Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Rol van een "hedendaags" bassist ???

Dat mede muzikanten een bas te hard vinden, kan ook door de positie van de versterker komen. Op ±2m afstand hoor ik mijn versterker het beste, dan zit ik op de goede golf. Als een mede muzikant precies in die golf staat, kan ik mij voorstellen dat het te hard over komt.
Misschien zat de vork zo in de steel?

Ik heb pas 'De contrabas' van Patrick Süskindt gelezen... werd er niet echt vrolijker van Sommige stukken waren herkenbaar, dat wel. Het is zijn mening dat zonder de contrabas sectie het hele orkest in elkaar zou donderen omdat zij het fundament (hoeksteen) zijn. Echter gaat alle aandacht/hoogste salaris naar de solist en de dirigent en krijgen de bassisten weinig waardering.
Mocht je het boekje kunnen vinden (het wordt niet meer gedrukt), dan kan ik het je wel aanraden.

Rol van een "hedendaags" bassist ??? is wel een redelijk brede discussie? Ik denk wbtr het hedendaagse, dat de bassist inspiratie en leerstof makkelijker kan vinden via internet. Ook communicatie is makkelijker, daar is dit forum een goed voorbeeld van.

Wat Philip al schreef, ligt het min of meer ook aan het genre welke rol je aanneemt. Ik zag afgelopen vrijdag Cedric Waterschoot in actie met een trio.. Knap hoor, wat hij allemaal doet. Omdat ze met een trio zijn, is zijn bas geen begeleidende rol, maar meer in duet met de trekzak. Na het optreden had ik zo iets van 'ik ga ook een trio beginnen, dan heb ik tenminste ook lekker de ruimte'. Daarmee is mijn spel natuurlijk nog niet 10x beter, maar het zou wellicht wel helpen omdat er minder bandleden zijn die mij (af)remmen
Ach, binnen de band waar ik in speel krijg ik eigenlijk genoeg ruimte hoor, ik moet niet mopperen.

Hier nog een linkje naar KV Express, met Cedric Waterschoot: http://www.dailymotion.com/video/x864yn_trek-n-folk-kv-express_music (met het bekende versterker merk )

Re: Rol van een "hedendaags" bassist ???

He Paul, dat is precies waarom ik het zo lekker vind om in kleine bezettingen te spelen: heerlijk, al die ruimte!

Re: Rol van een "hedendaags" bassist ???

philip baumgarten
heerlijk, al die ruimte!

Letterlijk en figuurlijk zeker? Als bassist loop je snel kans om achteraan in 'n hoekje gepropt te worden en vinden ze je contrabas maar groot
Afgelopen zondag stonden we nog hutje mutje. Wel erg knus, dat wel