Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: de toekomst van de contrabas

Dan krijg je toch zo'n bas waar Dave Holland op speelt, lijkt me. Daar kun je nog op strijken ook.
Zie http://www.youtube.com/watch?v=uLV5agIET3w&feature=related
Klinkt nog niet een beroerd. De baby bass, die vaak gebruikt wordt in de salsa, heeft denk ik ongeveer het model dat jij bedoelt, zie
http://www.wikizic.org/Ampeg-Baby-Bass-1964/gallery-1.htm
Die bassen klinken gek genoeg veel meer als een EUB dan de bas waar Holland op speelt. Ze hebben wel een geinig percussief geluid, wat natuurlijk de reden is dat hij vaak bij salsa wordt gebruikt. Maar voor jazz vind ik zo'n bas niet geschikt.
Ik ben zelf nogal gehecht aan mijn klankkast: thuis repeteer ik altijd akoestisch en dan vind ik de sound en het volume dat ik nu heb prachtig. Bovendien repeteer ik vaak met akoestische formaties en dan laat ik mijn versterker thuis (als er geen drummer bij zit).

Re: de toekomst van de contrabas

Met een kortere mensuur kun je waarschijnlijk ook gebruik maken van basgitaarsnaren? Er staat dan minder minder spanning op, en daardoor kun je de constructie van de romp ook nog weer lichter uitvoeren.

Ik ben ook benieuwd naar jullie mening over de vorm van de eindpin. Behalve de rechte pin heb je ook de gebogen eindpin uit de Rabbathschool, de zgn. Laborie-eindpin. Het gewicht en de kanteling van de bas vang je met je heupen op, zodat je niet met je duim het gewicht hoeft te houden. Dat is vooral een voordeel voor het zware, klassieke model contrabas. Maar als we nu toch een contrabas van de toekomst ontwerpen, waarom dan ook niet een hele andere pin? Ik zie bij sommige EUB'en een soort driepootconstructie. Zie bijv. http://thinkns.com/instruments/systems.php#end. Geeft dat meer vrijheid of beperkt het je? Roept u maar.

Re: de toekomst van de contrabas

Die Ampeg Baby Bass heeft een metalen kam als ik het goed zie: http://www.thebasspalace.com/product_info.php?cPath=28&products_id=182. Wat vind je daar van?

Re: de toekomst van de contrabas

Ook interessant! Misschien draagt die metalen kam inderdaad bij aan het percussieve karakter van de baby bass – en klinkt dat instrument dus minder percussief als de kam van hout is. Anders is die bas trouwens m.i. onbruikbaar voor lyrische muziek.

Re: de toekomst van de contrabas

Wat ik graag veranderd zou zien is een contrabas die niet alleen naar voren projecteert maar ook naar de bespeler toe. Dus een klankgat aan de bovenkant o.i.d.
M'n contrabas gaat hard genoeg om akoestisch te spelen maar ikzelf hoor er eigenlijk het minste van.

Ik heb zelf ook een EUB maar er gaat toch niets boven een resonerende klankkast tegen je aan. Alles wat je weglaat geeft me toch een kaal gevoel zal ik maar zeggen.

Dus ik ben erg conservatief op dat gebied blijkbaar....

Re: de toekomst van de contrabas

De bas van Dave Holland en de Ampeg Baby Bass hebben toch beiden uitsparingen voor een strijkstok. Ik denk dat men verwacht dat de bas beter verkoopt als hij toch nog behoorlijk op een gewone contrabas lijkt en misschien is dat ook wel zo. Maar als je echt iets wilt maken dat in een vliegtuig mee te nemen is en dat toch nagenoeg hetzelfde klinkt al een gewone contrabas dan zul je op iets heel anders uitkomen.
Als deze nieuwe ellipsvormige bas werkelijk qua klank zou voldoen dan zal men misschien accepteren dat hij een sterk afwijkende vorm heeft. Maar om dit aan te tonen moet je een ontwerp maken en een prototype bouwen en daar voel ik me niet toe geroepen.

Re: de toekomst van de contrabas

De bas van Holland is ontworpen om zo het vliegtuig mee in te kunnen en dat kan dan ook zonder extra kosten. Die uitsparing is fijn voor strijkers, wij niet-strijkers hebben er geen last van lijkt me. Hij klinkt echt nagenoeg hetzelfde als een gewone contrabas, luister maar op youtube. Ik heb hem live versterkt meegemaakt (klonk prima), akoestisch niet. Hij zal wel minder volume hebben dan een gewone bas, vermoed ik.

Re: de toekomst van de contrabas

Het al of niet te vervoeren in een vliegtuig is maar één aspect dat telt. Wat is trouwens het criterium wanneer ze hem wel of niet willen meenemen en hangt dat niet ook van de maatschappij af? En gaat hij dan mee in het ruim of als handbagage?

Het gaat er gewoon om of je niet iets veel kleiners kunt maken als je er van af ziet dat er op gestreken kan worden en als je af ziet van de normale mensuur van een 3/4 of een hele bas. Ik denk nog steeds dat er een versterkt goed klinkende bas te bedenken moet zijn met ongeveer de afmetingen van een cello en dat dat voor elk soort transport zo zijn voordeel heeft.

Re: de toekomst van de contrabas

Het gaat om 2 dingen bij het vervoer van de bas in het vliegtuig: de omvang en het gewicht. Inderdaad verschilt het nogal van maatschappij tot maatschappij wat ze mee willen nemen. Bassen op het formaat van een cello zijn er al, voor kinderen. Er zijn namelijk ook 1/2 contrabassen en zelfs 1/4 bestaat.

Re: de toekomst van de contrabas

Vanavond ben ik naar een concert van het kwartet van Deborah Carter geweest in café Van Bracht in Aarle Rixtel. De bassist, Mark Zandveld, speelde daar op een speciale EUB, een Takamine B12. Dit is een akoestische fretloze basgitaar waar een lange pin onder zit zodat hij als een EUB gespeeld kan worden. Info over deze basgitaar is te vinden op: www.takamine.com/archive/acoustic/b10 Mark Zandveld geeft een beoordeling van deze basgitaar op: www.bgra.net/2004/review.php?id=43&type=abg

Het geluid van deze basgitaar zit tussen dat van een echte contrabas en van een fretloze basgitaar in. Ik vond het best goed klinken. De speeltechniek lijkt op die van een contrabas alleen worden alle vier de vingers van de linker hand gebruikt. Ik heb er in de pauze even akoestisch op gespeeld maar ik kon niet goed horen hoe hij dan klinkt omdat er nogal wat lawaai was. Veel volume zat er akoestisch niet in. Volgens Mark is dit het beste wat er te krijgen is als het niet groter mag zijn dan een forse basgitaar. Het ding kostte ongeveer 2500 dollar. Hij heeft hem al een jaar of zeven en heeft de pen verlengd omdat die op kleine Japanners afgestemd was.

Er zit standaard een piëzo element in de kam maar Mark had ook nog een extra piëzo onder de kam geplaatst (die hij vanavond niet gebruikte). Hij gebruikt zwarte nylon snaren.

Dat het met een dergelijke toch tamelijk kleine klankkast al heel aardig gaat is voor mij een aanwijzing dat het met een dikkere en misschien wat bredere kast nog veel beter moet kunnen.