Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Off topic: links en afbeeldingen plaatsen

Geen post over bassen, maar over HTML dit keer. Hopelijk ziet Philip dit off topic topic (!?) door de vingers.

Ik heb al een paar keer vragen gekregen over hoe ik afbeeldingen en links in mijn forum-posts verwerk aangezien het forum daar zelf geen handige tool voor biedt. Welnu, dat doe ik als volgt: met uiterste concentratie

En nu even serieus. Hier een korte uitleg over een paar handige stukjes HTML (HyperText Markup Language, de taal waarmee websites worden opgebouwd):


Links (anchors)
linktekst

Op de plaats waar URL staat vul je het webadres in waar je naartoe wilt linken, te beginnen met http:// Je vindt dit adres natuurlijk in de adresbalk van je browser als je op de betreffende pagina bent (bij sites die gebruikmaken van frames is dat overigens niet het geval, je zult dan het adres van het bewuste frame waar je naartoe wilt linken moeten achterhalen).

voorbeeld:
Lemur Music levert de volgende link op:
Lemur Music


Afbeeldingen


Op de plaats waar URL staat vul je nu de locatie in van de afbeelding die je wilt tonen. Ook deze begint met http:// (meestal te achterhalen door met de rechter muisknop op de afbeelding te klikken).

let op: indien een afbeelding breder is dan 400 pixels (ruwe schatting) bestaat de kans dat deze het forum uit elkaar drukt. Dat willen we natuurlijk voorkomen. Dat kan door width="400" toe te voegen ( . De afbeelding wordt nu geschaald naar een breedte van 400px. Doe dit alleen bij afbeeldingen die te breed zijn, want anders wordt de afbeelding juist vergroot en daar wordt het niet fraaier mee.

voorbeeld:
geeft het volgende resultaat:




Quotes

"quote"


Als je iemand wilt quoten in het forum kan dat met bovenstaande code. Je krijgt daarmee het volgende effect (quote van Francis Luyten):
"PS : Sander, hoe plaats je "links" naar sites in je post ? (zoals jij dat doet, gewoon klikken op de link)"



Zo, nu kan ik (en anderen) voortaan naar dit top verwijzen

Re: Off topic: links en afbeeldingen plaatsen

Haha, de smiley bij "Afbeeldingen" moet natuurlijk gewoon een haakje zijn, maar i.c.m. de code ervoor heeft het forum er een smiley van gebakken.