Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Voorversterker

Eigenlijk vind ik mijn opnames van mijn bas met de DPA 4011 al perfect klinken, zo klinkt die bas gewoon, dus ik denk niet dat het 'natuurlijker' kan.
Ik heb de versie van Wilson met onder elke snaar een element, in mijn geval vijf, want ik heb hem op mijn vijfsnarige Cosi zitten. Het leuke daarvan is dat je het volume van elke snaar kunt bepalen door het element er wat minder ver in te drukken. Dat is fijn omdat de lagere snaren bij andere systemen weleens wat meer volume krijgen dan de hogere (of zo lijkt het in elk geval).
De schertler die ik had was deze:
http://www.contrabass.co.uk/schertler_stat_sel.htm
Ik wilde net nog even controleren hoe hij heet, maar ik heb hem zo goed opgeborgen dat ik hem even niet kan vinden.
Jammer dat die AMT ook niet de oplossing blijkt. Ik was er al een beetje bang voor, voor dat boomy geluid, omdat je hem in het sleutelgat moet steken. Als ik dat met een gewone mic doe klinkt het ook boomy, zelfs als als ik hem buiten de bas voor het sleutelgat hou.
De DPA die ik heb (die veel langer is dan deze) plaats ik op ongeveer 20 cm van de toets, gericht op de onderkant van de toets. Bij deze bas is dat de enige plaatsing waarbij de bas op de opnames klinkt zoals hij klinkt, durf ik te stellen na alles grondig uitgeprobeerd te hebben. Ik vermoed dat dat theoretisch onverklaarbaar is, maar ja, het is gewoon zo... We moet ik zeggen dat de Cosi een zeer lange toets heeft, zodat de mic gericht staat op een plek die (net) boven de sleutelgaten zit.
Ik heb weleens met een mic gespeeld, maar dat gaf rondzing problemen en bovendien versterkte hij de drums ook akelig hard, dus dat vond ik niets. Als ik de bas opneem, heb ik geen last van de drums door mijn dekentjes systeem, maar dat is live natuurlijk geen gezicht en veel te veel gedoe.
Bijkomend probleem is dat ik mijn box achter me wil hebben staan, wat de rondzing problemen bevordert. En ik speel nog wel eens met drummers die flink tekeer gaan, dus ik moet een flink volume kunnen halen. Niet oerend hard, maar een zacht volume volstaat ook niet.

Re: Voorversterker

Dit gezegd hebbende, vraag ik me nu af of die AMT niet goed klinkt als je hem op dezelfde manier richt als ik doe bij mijn opnames. Mogelijk is dan het laag inderdaad wat ondervertegenwoordigd, maar daar zit natuurlijk een knop voor (om dat bij te draaien) op de versterker.
Wat is het toch vervelend dat je dit soort dingen niet gewoon even kunt uitproberen in een winkel, maar gedwongen bent om zoiets gelijk aan te schaffen. Echt heel vervelend!

Re: Voorversterker

Rob, ik snap niet goed wat je bedoelt met de kast van de bas als reflector werkt, aangezien het geluid UIT de bas gaat, dus de andere kant op. Hoe kan het dan reflecteren op de kast? Toch pas als het terugkomt?

Re: Voorversterker

Het gaat niet om het geluid wat hij zelf produceert in dat geval maar het omgevingsgeluid dus de drummer en echo van de kamer en staande golven. Bij een richtgevoelige microfoon hoop je een extra scheiding te creëren tussen het instrument en al het andere geluid. Alleen al dat andere geluid reflecteert tegen de bas terug de microfoon in. Dus helpt het nauwelijks en misschien wel helemaal niet een richtmicrofoon te gebruiken die dicht op de bas zit. Of de microfoon het omgevingsgeluid nu direct ontvangt (zoals bij een omni) van of via de reflectie van de de baskast maakt weinig uit.
Alleen als je de microfoon helemaal IN het sleutelgat zou zetten heb je er baat bij.
Daarom is het voor mij nog een vraag of een richtgevoelige microfoon wel wat extras oplevert bij een contrabas.

Verder wil ik het onderwerp eigenlijk weer vervolgen onder "microfoons" waar het thuis hoort. Dus lees daar straks nog even verder.