Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: enkele technische beginnersvragen

Over die E-snaar:
Het zou misschien ook aan de ruimte kunnen liggen waarin je staat. Lage frequenties hebben extreem lange golflengtes, waardoor de grootte, vorm en je positie in de ruimte meer van invloed zijn dan bij hoge tonen.

Zelf merk ik overigens ook dat ik de E-snaar anders aansla dan de overige snaren doordat m'n duim er maar net naast zit. Dit betekent dat ik minder steun heb aan m'n duim en daardoor iets meer vanuit m'n arm/pols beweeg. Ook draai ik m'n duim wat meer onder de toets (niet echt eronder) om de afstand tot de snaar wat te vergroten. Dit heeft weer als gevolg dat de trilrichting meer diagonaal op de toets staat, terwijl dat bij andere snaren meer evenwijdig is. Dit alles heeft in meer of mindere mate invloed op het geluid.

Als in de nabijgelegen dienrentuin de olifanten onrustig worden als je speelt heb je waarschijnlijk te veel sublaag in je bas. En anders alleen als je het zelf niet mooi vind.

Re: enkele technische beginnersvragen

Dus dan doe ik het toch goed dat ik de duim op de E snaar steun als ik op de andere snaren speel(net zo als op een elektrische bas dus). Ik dacht dat dat op contrabas niet 'mocht'.

Over de E snaar klank: Het is een gehuurde bas van rond de 2500 euro. Geen idee wat voor snaren er op liggen, volgens mij is het kunststof. Maar volgens mij heeft het niks met de snaren te maken.
Wat ik merk is dat er bij de andere snaren meer 'plok' is, deze plok/tik veroorzaakt de sublaag frequenties.
Als ik alle snaren demp met de linkerhand en dan aansla hoor je het verschil ook. De bas klinkt verder heel goed.

Re: enkele technische beginnersvragen

Hey Huub, wat je rugpijn betreft...het kan zijn dat je niet goed rechtop staat. Probeer voor de spiegel te oefenen, dan kun je goed op je houding letten!