HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Lars Enarson igen

Inlägg 7 kring Lars Enarson igen från min mailkompis som jag erfar stort förtroende för:

I länken härunder ser man mycket tydligt att Lars Enarson defacto faktiskt sedan länge, länge var inne på samma andliga "våglängd" som Ulf Ekman.

Den nuvarande skiljelinjen mellan Enarson och Ekman handlar tydligen egentligen mest om synen på den Katolska Kyrkan.

Men man behöver inte alls sväva i tvivelsmål, när man tar del av denna länk, när det gäller Enarsons och Ekmans gemensamma andliga "grundvalar"

http://aletheia.se/2008/01/26/med-enkel-biljett-till-vatikanen/

Citat av Lars Enarson

"Jag har genom åren haft några starka profetiska ord till Ulf Ekman. En av de första kom på sommaren 1983 på Löttorp.

Jag profeterade bl a ’Jag kommer att ge dig Salomos ande och vishet till att bygga templet.’

Detta har ju gått i uppfyllelse på ett märkligt sätt i Uppsala. Ulf hade då inte startat sin verksamhet där utan skulle just börja med, det fast det visste jag inte om.”
----

(HaFo kommentar:

Enarson profeterade alltså om Ekmans uppbyggelse av LO:s falska verksamhet, som ngt. varandes kommet från Gud! Vilken ande var det då som drev Enarson till denna falska profetia, som kommandes från Gud?

Mänsklig förutsägelse, eller spådom? En Guds profetia var det i vart fall inte!

Enarson har alltså aldrig egentligen tagit avstånd från den förföriska trosförkunnelse, som Ekman så lanserade, bejakat av Enarson profetia till Ekman enligt ovan!

Håller med mailskribenten när han så utifrån innehållet i understående länk säger:

”Den nuvarande skiljelinjen mellan Enarson och Ekman handlar tydligen egentligen mest om synen på den Katolska Kyrkan.”)
---------

Mailskribenten fortsätter:

http://aletheia.se/2008/01/26/med-enkel-biljett-till-vatikanen/

Lars Enarson säger:

”För tre år sedan tog jag kontakt med Ulf Ekman för att personligen varna honom för den här utvecklingen. Jag hade då gått i en vånda för detta i nästan ett år.

Ulf vägrade totalt att lyssna och sa att jag var högmodig och fördomsfull. Jag svarade att det är viktigt att inte vara överlägsen och fördomsfull mot katoliker. Däremot får vi inte kompromissa när det gäller Katolska Kyrkan som institution.

Efter att Ulf vägrade lyssna beslöt jag mig under bön för att skriva en serie atiklar om skökan i Uppenbarelseboken.

Det blev sedan till en bok som utkom förra året, se http://www.thewatchman.org.

Jag gav för två år sedan ut en CD serie: Rom eller Jerusalem – Vart är Församlingen på väg? som ett väckelserop till Sveriges kristenhet.

Det som nu händer med Livets Ord är ett
tidstecken. ’Jesus svarade dem’: ‘Se till att ingen bedrar er. Ty många skall komma i mitt namn och säga: Jag är [smord], och de skall leda många vilse.’

I 25 års tid har Livets Ord fostrat människor till att om de vill veta vad Gud gör och säger idag så får man åka till Uppsala för att lyssna till det som sägs från talarstolen på Livets Ord.

Idag växer genom Livets Ords verksamhet en helt ny generation upp som är redlöst berusad av skökans otuktsvin.

Jag är oerhört störd över den äldre generationen som blivit så andligt vingklippt att de inte säger ifrån. Var är Sven Nilsson, Harry Andersson m fl? Enmansväldet är tydligen totalt precis som Jesus varande för.”
-------

HaFo kommentar:

Här ligger ju Lars helt rätt kring katolicismens villfarelse och hur den nu är på väg att inta LO:s verksamhet.

Men vart tog Enarson, tillika välbehövliga varning för trosförkunnelsens villfarelse vägen, som behärskas av samma vilsna ande som katolicismen?

Enarsons ”klarsyn” kring katolicismens villfarelse, skapar ju då bara förvirring, med ett samtidigt bejakande av trosförkunnelsens förförelse och genom att dessutom idag börja bejaka nyjudianismens lagiska förförelse.

Forts inlägg Lars Enarson igen

Re: Lars Enarson igen

Inlägg 8 kring Lars Enarson igen från min mailkompis som jag erfar stort förtroende för:

Några länkar och citat:

http://www.uusielama.net/images/kl1_11.pdf

Fakta om Lars Enarson och hans arbete. Lars Enarson växte upp inom Svenska Missionsförbundet och blev på 70-talet tidigt engagerad både i Jesusrörelsen och den karismatiska väckelsen.

1977 fick han under en resa i USA en kallelse till förbönstjänst för vårt land och arbetade i flera år inom Förebedjare för Sverige. 1993 startade han organisationen The Watchman International med verksamhet i flera nationer.

http://aletheia.se/2009/07/22/solen-skall-vandas-i-morker/

Lars Enarson:

För mig är kanske löftet om Elia/Johannes Döparen den största förebilden på en väckelse i den yttersta tiden. Men den blir kort och intensiv och kommer att innebära uppbrott från tidigare banor, precis som du säger. Tänk på hur det var med Johannes Döparen!

(HaFo kommentar:

På vilket sätt har Elia och Johannesdöparen med en väckelse i ändtiden att göra och på vilket sätt är de en förebild och bekräftelse till en väckelse i ändtiden?

Detta i så fall tvärs emot vad Skriften för övrigt talar om, ett avfall [ som inte ser ut som ett avfall, men som är en falsk väckelse, som vi nu ser dra fram] i ändtiden, som ska möjliggöra en falsk Messias inträde på arenan!

Läs 2 Tess. 2: 1 – 11 Om hur Guds skördetröska drar fram, för att det ska bli uppenbart vilka i församlingen, som inte egentligen har satt tro till sanningen [Jesus själv, den Han ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset], så att de blir förvillade till att istället sätta tro till lögnen)
-----

Enarson:

Sedan kan jag tillägga att jag fått två starka och tydliga tilltal om väckelse i den sista tiden, ett 1972 och ett 1977. (Båda kom alltså långt före trosväckelsen så de hade inte påverkats därifrån.)

Men jag vågar inte ta personliga erfarenheter som grund för min övertygelse. Den måste alltid byggas på vad som står skrivet precis som Petrus skriver i 2 Pet 1 efter det att han redogjort för sin starka upplevelse på förklaringsberget:

”Så mycket fastare står nu det profetiska ordet för oss”. (2 Pet 1:19) Upplevelser måste alltid bekräftas av Skrifterna.
-----

(HaFo kommentar:

Vilka vackra och sanna ord om Skrifttrohet från Enarson. Men vad var det egentligen, som i praktiken ledde Enarson? Skriften eller upplevelser och ”tilltal”?:

Enarson:

”Men jag kommer fortfarande ihåg tilltalet jag fick 1972 medan jag promenerade på en gata i Stockholm:

’Den generation som kommer att bevittna min Sons ankomst till jorden kommer att få en unik chans att säga ja eller nej till honom innan det blir för sent.’ Det kommer att bli en kort och intensiv besökelsetid över hela jorden innan nådens dag tar slut och domen kommer.’

Tilltalet 1977 löd bl. a:

’Jag kommer att sända en väckelse som blir mycket större än vad ni någonsin sett tidigare i historien…’ Båda tilltalen kom i ensamhet utan någon yttre påverkan eller hysteri’.”

(HaFo kommentar:

En ”profetia” som går emot Skriften från Enarson! – var talar Skriften om väckelse i ändtiden? Den talar om avfall, som ska möjliggöra en falsk världsfrälsares framträdande!

En profetia från Gud handlar det alltså inte om här från Enarson! – Det handlar då snarare, om ett i bästa fall mänskligt uttalande. Men i värsta fall, så handlar det om en spådom om avfallet, här kallat väckelse, men en falsk sådan.)
-----

Enarson:

Sen fortsatte det: ”Men det kommer enbart att ske i samma utsträckning som ni ber fram det.”

------

Mailskribentens kommentar:

Ser man med litet distans och perspektiv på Enarsons yttranden och verksamhet, så ser man mycket tydligt att detta handlar om något slags förvänd "latter rain andlighet".

Så om man "kokar ner detta" till ett "destillat" så ser man sedan mycket tydligt, vilket slags andlig grundval som Enarson står på.

Så frågan är den vilket slags inriktning och vilket slags frukt är det som är huvudfokus i Enarsons verksamhet?!

Paulus' brev till galaterna Kap. 6

14. Men vad mig angår, så vare det fjärran ifrån mig att berömma mig av något annat än av vår Herres, Jesu Kristi kors, genom vilket världen för mig är korsfäst, och jag för världen.

Jämför Paulus framtoning med Enarsons

Detta säger Enarson:

"För mig är kanske löftet om Elia/Johannes Döparen den största förebilden på en väckelse i den yttersta tiden. Men den blir kort och intensiv och kommer att innebära uppbrott från tidigare banor, precis som du säger. Tänk på hur det var med Johannes Döparen!

Gud talade till oss 1977 om att Han kommer att sända en väckelse som blir större än någon annan väckelse i historien, men att denna väckelse bara kommer att bryta fram i samma utsträckning som man ber fram den.”

Mailskribentens kommentar:

Så, framgången för den yttersta tidens "stora väckelse" skulle alltså ytterst hänga på hur mycket människor skulle lyckas be fram denna väckelse!

Det är då efter ett sådant uttalande, i allra högsta grad befogat att vara vaksam för vilket
slags "väckelse" som Enarson är med och gör reklam för!

Paulus:
Men vad mig angår, så vare det fjärran ifrån mig att berömma mig av något annat än av vår Herres, Jesu Kristi, kors, genom vilket världen för mig är korsfäst, och jag för världen.

Detta är den grundval som Paulus stod på!

Jämför sedan med den "grundval" som Enarson står på:

Gud talade till oss 1977 om att Han kommer att sända en väckelse som blir större än någon annan väckelse i historien, men att denna väckelse bara kommer att bryta fram i samma utsträckning som man ber fram den. Detta livsförvandlande ord från himlen blev startpunkten för vår verksamhet och har varit det grundläggande ord som motiverat oss och lett oss under de gångna 29 åren.
------

Så, tar man och jämför Lars Enarsons grundval med Aposteln Paulus grundval, så ser man en "viss skillnad". En av dem berömmer sig enbart av "Jesu Kristi kors".

Den andre berömmer sig faktiskt av, ja, "av något helt annat", om man säger så:

"Detta livsförvandlande ord från himlen blev startpunkten för vår verksamhet". "Gud talade till oss 1977 om att Han kommer att sända en väckelse som blir större än någon annan väckelse i historien, men att denna väckelse bara kommer att bryta fram i samma utsträckning som man ber fram den.”

Paulus var Korscentrerad!

Enarson är "väckelse centrerad" och driven av detta pga ett "livsförvandlande ord från himlen", som dessutom inte stämmer med Skriften!

Enarsons "version av väckelse" är dessutom någonting som "bara kommer att bryta fram i samma utsträckning som man ber fram den". Alltså ngt som är beroende av människans egen förmåga och kapacitet.

Så, vart tog då allsmäktig Gud vägen i denna Enarsons "väckelse"?

Enarson enligt sin egen beskrivning, är driven av visionen om "en väckelse som blir större än någon annan väckelse i historien, men att denna väckelse bara kommer att bryta fram i samma utsträckning som man ber fram den".
----

Det borde ju istället vara så, att det är Jesus Kristus, Evangeliet, det glada budskapet, Blodet, Korset och Försoningen som skulle vara det livsförvandlande, som skulle driva Enarsons verksamhet !

Varför är det inte sanningen om vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt(!) som driver Enarson? Varför är det inte sanningen om betydelsen av offret av Kristi person(Gud och människa förenade/försonade) kropp och blod på korset som driver Enarson?

Åter igen:

Vart försvann egentligen Evangeliet, det glada budskapet, Blodet, Korset och försoningen vägen i vad Enarson står för och förmedlar?!

Jag citerar Dig HaFo kring Din tidigare kommentar om vad Enarson förmedlar:

”Var framgår här vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt!? Var framgår här betydelsen av offret av Kristi person(Gud och människa förenade/försonade) kropp och blod på korset?? Här framställs messias brud, inte enligt Skriften, som en oförtjänt nåd för Kristi skull, utan som resultatet av lydnad, helighet och som en frukt av att ”omfatta den hebreiska kulturen med sabbaten och Herrens högtider”. Detta är bara så falskt som det någonsin kan bli!!”

Slut med välbehövlig info och mitt i ***** kommentarer från den mailkompis som jag känner förtroende för och forts min slutkommentar.

HaFo

Re: Lars Enarson igen

Inlägg 9 kring Lars Enarson

HaFo kommentar:

Denna info och dessa kommentarer, räcker mer än väl till, för att kunna peka på, att något är verkligt galet med vad Enarson förmedlar av ande och lära.

Han lyckas faktiskt här med, att under sken av Skriftrohet, göra det till en frälsningsfråga, huruvida vi följer de Judiska riterna och högtiderna, eller inte!

Av vad Enarson skriver gentemot Jareteg (som haft mage att ifrågasätta Enarson), så är det ju inget bemötande i sak. Han andas där samma hala framtoning, som är vanlig bland trosförkunnares beteende.

Enarson får det här att låta, som att Jareteg skulle i motsats till, naturligtvis Enarson då, misstro Skriften! Enarson säger om sig själv i enlighet med, sin egen mening, och då underförstått i motsats till Jareteg:

”Vi måste lära människor att lita på Guds Ord”

Enarson får det också att framstå, som att Jareteg lämnar efter sig själavårdsoffer. Medan sanningen ju egentligen är, att det är Enarson som förvanskar Guds Ord och är den som lämnar efter sig själavårdsfall, med sina genom åren olika verksamheter!

Visst behöver vi, som Enarson så vackert i sitt camouflage säger, ”lära människor att lita på Guds Ord” (Vilken vacker mening!).

Men vi måste även varna för de falska lärare och profeter, som under sken av att vara skrifttrogna, förvanskar evangeliet! Till den kategorin blir jag alltmer benägen att räkna Enarson, desto mer jag tar del av vad han egentligen förmedlar.

Enarson talar med en dubbel tunga. Säger sig gå emot vissa företeelser och avfall. Samtidigt, så är han blind, inför att han själv är indragen i och förmedlar falsk ande och falsk lära, som gör det sanna evangeliet om intet.

Jag vågar påstå, efter att ha tagit del av denna info kring Enarson, att han är uppenbarligen, ett fiendens redskap till att förbereda människors sinnen och hjärtan, inför välkomnandet av en annan, en istället för, en falsk Messias och falsk världsfrälsare.

-------

Enarson synes vara intagen av de falska andar som råder, såväl inom Pingst som trosförkunnelsen, om en stor väckelse i ändtiden, innan Jesus kommer tillbaka. Detta menas ska ske såväl bland Judar, som den hednakristna församlingen, för att möjliggöra/påskynda Kristi tillkommelse.

Här åberopas Skriftens Ord, både gällandes den kristna församlingen om Latter rain, med läror om Joels arme, the last Sons of God, profetrörelsen, apostlarörelsen etc. etc.

Såväl som gällandes väckelse bland det Judiska folket och att vi kan påskynda Kristi tillkommelse genom att efterleva Judiska, seder, och högtider på ett rätt sätt.

Detta drivs så långt, så att det blir till en frälsningsfråga, huruvida vi följer Israles högtider vid rätt tid och på rätt sätt.

Men detta är inget som framgår i Skriften, utan är ngt som enbart framgår hos de falska ledare, som är på väg att förbereda människors sinnen och hjärtan, för det avfall i kristenheten, som ska möjliggöra framträdandandet av den falske Messias.

Därtill skjuts så på med hjälp av en falsk “Messias – väckelse” bland det Judiska folket. Förmedlat av en avfallen kristenhet och “falska andar” i spåren av t.ex. Enarsons verksamhet, likaväl som i spåren av trosförkunnelsen och även Tommy Lilja - PTL och dess verksamhet.
---

Sann väckelse blir det bland det Judiska folket, först efter att den sanne Kristus kommit tillbaka och de “ser vem de har stungit och upphängt på trä”. Då först kommer de in i sin kallelse och uppgift.

Vad som nu förbereds i spåren, av inte bara “Latter Rains” alla “metastaser” efter Branham och även efter alla de olika varianter av nyjudianism som växer fram, t.ex Enarsons verksamhet, är en annan, en istället för Kristus (antikrist), en falsk Messias, en falsk världsfrälsares framträdande.

Må människor inse att det är detta falska project, som Enarson arbetar för! Ta avstånd ifrån det! Det som skrämmer mig mest är hur Enarson kan hålla “ett kristet framträdande”, utan att med ett ord tala om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Varför tillåter Gud alla dessa falska lärare och falska profeter att framträda? Jo, därför att det ska bli uppenbart! Vilka människor som lyssnar till sanningen från Guds Ord, eller vilka som hellre sväljer lögnen från lögnens profeter och lögnens lärare och “inte ger kärleken till sanningen rum i sina hjärtan”,

utan hellre lyssnar efter det som “kliar I öronen” och som svänger sig runt som “besserwisser i Skriften” med en samtidig förförelse för att förbereda människorts sinnen och hjärtan, för inträdet av en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias, en falsk världsfrälsares, inträde på arenan!

Tar jag här fel i vad jag skrivit och förmedlat här ovan, så ryt till och ge så Din syn! Och då grundat på fakta!

HaFo