Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Microfoon

Goed ik heb een aardig idee ontwikkeld over een middenweg die misschien wel het meest optimum geluid gaat produceren. Gedeeltelijk zijn deze pogingen al vaker uitgeprobeerd maar ik denk nooit op de juiste manier. Zowel de combinatie van de Wilson pickups met een microfoon als de combinatie van Wilson met pickup element onder de kam (zoals de realist of wat ik gebouwd heb) biedt denk ik een zeer goede mogelijkheid een subliem geluid te maken maar niet door ze zomaar te mengen zoals men vaak probeert. De twee opnemers nemen immers beiden al het geluid op en mengen geeft dan per definitie kamfiltering wat onvermijdelijk weer onnatuurlijk klinkt. Dus dat moet een beetje anders. De tools daarvoor heb ik alleen de Wilson niet. Nog even mijmeren hoe ik daar aankom....

Re: Microfoon

Het ding is nog idioot duur ook...

Re: Microfoon

Dat is te begrijpen. Het is een complex te maken product i.v.m. vrijwel alle andere beschikbare pickups. Het is zeer nauwkeurig gemaakt en je krijgt er een ruimer bij om nauwkeurige gaten te kunnen maken, wat overigens cruciaal is voor een goede werking. Niettemin zijn er bassisten die het resultaat niet goed vinden gezien het commentaar en de aanbieding van Francis Luyten in 2008 om het voor 250 euro te verkopen. Ik neem aan dat hij hem allang kwijt is.

Re: Microfoon

Hi Rob,

Eerstens; ik ben een volslagen leek op het gebied van elektronica dus vergeef me "domme" vragen. Ik heb met belangstelling je website gelezen over het bouwen van een contrabas microfoon en overweeg samen met iemand die er wel verstand van heeft dit te bouwen. Ik heb echter een vraag: ik heb gekeken naar de microfooncapsules die je aanbeveelt en zie dat deze een bereik vanaf 100Hz hebben. Ik heb ook ergens gelezen dat de lage E een frequentie heeft van 41Hz, Is er een speciale reden dat je een microfoon hebt gekozen met een bereik vanaf 100Hz?

Re: Microfoon

Ronald,
Grofweg kun je microfoons onderscheiden in drukgevoelige en gradiëntgevoelige. De eerste worden voornamelijk toegepast als rondomgevoelig microfoon. Deze zijn fundamenteel recht tot dichtbij 0 Hz. De gradientgevoelige zijn richtgevoelig waarbij de frequentiekarakterstiek in principe oploopt met 6dB/octaaf ( naar hoog toe) of liever gezegd ze vallen eigenlijk al af vanaf 20kHz naar laag toe! Dit wordt door speciale mechanische maatregelen gedeeltelijk gecompenseerd in de capsule zelf. Vrijwel alle "capsules" in deze categorie (richtgevoelige microfoons) worden gecompenseerd tot ca 200Hz. Die frequentiekeuze is niet zomaar gemaakt, maar omdat vanaf die frequentie juist het proximity effect gaat optreden die ervoor zorgt dat laag sterk wordt opgehaald als je dichterbij gaat komen. Bij ca 30cm afstand blijkt dan de totale karakteristiek ongeveer een vlakke overdracht tot ca 20Hz te hebben. Dichterbij loopt het laag juist extra op.
Dus ongeacht welk element je koopt, ze vallen dus fundamenteel allemaal af. De karakteristieken van deze capsules worden in "het verre veld" (1 meter afstand) gemeten opgegeven. Vaak worden professionele microfoons voorzien van twee of drie standen voor het laag waarbij de noodzakelijke compensaties voor laag in de voorversterker worden gerealiseerd. Dan kun je dus kiezen om veel laag op te halen op grote afstand ( groter dan 1m) of juist af te laten vallen voor heel dichtbij (zang).

Anders gezegd koop je een richtgevoelige microfooncapsule dan valt hij ALTIJD af vanaf ca 200Hz (-3dB) in het laag. Maar dat is maar goed ook, anders krijg je dichtbij veel te veel boost door het proximity effect. In principe staat op de website van DPA: http://www.dpamicrophones.com/en/Ordbog.aspx?entryid=%7B9CC1DC76-8DCA-4707-A68F-3E896342F49F%7D
een typisch voorbeeld van het proximity effect voor dit soort microfoonelementen.

Bij het gebruik van deze zelfgebouwde microfoon zul je de hoeveelheid laag enorm kunnen beïnvloeden door de positie. Richt je die op het sleutelgat onder de E-snaar dan krijg je een overdosis aan laag om twee redenen. Ten eerste komt er veel meer laag uit de sleutelgaten dan hoog en ten tweede zorgt het proximityeffect nog eens voor een extra boost. Overigens zul je al snel gebruik gaan maken van het richten op het sleutelgat om het rondzingen te verminderen.

Veel succes met de bouw. Ik ben benieuwd naar je belevenissen.

Groet,
Rob