HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Vem är Jesus och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod


Angående "Följetongen fortsätter", åter igen å igen å igen, när det gäller ”JDS – mailskribenten”, så säger JDS – mailskribenten:

Min undran är kort och gott – alla som kritiserar Andrew Wommack, vad gör de för att förkunna och sprida evangeliet, vad gör de för att be för de sjuka, vad gör de för att förverkliga Jesu missionsbefallning. Den kristendom vi har i Sverige är medioker, det är väldigt mycket av teologi men väldigt lite av Andens kraft.

Hur vi kan be för de sjuka så att de blir friska, hur vi kan befria människor från onda andar, hur vi kan presentera och predika evangeliet så att människor kommer till tro – tycker jag är en mycket angelägnare fråga än att hudflänga en amerikansk predikant.
--------

HaFo:

Det är inte frågan om att hudflänga en amerikansk predikant, utan om att peka på, utifrån vad han förmedlar, så leder han människor till fördärvet! Denna falskhet från Wommack, är inte att förmedla evangeliet eller förverkliga Jesu missionsbefallning.

Sen visst, så är det angeläget att vi som kristna, kan be för de sjuka så att de blir friska, hur vi kan befria människor från onda andar, hur vi kan presentera och predika evangeliet så att människor kommer till tro.

Men det sker inte genom att likt Wommack och trosförkunnelsen, förmedla villfarelse, där fienden bedrar jämväl de utvalda genom tecken och under.

Vi ska presentera Bibelns Kristus och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Då kommer även Gud att manifestera sitt ord genom tecken och under.Och då inte som ockulta manifestationer, där folk vajar som vindflöjlar i trance under fiendens plagiat och påverkan.

Det största undret sker när människor kommer till en sann tro på vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Det största undret är att få sin synd förlåten, då när ”Gud var i Kristus och förenade/försonade världen/människan med sig själv. Gud tillräknar inte människan hennes synder” ( 2 kor. 5 : 17 – 21)

Detta därför att Kristus i sin person av Gud och människa förenade (”Guds fullhet lekamligen”) detroniserade syndens konsekvenser i sin syndfria, rättfärdiga och Gudomliga person, fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt kunde bära fram DET RENA – ENLIGT PROFETIAN I GT OFFERLAMMETS KROPP OCH BLOD. VILKET SÅ SKER I SIN FULLBORDAN PÅ KORSET.

Tänk att vad som igenom historien uttryckts via församlingen: Kristi kropp för Dig utgivet, Kristi blod för Dig utgjutet, idag har blivit så förvanskat så att folk inte ens kan läsa innantill längre:

Jag upprepar:

“Var och en ande som som bekänner att Jesus är Kristus, kommen i köttet, han är av Gud, men var och en ande som inte så bekänner Jesus är antikrists ande…”

Vad är det då att bekänna att Jesus är Kristus kommen i köttet?

Svaret har vi Joh. Kap. 1 om hur Ordet var hos Gud och Ordet var Gud och hur Ordet vart kött. Alltså att Gud själv vart människa. Men inte bara vart människa, utan enligt Kol. 2: 9, så är Han, “all fullhet (=Guds fullhet) lekamligen”. Alltså fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt.

Den OUPPLÖSLIGT SAMMANSATTA ENHETEN från utrycket i GT. Om att Gud är: “Jag är Herren, Herren är en”: så förklarar Jesus dessa inbördes uppgifter och inbördes ordning i Joh. Kap. 14 – 17 , som en Gud i tre personer och tre personer i en Gud. Vi kan därmed inte behöva tveka över vem Jesus är! Menar Du att vi behöver vara tveksamma utifrån Skriften kring vem Jesus är?

Lika lite utifrån Skriften menar jag att vi behöver vara tveksamma kring betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset (Menar Du att vi behöver vara tveksamma kring vad Ordet här säger):

Jag håller i vart fall fast vid bekännelsen:

Kristi kropp för Dig utgiven.

Kristi blod för dig utgjutet.

Och grundar det från Skriften på följande textsammanhang:

"Också åt eder har han nu SKAFFAT FÖRSONING I HANS JORDISKA KROPP,genom hans död, för att kunna ställa eder fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga"
(Kol. 1:22)

"Och det bröd som jag skall giva, är mitt kött, och jag giver det, för att världen skall leva."
(Joh. 6:51)

"Nu däremot, då ni är i Kristus Jesus, har ni, som förut var fjärran, kommit nära i och genom Kristi blod. Ty han är vår frid, han som av de båda har gjort ett och brutit ned den skiljemur, som stod emellan oss, nämligen ovänskapen.

Ty I SITT KÖTTgjorde han om intet budens stadgelag, för att han skulle av de två i sig skapa en enda ny människa och så bereda frid och för att han skulle åt dem båda förenade i en enda KROPP skaffa försoning med Gud, sedan han genom korset hade i sin person dödat ovänskapen."
(Ef. 2: 13 – 16)

"genom att Jesu Kristi KROPP blev offrad en gång för alla."
(Hebr. 10: 9 – 10)

Ngn som invänder gentemot dessa Skriftens Ord?
------

Fick ett mail som mycket enkelt och klarsynt beskriver hur vilset ute JDS - mailskribenten är och hur självklart det är vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.


Från mailet:

Nu har jag läst och försökt förstå vad det hela meningsutbytet går ut på.....mycket ord får fortfarande min hjärna att dansa mambo...

Det jag ser är att du Harry bara förmedlar ordet rätt och slätt som det är, du poängterar viktiga saker som andra kanske inte ens ha tänkt på.

Så lätt det är att förvanska ett budskap!!

Ja, det är viktigt att veta vilken Jesus man egentligen tror på...ska man följa rätt Jesus som måste man lära känna honom genom Bibeln inte gå och lyssna på förkunnare som pratar om det ena och om det andra.

Människor "upplever" så mycket nu, men man måste hela tiden själv gå till roten vad Jesus egentligen sa och se om det stämmer.

Livet lär ju oxå oss en hel del genom prövningar vi får utstå så bilden av Gud förändras men det som aldrig förändras är att Jesus dog på Golgata, för att öppna vägen till Faderns himmel.

Nej, Jesus var aldrig skild från Fadern, Fadern var med honom hela tiden, även om Jesus fick känna hela världens synd innan han dog..han kanske kände sej övergiven för en lite stund, därför ropade han på Fadern, men Gud hade inte övergett honom ens då, för just innan han dog så var allt fullbordat.

Forts. från maillet:

Jag funderar över JDS-skribenten..Harry,du får gärna skriva dennes riktiga namn..om det nu är Kurt Lena Algot eller nåt. (Du får även använda mitt förnamn när du lägger ut nåt så blir det mer personligt.)

(HaFo kommentar:

Jag vill inte lämna ut JDS mail skribentens identitet, så länge han inte själv bett om det. Jag försöker vara diskret och inte lämna ut människor, utan koncentrerar mig på sakfrågorna oavsett varifrån de kommer. Du vill gärna att Ditt namn får framgå. Det kommer det då också att göra i slutet av det mail från Dig som jag återger).

Forts. från maillet:

Till denne (JDS-skribenten) vill jag bara säga: läs Bibeln från pärm till pärm, lyssna inte på en massa läror som florerar i vår värld idag.

Det fanns redan på Jesu tid falska läror som Jesus sa att lärjungarna skulle akta sej för och dessutom sade han att " de som for fram med sådant så vore det bättre att få en kvarnsten runt halsen och fara ned i havets djup än att förleda en av de minsta.

Det är allvarligt att inte ha full koll på vad och vem man egentligen tillhör. Vägen är smal som går till himmelen så se då till att du förankrar dej i ordet, Guds eget ord inte en massa andra böcker.

Umgås med Herren genom bön och Guds ord. Försök inte bara vara en god kristen, en munkristen. Herren ser till våra hjärtan. Ingenting undgår honom! DET gäller oss alla!

Maria

Re: Vem är Jesus och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod


JDS mailskribenten fortsätter att bli alltmer irriterad och avslöjar fortsatt vilken frukt han egentligen förmedlar:

Harry skrev:

Sen visst, så är det angeläget att vi som kristna, kan be för de sjuka så att de blir friska, hur vi kan befria människor från onda andar, hur vi kan presentera och predika evangeliet så att människor kommer tro.
-------

JDS mailskribenten hettar nu riktigt till och visar sitt egentliga sinnelag:

”Lika lite som skriftlärda gjorde detta tror jag ni gör detta, Gå gärna in på Andrew Wommacks hemsida och titta på helande vittnesbörd i youtube format. Jag förstår ju att ni tror att det är satan som botar dödligt sjuka barn där.

Alla ni som är så säkra på att Andrew och jag är av villsna, kan ni peka på frälsning eller helande genom era ord eller förböner om ni ser tillbaka 10 år. Har någon döv, blind, lam, cancer sjuk fått hjälp genom era förböner??? ge mig några exempel, det är alltid trevligt med vittnesbörd. Det verkar som det är en hel del som är helt säkra på min villsenhet så ni skulle kunna komma med många helande vittnesbörd. Det är väl inte bara satan som gör sådant nu för tiden???

Om dom som är så villsna läromässigt funkar så bra i frälsning helande & ge fattiga hjälp till ett drägligt liv. så borde ni funka ännu bättre i detta. Detta är ju en lag, det trasiga funkar ju dåligt eller inte alls, det som är helt fungerar och producerar. GE MIG EXEMPEL SOM ÖVERTYGAR MIG.”
--------

HaFo:

Det är bra att JDS – mailskribenten alltmer avslöjar sitt sinnes egentliga andliga hemvist:

Irritation, fördömanden, nedlåtande insiunationer och fortsatt försvar för uppenbara förförelser via vad Wommack egentligen står för och förmedlar. Vilket är återgivet i inlägg ovan.

Undrar först över vad JDS – mailskribenten menar med ”vi mot dom”? Vilka vi och vilka är dom?
-----

Ja, jag kan vidare säga, att jag har varit med aktivt i sammanhang, där människor kommit till tro på Jesus, blivit helade till kropp och själ och blivit befriade från sataniska makter och även kommit in i ett mer kvalitativt socialt liv. Men det är inte vad som är mitt fokus och inget som ”jag vill briljera med eller se som bevis för ett sant evangelium”.

Mitt fokus är på vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, vilket blir förvanskat av såväl JDS – mailskribenten, såväl som av Wommack och av allsköns bråte i spåren av Branham och även trosförkunnelsen och dess företrädare (vilket jag pekat på ovan och på min hemsida, men som JDS – mailskribenten bara väljer att negligera och inte vill ta till sig – varför kan man ju undra!?)

------

Det ingår i den sista tidens avfall, som ska hälsa en annan, en i stället för Kristus, en falsk Messias, en falsk världsfrälsare välkommen, att människor ska bli bedragna genom tecken och under.

Där återfinns

”dom som är så villsna läromässigt funkar så bra i frälsning helande & ge fattiga hjälp till ett drägligt liv.”

Det falska plagiatet som manipulerar människor, skulle inte funka, utan att att det skenbart verkar som att här sker frälsning, helande och upprättande socialt.

Vi har inte med en fiende som är en idiot att göra, utan med en sinnrik fiende, som genom falska plagiat till sann kristen tro, bedrar människor till att gå förlorade. Och här står JDS – mailskribenten och hans ”trokämpe” Wommack på fiendens sida, med vad de förmedlar kring vem Jesus är och därmed förvanskar betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!
----------

Fick för en tid sedan ett mail kring ”JDS – mailskribentens ilska”. Har avvaktat med att föra det vidare. Men tycker nu efter JDS – mailskribentens ”utbrott”, att det kan vara dags att föra detta mails innehåll vidare:

”Den uppenbara frenesi och ilska som " JDS - mailskribenten" uppvisar i sitt försvar för Jds läran talar sitt övertydliga språk om vad det är som du har att konfrontera.

Att denna mailskribent också dessutom så pass tydligt egentligen faktiskt försvarar Kathryn Kuhlmans andlighet så bara ytterligare förstärker vad vi redan konstaterat, nämligen att de krafter som finns bakom och influerar "mailskribenten" egentligen är svurna fiender till det sanna Evangeliet

Det som du helt riktigt har gjort är att du har pekat på det falska i Jds läran, och också samtidigt fört fram ett rent budskap som klart pekar på Jesu sanna identitet, blodet och försoningen

JDS - mailskribentens beteende och ordval, när han nedvärderar och misstänkliggör dig kan inte tolkas på annat sätt än att "mailskribenten" aktar så mycket högre på och värdesätter den ockulta Jds läran, än vad han bryr sig om den sunda sanningen om det rena offret av Kristi kropp och blod

Och genom att försvara den mycket farliga och vettlösa fantasin som Jds läran är, så ställer han sig därmed i samma fotspår som tex E.W.Kenyon, detta vittnar om en inriktning, som bär rätt ner i fördärvet.

Slut från mailskribenten som ifrågasätter JDS – mailskribetens ilska. Förmedalat via HaFo

Re: Vem är Jesus och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod


JDS – mailskribenten åberopar ”vise män” i sitt försvar för JDS – läran:

Vis man 1 enligt JDS –mailskribenten:

”Vid sjätte timmen kom över hela landet ett mörker, som varade ända till nionde timmen. Solen döljer sitt ansikte. Naturen kläder sig i sorgedräkt. Och det fasansfullaste av allt är, att icke ens Fadersblicken genomtränger mörkret. Gud är tyst. Min Gud min Gud varför har du övergivit mig.

Fåfängt söker vi pejla djupet i försoningens hemlighet. den är och förblir en hemlighet för alla människotankar. Ja till och med änglarna spanade förgäves efter botten i denna bottenlösa ocean de vill förstå men kan det inte.”

HaFo:

Det är inte alls så att Bibeln låter oss sväva i ovisshet kring utropet av Jesus om Gudsövergivenhet och att vi skulle behöva sväva i ovisshet om försoningen, som varandes en hemlighet. Den är ingen hemlighet enligt 2 Kor. 5 :17 – 21. Där framgår att Jesus inte alls var övergiven av Gud, utan att ”GUD VAR I KRISTUS och försonade världen/människorna med sig själv. Han tillräknar inte människorna deras synder…”

Jesu nödrop på korset

Vid Jesu nödrop på korset prövas trosrelationen mellan Gud och människa i Kristi person till det yttersta.

Han frestas att inte vara lydig intill döden. Han hånas att nu minsann, Du är ju inte Guds Son som kan behandlas så här, Du är ju en syndare och Han frestas testa om Han som Guds Son bara kan kliva ned och slippa lidandet, eller har Han kanske missuppfattat allt och själv inbillat sig vara Guds Son.

Var är Guds välbehag. Allt är bara mörker och lidande i ett helvetiskt kval över den syndabörda som ligger tillräknad/lagd på Honom.

Utan förnimmelse eller synlig bekräftelse på en levande Gudsrelation i personen Kristus och bevarad enhet av Fader, Son och Ande i den ende Guden, jag ÄR Herren, när Han blir behandlad som syndaren som ska sona sitt brott, så åberopar Jesus Ps. 22.

Där vet han fortsättningen. Det är det halmstrå av förtröstan till Gud Han kan få ur sig och där framgår det att mitt i Jesu nödrop så är Gud och människa dock förenade i tro:

"Ty han föraktade inte den förtrycktes elände och såg inte på honom med avsky. Han dolde inte sitt ansikte för honom, när han ropade lyssnade han till honom" (Ps. 22:25).
-----

Eller som Jesaja uttrycker det enligt Folkbibelns fotnot i 53 vers 11:
"Genom den vedermöda hans själ har utstått får han se ljus och bli tillfreds. Genom Messias syndfria gemenskap med Gud (Jesus är fortfarande Kristi person) förklarar min rättfärdige tjänare alla människor rättfärdiga(segern över människans andliga död) och deras skulder är det som han bär (han är inte skulden utan bär den och betalar priset för den: offret av Kristi kropp och blod) ."

----------

Vis man 2 enligt JDS – mailskribenten (Lägger in mina kommentarer på flera ställen i texten):

“Men Herren lät allas vår missgärning drabba honom. Han blev gjord till synd för oss. Det står verkligen synd i grundtexten, inte syndaoffer. “

HaFo:

Detta är inte sant:

The Quest Study Bible, förklarar versen 2 Kor 5:21 så här:

"Hur blev Jesus synd? Gud gjorde inte den syndfrie Jesus till en syndare. Men Han gjorde så att Jesus tog på sig själv våra synder. Bibeln förklarar att där det står att Han gjorde Honom till synd, så kan det översättas med att Han gjorde Honom till ett syndoffer."

Dakes Reference Bible, stadfäster också tanken om skuldoffer och Believers Bible Commentary säger:

"Vi måste avvisa varje tanke att Jesus Kristus på korset blir gjord till synd i faktisk bemärkelse till naturen. En sådan tanke är falsk. Våra synder lades på Honom, men de var inte i Honom. Det som skedde var att Gud gjorde Honom till ett syndoffer för oss."

Albert Barnes i Notes on the New Testament:

"På grekiska står det, Han som inte visste av synd har Han gjort till ett syndoffer för oss. Om det var så att Jesus förtjänade straff, vilket Han skulle ha gjort, om Han var syndig till naturen, så skulle det inte ha varit till någon vinning med Hans lidanden. Om kungörelsen att Han blev gjord till synd, inte innebär att Han hade synd i sig själv och skyldig, så innebär det att Han var ett syndoffer. Ett offer för våra synder."

------

Den senare delen av 2 Kor.5:21, visar vad som menas med att Jesus blev till ett med synden.

"för att vi genom honom skulle bli till ett med Guds rättfärdighet."

Vi vet utifrån Rom. 3 - 5 kap. att den troende inte får en faktisk rättfärdighet i sig själv, till sin egen natur, utan att det handlar om en tillräknad rättfärdighet från Gud, av nåd, genom tro, på grund av Jesu förtjänst. Människan räknas rättfärdig.

Genom vilken förtjänst? Jo, som människans representant uppfyllde Jesus lagen och Guds vilja i människans ställe. Gud kunde fälla en rättfärdiggörelsedom över människan. Räknad rättfärdig för Kristi skull, av nåd, genom tro. Hur?

Jo, "så ska ock genom en endas lydnad de många stå som rättfärdiga." (5:19)
Vi blir i den här tiden som troende tillräknade Kristi rättfärdighet i en domsakt utanför människan på grund av ställföreträdarens Kristi rättfärdighet.
-----

Forts. Enligt vis man 2:

“Därmed är också sagt att han till den så milda grad skulle varva ett med all världens syndamängd att han kunde kallas idel synd. Han blev gjord till själva synden. All synd var samlad i honom och därför drabbades han av Guds vrede, all *******s grymhet och all satans makt.”

HaFo:

Som visats ovan, så är inte Jesus synden i sig själv, utan är tillräknad människans synd. Det är en väldig skillnad. Ja, skillnaden mellan att Jesus är Guds Son på korset, eller är en från Gud skild, andligt död människa, som då skulle bära fram ett orent offer av en människa skild från Gud (JDS).
------

Forts. Enligt vis man 2:

“När Gud kastade allas vår synd på honom, sade han: Du skall var det som alla människor- från tidens början tills dess slut har varit.”

HaFo:

Var står detta nånstans i Bibeln? Nej, det står att “rättfärdig dog han för orättfärdiga”. Dog Han rättfärdig, så är Han inte där på korset “allt vad alla människor från tidens början till dess slut har varit”.

Och det är det som är vår räddning, att vår andre ställföreträdare Kristus, inte blev lika misslyckad som Adam. Utan att Han kunde i sin syndfria, rättfärdiga Gudomlighet förena/försona Gud och människa i Guds jordiska kropp (“All fulhet lekamligen”) och därmed kunna bära fram offret av GUDS RENA OFFERLAMM:

Jag upprepar:

“Var och en ande som som bekänner att Jesus är Kristus, kommen i köttet, han är av Gud, men var och en ande som inte så bekänner Jesus är antikrists ande…”

Vad är det då att bekänna att Jesus är Kristus kommen i köttet?

Svaret har vi Joh. Kap. 1 om hur Ordet var hos Gud och Ordet var Gud och hur Ordet vart kött. Alltså att Gud själv vart människa. Men inte bara vart människa, utan enligt Kol. 2: 9, så är Han, “all fullhet (=Guds fullhet) lekamligen”. Alltså fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt.

Den OUPPLÖSLIGT SAMMANSATTA ENHETEN från utrycket i GT. Om att Gud är: “Jag är Herren, Herren är en”: så förklarar Jesus dessa inbördes uppgifter och inbördes ordning i Joh. Kap. 14 – 17 , som en Gud i tre personer och tre personer i en Gud. Vi kan därmed inte behöva tveka över vem Jesus är! Menar Du att vi behöver vara tveksamma utifrån Skriften kring vem Jesus är?

Lika lite utifrån Skriften menar jag att vi behöver vara tveksamma kring betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset (Menar Du att vi behöver vara tveksamma kring vad Ordet här säger):

Jag håller i vart fall fast vid bekännelsen:

Kristi kropp för Dig utgiven.

Kristi blod för dig utgjutet.

Och grundar det från Skriften på följande textsammanhang:

"Också åt eder har han nu SKAFFAT FÖRSONING I HANS JORDISKA KROPP,genom hans död, för att kunna ställa eder fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga"
(Kol. 1:22)

"Och det bröd som jag skall giva, är mitt kött, och jag giver det, för att världen skall leva."
(Joh. 6:51)

"Nu däremot, då ni är i Kristus Jesus, har ni, som förut var fjärran, kommit nära i och genom Kristi blod. Ty han är vår frid, han som av de båda har gjort ett och brutit ned den skiljemur, som stod emellan oss, nämligen ovänskapen. Ty I SITT KÖTTgjorde han om intet budens stadgelag, för att han skulle av de två i sig skapa en enda ny människa och så bereda frid och för att han skulle åt dem båda förenade i en enda KROPP skaffa försoning med Gud, sedan han genom korset hade i sin person dödat ovänskapen."
(Ef. 2: 13 – 16)

"genom att Jesu Kristi KROPP blev offrad en gång för alla."
(Hebr. 10: 9 – 10)

Ngn som invänder gentemot dessa Skriftens Ord?
------

Forts. Enligt vis man 2

“När nu medlaren på det sättet bar all världens synd kom också all lagens förbannelse över honom d.v.s all den heliga vrede all den onåd och pina som världens synd hade förtjänat.”

HaFo:

"En förbannelse för vår skull"

Gal. 3:13 ska inte tolkas utifrån tanken att "Jesus miste sin Gudastatus för att människan skulle få tillbaka sin Gudastatus" (JDS). Det är en tanke, som inges av samme orm, som på fallets dag i förtäckta ord och med en blandning av sant och falskt av vad Gud hade sagt, lockade med att ni kan bli såsom Gud redan nu.

"Lagens förbannelse" är att den inte kan rädda oss till gemenskap med Gud därför att vi aldrig som "syndens slavar" kan uppfylla dess krav.

Kristus friköpte oss från denna förbannelse, genom att i människans ställe uppfylla lagen, så att Gud kunde fälla en rättfärdiggörelsedom över människan och tillräkna henne Kristi rättfärdighet på grund av ställföreträdarens uppfyllelse av lagen.

"Kristus är slutet på lagen som frälsningsväg" när Han förenar, försonar Gud och människa i sin jordiska kropp. Tack vare lydnaden miste Han aldrig sin Gudastatus och därmed besegrade vår ställföreträdare Kristus människans andliga död, därigenom att den aldrig sker i Honom som Kristi (Gud och människa förenade) person och jordiska kropp.

Jesus "blev en förbannelse" och räddade människan till gemenskap med Gud, när Han tillräknas människans synd och blir behandlad som om Han vore syndaren som ska sona sitt brott.

Mitt genom "denna förbannelse" står det att "Gud var i Kristus och försonade".

------

Forts. Enligt vis man 2

“I samband med det som skedde på korset hade nu också döden sin slutuppgörelse med livet. Den härskade med oinskränkt makt över hela världen. Och nu vände den sig med all makt mot Kristus för att besegra och uppsluka honom. Det såg också ut, som om den hade lyckats, när Kristus med starka rop gav upp andan. MEN det eviga livet som var i Jesus fanns där också, när han lät sig besegras och dödas av döden. Och det var detta liv som besegrade döden.”

HaFo:

Här vänder så vis man 2 på klacken och säger emot vad han tidigare talat om Jesus som gjord till verklig synd och skild från Gud (dubbla budskap är alltid bedrägliga).

Kan bara hålla med de 2 sista meningarna, som är diametralt tvärt emot vad vis man 2 tidigare ovan förmedlat:

“MEN det eviga livet som var i Jesus fanns där också, när han lät sig besegras och dödas av döden. Och det var detta liv som besegrade döden.”

När mänsklighetens synd tillräknades Jesus, så detroniserades den i Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet. Det eviga livet i Kristus = Guds liv, besegrade syndens konsekvenser och förenade Gud och människa, så att Kristus kunde bära fram det RENA offret av Kristi persons kropp och blod.
-------

Jag tycker att jag åtminstone i den ena av texterna känner igen ord av Lewi Pethrus. Ord som jag, som sagts tidigare hört (utan bekräftelse), att han senare tagit avstånd ifrån. Oavsett, så var det då ett både slarvigt, okunnigt, ej genomtänkt och dubbelt budskap.

När jag upptäckte att Pethrus var den som lanserade den numer väl dokumenterade villoläraren Branham, så har jag tappat snart sagt allt förtroende, för att han skulle ha varit den Guds man som alla ville och vill göra honom till.

Georg Gustavsson varnade Pethrus för att vad Branham förmedlade var galet. Men Pethrus lyssnade inte till Georg. I backspegeln kan man konstatera att Georg hade rätt och Lewi fel. För vildare villolärare än Branham är nog svår att finna och han är den som inspirerat till de flesta villoläror idag på den andliga arenan, alltfrån Latter Rain fram via alla de företeelser efter Branham som jag tidigare visade på, fram till Kingdom now, Bentley och Floridaväckelsen, som sprids som en farsot, med avfall igenom kristenheten.

Ett avfall som ska förbereda en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias, en falsk världsfrälsare in på arenan.

HaFo

Re: Vem är Jesus och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod


JDS – mailskribenten återkom med följande kommentar angående:

”Vid sjätte timmen kom över hela landet ett mörker, som varade ända till nionde timmen. Solen döljer sitt ansikte. Naturen kläder sig i sorgedräkt. Och det fasansfullaste av allt är, att icke ens Fadersblicken genomtränger mörkret. Gud är tyst. Min Gud min Gud varför har du övergivit mig.

Fåfängt söker vi pejla djupet i försoningens hemlighet. den är och förblir en hemlighet för alla människotankar. Ja till och med änglarna spanade förgäves efter botten i denna bottenlösa ocean de vill förstå men kan det inte.”
----

JDS – mailskribenten:

”Du kan ju inte påstå att det här är värsta jds förkunnelsen, trodde faktiskt inte att du skulle anmärka så mycket på denna skrift.”

HaFo:

Jag upprepar en del av vari mina reaktioner berodde på, så kanske det klarnar, varför det fanns anledning att reagera på denna text, som gör försoningen till en hemlighet och som även tvärtemot Skriften säger att Gud är tyst UTAN EN FORTSÄTTNING vid Jesu nödrop om Gudsövergivenhet på korset:

Det är inte alls så att Bibeln låter oss sväva i ovisshet kring utropet av Jesus om Gudsövergivenhet och att vi skulle behöva sväva i ovisshet om försoningen, som varandes en hemlighet. Den är ingen hemlighet enligt 2 Kor. 5 :17 – 21. Där framgår att Jesus inte alls var övergiven av Gud, utan att ”GUD VAR I KRISTUS och försonade världen/människorna med sig själv. Han tillräknar inte människorna deras synder…”

Jesu nödrop på korset

Vid Jesu nödrop på korset prövas trosrelationen mellan Gud och människa i Kristi person till det yttersta.

Han frestas att inte vara lydig intill döden. Han hånas att nu minsann, Du är ju inte Guds Son som kan behandlas så här, Du är ju en syndare och Han frestas testa om Han som Guds Son bara kan kliva ned och slippa lidandet, eller har Han kanske missuppfattat allt och själv inbillat sig vara Guds Son. Var är Guds välbehag. Allt är bara mörker och lidande i ett helvetiskt kval över den syndabörda som ligger lagd på Honom.

Utan förnimmelse eller synlig bekräftelse på en levande Gudsrelation i personen Kristus och bevarad enhet av Fader, Son och Ande i den ende Guden, jag ÄR Herren, när Han blir behandlad som syndaren som ska sona sitt brott, så åberopar Jesus Ps. 22.

Där vet han fortsättningen. Det är det halmstrå av förtröstan till Gud Han kan få ur sig och där framgår det att mitt i Jesu nödrop så är Gud och människa dock förenade i tro:

"Ty han föraktade inte den förtrycktes elände och såg inte på honom med avsky. HAN DOLDE INTE SITT ANSIKTE FÖR HONOM, NÄR HAN ROPADE LYSSNADE HAN TILL HONOM" (Ps. 22:25).
-----

Eller som Jesaja uttrycker det enligt Folkbibelns fotnot i 53 vers 11:
"Genom den vedermöda hans själ har utstått får han se ljus och bli tillfreds. Genom Messias syndfria gemenskap med Gud (Jesus är fortfarande Kristi person) förklarar min rättfärdige tjänare alla människor rättfärdiga (segern över människans andliga död) och deras skulder är det som han bär (han är inte skulden, utan bär den och betalar priset för den: offret av Kristi kropp och blod) ."
------

HaFo:

Detta verkar vara ett ämne som engagerar människor. Fick ett mail med denna uppmaning vilken jag så förmedlar:

“Tipsa gärna JDS- mailskribenten om följande länk.

Jesus sann Gud och sann människa.”

http://bibelfokus.se/Jesus_sann_Gud
-------

Fick även ett mail med anledning av ett tidigare inlägg i detta ämne och då kring helande som vidrördes:

”Liten fundering som inte får glömmas bort:

Hur man ber för sjuka etc. Det är absolut inget vi kan lära oss (tex. på helandeskolor eller kurser) Trosrörelsen och new age kör med metoder. Men allt är bara nåd. Tack och lov.”

HaFo:

Håller helt med denne mailskribent!

Jag tar det ända tillbaka till att helande skulle grunda sig på människans tro enligt trosförkunnelsen. Medan Guds helande är en oförtjänt nåd från Gud, som vi inte kan dra till oss med nån slags trosprestation.

Tro är ingenting människan kan prestera själv. Jag kan sitta i timmar och försöka tro på Jesus. Det händer ingenting. Jesus är trons hövding och fullkomnare står det. Han är tron i sig själv. Han är också föremålet för vår tro. Tron är alltid kopplad till Jesus.

När Jesus blir föremålet för vår tro och vi sätter vår förtröstan till Hans person och verk för oss och vi börjar umgås med Honom. Då börjar Hans tro att strömma över oss, så att vår vetskap om Honom växer till en förvissning. Tron blir till en övertygelse om ting, som vi inte ser. Ändå vet vi att det är verkligheter. Att Jesus är verklig, påtaglig och reell.

Tron är inte en tro på våra upplevelser. Tron är inte en tro på Guds kraft. Tron är inte en tro på tecken och under. Tron är inte en tro på tron.. Tron är alltid kopplad till Jesus, vars person, är föremålet för vår tro.

Tro är den avslappnade förtröstan till och relationen, kommunikationen och umgängelsen med Jesus. Inget tal om tro, får föra fokuseringen bort från Jesu person. Där i umgängelsen med och fokuseringen på Jesu person och verk, finns upplevelserna, Guds kraft, tecken och under. På rätt sätt och på Guds tid.

Tro och bekännelse, är ingen magisk formel, för att åstadkomma stordåd. När vår tro är riktad till Jesus på korset och Jesus på tronen, kan Han, när det är Hans rätta tid och på Hans rätta sätt, manifestera sin närvaro, genom att göra stordåd.

Det är då inte vår stora tro, som åstadkommit detta. Utan att vår tro, hur liten den än är, var riktad till Honom, som har all makt i himmel och på jord. För Honom finns inga begränsningar. Han är Herre. Men Han agerar aldrig emot det skrivna Ordet. Som Han själv har sagt skall evigt bestå och gälla. Ingen får dra bort eller lägga något till det skrivna Ordet. Där finns trons referensmall.

"Tron kommer av predikan och predikan i kraft av Guds Ord". Skriften och Jesus - det levande Ordet tillsammans, är trons ursprung. "Summan av Guds Ord är Sanning". "Sanningen ska göra er fria". Tillsammans med Skriften och tillsammans med Jesus - det levande Ordet, kan den naturliga människan finna sin frihet.

JESU NAMN

Det finns i Bibeln många namn på Jesus. För att uttrycka vem Han är. Vilken uppgift Han hade då, har idag och i framtiden. Han är alltid densamme Jesus.

Det är densamme Jesus som uppstår, som den Jesus som hängde på korset och även var till innan jordens rund var lagd. Jesus är den Levande Gudens Son, med namnet Jesus, före människoblivandet, under jordevandringen och efter uppståndelsen. (Joh. kap. 1; kap. 14 - 17)

Hans fysiskt dödliga, jordiska kropp, genomgår i uppståndelsen en förvandling till den odödliga "härlighetskropp", som Han hade före sitt människoblivande och transformeras i "himmelsfärden" till den tillvaro, varifrån Han kom.

Jesus är densamme GudaSonen ( i Guds sammansatta enhet, en enhet av Fader Son och Ande i den ende Gudens person av "Jag är Herren, Herren är en" från evighet till evighet, med namnet Jesus. Inkarnerad för att återlösa människan. Sen transformerad tillbaka. Hela tiden densamme Jesus. Oskiljaktigt förenad med sin Fader ("Jag och Fadern är ett"). Hela tiden.

Namnet Jesus, som också uttrycker Hans personlighet och uppgift, kan aldrig skiljas, från Hans person. Hans person och namn följs alltid åt. Det är bara Han som kan ha namnet Jesus. Med den innebörd som Bibeln gett Hans namn.

Det är namnet över alla andra namn. Det namnet, med den innebörden, ger inte Gud till någon annan. Det namnet följer inte med som en egen natur in i den troendes egen ande (människans egen ande är hennes eget liv som gör henne till en levande varelse av kropp och själ) vid pånyttfödelsen. Namnet Jesus bär bara Jesus själv - med den Bibliska innebörd det namnet har.
----

Nu tecknar Bibeln emellertid att Jesus kan låna ut sitt namn till den troende. Så att den troende kan agera å Jesu vägnar. I Hans namn. I Jesu namn. Men vi får aldrig förledas att tro, att vi därför, mekaniskt i alla lägen, på ett stereotypt sätt, kan använda Jesusnamnet som en magisk formel.

Vi behöver precis som i Jesu förhållande till Fadern kunna säga: "Jag gör allenast vad jag ser Fadern göra". Det är i det underordnade tillståndet till Jesus, där vi bara gör det vi ser Honom göra, som Han kan anförtro oss att verka i Hans namn och det kan ske rätta saker i andevärlden.

När vi i relationen och umgängelsen med Jesus och Hans skrivna Ord, gör det vi ser Jesus göra. Då kan Han låna oss sitt namn. Så att vi kan verka i en annans namn. I Jesu namn. Då kan Han attestera och skriva under med sitt eget namn. Med sin egen auktoritet, verkställer och bekräftar Han då, med sin egen kraft, agerandet.

Jesus har inte delegerat, en egen andlig auktoritet till oss, att använda Hans namn. Det sker idag ett missbruk av Guds namn. Genom ett ofta förekommande mekaniskt rabblande av i Jesu namn. Det är inget, som Han skriver under med sitt namn på.

Att bara se vad Jesus gör och därför använda Hans namn och räkna med att Han själv skriver under agerandet, kan hända oss från stund till stund. Ibland gör vi det. Ibland inte. När vi gör det ska vi agera i Hans namn, i förtröstan på den Han är, på tronen. Inte vad vi är i oss själva.
-----

GUDS KRAFT

Vi får som kristna vara beredda på, att fungera, med Jesu Kraft från tronen tillgänglig. Under Hans ledning. På Hans erbjudande. Genom att se upp på Hans auktoritet på tronen. I Hans lånade namn. I Jesu namn få förmedla Hans kraft, hälsa och tillbakadrivande av fienden från Guds territorium.

Men då är det hela tiden Han som verkar utifrån sin tron i himmelen. Ingenting som kommer inifrån oss själva. Vi äger ingen auktoritet att i oss själva agera i den andliga världen. Det finns bara en, med egen himmelsk auktoritet och kraft. Det är Jesus Kristus själv. Just därför att Gud i uppståndelsen och upphöjelsen av Jesus till tronen, bekräftat att Jesus är Kristus. Med all makt i Himmel och på jord.

När den kristne agerar, i kärlek, i den andliga världen, är det viktigt, att det är Jesus som blir stor, dyrbar och ärad. Att Guds kraft, får fullkommnas i människans svaghet. Att "lerkärlet" bara låter "skatten", återspeglaJesu verkan från tronen i Himlen.

Guds Ord säger, "att kraften ska befinnas vara Hans och inte något, som kommer från oss själva". Jesus säger att "mig förutan, kan ni inget göra".

Det är Jesu allsmäktiga kraft från tronen i Himlen som verkar. För denna Jesu kraft finns inga begränsningar.

Helande

När man reagerar på det felaktiga i Trosförkunnelsens undervisning och överfokusering på helande, möts man ofta av frågan om man inte tror att Gud vill och kan hela. Frågan är fel ställd och inte alls vad det handlar om. Gud både vill och kan hela.

Trosförkunnelsens utgångsläge för helande är däremot falskt, genom att det sker utifrån läran att människan genom pånyttfödelsen äger syndfrihet, full hälsa, gudomlighet och Guds tro i sin egen ande, i sig själv. Deras enda, hela och rätta identitet och personlighet enligt deras lära. Det är enn konsekvens av den falska människosynen kopplad till den falska JDS – läran och påstådda pånyttfödelsen av Jesus i dödsriket och att människan i sin pånyttfödelse äger samma position och konstitution som Jesus.

Deras teologi är ju, att så enbart ta emot uppenbarelsekunskapen om detta till sin egen ande. Gud kommunicerar ju bara med anden och man ska inte lyssna till sinneskunskapen som kommer från djävulen.

Lösningen blir att lära sig leva i sin egen ande, som är rättfärdig, gudomlig, syndfri, fylld av Guds hälsa och tro. Den egna anden (som ju naturligtvis i det förvillande språkbruket, kallas Guds Ande, men man syftar på den egna anden, som blivit skapad till likhet med Gud) ska nu ta kontrollen över själ och kropp och så ska de aldrig vara sjuka. De är ju nu denna tidsålders gudar och ska ta kontroll över andra människor själar och kroppar och göra dem friska. (Självförgudning ala "vi är gudar - läran")
-----

Det är här alltså inte frågan om Guds helande, utan ett narrspel av fienden, för att genom ockulta manifestationer och ett tillbakadragande av sjukdom, när människan försöker frigöra sin egen obefintliga gudomlighet i sin egen ande, vilseleda människan ur andlig synvinkel. Så att hon ska börja följa och förlita sig på en villoande, istället för Guds Ande.

Gud både vill och kan hela, även i den här tiden, men inte mekaniskt, stereotypt på kommando. Helandet är ingen rättighet utan ett nådesingripande av Gud på grund av Jesu förtjänst. Alltid förknippat med Hans sätt och på Hans tid, där vi överlämnar frågan i Hans allvetande och allseende händer, som har hela perspektivet. Löftet om det totala, slutliga helandet på alla plan är förknippat med förvandlingen in i evighetens värld.

I dagens undervisning om helande, är det egentligen inte Gud som helar, utan människan själv, som genom sin egen gudomlighet, som denna tidsålders gud, ska erövra tillbaka hälsan från djävulen som stulit den.

Hagin säger att man inte ska be Gud om helande, utan själv kommendera fram helandet. Att Gud har överlämnat detta till människan själv, nu när hon blivit denna tidsålders gud och ska erövra tillbaka det djävulen stulit - deras hälsa.

Kanske är det inte alla i Trosrörelsens egna led, som egentligen förstått, att den lära de börjat anammat, ser så ut. Men det går inte att börja bejaka en lögn – och villo – ande och komma rätt i slutändan. Även om man startade ut rätt.

Frågan är alltså fel ställd om Gud vill och kan hela. Den är bara ämnad att skapa förvirring och få det att framstå som att den, som inte bejakar Trosförkunnelsens helandelära, inte ser och tror på Guds löften, utan är fylld och drivs av otro.

Gud fördelar Den Helige Andes övernaturliga gåvor, i sin församling, för de olika tjänster, funktioner och uppgifter lemmarna i "Kristi Kropp", församlingen har. För att uppbygga "Kroppen" med det bistånd var led giver, som är avmätt med en kraft, efter var särskild dels uppgift. Gud rustar en del, genom den Helige Ande, även för speciell helandetjänst.

Men detta är något helt annat än när Trosförkunnelsen lär att alla i pånyttfödelsen blir skapade till likhet med Gud i sin egen mänskliga ande. I deras lära, människans enda, hela och totala identitet och personlighet. Att de får sin ande utbytt mot en egen gudomlig ande. En ny människa som aldrig funnits förut blir till, med en egen gudomlig, syndfri, rättfärdig och helt frisk ande, som ska ta kontroll över själ och kropp.

Då är de aldrig sjuka, eftersom deras egen ande har full gudomlig hälsa. De ska då återerövra det djävulen stulit, hälsan, också åt andra människor, genom att med sin egen gudomliga ande ta kontrollen över deras själ och kropp och därigenom göra dem friska. Summan blir ju då, att det är människan själv som genom sin egen gudomlighet, ska göra människor friska.
-----

Detta falska lärosystem är dolt bakom ett kristet språkbruk, med annan betydelse bakom orden, så att människor får svårt att se, att detta är egentligen kontentan av trosförkunnelsens helandeförkunnelse.

Människor är idag så fokuserade på under och tecken, så när något övernaturligt händer, så kopplar man det direkt till, att om det fungerar, så måste det vara Gud bakom. De kollar inte upp, utifrån läran, vilken källan är, duperas av det kristna språket och förstår inte, att de är utsatta för fiendens narrspel, med ockulta manifestationer, för att vilseföra människan, för att så kunna genomföra det avfall, som ska hälsa en annan, en istället för Kristus - en falsk Messias och falsk världsfrälsare välkommen.

HaFo