Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Combineren piezo met microfoon

Heeft iemand ervaring met het versterken van de contrabas door zowel een piezo als een microfoon (tegelijk dus)? Ik zit daarover te denken, maar Ferdinand Rikkers raadt het me af, die vindt dat mics nog altijd veel te snel gaan rondzingen en niet echt door het geluid van de band heenkomen. Of heeft iemand daar andere ervaringen mee?

Re: Combineren piezo met microfoon

Wat ik zie is dat veel bassisten een piezo naar de backline sturen en de microfoon naar de PA.
AMT heeft een speciale microfoon voor contrabas en er is tegenwoordig een speciale microfoon klem waarmee je een microfoon aan je contrabas kan bevestigen. Met een richtingsgevoelige microfoon zou je een eind moeten komen. Soms kan de microfoon naar de backline, is heel erg afhankelijk van de acoustiek, volume e.d. Combineren van mic en piezo zal vreemde fase verschuivingen tot gevolg hebben. Dus het signaal van de piezo en element zullen een minimaal tijdsverschil hebben waardoor er bepaalde frequenties wegvallen of juist versterkt worden. Soms kan een fase schakelaar helpen (draait de en - om zeg maar) maar het vooral afhankelijk van de plaatsing van de microfoon.

Ik heb vaak opnames gemaakt met microfoon en piezo, waarbij ik in bijna alle gevallen alleen de microfoon gebruikte in de uiteindelijke mix.

Re: Combineren piezo met microfoon

Ik dacht ook dat er dan een voorversterker voor de backline zou moeten om deze ellende te voorkomen. Die zijn er wel, ze worden er zelfs speciaal voor gemaakt, voor zo'n 350 dollar heb je er een met vier ingangen maar liefst. Ik vraag me gewoon af of je zo live niet een akoestischer geluid kunt krijgen. Ik heb bedacht dat ik hier thuis mee kan experimenteren, door mijn mengpaneel voor de backline te zetten, dus dat ga ik maar eens proberen.

Re: Combineren piezo met microfoon

Ik heb 2x op 't podium gestaan met 'n dubbel systeem zoals je omschrijft. Ik heb gespeeld met 'n AKG precision 100, met isolatie schuim tussen de brug geklemd. Was best aardig.

Ik heb Arne van Dongen weleens met een zelfde soort setup zien spelen in de Paradox, dat klonk als een huis. Ben even kwijt welke mic hij had, maar het was ook 'n grootmembraan tussen de brug, ik dacht ook een AKG (of sennheiser), maar welk model...

Zo'n AMT mic ziet er goed uit, maar je moet alleen wel aardig je portemonnee trekken: $654.40 / €1.280,00.
Aardig artikel.
Ik kwam deze mic ook al eens tegen in de setup van een bekende bassist, maar ik ben vergeten welke...

Re: Combineren piezo met microfoon

He Paul, interessant, bedankt. Had je veel last van rondzingen? Klonk je geluid inderdaad akoestischer? Ik heb zelf jaren geleden een DPA microfoon gekocht voor opnames, ook een vreselijk goed maar helaas ook peperduur ding. Nu ik die toch heb, wilde ik die maar hiervoor gaan gebruiken. Al is het nooit zo'n leuk idee om met zo'n dure en kwetsbare mic op stap te gaan natuurlijk.

Re: Combineren piezo met microfoon

PS: ik kom er ook op omdat ik op het North Sea de meeste bassisten met een mic zag optreden, zonder dat ze gingen rondzingen.

Re: Combineren piezo met microfoon

Ik weet niet hoe het snoer van die AMT mic aan de achterkant van de bas verder gaat, maar als ie vanaf de klem gewoon los hangt lijkt het me dat deze tijdens het spelen tegen de body kan kletteren, met alle vervelende bijgeluiden als gevolg. Nu is daar ongetwijfeld een oplossing voor te vinden, maar toch...
Heeft iemand ervaring met een dergelijke bevestiging?

Wat betreft het uit-fase zijn van de piezo en de mic: zou dat niet op te lossen zijn door een van beide (neem aan de piezo) een miniscule vertraging te geven? Ik heb ooit gehoord dat dit ook weleens gedaan wordt bij PA-installaties om te voorkomen dat het geluid van de backline en dat van de PA niet in-sync zijn.

Re: Combineren piezo met microfoon

Nee, ik heb geen problemen gehad met rondzingen, omdat het mic-signaal niet het podium op kwam. Zolang de geluidsman zorgt dat het mic-geluid niet op de monitors komt, zou het goed moeten gaan. Mits het zaal geluid niet zo kneiter hard staat dat je via die weg een feedback lus krijgt...

Re: Combineren piezo met microfoon

Sander,

Het fase probleem kan voor verschillende frequenties verschillend zijn, dus dan wordt het erg complex om op te lossen met een electronische vertraging. Met pa's doen ze het, voor zover ik weet, alleen om bij grote concerten de luidsprekers die halverwege het veld staan geen verschil te krijgen met het geluid van de speakers naast het podium. Dan is het gewoon de afstand meten en de vertraging uitrekenen.

Op zich vind ik piezo naar de backline en microfoon naar de zaal de mooiste oplossing. Het publiek hoort de bas zoals het zou moeten en de bassist heeft een monitor die niet kan rondzingen.

Kom ik eigenlijk op een andere vraag, zijn er bassen die meer naar de speler projecteren, maar daar zal ik een nieuw bericht van maken.

Re: Combineren piezo met microfoon

Wat het uit fase zijn van piezo en mic: spreken jullie hier uit ervaring? Wat waren dan precies de symptomen? Ik kan me er tot nu toe niet zoveel bij voorstellen eerlijk gezegd...

Re: Combineren piezo met microfoon

@Eric,

Ok, van die verschillende frequenties had ik inderdaad weleens ergens gelezen, maar niet bij stil gestaan. Overigens heb ik dat van die PA ook weleens gehoord m.b.t. de speakers die op het podium zelf staan. Het electrische signaal is schijnbaar zoveel sneller dan het akoestische signaal dat bij grote podia, waar de backline soms wel 8 meter achter de rand van het podium kan staan (festivals), het geluid van de backline als een echo na het geluid van de PA komt, terwijl het natuurlijk juist feitelijk het originele geluid is dat de PA versterkt. Blijkbaar doet het backline-geluid in zulke gevallen langer over die 8 meter dan het electrische signaal over het tochtje naar de mengtafel en terug.

@Philip: heb zelf geen ervaring met fase-verschil. Gebruik ook gen microfoon. Wel een element onder de toets, maar dat doent meer voor de slap. En hoewel het ook zeker toon opvangt heb ik nooit ervaren dat dat problemen geeft in de mix.

Re: Combineren piezo met microfoon

Mijn ervaring is gewoon dat een microfoon alleen of een piezo alleen beter klinkt. Als je mengt krijg je toch een vreemd en in mijn oren onnatuurlijk geluid. Bepaalde frequenties worden versterkt of juist verzwakt. Op de één of andere manier hoor je heel snel of iets natuurlijk klinkt zonder dat je er een verklaring voor kan geven.

Er is een algemene regel voor als je opnames maakt mat meerdere microfooons van 1 instrument.Ik geloof dat de tweede microfoon dan minimaal drie keer de afstand moet hebben tot het instrument dan de eerste microfoon. Dat probleem heb je dus altijd met een piezo en een microfoon dicht op de bas. Wil je er meer over weten moet je even
http://www.hr-faq.org/HarveyThread.doc
lezen. Nou ja even, daar ben je wel even zoet mee, maar bijzonder informatief.

Mede door bovenstaand verhaal heb ik een tijdje geprobeerd met een miniatuur microfoon van DPA (4060BM) m'n bas uit te versterken.
http://www.dpamicrophones.com/page.php?PID=104
Is rondomgevoeling en worden dus ook gebruikt in theaters, verstopt in het haar e.d. Klinkt heel erg goed, bijna onzichtbaar op je bas maar heeft wel erg veel last van feedback.

Re: Combineren piezo met microfoon

Hallo,

Ik speel contrabas in een band en moet regelmatig optreden en soms ook op redelijk grote podia. Momenteel gebruik ik een Fishman DI waarmee mijn bas direct naar de P.A. gaat. Ik hoor mezelf dus via de monitor speaker. Nou gaat dat niet altijd geweldig en dacht ik eraan om een Gallien Krueger MB 150 S te kopen als backline en via deze versterker een signaal de P.A. te laten gaan. Ik vroeg me af hoe andere contrabassisten hun versterking op het podium regelen. Welk signaal gaat naar de P.A.? Wat is goede monitoring?

gr. Just

Re: Combineren piezo met microfoon

Ik stel zelf het geluid af op mijn versterker zoals ik het wil hebben en laat dan een mic voor mijn box zetten. Op zo'n manier komt het geluid door de PA nog het dichtst bij wat ik wil horen.

Re: Combineren piezo met microfoon

Na veel ge-experimenteer is het me eindelijk gelukt om met een redelijk volume met alleen een microfoon over m'n basversterker te spelen.

Ik had er op Talkbass het één en ander over gelezen en via Marktplaats een AKG C3000 gevonden. Dat is een groot membraan condensator microfoon die schakelbaar is naar hypercardoide dus richtings gevoeliger dan een normale microfoon, vergelijkbaar met zo'n (te dure) AMT. Die heb ik met twee post elastieken opgehangen tussen de poten van de brug en dan enigzins van me af gedraait richting F gat. M'n versterker op een tafeltje schuin achter me gezet zodat die wat dichter bij m'n oor komt en zo gaan staan dat de achterkant van de microfoon nar de versterker wijst. Op die manier heeft hij het minst last van rondzingen. En ikzelf sta dan ook nog tussen de versterker en de microfoon in.

Aangesloten op een Presonus Bluetube en de uitgang dan weer naar m'n SWR WM12. Voorzichtig het volume opendraaien zodat het niet gaat rondzingen.

Het was een verademing, je hoort ineens veel meer detail in je geluid en het klinkt ook veel natuurlijker dan met piezo. Strijken klinkt een stuk aangenamer.

Mijn contrabas is een multiplex Musima en geeft acoustisch niet echt heel erg veel geluid, dus het viel mij mee hoe hard ik toch nog kon spelen zonder dat het rond ging zingen. Ik vermoed dat met een goede bas de resultaten nog beter zullen zijn.

Het viel me op dat ik nu harder moest werken omdat de toon nu echt uit de bas moet komen i.p.v. uit het element. Ik heb dus wel geforceerder gespeeld dan normaal, maar ik blijf voorlopig op deze manier oefenen. Ik heb het idee dat het heel erg goed is voor de toonvorming en ik vond het geluid veel inspirerender dan m'n piezo element. Ter vergelijking nog wel even ingeplugd maar snel weer terug gegaan naar de microfoon.

Re: Combineren piezo met microfoon

Klinkt hoopgevend zeg! Ik he dit weekend een CD opgenomen bij mij thuis en aangezien ik graag in één ruimte met drummer wilde spelen, dacht ik dat ik mijn versterker zou moeten gebruiken. Na veel geprobeer bleef het basgeluid onbevredigend klinken. Gelukkig bleek de drummer (Matthias van Olst) heel zacht te kunnen spelen, zodat ik toch nog akoestisch kon spelen. Vanaf het moment dat de versterker uitging, was het basgeluid perfect. Echt alle problemen opgelost. En ik ben eigenlijk heel tevreden over mijn mooie versterker hoor.

Re: Combineren piezo met microfoon

Ik begrijp niet helemaal het verhaal van microfoon geluid naar de PA en piezo naar de backline.
Speel ja dan helemaal zonder monitor geluid en hoor je zelf alleen het geluid van je versterker?
want als je de piezo op de monitor zet pakt de microfoon dat geluid toch ook weer op en gaat het toch rondzingen?

Re: Combineren piezo met microfoon

nog weer even het pickup verhaal opgraven.

Ik las ergens dat Jurgen Preyer een eigen pickup heeft. Heeft iemand hier ervaring met deze pickup?

Verder lees ik veel lovende dingen over de Clevinger pickup. Dat lijkt me ook wel wat. Misschien heeft iemand deze eens getest?

Re: Combineren piezo met microfoon

Volgens mij heeft Jurgen niet een eigen pick-up, al kan hem mailen natuurlijk, ik heb hem al een tijdje niet meer gesproken. Ik weet wel dat Ferdinant Rikkers uit Groningen een eigen pick-up heeft. Ik heb er lang mee gespeeld, maar het bracht uiteindelijk toch niet helemaal wat ik wilde.
Heb zelf nu een schertler, niet goedkoop, maar een erg mooi warm acoustisch geluid (in ieder geval in combinatie met mijn bas).

Groeten Tobias

Re: Combineren piezo met microfoon

He Tobias, heeft de Schertler ook nadelen of sta je er alleen bij te juichen? Als dit een manier is om mijn geluid akoestischer te krijgen, koop ik hem ook! Hoe zit het met rondzingen? Heb jij de stat B?

Re: Combineren piezo met microfoon

Jurgen Preyer heeft wel een eigen pickup. Ik weet even niet meer waar ik dat gelezen heb. Volgens mij is het nog vrij nieuw. Het lijkt een beetje op de Fishman full circle, maar dan heeft hij een klein wieltje aan 1 kant van de kam.

Re: Combineren piezo met microfoon

Ik ben tevreden over de schertler (type weet ik niet uit mijn hoofd, maar het is speciaal voor contrabas).
Ik heb geen problemen gehad met rondzingen, maar ik sta niet alleen maar te juichen. Voor de gemiddelde jazz gig vind ik het super, wat zoals ik al zei, het klinkt heel mooi warm en acoustisch, ik eq mijn versterker (G&K) eigenlijk niet, ik zet zo ongeveer alles neutraal en het klinkt prachtig.
Maar, als je echt harder moet, dan bereik je toch wel de grenzen van het systeem heb ik het gevoel. Ik heb dit jaar in New York een aantal keer opgetreden met de Purchase Latin Jazz Orchestra (latin jazz big band olv. Arturo O'Farril). We speelden dan in het performing arts center op de campus, een grote theater zaal waar je uiteraard wordt uitversterk over een groot p.a. systeem via de versterker. Op zo'n groot podium kon ik mezelf dan eigenlijk niet luid genoeg versterken. Het systeem van schertler is geen piezo pick-up. Het is eigenlijk gewoon een heel klein microfoontje in je kam (zo heb ik het in ieder geval begrepen) en tussen je bas en de versterker plug je een kastje, een pre-gain die de mic. ook phantoom spanning geeft. Op het moment dat het echt hard moet merkte ik dat vooral de lage E als je die hard aanslaat, een beetje begint te vervormen, ik denk omdat smane met de pre gain er teveel gain naar je versterker gaat, het geluid overstuurt dan wat. Nou zou dat ook er aan kunenn liggen dat de G&K niet de ideale versterker is voor zo'n grote zaal (ik heb de G&K die je heel veel zit, zo'n kleine combo, iets van MB150 geloof ik dat het heet).
Maar verder, voor elke normale small group jazz setting vind ik het prachtig klinken. Ik heb hier net van de week mijn recital gehad en dat ook opgenomen (wel gewoon met mijn computer, maar het klinkt niet slecht). Ik zal binnenkort wat opnames op mijn myspace zetten, dan kan je ongeveer horen hoe het bij mij klinkt. Verder heb ik dus 2 darm snaren (Den G) en de andere twee snaren staal. Ik ben ook erg tevreden hoe de darmsnaren klinken met de schertler, want het is nog wel eens lastig om deze goed te laten klinken.
Vanwege het probleem met grote zalen zit ik er dus wel over de denken om misschien nog een realist of ander element op de bas te laten zetten, in ieder geval een element met een ander systeem, waardoor ik als het nodig is wat makkelijker voor grotere zalen kan uitversterken.
Als je wilt Philip, kan je ook van 't zomer mijn bas een keer horen, ik kom waarschijnlijk eind mei weer naar Nederland, het semester is hier al bijna afgelopen, dus dan kan je echt horen hoe schrtler mijn bas versterkt.

Groeten Tobias

Re: Combineren piezo met microfoon

ohjah, Philip, ik weet dat jij niet strijkt, maar voor anderen, schertler klinkt gestreken ook prachig door je versterker, dat is voor mij het eerste element/ pickup hoe je het ook wilt noemen die mooi klinkt als je strijkt!

Re: Combineren piezo met microfoon

Ja, ik kom hem graag horen Tobias, dank, ook voor alle info! Ik kan me wel voorstellen dat die vervorming door de G&K komt, want in principe verandert er niets aan het signaal dat uit je voorversterker komt, dat blijft constant lijkt me, als je niet meer aan die knoppen zit. Omdat die vervorming alleen optreedt bij hoge volumes, zou dat dus aan je G&K moeten liggen, die dat volume blijkbaar niet aankan, als je begrijpt wat ik bedoel.

Interessant hoor, want ik ben tot nu toe altijd blij als ik ergens akoestisch kan spelen, dat element van mij verandert veel teveel aan het geluid.

Heb jij geen last van vervorming met dubbeltonen spelen op je G&K? Daar had ik echt last van toen ik eens op een G&K speelde.

Dat element kost 299 euro. Als het echt zo goed is, valt het nog mee; er zijn een stuk duurdere.

Re: Combineren piezo met microfoon

Hoi Philip,

het zal er inderdaad aan liggen dat de G&K gewoon qua volume zijn grenzen heeft, het is een klein versterketje.
Met dubblentonen spelen heb ik geen enkel probleem, dat vervormt geheel niet, dat heb ik ook nog nooit gehoord van iemand anders eigenlijk, geen idee hoe dat zou kunnen komen, maar ik heb dat probleem in ieder geval niet.
De schertlers zijn niet heel goedkoop inderdaad, maar voor mij was het in ieder geval de moeite waard, ook ivm. de darmsnaren.

Re: Combineren piezo met microfoon

Ondertussen heb ik de Schertler gekocht, een elektrostatisch element, wat dat ook betekenen moge. En inderdaad, hij klinkt behoorlijk akoestisch. Daarnaast geeft hij ook nog eens flink wat power in het laag en ook de punch wordt flink versterkt. Dat is dus allemaal prachtig. Dit gezegd hebbende: ik vind hem nogal kaal klinken in het hoog en midden, net of hij daar de warme klank van mijn contrabas niet oppikt, wat mijn Wilson – die veel elektrischer klinkt – weer wel deed. Ik denk nu dat ik een manier moet zien te vinden om die twee te combineren, dat lijkt me echt het einde. Een toestand hoor, dat ik het nog steeds niet voor elkaar heb om versterkt te horen wat ik akoestisch wel hoor. Maar ik ga door tot ik het voor elkaar heb.

Re: Combineren piezo met microfoon

Je kan toch gewoon beide elementen tegelijk gebruiken en die dan naar 1 output laten gaan? Eventueel met een mixertje ertussen zodat je het volume van ieder afzonderlijk element kan regelen. Zo kan de de voor jou perfecte mix maken tussen de elementen.

Het is wel iets meer gedoe. Volgens mij zijn er best veel contrabassisten die twee pickups gebruiken.

Re: Combineren piezo met microfoon

Klopt, dat is precies mijn bedoeling. Als ik weer geld heb koop ik zoiets. Help me uit de brand en koop mijn nieuwste CD (grapje).

Re: Combineren piezo met microfoon

Dat Wilson element heeft naast een fijn mid geluid, ook wat mindere eigenschappen neem ik aan? (anders zou je 'm niet vervangen) Hou er rekening mee, dat je met een mixer ook de mindere eigenschappen mee mixt.

Wellicht dat je met een equalizer je huidige element iet kunt corrigeren?

Re: Combineren piezo met microfoon

Het nadeel van de Wilson is dat hij een overwegend elektrisch geluid heeft, het geluid van Niels Henning Orsted Pedersen zo ongeveer, of hoe je die lange naam ook precies schrijft. Wel mooi, maar mijn smaak gaat steeds meer naar een akoestisch geluid, zoals dat van de Schertler. Je hebt gelijk, het zal wel wat elektrischer gaan klinken als ik de Wilson erbij mix, maar ik heb goede hoop dat ik de schade wat dat betreft beperkt kan houden. De praktijk moet het uitwijzen.
De toonregeling op mijn versterker is uit de kunst en ook de voorversterker die bij de Schertler geleverd wordt is niet mis, maar de warmte van de Wilson, die óók in de akoestische sound van mijn bas zit, kan ik er niet mee terughalen helaas.
Wat mijn voorkeur voor een akoestisch geluid versterkt heeft, zijn de opnames van mijn laatste 2 CD's. In beide gevallen is uitsluitend het akoestische geluid opgenomen, en ik ben zeer te spreken over mijn geluid daar. Zo wil ik hem altijd horen verdorie.
Leuk trouwens Paul, dat fotootje van jou bij je post. Ik wist niet eens dat het kon. Is je contrabas echt zo smal, of is dat een vervormd perspectief? Hij ziet er echt heel apart uit zo.

Re: Combineren piezo met microfoon

Philip Baumgarten
De toonregeling op mijn versterker is uit de kunst en ook de voorversterker die bij de Schertler geleverd wordt is niet mis, maar de warmte van de Wilson, die óók in de akoestische sound van mijn bas zit, kan ik er niet mee terughalen helaas.

De toon regeling van een versterker is doorgaans niet zo uitgebreid als een equalizer. Zoals je op dat filmpje kon horen (/zien) maakt een andere EQ setting een wereld van verschil. Ik weet niet of het daarmee naar een perfecte verhouding getrokken kan worden, maar je kunt de frequenties ermee beïnvloeden, en dat is wat je zo te lezen wilt.

Philip Baumgarten
Zo wil ik hem altijd horen verdorie.

Haha, dat willen we allemaal, live net zoals in de studio.

Philip Baumgarten
Leuk trouwens Paul, dat fotootje van jou bij je post. Ik wist niet eens dat het kon. Is je contrabas echt zo smal, of is dat een vervormd perspectief? Hij ziet er echt heel apart uit zo.

Ja, ik zag 'Avatar URL' staan, dus dacht... laat ik 'n thumbnail uploaden en hier gebruiken, leek me wel geinig.
Mijn bas is te heet gewassen. Naast dat speel ik met 'n heftige compressor De bouwer: Dino Fiumara

Beetje offtopic: heb je de vernieuwde website van Hevos al gezien? Vond de oude niet zo fraai en dit ziet er een stuk strakker uit

Re: Combineren piezo met microfoon

Philip Baumgarten
Het nadeel van de Wilson is dat hij een overwegend elektrisch geluid heeft, het geluid van Niels Henning Orsted Pedersen zo ongeveer, of hoe je die lange naam ook precies schrijft. Wel mooi, maar mijn smaak gaat steeds meer naar een akoestisch geluid, zoals dat van de Schertler.


Ik hou ook erg van een akoestisch geluid maar ik vind een meer elektrische geluid vaak ook mooi. Soms is het zelfs duidelijker heb ik het idee en komt het beter uit de verf in een (fusion/pop)band dan een meer akoestisch geluid. Zoals bijvoorbeeld het geluid van Stanley Clarke.

De laatste tijd luister ik ook veel naar Eddie Gomez en dat geluid kan ik ook wel waarderen. Dat klinkt ook vrij elektrisch en niet iedereen zal het mooi vinden.

Re: Combineren piezo met microfoon

He Paul, bijzondere bas hoor, die Dino Flumara. Hoe is het akoestische volume?
Ja, de Hevos site ziet er erg professioneel uit!

Re: Combineren piezo met microfoon

Ook aan de avatar?

Er zit een klein klankkastje op, en dat is wel zo prettig, heeft nog een beetje het contrabas idee kwa look.
Het volume is vooral prettig om mee te oefenen thuis. Met name het strijken is een stuk prettiger voor mijn buren
Ik kan niet aanschuiven bij 'n sessie zonder in te prikken, dan heeft'ie nog net wat minder volume dan zo'n akoestische bas (waarvan ik het nut nooit echt begrepen heb).

Re: Combineren piezo met microfoon

Aha, heeeele kleine lettertjes die laatste opmerking. En terecht! Een flink volume, zoals ik nu op mijn gekke koolstofvezel contrabas heb, stelt je in staat om in allerlei situaties akoestisch te spelen. Mijn laatste CD heb ik in een vrij kleine ruimte kunnen opnemen terwijl ik akoestisch speelde en de drummer in dezelfde ruimte zat. (Knap van drummer Matthias van Olst trouwens, die wel echt zacht heeft gespeeld daarvoor.) Heerlijk, die akoestische sound!
Bovendien heb ik dankzij dat volume in vrij veel situaties akoestisch kunnen optreden, ook in de buitenlucht voor veel mensen. Niet alleen is dat vanwege de sound een lust voor het oor, ook scheelt het nogal wat gesjouw met de versterker en het scheelt ook nog zorgen over en gedoe met de elektriciteitsvoorziening. Daarnaast ben ik mobiel, wat ik met een versterker niet ben.
Mijn vorige bas had een laag volume, dus ik weet echt waar ik het over heb; het verschil in gemak is groot. Hallelujah praise the lord dus voor een flink volume in de contrabas!
Bedankt voor de avatar tip, ik vind het echt leuk, zo'n fotootje erbij en ik hoop dat meer mensen een fotootje erbij gaan plaatsen hier! Leuk om het hoofd van de inzender te zien, al zie ik in jouw geval trouwens vooral haar. En een hele aparte bas, dat ook.

Re: Combineren piezo met microfoon

Aha, ik zie net aan je link dat je op een akoestische basgitaar doelde! Hmmmmm.... ik geloof dat ik het met je eens ben, waarschijnlijk omdat ik nog nooit een akoestische basgitaar ben tegengekomen die echt mooi klonk. Maar wie weet zijn die er wel.

Re: Combineren piezo met microfoon

Die kleine lettertjes sloegen er meer op dat ik het nut niet zo van een akoestische basgitaar in zie... Het volume wat ze afgeven is vrijwel altijd te laag om puur akoestisch te gebruiken in bijv. een sessie. Tenzij je 'm veel thuis gebruikt in je eentje, zul je dus altijd een een versterker moeten meenemen. Die dingen feedbacken ook nog eens vreselijk snel. Dus kun je (naar mijn idee) beter een elektrische bas nemen, want kwa klank zitten die er nooit zo veel naast.
Maar goed, ik dwaal af.

Als de situatie het toelaat om akoestisch te kunnen spelen, dan komt zo'n fiberbass inderdaad goed van pas!
Ik speel vrijwel altijd met een drummer en dan ontkom je niet aan een versterker. Vandaar mijn keuze in deze kleine, perfect versterkbare bas

Inderdaad, ik ben benieuwd of nog meer mensen een avatar gaan gebruiken en hoe die er uit zien
Misschien dat ik nogeens een duidelijkere ga neer zetten, maar ik vond deze wel lache

Re: Combineren piezo met microfoon

Avatar test!!
Melvin 1

Re: Combineren piezo met microfoon

Huub

De laatste tijd luister ik ook veel naar Eddie Gomez en dat geluid kan ik ook wel waarderen. Dat klinkt ook vrij elektrisch en niet iedereen zal het mooi vinden.


wat vinden jullie trouwens van zijn geluid (en spel)?

Re: Combineren piezo met microfoon

Ik ben hem de laatste tijd een paar keer tegen gekomen op de zender Mezzo; bij een Bill Evans compilatie en bij een recent concert. Wat ik mooi vind aan zijn spel is de passie waarmee hij speelde. Prima linkerhand in technisch opzicht en hij deed er vaak hele mooie dingen mee. Minder prettig vind ik zijn intonatie; vaak vals en vooral als hij gaat strijken zet ik dan maar gauw het volgende nummer op. Tja, zijn sound... niet mijn smaak hoor, zoals het vroeger klonk. Dun en nasaal. Maar bij dat recente concert op Mezzo had hij een prachtige sound. Ook op zijn intonatie was toen niets meer aan te merken. Helaas was de passie ook helemaal uit zijn spel verdwenen, zodat het een enigszins slaapverwekkende vertoning werd.

Re: Combineren piezo met microfoon

Ik vind zijn spel op het Chick Corea album 'Friends' erg mooi. Mooie lyrische solo's en een aparte elektrisch aandoende sound.
Ook op sommige hele oude Bill Evans opnamen vind ik hem heel mooi spelen. Erg virtuoos, maar het mooiste als hij wat gas terug neemt.
Je hebt gelijk over zijn intonatie, dat is waar veel mensen bij hem over vallen. Maar toch compenseert hij dat met zijn techniek.

Zoals in dit filmpje (solo start 0:50):
http://www.youtube.com/watch?v=bbUpSH76RL0

Opvallende rechterhand techniek. Meer een elektrisch bas techniek. Zo speel ik meestal ook als ik hele snelle dingen speel.

Re: Combineren piezo met microfoon

Ben zelf geen grote van van Gomez' geluid, maar vind dat hij wel erg mooi kan spelen. Bijvoorbeeld op de Bill Evans plaat 'I Will Say Goodbye', prachtige plaat!

Re: Combineren piezo met microfoon

Toch even een reactie op de opmerkingen die ik over de akoestische basgitaar gelezen heb. Ik heb naast mijn contrabas een akoestische basgitaar van Hohner. Ik heb er vlakgewonden snaren op zitten (net als op mijn fretloze basgitaar van Yamaha). Ik vind de enigszins doffe klank met deze snaren heel plezierig en het volume akoestisch meer dan genoeg als ik er alleen op speel. Het voordeel van gladde snaren is dat je vingers veel minder slijten dan met de originele rondgewonden snaren. Ook piepen de snaren niet bij glisando's.

Er zit standaard een piëzo element met volume- en toonregeling op. Ik heb een Torque basversterker waar deze basgitaar goed mee te versterken is. Ik vind de klank met een beetje versterking eigenlijk nog mooier dan zonder versterking. Ik heb een poosje meegespeeld met de ritmesectie van een koor waarin ook een electronische piano, een elektrische gitaar en drums zaten maar rondzingen was in deze combinatie absoluut geen probleem. In een jazz-orkest met zwaar versterkte instrumenten kom je wel te kort en dan voldoet de fretloze basgitaar beter. Ik heb nog geen ervaring met het versterken van mijn contrabas in een jazz-combo en speel daar tot nu toe alleen nog maar akoestisch op.

Re: Combineren piezo met microfoon

Ik heb nu een D-tar Solstice gekocht. Ik ben blijkbaar niet meer te houden en wil per se dichter bij mijn ideale sound komen. De D-tar Solstice is een voorversterker die me in staat stelt om mijn twee elementen (de Schertler, een zeer recente aanschaf, een elektrostatisch element) en de Wilson (een piëzo element) te combineren. Die bestrijken namelijk allebei twee totaal verschillende gebieden, die ik wel allebei hoor in mijn akoestische sound. Ik vind beide gebieden mooi en wil ze versterkt allebei horen, precies zoals wanneer ik akoestisch speel. Ik denk dus dat het mijn ideaal zou kunnen benaderen als ik ze combineer. Nou ja, denk en hoop ik.
Het blijft trouwens apart om zoveel geld te moeten investeren om versterkt te klinken zoals ik akoestisch gewoon klink. Damn. Gedoe.

Re: Combineren piezo met microfoon

Ziet er goed uit, zo'n D-tar Solstice. Heb je 'm besteld, of heb je 'm al binnen? Het zou zo maar de technische oplossing voor jouw probleem kunnen zijn
Netjes dat je per kanaal nog een aantal settings hebt.

Re: Combineren piezo met microfoon

Hoi Philip,

ik ben heel benieuwd hoe dat mix apparaat jouw bevalt en hoe het klinkt als je de twee elementen mixt. Ik heb zelf ook een schertler element, ben er erg tevreden over, maar zoals ik al eerder zei, als het in een grote zaal echt wat harder moet is het in combinatie met mijn G&K niet ideaal, dan overstuurt het geluid soms wat. Dus ik zit er ook al een tijdje aan te denken om ook nog een piezo element bij mijn bas op te laten zetten, dat kan wel eens van pas komen in een grotere setting. Ik ben benieuwd hoe jou dit systeem bevalt, hoor het graag!

Re: Combineren piezo met microfoon

Vandaag is de D-tar Solstice gekomen. Ik had hem besteld bij Thomann in Duitsland en hij was er snel, dat moet gezegd. Pak ik hem uit, blijkt de voeding kapot. Zeer irritant. Nieuwe voeding gekocht, kraakt de masterknop als ik eraan draai. Geen beste beurt van Thomann verdorie. Gedoe om hem weer op te sturen ook, misschien laat ik het wel hierbij, ik ga toch niet aan die knop draaien terwijl ik speel. Ondertussen lijkt het apparaat zelf een gouden greep; het heeft veel flexibiliteit en doet wat het belooft. Echt goed heb ik hem bij mij thuis nog niet uit kunnen proberen; de ramen beginnen hier al gauw te rammelen in hun sponning zodra ik aan de volume knop zit en ook vanuit sociaal oogpunt (de buren) kan ik hem niet op een wat hoger volume zetten. De grote test wordt natuurlijk hoe de boel in een band klinkt. Maar op het eerste gezicht denk ik dus wel dat dit het ei van Columbus is voor mij. De geweldige punch en de akoestische sound van de Schertler blijft gehandhaaft, maar ook het warme midden en hoog van mijn Wilson lijkt onaangetast. Bovendien is de som van de geluiden vetter over het hele klankgebied dan elk van de twee afzonderlijk heeft en dat is voor mij een onverwachte bonus. Deze week heb ik even geen optredens en/of repetities meer, dus ik bericht volgende week hoe de D-tar in een band beviel.
Ik denk wel dat je probleem met hogere volumes in grotere zalen toch op de eerste plaats aan je G&K ligt, Tobias. Het is natuurlijk een bijzonder praktische versterker, maar hij is gewoon niet gemaakt voor grote zalen dacht ik. Hoeveel watt is hij? Op mijn versterker, die absurd krachtig is, hoor ik vrijwel geen verschil tussen lagere en hogere volumes met de Schertler, in elk geval gaat er niets oversturen of zo. Maar ja, je versterker moet ook maar tegen die ongelooflijke punch in het laag van de Schertler kunnen natuurlijk, dat is niet niks zeg. Toen ik vorige week een buiten optreden deed met dat ding, leek het wel alsof er in het laag een bassdrum met me meeliep, wat niet zo was.
Ik heb trouwens ook nog iets te mopperen over de Schertler: wat een ongelooflijk lullig, dun en kort snoertje leveren ze daarbij zeg. Het eerste optreden trok ik al die voorverster van mijn box af. Maar gauw een echt goed nieuw tulpstekker snoer met jackplug verloop gekocht. Ik vind het wel raar om op dit soort dingen te bezuinigen. Dat hadden ze met mijn Cosi bas ook gedaan. Het is echt een hele goede bas, maar de hulpstukken zijn van miserabele kwaliteit. De eerste knop was al na een paar weken kapot, wat me in de bijna 20 jaar van contrabas spelen nog nooit overkomen was. wat is dat toch voor een gekke bezuinigingsdrift? Als je een goed product wilt maken, zorg je er toch voor dat alle onderdelen goed zijn?

Re: Combineren piezo met microfoon

Hey Philip,

Ik had precies hetzelfde. Ik had een Clevinger Natural Presence pickup besteld, na een maand wachten kwam hij eindelijk aan. Na een dag had ik al een storing bij het dunne kabeltje dat van de inputplug naar het element loopt. De hele tijd viel mijn geluid weg en als ik met dat kabeltje bewoog had ik weer even geluid. Waarom maken ze een goede pickup maar dan met een super breekbaar prutskabeltje? ik snap dat echt niet...

gelukkig deden ze niet moeilijk, vandaag gaat hij weer terug naar de Verenigde Staten voor vervanging of reparatie. Maak ik wel weer extra kosten voor het verzenden. En ik moet weer langer wachten voor ik hem kan gebruiken.

Re: Combineren piezo met microfoon

Als hij weer terug is, hoor ik graag je ervaringen met dat element, die ken ik nog niet!

Re: Combineren piezo met microfoon

Ga ik zeker doen Philip. Vooralsnog kan ik er nog niet veel over zeggen, want na een paar dagen was hij al weer retour. Deze pickup zou erg 'hot' moeten zijn volgens de beschrijving, dus heel veel output zodat je geen preamp nodig hebt. Maar bij mij klonk hij vrij zacht, zeker 4 keer zo zacht dan mijn elektrische passieve bas. Ik heb hem 1 op 1 vergeleken met een Realist en de Clevinger ging iets zachter.

Maar ik ken iemand anders die ook dezelfde Clevinger pickup heeft en bij hem gaat hij even hard als een elektrische bas.

Het kan met de plaatsing van het element te maken hebben of omdat het kabeltje bij mij gaar is, maar ik denk het eerste.

Ik wacht nog even af en hou je op de hoogte.
Zal wel weer een paar weken duren, want het opsturen ging ook niet echt vlot de eerste keer.

Re: Combineren piezo met microfoon

Dank Barend!
Ondertussen heb ik gisteren mijn nieuwe voorsterker uitgeprobeerd, die me dus in staat moet stellen om mijn Wilson en Schertler element tegelijk te gebruiken. Ik was speciaal vroeg vertrokken naar de oefenruimte om de tijd te hebben de zaak goed af te stellen, maar ik kwam onderweg maar liefst drie open bruggen tegen, zodat er geen seconde overbleef verdorie. Het blijkt nog niet zo makkelijk om de zaak goed te krijgen met die nieuwe voorversterker. Met goed bedoel ik: zonder ruis en zonder vervorming. Tussen de nummers was het een voortdurend gevecht – een gevecht waar ik al mijn energie voor nodig had, zodat ik speelde als een dweil; hopelijk heb ik genoeg krediet opgebouwd in die band (ik vermoed van wel). Zodra ik een solo kreeg schrok ik me rot van de vervorming, zodat het een groot gekruk werd. Fijn dat dit alles in de oefenruimte plaatsvond dus. Toen de repetitie bijna voorbij was, was ik dan eindelijk zover dat vervorming en ruis zo ongeveer verdwenen waren. Maar godallemachtig, wat klonk het toen goed! Ik geloof dat ik mijn ideaal berekt heb: precies zo klinken als ik akoestisch klink en dan harder. Het geluid was zo vol en supergedefinieerd, dat ik hoop dat ik er voortaan in alle omstandigheden makkelijk doorheen kom, zelfs in beton- en glas zalen. De praktijk zal het moeten uitwijzen natuurlijk, maar ik ben zeer hoopvol gestemd. Al moet ik deze spullen dus duidelijk nog veel beter leren kennen.

Re: Combineren piezo met microfoon

Huub
Jurgen Preyer heeft wel een eigen pickup. Ik weet even niet meer waar ik dat gelezen heb. Volgens mij is het nog vrij nieuw. Het lijkt een beetje op de Fishman full circle, maar dan heeft hij een klein wieltje aan 1 kant van de kam.


Mag ik even een misverstand de wereld uit helpen...
Jürgen heeft idd een eigen pickup ontwikkeld. Maar hij lijkt visueel niet op de FC. Wat Jürgen wel eens doet is de FC inbouwen met enkel het wieltje waar de piezo inzit. Het andere installeert hij niet omdat wij hier meestal geen nood hebben aan een verstelbare kam.
Zijn pickup wordt in de kam ingebouwd (op ongeveer dezelfde positie als de FC) maar je ziet enkel een kabeltje uit de kam komen. Dat gaat naar een klein blokje met twee schakelaartjes om twee filters in en uit te schakelen of te combineren (vier mogelijkheden dus...)
Een van de weken gaat er zo eentje op m'n bas
Daar zit nu een FC op en ben erg benieuwd naar het verschil/verbetering...
Groetjes,
Francis

Re: Combineren piezo met microfoon

barend

Ik wacht nog even af en hou je op de hoogte.
Zal wel weer een paar weken duren, want het opsturen ging ook niet echt vlot de eerste keer.


Ik heb de Clevinger pickup terug gestuurd gekregen. Volgens mij hebben ze een nieuwe opgestuurd. Deze heeft veel meer output en past ook beter. Hij gaat ongeveer even hard als een passieve basgitaar. Dat is dus allemaal een hele verbetering. Het geluid vind ik helaas toch wat tegenvallen. Ik hoor vrij veel tik en bonk van de aanslag, net alsof er een compressor op staat die dichtslaat bij harde aanslagen. Ook vind het geluid bij strijken niet mooi.

Ik had heel goede recensies over deze pickup gelezen, hij zou veel beter zijn dan een Realist of een Full Circle (prijscategorie is vergelijkbaar). Op hun website stond 'mooie warme natuurlijke toon die perfect is voor zowel strijken als pizzicato'en 'closest sound to microphone possible'. Dan mag je toch wat verwachten zou je zeggen. Voor mij is dit mijn eerste contrabas pickup, dus ik kan het niet vergelijken, maar ik vind het toch wat tegenvallen.

Hoe is dat tikken van de aanslag bij andere pickups? hier ben ik wel benieuwd naar. Ik denk dat mijn zoektocht naar de juiste pickup helaas nog niet ten eind is...balen.

Wie heeft er ervaring met deze AMT contrabas clip-on mic? wordt gebruikt door Christian Mc Bride in combinatie met een Realist:
http://www.appliedmic.com/details.asp?ID=16

Ziet er veelbelovend uit. Zal niet goedkoop zijn.

Re: Combineren piezo met microfoon

Barend

Wie heeft er ervaring met deze AMT contrabas clip-on mic? wordt gebruikt door Christian Mc Bride in combinatie met een Realist:
http://www.appliedmic.com/details.asp?ID=16

Ziet er veelbelovend uit. Zal niet goedkoop zijn.


Christian McBride gebruikt de AMT alleen om naar de PA te gaan (zie z'n website). Dus niet voor de backline versterking.

Overigens je andere probleem, is dat een element dat op bas A goed werkt op bas B weer helemaal niets is. Dus wat dat betreft heb je weinig aan websites en commentaar van gebruikers. Ik heb er wel eens met Jurgen Preyer over gehad. Volgens hem gaven de elementen die je dichter bij de body monteert een natuurlijkere klank dan de elementen die je bij de snaren monteert. Mischien dat die tip je een beetje de juiste richting op helpt.

Re: Combineren piezo met microfoon

Ik weet eigenlijk niet of dat live geluid van Christian McBride nu wel iets is om na te streven. Hebben jullie hem wel eens live gehoord? Je moet weten dat ik een grote fan ben van McBride, ik geniet enorm van opnames van hem. Maar live... Ik heb hem 2x live meegemaakt. De eerste keer, in de Jan Steenzaal bij het good old North Sea jazzfestival in Den Haag, speelde hij met een band en was hij al niet om aan te horen. Ik dacht dat dat aan de geluidstechnici van het festival lag, die er destijds zonder uitzondering een potje van maakten wat de basversterking betreft. Maar vorig jaar in Rotterdam zat ik een paar meter van hem vandaan terwijl hij in de spiegeltent in zijn eentje een workshop gaf. ik ben halverwege gevlucht, kon het niet aanhoren dat geluid van hem. Het probleem is dat hij zo dol is op punch, dat de toon daar (bijna volledig) voor moet wijken. Je hoort dan dus in wezen booinke-booinke-booinke. Jammer hoor. Terwijl hij zo makkelijk akoestisch had kunnen spelen daar; iedereen hing aan zijn lippen en die spiegeltent heeft een prachtige akoestiek!

Re: Combineren piezo met microfoon

Ik heb hem vorig jaar op North Sea gezien met met het Pat Metheny trio (en ook die workshop trouwens). Dat optreden was meteen een van de redenen dat ik ben 'overgestapt' naar contrabas. Iets wat ik altijd al ooit wou, maar altijd uitgesteld heb omdat ik bang was dat ik mijn elektrische bas nauwelijks meer zou aanraken. Gedeeltelijk is dat nu ook waar, maar ik heb er geen minuut spijt van gehad. Toen vond ik zijn geluid wel mooi.

Maar goed, dat terzijde. Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen met die AMT clip on mic. En of andere elementen ook zoveel tik en bonk versterken en zo´n nasaal strijkgeluid hebben.

Re: Combineren piezo met microfoon

amsterdamwinds.nl heeft een AMT S25B (zonder pre amp) voor €846,00 te koop. Even door sparen als je daar interesse in hebt?
Hou er rekening mee dat je dan met 'n mic op 't podium loopt, en die zijn feedback gevoelig.
Oh, ik zie dat Thomann 'm ook heeft, en mét pre amp: AMT SP25B, kan van jou zijn voor slechts 1379 eurootjes.

Z.g.n. tik en bonk geluiden worden inderdaad goed opgepikt door de meeste pickups. Ze pakken met name het geluid van je snaren, daardoor hoor je de aanslag vaak erg goed. Soms is dat wenselijk.. meestal niet.
Strijk geluid is vaak heel kaal, blikkerig. Misschien dat daar met 'n EQ pedaaltje een kleine verbetering/correctie mee kan maken.

Re: Combineren piezo met microfoon

bedankt voor de tips.

Die AMT is toch echt te veel geld. En inderdaad de feedbackgevoeligheid is ook niet echt handig.
Ik denk dat ik mijn Clevinger pickup toch weer weg ga doen. Misschien klinkt hij in combinatie met een andere bas geweldig, maar op mijn bas komt hij niet uit de verf.
Misschien ga ik toch een keer een Full Circle uitproberen. Wel eerst horen en dan kopen.

Wat ik trouwens ook heb, is dat het strijkvolume echt veel hoger is. Is dat met andere pickups ook zo? en hoe lossen jullie dat op? je zal er dan toch weer een pedaaltje tussen moeten zetten om dit volumeverschil tegen te gaan.

Re: Combineren piezo met microfoon

Ja, dat heb ik ook dat het strijk geluid een stuk harder is dan het plukken. Ik zet m'n volume knop daarom altijd wat lager. Bij gebrek aan die knop is een volume pedaal denk ik 'n uitkomst.

Re: Combineren piezo met microfoon

ok, dat wordt dus weer wat extra's meeslepen.

Re: Combineren piezo met microfoon

philip baumgarten
Ik heb nu een D-tar Solstice gekocht.

Hoe bevalt deze pre-amp inmiddels? Heb je hem ook voor de CD opnamen gebruikt?

Ik zit 'n beetje te dubben.. de laatste tijd neem ik m'n Fender ook mee naar optredens, sommige nummers vragen om een wat meer puntige bas. Bij het switchen trap ik nu iedere keer m'n stem apparaat in en wissel ik de jacks.. echt ideaal is dat niet. Ik heb 'n behringer mixertje die ik nog had liggen er tussen gezet, maar dat gaf te veel ruis.
Zo'n D-tar Solstice lijkt me best een goede oplossing voor dit probleem (zolang het bij 2 bassen blijft). Wel'n prijzige oplossing, maar het is best een veelzijdig apparaat als ik het zo zie :-)

Vraagje wbtr de FX MIX; wordt dit zowel bij de balanced als de gewone output mee genomen? Sommige bastops nemen dit niet mee in hun line-out..

Re: Combineren piezo met microfoon

Ja, de D-tarsolstice bevalt wel. Voor mijn laatste CD's heb ik hem niet gebruikt. Dat had een paar redenen: sinds ik er kort geleden nieuwe snaren op heb gedraaid, voldoet mijn Wilson in zijn eentje prachtig. Klinkt eigenlijk prima akoestisch zo; blijkbaar gaat hij vooral 'elektrisch' klinken als de snaren wat ouder worden. Misschien ga ik er voortaan wel elk half jaar nieuwe op zetten! Ik merk dus dat het vooral fijn is om met 2 elementen te werken als de snaren wat ouder worden. Daarnaast is het zo dat ik voornamelijk akoestisch heb opgenomen. Dat vind ik in de meeste situaties toch het allermooist. Alleen de Philip Baumgarten Trio CD The Arrival heb ik versterkt opgenomen, omdat daar af en toe ook soul, rock en supersnelle stevige lopende bas voor nodig was en dan werkt het gewoon beter als de bas wat harder is, zodat de drummer ook flink uit zijn dak kan gaan. Maar over die voorversterker niets dan goeds! Mooi ding en eigenlijk vind ik de prijs nog meevallen voor de geboden kwaliteit.

Re: Combineren piezo met microfoon

Frappant, dat de bas akoestischer klinkt met nieuwe snaren... Zou dat door de extra sustain komen? Zo zie je maar hoe belangrijk snaren zijn voor de klankkleur van het instrument.

Ik zie dat de Solstice ook phantom power kan geven, dus je zou hem ook voor condensator mics kunnen gebruiken. Live of in de studio.
Met de gebalanceerde output is het een zeer luxe DI :-)

Wbtr de FX mix, heb je die al eens gebruikt? Wordt die ook door beide outputs mee genomen?

Heb je een mute footswitch gemaakt? Apart dat ze die er niet bij kunnen leveren. Lijkt me vooral handig tijdens het stemmen.

Re: Combineren piezo met microfoon

Nee, dat heb ik allemaal niet gebruikt. Ik was alleen maar geïnteresseerd in het tegelijk gebruiken van mijn beide elementen... Ik vind het eigenlijk wel interessant hoe de Solstice presteert als voorversterker voor opnames (dus met (groot) membraan mics)! Op dit moment gebruik ik een Universal Audio voor opnames van de contrabas, wat dezelfde voorversterker is die Spock Studio in New York gebruikt (die echt van alles het beste van het beste heeft), en die vind ik erg goed. Maar ik ga dit ook uitzoeken, natuurlijk prachtig als de Solstice wat dat betreft ook fantastisch presteert! (Bovendien kan ik de Universal Audio dan weer ergens anders voor gebruiken.)

Re: Combineren piezo met microfoon

Het is me eindelijk gelukt om een microfoon en piezo succesvol te combineren. Ik heb een tijdje terug een Fishman Full cirlce op m'n bas laten zetten. Daarnaast gebruik ik een wat oudere AKG C3000 (niet de 3000B) in de hypercardoide stand. Die bevestig ik met post elastieken tussen de poten van de brug. Beiden gaan naar de headway edb1 waar ik ze kan mengen. De line out gaat dan weer naar de ingang van de SWR Baby blue.

Doordat die versterker heel natuurlijk klinkt heb ik het idee dat je minder last van rondzingen hebt. Bij m'n SWR workingman's versterker had ik dat veel sneller. Wordt misschien ook wel veroorzaakt door de piezo tweeter.

Wel een behoorlijk complexe setup, maar ik kan nu dus prima microfoon en element combineren en omdat het element en de microfoon op ongeveer dezelfde afstand van het boven blad zitten kleurt het prima. Als ik de microfoon te hard zet krijg ik wel wat last van galm, maar kan toch redelijk hard spelen voordat het gaat rondzingen.