ljuset lyser i mörkret

HaFo skriver "Åge Åleskjaer lär själv på en Bibeltimme på OKS i juni 1999 att Jesus dog andligen:..."

Nja, "lär själv ha sagt..." är kanske inte så övertygande. Och 1999 är länge sedan och tiderna förändras. Har själv läst 2 av hans böcker och lyssnat på en del av hans material och än så länge inte funnit något belägg för detta.

Menar böckerna Fullständig frihet och Trons grundvoller.

Re: Ljuset lyser i mörkret

J-sson: "Nja, 'lär själv ha sagt...' är kanske inte så övertygande."

Ordet "lär" blev olyckligt så att ett missförstånd uppstod.

Det är inte ngt han "lär" ha sagt, utan ngt som han svart på vitt från ett band har sagt. Och då är det alltså vad han "lär ut" och egentligen står för.

Sen "lär" han naturligtvis inte = tar inte upp det i varje bok han skriver. Men det är i vart fall vad han fört vidare från Hagin som han fortfarande lovordar och därmed "för med sig" i sitt hjärta.

HaFo

Re: Ljuset lyser i mörkret

Troens Grundvoller omfattar en mängd saker, säkert även det mest grundläggande för den kristna tron: Försoningen.

Hittar dock inte boken just precis nu. Har städat om i rummet och kastat ut en hel del... Dock inte Åge Åleskjaer.. :-)

Re: Ljuset lyser i mörkret

Vill här bidra med ett utdrag ur en bok â€Fokus på trosförkunnelsen†från Norge ang. Åleskjaer:

â€Boken ’,Namnet Jesus’, av Hagin inte bara säljs, utan har en av de bästa utställningsplatserna i bokbutiken hos Åge Åleskjaer. Han vill alltså gärna att folk ska köpa den boken. Åge önskar alltså, nu idag, att folk ska läsa och tro följande:

’Jesus dog den andliga döden (sid.27). Andlig död betyder också att ha satans natur (sid.16). Hans ande, hans inre människa, gick till *******t i vårt ställe. En kroppslig död kunde inte rena oss från synden (sid.25). Nere i lidandets fängelse, i själva *******t, uppfyllde Jesus rättfärdighetens krav (sid. 28)’

Åleskjaer säljer också flera böcker av Kenyon. Åge vill alltså att vi ska läsa och tro på följande ur ’What happend from the cross to the throne?’:

’Jesu kropp blev inte dödlig förrän Fadern lade vår syndanatur på honom då han hängde på korset. Då detta hände, tog andlig död, satans natur, herradöme över hans ande (sid.20). Då de hjärtskärande orden, Min Gud min Gud varför har Du övergivit mig, föll över hans läppar, blev satan hans herre (sid.47),

På en fråga om Åleskjaer har ngt att invända mot vad Hagin och Kenyon här framför, besvarar han med ett klart nej. Han ser dem som ’härliga bröder’.â€
----
Så även om Åleskjaer naturligtvis inte tar upp detta i varje bok han skriver, så är det ändå läror som han egentligen bejakar och vill torgföra.

Men likt Ekman har han väl â€hyfsat till språket†själv från den extrema trosförkunnelsen, så att det ska "kunna smältas" av den övriga kristenheten.

Men uppenbart vill han ändå att människor ska få ta del av det "extrema" via litteratur och varnar inte för den förkunnelsen, utan kallar dess företrädare för â€härliga bröderâ€.

Naturligtvis bejakar han då även den ande, som står bakom dessa läror. Och därmed bär den anden med sig där han medverkar.

Och den mannen har Svenska Pingst i sin blindhet och naivitet, låtit vara en förgrundsfigur på predikantveckor, Nyhemsveckan och evangelistveckor.

Då är det kanske inte så konstigt att även fåren inom Pingst, inte längre börjar känna skillnaden mellan Guds Ande och en falsk ande, när den falska anden presenterats som ett verk av Guds Ande och Guds tjänare.

HaFo

Re: Ljuset lyser i mörkret

Men då är ju Åge som alla andra människor. I en del saker har man en bättre uppfattning, men i en del andra saker kanske man har missuppfattat..

Det är inte synen på om Jesus dog andligen som frälser, utan Jesus Kristus himself! :-)

Re: Ljuset lyser i mörkret

Kära alla ni som brukar läsa (och tyvärr ofta bråka)de olika inläggen på denna hemsida!

Jag ville bara önska er alla en glad och välsignad Påsk, Jesus är ljuset som lyser i mörkret! Han dog och uppstod en gång för alla till syndernas förlåtelse och evigt liv. Därför kan den som förtröstar på detta budskap vandra i ljuset och ha gemenskap med den Uppståndne och med andra troende. Detta är verkligen värt att glädjas över och vara oåndligt tacksam för! Jag vill vädja till oss alla att vara varsamma i våra omdömen om varandra, att försöka se inte bara det som skiljer oss åt utan desto mer det som förenar oss.
I kärlek till er alla,
en stor påskkram!
Karin Ranieli

Re: Ljuset lyser i mörkret

Amen, Karin. Jag önskar dig en glad påsk också!

Joh. 1:1-5 "I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till. I honom var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det."


/J-sson

Re: Ljuset lyser i mörkret

Skriver direktciterat från Bibeln,
d.v.s. från Guds Ord:

"Likväl är detta inte något nytt evangelium; det är endast så, att några finns som vållar förvirring bland er, och vill förvända Kristi evangelium.

Men om någon, vore det ock vi själva,
eller en ängel från himlen, förkunnar evangelium
i strid mot vad vid har förkunnat för er, så vare han
förbannad.

---------

"En annan Jesus", kan aldrig förenas med Bibelns JESUS, och "en annan ande och ett annat evangelium", kan heller inte förenas med Guds Ande och Guds evangelium.

Det är ett åtskiljande svalg emellan, i andevärlden som även blir något synligt här nere på jordesidan.

Ja, såsom vi förut har sagt, så säger jag det nu åter: om någon förkunnar evangelium för er, i strid mot vad ni har undfått, så vara han förbannad.

Är det då människor som jag nu försöker vinna för mig, eller är det Gud? Står jag verkligen efter att vara människor till behag, så vore jag inte en Guds tjänare."



"Om ni då får höra: Här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte! Falska frälsare och falska profeter kommer att uppträda med stora tecken och under för att om möjligt bedra de utvalda.

Nu har jag sagt det till er i förväg."



"Många skall på den dagen säga till mig: Herre,
Herre har vi inte profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?

Men då skall jag betyga för dem: Jag har aldrig känt er, gå bort ifrån mig, ni ogärningsmän."

Re: Ljuset lyser i mörkret

Det blev aningen oklart mitt förra inlägg;
inte så att Guds Ord är oklart, tvärt om:
Det är kristallklart, men texten blev något sammanblandad.

Så här skall det stå för
att bli begripligt:

"Likväl är detta inte något nytt evangelium; det är endast så, att några finns som vållar förvirring bland er, och vill förvända Kristi evangelium.

Men om någon, vore det ock vi själva,
eller en ängel från himlen, förkunnar evangelium
i strid mot vad vid har förkunnat för er, så vare han
förbannad.

Ja, såsom vi förut har sagt, så säger jag det nu åter: om någon förkunnar evangelium för er, i strid mot vad ni har undfått, så vara han förbannad.

Är det då människor som jag nu försöker vinna för mig, eller är det Gud? Står jag verkligen efter att vara människor till behag, så vore jag inte en Guds tjänare."


"Om ni då får höra: Här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte! Falska frälsare och falska profeter kommer att uppträda med stora tecken och under för att om möjligt bedra de utvalda.

Nu har jag sagt det till er i förväg."


"Många skall på den dagen säga till mig: Herre,
Herre har vi inte profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?

Men då skall jag betyga för dem: Jag har aldrig känt er, gå bort ifrån mig, ni ogärningsmän."

--

"En annan Jesus", kan aldrig förenas med Bibelns JESUS, och "en annan ande och ett annat evangelium", kan heller aldrig förenas med Guds Ande och Guds evangelium.

Det är ett åtskiljande svalg emellan, i andevärlden, som även blir något synligt här nere på jordesidan.

Re: Ljuset lyser i mörkret

Sköld skriver "Likväl är detta inte något nytt evangelium; det är endast så, att några finns som vållar förvirring bland er, och vill förvända Kristi evangelium. Men om någon, vore det ock vi själva,
eller en ängel från himlen, förkunnar evangelium i strid mot vad vid har förkunnat för er, så vare han
förbannad."

Ja, du måste vara riktigt förbannad eftersom du bara har dom i ditt hjärta. Den domen kommer dock inte ifrån Jesus utan har sin näring från de mörka djupet, som Marija uttryckte sig för ett tag sedan.

Re: Ljuset lyser i mörkret

Tack Karin för Påskkram och goda förmanande ord!

Tack J-sson för kärnfullt Bibelcitat!

Men nog tycks Du ta lite väl lätt på om människor står för uppenbar villvarelse -eller?

Tack S-E för viktiga Bibelsammanhang som Du återger! Nog borde Bibelns ord där tas på större allvar idag än vad som tydligen sker.

HaFo

Re: Ljuset lyser i mörkret

HaFo skriver "Men nog tycks Du ta lite väl lätt på om människor står för uppenbar villvarelse -eller?"

Nä, det där med uppenbar villfarelse håller jag inte alls med om... Tvärtom fungerar de sammanhangen som jag talar om väldigt bra!! :-) Och det är väl bra? :-)

Re: Ljuset lyser i mörkret

Jag menade att Du verkade ta lätt på det faktum att Åleskjaer uppenbart ställer sig bakom Hagins och Kenyons vilseförande litteratur och t.o.m tillhandahåler den och uppmanar människor att läsa dem och vidimerar dem som "härliga bröder".

HaFo

Re: Ljuset lyser i mörkret

Okej, jag trodde du menade något annat. Det är sant att Åge hänvisar till exempelvis Hagin, jag har både hört och läst det, men då handlade det inte om JDS-läran, andlig död eller något sådant utan om helt andra saker som är skilt ifrån det ämnet.

Även om en människa kan vara helt fel på något område i lärosatsen, finns det inget som säger att han även måste vara fel på andra områden också sett till lärofrågorna...

Re: Ljuset lyser i mörkret

J-sson ang. Åleskjaer:

â€Även om en människa kan vara helt fel på något område i lärosatsen, finns det inget som säger att han även måste vara fel på andra områden också sett till lärofrågornaâ€
--
Ligger man fel i hjärtat i själva kärnan i kristen tro, kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset (vilket man gör om man i sitt hjärta tror på en andlig död - bruten relation med Gud – av Jesus).

Då blir allting annat som kan vara helt riktigt, bara till en slags â€fernissaâ€, som ska dölja den falska läran och anden bakom den.

Lögnen kommer aldrig som en uppenbar lögn, utan som en blandning av sanning och lögn, så att det förblindar och man blir redo att köpa lögnen, som ligger inbakad däri, mitt i allt som även är sant.
----
I den JDS – lära, som Åleskjaer vill att vi ska del av när han sprider den via Hagins och Kenyons litteratur, har hörnstenen Kristus, blivit en stötesten till fall.

"Se jag lägger i Sion en utvald, dyrbar hörnsten och den som tror på den ska inte komma på skam…men för sådana som inte tro har den sten som byggningsmännen förkastade blivit en hörnsten som är en stötesten och en klippa till fall. Eftersom de inte hörsamma ordet, stöta de sig…" (1 Petr. 2:6-8)

Den hörnsten Jesus Kristus, som Gud sänt till försoning mellan Gud och människa, blir för en del till en stötesten. Den stötesten man stöter sig emot är att Jesus hela tiden är "Guds fullhet lekamligen". Är Gud kommen i köttet, fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt - Jesu Kristi person.

I vars person Gud och människa förenas och försonas i Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

I Kristi person upphör den andliga döden över människan (frånskiljandet från livsgemenskapen med Gud - andlig död).

Den övervinns i människans ställföreträdare och Kristi person, genom att den aldrig sker, utan detroniseras i Kristi persons syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.
---
Därför kan Jesus också bära fram ett RENT offer av Gudamänniskans, Jesu Kristi kropp och blod, som stillar Guds vrede över synd och syndare, så att förlåten rämnar i templet och vägen in i det allra heligaste är öppet (den andliga döden övervunnen), redan vid offret av Kristi kropp och blod och Kristi kroppsliga död.

Den största stötestenen är att Jesus är Kristi person (Gud och människa förenade) igenom hela skeendet och att Hans person, Kristi person, består, fast Hans kropp är slaktad och död i graven.
----
Det finns många stötestenar för falska läror att stöta sig emot kring ord av Jesus och hans anspråk, men den största stötestenen är det faktum att Han är Kristi person (Gud och människa förenade - Guds fullhet lekamligen)

Det var inte läror som hörnstenar som kan bli till stötestenar Gud ytterst satte fram. Det var en person, Kristi person, som i den person Han är och just att Han är - Gud och människa förenade i en person, Kristi person, som Gud satte fram, som ytterst är den hörnsten, som av byggnadsmännen, kan förkastas och bli till en stötesten som blir till fall.
---
T.ex. läran om rättfärdiggörelsen av nåd genom tro bygger på hörnstenen Kristi person. Om frälsningen kunde grundas på förtjänst vore inte Gud och människa förenade i personen Kristus, utan människan kunde försona sig själv med Gud.

På samma sätt är det med att Jesus är enda vägen till Gud. Det går ytterst tillbaka till samma sak, att om det är i Kristi person, som Gud och människa försonas och förenas, så finns det ingen annan väg än i Jesu Kristi person, som människan kan räddas.
---
En del säger att det enda vi behöver veta är att Kristus dog tillräckligt.

Det är på ett sätt sant, om det inte vore för läror som gör hörnstenen Kristi person till en stötesten, som blir till fall, med en antikristlig tro och bekännelse av Jesus och förnekelse av Honom till följd, som gör att Han inte hela tiden är Jesu Kristi person.

Var och en ande som så bekänner Jesus är antikrits ande.
---
Detta sker i läror som någonstans kring Jesu död och uppståndelse skiljer Gud och människa åt i Kristi person, så att Han inte längre är Kristi person.

Varhelst det än sker i skeendet från Hans födelse, genom Hans liv, någon fas av försoningen, på korset eller i Hans kroppsliga död och kroppsliga uppståndelse, så tar det bort Jesu Gudom i försoningen.
---
Det svåra är ju när en falsk ande skapat kristna formuleringar, som fångar upp människorna och börjar binda tanken på ett sätt, som i slutändan leder till en antikristlig bild av Jesus, vem Han är och har gjort. Det sker i läran om Jesu andliga död.

Alla läror kring döden, uppståndelsen, tillståndet i väntan på uppståndelsen och människans konstitution, identitetens placering etc. måste ses i ljuset av och underordnas det grundläggande utgångsläget för kristen tro, att Jesus är Kristi person och att ingen upplösning av Kristi person sker.

Sker en sådan upplösning vid offret av Kristi kropp och blod, så är det inte KRISTI kropp och blod som är offret! Även om man i ord säger att det är offret. Hjärtat har då blivit bedraget av antikrists ande och i själva verket förtrampar man Guds Sons blod som orent.

HaFo

Re: Ljuset lyser i mörkret

Syster Ranieli !
Eftersom du nästan aldrig medverkar här på forumet , kan du väl inte mena dig själv utan det är andra du syftar till är " bråkstakar " .
Inte helt rent spel enligt min mening speciellt när du inte precisera på vad sätt det skulle bråkas och vilka som bråkar ?
Jämfört med andra (värdsliga sammanhang ) är här en stilla susning som jag ser det.
Men att själv slippa ta ställning eller välja sida är ju bekvämt förståss ... Och enkelt .
Jag hade en fråga till dig för längesedan som du undvikit att svara på, så jag ställer den igen och ngn följdfråga .
Den lät ungefär så här : Vad är bra och positivt med en lära - katolicism där man tillber avsomnade - döda människor Maria och helgon ? Du skrev att du tyckte KK katekes var bra .
Och följdfrågan : Hur kan den helige Ande som är Sanningens Ande och den Uppståndne Frälsaren bo i ett och samma hjärta som upplåtits och beretts plats åt avgudar ?

Mvh Marija

Re: Ljuset lyser i mörkret

Svar till Marija och eventuellt andra undrande:
Jo, visst menar jag även mig själv angående det där jag skrev om att "bråka"! Jag har väl "bråkat" någon gång här på denna sida också, men framför allt har jag bråkat rejält och varit mycket fördömande mot dem som hyst åsikter jag ej håller med om. Framför allt var det så under åren närmast efter jag lämnat det vi brukar kalla trosrörelsen. Jag gav ingen chans åt någon som sa sig tillhöra denna rörelse, jag dömde honom/henne direkt. Sådant vill jag inte längre göra. Det är INTE så att jag ändrat mig när det gäller vissa läror i trosrörelsen, jag vill bara inte vara så snabb i mina omdömen och vill inte heller fördöma någon. När det gäller den katolska läran, kan jag inte erinra mig att jag någonsin skrivit att jag läst katolska katekesen och accepterar den fullt ut. Jag har aldrig utgett mig för att vara expert på den katolska tron, har bara läst sådant som enstaka författare skrivit och fått behållning av detta.
Jag visste inte att det tydligen krävs en viss skrivfrekvens för att få yttra sig här på sidorna, och om jag på något sätt förargat någon ber jag uppriktigt om ursäkt och får väl i fortsättningen nöja mig med att läsa vad andra skriver.

Jag hoppas att ingen blir upprörd om jag avslutningsvis önskar ALLA att vi under uppriktig bön ska be att Guds Ande ska leda oss i våra tankar och funderingar, i vårt bibelstudium och våra liv. Att visa respekt för dem som tycker annorlunda är inte detsamma som att acceptera det de säger eller skriver, man bara inser att med aggressivitet kommer man inte särskilt långt.
Allt gott till er alla!
Karin R.

Re: Ljuset lyser i mörkret

Karin R. Du skriver: "Jag visste inte att det tydligen krävs en viss skrivfrekvens för att få yttra sig här på sidorna, och om jag på något sätt förargat någon ber jag uppriktigt om ursäkt och får väl i fortsättningen nöja mig med att läsa vad andra skriver."

Vad är det för barnsligheter? Du vet säkert mycket väl vad som gäller för att skriva här, och att be "uppriktigt om ursäkt" och samtidigt skriva det Du i övrigt skriver, ger ingen som helst trovärdighet åt Din uppriktighet.

Och sedan avslutar Du:

"Jag hoppas att ingen blir upprörd om jag avslutningsvis önskar ALLA att vi under uppriktig bön ska be att Guds Ande ska leda oss i våra tankar och funderingar, i vårt bibelstudium och våra liv. Att visa respekt för dem som tycker annorlunda är inte detsamma som att acceptera det de säger eller skriver, man bara inser att med aggressivitet kommer man inte särskilt långt. Allt gott till er alla!"

--

Matt. 18:6-9 "Den som förför en av dessa små, som tror på mig, för honom vore det bättre att en kvarnsten hängdes om hans hals och han sänktes ned i havets djup.

Ve, världen för förförelsens skull! Förförelsen måste ju komma: men ve den människa genom vilken förförelsen kommer!

Om nu din hand eller din fot är dig till förförelse, så hugg av den och kasta den ifrån dig. Det är bättre för dig att ingå i livet lytt eller halt, än att ha båda händerna och fötterna i behåll och kastsas i den eviga elden.

Och om ditt öga är dig till förförelse, så riv ut det och kasta det ifrån dig. Det är bättre för dig att ingå i livet enögd, än att ha både ögonen i behålla och kastas i det brinnande Gehenna."


En aggressiv och dessutom mycket hotfull text, kunde kanske någon anse? Ett skarpt, tveeggat Ordets svärd, kanske någon annan menar att det är?

Vad anser Du?

Re: Ljuset lyser i mörkret

Karin, tack för ditt fina inlägg!! Jag håller med dig. Det har varit väldigt konstigt bemötande mot dem som inte har samma åsikt som Marija, Sköld, Harry, mfl..

Men tyvärr är det inte någon idé att försöka diskutera de där sakerna med Marija, Harry och Sköld mfl.. Det kommer bara att sluta med pajkastning, stereotypa citat ifrån Bibeln och ord som "nähä, det var vi inte alls gjort...".

Re: Ljuset lyser i mörkret

Jag upplevde nu Karin att människorna blev träffade av din insändare. Det var ord drivna av den helige Ande som du förmedlade och det väckte saker i människors liv. Därav reaktionerna. Fortsätt att vandra i Jesus!

Re: Ljuset lyser i mörkret

Alla är välkomna att skriva här! Vad som ofta förundrar mig är att en del som talar om "bråk", så sällan ventilerar sakfrågor.

T.ex. hade jag häruppe ett inlägg i sak kring Åleskjaer. Ingen nappade på resten av mitt inlägg i sak.

Därför sätter jag in det igen så kanske det blir en reaktion på det istället för att "hacka" på varandra.
---
J-sson ang. Åleskjaer:

â€Även om en människa kan vara helt fel på något område i lärosatsen, finns det inget som säger att han även måste vara fel på andra områden också sett till lärofrågornaâ€
--
Ligger man fel i hjärtat i själva kärnan i kristen tro, kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset (vilket man gör om man i sitt hjärta tror på en andlig död - bruten relation med Gud – av Jesus).

Då blir allting annat som kan vara helt riktigt, bara till en slags â€fernissaâ€, som ska dölja den falska läran och anden bakom den.

Lögnen kommer aldrig som en uppenbar lögn, utan som en blandning av sanning och lögn, så att det förblindar och man blir redo att köpa lögnen, som ligger inbakad däri, mitt i allt som även är sant.
----
I den JDS – lära, som Åleskjaer vill att vi ska del av när han sprider den via Hagins och Kenyons litteratur, har hörnstenen Kristus, blivit en stötesten till fall.

"Se jag lägger i Sion en utvald, dyrbar hörnsten och den som tror på den ska inte komma på skam…men för sådana som inte tro har den sten som byggningsmännen förkastade blivit en hörnsten som är en stötesten och en klippa till fall. Eftersom de inte hörsamma ordet, stöta de sig…" (1 Petr. 2:6-8)

Den hörnsten Jesus Kristus, som Gud sänt till försoning mellan Gud och människa, blir för en del till en stötesten. Den stötesten man stöter sig emot är att Jesus hela tiden är "Guds fullhet lekamligen". Är Gud kommen i köttet, fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt - Jesu Kristi person.

I vars person Gud och människa förenas och försonas i Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

I Kristi person upphör den andliga döden över människan (frånskiljandet från livsgemenskapen med Gud - andlig död).

Den övervinns i människans ställföreträdare och Kristi person, genom att den aldrig sker, utan detroniseras i Kristi persons syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.
---
Därför kan Jesus också bära fram ett RENT offer av Gudamänniskans, Jesu Kristi kropp och blod, som stillar Guds vrede över synd och syndare, så att förlåten rämnar i templet och vägen in i det allra heligaste är öppet (den andliga döden övervunnen), redan vid offret av Kristi kropp och blod och Kristi kroppsliga död.

Den största stötestenen är att Jesus är Kristi person (Gud och människa förenade) igenom hela skeendet och att Hans person, Kristi person, består, fast Hans kropp är slaktad och död i graven.
----
Det finns många stötestenar för falska läror att stöta sig emot kring ord av Jesus och hans anspråk, men den största stötestenen är det faktum att Han är Kristi person (Gud och människa förenade - Guds fullhet lekamligen)

Det var inte läror som hörnstenar som kan bli till stötestenar Gud ytterst satte fram. Det var en person, Kristi person, som i den person Han är och just att Han är - Gud och människa förenade i en person, Kristi person, som Gud satte fram, som ytterst är den hörnsten, som av byggnadsmännen, kan förkastas och bli till en stötesten som blir till fall.
---
T.ex. läran om rättfärdiggörelsen av nåd genom tro bygger på hörnstenen Kristi person. Om frälsningen kunde grundas på förtjänst vore inte Gud och människa förenade i personen Kristus, utan människan kunde försona sig själv med Gud.

På samma sätt är det med att Jesus är enda vägen till Gud. Det går ytterst tillbaka till samma sak, att om det är i Kristi person, som Gud och människa försonas och förenas, så finns det ingen annan väg än i Jesu Kristi person, som människan kan räddas.
---
En del säger att det enda vi behöver veta är att Kristus dog tillräckligt.

Det är på ett sätt sant, om det inte vore för läror som gör hörnstenen Kristi person till en stötesten, som blir till fall, med en antikristlig tro och bekännelse av Jesus och förnekelse av Honom till följd, som gör att Han inte hela tiden är Jesu Kristi person.

Var och en ande som så bekänner Jesus är antikrits ande.
---
Detta sker i läror som någonstans kring Jesu död och uppståndelse skiljer Gud och människa åt i Kristi person, så att Han inte längre är Kristi person.

Varhelst det än sker i skeendet från Hans födelse, genom Hans liv, någon fas av försoningen, på korset eller i Hans kroppsliga död och kroppsliga uppståndelse, så tar det bort Jesu Gudom i försoningen.
---
Det svåra är ju när en falsk ande skapat kristna formuleringar, som fångar upp människorna och börjar binda tanken på ett sätt, som i slutändan leder till en antikristlig bild av Jesus, vem Han är och har gjort. Det sker i läran om Jesu andliga död.

Alla läror kring döden, uppståndelsen, tillståndet i väntan på uppståndelsen och människans konstitution, identitetens placering etc. måste ses i ljuset av och underordnas det grundläggande utgångsläget för kristen tro, att Jesus är Kristi person och att ingen upplösning av Kristi person sker.

Sker en sådan upplösning vid offret av Kristi kropp och blod, så är det inte KRISTI kropp och blod som är offret! Även om man i ord säger att det är offret. Hjärtat har då blivit bedraget av antikrists ande och i själva verket förtrampar man Guds Sons blod som orent.

HaFo

Re: Ljuset lyser i mörkret

Karin !

Att kompromissa med Evangeliet som är Guds Ord ,ligger inte för mig om du sedan vill kalla mig aggressiv , respektlös eller bråkig ja, då måste du ju få göra det .
Det finns ett ordspråk som säger " att vägen till *******t är kantat av goda föresatser" m.a.o vi vill så väl, hålla oss vän med alla , kompromissa och samtidigt som vi gör det visar vi olydnad mot det skrivna Ordet, så att det blir viktigare att vara människors vän att ha människors gillande , än att vara Guds vän och följa Lammet varhelst det går .

Det handlar inte om att döma människor Karin och det tror jag att du ochså förstår att det inte är tanken men det handlar om att inte kompromissa med Guds Ord . Gör vi det kan vägen leda till fördärvet för de människor Kristus utgivit sig för och som är värda ett Sant och ett Glatt Evangelium .

Jag tror det var Maria som skrev ngn gång att hon läst i KK katekes och tyckt att det var bra och då höll du med henne så alldeles fel ute tror jag inte att jag är ?
Tack för ditt svar , men inte heller nu var det svar på mina frågor så då får jag väl svara mig själv :

Från 2 Kor. 6 " Vad har väl rättfärdighet att skaffa med orättfärdighet och vilken gemenskap har ljus med mörker .
Eller huru låter ett Guds tempel förena sig med avgudar ? Vi är ju ett den levande Gudens tempel ... "

Jag önskar dig oxå allt gott.

Marija

Re: Ljuset lyser i mörkret

Det verkar som om jag misslyckats med att framföra mina tankar på rätt sätt, och det är tråkigt om jag inte kunnat svara tillfredsställande på en del frågor, ber om ursäkt för det, och den ursäkten är uppriktigt menad! Nej, jag kan inte instämma i allt vad den katolska kyrkan lär, detsamma gäller "trosrörelsen" och den karismatiska rörelsen, men jag varken kan eller vill generalisera och fördöma var och en som tillhör dessa rörelser. Mitt liv tillhör inte en viss rörelse eller ett speciellt samfund utan det tillhör min Frälsare, inte på grund av någon egen förträfflighet för någon sådan har jag inte, utan helt och hållet på grund av Guds nåd. Det har jag fått erfara dagligen i mitt liv och under de här påskdagarna fått tacka Gud för. Jag har blivit välsignad av de gudstjänster jag fått vara med om i Påsk och också av den utmätkta påskblogg som man kan läsa på Dagens hemsida med tre givnade skribenter. Jag önskar er alla en välsignad morgondag!
Karin R

Re: Ljuset lyser i mörkret

Tack för både allvarsamma och välmenande ord tilll varandra Marija och Karin R. Gott att det sker i försoningens tecken.

Men så värst mycket i sakfrågor behandlades ju inte. Varför?

Karin R.:

"Nej, jag kan inte instämma i allt vad den katolska kyrkan lär, detsamma gäller 'trosrörelsen' och den karismatiska rörelsen, men jag varken kan eller vill generalisera och fördöma var och en som tillhör dessa rörelser."
---
Jag hoppas att Du inte upplever att jag
"generaliserar och fördömer var och en som tillhör dessa rörelser"? För då tror jag nog Du missat ngt väsentligt i vad jag skrivit här genom åren!

Under det här ämnet fanns en hel del i sak att ventilera (liksom under nästan alla nu "aktuella" ämnen).

Tycker bara ämnesrubrikerna borde locka till kärnfulla samtal. Men det sker tyvärr inte och det tycker jag personligen är tråkigt och förvånande.

Att åter försöka få tillstånd ett sakligt samtal i den här tråden ger jag nu upp efter att ha försökt ett par ggr. Hoppas det kan lyckas bättre under ngn. annan tråd.

Allt gott till Dig Karin R. och alla andra!

HaFo

Re: Ljuset lyser i mörkret

Om man inte har till kallelse och uppgift, att märka ut - avslöja - de fällor Ormen har lagt ut för Guds blodköpta får; och varna för dessa, villoläror och falska lärare och apostlar,

kan man åtminstone låta bli att i naiv okunnighet välsigna fårfällorna.

--

Tack f.ö. SL Blomqvist för Dina inlägg och varningar; den som inte lyssnar/tar vara på det Du skrivit, tror jag inte ens skulle lyssna om en död stod upp som en bekräftelse på sanningshalten i det Du skriver:

Du har ju bättre stöd än så, Du har Bibelordets stöd för det Du skriver. Har tagit mig friheten att skicka ett antal av Dina inlägg till pingstledare över hela landet. De är ju på sätt och vis inte Dina, utan Guds verks, och de ska därför verka det verk var till de blivit utsända: att tillrättaföra Guds vilsna får.

Med brodershälsningar!

Re: Ljuset lyser i mörkret

Tack S-E Sköld !!

Din hälsning värmer och stöder mig !!

Med brodershälsningar!

Re: Ljuset lyser i mörkret

Karin skriver "Mitt liv tillhör inte en viss rörelse eller ett speciellt samfund utan det tillhör min Frälsare, inte på grund av någon egen förträfflighet för någon sådan har jag inte, utan helt och hållet på grund av Guds nåd."

Håller med helt och hållet. Det bästa som skrivits på länge...

Re: Ljuset lyser i mörkret

Tack Karin R för dina fina inlägg!
Jag håller tillfullo med dig i det du skriver
och även det som J-sson skriver, se nedan.

Oj, det är nog mig de syftar på gällande den katolska katekesen. Vad är det för fel att läsa den? Är det diktatur här? Får man inte tycka olika här? Det verkar inte så...

Ang. undervisning: Jag tror jag ska köpa en DVD ifrån Arken. Jag håller inte med dem i allt men viss undervisning är bra. Man måste pröva allt och behålla det goda, som det står i Bibeln.

Vänligen,
Maria

J-sson skriver:
Karin, tack för ditt fina inlägg!! Jag håller med dig. Det har varit väldigt konstigt bemötande mot dem som inte har samma åsikt som Marija, Sköld, Harry, mfl..

Men tyvärr är det inte någon idé att försöka diskutera de där sakerna med Marija, Harry och Sköld mfl.. Det kommer bara att sluta med pajkastning, stereotypa citat ifrån Bibeln och ord som "nähä, det var vi inte alls gjort...".

Jag upplevde nu Karin att människorna blev träffade av din insändare. Det var ord drivna av den helige Ande som du förmedlade och det väckte saker i människors liv. Därav reaktionerna. Fortsätt att vandra i Jesus!

Re: Ljuset lyser i mörkret

Det Karin skrev, är en självklarhet!

Och det är detta den här sidan egentligen handlar om; att avslöja alla falska jesusgestalter som strävar efter att fånga fåren - locka dem till sig - och föra dem vilse;

som det skedde med Adam och Eva, och sedan ned genom tiderna, så att JESUS anser Sig tvungen att varna särskilt inför ändetiden; d.v.s. den tid i vilken vi nu lever.

--

Och Han har uppenbarligen sänt tjänare för denna Sin stora saks skull, varav HaFo och SL Blomqvist tydligen är två.

Det som är viktigt för sådana "basuner" är att vara frimodiga, och inte låta sig tystas av andligt "snömos".

Typ Ulf Ekmans: "Vi bara välsignar", allt och alla, för att slippa rannsaka Skrifterna och bli ställd inför Skrifternas - Guds Ords - ljus:

som ju avslöjar allt, även "hjärtats uppsåt och tankar." Man är hellre kvar i sina lögnläror.

--

Ulf Ekman t.ex. säger sig tjäna Jesus, men lyder inte själv det JESUS, Bibelns JESUS KRISTUS, har sagt. Medan denne JESUS, Bibelns JESUS säger: "Den som älskar mig, håller mitt ord".

Och det är Hans Ord, Jesu Ord, som skall frälsa oss. Vare sig de kommer direkt från Honom, nedtecknade i Bibeln, eller via Hans apostlar, Bibelns apostlar:
d.v.s. det Han genom dessa undervisade.

Han har inte ändrat den undervisningen, utan den skall i allt uppfyllas.

Den som håller fast vid den, även in i ändetiden, skall bli frälst:

så står det skrivet i Guds Ord.

Så håll ut med det och fast vid det, "basunblåsare"! För den tiden är här, när man inte vill höra Sanningen; För den tilltalar inte "köttet", har aldrig gjort det och kommer aldrig heller att göra det.

Re: Ljuset lyser i mörkret

Maria skriver "Ang. undervisning: Jag tror jag ska köpa en DVD ifrån Arken. Jag håller inte med dem i allt men viss undervisning är bra. Man måste pröva allt och behålla det goda, som det står i Bibeln."

Tack för din uppmuntran. :-)

Framförallt är det både intressant, utvecklande och nyttigt att ta del av vad andra frälsta (kristna) upplevt.

Om du har bredband finns det möten utlagda på deras hemsida. På startsidan finns det längre ner (rubriken "Aktuellt TV-program" och länken "Se fler TV-program"). Söndagens Gudstjänst går i repris och finns under länken "WebTv" uppe i menyn. Man sänder Gudstjänstena live söndagar 10:30 och man sänder också de flesta konferenserna.

Jag tycker du skulle köpa någon ifrån Jesus Helar och Upprättarkonferensen (JHU). Jättebra möten tycker jag!

mvh
J-sson

Re: Ljuset lyser i mörkret

Maria !

Jag ville bara friska upp Karins minne angående KK s katekes, det var allt ... Mej veterligen har jag inte lagt ngn värdering i att du läser den , utan det gjorde du nog själv ?
För mig får du läsa vad du vill Maria vi lever i ett fritt land och för att kunna bilda sig en uppfattning , ta ställning , argumentera för eller emot måste man typ i "studiesyfte" ta reda på vad den eller det säger och lär . Såklart .

Nu har du ju skrivit att du inte bara läser KK s katekes utan även praktiserar den läran m.a.o du har tagit den till dig och bakom varje villolära finns en villoande , när du ex. ber jungfru Maria om förbön och NATURLIGTVIS får du göra som du vill ,jag försöker bara få dig att inse att det inte är förenligt med Bibeln och det är ingenting Herren Jesus önskar du ska hålla på med .

Allt gott önskar jag dig, jag tycker det är trevligt att du vill delta här på sajten .

Marija

Re: Ljuset lyser i mörkret

Det gick tydligen en del förbi att jag faktiskt vid två tillfällen tackade Karin R. för hennes inlägg.

Hennes ord: ...

"Mitt liv tillhör inte en viss rörelse eller ett speciellt samfund utan det tillhör min Frälsare, inte på grund av någon egen förträfflighet för någon sådan har jag inte, utan helt och hållet på grund av Guds nåd. Det har jag fått erfara dagligen i mitt liv och under de här påskdagarna fått tacka Gud för."

... är ju glädjande "mitt i ***** ord".

Jag hade två frågetecken. Det ena var om hon syftade på mig med orden om att generalisera och döma alla som är med i trosrörelsen och katolska kyrkan. Då menar jag att man missat ngt väsentligt i vad jag skrivit om man uppfattar det så.

Det är inte människorna jag reagerar mot, utan den undervisning och de läror som där förmelas. Och det har jag svart på vitt visat på och detta som kontrast till vad Bibeln lär.

Min undran bestod i varför det inte samtalades i sak här kring vad ämnet handlade om.

Det handlade i vart fall inte om att göra reklam för Arkens verksamhet. Men den som ser det som sin livsuppgift att göra det, istället för att samtala i sak om kärnfrågorna kring kristen tro och hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen, må ju göra det, om det är vad som känns viktigast för den människan.
---
Vad som känns viktigast för mig är att peka på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Visa på hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen, så människor inte ska behöva fastna i dessa förförelser, förblindade av anden bakom dessa företeelser, utan förbli fasta kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Men så fort detta i sak blir avhandlat, så uppstår en massa jidder om en massa annat, som inte har med kärnfrågorna att göra. Märkligt! Varför?

HaFo

Re: Ljuset lyser i mörkret

Till Marija: Tack ändå för att du respekterar min åsikt *ler*. Det blev jag uppmuntrad av. Nej, iofs står det väl inte helt klart och tydligt i Bibeln att man kan be till Jungfru Maria men (som jag har nämnt i ett annat forum) så är det mycket annat vi kristna gör som inte står i Bibeln, t ex firar Jul, går till Gudstjänst på söndagarna (märk väl att söndagen räknas som vår vilodag men den egentliga vilodagen för de första kristna var Sabbaten el "Shabbat". Det som de första kristna firade på "den första veckodagen" var vår Herre Jesu Kristi uppståndelse och mig veterligen inte någon vilodag). Det står ej heller i Bibeln att vi ska fira nyår. Vad jag har förstått är detta ett senare "påhitt". (Rätta mig om jag har fel!).

Till J-sson: Jo jag ska nog köpa ngn DVD av Arken. Har varit där en gång på helandedagar och det var helt underbart. Jag var så fylld av Den Heliga Ande att det kände som det skulle bubbla över.

Ha det jättegott allesamman!
Vänligen,
Maria

Re: Ljuset lyser i mörkret

När jag läser detta av Maria :
Citat :
"Jag var så fylld av Den Heliga Ande
att det kände som det skulle bubbla över"
, så får jag tyvärr en känsla av att detta troligen
egentligen handlar om en ockult upplevelse , dels
med tanke på på den plats "Arken" som hon fått
upplevelsen på och dels på det intryck jag får av
hennes framtoning på forumet----

Kraftfulla andliga manifestationer
i sig är alls ingen garanti för att andligheten
är rätt , man kan också få kraftfulla upplevelser
fast andligheten är av ockult ursprung , jag har
själv på grund av trosrörelse inspirerade sammanhang
upplevt starka andliga manifestationer så det känts
ordentligt i kropp och sinne , tyvärr så har jag också
erfarenhet av att man få ordentligt med "baksmälla
när det handlar om "ockult , giftig , andlig bubblande
champagne med kristen etikett på flaskorna"
En del personer tycks inte ? råka ut för "andlig
baksmälla av , "ockult , giftig , andlig bubblande
champagne med kristen etikett på flaskan"
Kanske "baksmällan" kommer senare ,
rentav i evigheten ?, alltså för den som
inte nyktrar till i tid--

Re: Ljuset lyser i mörkret

SL skriver "'Jag var så fylld av Den Heliga Ande
att det kände som det skulle bubbla över'
, så får jag tyvärr en känsla av att detta troligen
egentligen handlar om en ockult upplevelse , dels
med tanke på på den plats 'Arken' som hon fått
upplevelsen på och dels på det intryck jag får av
hennes framtoning på forumet----"

Nej, det är det inte alls. Det är "bara" namnet "Arken" du häktat upp dig på. Ett förslag är att du tar reda på fakta innan du säger sådana dumheter. Annars riskerar du bara att lura människor.

SL skriver "Kraftfulla andliga manifestationer
i sig är alls ingen garanti för att andligheten
är rätt..."

Men när det sker i namnet Jesus (bibelns Jesus) är det alltid rätt. Helande exempelvis är inget fel, utan finns omnämnt i bibeln.

SL skriver "...jag har själv på grund av trosrörelse inspirerade sammanhang upplevt starka andliga manifestationer så det känts ordentligt i kropp och sinne , tyvärr så har jag också erfarenhet av att man få ordentligt med 'baksmälla' när det handlar om 'ockult , giftig , andlig bubblande
champagne med kristen etikett på flaskorna'.

Härligt att du drar alla över en kamm... Är en fel, så är alla andra fel också. Härligt, bra jobbat!! :-)

Re: Ljuset lyser i mörkret

I Markus 4:15 ser vi en av de saker som vi kan råka ut för i mötet med den onde "Men när de hör det (Guds ord), kommer genast Satan och tar bort ordet som är sått i dem."

Djävulen försöker ta bort det goda som vi får av Jesus. Man får vara på sin vakt, så att man inte blir "robbad" andligt sett.

Re: Ljuset lyser i mörkret

J-sson

När jag tex ser vilken avog attityd du uppvisar
mot tex S-E Sköld som är en Herrens tjänare
som står upp för ett rent evangelium , så
inser jag vilket slags ande du är driven
när du gör detta
Jag inser att det är meningslöst att debattera
med dig eftersom du är förblindad av mörkret
och inte ser var du går---
Jag har inte för avsikt att låta mig dras ner på
din nivå och ägna mig åt meningslöst käbbel---
Och jag avslutar härmed allt meningsutbyte
med dig-----
Du behöver först nyktra till och komma loss ur
den djävulens snara som du sitter fast i innan
det är meningfullt att försöka kommunicera med dig----

Re: Ljuset lyser i mörkret

J-sson !
Sen till att Du inte befinns strida emot Gud själv.

Mvh Marija

Re: Ljuset lyser i mörkret

SL skriver "När jag tex ser vilken avog attityd du uppvisar mot tex S-E Sköld..."

I princip har jag bara vänt på samma resonemang jag har blivit bemött med. Och dina reaktioner bevisar ju att samvetet dömer ut de metoderna "ni" gör i Guds namn.

SL skriver "...så inser jag vilket slags ande du är driven när du gör detta..."

Vill man hitta fel, så gör man det. Som sagt, ert samvete verkar döma ut "era" metoder.

SL skriver "Jag inser att det är meningslöst att debattera med dig eftersom du är förblindad av mörkret och inte ser var du går---"

Du själv är förblindad av mörket och du vet inte vart du vandrar.

SL skriver "Jag har inte för avsikt att låta mig dras ner på din nivå och ägna mig åt meningslöst käbbel---"

Här var det rejäl holmgång och råsopar må jag säga. :-) Det paketet kommer inte ifrån Jesus, så jag tar inte åt mig.

SL skriver "Du behöver först nyktra till och komma loss ur den djävulens snara som du sitter fast i innan det är meningfullt att försöka kommunicera med dig----"

Du behöver komma loss. Jag själv har varit i en grupp som i många stycken reagerade likadant som många av er (och såsom även du reagerar). Därför ber jag dig att komma till sans och nyktra till. Jag nyktrade till då tack vare att människor reagerade och talade med mig, och det är jag tacksam för. Det var en stark upplevelse jag fick göra då och vände om helt och hållet.

Re: Ljuset lyser i mörkret

Stay cool Sigfrid! Vad Du förmedlar är av den tyngden och från en källa som många inte har hittat, så Du ska inte vara förvånad över att Du blir angripen och provocerad, istället för att människor bemöter Dig i sak!

---
Fortsätt att "reagrera" J-sson! Hoppas att Du drivs av samma intention som jag gör när jag skriver här:

"Min enda längtan är att peka på vem jESUS är, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Och att enligt min fulla övertygelse om förförelse, som angriper denna kärnpunkt i kristen tro, att det sker i trosförkunnelsen och katolicismen och då peka på det, så att inte människor ska behöva snärjas av det."
---
Ge gärna J-sson, kommentarer i sak på det ämne, som jag nyss startade "en personlig trosbekännelse". Var står Du i Din syn på varje punkt kring de spörsmål, som jag där berör? Eller är Du inte egentligen intresserad av kärnfrågor kring den kristna tron?

Vore även intressant om Maria och alla andra ville ge sina synpunkter på varje punkt som där berörs.

Ingen kan i vart fall klaga på, att där inte skulle finnas underlag för att samtala kring viktiga frågor kring kristen tro!

Om det nu verkligen är det som man är ute efter med sitt skrivande på sidan?????
---
Så fort kärnfrågor i den kristna tron i sak blir avhandlat här, så uppstår en massa jidder om en massa annat, som inte har med kärnfrågorna att göra. Märkligt! Varför?
---
Det enda som närmar sig ngn form av â€sakfråga†i jiddret här ovanför är två saker: dels Marias kryptiska förklaring till varför vi ska be Maria om hjälp i förbön:

â€Nej, iofs står det väl inte helt klart och tydligt i Bibeln att man kan be till Jungfru Mariaâ€

Och hon fortsätter med en harang av saker som inte står i Bibeln att vi ska göra, men ändå gör det.
---
Vad Maria här â€dribblar bortâ€, är Bibelns otvetydighet och varning för att ta kontakt med kroppsligt avsomnade andar!!!

Maria, Jesu jordiska moder, är en vanligt kroppsligt avsomnad syndfull människa (därigenom kunde Jesus födas in "i syndigt kötts gestalt"), som enligt Bibeln, är i väntan på kroppens uppståndelse och ingång i den himmelska världen, genom tron på Jesus.

Bibeln är klar över att de kroppsligt avsomnade, i väntan på den kroppsliga uppståndelsen, inte kan förmedla sig till eller har ngt att skaffa med denna tiden och rummet. Att söka Marias â€umgängeâ€, är inget annat än spiritism!
---
Den ende kroppsligt avsomnade, som vi ska ha kontakt med, är Jesus själv, som kroppsligen uppstod, efter att i sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet ha "fördömt synden i köttet" (i arvet efter Maria).

Han är den â€första nya människanâ€, som har gått in i himmelen (som vår ställföreträdare - besegrade Han syndens konsekvenser och den andliga döden - genom att den aldrig kan ske i Hans syndfria rättfärdighet och Gudomlighet och kunde så bära fram det försonande offret av Kristi - Gud och människa förenade - kropp och blod på korset).

Han är den ende som gått tillbaka till den härlighet Han hade hos Fadern innan världens grund var lagd och vars Ande nu är utgjuten i Jesu namn.

(Maria varken "fördömde synden i köttet" eller kunde bära fram offret av en "Gudamänniskas" - Gud och människa förenade - kropp och blod som syndoffer på korset - hon är bara en vanligt syndig människa som fick nåden att bära fram världens Frälsare)
---
Det är Honom, Jesus Kristus, den Han ÄR – Gud själv –som vi ska anropa, i det namn som är upphöjt över alla andra namn, namnet Jesus.

Som inte bara är ljud man uttalar, utan knutet till den Han ÄR och det offer av Kristi persons kropp och blod som offrades på korset.
---
Maria finns inte i Himlen, utan i paradiset (förgården till himlen) och väntar på kroppens uppståndelse och ingång i den himmelska världen. Vi kan inte â€nå†henne och hon kan inte â€nå†oss.

Försöker vi med ngt sådant, som Bibeln varnar för, nämligen, att ta kontakt med Marias kroppsligt avsomnade ande, så hamnar vi i â€onda andars spelâ€, med â€gråtande, oljeflödande madonnor och stigmatisering av Jesu sår.

Detta är ockultism i â€kristen dräktâ€!!

Men det bekymrar tydligen inte kristna idag, utan försvaras, inte bara av Maria här, utan av andliga ledare. Skrämmande! Men samtidigt ett naturligt led i avfallet!
----
Det andra som i sak här framfördes var Sigfrids sanningsfulla ord:

â€Kraftfulla andliga manifestationer i sig är alls ingen garanti för att andligheten är rätt, man kan också få kraftfulla upplevelser fast andligheten är av ockult ursprung.â€

Han blev ju nästan â€halshuggen†av vissa här för detta sanna uttalande.

Människor verkar blinda inför Bibelns ord och varning för att â€fienden ska förvilla jämväl de utvalda genom tecken och underâ€.

Människor har blivit så duperade av trosförkunnelsens tal om â€övernaturligtâ€, så att de tydligen är på väg att svälja allt, utan att fråga efter källan, till att tro att â€allt vidrörandeâ€,
â€härliga upplevelser†och â€övernaturliga manifestationerâ€, skulle vara med automatik från Gud.

Satan har inget emot att människor har det â€härligt och gottâ€, bara de missar målet!!! Han är nog beredd att ge människor "överflöd på livets alla områden", bara de missar målet - gemenskapen med Gud.
---
Att det finns en fiende som försöker kopiera Guds verk, föresvävar tydligen inte de som blivit förförda i sitt sinne och hjärta av antikrists ande i spåren efter katolicismen och trosförkunnelsen!

Och inte verkar en såm människa, heller vara speciellt intresserade av att samtala kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Nej, det verkar som att de som blivit förförda, hellre försvarar förförelsen och hackar på dem som varnar för den, än att verkligen ge sig i kast med vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

HaFo

Re: Ljuset lyser i mörkret

HaFo skriver "Stay cool Sigfrid! Vad Du förmedlar är av den tyngden och från en källa som många inte har hittat, så Du ska inte vara förvånad över att Du blir angripen och provocerad, istället för att människor bemöter Dig i sak!"

Vem provocerar och angriper, istället för att bemöta dig i sak? Jag kan inte se att han blivit värre bemött än det sätt som ex han och Sköld bemöter andra.

SL:s senaste inlägg var i stora delar angrepp och hur skall man bemöta sådant? Att angripa sina bröder/systrar i Herren med ord som att man gör ockulta upplevelser, att det man upplever med Jesus är orent, är inte från några djupare källor. Kanske det eko från avgrunden som Marija skrev till mig? Jag vill inte förandliga saker, utan bara se det som lite okunskap.

Nu har jag slängt ut några frågeställningar som kunde vara intressanta att se svaret på. :-)

Re: Ljuset lyser i mörkret

Istället för att föra samtal i sak, vilket Du mer än en gång beretts, J-sson, så väljer Du att uppehålla Dig vid vilka som och hur, alla andra än Dig, uppför sig illa.

Varför inte nu gå in på "en personlig trosbekännelse" och där i punkt för punkt, deklarera var Du egentligen står kring kristen tro (om det nu var det, som Du egentligen var intresserad av att dela med Dig, med Ditt deltagande på sidan??)

Gör det istället för att bara hålla på och hacka på allt och alla som Du gör!

Fast så får man ju inte säga till stackars J-sson. För då är man ju stygg mot honom och med i "en grupp", som man måste försvara sig mot!

Nå, människor är knappast blinda och döva!

Men Du är en "kul ********* som hela tiden "biter svansen av Dig själv" och de sammanhang som Du försöker göra PR för.

Har Du frågat Linda vad hon egentligen anser om Dina inlägg och den "PR" för Arken som Du gör i dessa inlägg?

Sköt riktigt om Dig J-sson! Du är en viktig Guds skapelse som Jesus har offrat sin kropp och sitt blod för!

Fokusera mer på det, än att se alla andra som försvarar evangeliet, som "illsinta grupper", som man måste försvara sig mot.

HaFo

Re: Ljuset lyser i mörkret

HaFo skriver "Istället för att föra samtal i sak, vilket Du mer än en gång beretts, J-sson, så väljer Du att uppehålla Dig vid vilka som och hur, alla andra än Dig, uppför sig illa."

Du svarade inte på mina frågor jag ställde i mitt förra inlägg. Vänligen svara, gärna även Sköld och SL.
Tack på förhand.

Re: Ljuset lyser i mörkret

J-sson skriver:

"SL:s senaste inlägg var i stora delar angrepp och hur skall man bemöta sådant? Att angripa sina bröder/systrar i Herren med ord som att man gör ockulta upplevelser, att det man upplever med Jesus är orent, är inte från några djupare källor."

Jag håller med dig J-sson! Blir mycket bedrövad när jag läser vad SL skriver. Men jag betackar mig för sådana lögner! Jag vet att Jesus helar och upprättar än idag och att man kan bli så fylld av Den Helige Ande att man t ex bubblar över av glädje eller faller i golvet.(Det står i Apostlagärningarna om hur Den Helige Ande verkade i de kristna och att folk trodde att de hade druckit sig berusade på sött vin.) Jag har upplevt båda delarna och anser inte att det är ockulta upplevelser! Isåfall skulle merparten av kristenheten hålla på med ockultism!!!

Ang. detta med katolicismen: Jag hedrar Ulf Ekman för att han bjöd in t ex biskop Anders Arborelius. Det tyder på en mognad. Men när jag nu har skrivt detta måste jag förtydliga att jag därmed är frågande till delar av Ulf Ekmans undervisning.

Detta med att be Maria om förböner: Jag har förklarat innan hur jag ser på det hela och hänvisar till mina tidigare inlägg.

Jag tycker fortfarande att det finns en underton på detta forum att så fort man inte håller med då håller man på med villfarelse???!!!!

Vänligen,
Maria

Re: Ljuset lyser i mörkret

Om inte det hade varit möjligt, det som SL varnar för, att en främmande ande kan bedra "jämväl de utvalda",

då hade aldrig JESUS och Hans apostlar behövt varna för detta, och då hade aldrig Uppsala livets ord och Knutbyhändelsen varit möjliga.

Läser man t.ex. Åsa Waldaus "Tirsaprofetia" så saknas inte där påstådd jesusupplevelse och jesusrelation; men vilken Jesus?

Ja, i vart fall inte Bibelns.

Re: Ljuset lyser i mörkret

Sköld skriver "Läser man t.ex. Åsa Waldaus "Tirsaprofetia" så saknas inte där påstådd jesusupplevelse och jesusrelation; men vilken Jesus? Ja, i vart fall inte Bibelns."

För att Åsa Waldau är/var fel, vad har det för betydelse i detta fallet vi disktuerar nu!? Är allt fel bara för att hon är/var fel!? Det är inte nyttigt att vara så generell...

1 2