Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Snaren

Hi Paul, het blijft inderdaad gokken met nieuwe snaren, je weet nooit echt hoe dat uitpakt. De prijs weerhoud je van experimenten. Ik had mijn Velvet Garbo's gehoord op een site die ik in een ander topic had opgepikt, daar was het geluid precies wat ik zocht. De snaren zaten natuurlijk wel op een andere bas wat een groot verschil kan uitmaken. En inderdaad, op mijn bas klonken ze toch anders, overigens ben ik wel heel tevreden. Hoe ben je tot de keuze voor de Anima's gekomen, en wat heeft je doen besluiten je snaren te vervangen? Was dat alleen omdat ze er al 1,5 jaar op zaten of begon je kwaliteitsverlies te merken?

Re: Snaren

Dat kwaliteitsverlies sluipt er zo langzaam in dat ik het haast niet merk. Maar nu ik er nieuwe snaren op heb – wauw, wat klinkt mijn bas een stuk beter!!!!

Re: Snaren

Ronald
Hoe ben je tot de keuze voor de Anima's gekomen, en wat heeft je doen besluiten je snaren te vervangen? Was dat alleen omdat ze er al 1,5 jaar op zaten of begon je kwaliteitsverlies te merken?

Op mijn D snaar kwam een aardige slijtage plek van het strijken, dus leek het mij verstandig om het setje te vervangen. Van kwaliteitsverlies heb ik niet zo heel veel gemerkt. Wat Philip al schreef, waarschijnlijk omdat dat zo langzaam gaat.

De darm benadering van Velvet in de omschrijving sprak me erg aan. De Anima zou geschikter moeten zijn voor het strijkwerk, dus daarom koos ik voor dat model.
De snaren zouden helder en dun zijn, maar in vergelijking met mijn vorige snaren zijn ze dikker en doffer. Dat valt ergens een beetje tegen. Het strijkgeluid is heeser; de strijkstok 'pakt' minder goed, al merk ik dat gaande weg dit steeds beter gaat. Waarschijnlijk raken de snaren een tikkeltje ingesleten waardoor ze ruwer worden en beter pakken.

Het plukken is super cool op deze snaren. Ze zijn veeeel flexibeler, hebben een fijne sustain en je kunt er harder aan plukken (zonder last van je vingers te krijgen).
Dat is dus helemaal top!

Re: Snaren

Nog 'n (simpel) vraagje over snaren.. aan het (boven) uiteinde van een snaar zit altijd een flexibel stukje zodat de snaar er makkelijker op gedraaid kan worden. Althans, ik neem aan dat het daar voor is.

Kan het kwaad dat de snaar zelf ook mee gewikkeld wordt?

Met de loop der tijd is dit redelijk gangbaar denk ik, maar nieuwe snaren moeten denk ik een fractie langer dan het mensuur zijn?
Ik vraag mij dit af omdat bas snaren nogal dik zijn, en wellicht niet tegen het buigen rondom het stemmechaniek kunnen

Re: Snaren

Die vraag heb ik doorgespeeld naar de deskundigen. Is je e-bass aan de korte kant?

Re: Snaren

Antwoord van Jacco van Rikkers gitaarbouw: alleen de kans op knappen is groter bij de mechaniek omdat de snaren daar vaak dikker zijn.

Re: Snaren

Het mensuur van m'n eub is 103cm, die van m'n gewone bas 106. De Velvets had ik eigenlijk voor m'n eub gekocht, maar de flexibele onderkantjes van de snaren waren dermate lang dat ze over m'n brug kwamen. Naast dat waren ze dermate lang dat ze een aardig eind rond het stem mechaniek gewikkeld zouden worden.
Op m'n gewone bas passen ze wel prima, maar de E snaar gaat nu een halve wikkel rondom het stemmechaniek. Gezien de mate dat ik 'm moet bij stemmen vermoed ik dat de andere snaren ook wel rondom het stemmechaniek verwikkeld zullen raken.

Voor m'n eub wil ik alsnog een nieuw setje snaren kopen en overweeg nu de thomastik Belcanto. Ik heb goede dingen gelezen over het strijkwerk van die snaar. Die heeft als het goed is zo'n standaard bolletje die achter de staart blijft hangen. Dan valt hij sowieso goed over m'n brug heen. (de velvets werken met een lusje).
Wel kans dat ze iet te lang zullen zijn en rondom het stemmechaniek verwikkeld zullen raken..