Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Een andere manier om snaren aan het staartstuk te bevestigen (Rabbath)

Ik heb het collega van prof. Kragten eens goed dorogenomen, maar kom er nog niet helamaal uit. Excuses, voor mijn beprekte intelligentie....

De vraag die ik heb is, wordt de snaarspanning minder door deze Rabbath manier van snaren bevestigen?

Dan is dit voor mij persoonlijk wel een vondst en wil ik dit wel eens uitproberen.

@Philip: inderdaad - ik speel niet ontspannen genoeg, ik ga je lessen over ontspannen spelen weer eens doornemen. Toch is de contrabas een extreem blessure gevoelig instrument. Niet voor niets besteden Rufus Reid en Gary Peacock in hun DVD's veel aandacht aan dit onderwerp.

Lang leve de powerball...

Re: Een andere manier om snaren aan het staartstuk te bevestigen (Rabbath)

Inderdaad, het instrument kost veel kracht en daarvoor is een blessure zo opgelopen – en is het extra belangrijk om maximaal ontspannen te spelen!

Re: Een andere manier om snaren aan het staartstuk te bevestigen (Rabbath)

De snaarspanning ofte wel de kracht F1 in deel 1 wordt niet beïnvloed door het zadel op te hogen. Alleen de kracht F2 in deel 2 wordt minder en daardoor wordt ook de kracht waarmee de losse kam op het bovenblad drukt minder. Maar een contrabas wordt niet voor niets zo gebouwd als wij hem kennen. Als de hals onder een andere hoek aan de kast gezet zou worden dan zouden de hoeken alfa en bèta veel kleiner kunnen zijn waardoor de kracht tussen de kam en het bovenblad ook veel kleiner zou zijn. Maar bij een gestreken bas zou je dan met de strijkstok te snel tegen de kast komen. Als je een contrabas zou optimaliseren voor iemand die alleen maar plukt, dan zou hij er heel anders uit zien.

Als je vindt dat de snaren te zwaar spelen dan moet je de losse kam verlagen of snaren kiezen die bij dezelfde toonhoogte een geringere kracht vergen om ze in te drukken. Ik heb pas nog eens gespeeld op een contrabas met darmsnaren en die speelde zeer licht.