Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Combineren piezo met microfoon

Ik ben hem de laatste tijd een paar keer tegen gekomen op de zender Mezzo; bij een Bill Evans compilatie en bij een recent concert. Wat ik mooi vind aan zijn spel is de passie waarmee hij speelde. Prima linkerhand in technisch opzicht en hij deed er vaak hele mooie dingen mee. Minder prettig vind ik zijn intonatie; vaak vals en vooral als hij gaat strijken zet ik dan maar gauw het volgende nummer op. Tja, zijn sound... niet mijn smaak hoor, zoals het vroeger klonk. Dun en nasaal. Maar bij dat recente concert op Mezzo had hij een prachtige sound. Ook op zijn intonatie was toen niets meer aan te merken. Helaas was de passie ook helemaal uit zijn spel verdwenen, zodat het een enigszins slaapverwekkende vertoning werd.

Re: Combineren piezo met microfoon

Ik vind zijn spel op het Chick Corea album 'Friends' erg mooi. Mooie lyrische solo's en een aparte elektrisch aandoende sound.
Ook op sommige hele oude Bill Evans opnamen vind ik hem heel mooi spelen. Erg virtuoos, maar het mooiste als hij wat gas terug neemt.
Je hebt gelijk over zijn intonatie, dat is waar veel mensen bij hem over vallen. Maar toch compenseert hij dat met zijn techniek.

Zoals in dit filmpje (solo start 0:50):
http://www.youtube.com/watch?v=bbUpSH76RL0

Opvallende rechterhand techniek. Meer een elektrisch bas techniek. Zo speel ik meestal ook als ik hele snelle dingen speel.

Re: Combineren piezo met microfoon

Ben zelf geen grote van van Gomez' geluid, maar vind dat hij wel erg mooi kan spelen. Bijvoorbeeld op de Bill Evans plaat 'I Will Say Goodbye', prachtige plaat!

Re: Combineren piezo met microfoon

Huub
Jurgen Preyer heeft wel een eigen pickup. Ik weet even niet meer waar ik dat gelezen heb. Volgens mij is het nog vrij nieuw. Het lijkt een beetje op de Fishman full circle, maar dan heeft hij een klein wieltje aan 1 kant van de kam.


Mag ik even een misverstand de wereld uit helpen...
Jürgen heeft idd een eigen pickup ontwikkeld. Maar hij lijkt visueel niet op de FC. Wat Jürgen wel eens doet is de FC inbouwen met enkel het wieltje waar de piezo inzit. Het andere installeert hij niet omdat wij hier meestal geen nood hebben aan een verstelbare kam.
Zijn pickup wordt in de kam ingebouwd (op ongeveer dezelfde positie als de FC) maar je ziet enkel een kabeltje uit de kam komen. Dat gaat naar een klein blokje met twee schakelaartjes om twee filters in en uit te schakelen of te combineren (vier mogelijkheden dus...)
Een van de weken gaat er zo eentje op m'n bas
Daar zit nu een FC op en ben erg benieuwd naar het verschil/verbetering...
Groetjes,
Francis