Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Weed Wackers

Wellicht leuk om eens uit te proberen: weed wackers! Oftewel bosmaaier-draad. Een meneer in Amerika verkoop geverfde setjes, de klank is een tikkie darmsnaar-achtig.
http://www.traditionmusic.com/main.html

Re: Weed Wackers

? Ik zie op die pagina geen weed wackers staan. Kijk ik niet goed? Heb je die snaren weleens geprobeerd?
Groet Philip

Re: Weed Wackers

Pardon, hij noemt ze Hillbilly Slap Strings for Upright Bass.
Ik heb ze nu zelf om mijn bas zitten inderdaad. Lage spanning, dus korte sustain en vrij weinig volume, maar het slapt erg makkelijk, en de tik van de terugslaande snaar is erg warm en houtig.

Re: Weed Wackers

Jasja... speelde jij toevallig niet eerst met van die kaugom achtige snaren (kunstof coating)? Of ben je een andere Jasja..

Oh, dit is wel erg offtopic... euh, tja, slappen.. met weed wackers... hoe kan het ook anders?
Misschien een idee om de v-snaar van een kettingzaag op je coffin bas te gebruiken?

Re: Weed Wackers

Kauwgum achtig? Je bedoelt die eurosonic snaren, die ik bij D&D op de bas had? Dat waren ook kunststof snaren inderdaad, maar die slapten erg lelijk vond ik. Deze zijn NOG losser , maar met een fijner geluid.

Re: Weed Wackers

Die eurosonic's bedoelde ik ja... wel vinger vriendelijk als je zo'n lang workshop weekeinde hebt!

Maar zeg eens.. groeit er gras uit jouw bas? (hé, wat flauw)

Re: Weed Wackers



Het speelt wel erg lekker idd, qua vingers. Het volume valt me ook nog erg mee. En het geeft dus een erge pre-WWII feel: korte sustain, lekkere slap. Ik liet me vertellen dat het veel wegheeft van darmsnaren, maar die heb ik tot mijn schande nog nog geprobeerd

Re: Weed Wackers

Hi,

Ik heb nu ook weedwackers op mijn bas. Het is een plywood uit begin jaren 50. In mijn 20 jaar als blues/country en rockabilly bassist zijn dit zover de aangenaamste en meest geschikte snaren die ik gezien heb voor dit genre. Ik probeerde reeds alles tussen Pirastro staal tot darm, via Eurosonics, rotosound (bah) en La Bella Supernyl etc.

En inderdaad, leuke 'thumb' sound, lekker soepel, géén blaren op je vingers, vrij stabiel bij temperatuurveranderingen, en amper feedback-problemen. Ze zouden jaaaren meegaan. De mijne alvast één jaar zonder geluidsverschil en dit maakte ik nog nooit mee voor 15 euro!!

Re: Weed Wackers

is het ook mogelijk om weedwackers (of darmsnaren) met een strijkstok te bespelen?

Re: Weed Wackers

Voor zover ik kan nagaan zit er een wezenlijk verschil tussen darmsnaren en weedwackers, darmsnaren hebben een ruwer opppervlak dan de weedwackers, deze schijnen vrij glad te zijn. Volgens de Q&A op de website van de leverancier: "Q. Can they be bowed?
A. Reports are that some people are bowing them successfully. YMMV.". dat zegt dus nog niet zoveel. Ik heb net een paar setjes besteld, ik ga het strijken zeker eens voor je proberen, ik hou je op de hoogte.

Re: Weed Wackers

ik was erg enthousiast geworden over die weed wackers. Ik speel normaal gesproken jazz met de contrabas, maar met de rockband waarin ik normaal gesproken basgitaar speel zouden we ergens akoestisch spelen zonder drummer. Een mooie gelegenheid om voor niet al te veel geld eens aan wat slapwerk te beginnen. In mei de snaren besteld en in juni nog eens gevraagd wanneer ik ze zou mogen verwachten, maar dat leverde een heel vaag antwoord op van de Hillbillies. Latere mails in juli, augusteus en september werden helemaal niet meer beantwoord. Ik heb zojuist maar gevraagd om mijn geld terug te storten, want het betreffende opteden is inmiddels geweest. Hebben jullie ook met lange levertijden te maken gehad?
Als iemand die snaren nog te koop heeft: ik heb nog steeds wel interesse. Ik heb een 4/4 bas.

Re: Weed Wackers

Zelfde verhaal bij mij. Ik had twee setjes besteld. Na weken zonder bericht eens een mailtje gecomponeerd met ook een vaag antwoord. Telefonisch is hij (Larry Collins heet hij geloof ik) ook niet te bereiken. Ik heb de zaak maar afbesteld. Ik zou ze er toch niet opgezet hebben. Ik heb nu een set Velvet Garbo's er op, slapt geweldig en een lekkere vintage sound. Helaas niet zo goedkoop als de weedwackers....

Re: Weed Wackers

ik heb er nu maar Velvet Anima's opgezet. Die kon ik tweede hands kopen. Ik vind ze toch nog wel stug. Het slappen lukt wel (ik kan het ook nog maar nauwelijks), maar het is wel zwaar. Maar misschien zeggen ze niet voor niets: 'slap that bass like it owes you money'.
Heb jij ervaringen met Anima's en wat kostte die Grabo's je?

Re: Weed Wackers

Die Velvet Garbo's slappen geweldig, absoluut de investering waard. Zeker niet zwaar of stug. Ze zijn wel behoorlijk dikker. De G is zo ongeveer net zo dik als een E in een normale stalen set. Eigenlijk verschillen de snaren onderling niet eens zo veel in dikte. Het hangt natuurlijk wel van je afstelling af, hoe hoger je snaren hoe zwaarder het slappen gaat. Vooral als je beginnend slapper bent is het de kunst om jezelf te leren met zo weinig mogelijk inspanning te slappen. Die garbootjes hebben me iets van eur 200 gekost. Volgens mij via een Canadese leverancier.