Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: stemmen op 440 of 442 Mhz

maarten
Andere interessante vraag: Metal-groepen spelen vaak in Drop-D of zelfs Drop-C, oftewel een hele of twee hele tonen lager dan de standaard 440. Waarom?? Ik ga op onderzoek uit, suggesties welkom.

Ik zal het vanavond eens aan onze metal gitarist vragen. Ik denk vanwege het volgende: het klinkt lager zwaarder. En: als je de e snaar naar D verlaagd, dan heb je met 1 vinger al een powerchord.
Lees hier wat Wiki er overschrijft: http://en.wikipedia.org/wiki/Drop_D_tuning

Re: stemmen op 440 of 442 Mhz

Geacht forum,

Ik las het ingebrachte artikel over 440 Hz. Een interessant artikel hierover vond ik de website van Niburu, de UFO site. www.niburu.nl Links op hun homepage heb je een rubrieken overzicht, klik in deze kolom op wetenschap. Naar beneden scrollen en klik alle artikelen aan. Dan ga je naar het bericht van 13-02-2009. Genaamd De natuurlijke geluidsfrequentie.

Vriendelijke groet, Abel Evertz - Roden

Re: stemmen op 440 of 442 Mhz

Hmmmm. Ik zie dat dit artikel voor een groot deel gebaseerd is op een onderzoek van Ginger en Sandy Breeveld. Heb je dit onderzoek bekeken? Ik geloof namelijk toch echt dat het helemaal nergens op slaat. Ze hebben niet muziek vergeleken waarvan de A in 432 of 440 staat, maar alleen die toon zelf. Tja, als de schoolbel wat lager staat, zullen de ondervraagde scholieren de toonhoogte wat prettiger vinden – die is dan minder schel. Erg weinig overtuigend hoor... ik vermoed dat die scholieren het nog mooier zouden vinden als de bel op 400 stond. Of nog veel lager: een prachtige contrabasbel.

Re: stemmen op 440 of 442 Mhz

Hallo Philip,

Je reply op mijn inbreng in het 440 (M)Herz stemming verhaal heb ik met plezier gelezen, vooral het idee van een contrabas bel vind ik werelds. Ik ben het zeker met je eens dat veel zogenaamd deskundig onderzoek de lading niet dekt. Toch blijf ik het een interessant onderwerp vinden.

Groet, Abel.