HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Lagen - nåden - nyjudianismen på Aletheia blogg

Forts med 2 inlägg på Aletheia kring lagen nåden och nyjudianismen

Lars W säger med adress till mig:

”Har du en annan rättfärdighet än HERRENS är du riktigt illa ute”

HaFo:

Vill Du förklara lite mer vad Du menar med de orden. Menar Du att vi kommer till korta, om vi inte efterföljer lagen och uppvisar samma rättfärdighet som Herren?

Eller menar Du att vår rättfärdighet inför Gud, handlar om en tillräknad rättfärdighet från Gud för Kristi vår ställföreträdares skull och dennes syndfria rättfärdighet/Gudomlighet och därmed frambärandet av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) RENA kropp och blod på korset för vår synd??
——-

Lars undrar med anledning av mitt påstående:

”Vår tids ‘Mosaiska ivrare’ förvirrar och förvillar många hednakristna och väcker oro i deras själar”.

Lars:

”Är de hednakristna i ordets sämre bemärkelse, d v s påvebundna (söndagsfirare etc) är de riktigt förvillade och behöver mycket av Guds ord – från pärm till pärm.”

HaFo:

Nej, vad jag åsyftar här är inte den totalt vilsna påvekyrkan, dess vilsna läror och företrädare.

”Mosaiska ivrare”, är de som menar sig att genom att efterfölja lagen, följa de Judiska sederna, tiderna, högtiderna, riterna och ceremonierna, skulle därmed skaffa sig en bättre ställning inför Gud eller påskynda Kristi tillkommelse.
——-

Jag HaFo upprepar:

Vill Lars W vara vänlig och förklara skillnaden mellan:

”Nej, till skillnad från er tror vi på HERREN YHWH och Hans profeter”

HaFo – undran:

Vilka är ”er” och vilka är ”vi” i denna ovanstående mening?
—–

Jag HaFo upprepar:

Vill Lars W vara vänlig och förklara skillnaden mellan:

”I hans dagar skall Juda varda frälst och Israel bo i trygghet; och detta skall vara det namn han skall få: HERREN vår rättfärdighet.”(Jer. 23:6)…..

…. Och ngt som då tydligen skulle vara motsatsen till vad Lars W. framför skulle då vara, att de som menar sig bli frälsta av nåd på grund av Kristi förtjänst, den Han ÄR AV FULLT UT GUD OCH FULLT UT MÄNNISKA SAMTIDIGT OCH SOM DÄRMED BÄR FRAM DET RENA OFFRET AV KRISTI PERSONS KROPP OCH BLOD PÅ KORSET (Om jag förstått Lars rätt??).

Har Lars W en annan Kristus för sin frälsning att lita till, än att vår rättfärdighet inför Gud, handlar om en tillräknad rättfärdighet från Gud för Kristi vår ställföreträdares skull och dennes syndfria rättfärdighet/Gudomlighet och därmed frambärandet av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) RENA kropp och blod på korset för vår synd?? (Det borde vara lätt att ge ett klart ja eller nej svar på den frågan)!

Det var i så fall en väldig överraskning! Finns det flera Lars W. ? Har tidigare lyssnat till en sund Lars W. Men den Lars W som här framträder, kan jag inte finna sund.

Om det nu inte är så att jag missuppfattat vad han framför. Har jag missuppfattat, så får jag krypa till korset och be om ursäkt. Lars svar i detalj på frågorna till honom, bör nu kunna ge vägledning om var och vad han egentligen står för och förmedlar.
----------

Derek säger:

”Det är väl inte lydnad för Guds bud som utmärker dagens församlingar. Man struntar ju i Guds tio bud. Det kallas laglöshet”.

HaFo:

Helt visst är det så. Men det är än större laglöshet (brott mot summan av Guds Ord), om man menar sig att genom efterföljandet av lagen, skaffa sig Guds välbehag och bättre ställning inför Gud över sitt liv.

Vår ställning inför Gud grundar sig uteslutande på vår ställföreträdares syndfria rättfärdighet och Gudomlighet, där Gud och människa försonas och förenas i Kristi person och som därmed kan bära fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Lagen ”är vår uppfostrare till Kristus” ( får oss att se behovet av försoningen och förlåtelsen för våra synder).

Där blir ”nåden vår fostrare till att avsäga oss all ogudaktighet”, då när vi får del av ”en livets Andes lag, som gjort oss fria från syndens och dödens lag” Rom. Kap. 8.

HaFo

Re: Lagen - nåden - nyjudianismen på Aletheia blogg

Forts inlägg på Aletheia:

Lars W intar nu till min förvåning en slags ”besser – wisser” inställning och med en ovanifrån och nedlåtande ton, dumgör han mig och de frågor som jag ställt:

Lars:

”Du tuggar din ’välling’ väl, om och om igen. Ät fast föda istället så förstår du nog snart vad jag menar.”

HaFo:

Den ”välling”, som jag enligt Lars så nedlåtande ”tuggar”, som Lars här åsyftar, är den Bibliska framställningen av vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Det är ngt som Lars tydligen anser för att vara ngt banalt och menar sig själv istället förmedla ”fast föda” och uppmanar de ”där nere” att lyssna till honom, så ska de nog snart förstå vad han menar.

Är benägen att ge den mailskribent rätt, som på grund av Lars inlägg, skrev till mig följande:

”När det gäller Lars W så är det en person som jag har på min ’röda lista’ sedan länge, länge …Det kan faktiskt vara 20 år eller mera sedan
jag blev skeptisk till denna person!

Upplever Lars W som underligt ’mixad’. Typ kanske som Lars Enarson eller något i den stilen… När jag nu läser om Lars Widerbergs mycket, mycket
illasinnade och orättvisa anklagelser mot dig, så ser jag att jag inte alls finner någon anledning till att ändra på min åsikt om denna person, det är något som bara inte stämmer, frågan är bara vad det är.

Är det inte så att du nu råkat träffa på och tryckt ordentligt till på riktigt, riktigt ömma punkter i den andlighet som är en mycket
"Mosaiskt inspirerad så kallad Kristen Sionism" ?!

Att det är därför som reaktionen nu blev så sur? Lögnens ilska över oförmågan att kunna bemöta sanningen ?

Så därför så far nu Lars W nu ut i orättvisa och grundlösa påståenden mot dig, vilken ande är det här som visar sig ?

Jag tror faktiskt att Lars Widerbergs ’mixning’ nu kommer till synes här i de grundlösa anklagelser som han nu vettlöst slungar ut mot dig för att såra och skada !!”

Slut citat från mailet till mig.
---------

HaFo:

Lars har ännu inte förklarat vilka han menar med ”vi” i motsats till ”Er” i sitt tidigare inlägg. Det kan väl ändå inte vara så svårt och ändå ”ganska ofarligt”, att svara på den frågan – eller!?

Varför vara en sån ”krångel – pelle” Lars, så att Du inte ens kan svara på vilka du menar med ”Er” och ”Vi” i Dina inlägg??

Jag HaFo upprepar en viktig frågeställning till Lars (utan att det minsta skämmas inför ”ordningsmannen” Leif):

Vill Lars W vara vänlig och förklara skillnaden mellan:

”I hans dagar skall Juda varda frälst och Israel bo i trygghet; och detta skall vara det namn han skall få: HERREN vår rättfärdighet.”(Jer. 23:6)…..

…. Och ngt som då tydligen skulle vara motsatsen till vad Lars W. framför härovan, skulle då vara, att de som menar sig bli frälsta av nåd på grund av Kristi förtjänst, den Han ÄR AV FULLT UT GUD OCH FULLT UT MÄNNISKA SAMTIDIGT OCH SOM DÄRMED BÄR FRAM DET RENA OFFRET AV KRISTI PERSONS KROPP OCH BLOD PÅ KORSET (Om jag förstått Lars rätt??).

Har Lars W en annan Kristus för sin frälsning att lita till, än att vår rättfärdighet inför Gud, handlar om en tillräknad rättfärdighet från Gud för Kristi vår ställföreträdares skull och dennes syndfria rättfärdighet/Gudomlighet och därmed frambärandet av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) RENA kropp och blod på korset för vår synd??

(Det borde vara lätt att ge ett klart ja eller nej svar på den frågan, utan att börja gå in i en försvarsställning, där Du börjar dumgöra den som ställt dessa frågor, som Du vill undvika att svara på Lars – varför??)!

Lars svar i detalj på frågorna till honom, bör nu kunna ge vägledning om var och vad han egentligen står för och förmedlar.

Är det därför som det är så svårt att rakt, enkelt, Bibliskt svara på dessa frågor och som det blir så mycket enklare, att försöka dumgöra och negligera den som ställt frågorna och försöka få det till att framstå, som att dessa frågor är ovidkommande och man själv likt Lars, bär på en mycket högre kunskap, som de som bara lyssnar till honom kommer att förstå.
-------

Jag upprepar mig till Leifs stora förtret:

Det är en laglöshet (brott mot summan av Guds Ord), om man menar sig att genom efterföljandet av lagen, skaffa sig Guds välbehag och bättre ställning inför Gud över sitt liv.

Vår ställning inför Gud grundar sig uteslutande på vår ställföreträdares syndfria rättfärdighet och Gudomlighet, där Gud och människa försonas och förenas i Kristi person och som därmed kan bära fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Inför Gud gäller enbart Kristi rättfärdighet, som en fri gåva av nåd – förlåtelse och efterskänkt skuld – tillräknad den troende på Kristus.

Lagen ”är vår uppfostrare till Kristus” ( får oss att se behovet av försoningen och förlåtelsen för våra synder).

Där blir ”nåden vår fostrare till att avsäga oss all ogudaktighet”, då när vi får del av ”en livets Andes lag, som gjort oss fria från syndens och dödens lag” Rom. Kap. 8.

Naturligtvis ofattbart för de som fortfarande menar sig nå ”Herrens rättfärdighet”, genom att efterleva Tohran.
----------

Gör så ett litet Bibliskt tillägg, så kan Sam börja räkna ord och reta sig över det långa inlägget. Kanske är det möjligen rekord:

Rom. 3: 19 – 29:

nu veta vi att allt som lagen säger, det talar den till dem som hava lagen, för att var mun ska bli tillstoppad och hela världen stå med skuld inför Gud.
Ty av laggärningar blir intet kött rättfärdigt inför honom. Vad som kommer genom lagen är kännedom om synden.

Men nu har utan lag, EN RÄTTFÄRDIGHET FRÅN GUD blivit uppenbarad… en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus FÖR ALLA DEM SOM TRO.

Ty här är ingen åtskillnad. Alla har ju syndat och är i avsaknad av härligheten från Gud; Och de blir rättfärdiggjorda utan förskyllan ( utan egen medverkan), av hans nåd genom förlossningen i Kristus Jesus ( = Att Gud själv som ”Guds fullhet lekamligen”, bär fram det RENA offret av KRISTI PERSONS kropp och blod på korset),

Honom som Gud ställt fram såsom ett försoningsmedel genom tro i Hans blod.

Så ville nu Gud – då han i sin skonsamhet, hade haft fördrag med de synder, som förut hade blivit begångna – nu visa att han dock var rättfärdig.

Ja, så ville han i den tid som nu är, lämna beviset för att han är rättfärdig.

Härigenom skulle han både själv befinnas rättfärdig OCH GÖRA DEN RÄTTFÄRDIG, SOM LÅTER DET BERO PÅ TRO PÅ JESUS.

Hur blir det då med vår berömmelse? Den är utestängd. Genom vilken lag? MÅNNE GENOM EN GÄRNINGARNAS LAG? NEJ GENOM EN TRONS LAG:

VI HÅLLA NÄMLIGEN FÖRE ATT MÄNNISKAN BLIR RÄTTFÄRDIG GENOM TRO UTAN LAGGÄRNINGAR”!!

HaFo

Re: Lagen - nåden - nyjudianismen på Aletheia blogg

Forts inlägg på Aletheia blogg:
-----

HaFo:

Massor med moskitos, eller högljudda hyenor, som här missar målet och inte ens är mödan värt att kommentera.

Dock, fick först ett befriande mail med anledning av konfrontationen med Lars W här på Aletheia:

Från mailet:

“jag undrar om du tror att Lars W och Lars Widerberg är samma person. Jag själv har trott det, och flera med mig. Det är de inte, och Lars Widerberg har själv skrivit på Aletheia att han inte vill bli sammanblandad med Lars W.

Varpå Lars W svarade något i stil med att: Då kan man inte surfa på den vågen längre. Och på en förfrågan från någon om Lars Widerberg och Lars W är samma person svarade Lars W ungefär att så är det inte och att det som Lars Widerberg skriver ‘är på en helt annan nivå’.”

HaFo:

Tack för denna info. Det var befriande för mig att få reda på att Lars W nu på Aletheia, inte är samma person som Lars Widerberg. Det ‘är skamligt svagt av denne nu skrivande Lars W, att inte tillkännage detta vid upprepade förfrågningar. Det säger ngt om vilken ande som denne Lars W representerar. Lögnens eller sanningens.

Jag har därför vid flertal tillfällen ställt frågan om det finns fler ”Lars W”, eftersom tonen och innehållet här nu, inte stämmer med den Lars W, som jag tidigare tagit del av och vilket det tydligen gör, alltså finns två personer med signaturen Lars W.

Det skulle vara än mer befriande om Lars Widerberg själv trädde fram på Aletheia och deklarerade sitt avståndstagande från vad den ”andre Lars W” där framför av förförelse och var Lars Widerberg själv står för och förmedlar i förhållande till vad som här avhandlats.
——-

Så fick jag då ett andra mail som åter gör mig brydd kring vad Lars W framför. Vilken Lars W är det som här hänsyftas till?

Från mailet:

Här ska jag nu visa dig ett mycket, mycket konstigt yttrande som Lars W gjort på en blogg

Citat från Over the Rainbow and into the Sukkah

http://www.mamres.net/?p=2716

Lars W Posted September 24, 2010 at 10:07 PM

“Hedningarna, som du har gjort, skola alla komma och tillbedja inför dig, Herre, och skola ära ditt namn.”(Ps. 86:9)

Det ser ut som om hedningar kan bli rättfärdiga. Inte genom egna insatser. Det kan ingen. Men YHWH kan rättfärdiggöra den som ber om det. Jude såväl som hedning.

Men även utifrån ett snävt judiskt perspektiv kan en jude vara rättfärdig. Tänk på Oskar Shindler.

Slut på citat

Vidare från mailet:

Sedan ännu mera underliga saker av en person som heter Anders Branderud i en kommentar till vad Lars W framförde

Mera citat

Anders Branderud Posted September 24, 2010 at 9:09 PM

Jag såg på videoinspelningen.

Mycket karisma och en blandning mellan felaktiga och korrekta påståenden. Han säger ord som strider emot Torah (t.ex. implicerar hans uttalanden
att han hävdar att Talmud är felfri [och således inte innehåller ord som lägger till och tar bort direktiv från Torah], vilket är felaktigt) – vilket är förbjudet i Devarim (”5:e Mosebok”) 13:1-6.

Ett av hans övriga felaktiga påståenden är följande:

Han använder begreppet ”rättfärdiga hedningar”, vilket är en självmotsägelse.

En person som gör sitt bästa att praktisera direktiven i Torah kallas antingen geir (icke-judisk icke-selektivt Torah-observerande proselyt) eller Yehudi (”jude”).

Hedningar tillhör inte enligt den judiska Bibeln (som kristna kallar ”GT”) ha-b’rit (förbundet) med Skaparen; och Yeshayahu [”Jesaja”]

66:13f och många fler verser implicerar att hedningar inte lever ett rättfärdigt liv enligt Skaparen och Hans Instruktionsmanual – Torah.

Profetian i Zekharyah [”Sakarja”] 14 som omnämns i videon handlar inte om hedningar, utan om geirim [plural av geir].

Första århundradets Ribi [titel liknande ”rabbin”] Yehoshua – Messias – och hans efterföljare Netzarim praktiserade direktiven i Torah
icke-selektivt hela sitt liv; och således undervisade de i enlighet med ovanstående stycke. [not 1]

Slut citat
———

HaFo:

Det skulle vara väldigt befriande om respektive Lars W framträdde och proklamerade vad denne ene och den andre Lars W, står för, eller tar avstånd ifrån kring ovanstående!!??

---------

HaFo:

Lars (vilken Lars W som vi nu här talar om??), har ännu inte förklarat vilka han menar med ”vi” i motsats till ”Er” i sitt tidigare inlägg. Det kan väl ändå inte vara så svårt och ändå ”ganska ofarligt”, att svara på den frågan vilka Du menar med ”Vi” och ”Er” Lars – eller!?

Varför vara en sån ”krångel – pelle” Lars, så att Du inte ens kan svara på vilka Du menar med ”Er” och ”Vi” i Dina inlägg??

Jag HaFo upprepar en viktig frågeställning till Lars (utan att det minsta skämmas för ”ordningsmannen” Leif):

Vill Lars W vara vänlig och förklara skillnaden mellan:

”I hans dagar skall Juda varda frälst och Israel bo i trygghet; och detta skall vara det namn han skall få: HERREN vår rättfärdighet.”(Jer. 23:6)…..

…. Och ngt som då tydligen skulle vara motsatsen till vad Lars W. framför härovan, skulle då vara, att de som menar sig bli frälsta av nåd på grund av Kristi förtjänst, den Han ÄR AV FULLT UT GUD OCH FULLT UT MÄNNISKA SAMTIDIGT OCH SOM DÄRMED BÄR FRAM DET RENA OFFRET AV KRISTI PERSONS KROPP OCH BLOD PÅ KORSET (Om jag förstått Lars rätt??).

Har Lars W en annan Kristus för sin frälsning att lita till, än att vår rättfärdighet inför Gud, handlar om en tillräknad rättfärdighet från Gud för Kristi vår ställföreträdares skull och dennes syndfria rättfärdighet/Gudomlighet och därmed frambärandet av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) RENA kropp och blod på korset för vår synd??

(Det borde vara lätt Lars, att ge ett klart ja eller nej svar på den frågan, utan att börja gå in i en försvarsställning, där Du börjar dumgöra den som ställt dessa frågor, som Du vill undvika att svara på – varför??)!

Lars svar i detalj på frågorna till honom, bör nu kunna ge vägledning om var och vad han egentligen står för och förmedlar.

Är det därför som det är så svårt att rakt, enkelt, Bibliskt svara på dessa frågor och som det blir så mycket enklare, att försöka dumgöra och negligera den som ställt frågorna från alla de möjliga och omöjliga håll, under sken av att man är kristen och försöka få det till att framstå, som att dessa frågor är ovidkommande och man själv likt Lars, bär på en mycket högre kunskap, som de som bara lyssnar till honom kommer att förstå.
——

Jag upprepar mig till Leifs stora förtret (Leifs svar framstår ju alltmer som allenast löjliggörande):

Det är en laglöshet (brott mot summan av Guds Ord), om man menar sig att genom efterföljandet av lagen, skaffa sig Guds välbehag och bättre ställning inför Gud över sitt liv.

Vår ställning inför Gud grundar sig uteslutande på vår ställföreträdares syndfria rättfärdighet och Gudomlighet, där Gud och människa försonas och förenas i Kristi person och som därmed kan bära fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Inför Gud gäller enbart Kristi rättfärdighet, som en fri gåva av nåd – förlåtelse och efterskänkt skuld – tillräknad den troende på Kristus.

Lagen ”är vår uppfostrare till Kristus” ( får oss att se behovet av försoningen och förlåtelsen för våra synder).

Där blir ”nåden vår fostrare till att avsäga oss all ogudaktighet”, då när vi får del av ”en livets Andes lag, som gjort oss fria från syndens och dödens lag” Rom. Kap. 8.

(Detta är en sanningar som Leif borde bejaka om han vore en sann kristen, men så sker icke, utan allenast en förnedring och löjliggörande av kristen tro sker fortfarande från hans sida - varför!)

----

Naturligtvis är ovanstående ofattbart för de som fortfarande menar sig nå ”Herrens rättfärdighet”, genom att efterleva Tohran.
———-

Gör så ett litet Bibliskt tillägg, som ingen från ngt sammanhang ännu kommenterat, men som hör hemma i ämnet, så kan Sam börja räkna ord och reta sig över det långa inlägget. Kanske är det möjligen rekord:

Rom. 3: 19 – 29:

nu veta vi att allt som lagen säger, det talar den till dem som hava lagen, för att var mun ska bli tillstoppad och hela världen stå med skuld inför Gud.
Ty av laggärningar blir intet kött rättfärdigt inför honom. Vad som kommer genom lagen är kännedom om synden.

Men nu har utan lag, EN RÄTTFÄRDIGHET FRÅN GUD blivit uppenbarad… en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus FÖR ALLA DEM SOM TRO.

Ty här är ingen åtskillnad. Alla har ju syndat och är i avsaknad av härligheten från Gud; Och de blir rättfärdiggjorda utan förskyllan ( utan egen medverkan), av hans nåd genom förlossningen i Kristus Jesus ( = Att Gud själv som ”Guds fullhet lekamligen”, bär fram det RENA offret av KRISTI PERSONS kropp och blod på korset),

Honom som Gud ställt fram såsom ett försoningsmedel genom tro i Hans blod.

Så ville nu Gud – då han i sin skonsamhet, hade haft fördrag med de synder, som förut hade blivit begångna – nu visa att han dock var rättfärdig.

Ja, så ville han i den tid som nu är, lämna beviset för att han är rättfärdig.

Härigenom skulle han både själv befinnas rättfärdig OCH GÖRA DEN RÄTTFÄRDIG, SOM LÅTER DET BERO PÅ TRO PÅ JESUS.

Hur blir det då med vår berömmelse? Den är utestängd. Genom vilken lag? MÅNNE GENOM EN GÄRNINGARNAS LAG? NEJ GENOM EN TRONS LAG:

VI HÅLLA NÄMLIGEN FÖRE ATT MÄNNISKAN BLIR RÄTTFÄRDIG GENOM TRO UTAN LAGGÄRNINGAR”!!

HaFo

Re: Lagen - nåden - nyjudianismen på Aletheia blogg

Återger några inlägg som jag gjort på Aletheia blogg kring lagen, nåden och nyjudianismen.

-------

Leif fortsätter att förbrylla. Jag förmodar att dessa hans ord är riktade till mig med anledning av att jag citerar skriften och pekar på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade kropp och blod på korset):

”Tack Gode Gud, för scrollningsfunktionen som verkligt troende och seriösa läsare kan använda sig av? Det är inte Gud i allt som flimrar förbi?

Hur vore det med en seriös debatt här, istället för dem med ett sken av gudsfruktan som bara vill ha sista ordet till varje pris?

Maria från Magdala blev i alla fall befriad! Samma möjlighet finns idag med befrielse från religiösa andemakter!”

HaFo:

Hur mycket än Leif vill dumgöra mig, när jag pekar på vem Jesus ÄR och betydelsen av blodsoffret på korset, så ämnar jag inte sluta med det. Där ligger nämligen en tro i Andens ljus över Ordet, som medför evigt liv i Guds gemenskap.

Leif tycks här mena att det är religiösa andemakter som pekar på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och som man då behöver bli befriad ifrån.

Jag överlämnar till var läsare att själv bedöma vad Leif egentligen sysslar med, vad som driver honom och vad han egentligen förmedlar.

Antagligen har S-E rätt, när han kommenterar min frågeställning:

”Seriösa läsare av bloggen bör väl ställa sig frågan, varför det är så hett kontroversiellt, att peka på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset”.

Så svarar S-E:

Man vill ha någonting mer än Jesu blod, att ställa fram.

HaFo

-------

Ja, NN jag ställer mig ofta inför de Bibelsammanhang som Du tyckte att jag borde ta till mig och ville tillrättavisa mig med:

2 Kor 13:5 ; Mat 5:9 ; Jak 3:18 ; Gal 5:19 ; Gal 5:22

NN undrar:

”Harry, skapar du frid?”

HaFo:

Det beror på vad man menar med att skapa frid. Om Du menar att man för att ”skapa frid”, ska tolerera och komma överens med villolärare och villolära, så följer jag Guds Ord och avslöjar detta dess mer. Och därmed får jag ingen frid/fred med villolärarnas företrädare.

NN undrar:

”Andas dina kommentarer av kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet osv?”

Jag önskar verkligen mitt i ”den andliga striden”, ”andas” vänlighet, omsorg och kärlek. Men visst blir det ofta fel för mig, när jag i bedrövelse möter all falskhet på den andliga arenan och ”i köttet” skriker ut, stopp och belägg. Vart tog sanningen om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset vägen.

Så försöker jag då sedan utifrån Guds Ord peka på dessa sanningar. Och när jag då blir dumgjord för det, så har jag ändå frid i mitt hjärta i min umgängelse med Skriftens Jesus.

Visst, jag ångrar att jag använde ord som moskitos och hyenor och ber om ursäkt för det. Men vad jag menade var att det är mycket surr och onödigt bjäbbande, som inte fyller ngn funktion eller är värt att ödsla energi på som skrivs här.

-----

Vad som är centralt för mig är alltså vem Jesus ÄR och vad blodsoffret på korset betyder för oss. Den som har ngt annat som centralt för kristen tro och vill tillrättavisa den som framför denna centrala kristna tro, tror jag är vilset ute.

HaFo

---------

Mirre säger:

Enligt vad jag har förstått så brukar aldrig Lars Widerberg kalla sig för Lars W. Lars Widerberg är av en helt annan kaliber än denne ”Lars W” och de två kan man inte gärna ta fel på.

HaFo:

Jag brukar få bönebrevet från Widerberg och jag har tyckt han verkat sund. Så därför blev det så förvånande att Lars W skrev så vilset på Aletheia.

Skönt att det nu är utrett att Lars W är en annan person än Widerberg.

Jag vidhåller dock att det skulle vara väldigt befriande om respektive LarsW framträdde och proklamerade vad denne ene och den andre Lars W, står för, eller tar avstånd ifrån, kring vad som ovanstående framförts under detta ämne!!??”

HaFo

------------

MTC undrar med adress till mig:

”Har du också fastnat i Åge Åleskjares extrem-nådesförkunnelse?”

HaFo:

Nej, om Du tagit del av vad som händer och förmedlas på min hemsida, så skulle Du veta att jag tagit avstånd, från inte bara Åleskjaers nådesförkunnelse, utan även hans ”trosförkunnelse” och även ”jabbat lite” med Andy kring dessa spörsmål.

MTC säger:

”Nåd behöver vi då vi missar målet = bryter mot lagen.”

HaFo:

Du får det nästan att låta som att vi ibland felar mot Guds lag och vilja och syndar (hoppas att jag missförstår Dig!?).

Min erfarenhet och vad som även stämmer med Skriften, är att vi dagligen och stundligen syndar i tanke ord och gärning (”alla har syndat och står med skuld inför Gud”)

Får ibland en känsla av att en del likt Adventisterna, JV, mormonerna, delar av nyjudianismen etc. talar väl om rättfärdiggörelsen i Kristus och nåden från Gud.

Men som ändå innan man är färdig, har en hel del tillägg, där nåden och försoningen i Kristus, görs om intet och det likväl handlar om människans efterföljande av lagen för sin rättfärdighet inför Gud som räddande i praktiken.

HaFo

Re: Lagen - nåden - nyjudianismen på Aletheia blogg

Det pågår en slags kamp på Aletheia här under detta ämne, mellan de, som hjälplöst för sin räddning förtröstar till Guds nåd, vem Kristus ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt och offret på av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod på korset och förtröstar enligt Ordet, till att rättfärdigheten från Gud bara, ernås genom tro på Jesus, i den här tiden, som en tillräknad rättfärdighet för Kristi skull,

men som i en helgelseprocess i den troende alltmer förverkligas ( och först i evighetens värld når sin fulla verkan), genom nådens verkan och den ”Livets Andes lag” som Gud lägger ned i den troende och inräknandet i Jesu död och uppståndelse som den ställning inför Gud som den troende ernår.

Detta är det verkliga förverkligandet av efterlevandet av Guds vilja och lag in i evighetens värld.

Och mellan de som som då reser ragg och menar menar, att de som pekar på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret på korset och pekar på Skriftens Ord om Guds nåd, skulle nedvärdera och göra om intet Guds lag.

De som framför liknande, synes vara de som uppenbarligen är påverkade av en falsk nyjudianism

(eller så allmänt en del som bara vill skapa split och kiv och som utan fakta under sina fötter i sak dumgör och förlöjligar de som pekar på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset),

där efterlevandet av Guds lag synes skapa en bättre ställning inför Gud och föra den som stretar efter att i egen kraft efterleva lagen, når ”högre höjder” och kan lägga bakom sig grunderna i kristen tro, därför att man kommit så mycket längre, som framför dessa synpunkter.

Samtidigt som man då avslöjar att man inte alls upptäckt grunderna i kristen tro.
-----------

S-E skriver här så mycket klokt och Bibliskt så det finns inte så mycket att tillägga. Men han blir likväl väldigt ansatt av människor, som inte sett skillnaden mellan lag och nåd i Skriften.

Självklart tar inte Jesus avstånd från lagen, utan är den som i egenskap av människans representant,

förenad med Gud (Fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt - "Guds - all - fullhet - lekamligen"),

den som i människans ställe uppfyller lagen,
så att Gud av nåd, genom tro på Jesus (vem Han ÄR - GUD SJÄLV KOMMEN I KROPPSLIG GESTALT OCH GENOM FÖRTRÖSTAN TILL OFFRET AV KRISTI PERSONS - GUD OCH MÄNNISKA FÖRENADE/FÖRSONADE, KROPP OCH BLOD PÅ KORSET,
för Kristi skull,

kan tillräkna människan Kristi rättfärdighet och delge henne "Guds äganderättsstämpel - Guds Ande. Inte på grund av egen förtjänst i eftersträvandet att uppfylla lagen, utan på grund av Kristi förtjänst.
------

Vill återge delar av Gal. Kap. 3. Tycker att dessa saker där blir så uppenbara. Men för den som inte vill se, så är texten här knappast uppenbar, om man samtidigt vill skapa sig en egen berömmelse, av att nå en bättre ställning och "sväva på högre höjder" inför Gud:

"Vem har så dårat er. Ni som dock har fått Jesus Kristus målad för edra ögon som korsfäst.
Det vill jag att ni svarar mig på: kom det sig av laggärningar, att ni undfick Anden, eller kom det sig därav att ni lyssnade i tro?

Är ni så oförståndiga? Ni som har begynt i Anden, vill ni nu sluta i köttet...Alltså, att han som förlänade er Anden och utförde kraftgärningar bland er, kom det sig av laggärningar eller därav att ni lyssnade i tro, i enlighet med ordet:

Abraham trodde Gud och det räknades honom till rättfärdighet.

Så må ni nu veta, att de som låta det bero på tro, de är Abrahams barn... Alltså bli alla de som låta det bero på tro, välsignade tillika med Abraham som trodde.

Ty alla de som låta det bero på laggärningar, de är under förbannelse...Och att ingen i kraft av lag blir rättfärdig inför Gud, det är uppenbart, eftersom det heter :

Den rättfärdige ska leva av tro...

... Kristus friköpte oss från lagens förbannelse, när han blev en förbannelse för vår skull

( Se tidigare inlägg som visar på vad som menas med lagens förbannelse och att Kristus friköpt oss från den!)

Vi friköptes, för att den välsignelse som hade givits åt Abraham, skulle I JESUS KRISTUS, komma också hedningarna till del, så att vi genom tron skulle undfå den utlovade Helige Ande...

... om det nämligen vore på grund av lag, som arvet skulle undfås, så vore det inte mer på grund av löfte. Men åt Abraham har Gud skänkt det genom ett löfte.

Vartill tjänade då lagen? Jo på det att överträdelserna skulle komma i dagen, blev den efteråt given för att gälla, till dess att "säden" (Kristus) skulle komma ...

... Är då lagen emot Guds löfte? Bort det. Om en lag hade blivit given, som kunde göra levande, då skulle rättfärdigheten verkligen komma av lagen.

Men nu har skriften inneslutit alltsammans under synd, för att det som var utlovat, skulle komma dem till del som tro.

Så har lagen blivit vår uppfostrare till Kristus, för att vi ska bli rättfärdiga genom tro. Men sedan tron har kommit, stå vi inte mer under uppfostrare. Alla är ni Guds barn genom tron i Kristus Jesus...

... Hör ni nu Kristus till, så är ni även därmed Abrahams säd, arvingar enligt löftet."
-------

Fortsätter med:

Från Ef.kap.1 å 2:

”I honom har ni nu sedan ni kommit till tro, som ett insegel undfått den utlovade Helige , vilken är en underpant på vårt arv…

…min bön är att vår Herres Jesu Kristi, Gud och härlighetens Fader, må ge er en visdomen och uppenbarelsens ande till kunskap om sig, så at han må upplysa era hjärtan, så att ni förstår hurudant det hopp är vartill han har kallat er..

… och hur översvinnligt stor hans makt är på oss som tro – allt i enlighet med den väldiga styrkas kraft, varmed han har verkat i Kristus, i det att han uppväckte honom från det döda och satte honom på sin högra sida i den himmelska världen….

… Så har han också gjort er levande, ni som var döda genom de överträdelser och synder i vilka ni vandrade …

och vi var genom vår natur hemfallna till vredesdom…

…Men Gud som är rik på barmhärtighet, har för sin stora kärleks skull, varmed han har älskat oss, gjort oss levande med Kristus, oss som var döda genom våra synder.

AV NÅD ÄR NI FRÄLSTA…

….TY AV NÅDEN ÄR NI FRÄLSTA GENOM TRO OCH DET INTE AV ER SJÄLVA. GUDS GÅVA ÄR DET. INTE AV GÄRNINGAR FÖR ATT INGEN SKA BERÖMMA SIG. TY HANS VERK ÄR VI SKAPADE TILL GODA GÄRNINGAR, VILKA GUD HAR BERETT FÖR ATT VI SKA VANDRA I DEM”

HaFo