Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Feedback problemen

Dat ben ik ook met Philip eens. Er zijn zeker wel verschillen.
Ik speel zelf eigenlijk alleen jazz, hoef daar voor nooit super hard versterkt, (speel geen fusion muziek), maar mijn bas klinkt versterkt heel mooi.
Ik heb twee staal snaren en twee darm snaren en mijn element is een schrtler. Ik gebruik een G&K versterker, de standaard combo die veel mensen hebben en mijn geluid klinkt prachtig akoestisch en er komen ook vaak bassisten naar mij toe om te vragen hoe ik zo'n mooi geluid heb...
Maar daar moet ik dus wel bij zeggen dat het nooit echt hard hoeft uitversterkt en volgens mij maakt dat ook wel een vrij groot verschil...

Re: Feedback problemen

Ik ben al lang blij als ik een geluid heb zonder feedback en als ik te horen ben en mezelf kan horen. Laat staan dat ik het heb over een zo akoestisch mogelijk geluid.
Misschien dat ik toch eens moet gaan denken aan een magnetische pickup, want de feedback is gewoon niet te controleren in mijn situatie. Terwijl het nog niet eens zo super hard gaat.

Re: Feedback problemen

Huub, als je zo'n extra pick up koopt kun je je oude blijven gebruiken mbv dit kastje:
http://www.doublebassguide.com/?s=condenser
Ik ken het verder niet, maar er zitten verschillende mogelijkheden op om feedback te verminderen.
Ik begrijp dat er ook zoiets bestaat als een feedback eliminator, een kastje dat de rondzingende frequenties opzoekt en de nek om draait, maar ik kan het zo gauw niet vinden op het net.

Re: Feedback problemen

Misschien werkt dit:
http://pro-audio.musiciansfriend.com/product/Sabine-FBX-SOLO-SM820-Digital-Feedback-Eliminator-XLR?sku=180246

Re: Feedback problemen

Eerder in deze post was al aangegeven dat feedback vaak wordt veroorzaakt in het gebied tussen brug en staartstuk. Opvullen met dempend materiaal is een optie maar niet echt goed voor je geluid. Heb je weleens gekeken naar de lengte van de kabel die het staartstuk met de eindpin verbindt? Als dat vrij lang is, is het staartstuk vrij flexibel opgehangen en heeft veel ruimte om te bewegen. Deze kabel is doorgaans verstelbaar, inkorten zou kunnen helpen. Een andere optie is het staartstuk vervangen door een lichtgewicht composiet exemplaar (Wittner), is ook beter voor je geluid.

Re: Feedback problemen

wederom bedankt voor alle tips!

over die kabel: daar had ik nooit over nagedacht...wat noem je lang?
vanaf de body loopt hij nog zo'n 1 a 2 cm door, lijkt me niet zo lang, toch?

Re: Feedback problemen

Dit lijkt me een effectief apparaat:
http://www.guitarcenter.com/Sabine-FBX2400-2-Channel-Feedback-Exterminator-189009-i1125427.gc

Re: Feedback problemen

hoi Philip,

lijkt me een goed ding. maar op een of andere manier ben ik een beetje huiverig voor dergelijke apparaten. Wel interessant dat hij zelf de feedback frequentie kan uitrekenen en elimineren.

Re: Feedback problemen

1 a 2 cm is inderdaad niet echt heel lang, maar van invloed zijn bijvoorbeeld ook de flexibiliteit van dat kabeltje of je snaren. Gewoon ff proberen of je het staartstuk makkelijk om zijn eigen as kunt laten draaien, als dat zo is kun je overwegen om het kabeltje iets korter af te stellen.

Re: Feedback problemen

dat is bij mij niet het geval.
Maar als je die kabel strakker zou maken dan veranderd toch ook de snaar spanning?

Re: Feedback problemen

Je maakt hem alleen korter, niet strakker en de hoek verdandert ook niet dus het heeft geen invloed op de snaarspanning.