HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Försöker hinna fatt med obesvarade mail

Fick för ett tag sedan ett mail som lite fyndigt delade ut grönt, gult och rött kort på den andliga arenan.

Jag delger mailet, ger en kommentar därefter och efterfrågar synpunkter från andra:
----

Från mailet:

Tror att det kan vara vettigt att göra ett andligt
besiktningsprotokoll (grön, gul, röd) över sådana lärare mfl som säger sig vara kristna.

Att vara grön innebär att någon i grunden
är rätt (i sk frälsningsfrågor) ute, även om man inte är perfekt i alla detaljer. Man kan t.ex. diskutera Wilkerssons vara eller icke vara med jag tror att han är grön.

Nedan följer några exempel på sådana lärare/förkunnare mfl som jag har listat som gröna, gula och röda.

Ha gärna synpunkter. Jag kan ha fel när det gäller var jag har placerat somliga. Och fyll gärna
på listan. (Listan är uppsatt slumpvis och utan inbördes rangordning). Och kom gärna med kommentarer kring personerna på listan.

GRÖN

- -Luther

- -HaFo

- -Jaretag

- -Janne/Elvor Ohlin

- -Reichman

- -Irwing Baxter

- -Wilkersson

- -Erik Axelsson

- -Lindsey Williams/Alex Williams
----------------

GUL

Washer http://www.jesus-is-savior.com/Wolves/paul_washer.htm
http://www.youtube.com/watch?v=EXYNgSgDi7g

- Är Washer RKK kyrkans agent??? Är Washer mystiker??? Washer är misstänkt anser jag.

- -Helder

- Lewi Pethrus. Tyvärr verkar det ha visat sig att Pethrus blandade sanning med lögn och alltså därför kanske var en villolärare???

- Fred Örtegren. Jag misstänker villfarelse och falsk lära här. Jag behöver ha fler bekräftelser.

- Kjell Sjöberg. Kjell varnade för villfarelse och en satanisk komplott på ett ganska bra sätt. Dock tycks det som om Kjell var dubbel så att säga. Varning. Behöver ha fler bekräftelser.

- John S Torell. Kan nog säga en del sanningar. Men verkar besatt av en enda sak, judefrågan. Varning.
--------

RÖTT

- RKK

- Pingstkyrkan i allmänhet (undantag är somliga lokala Pingst församlingar och vissa grupper och individer som är pingstvänner)

- Svenska kyrkan (undantag är vissa lokala församlingar och vissa grupper och individer som verkar i svenska kyrkan)

- Livets Ord och Ulf Ekman och allt som är kopplat till dem i världen såsom med Hagin och kompani.

- Latter Rain, Bentley, Toronto, assemblies of God,
apostla/profetrörelsen osv

- Stanley Sjöberg

- Sten Gunnar Hedin

- Peter Halldorf

- Messianska föreningen

- Enarsson

- Enroos

- Stinssen

- Calvin

- Hinn

Ha det gott och hoppas att detta kan vara till någon nytta.

Slut från mailskribenten

---------

HaFo kommentar:

Det är väl kanske lite tveksamt, att kring så allvarliga saker, liksom skämta till det med gröna, gula och röda kort!??

Men samtidigt ligger det väl en hel del kring den bedömning, som här görs på den andliga arenans företrädare.

Jag håller nog med kring exemplen på "rött kort" och även på "gult kort", där en del nog enligt mig, borde ha "rött kort".

När det gäller "grönt kort", så är jag väldigt tveksam, med facit i hand kring vad Wilkerson egentligen lärde

(Latter Rain om en stor väckelse i församlingen i ändtiden, utifrån ett Bibelsammanhang som inte alls handlar om församlingen i ändtiden!!)

och kring de människor som Wilkerson bejakade, som Schlink, Kuhlman och Hill, som alla med facit i hand visat sig vara helt vilset ute!

(Se tidigare inlägg på Min Åsikt kring dessa personer och Wilkersons bejakande av dem och deras förförelse)

Är man då verkligen en sann lärare och sann profet, när man bejakar villolärare och falska profeter??

Det gör också, att det för mig är tveksamt om mailskribentens "gröna kort" för Elvor och Janne verkligen stämmer!?

Detta ifrågasättande från mig sker, eftersom de ohämmat bara fortsätter att bejaka och förmedla Wilkerson, trots att man svart på vitt fått sig presenterat, att här ligger inte allt rätt till kring vad Wilkerson lärde och förmedlade.

Dessutom framgår det, att de blir aggresiva gentemot och försöker dumgöra människor, som ifrågasätter med fakta vad Wilkerson framfört.

Detta agerande är i varje fall inget som föranleder mig att ge "grönt kort" till Elvor och Janne, även om de visst helt otvetydigt förmedlar mycken sanning på den andliga arenan och som jag ofta hänvisat till!!

Mycket märklig tid vi lever i!! Där det gäller att hitta den ultimata sanningen, mitt ibland alla lögner på den andliga arenan!

HaFo