HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Peter Ljungren

Inlägg 1 om Peter Ljungren och vad han egentligen framför.

Fick ett mail kring Peter Ljungren, som jag inte kan annat än spinna vidare på

Från mailet:

Kolla bifogad fil med inbetalningskort från ETAL-Peter Ljunggren.Inga pengar ingen bön. Skriv ditt böneämne på inbetalningskortet.Först rev jag sönder det men ångrade mig och kopierade det.
Jag har studerat Peter rätt ingående och dessutom har jag fått handfast ledning från Gud.
VARNING! Falsk profet som kan vara lite svår att greppa.
-------




Bertil har nog rätt på ett sätt! Skickar man inte in pengar, så kan man inte heller kryssa för att ,man vill ha förbön!! Det alternativet finns inte!!



Jag försöker hitta någon info om hur Peter Ljunggrens teologiska profil ser ut, utan att ha lyckats så här långt.

Men till att börja med så :

Jag noterar tex att Peter Ljunggren tycks ha vissa kopplingar till Linda Bergling

http://www.varldenidag.se/sommarturne/2011/07/27/Arken-firade-25-ar-med-mirakelvecka/

Evangelisten Peter Ljunggren var en av de inbjudna talarna på Mirkaelfestivalen.

”Synd är en bruten relation och kristendom är därför en återupprättad relation med honom som älskar varje person”, predikade han.

Arken firade 25 år med mirakelvecka Den gångna helgen avslutades församlingen Arkens årliga Mirakelfestival i Kungsängen, norr om Stockholm, som i år sammanföll med församlingens 25-årsjubileum.

----
Angående Linda Bergling och Arken, där Ljungren framträtt, så se under följande länkar:

http://pub5.bravenet.com/forum/static/show.php?usernum=397410289&frmid=42&msgid=883589&cmd=show

http://pub5.bravenet.com/forum/static/show.php?usernum=397410289&frmid=42&msgid=979387&cmd=show
-------

Jag noterar också att Lennart Jareteg klassar Peter Ljunggren i samma kategori som tex Benny Hinn, David Yonggi Cho, Essek Kenyon, Todd Bentley och Ulf Ekman

Citat

http://www.bibelfokus.se/boktips

Boktips och bokvarningar från BibelFokus

På begäran så har jag lagt ut lite boktips. Längst ner tar jag även med en del författare som jag tycke att man absolut inte skall läsa eftersom de står för villoläror som leder bort från den sunda, friska tron och barnaskapet hos Gud.

Läs absolut inte böcker (eller band, video, CD, DVD etc) från dessa farliga förkunnare!

Varför lyfter jag fram dessa? Jo, eftersom de står för villfarelser som leder bort från en
sund, frisk tro och barnaskapet hos Gud.

Det är vad jag själv sett och hört. Vill du vara rädd om din tro så läs inget av dessa.

Har du en kallelse från Gud att avslöja villoläror så kan det finnas en anledning till att läsa dessa författare.

Benny Hinn (trosrörelsen)
Bill Johnson (trosrörelsen, apostoliska rörelsen, "New age-kristendom" *)
Brian McLaren (Emerging church, mystik)
C. Peter Wagner (apostoliska rörelsen, profetrörelsen, "New age-kristendom" *)
Charles Capps (trosrörelsen)
Choo Thomas (trosrörelsen, "New age-kristendom" *)
David Yonggi Cho (trosrörelsen)
Essek Kenyon (trosrörelsens "farfar")
Erwin McManus (Emerging church, mystik)
Hans Hof (mystiker)
Henri Nouwen (katolsk mystiker)
Joel Osteen (trosrörelsen, framgångsteologi till 101%)
John Bevere (trosrörelsen)
Joyce Meyer (trosrörelsen)
Kenneth Copeland (trosrörelsen)
Kenneth Hagin (trosrörelsen)
Linda Bergling (trosrörelsen, "New age-kristendom" *)
Marianne Williamson (New age-profet)
Neale Donald Walsch (New age-profet)
Norman Vincent Peale (33:e graden frimurare, positivt tänkande, "New age-kristendom" *)
Patricia King (trosrörelsen, profetrörelsen, "New age-kristendom" *)
Peter Halldorf (förvillare som smyger in mystik, falsk ekumenik och katolicism)

Peter Ljunggren (trosrörelsen, har en förkunnelse om helande, givande, frälsning, etc som kan ge en krystad och prestationstyngd tro)

Rick Joyner (trosrörelsen, profetrörelsen, "New age-kristendom" *)
Robert Schuller (33:e graden frimurare, positivt tänkande, "New age-kristendom" *, läs detta!)
Rodney Howard-Browne (trosrörelsen)
Rich Warren (tillväxtrörelsen, lärjunge till Robert Schuller, smyger in mystik och falsk ekumenik)
Sten Nilsson (trosrörelsen, Ulf Ekmans svärfar)
Todd Bentley (trosrörelsen, profetrörelsen, "New age-kristendom" *)
Thomas Merton (katolsk mystiker)
Ulf Ekman (ja, hans böcker är lika farliga idag. Nu smyger han oss in i katolicismen)
Wendy Alec (en av grundarna bakom God TV/God Channel, trosrörelsen och "New age-kristendom" *)
Wilfrid Stinissen (katolsk mystiker)
William Paul Young (författaren till boken Ödehuset, läs här varför jag varnar för den boken)
och många, många fler….tyvärr!

Slut citat av Lennart J
------

Jag noterar också att Peter Ljungren verkar att ha en "lite ovanlig" inställning till Islam och Muslimer

Så här skriver Wikipedia om Peter_Ljunggren

http://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_Ljunggren

Peter Ljunggren eller Peter Youngren, född 1955, svensk världsevangelist, tv-predikant
och helbrägdagörare. Bor i Kanada, och har bedrivit kampanjer i många muslimska länder, bland andra Indonesien, Indien, Pakistan, Rwanda, Tanzania, Kuba med flera.

2006 författade han en bok som heter "Mina muslimska vänner" (finns på engelska:

My muslim friends), där han bland annat påstår att Koranen uppmuntrar muslimerna att utforska evangeliet, samt att Koranen inte förnekar korsfästelsen.

I den kritiserar han skarpt kristna som talar mot Islam, i att det är något som varken Jesus eller Paulus brukade sysselsätta sig med.

Slut citat

HaFo kommentar:

Hur skulle Jesus eller Paulus kunna tala emot Islam, eftersom den ännu inte var introducerad. Det visar ju ngt om, på vilken nivå av okunnighet, som Ljungren egentligen för sin dialog!!
------

Vidare så hittade jag uppgifter om att "Peter Ljunggren, påstås ha försökt att vilseleda sina givare med hjälp av manipulerade fotografier"

Citat från

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=88567

”Det är något i bilderna som inte stämmer”

Bildexperten Ersan çürüklü om evangelisten Peter Ljunggrens manipulerade mötesbilder

Publicerad: 2005-05-25 06:00 | Uppdaterad: 2010-10-22 13:11

Den svenskfödde världsevangelisten, Peter Ljunggren, försöker vilseleda sina givare med hjälp av manipulerade fotografier.

Genom att kopiera och klistra in en och samma person flera gånger i samma foto skapas en falsk bild av hur många besökare predikantens möten har.

Peter Ljunggren driver i dag organisationen World Impact Ministries i Kanada. Arbetet med att nå givare i Sverige sköts av Evangelium till alla länder, Etal, med kontor i Huskvarna.

Antalet givare i Sverige har enligt flera källor minskat kraftigt efter avslöjandet om en otrohetsaffär, men fortfarande får omkring 14 000 svenskar tidningen Missions Visionen, ett informationsblad där Ljunggren bland annat berättar om sina missionsresor.

Det redaktionella materialet i tidningen är, enligt organisationens kontor i Finland, detsamma i samtliga nordiska länder. Peter Ljunggren är själv ansvarig utgivare.

Granskat flera nummer

Dagen har granskat innehållet i tidningen under de senaste två åren. I varje nummer finns bilder där Peter Ljunggren predikar inför vad som synes vara ett enormt publikhav.

Det visar sig dock att merparten bilderna är manipulerade.

Tillvägagångssätten varierar men enligt experter Dagen talat med är syftet att betraktaren ska få intrycket att antalet besökare varit betydligt fler än i verkligheten. I flera fall förekommer en och samma person – ofta hela grupper av personer – två eller flera gånger på en och samma bild.

Ersan çürüklü, it-pedagag på Berghs School of Communication – en av landets mest välrenommerade skolor för grafisk formgivning – i Stockholm, har lång erfarenhet av digital bildhantering. I dag arbetar han bland annat med att lära ut hur man manipulerar bilder som ska användas i reklamsammanhang.

Han blir upprörd när Dagen visar honom några av de bilder som publicerats i Missions Visionen.

– De här bilderna är helt uppenbart kraftigt manipulerade, säger han. Ju mer man tittar på dem desto fler konstigheter upptäcker man.

”Enkelt att förfalska”

Tekniken är enkel. Vem som helst som har en dator och rätt programvara kan enligt Ersan çürüklü manipulera bilder på det sätt som skett i Ljunggrens tidningar.

Hur går det här till rent praktiskt?

– Den som har gjort det här har antagligen arbetat utifrån en befintlig bildbank av originalbilder. Personen har sedan kopierat grupper av människor som sedan har förstorats eller förminskats beroende på vart i bilden de sedan ska placeras, förklarar çürüklü.

Vidare berättar han att bildredigeringsprogrammet som använts tillåter användaren att arbeta i olika lager som kan placeras över eller under varandra.

– Det fungerar på samma sätt som när man lägger flera overhead-ark ovanpå varandra. Vid en första anblick ser man bara en bild men i själva verket kan en manipulerad bild innehålla i princip hur många element som helst.

– I det här fallet vet man ju inte ens om de personer som finns på bilderna överhuvudtaget har besökt någon av hans gudstjänster. De kan lika gärna ha kopierat in personer som fotograferats vid någon helt annan sammankomst, säger Ersan çürüklü.

Och han imponeras inte av resultatet. Samtidigt menar han att de flesta antagligen inte upptäcker bluffen.

– Det är ganska klumpigt gjort. Man ser tydligt att det är något i bilderna som inte stämmer. Till exempel blir proportionerna fel hela tiden. En del av de grupper som kopierats in i efterhand är alldeles för stora i förhållande till vart de placerats i bilden. Men för ett ovant öga och för en person som inte förväntar sig att finna något konstigt är det ändå mycket svårt att upptäcka sånt här, säger han.

Är det lagligt?

Vad säger då lagen om att manipulera bilder? Dagen ställde frågan till Rune Petterson, professor i informationsdesign vid Mälardalens högskola i Eskilstuna.

– Det finns ju två aspekter av det här som man måste ta i beaktande. Antagligen har de som gjort det här själva tagit bilderna. Det innebär att de äger upphovsrätten och då har de faktiskt rätt att göra på det här sättet om man bara ser det hela ur ett strikt juridiskt perspektiv.

Den andra aspekten är den moraliska och där kan man väl lugnt säga att tidningsmakaren gått en bra bit över anständighetens gräns, menar Pettersson.

MARTIN KARLSSON

redaktionendagen.se

Slut citat
------

HaFo kommentar:

Detta är ju helt häpnadsväckande, att här kan en manipulerande utsugare av kristna gåvogivare, som Ljungren uppenbarligen är, bara så där helt av, fortsätta vidare, som om inget hänt.

Kristna människor, som borde äga kunskapens och profetians gåva, verkar vara de som idag, är lättast att lura och manipulera! Hur kan det bli så?

Hoppas att det även går att finna ut rent teologisgt var Ljungren är vilset ute, för den kopplingen måste nån stans finnas, mitt i den bråte av förförelse, manipulation, som han eljest förmedlar.

Forts Inlägg om Peter Ljungren/Youngren och vad han egentligen framför.

Re: Peter Ljungren

Inlägg 2 om Peter Ljungren/Youngren och vad han egentligen framför.

Peter Youngren (med annan stavning) finns omnämnd på: Amkoff och Hebreiska rörelsen

http://pub5.bravenet.com/forum/static/show.php?usernum=397410289&frmid=42&msgid=977556&cmd=show

Vi ser här från mail om koppling mellan Amkoff och Bill Stenberg Ex. på vad Bill Stenberg länkar till som ngt han bejakar i sitt understöd av Ljungren:

Benny Hinn Media Ministries World Outreach Center

Rodney & Adonica Howard-Browne Revival Ministries International

Gil & Loraine Howard-Browne Times of Refreshing Ministries Bazil & Ann Howard-Browne Bazil Howard-Browne Evangelistic Ministry

Col and Jan Stringer Col Stringer Ministries

Tim Storey Tim Storey Ministries

Brownsville Revival Rod Parsley World Harvest Church

Joan Gieson Ministries of Love

Kenneth Copeland Kenneth Copeland Ministries

Peter Youngren World Impact Ministries

Revival links - Revival fire on the web

Kenneth Hagin Kenneth Hagin Ministries Rhema Bible Church
------------------------------

Reinhard Bonnke CfaN - Christ for all Nations
--------------------------------------------------

Morris Cerullo Morris Cerullo World Evangelism
--------------------------------------------------

John Avanzini John Avanzini Ministries
----------------------------------------------

Ulf Ekman Livets Ord
--------------------------------------------------

Fred Price Ever Increasing Faith Ministries
------------------------------------------------

Jimmy Swaggart Jimmy Swaggart Ministries - Family Worship Center
--------------------------------------------------

Kensington Temple
--------------------------------------------------

Toronto Airport Christian Fellowship
--------------------------------------------------

Oral Roberts University
--------------------------------------------------
Slut citat
----

Och här skriver Kurt Ulander lite om Peter Ljunggren/Youngren på "Säg din mening"

http://hem.spray.se/harry.forsgren/Din_mening.htm

Är du vaken… Av Kurt Ulander

Ulf Ekman ger dem sådan "kristendom" som är mycket emotionell, men talar inte om att det innanför finns ett hemligt budskap, som bara "de andligt mogna" kan förstå. Det tragiska i det hela är att många välkända och predikanter, som är smorda i Guds Ande har svepts med av rörelsens dynamik.

Roger Larsson, Peter Ljunggren m.fl. drog hela skaror av människor till rörelsens möten och gav den ett anseende bland kristna som den inte förtjänar.

Jag är säker på att varken Roger och Peter aldrig riktigt har satt sig ned med Ulf Ekman och gått igenom hans teologi punkt för punkt. Jag var då själv skyldig till samma sak.

Under årens lopp har jag följt Ekman, varit glad för hans framgångar och tyckt att detta är ju underbart… Men eftersom jag inte var personligt inblandad, tog jag aldrig reda på vad Ulf i själva verket stod för och undervisade.

Slut citat

Mailskribentens kommentar:

Peter Ljunggren eller Peter Youngren som det heter på Engelska, är bland annat inblandad i något som heter Grace TV

http://en.wikipedia.org/wiki/Grace_TV

"Grace TV is a Canadian English language Category B specialty channel that broadcasts Religious programming dedicated to the Christian faith. It is owned by World Impact Ministries (Peter Youngren). Programming on Grace TV varies from ministry teachings, music, drama, movies, and documentaries"

Dessa tre länkar till Peter Youngrens Grace TV talar helt klart sitt eget tydliga språk

Startsidan

http://gracetelevision.net/

Kenneth Copeland

http://www.gracetelevision.net/schedule_search/Kenneth%20Copeland/?display_pref=desktop

Kenneth Copeland

http://www.gracetelevision.net/shows/kenneth-copeland

Benny Hinn

http://www.gracetelevision.net/shows/benny-hinn-this-is-your-day

Joyce Meyer

http://www.gracetelevision.net/shows/Joyce-Meyer

Också om man går in på Kenneth Copelands Ministries och där använder sig av sökfrasen Peter Youngren så ser man tydligt vartåt "tendensen lutar"

http://www.kcm.org/index.php?p=search&searchPhrase=Peter+Youngren

Dessutom så verkar Peter Youngren ha en rätt stor beundran för Reinhard Bonnke

"No one has been more used by God than Brother Bonnke, and I admire him a lot"

Citat

http://www.gracetelevision.net/connect/blog-article/team-narrowly-escapes-robbery/

Team narrowly escapes robbery Written by Peter Youngren

Let me give you a brief background on the city of Kano, one of Africa’s largest.
15 years ago Reinhard Bonnke tried to hold a crusade in Kano, but had to flee the city.
Several hundred, muslims and Christians died in the riots that ensued.

This effectively put an end to Gospel advancement in northern Nigeria. Nigeria is well known for awesome revivals with huge crowds, but almost all of these are in the southern half.

No one has been more used by God than Brother Bonnke, and I admire him a lot. Yet the northern frontier remains to be taken for the Gospel. The campaign we just concluded was only one hour from Kano.
Slut citat
-----
HaFo kommentar:

När man tar del av detta ovanstående, så är det ju bara att konstatera, att mer manipulativ och vilsen kan man inte bli, än vad Ljungren/Youngren, står för och förmedlar!!

Men då gäller det också att finna var i den lära, som han presenterar, som falskheten sitter, så att det hela kan bli uppenbart inför allt och alla vilken falsk profet och falsk lärare, som vi här har att göra med, när det gäller Peter Ljungren/Youngren!!

Det kommer att bli uppenbart!! Det är jag viss om!!

HaFo

Re: Peter Ljungren

Här kommer lite info om undervisning av Peter Ljungren/Youngren.

Inte så underligt om man börjar att tänka på uttrycket framgångsteologi , och på "kraften" i positivt tänkande när man läser vissa saker av vad han skrivit !!

Så i princip så innebär detta att man är sin egen "lyckas smed", antingen så lyckas man med att programmera om sig eller så lyckas man inte !!
Peter Youngrens recept om "Programming your heart" förefaller mig på något vis likna Ellen G Whites ideer om den mänskliga viljans helt avgörande kraft !!!

Peter Y :

"In the light of God’s Word, the way our heart is programmed determines our life" The thoughts, however, are the result of the programming in our hearts.

Look at this sequence:

Programming - Thoughts - Words - Action - Results
http://globalgracenews.org/global/grace/programming-your-heart/Programming your heart By: Peter Youngren From: January 2010

Welcome to the start of a new, prosperous year with Global Grace News!

We are grateful to realize that increasingly more fellow laborers in Christ are joining GGN.

Every teaching article on this website will point us towards Jesus, and remind us of what we already have in Him.

It is important for all of us to succeed and flourish in life, and our desire at GGN is to share with you the gems we have discovered from the Word of God.
Your heart is your inward person - your spirit and soul in combination. A life is much like a tree; the root is the heart and the fruit depicts life’s situations and circumstances.

Just as when we eat the fruit of the tree, it tastes sweet or sour, so do the circumstances of our life. In His teaching about the heart Jesus says:

“A good man out of the good treasure of his heart brings forth good things, and an evil man out of the evil treasure brings forth evil things” (Matthew 12:35).

“Treasure” denotes something hidden. Jesus’ message is obvious - good or evil things can be hidden in the heart, and whatever is in the heart affects our life. If we want a good life, we need to make sure that our heart has a good treasure.

We know our thoughts are important, but what makes us think what we think – our heart.
-----

Look at this sequence:

Programming - Thoughts - Words - Action - Results
All of us want good results, but good results are preceded by positive actions. Fruitful actions are preceded by wise words, which in turn are preceded by godly thoughts.

The thoughts, however, are the result of the programming in our hearts. In the light of God’s Word, the way our heart is programmed determines our life.

God’s people can prosper even when the world is speaking defeat, negativity and collapse.
The worst of times become the best of times with God!
Make sure your heart is filled with a good treasure. With God, these are the best of times for you!
God bless you, Peter Youngren

Slut citat
----

Citat

http://www.peteryoungren.org/eflyer/celebrate-minute/09/0228/

Peter Youngren

Real prosperity happens when Jesus flows through us. Money will not give us self-worth; money will only make us more what we already are. Be a good receiver and let what you receive be channeled through you.

Take the attitude, “if anyone should experience supernatural wealth transfer it should be me”. “If God is for us, who can be against us?

He who did not spare His own Son, but delivered Him up for us all, how shall He not with Him also freely give us all things?” (Romans 8:31 – 32).

Did you see that? If God has already given Jesus for you, He sure is not holding back in any other area. No – with Jesus all things are freely given to us.
Let God’s prosperity – spiritually, physically, relationally, financially – flow from the inside of your heart into every realm of life.

Slut citat

http://etal.se/update/peters-blogg

Citat från

http://etal.se/om-oss/om-peter

OM PETER LJUNGGREN

"Jag anser Peter Ljunggren vara unik bland det fåtal personer som är intresserade av att dela det mirakulösa evangeliet med nationer i vår värld som har mycket enkla levnadsvillkor. Jag har blivit så berörd av hans segrar för Guds rike i Eurasien. "
- T.L. Osborn
------

Citat från Min Åsikt

http://pub5.bravenet.com/forum/static/show.php?usernum=397410289&frmid=42&msgid=939156&cmd=show

William Branham inspirerade flera av 50-talets helandeförkunnare, bland annat Kenneth E. Hagin, T.L. Osborn och Paul Cain.

Inte alla accepterade Branham som en Guds profet. Kurt Koch, en respekterad evangelikal vetenskapsman, med studier av det occulta och demonbesättelse som specialitet, beskrev Branham i sin bok, "Between Christ and Satan," där han skrev "Frågan om urskiljning (bedömning) är av stor betydelse, särskilt inom området mirakler.

Det finns vissa undergörare vars verk är så svårt att utvärdera att kristna ofta är i tvivelsmål beträffande krafterna bakom dessa människor.

Vi har idag t.ex. män som Tommy Hicks, Harry Edwards, T.L. Osborne och William Branham.

Alla dessa är beroende av massmöten som följs av en kallelse till människor att komma fram för helande.

Slut citat
----------

HaFo kommentar:

Det är ju här, helt uppenbart hur Youngren är sammankopplad med så uppenbara villolärare som Osborne och Branham!! Vad behövs mer egentligen för att veta att Youngren är vilset ute!?

Jo här behövs även svart på vitt, kring vad Youngren lär kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset!!

Får väl försöka få kontakt med Peter själv, så att han kan förklara vad han lär och förmedlar, kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, om det inte eljest, går att få tag på via dokument som han skrivit, vad han lär i dessa frågor.
---------

Sticker emellan lite med hur skickligt Peter Youngren tycks ha kommit underfund med hur man ska bära sig åt för att få folk att ge pengar till verksamheten:

http://www.peteryoungren.org/impact/news/God-has-a-Dream/full_story/

http://www.peteryoungren.org/img/2012-Vision-sheet.pdf

HaFo kommentar:

7 billion människor erbjuder sig alltså Peter L. att åstadkomma att nå, om man offrar till hans ministries! Bull**** säger jag!

Gå inte på en sådan sjuk, verklighetsfrämmande PR som Peter Youngman här står för kära älskade vänner!!!

Karln har inte bara storhetsvansinne, utan drar sig inte för att med “väldiga siffror och väldiga resultat”, få människor att ge pengar till hans verksamhet!! Större bluff får man nog leta efter!!

Storhetsvansinne eller vad? Eller ett sätt att försöka manipulera människor till att ge till hans verksamhet? Antagligen både och!!

Hoppas att kunna återkomma med fakta kring hur Peter är vilset ute i sin undervisning. För det måste någonstans framgå, utifrån den förförelse, som han eljest förmedlar!! Har Du tips att ge, så välkommen till att avslöja en falsk lärare och falk profet idag på den andliga arenan!

HaFo

Re: Peter Ljungren

Jag återger 4 mail som nått mig angående vad Peter Ljunggren lär och förmedlar.

Mail 1 säger följande kring vad Ljungren förmedlar kring hans positiva syn på muslimer och Islam (översatt till Svenska från Google):

Jesus är en kontaktpunkt mellan muslimer och kristna. De enda gamla religiösa skrifter som ger Jesus en suverän (supreme) ställning är Bibeln och islams heliga bok, Koranen, som nämner Jesus 97 gånger.

Hela kapitel är avsedda för honom. Även om det finns skarpa skillnader i hur
Kristna och muslimer anser Jesus, fortfarande utan att ifrågasätta Han fortfarande en person av gemensamt intresse och en punkt av dialog.

Låt mig vara mycket tydlig där jag står. Jesus kom för världen; ingen religion eller kultur äger honom. Han älskar världen, dog för alla och uppsteg igen för att ge nytt liv åt alla. Hans nåd omfattar alla religioner, inklusive muslimer och kristna lika. Jesus är Frälsaren för alla människor.

En av de första kommentarerna jag gör för att muslimska vänner är: "Jag försöker inte konvertera dig till kristendomen. "Det betyder inte jag visar kristendomen i ett negativt ljus, men precis som alla religioner har kristendomen sin andel av problem.

Det är bara att ingen religion, oavsett hur välmenta, har befogenhet att göra oss rättfärdiga. Denna förmåga är i Jesus ensam. För år har jag har försökt att visa kristna vårt behov av att ta emot nya liv genom Jesus Kristus. Hur vi svarar på Jesus är en viktig roll för varje människa oavsett religion.

Detta är ett område av fullständig jämlikhet, alla, man eller kvinna, Kristen eller muslim, rik eller fattig, som tror och tar emot Guds kärlek uppenbarades i Jesus har evigt liv.

Mitt uppdrag i livet är att dela goda nyheterna om Jesus Kristus. I trettio år har jag haft att arbeta med kristna i nästan alla valörer och i alla delar av världen. Vår gemensamma nämnare är vår kärlek till människor och vår tro på evangeliet om Jesus Kristus.
….

Muhammad, Koranen och kristna

Förutom att arbeta med kristna, arbetar jag gärna med alla människor som främjar fred och ömsesidig förståelse. Mina resor har fört mig i kontakt med många muslimer som är ärliga, hårt arbetande och fredsälskande individer.

Jag har ofta fått vänskap och förståelse från muslimer. Den har varit min glädje att sträcka ut en hand av vänskap till människor i andra religioner än min egen, enligt exemplet av Jesus och aposteln Paulus vägrade som att diskriminera mot någon individ eller grupper av människor.

Min vänskap med muslimer har inte fått mig att äventyra min tro på evangelium. Tvärtom har hjälpt mig att verkligen fokusera på Kärnan i vårt budskap, vilket är Jesus och vad han har gjort för världen. När vi vända om från egen rättfärdighet och självtillit och ta emot Messias sänd av Gud i våra hjärtan, vi får frid från Gud. Jesus själv är vår Prince of Peace.

Jag minns hur chockade jag var att upptäcka att Koranen talar väl om evangeliet. Islams profet Muhammed lärde att evangeliet är från Gud, men miljontals muslimer och kristna vet lite eller ingenting om evangeliet. Denna okunskap gör uppgiften att presentera Kristi Goda Nyheter till alla människor akut mycket.

I början av islam, hade Muhammed en särskilt bra relation med kristna. Kristna och judar kallas med den arabiska termen "Ahl al Kitab," som betyder "folk i Bok. "Koranen lägger fram idén om goodwill gentemot Ahl al Kitab:

"Ni kommer att tycka att närmast dig i kärlek är dem som kallar sig kristna, eftersom det finns präster och munkar bland dem som inte uppför sig arrogant "(Sura 5:83).

Muslimer uppmanades att acceptera skrifterna i judar och Kristna, och att leva i fred med dem. "Och argumentera inte med Folk Bokens om det i (ett sätt) som är bättre, spara med sådan av dem som gör fel, och säger: Vi tror på det som har uppenbarat oss och uppenbarat dig; vår Gud och er Gud är En, och till honom att vi överlämnar " (Sura 29:46).

Koranen går så långt som att säga att om en muslim har frågor de kan hänvisa till "Bokens folk", "frågar de som har läst boken för dig "(Sura 10:95).

Under senare delen av Muhammeds liv från koranen register fall fientligheterna mellan muslimer och kristna, samt som tillrättavisar kristna. Fortfarande verserna ovan citerade show öppenhet och god vilja.

Jag skulle hellre fokusera på gemensamma nämnare, och på att bygga broar, än på det som alstrar ytterligare stridigheter. Tillräckligt med böcker har skrivits om krig mellan kristna och muslimer. Mitt fokus är Jesus och att hans kärlek utvidgas till alla.

Jag är mycket allvarlig när jag säger att jag inte försöker omvända människor från en religion till en annan. Detta skulle vara fruktlöst eftersom ingen
religionen kan rädda ännu en person.

Kristna blir ibland förolämpade när jag gör detta uttalande. Det är mycket lätt för oss kristna att sätta vårt fokus på att religion Kristendomen är snarare en person, Jesus.

En snabb titt på Bibeln kommer att avslöja är att frälsningen inte hittas i anslutning till en religion.

Uttalanden från Bibeln säger:

"Den som har Sonen (Jesus) har liv "och evigt liv är" inget annat namn än Jesus och vill "sätta fokus på helt och hållet på Jesus och Jesus själv (mer om detta
senare).

Även om jag inte försöker konvertera folk från en religion till en annan,

Jag försöker påverka människor i alla religioner att anamma Jesus Kristus och hans rättfärdighet, som är en fri gåva till alla som tro. Detta är inte alla samma som att försöka omvandla en person från en religion till en annan.

I själva verket, miljoner hävdar anslutning till kristendomen, och har fortfarande ingen kunskap om den fria gåvan av Jesu rättfärdighet.
-------

11 september 2001

Vi lever i en svår värld som till synes inse någonsin närmare branten av katastrof. Spänningen i Mellanöstern är en konstant faktor och människor känner överallt hotet från terrorism.

Jag tror att de flesta skulle komma överens om attityder Islam över hela världen har hårdnat sedan den 11 september 2001.

Många böcker med en negativ förspänning mot islam har skrivits av kristna författare. Ord som framkallar rädsla och ilska som "avslöja", "de-maskering", "mörka sida", "terrorism" och "jihad" är vanliga i titlar och undertexter.

Många av författarna saknar kunskap om islam eller Koranen. När man kristen ledare hörde jag skriva en bok om en vänskapen tillvägagångssätt mellan kristna och muslimer hans omedelbara svar var: "Ingen kommer att köpa den." Jag förstår hans tänkande, även om jag starkt emot.

Att använda orden "muslim" och "vänner" i samma mening kan visserligen vara politiskt inkorrekt för en del.

De senaste åren har vi översvämmats, inte bara med böcker, tv-dokumentärer och tidningsartiklar, som försöker att analysera islam och dess anhängare. Några Christian ministrar, har förlöjligat islam och förringat muslimer, medan andra visar en skrämmande okunnighet om islamisk tro och Muslimska världen.

Jag hörde en kristen människas predikan i anslutning till en militär aktion. Han talade om "historiska konfrontationen" mellan västvärlden och islam. Hans ton och retorik hade en känsla av våld och hat till den. Det påminde mig om vad vi läst i historien om korsfararna som kämpade för staden Jerusalem nästan 900 år sedan.

De "kristna" arméer blev lovade en omedelbar träder i himlen om de dog i strid. Denna typ av fanatism har funnits och inte finns i varje religion. Det är inte så Jesus närmade människor. Fortfarande crusading?

Några kristna författare har gjort det deras syfte att demonisera islam och Profeten Muhammed. En välkänd författare hävdar att självmordsbombningar i Mellanöstern är uttryck för "uppdämt sexuella önskningar som liknar grundaren av Islam. "

Dessa typer av kommentarer är inte bara grundlösa, men de tjänar bara för att reta och stöta bort. Dessutom är denna typ av att skriva, ovärdigt någon som påstår sig vara en Jesu efterföljare.

De talar om "mörka sidan" av islam skulle göra klokt i att komma ihåg att mörka sidor finns i många religioner och filosofier, inklusive kristendomen.

Den Crusader eran exemplifierar denna mörka sida av kristendomen. Andra kristna författare läser varje konflikt endast i samband av en muslimsk konspiration för att ta över världen.

Regional krig på platser som Tjetjenien, Mellanöstern och Kashmir är alla ses i detta ljus med liten eller ingen hänsyn till lokal betingelser. Man får det bestämda intrycket att författarna har aldrig bedrivit ett allvarligt samtal med muslimer eller präster i den muslimska religionen.

Det tragiska Faktumet, är att Mus-LIMS har dödat kristna och Kristna har dödat muslimer. I Balkan kriget under 1990 är en av de grymheter var "kristna" döda muslimer i Kosovo.

Jag satte ordet "Kristna" inom citattecken eftersom sanna efterföljare till Jesus skulle inte delta i folkmord. När människor dödas.

Många kristna har ingen aning om att Jesus nämns mycket mer i Koranen än vad Muhammed nämns där.

De vet inte att kristna och muslimer har några föreställningar gemensamt. Tyvärr vissa kristnas vy är muslimer som fiender och vice versa.

Gud är kärlek

Grunden för allt vi vet om Gud är att Gud är kärlek. Varje religion som driver den här blir farligt. Utan Guds kärlek religiösa läror blivit livlösa ord, som
är fulla av fördömande. Det spelar ingen roll vilken religion vi talar om, fördömande ord alltid innehåller frönav våld och hat.

Tvärtom hälsosamma religionen sträcker sig från den humana hjärta mot Gud full av kärlek. När Guds barmhärtighet, vänlighet och förlåtelse berör människor hans kärlek ger healing till sårade människans samvete. Guds kärlek blir ett instrument för restaurering, där splittring och stridigheter har härskat.
---------

Nu ett ord till muslimer. I den här boken ber jag er att ta en titt på vem Jesus egentligen är. Bibeln har mycket att säga om Jesus, men det gör även Koranen.

Vad säger egentligen Koranen verkligen om Jesus?

De senaste åren har varit svårt för muslimer. Många har upplevt diskriminering och nedlåtenhet, särskilt de som bor i Europa och Nordamerika USA.

Vi ser i Bibeln att Jesus och apostlarna aldrig behandlade andra med respektlöshet. Jesus reserverad hårda ord endast för religiösa fanatiker, medan vanliga människor fick nåd, barmhärtighet och kärlek. Om du har illa bara för att du är muslim, du vet att det finns miljontals Jesus-anhängare,som uppvisar den icke-fördömande ande Jesus (Joh, 3:17).

Det är inte möjligt att skriva en bok som denna utan att ta itu känsliga områden. Det är inte min avsikt att förolämpa någon, Kristen eller muslim.

Min förhoppning är att människor i alla religioner, bland kristna och muslimer, kommer att upptäcka Jesus på ett större sätt än någonsin tidigare.

Ett ord till de kristna. Många kommer att få den här boken glädje, prisa Gud för vittne om Jesus i muslimska kulturen. Andra kan ha en svår tid med en del av innehållet. Ni kan ha lyssnat på predikan som talar i en nedlåtande toner mot muslimer och du kanske tror att jag är för kärleksfull, för öppen eller för kompromissfull.

Jag hoppas att Du kommer att se jag närmar mig denna fråga på det sätt som Jesus gjorde, aposteln Paulus och de andra lärjungarna gjorde.

Ingen kan komma nära eller bli bejakad av Jesus, med annat än att man sett utifrån Skriften vem Han ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt! Försök förstå, att Jesus inte talar i en kränkande ton om andra religioner. Vi är inte människor, som är fördömande, utan har Goda Nyheter! Vårt fokus är att dela
Guds kärlek, som den uppenbaras i Jesus Kristus.
------

HaFo kommentar:

Detta låter ju delvis helt utmärkt vad Ljungren här förmedlar!! Vilken medmänsklighet! Men är det hela sanningen av vad han förmedlar?

Ljungren fortsätter om koranen:

Några ord om Koranen. Alla citat är från väl respekterade Engelska översättningar av Koranen. Vissa kan föreslå att eftersom Koranen spelades in på arabiska, är det bara förstås av dem som talar arabiska. Jag är säker legitima argument kan göras för att den exakta innebörden av ord på arabiska
jämfört med engelska.

I varje översättning från ett språk till ytterligare nyanser kan gå förlorade och jag är säker på att detta också kan vara fallet med den engelska versionen av Koranen.

Samtidigt, det glädjer mig att veta att de engelska översättningarna av Koranen har gjorts av välkända islamiska forskare vars avsikt har varit att ge så exakta en översättning som möjligt.

Ytterligare. Koranen påstår sig vara ett budskap till alla människor, så det skulle vara inneboende att dess budskap, att det skulle ska vara begripligt för alla inklusive de vars modersmål, som inte är arabiska.

Kan följande kapitel ge möjligheter till dialog?

För kristna som aldrig har tänkt på muslimer som vänner, jag ber ditt hjärta kommer att öppnas så som du ser dem utanför den kristna religionen i ett nytt ljus. Gud älskar världen. För muslimer och kristna ber jag att ni kommer att upptäcka Jesus på ett större sätt än någonsin tidigare.

Forts från mail som nått mig kring vad Peter Ljunggren/Youngren egentligen förmedlar och framför.

--------

Re: Peter Ljungren

Jag fortsätter att få mail kring ämnet om Peter Ljungren och vad han egentligen står för:

Återger från mail 2:

(Här kommer nu Ljungrens falskhet upp i ljuset):

Jag anser trots min mycket bristfälliga kunskap när det gäller Islam att Peter Ljungrens stora optimism när det gäller att med hjälp av Koranen kunna "trixa" ihop något slags kontaktyta mellan muslimer och Kristna, att den möjligheten är här betydligt överdriven. Det är helt enkelt något en orealistisk "glansbild" som inte innehåller mycket konkret substans, som Peter här kommer med.
-------

Alltså Koranen, tvärtemot vad Peter tydligen förfäktar i sitt försvar av Islam, förnekar bland annat att Jesus Är Guds Son! Kan man göra det och fortfarande hävda att man är kristen!??

Koranen Förnekar att Gud är en oupplöst sammansatt enhet av Fader Son och Ande i den ende Guden av, Jag Är Herren, Herren ÄR en.

Koranen Förnekar inte faktumet av att Jesus blev Korsfäst. Men den förnekar den kristna betydelsen av att Gud själv, skulle ha blivit Gud och människa förenade och därmed där på korset, skulle ha burit fram ett försonande offer av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset!!

OCH DETTA ÄR JU VAD SOM ÄR KRISTEN TRO OCH BEKÄNNELSE Som Koranen förnekar!! Men så inte för Ljungren. Där är ”kontaktytan mellan Kristna och muslimer” viktigare än vad som egentligen är kristen tro tydligen!!

Koranen påstår att Jesus bara var en länk i den långa kedja av Profeter och sändebud, som var sända av Gud till olika slags folkslag, när de behövde vägledning eller när de avvek från Moses och andra sändebuds läror.

(Koranen 5-116)

När det nu är fastställt att Koranen förnekar den oupplösliga enheten av Fader Son och Ande och förnekar Sonen i form av Jesus, Vad var då, enligt Koranen, som var Jesu riktiga uppdrag?

Svaret på detta är, att Jesus var en länk i den långa kedja av Profeter och sändebud, som var sända av Gud till olika slags folkslag, när de behövde vägledning eller när de avvek från Moses och andra sändebuds läror. Trots att han mirakulöst blev stödd av många mirakel, som bevisade att han var ett sändebud från Gud, så avvisade majoriteten av judarna hans profetskap.

(Koranen 3:59)

Koranen förnekar alltså den så kallade treenigheten mellan Fadern – Sonen och Anden, lika starkt som den förnekar idén om att Jesus är Guds son. Detta p.g.a. att GUD ÄR EN. Tre kan inte bli en. Koranen adresserar de kristna i följande verser från suran kallad "An-Nisaa" (Kvinnor).

De missar alltså att se budskapet om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Så här säger Koranens efterföljare:

"Efterföljare av tidigare uppenbarelser! Gå inte till överdrift i (utövningen av) er religion och påstå inte om Gud annat än det som är sant! Kristus Jesus, Marias son, var Guds sändebud och Hans ord förkunnat för Maria och ande av hans (ande). Tro därför på Gud och Hans sändebud och säg inte: "(Gud är) tre."

Upphör för ert eget bästa! Gud är den ende Guden. Stor är Han i Sin härlighet, fjärran från (tanken) att Han skulle ha en son! Honom tillhör allt som himlarna rymmer och det som jorden bär. Ingen behöver ytterligare skyddare utöver Gud.

Kristus har inte hållit sig för god att vara Guds tjänare, inte heller änglarna som har sin plats i Hans närhet. (På den yttersta dagen) skall Han inför Sig samla dem vars högmod hindrade dem att tjäna Gud.

Då skall Han ge dem som hade tron och levde rättskaffens deras fulla lön och i Sin nåd ge dem mer, men de högmodiga skall Han låta utstå ett plågsamt straff och de skall varken finna beskyddelse eller hjälpare vid sidan av Gud."

(Koranen 4:171-173)

Förnekandet av Jesu gudomlighet (och Marias gudomlighet också för den delen) är presenterat i Koranen som en dialog mellan den Allsmäktige och Jesus på Domedagen.

Alla sändebud och deras folk kommer då att samlas framför Gud och Han kommer att fråga sändebuden hur de blev mottagna av sina folk och vad de sa till dem. Bland de som kommer att bli tillfrågade finns Jesus:

"Och Gud sade: Jesus, son av Maria! Är det du som uppmanade människorna att dyrka dig och din moder som gudomliga väsen vid sidan av Gud?

(Jesus) skall svara: " Stor är Du i Din härlighet! Hur skulle jag kunna säga vad jag inte har rätt att säga? Om jag hade sagt detta skulle Du helt visst ha vetat det. Du vet vad som är i mitt innersta men jag vet inte vad som är i Ditt innersta: Du känner allt som är dolt för människor."

(Koranen 3:52-55)

Som den ovanstående versen visar, så togs Jesus och blev upphöjd till himlen. Han blev inte korsfäst. Det var mycket riktigt deras plan, de som var mot Jesus, att låta honom sitta på korset tills han dog, men Gud räddade honom och någon annan blev korsfäst i hans ställe.

Slut citat

Mailskribentens kommentar:

Så lyder förförelserna ala alla hyenor! Som vill mena sig vara Guds sändebud genom att framstå som medlare i mellanöstern !!!)

----

HaFo kommentar:

Ovanstående och detta då tydligen bejakat av Ljungren, är ju så mycket vilset ute, som det bara någonsin kan bli!! Se vidare avslöjande dokumentation.

Jag fortsätter att få mail kring ämnet om Peter Ljungren och vad han egentligen står för:

Re: Peter Ljungren

Jag fortsätter att få mail kring ämnet om Peter Ljungren och vad han egentligen står för:

Återger från mail 3:

http://islamguiden.com/isa.shtml

Jesus i Koranen

Översättning till svenska: Aisha & Aisar

Källa: www.saaid.net

Den islamiska synen på Jesus ligger långt ifrån de andra religionerna. Judarna, som förnekade Jesus som en Profet från Gud, kallade honom för en bedragare. De kristna å andra sidan ansåg honom vara Guds son och dyrkade honom som detta.

Islam anser Jesus vara en av de främsta Profeterna från Gud och respekterar honom lika mycket som Ibrahim (Abraham), Moses, och Mohammed. (Frid vare med dem)

Detta stämmer väl överens med den islamiska synen på Guds enhet, på den gudomliga vägledningens enhet, och i en kompletterande roll, även på det uppdrag som kom att falla på Guds sändebud.

Den centrala delen av islam - den villiga underkastelsen under Guds vilja - uppenbarades för Adam, som förmedlade det vidare till sina barn.

Alla efterföljande uppenbarelser som mottogs av Noah, Ibrahim, Moses, Jesus och slutligen Mohammed (Frid vare med dem) hade samma budskap, omsorgsfullt utformade för att fastställa förhållandet mellan människa och Gud, människa och människa och människa och föreskrifter.

Därför ser islam de motsägelser som finns i de uppenbarade religionerna som något skapat och infört av människohand. Jesus framträdande plats i dessa tre stora religionerna - judendomen, kristendomen och islam - ska därför inte ses som ett undantag.

Trots att Koranen inte presenterar en detaljerad livsberättelse om Jesus, upplyser den om de viktiga aspekterna av hans födsel, hans uppdrag och
hans uppstigning till himmelen och fördömer kristendomens trossatser angående honom.

Koranens betraktelse över Jesus börjar med hans mor, Marias, befruktelse. Marias mor var gift med Imran och avlade ett löfte om att tillägna sin dotter åt gudsdyrkan i templet. När Maria blev en kvinna, så uppenbarade sig den heliga anden (Ärkeängeln Gabriel) för henne i form av en man, med nyheterna om en son. I Koranen kan vi läsa följande dialog mellan Maria och ängeln:

Och änglarna sade: "Maria! Gud tillkännager för dig det glada budskapet om ett or från Honom (varigenom du skall föda den) vars namn skall vara Kristus Jesus, Marias son, ärad och lovprisad i denna värld och i det kommande livet och en av dem som skall vara i (Guds) närhet.

Han skall tala till människorna i vaggan och i mogen ålder och han skall vara en av de rättfärdiga." Maria sade: "Herre! Hur skulle jag kunna få en son, då ingen man har rört mig?" (Ängeln sade): "Så (skall det bli); Gud skapar vad Han vill. Om Han vill att något skall vara, säger Han endast till det: 'Var!' - och det är."

(Koranen 3:45-47)

I ett kapitel (Surah) som heter "Maryam" (Maria), berättar Koranen för oss om hur Maria födde sin son, och hur anklagades när hon hade med sig barnet hem:

I sinom tid återvände hon till de sina med barnet på armen. Då sade de: "Maria, du har gjort något oerhört! Du Arons syster! Din fader var inte en dålig människa och din moder var inte en lösaktig slampa!" Då pekade hon på barnet. (Men de svarade): "Hur skulle vi kunna tala till ett spädbarn (som ligger) i sin linda?" (Då talade) han (till dem):

Jag är Guds tjänare. Han har gett mig uppenbarelsen och kallat mig till profet. Han har välsignat mig, var jag än befinner mig, och befallt mig att så länge jag lever förrätta bönen och ta mig an de fattiga och att älska min moder och visa henne aktning - och Han har inte gjort mig till en eländig tyrann. (Guds) fred var med mig den dag jag föddes och skall vara med mig den dag jag dör och den dag jag skal uppväckas från de döda."

(Koranen 19:29-33)

I samma kapitel, efterföljande det ovanstående citatet, försäkrar Gud Mohammed (Guds frid och välsignelser över honom) och genom honom hela världen, att det som berättats här ovan är SANNINGEN om Jesus (Guds frid och välsignelser över honom), fastän de kristna inte vill inse detta. Jesus är INTE Guds son: Han var självfallet bara Marias son. Versen fortsätter:

"Detta är med sanna ord Jesus, Marias son, om vars (natur) de tvistar. (Guds majestät) förbjuder att Han skulle ha en son; stor är Han i Sin härlighet. När Han beslutar att något skall vara, säger Han endast till det: Var!, Och de är."

(Koranen 19:34-35)

Efter detta starka uttalande om Jesus natur, hänvisade Gud Mohammed (Guds frid och välsignelser över honom) till att kalla de kristna till dyrkan av den ende Guden:

"Och (Jesus själv sade), Gud är min Herre och er Herre, Honom skall ni dyrka. Detta är en rak väg".

(Koranen 19:36)

Avvisandet av blotta tanken på att Gud skulle ha en son är återskrivet senare i samma kapitel med ännu starkare ord:

"Och de säger: Den Nåderike har (avlat) en son. Ni har yttrat något oerhört. Något som skulle kunna spränga himlarna i stycken och få jorden att rämna och bergen att störta i djupet Att människor går så långt att de tilldelar den Nåderike en son!

Föreställningen att den Nåderike har (avlat) en son är inte förenlig med Hans gudomliga majestät! Ingen av de varelser (som befolkar) himlarna och jorden kan nalkas den Nåderike annat än som Hans tjänare"

(Koranen 19:88-93)

Koranen erkände det faktum Jesus inte hade någon mänsklig far, men detta faktum gör honom inte till Guds son, eller självaste Gud. Om vi skulle gå efter detta kriterium, så skulle Adam var mer berättigad till att vara Guds son, eftersom han varken hade mor eller far. Koranen drar uppmärksamheten till den mirakulösa skapelsen båda dessa i följande texter;

"Inför Gud är Jesus till sin natur att likna vid Adam. Han skapade honom av jord och sade till honom: Var! och han är."

(Koranen 3:59)

Koranen förnekar den så kallade treenigheten med Gud fadern, Gud sonen och Gud den heliga anden - lika starkt som den förnekar idén om att Jesus är Guds son. Detta p.g.a. att GUD ÄR EN. Tre kan inte bli en. Koranen adresserar de kristna i följande verser från suran kallad "An-Nisaa" (Kvinnor)

"Efterföljare av tidigare uppenbarelser! Gå inte till överdrift i (utövningen av) er religion och påstå inte om Gud annat än det som är sant! Kristus Jesus, Marias son, var Guds sändebud och Hans ord förkunnat för Maria och ande av hans (ande). Tro därför på Gud och Hans sändebud och säg inte: "(Gud är) tre." Upphör för ert eget bästa!

Gud är den ende Guden. Stor är Han i Sin härlighet, fjärran från (tanken) att Han skulle ha en son! Honom tillhör allt som himlarna rymmer och det som jorden bär. Ingen behöver ytterligare skyddare utöver Gud. Kristus har inte hållit sig för god att vara Guds tjänare, inte heller änglarna som har sin plats i Hans närhet.

(På den yttersta dagen) skall Han inför Sig samla dem vars högmod hindrade dem att tjäna Gud. Då skall Han ge dem som hade tron och levde rättskaffens deras fulla lön och i Sin nåd ge dem mer, men de högmodiga skall Han låta utstå ett plågsamt straff och de skall varken finna beskyddelse eller hjälpare vid sidan av Gud."

(Koranen 4:171-173)

Förnekandet av Jesu gudomlighet (och Marias gudomlighet också för den delen) är presenterat i Koranen som en dialog mellan den Allsmäktige och Jesus på Domedagen. Alla sändebud och deras folk kommer då att samlas framför Gud och Han kommer att fråga sändebuden hur de blev mottagna av sina folk och vad de sa till dem. Bland de som kommer att bli tillfrågade finns Jesus:

"Och Gud sade: Jesus, son av Maria! Är det du som uppmanade människorna att dyrka dig och din moder som gudomliga väsen vid sidan av Gud? (Jesus) skall svara: " Stor är Du i Din härlighet! Hur skulle jag kunna säga vad jag inte har rätt att säga? Om jag hade sagt detta skulle Du helt visst ha vetat det. Du vet vad som är i mitt innersta men jag vet inte vad som är i Ditt innersta: Du känner allt som är dolt för människor."

(Koranen 5-116)

När det nu är fastställt att Koranen förnekar treenigheten och sonen i form av Jesus, Vad var då, enligt Koranen, Jesu riktiga uppdrag? Svaret på detta är att Jesus var en länk i den långa kedja av Profeter och sändebud som var sända av Gud till olika slags folkslag när de behövde vägledning eller när de avvek från Moses och andra sändebuds läror.

Trots att han mirakulöst blev stödd av många mirakel som bevisade att han var ett sändebud från Gud, så avvisade majoriteten av judarna hans profetskap.

I en annan koranvers bekräftar Jesus Torans giltighet som den uppenbarade skrift som gavs åt Moses och han gav också det glada budskapet om att ett sista sändebud skulle komma efter honom:

Och (minns) Jesus, Marias son, som sade: "Israeliter! Jag är sänd till er av Gud för att bekräfta vad som ännu består av Tora och för att förkunna för er det glada budskapet att ett sändebud skall komma efter mig vars namn skall vara Ahmad."

(Koranen 61:6)

Uppmärksamma att " Den prisade" är en översättning av "Ahmad" - Profeten Muhammeds namn. En noga studie av Nya Testamentet visar att Jesus hänvisar till samma profet i Johannesevangeliet 14:16-17: "Jag skall be Fadern, och Han skall ge er en annan hjälpare (Profeten Mohammed), som skall vara hos er för alltid: sanningens ande."

Den vanliga förklarningen till denna profetia är att det med "hjälpare" menas den heliga anden, men denna förklarelse kan uteslutas med hjälp av en annan vers i Johannesevangeliet: "Men jag säger er sanningen: det är för ert bästa som jag lämnar er. Ty om jag inte lämnar er, kommer inte Hjälparen till er."

Denne vägledares karaktäristika är, som kan härledas ur denna profetia, den att han för alltid kommer att stanna hos de troende, att han kommer att lovprisa Jesus; och att han kommer att tala det han hör från Gud. Alla fyra karaktäristika passar in på Profeten Muhammed. Han kom sex årtionden efter Jesus.

Han kom med ett allsidigt och ett evigt budskap, som fullföljde profetian om vägledaren som skulle komma att stanna hos de trogna för alltid. Han lovprisade Jesus som den stora Profeten.

Koranens tillskriver Jesus mirakel som varken nämns i Bibelns Gamla eller Nya Testamente, lika väl som specifika verser i Koranen visar hur Profeten Muhammad avvisades av judar och kristna p.g.a. fördomar och missförstånd snarare än av kunskaper som kom ifrån Bibeln.

Det är ett historiskt faktum att det inte är många som följer "den raka väg" som människorna blev kallade till av Jesus. Han följdes endast av några få lärjungar som var inspirerade av Gud att stötta honom.

De icke troende sammansvor sig emot honom - som de gjorde mot Muhammed sex årtionden senare - för att döda Jesus. Men Gud hade bättre planer för honom och hans efterföljare, som Koranen berättar för oss:

"När Jesus märkte deras ovillighet att tro (på honom) sade han: " Vem vill hjälpa mig (att kalla människorna) till Guds väg?" De vitklädda sade: " Vi är Guds medhjälpare! Vi tror på Gud: vittna du att vi har underkastat oss Hans vilja! Herre!

Vi tror på det som Du har uppenbarat oss och vi vill följa sändebudet; räkna oss därför bland sanningens vittnen. Och de (som inte ville tro) smidde onda planer (mot Jesus), men (även) Gud smed planer - ingen smider planer bättre än Gud.

Och Gud sade: " Jesus! Jag skall kalla dig till Mig och jag skall upphöja dig till Min (härlighet) och Jag skall rena dig från (de beskyllningar som) förnekarna av sanningen (riktade mot dig).

Och Jag skall sätta dem som följer dig högt över dem som förnekar (dig) ända till uppståndelsens dag; då skall ni alla vända tillbaka till Mig och Jag skall döma mellan er i allt det som ni var oense om."

(Koranen 3:52-55)

Som den ovanstående versen visar togs Jesus och blev upphöjd till himlen. Han blev inte korsfäst. Det var mycket riktigt deras plan, de som var mot Jesus, att låta honom sitta på korset tills han dog, men Gud räddade honom och någon annan blev korsfäst i hans ställe:

"och (Vi straffade dem) för deras förnekelse och de oerhörda, kränkande lögner som de yttrade om Maria, och för deras ord: "Vi har dödat Kristus Jesus, Marias son (som påstod sig vara) Guds sändebud!"

Men de dödade honom inte och inte heller korsfäste de honom, fastän det för dem tedde sig så. De som är av annan mening är inte säkra på sin sak; de har ingen (verklig) kunskap om detta utan stöder sig på antaganden. Det är med visshet så att de inte dödade honom. Nej Gud upphöjde honom till Sin (härlighet); Gud är allsmäktig, vis.

Och bland efterföljarna av äldre tiders uppenbarelser finns ingen som inte före sin död tror på honom (som Guds profet) och han skall vittna mot dem på uppståndelsens dag."

(Koranen 4:156-159)

Koranen förklarar inte vem personen var som korsfästes istället för Jesus, inte heller den tänkta tidpunkten för Jesu ankomst. Men uttolkare av Koranen har alltid menat att denna sista vers säger att Jesus kommer att tro på honom innan han dör. Denna tolkning finner stöd i autentiska uttalanden (Hadith) av Profeten Muhammed (Guds frid och välsignelser över honom och över alla Guds sändebud).

------------

Jag fortsätter att få mail kring ämnet om Peter Ljungren och vad han egentligen står för:

Re: Peter Ljungren

Jag fortsätter att få mail kring ämnet om Peter Ljungren och vad han egentligen står för:

Återger från mail 4:

------

Jag hittade fler namn som man på ett eller annat sätt kan förknippa med Peter Ljungren:

Åge M. Åleskjær, Lester Sumrall , Roberts Liardon
För den som orkar! Så finns här undervisning av Peter Ljungren

http://globalgracenews.org/global/articles_by/peter_youngren/

Och här finns ännu mera undervisning, av bland annat tex Peter och av Åge M. Åleskjær. Det finns rätt mycket av Åge. Åge tycks nog vara en av Peters "kompisar"

http://globalgracenews.org/global/archive/

Ja, Åge M. Åleskjær (Norges Ekman), finns alltså med i Peter Ljungrens kontaktnät.

http://globalgracenews.org/global/author/

Senior Pastor of Oslo Kristne Senter, Norway. Member of GGN Board of Directors.

Slut citat
-------

Mailskribenten forsätter:

Och faktiskt Bland de författare som påverkat Peter Ljungren under hans liv kan nämnas namn som tex T. L. Osborne och David Yonggi Cho

Citat

http://www.evangelicalfellowship.ca/Page.aspx?pid=3552

Commissioned of God Relying on the Chairman of the Board, Peter Youngren pastors the Word of Life Church in St. Catharines, and takes the world for Christ. by Daina Doucet

A powerful conversion experience led Youngren to commit his life to Christ at the age of 13 and to immerse himself in literature on world evangelism and divine healing.

The writings of Oswald J. Smith of People's Church in Toronto; T. L. Osborne of Tulsa, Oklahoma; Oral Edwardson of Norway; and later others such as David Yonggi Cho of Seoul, South Korea, profoundly influenced him.

A series of divinely inspired dreams launched him in his call to world evangelism at the age of 15. God confirmed the call at Zion Bible Institute in Rhode Island when he was overcome with a vision of people all over the world who were hopeless and in deep despair until the wind of the Holy Spirit touched and revived them.

Slut citat
-------

Och till och med Lester Sumrall var en av Peter Ljungrens vänner !!

http://www.peteryoungren.org/impact/news/lester_sumralls_question/full_story/

Pastor Lester Sumrall had become a close friend. He ministered more than fifteen times in our church and I spoke on numerous occasions at the church he pastored in South Bend, Indiana.

Our relationship really cemented in Albania. After attending our campaign, Brother Sumrall would often remind me, “Peter, I have not seen such miracles since I was with Oral Roberts in the tent meetings in the 1950’s. You need to present Jesus in America just like you do in these Festivals.”

Slut citat
------

Och i Peter Ljungrens bekantskaps krets hittar man faktiskt också Roberts Liardon

http://www.gracetelevision.net/watch/51895

Roberts Liardon - Part 1

Join Peter Youngren and special guests each week for a lively hour of timulating conversation and entertaining musical guests.

http://www.robertsliardon.org/roberts_gallery_friends.htm

Peter Youngren of Canada leading the crowd in prayer at Liardon International Convention

Slut citat
--------

Mera om Peters tid på "Bible College in the USA"
Citat

http://www.peteryoungren.org/impact/about_peter/
About Peter Youngren

Peter Youngren received the call to World Evangelism at the age of fifteen. Still a teenager he began preaching in small chapels and mission houses.

Then in 1973, at Bible College in the USA, God spoke to him in a vision during a unique five hour chapel service.

While tears streamed down his face he saw the outline of the continents of the world appear one by one as on a map.

There were no rivers, mountains or fields in the map. Each continent appeared with wall-to-wall people. Their faces were sad, desperate and hopeless, without God and without hope. Then those same continents appeared again.

A wind of the Holy Spirit swept over each one. The people’s faces turned before him to joy - radiant joy.

The vision was repeated several times. The sense of God’s holiness was powerful. Peter kept whispering, “God you are holy, thank you for cleansing me with your fire.”

Slut citat
-----

Mailskribentens kommentar:

Jag blev intresserad av detta "Zion Bible Institute in Rhode Island" där Peter Youngren fick sin mycket kraftfulla livsavgörande vision om att bli en världsevangelist

För den som är intresserad av historien om "Zion Bible Institute in Rhode Island" så finns här två länkar

http://edu.bjtzsm.com/yzlg/Zg/Zion%20Bible%20College.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Zion_Bible_College

Jag sökte i alla fall upp en annan person som också gått på "Zion Bible Institute in Rhode Island", nämligen en person vid namn Jim Cernero.

Jag har dock inte hittat någon direkt koppling mellan Peter Ljungren och Jim Cernero. Men de har i alla fall en gemensam "kompis" Nämligen självaste Benny Hinn!!

Denne Jim Cernero började nämligen så småningom jobba åt självaste Benny Hinn och blev hans associate pastor , vice president och musikminister i hela 22 år!!

Så, man tycks kunna bli "framgångsrik" om man gått på detta Bibel institut !!
-------

Citat JIM CERNERO

http://www.jimcernero.org/About.html

JIM CERNERO WAS CALLED TO MINISTRY AT THE AGE OF 12 WHEN HE RECEIVED THE BAPTISM OF THE HOLY SPIRIT IN HIS HOME CHURCH IN NUTLEY, N.J. UNDER THE ANOINTED MINISTRY OF PASTOR DAVID DEMOLA.

AFTER GRADUATING FROM ZION BIBLE COLLEGE IN RHODE ISLAND (1975) AND NORTHWEST COLLEGE OF THE ASSEMBLIES OF GOD (KIRKLAND, WA.) (1980) JIM SERVED AS ASSOCIATE PASTOR / MUSIC MINISTER AT SEVERAL PROMINENT CHURCHES.

JIM WAS INVITED TO JOIN THE STAFF OF BENNY HINN MINISTRIES IN 1987 AND SERVED FAITHFULLY AS ASSOCIATE PASTOR, VICE PRESIDENT AND MUSIC MINISTER FOR 22 YEARS UNTIL JANUARY OF 2010.

JIM HAS MINISTERED TO THOUSANDS IN MANY COUNTRIES AROUND THE WORLD BOTH IN LIVE SERVICES AND VIA TELEVISION BROADCASTS.

Slut citat
--------

HaFo slutkommentar:

Ja, vad mer än denna info, från mail som nått mig, kring "Ljungrens kontaktnät" och vad vad Ljungren förmedlar, för att veta att han är en falsk lärare och falsk profet, kan behövas!!??

Han förnekar ju med sitt bejakande av Koranen och Islam, att Jesus är Gud själv kommen i kroppslig gestalt och därmed förvanskar han även offret av Kristi persons kropp och blod på korset!!

Detta är ju helt uppenbart om man tar del av ovanstående material. Ändå sker det häpnadsväckande aqtt människor låter sig förföras och vilseledas av denne satans tjänare i ljusets gestalt. Och tyvärr är han inte ensam till att bedra människor på den andliga arenan!!

HaFo

Re: Peter Ljungren

Fick ett mail med anledning av inläggen kring Peter Ljungren. Återger det och ger sen en del kommentarer:

Från mailet

Nu ska jag försöka ge min version av Peter Ljungren.

Det hela började med ett stort vykort som var bifogat till tidningen Hemmets Vän. Det var för många år sen. Kortet visade en jättestor folksamling framför Peter som predikade. Jag blev jätteinponerad, äntligen tänkte jag, nu blir alla löften om helande från Jesus som det står om i bibeln uppfyllda.

Jag skickade in kortet till ETAL (evangelium till alla länder) som drivs av Peter. I brevet jag fick tillbaka var det väldigt mycket Peter.

Han berättade om stora möteskanpanjer i fattiga länder långt bort, stora under och tecken, massor med folk som blev frälsta osv. Givetvis tiggde han även pengar. Det är ju inte gratis att hyra stora arenor som rymmer flera hundra tusen personer.

Samtidigt ifrågasatte jag äktheten i det hela. Jag frågade Gud: är detta från dig? Nästa torsdag i Hemmets vän fanns en annons från ETAL med en bild på Peter. Precis ovanför eller under denna annons fanns en text med rulbriken FALSK PROFET!

Detta var när boken bibelkoden var i färskt minne. ( Den boken var ju en stor bluff vad jag kan förstå) Här visar alltså Gud mig tydligt att Peter är en falsk profet. Men jag tvivlar lite, det kunde ju vara en slump.

Varje månad kom ett nytt brev eller tidningen "Missionsvisionen". Det var mycket tjat om sådd och skörd. Om man skänkte pengar till honom skulle Gud välsigna mig så att jag kunde leva i överflöd. Argumenten för att få mig att skänka pengar var ofta väldigt fula. Ett exempel som jag tydligt kommer ihåg var detta: Skänk pengar till ETAL, vi har flest frälsta per krona.

Med tiden blev tiggarbreven allt justare, undervisningen i hans tidning kunde jag inte se några större fel på. Det såg ganska bra ut, tyckte jag. Jag beställde några böcker som Peter skrivit bl.a en liten bok som delas ut till nyfrälsta i hans möteskanpanjer.

Undervisningen i den såg nästan ut att vara helt okey, jag hängde bara upp mig på en sak, att han påstod att alla kristna hade rätt till helande. De två andra böckerna handlade om Peters kallelse och hans andliga karriär, kanpanjer osv.

När han gick på bibelskola (jag undrar vilken) hade han en märklig uppenbarelse av något slag. Efter den så blev allting förändrat.

I hans böcker berättas om när han har den ena kanpanjen efter den andra, större, större och större. Orsaken är alla under och tecken som gör att folk kommer och börjar tro. Efter mötena får man samla ihop alla rullstolar och kryckor och köra bort på lastbil, så mycket lämnas kvar.

En händelse som han berättar i en av sina böcker minns jag speciellt. Peter var i ett land långt bort och hade kampanj. Under en promenad på stan möter han några muslimska präster eller nåt. När Peters skugga faller över dem, eller om de nuddar honom, jag minns inte exakt, så blir dom friska. Exemplen tar aldrig slut, det ena undret häftigare än det andra. Tyvärr gick jag på det.
--------

En gång om året brukar Peter komma till Sverige och ha några möten. Förr var det ett möte i Jönköpings pingstkyrka. Dit åker han inte numera. En gång hade han hyrt en aula i ett gymnasium i Jönköping. Jag beslöt mig för att åka dit och kolla.

Aulan var långtifrån fullsatt, kanske inte ens halvfull. Mötet började med en grupp som sjöng lovsång. De såg ut att vara totalt oinspirerade, gjorde bara sitt jobb.

Vad sa nu Peter i sin predikan, jag minns ju inte allt eftersom det var flera år sedan. Men det jag minns ska jag försöka återge.

Han började med att säga ungefär så här: Under och tecken sker väl bara i länder långt borta? Nej, Gud är lika verksam här, ni ska få se under och tecken har i kväll. Gud sviker mig aldrig.

Sedan predikar han något om att vi behöver inte ha så stor tro för Jesus har tro. Sedan följer exempel på helanden han varit med om.

Efter predikan bjuder han in folk som vill bli frälsta. Några kommer fram, han lägger handen på deras panna, ber lite och så ramlar dom baklänges. (detta var innan jag sett "det stora avfallet" på bibelfokus) En medhjälpare står bakom och tar emot. De som ligger på golvet ligger lugnt och stilla en bra stund.

Därefter blir det bön för sjuka. Peter använder ett trådlöst hedset när han går runt i lokalen. Han går bara fram till någon som han tror behöver bli helad.

Åter igen lägger han handen på personens panna och ber. I några fall ser jag tydligt att han puttar till så att personen faller. Några av dem som får förbön för helande hade tidigare gått fram för att bli frälsta.

När han tittar åt mitt håll får jag en obehaglig känsla. Jag tänker: För vad du gör så kom inte till mig. Det var något i hans blick som fick mig att känna obehag.
Han går till en kvinna bakom mig. Hon såg verkligen sjuk ut. Här tog han det lite försiktigt, hon behövde inte ramla.

I avslutningen av mötet ska de som blivit "helade" vittna. Det går till på ett mycket märkligt sätt, för man kan inte höra vad de säger.

Den ende som hörs är Peter för han har ju hedset. Han går ut en liten bit i den stora lokalen, på långt håll frågar han en och en av de som fått förbön. Vilken sjukdom hade du? Men när man inte hör svaret (ibland tror jag inte ens Peter hörde svaret) så svarar Peter själv på sin egen fråga.

Efter mötet försöker jag få tag på Peter, jag vill veta hur han kan påstå att, alla kristna har rätt till helande. Men Peter har gått därifrån han är inte anträffbar. En medarbetare säljer hans böcker, band och skivor.
-------

Det fortsätter komma brev och tidningar, en del tycker jag verkar riktigt bra. Ett argument som jag gick på var följande: Vem som helst skänker pengar till välgörenhet, men det är bara kristna som skänker pengar till mission.

Dessutom lovade ju Peter att man skulle bli välsignad om man skänkte pengar till honom. Så jag skickade en gåva till ETAL. Veckan därpå blev ju lite spännande för nu skulle jag minsann se hur Gud välsignade mig.

Vad tror Du hände, jo Gud gav mig en läxa som jag aldrig glömmer, visst det sved, men det gjorde nytta. Följande helg åker jag med min familj och hälsar på min Mamma. Jag parkerar bilen på en stor bra parkering.

Det jag missar är att man inte får stå där mellan 24:00-06:00. Jag som aldrig fått böter innan får ett bötesföreläggande på exakt samma summa som jag skänkt till ETAL.

Vid ett senare tillfälle när jag besöker min Mamma för att hjälpa henne med något, säger hon: Innan vi sätter igång med arbetet ska vi lyssna på radion det är närradiosändning och Lennart Jareteg talar.

Jag får två cd skivor av Mamma som hon fått av Lennart. Skivorna är ett bibelstudium om det stora avfallet. Jag lyssnar på skivorna om och om igen, det som sägs får mig att förstå ett och annat som händer just nu. Cd:n var bra, men när jag senare ser dvd- versionen fattar jag galoppen fullt ut.

DVD:n med det stora avfallet berör mig mycket starkt. Sven Reichmans bok "allt är inte Gud som glimmar" läste jag när den var färsk. Även den berörede mig mycket starkt.

Så trots att jag visste vad Livets ord stod för och att det var fel, så såg jag inte att Peter också tillhörde trosrörelsen.
----

Lite komentarer:

Tidningen Dagen avslöjade att bilderna i Peters tidning och brev var manipulerade.Troligtvis gällde det även kortet som följde med Hemets vän.

I ett brev erkännde Peter att han varit otrogen men att hans församling förlåtit honom och att han måste gå vidare med sitt viktiga uppdrag.

Ganska nyligen var det en bild på Peter och hans fru nummer tre i hans tidning Missionsvisionen.

Så här i efterhand tror jag att Peter körde något trick i mötet i Jönköping. Någon manipulation av något slag.

Ibland funderar jag på om det sker under och tecken i hans stora kampanjer. Eller går det att köpa fattiga människor som statister?

Inte vet jag, jag bara undrar. Om det sker några underverk på dessa kampanjer tror jag inte att de är från Gud.

Numera brukar Peter besöka Arken när han är hemma och hälsar på. Att Arken tillhör trosrörelsen råder det ju inget tvivel om.

Åge Åleskjaers bok, "Fullständig frihet" säljs av etal. Etals kanadensiska högkvarter har flyttats till Toronto. ETAL Kanada, Grace TV, bibelskolan och församlingen Toronto International Celebration Church kommer att husera under samma tak läser jag i senaste nummret av Missions Visionen.

I tidningen påstås att etals arbete har gett resultat, 15 miljoner människor har tagit emot uppföljningsmaterial för nyfrälsta.

I ett nummer av tidningen gick Peter ut mycket hårt mot katolsk lära, undrar vad Berglings på Arken tyckte om det. Linda Berling var ju med i TV programmet halv åtta hemma hos mig. Även när Linda bjöd så dracks det vin. På väggen kunde man tydligt se en ikontavla.
-----

Nu ska jag citera från senaste Missions Vissionen. Rubriken lyder: Gud ler mot Ambon. En bit in i artikeln står följande:

"Ambon är huvudstad i Molukoprovinsen, som består av 5400 öar. Människor från de olika öarna anlände till kampanjen, många av dem fick spendera mycket pengar och de kom med stor förväntan.

Likadant var det på pastorsseminariet som inleddes på torsdagsmorgonen - många ledare var närvarande från andra delar av provinsen.

Dr Stephen Swisher från Kenneth Copeland Ministries, undervisade tillsammans med Peter på pastorsseminariet från torsdag till lördag. Det var härligt att se hur deltagarna tog emot undervisningen om det nya förbundet. Det gamla är förbi ... och det nya har gällt i 2000 år!"
-----

Nästa rubrik:

Var det en ängel

Det hände en häpnadsväckande sak på fredagskvällen, en polisman, som videofilmade de personer som kom fram för att vittna om sina helanden, fick med något som liknade en ängel på sin video!

Figuren är ganska genomskinlig, större än någon människa och ser glad ut, den klappar händerna och dansar glädjesteg på scenen några meter från Peter.

Fantastiskt! Var det en ängel? Polisfilmen spreds och många i Ambon menade att det absolut var en ängel. Möjligtvis! Vi vet från Bibeln att de finns, och hjälper oss"

slut citat
------

Efter allt man hört om änglar vid Brahman, Benny Hinn m. fl. ska man kanske inte vara förvånad.

Gud har tydligt visat mig att Peter Ljungren är en falsk profet, först via Hemmets Vän och parkeringsböterna, och senare har jag begripit det efter allt jag läst och sett om trosrörelsen. Där har bl.a. Bibelfokus varit mycket värdefullt för mig.

Läromässigt tycker jag Peter är ganska svår att fånga. Det tydligaste jag sett är när han i sitt häfte till nyfrälsta skriver att "som kristen har man rätt till helande"

En profet som har 100% fel är ju lätt att avslöja. Har man 1% fel blir det mycket svårare. 1% profeten blir ju därmed mycket farligare.

--------

HaFo kommentar:

Det finns röster som nått mig, som menar att Ljunggren på ett juste sätt erbjuder förbön.

Men jag är här enig med den, som menar att, om att vill man ****** för att få förbön av Ljungren, på det inbetalningskort som han sänt ut, så ska man skicka in pengar!

Sen är det kanske så, att man på andra vägar än via detta inbetalningskort kan söka förbön på "ett juste sätt". Men just via detta inbetalningskort utskickat, så är det ett bedrägligt förfarande, där man betalar för att kunna ****** för att få förbön!
---

Ljungrens försvar, på sin hemsida över att bilderna, som DAGEN uppmärksammat var manipulerade, (för att det skulle se ut som stora skaror som samlades på hans möten), där han menar att det skett utan hans vetskap, verkar inte alls trovärdigt.

Ljungren själv om någon, har väl ansvar för, att dessa bilder är äkta och han är även den som bör be om ursäkt, vid upptäckten att de manipulerats, för att få människor att se något annat än verkligheten, för att det ska gagna hans verksamhet ekonomiskt.

Det är ju detta som är bedrägeriet! Här sker stora saker (större än vad som egentligen sker i verkligheten), så ge därför pengar till detta stora, som Gud gör via ljungrens verksamhet!!

Jag är frustrerad över hur dessa "predikanter", lyckas manipulera människor. Jag menar att vi som kristna har till uppgift enligt Bibeln, att avslöja dem och ta avstånd ifrån dem. Därför behöver vi avslöja deras falska undervisning, falska lära, falska tro och falska utövning.
-------

Vi gör det på olika sätt. En del som varit inne i förförelsen, för att andligt överleva och inte åter bli indragen i förförelsen, utan fjärma sig från och stänga den ute med skygglappar.

Medan jag "fejsar" förförelsen och dess "ansikten" och försöker penetrera det falska i lära, tro och utövning. Avslöja det/dem och ta avstånd från det/dem.

Dessa vägar kan komplettera varandra i avståndstagandet från förförelsen. Ett grundat på självupplevelse, där man nästan gick under.

Ett annat grundat på upplevelse av obehag i mötet med tro, lära liv och utövning, som lett till ett försök att peka på var det på dessa områden gått snett!
----

Det är så märkligt att andliga ledare och kristna människor ska vara de lättaste att lura och bedraga, när det egentligen borde vara tvärtom om det stod rätt till.

Men tror inte att detta bara handlar om ”mänskligt bedrägeri” och ”buisness” på lättlurade människors bekostnad.

Jag tror att det här även kommer in ”onda andars spel”, med en annan Jesus, ett annat evangelium och en falsk ande, från fienden som bekräftar med tecken och under, ”för att bedra jämväl de utvalda”: (Matt.24:24 ; 2 Tess. 2: 1 – 12).

HaFo

Re: Peter Ljungren

Fick ännu ett mail med anledning av inläggen kring Peter Ljungren. Återger det och ger sen en del kommentarer:

Från mailet:

I vilken Bibelskola gick Peter Ljungren ?

Peter Ljunggren i gick Ii USA, på något som på den tiden hette "Zion Bible Institute" in Rhode Island.

http://peteryoungren.org/impact/blog/P75/?display_pref=desktop

America – greatness in renewalWritten by Peter Youngren on January 20, 2009

When I enrolled in Zion Bible Institute in 1973 my roommate Steve Rodriquez, an African-American, opened my eyes to racism. This was brand new to me;
I came from Sweden, which at that time, especially in the smaller towns and rural areas, was almost completely a homogenous country. We had little or no reason to interact with people of other races.

Slut citat
--------

Citat

http://www.evangelicalfellowship.ca/Page.aspx?pid=3552

Commissioned of God Relying on the Chairman of the Board, Peter Youngren pastors the Word of Life Church in St. Catharines, and takes the world for Christ. by Daina Doucet

A powerful conversion experience led Youngren to commit his life to Christ at the age of 13 and to immerse himself in literature on world evangelism and divine healing.

The writings of Oswald J. Smith of People's Church in Toronto; T. L. Osborne of Tulsa, Oklahoma; Oral Edwardson of Norway; and later others such as David Yonggi Cho of Seoul, South Korea, profoundly influenced him.

A series of divinely inspired dreams launched him in his call to world evangelism at the age of 15. God confirmed the call at Zion Bible Institute in Rhode Island when he was overcome with a vision of people all over the world who were hopeless and in deep despair until the wind of the Holy Spirit touched and revived them.

Slut citat

Lite ihopklippt om Zion Bible Institute

"The school was renamed the School of the Prophets in its second year and later renamed Zion Bible Institute" "Zion operated independent of denominational ties until it joined the Assemblies of God in 2000"
-------

"Operating by Faith Principle"

http://www.seeking4truth.com/women_in_religion.htm

1907 CHRISTINE AMELIA GIBSON (1879-1955), like many of the early Pentecostals, advanced from the holiness doctrine of entire sanctification to the Pentecostal Spirit Baptism-tongues experience.

In 1907 she began pastoring a Pentecostal church, and in 1925 she founded the Zion Bible Institute in Providence, Rhode Island.

Slut citat
--------

Citat

http://wesley.nnu.edu/fileadmin/imported_site/wts/44_annual_meeting/papers/Abraham_Antonio_Ruelas-2009_WTS_Paper-Final_Version.pdf

Operating by Faith Principle

Like other Pentecostal pioneers, Christine Amelia Gibson (1879-1955) required that female students at her Mount Zion Bible School wear uniforms.

The rationale provided at most schools that had this requirement was twofold. First, it
minimized “distractions” and kept women focused on their studies; and secondly, it served as an economic equalizer especially as the women came from varying economic background and some couldn’t afford a wide range of attire.

Gibson, was born in British Guiana (now Guyana) and orphaned at a very young age. When she was 21 years old, she was converted to Christianity and five years later a series of circumstances brought her to the United States.

Upon her arrival she resided at a Holiness faith home in East Providence, Rhode Island.

Shortly thereafter she became pastor of the church connected with the home and received the Pentecostal baptism while on a trip to Rochester, New York.
In 1910, Christine married Reuben A. Gibson and he joined her in ministry.

In 1924, Gibson founded the Mount Zion Bible School in East Providence.

The school was renamed the School of the Prophets in its second year and later renamed Zion Bible Institute. Zion operated independent of denominational ties until it joined the Assemblies of God in 2000.

The faith principle, prayer and trusting God to provide, was foundation to how the institutions founded by Gibson, were operated.

This applied to the church, faith home and the school. Unlike other college fundraising campaigns, for many years securing financial support for Zion was based on prayer and faith in God’s provision, and not on advanced pledges or fees.
-------

Hafo kommentar:

För min del, för att kunna bedöma att Ljungren är vilset ute, så räcker det med att att han ser upp till följande falska lärare:

“Oswald J. Smith of People's Church in Toronto; T. L. Osborne of Tulsa, Oklahoma; Oral Edwardson of Norway; and later others such as David Yonggi Cho of Seoul”

HaFo