Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
K&K Double Big Twin double bass pick up

Heeft iemand ervaring met dit element? Het is goedkoop en lijkt me heel aardig op het eerste gezicht.

Re: K&K Double Big Twin double bass pick up

Ik heb geen ervaring met de K&K Double Big Twin, maar gebruik zelf een andere pickup van K&K (met wederom zo'n over-the-top naam), nl. de Bass Master Rockabilly Plus. En daar ben ik erg tevreden over.

Maar goed, dat is dus niet hetzelfde element en waarschijnlijk stel jij ook iets hogere eisen aan een element dan een hobby-bassist als ik

Re: K&K Double Big Twin double bass pick up

Bedankt voor de reactie. Ik heb een heel goed element op mijn houten contrabas (Wilson), maar zoek nog iets eenvoudigs voor mijn koolstofvezel contrabas. Ik denk dat ik de gok maar waag.

Re: K&K Double Big Twin double bass pick up

Hallo op jou vraag over dat k&k element weet ik niets.
Maar het wilson element die op jou houten bas zit.
ziet er op de website mooi uit en volgens jou klinkt hij goed.
bij welke zaak in nederland kun je die krijgen en is de prijs een beetje redelijk???

groetjes sjoerd

Re: K&K Double Big Twin double bass pick up

Hoi Sjord,
De prijs van dat element is helaas niet redelijk. Toen ik het kocht, kostte het zo'n 700 gulden nog wat, als ik het me goed herinner. Tegenwoordig kost het meer dan 800 Euro, ga er maar aan staan. Wat dat element goed doet, is een vol, erg gedefinieerd geluid leveren, waarmee je veel kanten op kunt. Ik ben er best tevreden over, het is beslist een professioneel element. Toch: als je wilt dat een element je akoestische geluid versterkt – zonder een elektrische bijklank – dan moet ik helaas melden dat dit element ook niet de verlossing biedt. Maar ja, welk element wel? Ik ken het niet. Microfoonsystemen versterken het akoestische geluid misschien nog wel het beste, maar die gaan bij het minste of geringste (oorverdovend) rondzingen, zodat je er in de meeste situaties niets aan hebt. Dus bij deze stand van de versterkingsmogelijkheden zou ik misschien nog een keer voor een Wilson kiezen (als geld geen probleem was). Waarbij ik moet aantekenen dat ik bij lange na niet alle huidige mogelijkheden heb kunnen uittesten. Misschien is er wel een element dat aan mijn eis voldoet en dat ik gewoon niet ken... Mijn eis is dus: het akoestische geluid van mijn bas onvervormd en onveranderd versterken. Is dat nu teveel gevraagd?!

Re: K&K Double Big Twin double bass pick up

Oeps, Sjoerd bedoel ik.

Re: K&K Double Big Twin double bass pick up

Sjoerd,
Je mag mijn Wilson K4 hebben voor 250euro !
Als er één element is dat dus NIET het acoustische geluid van je contrabas versterkt dan is het wel de Wilson. Luister maar eens naar NHOP en je begrijpt wat ik bedoel. De pickups zitten veel te dicht bij de snaren.
Wilson is een beetje uit de mode denk ik en je ziet meer en meer mensen met Fishman Full Circle of The Realist van David Gage spelen.

Re: K&K Double Big Twin double bass pick up

Ik heb die Wilson, maar toch echt een heel ander geluid dan NHOP, veel minder richting fretloze basgitaar. Heb jij een realist? Zorgt die niet voor minder definitie?

Re: K&K Double Big Twin double bass pick up

PS: ik zag kort geleden een beroemde Nederlandse bassist (van wie de naam in nevelen gehuld zal blijven) optreden met een Realist en een G & K, maar zijn geluid was werkelijk om te huilen. Een lelijke vervormende middenbrei. Vandaar dat ik een beetje aarzel met de aanschaf van een Realist voor mijn nieuwe contrabas. Terwijl ik dat natuurlijk graag zou doen als dit element mijn sound adequaat weergeeft (zonder de definitie om zeep te helpen). Commentaar van Realist gebruikers graag!

Re: K&K Double Big Twin double bass pick up

Ik heb de o.a. die drie genoemde PU's kunnen proberen.
Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe bas had ik het geluk dat één bas met een Realist was uitgerust en op m'n volgende testbas zat een Full Circle. De Realist gaf idd het minste definitie van de drie maar ik was heel erg onder de indruk van die Full Circle !
De Realist heeft wel het voordeel dat je hem zonder aanpassingen van je ene naar je andere bas kan verplaatsen Bij de Full Circle heb je in een klap een verstelbare brug.
Op de bas die ik uiteindelijk gekocht heb zat dan weer die Wilson. Heeft zeker z'n kwaliteiten hoor maar niet op mijn bas. Voor mij geeft hij het minst acoustische geluid.

Re: K&K Double Big Twin double bass pick up

Alles hangt van je bas af of een pickup zo dicht bij de klankkast een mooi geluid geeft.
Luthiers waar de Realist op voorraad hebben liggen monteren hem volgens mij zonder veel problemen. Als het niet bevalt gaat hij gewwon terug in het doosje. Je hele bas moet niet worden verbouwd.
ondaks al dat gemak, voor mij toch liever de Full Circle.

Re: K&K Double Big Twin double bass pick up

hoi Francis,
Fantastisch dat je ze alledrie kent!!! Maar wat bedoel je eigenlijk met: 'Full Circle heb je in een klap een verstelbare brug'? Dus wat bedoel je precies met 'verstelbare' en wat bedoel je precies met 'brug'? Ik nie begrijpe nie. Maar ik ben wel heel blij met deze info!!!

Re: K&K Double Big Twin double bass pick up

Hmmm, heb even gekeken op internet, ik snap wat je bedoelt. Moet je zo'n rare verstelbare kam nemen die een slechte invloed heeft op je geluid om het element te kunnen plaatsen. Hmmmmmm....

Re: K&K Double Big Twin double bass pick up

Ik snuffel te veel rond op "engelstalige" contrabas-sites. Ze hebben het altijd over "Bridge" en ik neem dat blijkbaar over . KAM is dus het juiste woord.

Ik heb de tests van de verschillende stelschroeven ook gelezen maar ik hecht er eigenlijk niet zo veel belang aan. De folie van de Realist zit ook tussen je bovenblad en een voet van de kam... In landen met een erg wisselende luchtvochtigheid heeft bijna iedere bassist een verstelbare kam, Full Circle of niet.
Het zal zeker wat doen met het geluid van je bas maar dat is volgens mij pas echt belangijk als je het moet hebben van het onversterkte basgeluid.
Ik zou me echt geen zorgen maken over die schroeven hoor...
Je moest eens weten hoeveel bassen er een slecht passende kam, een slecht geplaatste stapel, een slecht gevlakte toets, een te zwaar staartstuk, versleten snaren, een slechte bespeler (oeps...) etc. hebben, lijkt me erger dan twee schroefjes in je kam.

Re: K&K Double Big Twin double bass pick up

Kweenie. Toen ik mijn nieuwe bas ging kopen, zat er ook zo'n verstelbare kam op. Toen de man van de winkel die vervangen had door een 'normale' kam, was het geluid ineens twee keer zo goed. Daar was ik wel van onder de indruk hoor!

Re: K&K Double Big Twin double bass pick up

tja, tegen zo'n ervaring valt natuurlijk weinig in te brengen.
Op mijn eerste echte bas heb ik na een tijdje een verstelbare kam laten monteren om zowel arco (hoge actie = meer volume) als pizz (versterkt) te kunnen spelen. Ik heb toen niets gemerkt van verlies in kwaliteit of volume. Maar dat is natuurlijk moeilijk te beoordelen.
Als je geen last hebt van een instrument dat "leeft" onder invloed van luchtvochtigheid en er verder geen reden is om de hoogte van de snaren aan te passen dan is een verstelbare kam eigenlijk niet nodig.
David Gage heeft er een stukje over geschreven in "Bassplayer" http://www.bassplayer.com/article/bridge-adjusters/oct-04/856
Om de keuze voor een pickup nog wat moeilijker te maken kan je hier eens een kijkje nemen http://www.doublebassguide.com/?page_id=21
Succes en hou ons op de hoogte.

PS : Sander, hoe plaats je "links" naar sites in je post ? (zoals jij dat doet, gewoon klikken op de link)

Re: K&K Double Big Twin double bass pick up

Wat een interessante link! Al die informatie is tegelijkertijd ook vreselijk frustrerend natuurlijk, omdat ik al dat moois niet uit kan proberen. Grrrr.

Re: K&K Double Big Twin double bass pick up

Naar aanleiding van die link vraag ik me af of iemand ervaring heeft met een van die microfoonsystemen – zit er ook een bij die iets minder gauw rondzingt?

Re: K&K Double Big Twin double bass pick up

@Francis:

"Ik snuffel te veel rond op "engelstalige" contrabas-sites. Ze hebben het altijd over "Bridge" en ik neem dat blijkbaar over . KAM is dus het juiste woord."

Bij een gitaar spreken ze ook over de brug waar contrabassisten het over de kam hebben. En de kam van een gitaar is weer wat wij topkam noemen. Handig man



"PS : Sander, hoe plaats je "links" naar sites in je post ? (zoals jij dat doet, gewoon klikken op de link)"

Mooi hè

Bij deze nog een dan, en wel naar de uitleg in de topic Off topic: links en afbeeldingen plaatsen.