Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Vals spelen

Er is een klein gebiedje waarin je omhoog en omlaag kunt, terwijl een toon nog steeds zuiver klinkt. Het gaat hier natuurlijk om minieme toonhoogteverschillen. Sommige klassieke solisten intoneren net wat aan de hoge kant, omdat ze er dan goed bovenuit kunnen komen. Wat wel al gauw vreselijk klinkt, is te laag intoneren, terwijl dat een kwaal is van de meeste beginnende contrabassisten (en trouwens ook van andere beginnende musici). Dus als je twijfelt of je op de goede toonhoogte zit, is het vaak goed om eerder een fractie hoger te gaan zitten dan lager.
Overigens zijn klassieke orkesten zelden zuiver. De een is wat valser dan de ander. Ik vind het een verademing als ik eens een orkest hoor dat redelijk zuiver is. Het lijkt me ook haast niet te doen hoor, met zoveel muzikanten op een kluitje die allemaal in je oren toeteren.
Ik speel nu 19 jaar contrabas en heb vanaf het begin op mijn zuiverheid geoefend. Wat ik merk, is dat mijn gehoor wat dat betreft steeds scherper is geworden. Ik speel dus niet alleen zuiverder dan pakweg 10 jaar geleden omdat ik meer ervaring heb op mijn instrument, maar ook omdat mijn gehoor zich blijft ontwikkelen omdat ik me hierop concentreer. Hetgeen ik nóg een goede reden vind om op zuiver spelen te blijven oefenen.

Re: Vals spelen

Ik vind het erg belangrijk om een goed podiumgeluid te hebben om zuiver te blijven. Thuis in je oefenruimte is het al lastig, zeker als je een tijdje niet gespeeld hebt, maar te midden van een hoop geluid is het nog eens extra moeilijk. Zijn er mensen die hier specifiek iets op verzonnen hebben, bv je versterker doorlussen naar een in ear monitor oid?

Hein vd Geyn schrijft trouwens in zijn Bass Method, dat je moet oppassen niet slordig te worden, omdat je kunt wennen aan onzuiver spelen. Dat lijkt me wel goed om in de gaten te houden.

Re: Vals spelen

Ik speel meestal met een pianist en zorg er altijd voor dat ik die in elk geval heel goed kan horen. Ik vind het zelf makkelijker om zuiver te blijven als ik de akkoorden goed hoor (en mezelf natuurlijk ook). Dat betekent dat ik me niet weg laat blazen door de drums, om maar eens wat te noemen.