Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Onbegeleid soleren

Je hebt wel gelijk wat betreft "pas echt intressant" niets is natuurlijk verplicht, het is jazz. Ik probeer altijd tijdens het soleren de melodie mee te zingen in m'n hoofd en probeer dan ritmisch en soms ook melodisch de melodie aan te houden. Mischien zou ik zelf ook weer eens moeten proberen om onbegeleid te soleren. Je enthousiasme is in ieder geval aanstekelijk!

Re: Onbegeleid soleren

Leuk dat mijn enthousiasme aanstekelijk is! Ik ben inderdaad bijzonder enthousiast. Zo enthousiast dat ik zelfs een solorepertoire aan het instuderen ben – al realiseer ik me heel goed dat je waarschijnlijk de reputatie van een Dave Holland of Christian McBride moet hebben om als contrabassist alleen aan optredens te komen. Of ik nu ooit aan optreden toekom met zoiets of niet, het is so wie so super leerzaam!
Terzijde: ik kan je aanraden om ook eens de akkoorden in je hoofd te horen terwijl je onbegeleid soleert ipv de melodie. Mij geeft dat lekker veel extra vrijheid!
Gisteren ben ik bij Lucas Suringar langs geweest en heb een prachtige, vreselijk grote en zware contrabaskoffer gehuurd voor de oversteek naar New York. Ik ben bang dat de contrabas anders de bagagejongens van het vliegveld niet overleeft, ook al ga ik dan met een sterke koolstof vezel bas. Altijd een groot genot om met Lucas te praten over contrabassen en randverschijnselen! Hij gaf me bovendien een bijzonder waardevolle tip, namelijk dat ik de koffer op het vliegveld in New York kan opslaan tot mijn vertrek en verder reizen met een hoes. Een supertip! Koffer en bas samen wegen zo'n 35 kilo, terwijl de koolstofvezelbas met hoes maar 8 kilo weegt. Dat laatste is dus nog goed te doen!

Re: Onbegeleid soleren

Voor een solo repertoire op de contrabas, is het goed om nummers te kiezen die aan een paar eisen voldoen, merk ik.
1. De melodie moet heel sterk zijn – ook zonder dat je de akkoorden hoort. Sommige melodieën ontlenen hun kracht aan de akkoorden, maar daar heb je nu dus niets aan, omdat je zonder pianist of gitarist speelt. Dubbeltonen of tritonen spelen helpt onvoldoende, vind ik.
2. Het is het beste om nummers te kiezen met een relatief eenvoudig akkoorden schema. Als je een ingewikkeld schema gebruikt, weet binnen een paar maten niemand meer waar je mee bezig bent, ook de geoefende luisteraar haakt dan op een gegeven moment af. En als de luisteraar het nummer niet kent, speel je op zo'n moment al helemaal uitsluitend voor jezelf.
Een voorbeeld van een nummer dat wat mij betreft in aanmerking komt: Scrapple from the apple. Een ijzersterke melodie en een heel eenvoudig schema.

Re: Onbegeleid soleren

nu wordt het me helemaal duidelijk.
je bent niet enkel één van de pioniers van onbegeleid soleren, maar je bent vooral pionier in het delen van je ervaringen daarin. soms heb ik het gevoel dat de meeste muzikanten hun muzikale ervaringen voor zich houden, of het moet zijn dat ze ze niet kunnen verwoorden.
mag ik, bij wijze van oefening, vragen of 'All of me' ook een geschikt solostuk zou kunnen zijn?

Re: Onbegeleid soleren

'All of me' lijkt me inderdaad prima als solostuk: een sterke melodie (al is het niet mijn smaak) en een eenvoudig akkoordenschema. Wat het eerste gedeelte van je reactie betreft: ik denk dat het helemaal klopt wat je zegt!

Re: Onbegeleid soleren

Ik heb deze website nu al 7 jaar, dus het werd tijd om ook eens een pagina over mezelf te maken (de tweede pagina in de navigatiebalk links). Op die pagina heb ik ook vijf onbegeleide solostukken gezet die ik vorige week in de prachtige Spock Studio in New York heb opgenomen. Met mijn nieuwe koolstof vezel bas trouwens, kun je die ook eens horen.