Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
stemmen op 440 of 442 Mhz

Ik speel sinds 10 jaar basgitaar bij een Big Band, maar zou nu willen overstappen naar contrabas. Bij de Big Band worden de instrumenten gestemd op 442 Mhz, dit zou iets te maken hebben met het gemakkelijker blazen op het instrument, of iets dergelijks.
Ik vraag mij nu af of het niet slecht is voor mijn bas, deze te stemmen op 442 Mhz en vervolgens wanneer ik met anderen speel terug op 440 Mhz te stemmen.

Re: stemmen op 440 of 442 Mhz

Eigenlijk wordt er tegenwoordig meestal hoger gestemd dan op 440, voor zover ik weet. Vreemd genoeg gaan de Mhz steeds een beetje omhoog met het voorbij gaan van de jaren; onze oren willen blijkbaar steeds een beetje hoger. Waarom dat is, weet ik niet. 444 wordt ook gebruikt. Kan geen kwaad om te schipperen hoor, je knoppen zijn gewillig (tenzij er iets mis mee is natuurlijk).

Re: stemmen op 440 of 442 Mhz

Nog even een extra aanvulling. Hieraan kun je dus zien dat de toonhoogte die we prefereren flink omhoog is gegaan:
'The A used by most symphony and opera orchestras today for uniform tuning ranges between 440 hertz, or cycles per second, to 444 hertz. By comparison, in 1740, Handel favored an A pitched at 422 hertz. Mozart, in 1780, tuned to an A at 421.6 hertz. The French standardized their A at 435 hertz in 1858. A little more than 20 years later, Verdi succeeded in getting a bill passed by the Italian Parliament to tune at A 432 hertz.'
'In 1938, an international standard for A was set at 440 hertz, but the pitch continued to rise. The New York Philharmonic, under Zubin Mehta, tunes to an A at 442 hertz, as does the Chicago under Georg Solti and the Boston Symphony under Seiji Ozawa. In Berlin, orchestras tune to an A around 448 hertz. In Moscow, the symphony's pitch is even higher, near 450 hertz.'