Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
slapsnaren

hallo allemaal,
ik wil me toch meer gaan richten op de slaptechniek en heb het idee dat ik andere snaren op mijn bas moet zetten.
Welke adviseren jullie en waar kan ik ze het beste bestellen?

Snaren op mn electrische bas zet ik er zo op, maar is dat op een contrabas eigenlijk ook prima zelf te doen?

Groetjes,
Irma

Re: slapsnaren

Over slapsnaren kan ik je niet adviseren. Het zelf monteren van contrabassnaren is goed te doen maar je moet op de volgende dingen letten.
1) Je hebt vier snaren E, A, D en G afnemend in dikte, die je aan het juiste stemmechaniek moet verbinden. Als de bas rechtop staat en je er van voren tegenaan kijkt zit het E-mechaniek links onder, het A-mechaniek links boven, het D-mechaniek rechts boven en het G-mechaniek rechts onder.
2 De as van het stemmechaniek is konisch en is het dikst bij het wormwiel van het stemmechaniek. Er zit een gat in waar je de snaar twee keer doorheen moet halen. Je moet de stemsleutel zo draaien dat de snaar boven over de as loopt en je moet de snaar zo geleiden dat hij op een toenemende diameter van de as loopt. Hierdoor worden de windingen tegen elkaar gedrukt en ontstemt de bas het minst Je moet zo veel speling hebben voordat je begint met draaien dat de snaar minstens een gehele winding om de as maakt voordat hij op spanning begint te komen.
3) Je zet de kam er pas onder als alle vier de snaren op een lengte zijn waarop ze met kam net spanning krijgen. Het hart van de kam moet samenvallen met de keepjes aan de binnenkant van de F-sleutelvormige snaren in de kam. De bolle kant van de kam moet naar boven wijzen. De kam moet zo staan dat de snaren symmetrisch staan t.o.v. de hals. De kam moet haaks op de kast staan (hij moet het bovenblad van de kast overal net raken).
4) Nu ga je alle vier de snaren gelijdelijk aandraaien. Wat er nu gebeurt is dat de kam de nijging heeft om naar boven te klappen omdat de snaren niet vanzelf in de sleuven van de kam schuiven. Zodra de snaren wat spanning hebben moet je de kam dan bij de snaren voorzichtig wat omlaag tikken. Ik doe dat met een nylon hamer. Dan span je weer verder en herhaalt deze procedure een paar keer todat de snaren op stemming zijn.
5) Je moet erop letten dat de windingen strak tegen elkaar liggen op de as van het stemmechaniek. Vooral de G-snaar heeft de nijging op te sterk omhoog te kruipen maar de snaar kan dan ineens over de as omlaag schuiven. Je kunt dit voorkomen door de snaar tijdens het spannen even uit de groef van de vaste kam te halen en hem er pas weer in te duwen als de snaar al behoorlijke op spanning is.
Dit is de manier waarop ik het doe en ik heb de snaren er zo al vele malen op en af gehaald maar het kan zijn dat er andere manieren zijn die ook een goed resultaat geven.

Re: slapsnaren

Ik gebruik zelf Spirocore snaren (light) van Thomastik-Infeld en ik weet van enkele andere slappers dat ze deze ook gebruiken. Het zijn stalen snaren die geschikt zijn voor zowel plukken als strijken. En dus voor het slappen, echter... het is niet fijn voor je vingertoppen, tenzij je al een dikke laag eelt hebt opgebouwd.
Als ik alleen zou slappen zou ik zeker de Weed Wackers eens proberen die in hier eens in een eerdere thread besproken zijn. Deze schijnen een mooie warme slap te creëren, maar erg weinig sustain te hebben. Aangezien ik voornamelijk pluk is dat dus niet echt een optie. Spirocores hebben een erg harde, wat kille slap, tenzij je het voor elkaar krijgt om de snaar steeds maar net tegen de toets te laten kletteren. Maar dat is vrijwel niet bij iedere aanslag constant te houden. Meestal komt het dus neer op slappen (hard) of niet.

Laat even weten waar je keuze uiteindelijk op is gevallen en wat je ervaring met die snaren is.

Let er overigens op dat als je gebruik maakt van een magnetische pickup, dat je dan natuurlijk vastzit aan stalen snaren!

Re: slapsnaren

Howdy!
Als je wilt gaan slappen zou ik dat zeker doen met Rotosound RS4000! Het is een vrij soepele, nylon snaar die lekker wegslapt en toch nog een redelijke sustain heeft. Ik ben er ook mee begonnen. Later ben ik overgegaan op Pirastro's, maar dan wel de solo's die ik heb teruggestemd naar EADG. Hierdoor is het nog een beetje te harden aan de vingers! Momenteel speel ik nogal veel en overweeg ik om weer terug te gaan naar m'n Roto's om mijn poezelige handjes een beetje te sparen .... Maar ja, dat betekent weer vijlen in de topkam...

Slap that bass, like it owes you money!

Re: slapsnaren

Recent heb ik een set Velvet Garbos's op mijn bas gezet. Ik ervaar ze als zeer geschikt om te slappen. Ze hebben ook een behoorlijke sustain, beter dan de nylonsnaren. Ook het volume is prima. Ik ben vooral gecharmeerd van het slappen op de D en G snaar. Bij stalen snaren is vooral de G erg dun, door dit gebrek aan massa is de slap na de pull een stuk lastiger. Ook merk ik dat je het er veel langer op volhoud dan met stalen snaren. Ook totaal geen last van blaren. Ze zijn opgebouwd uit een kern van zijde en omwonden met koper (staat ook wel chique!) Het duurt wel even voor je de rek eruit hebt gedraaid, in het begin liepen ze behoorlijk terug, maar na een aantal keren spannen blijven ze nu mooi op stemming. Goedkoop zijn ze niet, uiteindelijk was ik nog het voordeligst uit via een internetwinkel in Canada, levering binnen een week!

Re: slapsnaren

Het zijn de Rotosound RS4000 geworden! Besteld bij Thomann in Duitsland.
Ik heb ze er zelf opgezet in de volgorde G-E-D-A.
Weet niet of het wat uit maakt, maar dat voelde veiliger. Ik vond het best spannend, zeker na de adviezen van Adriaan, maar het was zo gepiept en ik heb bijna spijt dat ik het niet eerder heb gedaan. Wat een verschil met de stalen snaren! Het speelt veel soepeler en het verschil in klank is ook enorm.

Bedankt allemaal!
Groeten van Irma

Re: slapsnaren

Bedoel je niet E A D G?

Re: slapsnaren

Gheghe...nee, dat bedoel ik niet!
Ik heb ze er goed op staan hoor , maar ik doelde hiermee op de volgorde van opzetten!

Ben wel blond, maar zo blond ook weer niet!