Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: (volgorde) instellen basversterker

Ik doe het zo: ik luister naar mijn geluid en denk dan: het moet iets meer zus of zo. Dat doe ik dan.

Re: (volgorde) instellen basversterker

Eerst de gain instellen, zit vast een piek lampje op en die mag niet aan gaan. Zet je de gain te laag dan krijg je meestal teveel ruis.

Daarna de toonregeling. Ik begin altijd met de toonregeling neutraal, meestal dus alles op 0. Dan luisteren hoe je geluid is en dan naar smaak aanpassen. Ik probeer altijd een zo natuurlijk geluid te krijgen dus meestal wat boemerig laag eruit filteren. Afhankelijk van de ruimte.

Meestal heb je wel een bepaalde frequentie die ineens veel harder is, meestal in het mid of laag. Die kan je het beste onderdrukken. Jij hebt een variabele mid dus in principe stel je de bandwidth zo smal mogelijk en de middle (volume) draai je dan helemaal dicht. Door te draaien aan de frequency kan je precies het gebied opzoeken waar de rare piek zit. Dan de volume omhoog zodat de boel zo gelijkmatig mogelijk klinkt, eventueel de bandwidth nog wat breder zetten.

Maar als je bas goed klinkt zonder toonregeling moet je er vooral niet aan gaan draaien! Alles wat je electronisch regelt zorgt ervoor dat de bas minder natuurlijk gaat klinken, tenminste dat is mijn ervaring. Maar meestal kan je niet anders omdat de ruimte waarin je speelt niet optimaal is. In m'n eigen geval komt het er meestal op neer dat ik er wat laag uit haal.

Dan heb je nog de toon balance, die ken ik niet maar misschien zijn die wel handig om bepaalde problemen op te lossen. Kwestie van proberen lijkt me.

Dan kan je eventueel de compressor inregelen maar ik zou hem lekker uitlaten, tenzij je volume tekort komt. Oftewel als je harder wil gaan kan de compressor uitkomst bieden maar echt natuurlijk zal het niet klinken, de attack van de noot zal minder worden.

Tenslotte dan nog de volume instellen, meestal tijdens de eerste nummers omdat je in balans met je mede muzikanten moet staan natuurlijk

Re: (volgorde) instellen basversterker

Dank Eric, Daar kan ik mee verder.