Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: sound (basles 90)

Morgen komt hij terug van Ferdinand Rikkers en dan kan ik pas goed beoordelen hoe het zit met het geluid en de bespeelbaarheid. Wat een nadeel blijkt te zijn van deze bassen, is dat bij de overgang van de hals naar de kop de koolstof vezel slechts een halve mm dik is (dat ontdekte Rikkers vorige week, toen hij de toets eraf wipte). Dat klinkt niet alsof hij echt onverwoestbaar is in dat gebied, potverdorie.
Ik kan er wel een sound op maken die in de buurt komt van wat ik op mijn houten bas doe – maar het instrument zelf hoor je natuurlijk ook. En alhoewel het een mooi basgeluid is, is het geen houten basgeluid, dat is toch warmer. Dus ik vermoed dat mijn houten bas toch mijn hoofdbas blijft hoor. Maar voor repetities e.d. is het natuurlijk wel erg prettig, zo'n bas die maar de helft weegt en tegen een stootje kan.

Re: sound (basles 90)

Vandaag is de koolstof vezel bas teruggekomen van Ferdinand Rikkers, die er iets heel moois van heeft gemaakt, wat ook nodig was, want de afwerking was beroerd en hij schijnt ook een beetje vreemd in elkaar te zitten; de toets staat er nogal schuin op en bepaalde verhoudingen zijn zeer vreemd. Maar goed, Ferdinand heeft er iets prachtigs van gemaakt.
Ik ben weer zwaar onder de indruk van die bas. Echt een prachtig vol geluid en een groot volume. Hij speelt lekker na de modificaties van Ferdinand. Wel is het zo dat ik besloten heb om over te gaan naar een hogere actie en daar meteen bij deze bas daartoe ben overgegaan. Dat is even wennen natuurlijk, maar het grote voordeel is nu dat ik lekkere harde klappen op de snaar kan geven zonder irritante bijgeluiden, dus op mijn houten bas gaan de snaren zeker ook de lucht in. Wel een zwaardere belasting voor de spieren helaas.
Tja, heb ik hier nu mijn sound op? Min of meer dezelfde sound als op mijn houten bas? Nee, maar ik zou zeggen: nog niet. Even zoeken hoe ik hem op deze bas kan krijgen. Wordt vervolgd!

Re: sound (basles 90)

Ik ben weer een dag verder en ja, ik kan er mijn sound opmaken. Hoe langer ik er op speel, hoe meer ik onder de indruk ben van mijn nieuwe koolstof vezel bas. Echt een prachtig strakke, volle toon. Waarbij wel moet worden aangemerkt, dat het een klein vermogen kostte om hem zo te laten aanpassen door Ferdinand Rikkers dat ik er echt tevreden over kan zijn – en dan heeft hij me, ald oude klant, nog enorm gematst ook. Maar goed, wat ik wilde zeggen: op deze koolstof vezel bas kan ik ook mijn sound maken, althans de belangrijkste karakteristieken ervan laten klinken (want het blijft een ander geluid natuurlijk, zo'n koolstof vezel bas). Maar toch: mijn conclusie is dat het mij (en dus iedereen) kan lukken om de belangrijkste karakteristieken van je sound op welke contrabas dan ook ten gehore te brengen. Als het lukt op een contrabas van een ander materiaal, moet het altijd kunnen lukken! Daarnaast is de kwaliteit van de bas toch ook een factor die heel belangrijk is. Potverdorie, wat klinkt deze rare bas goed. Niet dat ik daardoor een ander soort geluid krijg, maar wel voller bijvoorbeeld en met meer dynamische mogelijkheden door een groter basisvolume.

Het lijkt trouwens wel of elke volgende stap in mijn Amerika trip weer een nieuw probleem oplevert. Deze bas was mij verkocht als 3/4 bas en dus had ik een 3/4 koffer besteld om de vlucht te overleven. Ferdinand vertelde me dat het helemaal geen 3/4 bas is, maar een 7/8, wat klopt, want hij past niet in de inmiddels aangeschafte koffer, potverdorie. Koffers voor 4/4 bassen kosten minstens zo'n 1350 euro, wat veel is voor mij, want ik weet niet of ik ooit nog behoefte heb aan zo'n koffer, dit is de eerste keer in de 16 jaar dat ik nu contrabas speel dat ik behoefte heb aan zo'n ding. Gelukkig blijkt Lucas Suringar ze te verhuren voor zo'n 7,50 per dag. Aangezien ik een week weg ben, zijn deze kosten tenminste te overzien. hopelijk zitten er wieltjes onder en weegt hij niet teveel, want ik moet heel wat reizen en overstappen voordat ik op mijn adres aankom.

Re: sound (basles 90)

7/8 heeft dan toch ook gevolgen voor de posities neem ik aan. Of slaat dat hier enkel op de grote van de body?

Re: sound (basles 90)

Nee, dat gaat vooral over de lengte van de toets, die is langer. De noten liggen ook iets verder uit elkaar. Niet dat je erg veel hebt aan die langere toets met een vijfsnarige bas hoor, de allerhoogste noten zijn heel erg hoog maar klinken nogal plooink plooinkerig, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik krijg er wel een oktaaf bij, met een Eb als hoogste noot. Die Eb is dus een oktaaf hoger dan de hoogste Eb op een viersnarige bas.

Re: sound (basles 90)

Volgens mij slaat het getal 7/8 op de mensuur, dus de afstand tussen de vaste en de losse kam. Voor een 3/4 bas is die ongeveer 106 cmm en voor een 7/8 bas zal die een paar cm groter zijn. Dat de toets van de koolstof bas veel langer is dan die van een normale bas is niet relevant voor het getal. De afmetingen van de kast van een 7/8 bas zijn ook wat groter dan die van een 3/4 bas vandaar dat de bas niet in een 3/4 koffer past.

Re: sound (basles 90)

Het lijkt me niet zo zinvol om de afstand tussen de vaste en losse kam groter te maken en dan de toets relatief klein te houden; lijkt me ook een gek gezicht. Mijn vorige bas had de mensuur van een 4/4 bas; daar was de toets ook langer van en waren de afstanden tussen de noten ook iets groter dan bij een 3/4. Dat zal toch geen toeval zijn?

Re: sound (basles 90)

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Contrabas, daar heb je een tabelletje met mensuur afmetingen.
Een 7/8ste heeft een snaarlengte van 190cm, die van een 3/4 183cm. Als de snaarlengte toeneemt, neemt ook de afstand tussen de posities toe. Wellicht minuscuul, want wat is nou 7cm op 190cm? (3,7%)

Grappig trouwens dat er bij de 3/4 een gewicht ingevuld is

Re: sound (basles 90)

Leuke info Paul! Maarruh... Elke millimeter telt hoor! Dus 7cm vind ik zelf heel wat...

Re: sound (basles 90)

Paul:

"Een 7/8ste heeft een snaarlengte van 190cm, die van een 3/4 183cm."

Dat lijkt me wel erg lang!
Deze maten slaan op de totale hoogte van de bas. De snaarlengte (of beter: de mensuur) is aanzienlijk korter: 108cm voor 7/8 en 106cm voor 3/4. Een kleine 1,9% dus.

Re: sound (basles 90)

Oeps, in het verkeerde kolommetje gekeken... maar inderdaad... wat Sander schrijft.

Re: sound (basles 90)

Dan zijn de afstandsverschillen dus ook klein als je speelt. Dat is ook eigenlijk wel zo; het kost me geen moeite om over te schakelen van de 7/7 naar de 3/4 en andersom.

Re: sound (basles 90)

Nu we het toch over mic's hebben... heeft iemand weleens z'n versterker (laten) miken? Ik kan me voorstellen dat als je een mooie Hevos / GK / ect mee genomen (zeult) hebt, dat je dan niet via een DI de tafel in wilt gaan... toch?
Staat een cabinet-mic in jullie stage-plan, nemen jullie die zelf mee...

Binnenkort ga ik zelf 't podium op met groot bakbeest (HH V-S 215 B.L), gewapend met mic om er voor te zetten.

Re: sound (basles 90)

De laatste jaren heb ik dat inderdaad zo gedaan, met een mic voor mijn Hevos naar de PA en dat gaf inderdaad een geluid dat een stuk dichter kwam bij wat ik wilde horen!