HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
G 12 Vision

Har fått några mail kring ännu en tydligen uppenbart vilsen företeelse idag på den andliga arenan:

G 12 Vision.

Jag låter mailen tala mest för sig själv och ger så en del kommentarer.

Från mailen kring G 12 (Gör det till flera inlägg, eftersom det är väldigt långt kring denna info):
-------

Inlägg 1 från mailskribenten 1 med info kring G 12 vision:

Hej Harry! Jag vill först och främst tacka dig för din hemsida och det jobb du gör. Det har hjälpt mig att vakna och bryta mig loss från trosrörelsen och dess galenskaper. Det var inte lätt och det har tagit många år att komma på fötter efter mina erfarenheter och upplevelser.

Jag är själv ett personligt levande bevis för det du skriver på din hemsida om hur människor far illa och blir vilseförda av trosförkunnelsen.

Anledningen till att jag kontaktar dig är att jag skulle vilja uppmärksamma dig på trosrörelsens senaste villfarelse och något som jag ser det, utgör ett verkligt andligt hot mot Svensk och internationell Kristenhet och det är någonting som kallas för G 12 visionen.

Jag har själv varit djupt involverad i denna vision och det gjorde stor skada både på mig och flera vänner i den församling jag tillhörde. Denna vision är i skrivande stund på frammarsch i Sverige, det är flera församlingar som har börjat anamma den, även icke trosförsamlingar.

Det är därför jag ser den som så lömsk och farlig. Mina upplevelser är att tillvägagångssättet liknar mycket av det som beskrivs om livets ord på mitten av 80 talet.

Jag är intresserad av att höra din åsikt kring detta, du är en av dom få i detta land som har andlig klarsyn nog att våga ifrågasätta och pröva dessa märkliga skeenden.

När jag började tveka, så visade jag din sida för min cellgruppsledare, men han hade inga bra svar att ge på det du skrev. Det var då jag så sakteliga började inse att jag var inne i en andlig återvändsgränd.

Det var en lång resa att bryta mig loss och att återhämta mig. Jag bär fortfarande med mig psykologiska sviter av den tiden och undervisningen. Jag har massor att säga kring detta och jag känner att detta måste det varnas för.

Trosundervisningen är inte andligt ren eller sund i någon form, men denna församlings tillväxt metod G 12, är ännu mera förrädisk, eftersom den har en sådan spridande kraft och nästlar in trosundervisningen bakvägen.

Här är video undervisning från åretskonferens

http://konferens2011.sodermalmskyrkan.se/video

Lyssna speciellt på Rich Witmer och Abelardo Rojas undervisning. Här är en länk med mera info om du är intresserad:

http://www.g12cult.com/

De försöker värva så många Svenska, Nordiska och Europeiska församlingar som möjligt till detta och de har redan lyckats värva några... Södermalskyrkans pastorer är numera ansvariga för G 12 visionen i Europa och det är många som har eller är på väg att nappa och gå med i Visionen.

Det finns hur mycket vittnesbörd som helst av pastorer, församlingar samt bröder och systrar som har blivit manglade av denna vision så jag är tyvärr inte ensam, ändå blir nya offer för detta spektakel för att ledarna och pastorer är så förblindade i sin ärliga strävan att se församlingen växa, så dom märker inte att människor far illa.

Detta är inget skvaller bakvägen, jag har berättat exakt varför jag lämnat till min cellgruppsledare mina vänner och bekanta i församlingen, samt att jag har försökt att via min cellgruppsledare få till ett möte med pastorerna, samt att jag skrivit mail till dom, så de vet min ståndpunkt och varför jag valt att lämna.

Hur som helst Harry, så känner jag att det är angeläget att varna för detta, då frukten inte är god, jag sympatiserar med att vinna människor enligt missionsbefallningen, cellgrupper m.m. Men inte med någon form av metod, manipulation, press, krav och andligt maktmissbruk, som här sker.

----------

HaFo kommentar så långt:

Södermalmskyrkan var vilset ute redan på 80 – talet, när Ekman där lanserade sin karriär av trosförkunnelse. Då friskt påhejad av dess församlingsföreståndare vid den tiden: Bror Spetzs. Församlingen har tydligen inte lärt sig ngt från den tiden, utan vandrar bara vidare i nya företeelser på förvillelsens arena.

Mailskribenten 1 fortsätter:

Jag har försökt att väcka några andra och gjort några inlägg kring detta på bla Aletheia

http://aletheia.se/2011/05/23/g12-visionen-tog-dod-pa-min-f-d-hemforsamling/comment-page-2/#comment-200445

Får man bara en ytlig presentation av G 12 Visionen, så tror jag många tycker att det verkar väldig bra, Bibliskt och positivt. Man behöver borra lite djupare i läran och våga titta bakom den flashiga och glättiga fasaden.

Cesar Castellanos som är upphovsmannen till Visionen har delat in världen i 12 regioner och han själv sitter längst upp i pyramidens topp som en protestantisk påve. Han vill erövra alla nationer för Kristus och säger att den sista stora världs väckelsen ska komma genom honom och G 12 Visionen.

G står för Goverment = Rådande "härskande" Han har massor av utombibliska uppenbarelser och tolkningar, som absolut inte får ifrågasättas för det är likhetstecken med trolldomssynd och att ifrågasätta Gud själv enligt honom.

Han kräver totalt underordnande och det sprider sig neråt i pyramiden. Jag ser här utslag av latter rain läran, kingdom dominion, visualiserings övningar, tros och framgångsteologin m.m. Flera stora trospredikanter och självutnämnda apostlar kör enligt detta koncept och samarbetar med Cesar bl.a. Benny Hinn.
-----------

Bibelfokus (Lennart Jareteg) har också ett vittnesbörd från någon som varit med på Söder och som har precis samma upplevelser som mig

http://bibelfokus.se/sodermalmskyrkan

Det är väldigt mycket fokus på pengar och givande som sker under känslomässig utpressning, du ska så att säga ingå i troslöften... det är väl inget fel med offer, men detta görs på väldigt manipulativa sätt och har ett mycket stort fokus.

Var snäll och kolla upp det här, för det är något som smyger sig in i många församlingar sakta men säkert och det vänder sig till frustrerade pastorer, som vill se sina församlingar växa och som längtar efter en quick fix och ett enkelt recept och metod på väckelse.

Hela grejen känns som ett andligt pyramid spel med människor som trofeer. Det jag upplevde var att det handlade mycket om makt, kontroll och manipulation i Guds namn.

Jag har aldrig känt mig så ofri och bunden, som när jag var med i visionen. Alla dessa skuldtrippar, krav och känslomässiga utpressning i Guds namn, har inget med den Jesus, som jag lärt känna genom Bibeln och bön.

Det är mycket, som jag inte skriver i mitt inlägg på bloggen Aletheia

http://aletheia.se/2011/05/23/g12-visionen-tog-dod-pa-min-f-d-hemforsamling/comment-page-2/#comment-200445

Som jag medvetet utelämnar och som jag tror att folk skulle bli mörkrädda om jag la ut. Tänkt dig Livets ord på mitten av 80 talet till början av 90 talet.

Där man Encountrar "helg retreater" där det förekommer exoricism och spys ut demoner i hinkar.

Visserligen är demon utkastningspasset frivilligt och dom har tonat ner det något, men tänk dig grupptrycket och att det har varit en timmes långt undervisningspass, där det beskrivs hur demonerna har fotfäste i dig.

Det ska mycket till för att våga stå emot och säga nej till befrielsen som de påstår ska ske.

Under det passet för några år sedan, så gick det väldigt högljut och hårdhänt till vill jag lova, i allfall var det så för mig.

Det behöver komma till en kursändring, för att undvika att flera människor far illa, jag har inget emot pastorerna, församlingen eller medlemmarna.

Men händer inte något radikalt så är risken stor att det går riktigt snett. Det har tyvärr redan börjat ske.

Det är många som har klivit av i det tysta. Det var ganska nyligen en av de assisterande pastorerna som lämnade med familj, för att dom inte riktigt kände igen sig längre i församlingen.

Jag har även hört att ett 100 tals personer lämnat ganska nyligen och folk som blivit avskedade från församlingens friskola, för att de har haft genuina funderingar kring G 12 och dess tillvägagångssätt.
--------

Det var också mycket snack under manipulativa former om att gå in i löftes förbund med Gud när det gällde ekonomi. Detta var en av de stora grejorna, som fick droppen att rinna över för mig.

Detta när jag hörde självaste Cesar Castellanos, efter ett undervisningspass om korset och Kraften i Jesu blod, började pressa folk på att gå in i ett stort offer på en stor summa pengar 2500 euro dvs ca 25000 kr, för att därmed gå i förbund med Gud på det ekonomiska planet och att detta skulle beskydda din familj och din ekonomi.

Han bad alla som var närvarande att räcka upp handen. Brevid mig satt en broder som har en urusel ekonomi. Han räckte upp handen och jag vet att han med flera har svårt att få ihop så stora summor pengar. Vad händer med hans samvete och relation till Gud, när han inte kan betala? Kan säga att alla jag såg, räckte upp handen förutom jag.

Underförstått, så var det likställt med att ger du inte pengarna, så riskerar din familj och ekonomi att haverera och djävulen kommer att gå lös på dig.

Det kallar jag för känslomässig utpressning i Guds namn. Samt att det är som att Gud fungerar som maffian och kräver pengar som beskydd och att du kan köpa Guds välsignelser.

Jag tänkte att vart tog det Jesus gjorde på Korset vägen och kraften i Hans blod som de nyss pratade om? Sen allt detta överfokus på djävulen, som ena stunden var besegrad och nästa hade enorm makt?

Missförstå mig inte, jag tror helhjärtat på offer och att välsigna församlingen och att Gud backar upp en tillbaka, men det ska ges frivilligt och utifrån ett glatt hjärta och inte genom känslomässig utpressning.

(HaFo kommentar:

Vad som här beskrivs är ju så bedrägligt och förledande, så man kan bara hoppas och be om att andliga ledare som är inbegripna i skeendet, nu tar sitt ansvar och avsäger sig och varnar för allt vad som har med G 12 att göra!!)

Forts Inlägg med info kring G 12 vision

Re: G 12 Vision

Inlägg 2 med info kring G 12 vision

Forts från mailetskribenten 1:

Sen det här med att vi har ansvaret för att använda Jesus blod som ett vapen? Det blir ju att avpersonifiera vår Herre och göra Honom till en samling principer och Andliga lagar, som vi ska använda. Vart tog vår personliga relation till Gud vägen?

Det skulle mest ryas till djävulen i tid och otid, det tyckte jag var olustigt. Varför lägga så mycket energi på någon som är besegrad? Jag vill fokusera på Jesus och upphöja Honom i stället.

Sen att det bara var Visionen som gällde och Cesars tolkningar av Bibeln, som gällde på Cellgruppssamlingarna och som inte fick ifrågasättas, var ju något jag heller inte fick frid av.

Jag upplevde att det inte var så skevt från början, men ju längre tid församlingen var med och gick djupare in i Visionen, desto mera press och manipulation och övergrepp blev det. Det blev liksom gradvis värre. Jag mins speciellt ett tillfälle när min Cellgruppsledares ledare kom till vår Cell efter den årliga resan till Bogota och var alldeles lyrisk.

Han beskrev hur de hade fått audiens hos Cesar och hur de hade fallit ner i vördnad inför Honom. Han beskrev det som att de varit på besök hos en konung. Så uppfattade jag det och jag glömmer aldrig hur olustigt det kändes.

Visst, det är inte Cesars fel att människor sätter upp honom på piedestal. Men det är väl ändå Guds verk om någons som vi ska högakta och då är det väl Honom vi ska tacka och upphöja. Inte människor eller strategier?

Jag menar inte att det är fel att vara tacksam och vissa respekt för människor och vara glad och tacksam för det Gud gjort genom dem, men att höja upp människor till den nivån som här sker, anser inte jag är sunt.

Mailskribenten 1 fortsätter:

Jag var med i över tre och ett halvt år och min cellgruppsledare blev till slut med i pastorns 12:a, så jag har följt visionen och dess ledare väldigt nära. Självklart var det mycket som var bra också och jag älskade mycket av församlingens lovsång och hängivenhet. Men detta tar inte bort det faktum, att mycket av det som görs och lärs ut, inte är sunt och det går inte att komma ifrån. Därav mitt svåra val att lämna.
----------

Det är så mycket annat också. T.ex. fördes närvarolistor vid vissa möten, antagligen för att gallra ut de som var hängivna och äkta lärjungar och visionens anhängare. Det var mycket press under dessa 144 möten om att be in visionen i sitt hjärta och leva ut den i sitt liv. Jag vill inte be in något annat i mitt liv och hjärta än Jesus, så det kändes olustigt och ändå gjorde jag det.

Nåväl Harry, tack för ditt mod att våga stå upp och ifrågasätta det som pågår i Kristi kropp. Jag tror att för att församlingen och kroppen ska kunna vara frisk, så behövs det precis som skriften uppmanar oss, till att vi hela tiden vågar pröva andarna och läran, annars slutar det så här som jag beskrivit.

Jag är helt för att få fart på församlingen och kroppen, men det här är inte rätt sätt i G 12, det är den slutsatts jag dragit av min medverkan i detta spektakel, som jag pekat på och nu tagit avstånd ifrån.

Häng i och våga stå på dig Harry!
------------

HaFo kommentar så långt:


Tack mailskribenten för info, som jag ska studera närmare. Jag delar med Dig ett mail, som jag fick med anledning av ämnet. Jag ska försöka samla mer material, för att sen så kunna göra ett inlägg kring G12 (Vilket nu sker här jämsides i en begynnelse!).

Från mailskribenten 2 som jag fick i ämnet:
----------

G12 finns också i Finland

T.ex. här

http://www.sion.fi/g12/01.php

http://www.sion.fi/index.php

Citat från mailskribenten 1 citerad av mailskribenten 2:

Jag har själv varit djupt involverad i denna vision och det gjorde stor skada både på mig och flera vänner i den församling jag tillhörde. Denna vision är i skrivande stund på frammarsch i Sverige, det är flera församlingar som har börjat anamma den, även icke trosförsamlingar.
Det är därför jag ser den som så lömsk och farlig.

Slut citat

Mailskribemnten 2 fortsätter:

Eftersom det faktiskt verkar som att "rötterna" till César Castellanos G12 ser ut att härstamma från självaste David Yonggi Chos verksamhet, så kan man nog lugnt dra den slutsatsen att det här finns inblandat med en mix av en andlighet, som nog inte alls är så "nyttig till att ha att göra med".

Citat klipp från Wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/G12_Vision

"Pastor César Castellanos developed the G12 strategy after visiting with Pastor David Yonggi Cho, who had successfully implemented a cell-group structure in the Yoido Full Gospel Church in South Korea"

Pastor César returned to his church, Misión Carismática Internacional in Bogotá,
Colombia, with the revelation that he received from God while he was in South Korea
that God had given him a vision which would increase the size of his church and help him to care for the growing numbers of people

Slut citat

Vidare ser det också ut som att Yonggi Cho anses som "spiritual leader för "Cesar Castellanos G-12 Founder and Leader" (detta skulle behöva verifieras , min anmärkning)

( Vidare vad som gäller Yonggi Cho så verkar han ha gillat vad som hände i Brownsville Revival in Pensacola

– HaFo kommentar: Och hur vilset ute ”Pensacola – väckelsen” var, är väl för de flesta konstaterat vid det här laget med facit i hand. )

Mailskribenten 2 fortsätter:

http://en.wikipedia.org/wiki/David_Yonggi_Cho

Theological controversies Cho is G-12 (Charismatic) Also spiritual leader of Cesar Castellanos G-12 Founder and Leader. [clarification needed]

Cho has fueled a considerable amount of theological controversy. Others, who are opposed to the Brownsville Revival in Pensacola, Florida, look with disfavor on Cho's avowed support for that movement.

The Rick A. Ross Institute, a non-profit organisation dedicated to giving public information about religious groups it considers to be strange or cultish, has claimed that the church promotes a mixture of Korean Shamanism, Christianity and Cho's own ideas.

Slut citat

Yonggi Cho lär också ha förutsett en väckelse i Pensacola.

"According to Cho, God told him he was "going to send revival to the seaside city of
Pensacola, and it will spread like a fire until all of America has been consumed by it"

http://en.wikipedia.org/wiki/Brownsville_Revival

In 1993, two years before the revival began, Brownsville's pastor, John Kilpatrick, began directing his congregation to pray for revival.

Supporters of the revival would also cite prophecies by Dr. David Yonggi Cho, pastor of Yoido Full Gospel Church, as evidence that the revival was inspired by God.

According to Cho, God told him he was "going to send revival to the seaside city of Pensacola, and it will spread like a fire until all of America has been consumed by it."

Slut citat

(HaFo kommentar kring Dr. David Yonggi Cho, som verkar vara ”en bov i dramat” av förförelsen kring G 12:

Jag vet att jag tidigare på hemsidan i sak, visat på hur vilset ute Yonggi Cho varit (Bl.a med boken ”Den fjärde dimensionen”, men kan inte just nu i detta läge, återfinna denna info.)
-------

Så igen Forts från mailskribenten 1:

Hej igen Harry Jag skickar en kopia på mitt senaste inlägg på Aletheia, jag är ledsen om jag låter lite raljerande och sarkastisk i det här yttrandet, men det jag skriver i sak stämmer i grova drag och jag står för det. Det är klart att det finns bra saker uppmixat med allt detta här med G 12, som också är Bibliskt korrekt, annars skulle ju ingen nappa på en villolära.

Men jag tycker att de är så bra själva på att framhäva det, plus att de mörkar baksidan, som jag med flera upplevt, så jag skjuter skarpt och grovkalibrigt, så att det ska gå penetrera alla lögner och vanföreställningar. Here it goes!
-------------------

Får man bara en ytlig presentation av G 12 Visionen så tror jag de flesta, precis som jag i början tycker att det verkar väldig bra, Bibliskt korrekt och positivt.

Det är lätt att låta sig förblindas av skarorna som de lyckas fösa ihop i Bogotas stadium och av att få ett färdigt och enkelt recept, på hur man ska göra likadant, för att få fart i sin egen hem - församling och därmed skapa väckelse.

Man behöver som sagt var, borra lite djupare i läran och våga titta bakom den flashiga och glättiga fasaden och alla djärva uttalanden och påståenden för att vinna klarhet i saken beträffande G 12.

Mailskribenten 1 fortsätter:

Cesar Castellanos som är upphovsmannen till G 12 visionen har delat in världen i 12 regioner och han har satt sig själv längst upp i pyramidens topp som en självutnämnd påve som kräver total underkastelse.

Som jag ser det, så tar han den Heliga Andes plats, Gud talar specifikt bara till och genom honom och inget får ifrågasättas, för det är lika med att ifrågasätta Gud själv och vara olydig mot Gud.

Visst du får drömma stort som Cesar och ha visioner, men det är bara giltigt så länge det sker inom G 12 visionens snäva ramar och regler och går i synk med läran.

Att ifrågasätta något i lära eller praxis inom G 12, ses inte med blida ögon. Då är du direkt, upprorisk, självisk, rebellisk och ansatt av demoner och onda andar.

Du bemöts då inte längre av ”kärlek, förståelse eller respekt”, utan du ska snabbt tryckas ner och förväntas underordna dig visionen, pastorerna, din cellgruppsledare. Funkar inte detta, så blir det repressalier på olika sätt.

Till sist så kan det bli så att du fryses ut och får lämna församlingen ansedd som en Judas och förrädare.
Du blir då av församlingen stämplad som rebell och upprorsmakare och blir betraktad som att du lider av andlig spetälska.
-----

(HaFo kommentar: Detta låter som ett eko från trosförkunnelsens lära, företrädare och framfart!!)
------

Mailskribenten 1 forstätter:

De som valt att lämna gör det med en förbannelse över sig enligt de andliga ledarna. De kommer enligt dem, att ruttna bort som avhuggna grenar.

Det har jag hört Cesar Castellanos själv säga med mina egna öron. Plus att jag läst att han har bett ut förbannelser över tidigare medlemmar och familj i hans 12, som valt att lämna.

Han vill erövra alla nationer för Kristus och säger att den sista stora världsväckelsen ska komma genom honom och G 12 Visionen.
----------

Mailskribenten 1 fortsätter:

G i G 12 står för Goverment = Rådande ”härskande genom 12″. Cesar Castellanos har massor av utombibliska uppenbarelser och tolkningar som absolut inte får ifrågasättas för det är likhetstecken med trolldomssynd och att ifrågasätta Gud själv enligt honom, det kan ni höra själva från årets konferens från honom.

Det är stort fokus på att underordna sig sin cellgruppsledare, så att han kan få en chans att forma Jesus Karaktär i dig. Så att du kan bli fruktsam starta din egen 12 och forma andra lika Jesus.

Visst vid en första anblick, så låter det ju vettigt och bra. Men är inte detta Guds jobb trots allt? Jag tror varken cellgruppsledaren, jag eller någon annan har den förmågan, även fast vi kan få nåden att vara goda exempel och förebilder för andra och leda dem i rätt riktning.

(HaFo kommentar: Ang ”Jesu karaktär i dig”, så se Häftet Den troendes tre naturer:

http://hem.spray.se/harry.forsgren/H4Bok.htm

”Rådande, härskande”, är uttryck från den vilsna trosförkunnelsen, som man nu här spinner vidare på)

Forts Inlägg med info kring G 12 vision
-----------

Re: G 12 Vision

Inlägg 3 med info kring G 12 vision

Forts från mailetskribenten 1:

Helgelse är viktigt, bra och nödvändigt, men detta är den Heliga Andes verk i och genom oss. I stället upplevde jag att det fokuseras i G12 på synden, på ett överdrivet sätt och det är lätt att få för sig att det är vi själva, som genom olika tekniker, principer och metoder, självansträngningar, encounter helger, som ska fixa det här och rena och helga oss i egen kraft, i stället för att vända blicken till Jesus och hans fullbordade verk på Korset och låta Guds Ordet i samklang med den Helige Ande få göra sitt verk i oss.

Det spelas mycket på dåligt samvete och skuldtrippar med hjälp av lösryckta Bibelcitat för att få fart på församlingen… Att medlemmarna inte gör tillräckligt, har fel prioriteringar, inte är tillräckligt överlåtna visionen, tänker fel och negativt om visionen, samt har en negativ bekännelse m.m.

(HaFo kommentar: Låter igen som ett eko från trosförkunnelsens första , allra värsta dagar av förförelse!)
--------------

Mailskribenten 1 fortsätter:

Är det verkligen Jesus stil att anklaga och trycka ner människor? Är det verkligen den Helige Andes verk? Jag tycker att det påminner om en annan person i Bibeln som inte har sin hemvist i himmelen längre.

Jag säger inte att det inte stämmer, eller att detta inte kan behöva dryftas i en församling för det gör det.. Men när motorn och drivkraften i något blir dåligt samvete i nästan alla lägen, hur mycket som än görs, då är det något som inte riktigt stämmer.

Jag anser att kärleken till Gud, Sanningen och människor ska vara det som driver en församling framåt och uppåt och det är inget du kan få fram genom att låta det dåliga samvetets piska vina stup i kvarten möte efter möte, konferens efter konferens och cellgrupp efter cellgrupp.

Krav, skuld, skam och dåligt samvete skapar ingen bra attraktion, frukt och drivkraft… Åtminstone var det inte så för mig. Och jag var ingen bänk värmare. Jag gjorde så gott jag kunde, för att hänga med på G 12 tåget, men det var aldrig nog.

(HaFo Kommentar: Vad som här beskrivs säges ske och blir kontentan av G12, är ju så sjukt och vilset, så man kan inte tro att det är sant och man kan bara hålla med mailskribenten 1 i hans funderingar)
------

Mailskribenten 1 fortsätter:

Tidigare kände jag mig manad inifrån och ledd av Anden när jag skulle vittna i olika sammanhang, det föll sig liksom naturligt ”rättare sagt övernaturligt”.

Men nu blev det beordrat på kommando utifrån och att man skulle vinna och ha med sig si och så många personer till det och det mötet, det kändes väldigt kravfyll och prestationsinriktat.

Vår cellgrupp växte innan G 12 tvångströjan blev så tajt, när den började dras åt allt tightare droppade folk av som flugor och all genuin äkta glädje och frihet i den Helige Ande försvann.

Flera stora trospredikanter och självutnämnda apostlar, kör enligt detta koncept och samarbetar med Cesar. Bl.a. Benny Hinn har varit på hans karneval i Bogota .

http://www.youtube.com/watch?v=FwLbYL8BC-4

(HaFo kommentar: Är Benny Hinn inblandad, som en positiv medarbetare till G12, så vet vi hur vilset ute det hela är!!)
------

Mailskribenten 1 fortsätter:

Bibelfokus har också ett vittnesbörd från någon som varit med på Söder och som har precis samma upplevelser som mig

http://bibelfokus.se/sodermalmskyrkan..

Det är väldigt mycket fokus på pengar och givande som sker under känslomässig utpressning, du ska så att säga ingå i troslöften. Det är väl inget fel med trosoffer, men detta görs på väldigt manipulativa sätt och har ett mycket stort fokus.

Belöning och välsignelser från Gud om du ger si och så mycket, hot om himmelska straff och konsekvenser om du inte ger, du ger så att säga djävulen fritt spelrum över din familj och ekonomi om du inte ger är infon från G 12.

Med andra ord drivkraften till givandet, är inte en äkta kärlek till Guds verk, utan blir sprunget ur rädsla och dåligt samvete samt en gnutta girighet, för du vill ju kunna åtnjuta Herrens välsignelser och har du sått in, så är Han skyldigt att återgälda dig hundrafalt.

(HaFo kommentar: Åter igen ekon, ekon från trosförkunnelsens falska lärosystem!)
---------

Mailskribenten 1 fortsätter:

På årets konferens så var det bara att skriva en önskelista till Gud på samma sätt som ett barn till jultomten, så var det bara sträcka upp handen i tro med ditt offer så var saken biff.

Detta är sånt som sekter pysslar med och det kallas på ren Svenska för manipulation. Det som gör det extra illa är ju att det sker i Guds namn.

Jag var med på ett möte där Cesar i stort sett krävde att församlingen ingick i ett löftes offer på 2500 euro = 25000 Kr nästan alla i församlingen räckte upp handen.

Han sa att det skulle ge ett extra beskydd för din familj och din ekonomi. Med andra ord ger du inte, så är du inte tillräckligt skyddad från himlen.
-----

Vad hände med det Jesus gjorde på Korset? Räcker inte det? Glömde han när han hängde där för 2000 år sedan att tillägga, att du personliga behövde lägga till 25000 Kr också?

I min Bibel står det i allfall, att Han tog på sig alla våra förbannelser, synd och skuld. Klart att man ska vara med och ge till Guds verk, men det ska ske av ett glatt hjärta inifrån manat av Anden.

Det ska inte ske genom gangster fasoner, som får vår Himmelska Pappa att framstå som rena maffioson, som kräver beskyddar pengar för att ta hand om oss.

Det kanske inte är en slump att de här ideerna kommer från Bogota, det är ju tyvärr vardagsmat där i andra sammanhang.

Priset är betalt och det kommer inte från våra plånböcker. Det är Hans eget blod, som är vår lösen och som han har betalat med.

Att säga att vi behöver lägga till något är ju vidrigt och får vår Gud att framstå som billig. Vad är det för dumheter och fasoner egentligen?

(HaFo kommentar:

Kan bara hålla med mailosakribenten:

Vad är det för dumheter och fasoner, som vi idag ser på den andliga arenan, som ska vilseföra människor!?)

Mailskribenten 1 fortsätter:

Självklart vill vi ge tillbaka av tacksamhet och det ska vi göra men inte för att få något. Vi har redan Hans kärleksfulla omsorg och armar kring oss, vi kan inte muta till oss mera.

Jag har ju skrivit ovan att jag är klar med detta, men efter att jag sett konferensen och pratat med nära vänner, som är med i denna cirkusverksamhet, så har jag insett att jag inte kan tiga längre. Detta behöver synas!!

Forts Inlägg med info kring G 12 vision

Re: G 12 Vision

Inlägg 4 med info kring G 12 vision

Forts från mailetskribenten 1:

Jag vet att jag inte själv är perfekt på något sätt och ingen annan heller och detta är inte något

Jag är övertygad om att han och de som följer hans drömmar och visioner, genuint upplever att han fått detta från Gud, men många har haft saker de ärligt trott varit från Gud, men har haft ärligt fel, som Jehovasvittnen, Scientologerna, Mormonerna mfl. Det enda säkra kortet vi har är Guds eget Ord, utan krusiduller och tillägg!

Det jag vänder mig emot är dessa vilsna ideer, lära och praxis i G 12 och inte gentemot Cesar Castellanos eller någon annan som person.

Jag själv har så klart inte alla teologiska bitar på plats och jag är inte bättre än någon annan. Men jag driver inget samfund eller församling, som har utombibliska uppenbarelser, som inte får prövas och ifrågasättas och jag kräver inte heller att någon annan människa, ska underordna sig mig ekonomiskt, andligt och själsligt och jag påstår inte att jag ensam hör från Gud.

Men gör en person detta i likhet med Cesar Castellanos, så kommer det med det också ett ansvar att tillåta prövning anser jag!

Klarar eller rättare sagt tillåter inte läran eller lärarna av att synas och prövas, ja då är det något som är skumt!

Är något från Gud så är det vattentätt och klarar då att synas i ljuset av hela Guds Ord, även fast vi människor så klart inte är hundra.

Var och en får själv pröva och komma fram till sina egna slutsatser. Hade jag med många flera gjort det innan vi klev i G 12 visionen, så hade det besparat oss mycket lidande och elände!

Det jag vet av egen erfarenhet och andras liknande vittnesbörd jorden runt, så är det att väldigt många har mått dåligt, församlingar har splittrats, vissa har helt tappat tron på Gud överhuvudtaget, tack vare detta spektakel som G 12. Det anser inte jag är god frukt.

Detta är något som smyger sig in i många församlingar, sakta men säkert och det vänder sig till frustrerade pastorer, som vill se sina församlingar växa och som längtar efter en quick fix och ett enkelt recept och metod på väckelse.

Hela grejen känns som ett andligt pyramid spel med människor som trofeer. Det jag upplevde var att det handlade mycket om makt, kontroll och manipulation i Guds namn.

Strukturen, metoderna och tillvägagångssättet i visionen blev viktigare än människorna i den, det är felet.

Jag personligen har aldrig känt mig så ofri och bunden, som när jag var med i G 12 visionen. Alla dessa skuldtrippar, krav och känslomässiga utpressning i Guds namn har inget med den Jesus jag lärt känna genom Bibeln och bön.
---------

HaFo säger:

Hallå mailskribenten 1 och ytterligare tack kring fortsatt info kring vad G 12 och dess företrädare egentligen förmedlar. Jag är tacksam över att Du gett mig fria händer att förmedla vad Du skriver till människor, som jag förväntar mig kunna vara insatta i frågan och ge relevanta synpunkter.

(Känn dig fri att dela detta med andra Harry...)

Forts Inlägg med info kring G 12 vision

Re: G 12 Vision

Inlägg 5 med info kring G 12 vision

Forts från mailetskribenten 1:

Jag har äntligen vågat lyfta på locket till detta hemska kapitel i mitt liv och Gud ger mig ingen väg tillbaka.

Jag har levt länge nog under rädsla och dåligt mående pga av vad jag varit med om och låtit mig tystas. Efter några riktigt tuffa år av återhämtning, så har Gud återgett mig så pass mycket andligt stöd, så att jag orkar och vågar stå upp för det jag tror på och ta avstånd från och beskriva det jag varit med om.

Detta är ingen personlig attack mot någon människa, utan det handlar om en lära och praxis som skadar och vilseför människor och riskerar att förstöra deras relation till Gud för alltid. Människor såras och körs över till höger och vänster i denna obarmhärtiga vision som säger sig måna om fåren.

Ställer du inte tyst upp och underordnar dig Cesars vision och förverkligar hans drömmar så kastas du ut på den andliga skrot tippen innan du ens hinner blinka.

Mailskribenten 1 fortsätter:

Tack Gode Gud för att Jesus har en förkärlek till folk, som mig, som har hamnat på skrot tippen och det är där som om största miraklerna kan ske, när man inte längre orkar stå djävulen emot, kämpa mot alla demoner själv, stå i tro, ha en positiv bekännelse och erövra allt och alla genom olika tekniker, principer och metoder som en andlig Goliat.

Jag har personligen faktiskt bara velat glömma det här och gå vidare med mitt liv, men Gud ger mig ingen ro. Jag blir hela tiden påmind på olika sätt och jag inser att jag har en skyldighet att tala ut och stå upp för det jag varit med om, så att andra kanske tar varning och får stöd.

Jag blir faktiskt heligt vred, när jag ser att detta gift växer och infiltrerar nya församlingar och jag har även kontakt med flera gamla vänner i församlingen som vänder sig till mig med frågor och som är mitt uppe i det elände, som jag varit med om pga av detta spektakel med G 12.

Mitt hjärta går ut till alla de som snärjts in i andligt maktmissbruk och villfarelse. För jag har själv smakat giftet, så jag vet vad det kostar att våldta sitt eget samvete och snällt tugga i sig förgiftad föda.

Ingen vågar ställa frågor och många känner sig uppriktigt oroliga pga av den inriktning som församlingen är på väg att ge sig in på.

Anledningen till att jag inser att jag var tvungen att tala ur skägget nu, var att jag blev väckt av att läsa ett in lägg på Aletheia av en helt okänd broder, som brottas med samma funderingar som jag hade när jag klev av, det gjorde att jag nu vågade ta bladet ur munnen offentligt.

Jag kanske inte alltid har rätt attityd i detta och för det så ber jag om ursäkt, men jag känner att detta måste det varnas för å det strängaste, kanske några kan räddas och jag ber att församlingsledningen vaknar upp och byter spår.

Tack Harry för visat intresse och stöd, känner mig väldig ensam i detta. Din sida har betytt mycket för mig och jag ber och hoppas att du orkar stå kvar nu, när allt flera sammanhang börjar gulla med trosrörelsen och dess huggormsgift.)
--------

HaFo kommentar så långt:

Jag är djupt gripen över att ngn verkligen fått hjälp av min hemsida!! Det har varit min bön, intention och upplevelse från ”min uppdragsgivare”, Jesus Kristus, att så skulle ske.

Var lugn! Jag finns kvar!! Jag kommer aldrig att ”gulla med trosrörelsen och dess huggormsgift”!!
---------

HaFo fortsätter:

Jag saknar fortfarande lite mer "kött på benen", kring vad som egentligen förmedlas i detta sammanhang, kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, när det gäller G 12.

Det är där angreppen från all villfarelse i grunden sker kring dessa aspekter och som man då kan konkret peka på, att här står det inte rätt till!

Jag samlar upp info och kommer att göra ett klarläggande inlägg, så småningom kring ämnet G12, som jag härmed börjat med, när jag lyssnat in andras synpunkter och fått lite mer ”kött på benen” vad ”G 12” egentligen lär och förmedlar!!
-------

Återger så här nu vidare, från mailskribent 2 kring Nordisk G12 - Konferens 2011 "Kraften i en dröm"

Citat

http://konferens2011.sodermalmskyrkan.se/

Allt som Gud har gjort för människan började med en dröm.

Det är med stor glädje som vi åter igen har förmånen att inbjuda dig till en av årets stora höjdpunkter för oss i Södermalmskyrkan i Stockholm, vår Nordiska G12 konferens.

G12 är ett vinnande koncept för varje pastor som önskar se sin församling växa genom att resa upp den troendes tjänst.

Årets tema

Det profetiska ordet för 2011 års konferens är; ”Kraften i en dröm”. Allt som Gud gjort för människan började med en dröm i hans hjärta. Allt det övernaturliga som du sett ta form i din församling har även det börjat med en dröm. En dröm om att bygga Guds församling.

Vår bön är att varje deltagare som kommer ska kunna få ett vidgat perspektiv och hjärta för att kunna ta emot Guds stora dröm för sitt liv, sin familj och sin församling.

Slut citat
--------

HaFo kommentar så långt:

Vadå kraften i en dröm? Vilket flum!! Det handlar om ett ”smalnat perspektiv” på den andliga arenan om man här ”följer årets tema”. HUR KAN DET FÅ BLI SÅ ULTIMATA VILSEFÖRANDE och det UNDER ANDLIG FÖRESPEGLING!!??
--------

Mailskribenten 2 Fortsätter med den info som nått honom kring vad G 12 egentligen står för och förmedlar

Citat från

http://www.g12media.tv/en/g12/35-vad-aer-g12

Fördelar Med G12 Mötena

1.Ledaren följer visionen som pastorn har, att vara lärjungar.

2. Ledaren motiverar sina lärjungar till att växa, för att de ska kunna vara sanna Guds arbetare.

3. Alla är motiverade till att göra Visionen på ett rätt sätt.

4. Tillåter att stå nära pastorn i arbetet.

5. Skapar den rätta atmosfären hos ledaren så att denne kan visualisera tillväxtmålen tillsammans med sitt team.

6. Hjälper till att uppfylla syften.

7. Ledaren tränar upp sina ledare så att de kan ta hand om sina lärjungar.

8.Vänskapen förstärks.

9. Alla pratar samma språk.

10. Ledaren anstränger sig för att se sina lärjungar lyckas i tjänsten.

11. Förstärker tjänsten, enheten bland folket och församlingens vision.

12. Skapar den rätta atmosfären för att kunna få uppleva tillväxten, som är grundad på tilliten som man har till varandra.

Slut citat

HaFo kommentar:

Detta är ju bara ett sätt, att under andligt sken, få makt och kontroll över människor, med en falsk utlovelse om väckelse!!
-----

Mailskribenten 2 fortsätter:

Jo, att det handlar om en dröm är säkert, men vems dröm handlar det om, egentligen ?!

Mailskribentens kommentar, spring för livet gäller för dem som är inblandade i detta !

Ungefär hela "konceptet" visar på ett slags "ockult signatur ", tex punkten 5 visar mycket tydligt på den "ockulta signaturen".

Och så i med ordentligt mycket "socker i botten så går medicinen ner" ( Kom , låt oss förenas , vi vill bygga en "nätverkspyramid" vars spets räcker ända upp till , ja över , osv , osv )

Detta handlar egentligen faktiskt om en dröm , men vems dröm handlar det om ? Jo det handlar om satans hopplösa dröm om att kunna detronisera Gud.
-------

Mailskribent 2 fortsätter med att visa på att:
Visualisering + Kristen etikett = ockult nätverksbyggande och fortsätter så vidare:

Punkt 5

"Skapar den rätta atmosfären hos ledaren så att denne kan visualisera tillväxtmålen tillsammans med sitt team".

"visualisera tillväxtmål", hör inte alls hemma i Kristna kretsar!!

G12 med "Kristen visualisering" som är ett slags "bärande nav" som hela denna ockulta verksamhet förklädd i "Kristen förklädnad” snurrar på. Detta visar också på att kärnan i G12 är en "klon" av kärnan i Yonggi Chos "framgångskoncept".

Forts Inlägg med info kring G 12 vision

Re: G 12 Vision

Inlägg 6 med info kring G 12 vision

Mailskribenten 2 fortsätter:

Citat klippt från Kent Gunnarssons

Den kristna gnosticismens återkomst - ett studium av Ulf Ekmans teologi

Yonggi Cho, som är ledare för världens största församling i Sëol, Sydkorea, med 700 000 medlemmar.
Han talar om en "fjärde dimension" inom vilken man kan manipulera den verklighet som vi ser omkring oss.

Detta praktiseras bland buddhister och yoga-anhängare, och Gud skall ha sagt till Cho att dessa, till skillnad från kristna, åstadkommer mirakler eftersom de bättre utvecklat sina fjärde dimensions-krafter.

En buddhistsekt som kallas Soka Gakkai och har elva miljoner anhängare har genom sina talanger i den fjärde dimensionen fått kontroll över sina kroppar och över omständigheter.

Slut citat

Ju mer man i G12 får medlemmarna "likformade" i tanke och målsättning och "omstöpta" i samma form , dess "effektivare" , "starkare , piggare" och "framgångsrikare" blir ledaren och teamet , dess högre blir pyramiden. Ungefär som att samla solstrålar och fokusera dem genom ett brännglas , det blir hett i brännpunkten ! Eller ta uttrycket , "många bäckar små gör en stor å".

Eller kanske det blir till ett stort, virvlande, rykande vattenfall till slut ? Till ett slags andligt Niagara ?

G12 - ska till slut bli till ett andligt Niagara.
César Castellanos skulle nog gilla den målsättningen hos medlemmarna . Eller varför inte rentav till en "Guds Tsunami" ?
----------

"Guds Tsunami"

http://www.godstsunami.com/vision

Mailskribenten 2 fortsätter:

Nu ska jag gå lite utanför ämnet , eller går jag alls utanför ämnet ? Tror inte det , inte egentligen.
Jag kan ju inte låta bli att ändå ta upp detta därför att också här kan man ana sig till influens från Dr. David Yonggi Cho som är en person med "många strängar på sin lyra"

"Nätverksbyggaren" Dr. David Yonggi Cho, Dr på vad då ? När det gäller att hålla på att förstöra Guds församling, så kan man nog kalla Yonggi Cho för Dr.

Alltså på tal om "Guds Tsunami", vem är egentligen Peter Tsukahira?

Här talas det om en "vision about how world-wide revival connects with the land and people of Israel"

Jag fruktar nog att inte heller detta kommer från någon sund källa, alltså också här kan man ana sig till och nog misstänka en "viss" influens” från Yonggi Cho och faktiskt också från David Wilkersons
"International Ministers' Fellowship"

( Varför är jag inte alls så förvånad att hitta David Wilkersons verksamhet och hans namn i ett så konstigt sammanhang ?! )

"God's Tsunami describes a vision about how world-wide revival connects with the land and people of Israel"

(David Wilkerson väntade ju sig som bekant en stor ändtidsväckelse innan Jesu återkomst)

"God's Tsunami"

Låter inte "riktigt bra detta", inte alls, i synnerhet inte när man börjar med att se efter vilka kopplingar denne Peter Tsukahira har i meritlistan

Så kolla gärna upp detta

http://www.godstsunami.com/vision

Aside from his local ministry responsibilities, Peter writes books and teaches in various countries.

Peter and his wife, Rita, a Messianic Jew, moved to Tokyo, Japan in 1982 where they led a growing international fellowship.

Peter also worked in the Japanese computer industry. In 1987, they became immigrants and moved to Haifa, Israel.

After the Gulf War in 1991, Peter was instrumental in establishing the congregation of Kehilat HaCarmel (Carmel Assembly) on Mount Carmel and became one of the pastors.

He now directs the Or HaCarmel (light of the Carmel) Ministry Center and the Mount Carmel School of Ministry, a two-week intensive school and study tour focused on the prophetic significance of Israel.

Peter is ordained by World Challenge International Ministers' Fellowship founded by David Wilkerson and serves on the Board of Directors of Church Growth International chaired by Dr. David Yonggi Cho.
Slut citat

http://nlcc.org.au/#/events/peter-tsukahira-aacn-conf
Peter Tsukahira was born in the United Sates and is now a citizen of Israel. He lives with his wife and their two children in the city of Haifa.

Peter is the Director of Or HaCarmel Ministry Center and one of the pastors of Kelihat HaCarmel and Israeli Messianic congregation.

He is ordained by the World Challenge International Ministers' Fellowship founded by Rev. David Wilkerson and serves on the Board of Directors for Church Growth International founded by Dr. David Yonggi Cho.

Slut citat
-------

Mailskribentens 2 kommentar:

Några "ngt" oroande saker med Peter Tsukahira är alltså att man kan koppla ihop hans namn med både David Wilkersons "International Ministers' Fellowship" och "Church Growth International"

Detta bara ytterligare bekräftar att man ska förhålla sig "ngt försiktig" till vad David W sysslade med.
Peter Tsukahira blev alltså "prästvigd" eller hur man nu ska översätta det från David Wilkersons "World Challenge International Ministers' Fellowship"

Så, det kanske är helt naturligt då att Peter Tsukahira efter denna "prästvigning", återfinns bland annat med tex att "serves on the Board of Directors of Church Growth International chaired by Dr. David Yonggi Cho"

Forts Inlägg med info kring G 12 vision

Re: G 12 Vision

Inlägg 7 med info kring G 12 vision

Mailskribentens 2 fortsätter med mera klipp:

"God's Tsunami describes a vision about how world-wide revival connects with the land and people of Israel.

The foundation of this vision is both historical and biblical and it integrates truth about the strategic value of today's marketplace with Israel and teaching about the kingdom of God.

God's Tsunami is a life-message of its author and was first published as a book in 2003 more than one year before the great Indian Ocean tsunami of 2004.

The terrible Japanese earthquake and tsunami of 2011 emphasized the urgency of this prophetic and timely message.

The God's Tsunami vision is designed to provide a framework for understanding the power and direction of God's purposes today.

Slut citat
-----------

Citat från Wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/David_Yonggi_Cho

In November 1976, Cho founded Church Growth International, an organization dedicated to teaching the principles of evangelism and church growth to pastors all over the world. In January 1986, he led the way in establishing the Elim Welfare Town, a facility for the elderly, the young, the homeless,
and the unemployed.

The latter would be given training and a choice of four occupations. In March of the same year, he founded Hansei University.

Slut citat

Mailskribenten 2 fortsätter:

Tillbaka till ämnet och G12

Samlad, enad visualisering koncentrerar den ockulta kraften, som kan kanaliseras för sitt syfte att "vinna världen" för att uppnå en "dröm", vems dröm ?!

G12 har tydligen en "någorlunda soft" framtoning med själva "grundconceptet" "andas ändå något av ett slags inbyggd "kadaverdisciplin" , men sofistikerat invävt i en någorlunda mjuk , förrädisk form.

Jag vill också för jämförelsens skull ta med en bild från den verksamhet som Moder Basileas drev , något av själva "grundconceptet" är också här "att göra lärjungar" , ("dvs lydiga idioter" som helst inte tänker självständigt)

Det "fina" med Moder Basilea var att hon för sina "invigda" inte maskerade och dolde och vävde in i "sockervaddstermer" likt G12 om vad hon sysslade med när det gällde hur "hur elitsoldatens relation
till sin herre bör vara på det andliga området"

Citat ur boken Makten och ärligheten

"Moder Basilea är inte rädd för att ta en bild från historien ur sin egen erfarenhet. Det är exemplet Adolf Hitler och hans livvakt. Hon kan inte beskyllas för att själv ha varit nazist, men hon illustrerar
hur elitsoldatens relation till sin herre bör vara på det andliga området.

Befallningarna som han gav utfördes genast. Den förbehållslösa lydnaden vet inget om motsägelser eller egna åsikter. Den olydiga kommer alltid med motfrågor: Varför ska det vara så?

Kan jag göra detta? Nej, det vill jag inte! Vad ska jag tycka om det? Den förbehållslösa lydnaden säger där¬ emot: Jag dröjer inte med att utföra det jag blir befalld utan sätter det omedelbart i verket. Jag frågar heller inte efter vad det kostar mig eller om jag egentligen klarar av det. Jag gör det rätt och slätt.

Den slags lydnad man visade mot Hitler. borde vara självklar när det gäller Jesus"

Slut citat
------------

http://www.g12media.tv/en/g12/35-vad-aer-g12

HUR FÖDDES G12?

Mailskribent 2 verkar helt enlig med mailskribent 1:

Strategin och Visionen G12 föddes i Bogota, Colombia, i församlingen ”Misión Carismática Internacional”. En församling som nu är den största församlingen i Latinamerika,med över 200.000 medlemmar och 45.000 celler i Bogotá.

Pastor César Castellanos har tjänat Herren i över 25 år. Under de första 10 åren kunde han inte se frukten av sin tjänst. Människor kom till församlingen men samtidigt verkade som om de försvann genom bakdörren.

Han kunde inte hålla kvar de människor som han hade vunnit. Pastor Castellanos har alltid ansett Dr Paul Yonggi Cho vara sin lärare och pastor.

När pastor Castellanos besökte församlingen i Korea och hörde hur Pastor Cho hade trott på Gud oavsett omständigheterna, påverkades han kraftigt. Efter besöket till världens största församling, bestämde sig Pastor Castellanos för att börja arbeta med cellgrupper i sin församling.

Med tiden började Gud att uppenbara till församlingen G12-visionen. Detta koncept är mycket enkelt: Gud uppenbarat i Sitt Ord hur Jesus tränade 12 lärjungar.
På samma sätt började man utveckla denna konceptet i ”Misión Carsimática Internacional”.

G12 "Skapar den rätta atmosfären hos ledaren så att denne kan visualisera tillväxtmålen tillsammans med sitt team"

Slut citat

Mailskribentens 2 kommentar (Här sker en viss upprepning av Gunnarsons synpunkter – men det kan kanske vara behövligt!?:

Alltså forts mailskribentens kommentar med fortsatt citat från Gunnarson etc.:

Att visualisera i Kristna kretsar, inte sunt, nej inte alls! Men för tex Ulf Ekman är det nog inte alls så främmande att tänka sig, att Gud ur sig själv "framvisualiserat" himmel och jord.

Citat av Kent Gunnarsson från "Den kristna gnosticismens återkomst" - ett studium av Ulf Ekmans teologi

"Ekman hävdar att Gud genom sin tro och sin visualisering manifesterade det osynliga i det synliga: ”Gud är en Gud fylld av tro. Han vill att vi skall ha hjärtats tro, men Han har det också själv"

Om Gud ur sig själv, genom tron, har skapat himmel och jord är det möjligt att tolka Ekmans tänkande om skapelsen i termer av en panenteistisk emanationistisk skapelseuppfattning

Slut citat

Mailskribentens 2 kommentar:

Vilka konstiga ideer !

Här suddas egentligen "subtilt" gränsen mellan Skaparen och det skapade ut av Ulf Ekman. Tar man sig till att så förrädiskt sudda ut gränserna mellan Skaparen och det skapade, så kommer det ju sedan "bara naturligt" att "man inser" att den "upprättade pånyttfödde" faktiskt är som "Jesus" i sig själv, dvs "Gud" ( = den vilsna, Vi är gudar - läran).

(HaFo kommentar här:

Se:

http://hem.spray,se/harry.forsgren/H4Bok.htm )

Mailskribenten 2 fortsätter:

Men mycket sjukt, det är vad dessa läror från trosförkunnelsen är och att de får, stå idag oemotsagda, av de som menar sig vara andliga ledare på den andliga arenan !! Det är så skämmigt så det är inte klokt! Men allt ingår det i skeendet av att hälsa en annan, en istället för, en falsk Messias välkommen som Kristus!

Hur skulle de som då redan är bedragana av, att kalla antikrists andes verksamhet, för att vara ett verk av Guds Ande, kunna komma rätt?

Vaka själ och bed, var andlig ledare och ta avstånd ifrån och avslöja antikrists andes verksamhet idag och vägled fåren med sanning, kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!!!

Mailskribenten 2 fortsätter:

Citat

Det är vanligt att trosförkunnare beskriver människans skapelse som att Gud "duplicerade" eller "reproducerade" sig själv. Sådana uttryck återkommer hos Hagin, Copeland, John Avanzini,
Morris Cerullo, Charles Capps m fl.

Slut citat

Citat av Joakim Förars

http://users.abo.fi/jforars/Hanegraaff.htm

Värdefull dokumentation av trosrörelsen

Trosförkunnelsens dunkla källor har sedan länge varit uppdagade och de läror som Kenneth Hagin stått fadder för har påvisats vara av minst sagt tvivelaktig halt och ursprung. Trots det innehåller Hank Hanegraaffs bok Christianity in Chrisis en hel del nytt material som kastar ljus över trosrörelsen.

Den är en noggrant dokumenterad studie av de mest framträdande gestalterna i det som kan sammanfattas i begreppet trosrörelsen. Ett grundläggande drag i trosförkunnelsen är föreställningen att tron är något slags opersonlig kraft som Gud förfogar över och som vi också kan lära oss bemästra. På det sättet kan vi förändra, skapa eller forma världen runt om oss.

Det går, förklarar Kenneth Copeland, till så att man först ser eller visualiserar det man behöver, sedan knyter det vid ett bibelord och slutligen uttalar det så att det blir till.

Denna beskrivning kommer nära tre viktiga trossatser i en ockult världsbild. Enligt den finns kraften att skapa vår egen verklighet i oss själva.

Ord är genomsyrade av skapande kraft som direkt påverkar världen vi lever i. Dessutom menar man att man genom kreativ visualisering kan tala så att saker blir till. Copeland är medveten om att hans program för en del "låter som sådan där visualisering som de håller på med i meditation och metafysisk verksamhet."
Detta förklarar han så att djävulen apat efter det han och andra kristna gör. "New Age försöker göra det här och de når vissa resultat genom det, eftersom det är en andlig lag."

Samma koppling och resonemang finner vi hos Yonggi Cho, som är ledare för världens största församling i Sëol, Sydkorea, med 700 000 medlemmar. Han talar om en "fjärde dimension" inom vilken man kan manipulera den verklighet som vi ser omkring oss.

Detta praktiseras bland buddhister och yoga-anhängare, och Gud skall ha sagt till Cho att dessa, till skillnad från kristna, åstadkommer mirakler eftersom de bättre utvecklat sina fjärde dimensions-krafter.

En buddhistsekt som kallas Soka Gakkai och har elva miljoner anhängare har genom sina talanger i den fjärde dimensionen fått kontroll över sina kroppar och över omständigheter.

Genom att "upprepa fraser om och om igen...skapar de här människorna något" och utför underverk, säger Cho. "Men om djävulen kan göra allt detta, varför skulle inte Jesu Kristi kyrka göra det än mer?"

Yonggi Cho illustrerar hur han använder sig av den fjärde dimensionen genom att berätta om en kvinna som länge bett om en man. När han frågade henne hurudan man hon ville ha svarade hon att Gud vet det bäst. Han förklarade då att Gud inte hör vaga böner och föreslog att hon skulle skriva ner tio egenskaper, såsom nationalitet, längd, yrke m m. Och uttala dessa tio punkter varje dag. Det gjorde hon och inom kort, berättar Cho triumferande, hade hon den man hon drömt om.

Benny Hinn (som sedermera lämnat trosrörelsen, men tydligen återvänt) hörde en häxa berätta hur hon genom sina ord kunde döda fåglar, och då skall Gud ha sagt honom att han(d v s Hinn) kunde skapa liv genom sina ord, precis som djävulen kan döda med ord.
--------

Hanegraaff kommenterar med hänvisning till Matt 12:22-28 och 5 Mos 13:1-5, att övernaturliga krafter som praktiseras av anti-kristna grupper inte kan vara från Gud utan är antingen mänskliga (d v s illusioner) eller djävulska.

Förgudligandet av människan är ett annat tydligt drag bland amerikanska trosförkunnare. Så här deklarerar Kenneth Hagin:
"Människanskapades som jämlik med Gud, och hon kunde stå i Guds närhet utan något medvetande om underlägsenhet. Gud har gjort oss så lika honom själv som möjligt. Han gjorde oss i samma klass av varelser som han själv är...Människan levde på Guds område. Hon levde som Guds jämlike. Den troende kallas Kristus. Det är vilka vi är; vi är Kristus!"

Det är vanligt att trosförkunnare beskriver människans skapelse som att Gud "duplicerade" eller "reproducerade" sig själv. Sådana uttryck återkommer hos Hagin, Copeland, John Avanzini,
Morris Cerullo, Charles Capps m fl.

Forts Inlägg med info kring G 12 vision

Re: G 12 Vision

Inlägg 8 med info kring G 12 vision

Mailskribenten 2 återger igen i ens lags, som jag ser det nödvändig repris, citat av Kent Gunnarsson, Den kristna gnosticismens återkomst

- ett studium av Ulf Ekmans teologi och som är ngt som jag HaFo, kommentar längre fram:

Från Kent Gunnarsons analys av Ekman:

6.4.4. Tro och kreativ visualisering Ekman tänker sig, precis som Kenyon, att Gud har ”tro”.

Ekman menar att Gud använde sin tro när han skapade universum och människan. Gud sägs ha mediterat till dess hans hjärta var fullt av olika visioner.

Därefter ”talade” Gud ut det han såg i sitt inre. Ekman hävdar att Gud genom sin tro och sin visualisering manifesterade det osynliga i det synliga: ”Gud är en Gud fylld av tro. Han vill att vi skall ha hjärtats tro, men Han har det också själv.

Han planerade en gång universum. Han trodde på att det skulle bli till, Han planerade och mediterade till dess att hans hjärta var fullt av det. När hans hjärta var fullt så talade Han.

Vad hjärtat är fullt av, det talar munnen, och när Han talade förlöstes skapande kraft. Det Han hade sett i sitt inre, de ting Han var övertygad om fast Han inte såg dem, de tingen blev till genom kraften som förlöstes genom hans Ord. Genom hans tro blev världen till, både den synliga och den osynliga.”

Ekman tycks se, vilket också Eddy gör, tron som en storhet i sig och framförallt som något som är kännetecknande för Gud. Själva universum har alltså tillkommit genom en storhet, tro, som har Guds väsen i sig.

Tron blir alltså hos Ekman, i likhet med Trine, något med en ontologisk karaktär, det vill säga den har precis som Gud alltid existerat. Om Gud ur sig själv, genom tron, har skapat himmel och jord är det
möjligt att tolka Ekmans tänkande om skapelsen i termer av en panenteistisk emanationistisk skapelseuppfattning.

Ekmans spekulationer om Adams natur och väsen innan syndafallet förefaller vara utformade för att ytterligare legitimera tanken att den troende har samma trosmöjligheter som Gud. Genom tron har den troende samma ställning som den Adam hade innan syndafallet.

Ekman menar i linje med Kenyon att Adams ande dog i syndafallet och följaktligen har alla människor efter fallet ”döda andar”. Jesus dog Adams ”andliga död” och uppstod sedan från den. Detta innebär för människans del, enligt Ekman, att hon genom Jesu andliga död får tillbaka en ”levande ande”. En
levande ande i samma bemärkelse som den Adam ägde innan syndafallet.

Ekman tänker sig att den troende kan umgås med Gud på samma sätt ”i anden” som Adam hade gjort innan syndafallet:

”Tro är Guds tro, inte mänsklig utan övernaturlig tro. Den är en del av Guds väsen och kallas för hjärtats tro. Den tron tar Han från sig själv och tilldelar var och en dvs varje troende.”402

”När Gud skapade Adam så ville han att Adam skulle råda, dominera, erövra och förvalta skapelsen
… Nu när Han har skapat din invärtes människa i hans avbild … så vill han att den skall råda, dominera, erövra och förvalta.” Genom ”tron” sker så i Ekmans teologiska tänkande ett naturbyte för den troende.

Människan återvänder så att säga till en position och ett ursprung där hon var en ande, en levande ande, och som i egenskap av detta kunde umgås med Gud. När Ekman i citatet ovan talar om att råda menar han att den troende människan återfått Adams ställning som gud över världen. Det är i denna bemärkelse som människans skall råda.

Slut citat

HaFo kommentar:

Läs igenom alla ”Häften” på min hemsida och även under ”inlägg” och ”undervisning”, så ska Du finna hur vilset ute och hur väl bemött, som trosförkunnelsens falska lärosystem återgivet ovan, faktiskt är, som återges ovan och som G 12 är en förlängd arm av!!

Forts Inlägg med info kring G 12 vision

Re: G 12 Vision

Inlägg 9 med info kring G 12 vision

Mailskribenten 2 fortsätter:

Jag hittade till en sida som verkar ha specialiserat sig på G12 kulten

http://www.g12cult.com/

Jag vet inte hur seriöst detta sammanhang är ännu men det finns i varje fall massor , massor av info

Jag ska se om jag hittar någon specifik info om just César Castellanos teologi

Här har jag översatt ett klipp

En "vision" för 21st Century César Castellanos garanterar sin cell visionen kommer att revolutionera kyrkan i vår tid:

Vi har gått in i ett nytt årtusende och kyrkan måste fortsätta att uppfylla missionsbefallningen med större iver.

Skörden i detta århundrade kommer att bli så stora att bara de kyrkor som antar cellulära visionen kommer att skörda sina fördelar. Det finns inget alternativ. Den cellulära Kyrkan är tjugoförsta århundradet Church.

Castellanos varnar också för att pastorer som inte accepterar hans "cellulära vision" inte uppfylla missionsbefallningen: Varje ledare måste veta att det är ett fönster av nåd som vi skall utföra missionsbefallningen.

Slut citat

Mailskribenten 2 fortsätter:

Enligt de uppgifter som jag nu hittat så verkar inte Yonggi Cho ha eller ha haft dess mera inflytande på Castellanos framgång , så det finns tydligen mycket motstridiga meningar om detta med Castellanos koppling till Yonggi Chos verksamhet

En slutsats man i alla fall kan dra är att Castellano och Yonggi Cho är "samma andes barn"

Översatt Wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/David_Yonggi_Cho

Tron på den fjärde dimensionen

"Och Gud talade till mitt hjärta," Son, som den andra dimensionen omfattar och styr den första dimensionen och den tredje dimensionen omfattar och styr den andra dimensionen, så den fjärde dimensionen omfattar och styr den tredje dimensionen, som producerar en skapelse av ordning och skönhet. Anden är den fjärde dimensionen.

Varje människa är en andlig varelse och en fysisk varelse. de har den fjärde dimensionen, liksom den tredje dimensionen i sina hjärtan. "Så män, genom att undersöka deras andliga sfär av den fjärde dimensionen genom utveckling av koncentrerad visioner och drömmar i deras fantasi kan grubbla över och inkubera den tredje dimensionen, påverka och förändra det.

Detta är vad den Helige Ande lärde mig. "- Cho, den fjärde dimensionen 1979: P 40

Slut citat

Mailskribenten 2 fortsätter:

Jämför detta med César Castellanos:

"while vacationing on the Atlantic coast, Castellanos heard the Lord command him to “Dream of a very big church because dreams are the language of My spirit!”

That day, God promised that “The church that you will shepherd will be as numerous as the stars in the sky and the sand on the seashore. It will be so big that it will be countless.”2

(According to Castellanos, “The Bible says that we were created in His image and likeness,” thus “we are capable of dreaming and planning our future just as God does.”

Slut citat

Mailskribenten 2 fortsätter:

Detta är alltså "plattformen" , "the Lord command him to “Dream of a very big church because dreams are the language of My spirit!” Drömma fram , eller om man så vill kalla det , visualisera fram. Släktskapet med Yonggi Chos läror är alldeles tydligt.

(HaFo kommentar:

Vad båda framför är ju ett eko av trosförkunnelsens troslära. Se på min hemsida:

http://hem.spray.se/harry.forsgren/NewAge.htm )

Mailskribenten 2 fortsätter:

Men det är först 1991 som det verkligen börjar att "explodera" när Castellano blir bönhörd och lär sig “the extraordinary revelation of the Principle of Twelve.”

"In 1991, his prayer was answered when he received “the extraordinary revelation of the Principle of Twelve.” He explains that “God removed the veil from my mind and I received the model that is now revolutionizing church growth. God validated the model by reminding me [of] the way Jesus had worked with His twelve disciples"

Slut citat

Man behöver nog inte sväva i tvivelsmål vilket slags "Lord" som lärt Castellano att , “Dream of a very big church because dreams are the language of My spirit!” Eller vem som uppenbarat “the extraordinary revelation of the Principle of Twelve"

Forts Inlägg med info kring G 12 vision

Re: G 12 Vision

Inlägg 10 med info kring G 12 vision

Mailskribenten 2 fortsätter:

Om Castellano in 1982, he resigned as pastor of a small, struggling church in his native Colombia after he grew weary of losing his members and having to “chase after the people begging them,
‘Don’t leave, you are needed and you are important to us.’
------------

Four months later, while vacationing on the Atlantic coast, Castellanos heard the Lord command him to “Dream of a very big church because dreams are the language of My spirit!”

That day, God promised that “The church that you will shepherd will be as numerous as the stars in the sky and the sand on the seashore. It will be so big that it will be countless.”2 (According to Castellanos,

“The Bible says that we were created in His image and likeness,” thus “we are capable of dreaming and planning our future just as God does.”

The official G12 web site claims that “This revelation cut Church History in Colombia in half and also in the rest of the world.”

Emboldened by his seaside revelation, on March 19, 1983 Castellanos founded a new church —
the Misión Carismática Internacional (MCI) — with just eight people in his living room. In time,
Castellanos saw the congregation mushroom to 3,000 members — yet he still longed to see it grow.

In 1986, Castellanos traveled to the megachurch of pastor David Yonggi Cho in Seoul, Korea in
hopes of implementing a successful cell-church strategy in Bogotá. But even using Cho’s techniques,
after five years the Misión Carismática had only 70 cell groups — far fewer than Castellanos desired.

Slut citat

Mera klipp

So he resolved to call upon God again to learn how to accelerate his church’s growth. In 1991,
his prayer was answered when he received “the extraordinary revelation of the Principle of Twelve.”
He explains that “God removed the veil from my mind and I received the model that is now revolutionizing church growth. God validated the model by reminding me [of] the way Jesus had worked with His twelve disciples.”

There’s no question the methods Castellanos uses produce results. According to the Wall Street Journal, the membership of his Bogotá-based congregation has “increased exponentially and has now reached around 300,000 meeting at various satellite churches” throughout Colombia.

In fact, the Misión Carismática claims “50,000 cell groups in Bogotá alone”7 and is considered one of
the ten largest churches in the world

Slut citat

http://www.midwestoutreach.org/Pdf%20Journals/2007/spring_2007.pdf

At first glance, the G12 story both amazes and inspires:

The disheartened former pastor of a tiny congregation in South America receives a miraculous call
from God to evangelize and disciple the world. In the years that follow, ministries based on
his model sprout on five continents as churches large and small adopt the “cellular vision” of
multiplication through the “government of 12.”

To the masses being swept up in its momentum, the
movement appears divinely ordained — and virtually unstoppable.

But to fully appreciate the impact of G12, consider this: For over six years we have received cries
for help from pastors and Christian laypeople across Latin America who have paid dearly for their
churches’ adoption of the G12 model. Some have had their faith ruined or thrown into confusion;

others have suffered psychological damage. Churches and families have been torn asunder,
and entire denominations have been thrown into upheaval.

The “Vision” Begins

The father of G12, César Castellanos, claims that the movement sprang from a series of
amazing revelations he received directly from God. As he explains it, in 1982, he resigned as pastor
of a small, struggling church in his native Colombia after he grew weary of losing his members and having to “chase after the people begging them, ‘Don’t leave, you are needed and you are important to us.’ …

I said, ‘Lord is this what you called me for, to beg people to come back to You? I don’t want this!
If this is what shepherding is then this is not what I want.’” He resolved not to return to the pastorate
until God “confirmed the more specific purpose of my call.”

Four months later, while vacationing on the Atlantic coast, Castellanos heard the Lord command him
to “Dream of a very big church because dreams are the language of My spirit!” That day, God promised that “The church that you will shepherd will be as numerous as the stars in the sky and the sand on the seashore.

It will be so big that it will be countless.” (According to Castellanos, “The Bible says that we were created in His image and likeness,” thus “we are capable of dreaming and planning our future just as God does.”)

(HaFo kommentar:

Här återfinner vi så direkt ovan, trosförkunnelsens ”vi är gudar – lära”!!)

Mailskribenten 2 fortsätter:

The official G12 web site claims that “This revelation cut Church History in Colombia in half and also in the rest of the world.”

Emboldened by his seaside revelation, on March 19, 1983 Castellanos founded a new church —
the Misión Carismática Internacional (MCI) — with just eight people in his living room. In time,
Castellanos saw the congregation mushroom to 3,000 members — yet hestill longed to see it grow.

In 1986, Castellanos traveled to the megachurch of pastor David Yonggi Cho in Seoul, Korea in
hopes of implementing a successful cell-church strategy in Bogotá. But even using Cho’s techniques,
after five years the Misión Carismática had only 70 cell groups — far fewer than Castellanos desired.

So he resolved to call upon God again to learn how to accelerate his church’s growth. In 1991,
his prayer was answered when he received “the extraordinary revelation of the Principle of Twelve.”

He explains that “God removed the veil from my mind and I received themodel that is now revolutionizing church growth. God validated the model by reminding me [of] the way Jesus had worked with His twelve disciples.”

There’s no question the methods Castellanos uses produce results. According to the Wall Street Journal, the membership of his Bogotá-based congregation has “increased exponentially and has now reached around 300,000 meeting at various satellite churches” throughout Colombia. In fact, the Misión Carismática claims “50,000 cell groups in Bogotá alone”7 and is considered one of
the ten largest churches in the world.

Together with his wife, “Pastora” Claudia, Castellanos vigorously promotes his G12 vision across the Americas, Europe, Africa, and Asia in a dozen or more languages. (As of July 2006, more than 380 churches in North America had registered to use the G12 system.)
----------

A “Vision” for the 21st Century

César Castellanos guarantees his cell vision will revolutionize the church in our time:

We have entered a new millennium and the Church must continue fulfilling the Great Commission with greater zeal.

The harvest in this century will be so great that only those churches that adopt the cellular vision will reap its benefits. There is no alternative. The cellular church is the Twenty-first Century Church.

Castellanos also warns that pastors who do not accept his “cellular vision” are not fulfilling the Great Commission:

Every leader must know that there is a window of grace in which we must carry out the Great Commission.

This task is possible through the cellular vision. It can be said that a pastor who does not embrace cellular growth is stunting the spread of the gospel. To be able to move according to the demands of the 21st century, every pastor must change his traditional way of thinking and enter into the cellular vision; if a pastor changes, the miracle is already done, because this way he can influence his entire community.

(HaFo kommentar:

Detta ovan är så manipulativt formulerat och med ett ”maktspråk”, som vill likrikta alla, som vill vara andliga ledare, till att ”bara köpa G 12”, och som om de vill vara andliga ledare i denna tid som för denna tid sprider evangeliet. Så vilset, så vem vill vara med på den andliga arenan idag, som inte samtidigt tar avstånd från förförelsen!?)

Forts Inlägg med info kring G 12 vision
-----------

Inlägg 12 med info kring G 12 vision

Mailskribenten 2 fortsätter återge vad G 12 förmedlar:

Implementing G12 can bring drastic changes, virtually wiping out existing church structures and programs.

Still, Castellanos virtually guarantees that any church that abandons its traditional approach and fully
adopts the G12 vision will grow, declaring: “The model of twelve is a very jealous one; either you take it in its entirety, or you don’t; there is no middle ground.”

God, he says, has revealed that only his “cellular structure” can accommodate the multitudes who will be saved:

We have received the Word in the sense that in the coming years there will be people hungry
to receive the message of salvation; millions and millions will run through the streets demonstrating
their desire to know of Christ, and the only structure that can permit [us] to be
prepared for this is the cellular structure.

(HaFo kommentar:

Här ges en slags summering av alla Branhams efterföljande läror till Latter Rain om en stor väckelse i ändtiden. Men vad Bibeln talar om (som i de falska sammanhangen som ska förbereda människors sinnen och hjärtan för en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias och falsk världsfrälsare, betecknas som ”ändtidens väckelse”), är det avfall som under andligt sken och andlig verksamhet, förbereder detta skeende.)

Mailskribenten 2 fortsätter:

Castellanos underscores the special role he plays in the history of Christianity. For example, in his book Dream and You Will Win the World, he reproduces portions of a 1997 prophecy given to him through latter-day “apostles” Bill Hamon and Cindy Jacobs:

And the Lord says, ‘Son, I have sent you for the healing of the United States. My son, I could have found someone else, but I am asking you to do this. Only you! … I anoint you as I did Joseph when I sent him to Egypt to heal the nation.

From now on you will talk with apostolic authority and fresh anointing. Nations will rise
and collapse with the prophetic word that will come out of your mouth.

Slut citat

(HaFo kommentar:

Jag skulle vilja beteckna vad som här återges för att vara ett slags andligt storhetsvansinne kring vad G 12 går ut på och lär.

Detta även i tro och praktiserande. Ungefär vad som flera influerade av trosförkunnelsen hamnar i med en undervisning från Ekman, att du är i din egen ande, din egentliga personlighet, skapad till likhet med Gud (= vi är gudar – läran”)!!
---------------------

En mailskribent 3 säger:

Vad ska man säga om G12 ? Egentligen inget nytt, endast en ny förpackning av trosrörelse-“liturgin” och med inriktning att erövra världen. Den utlovade STORA väckelsen uteblev, så då måste man ta till nya grepp. Men å-andra sidan får man sätta in G12 med fler företeelser i ett större sammanhang, avfallets tid.

Hafo kommentar:

Precis! G12 är bara ett led i den förberedelse av människors sinnen och hjärtan till att hälsa en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias och falsk världsfrälsare välkommen på den andliga och politiska arenan!

De som har fakta att ge kring vad G12 står för och lär, eller som har uppgifter hur människor blivit skadade i dessa sammanhang, som drabbats av denna förförelse eller eljest har synpunkter, att ge kring vad som här återgivits under detta ämne, är välkommen att göra det!

HaFo
---------

Re: G 12 Vision

Som av en händelse, [med anledning av infon kring, att Södermalmskyrkan idag företräder och förmedlar G 12 Vision efter Cesar Castellanos (Högaktad av Hinn)
Och därmed Södermalmskyrkans koppling till Kingdom dominion och därmed kopplingen till Branham bakåt och kopplingen framåt via trosförkunnelsen, Latter Rain, The last Sons of God, Joels arme, Toronto - välsignelsen, Pensacola - väckelsen och personer som bl.a Hinn, Brown Clarke, Hill etc.etc. fram till idag Bentley och Florida - väckelsen.

Alltså ngt som är samlat kring "samma andas avfallets barn", som ska förbereda människors sinnen och hjärtan för en annan, en istället för, en falsk Messias, en falsk världsfrälsare.],

Så råkade jag få se en dokumentär i TV (För Guds skull) från mitten av 80 – talet om Södermalmskyrkan. (Det går i repris Lördagkväll 22/7 00.00 – 01.30 på kunskapskanalen, för den som har möjlighet att ta del av det).

Redan här visar det sig då, att Södermalmskyrkan under inflytande av Ulf Ekman, Karl – Gustav Severin, Barbro Erling (många har talat positivt om henne, men här framgår fullt uppenbart, att hon är av ”samma vilsna andas barn”, som andra vilsna förförare som förmedlar trosförkunnelsen!!), Bror Spetz m. fl., redan då var ”Way out of line” och förmedlade villfarelse, falsk lära och falsk ande.

Det som är så skrämmande är, att det allt sker under beteckningen ”i Jesu namn” och att det säges vara Guds Ande som verkar, med ett vokabulär, som låter så bestickande riktigt ur kristet perspektiv. Men det kusliga är, att det samtidigt är villfarelse och antikrists ande som förmedlas.

Jag blir alldeles bestört och nästan uppgiven, när jag tar del av hur skaror av människor här blir lurade och förförda, och det ”i Jesu namn”!! Lurade av ”under och tecken som ska bedra jämväl de utvalda”, så att de tror att de är på Guds väg, medan de egentligen börjar följa fiendens ande och kalla det för att följa Gud!!

Hur ska man då kunna stå emot fiendens list, när en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias och falsk världsfrälsare framträder, när man redan nu bejakat detta bedrägeri på den andliga arenan idag!?

Jag blir alldeles bestört och nästan uppgiven, när jag här ser hur fienden är den som utnyttjade Sovjets ”öppning” och uppslukar dem, med sina falska tjänare, dessa nästan naiva törstande människor och fångar dem i villfarelse, under sken av att det är Gud som verkar. Därtill påhejad av en avfallen kristenhet, som inte tycks se, vad som egentligen händer i det som synes ske.

Var är alla pastorer i Pingst. Som för länge sedan borde ha tagit avstånd från Södermalmkyrkans vilsenhet. Var är alla pastorer i Pingst. Som för länge sedan borde ha tagit avstånd från trosförkunnelsen, katolicismen etc. etc. ?? Jag känner mig så lurad och duperad av den Pingst. Som jag kom att bli involverad i. Det känns för tragiskt att inse, att denna rörelse idag utgör en förberedelse av människors sinnen och hjärtan för det avfall som Bibeln tecknar ska ske.

Det avfall som vi nu står inför som ska förbereda det falska plagiatet av Kristus går inte att stoppa. Men vi kan stå upp, som enskilda sanna kristna och peka på förförelsen i tiden och sanningen kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod på korset) och kanske rädda någon eller några från att dras med i ändtidens avfall.

Jag har nu bara en enda bön:

Hjälp mig att inte bli till hinders för människor, som verkligen längtar efter sanning, kärlek och frid med Gud. Hjälp mig att med rätt uppsåt och motiv, peka på förförelse i tiden. Hjälp mig att på rätt sätt Jesus, peka på vem Du ÄR utifrån Skriften och på ett rätt sätt peka på betydelsen av vad Du utförde på korset. Hjälp mig att skriva och förmedla, vad Du vill att jag ska skriva och förmedla och det på ett sätt som kan bli till välsignelse.

Hjälp mig att överlämna till Dig, all min otillräcklighet och allt som blir fel för mig. Hjälp mig att överlämna till Dig, all den oro som plågar mig över allt av förförelse, som idag sker på den andliga arenan.

I hjälplöshet!

HaFo

Re: G 12 Vision

Har via ”classe” nåtts av info från ämnet här kring G 12 och Södermalmskyrkan (Tycker Classe gjort väldigt starka inlägg i ämnet!).

Kan så bara även hålla med ”Barnaskap” som säger:
”Måste säga att trosförkunnelsen och G12 hör samman som siamesiska tvillingar, de är som Jareteg kallar dem ”samma familj”.

Det finns en frågeställning man inte kan undvika här. Mina tankar går tillbaka till de personer som for illa av undervisningen i Livets ord.”
Hafo:
Varför är människor så benägna att bejaka där människor far illa? Södermalmskyrkan var vilset ute redan på 80 – talet, när Ekman där lanserade sin karriär av trosförkunnelse. Då friskt påhejad av dess församlingsföreståndare vid den tiden: Bror Spetzs. Församlingen har tydligen inte lärt sig ngt från den tiden, utan vandrar bara vidare i nya företeelser på förvillelsens arena.
Vad som här beskrivs ovan under detta ämne, visar ju hur bedrägligt och förledande G 12 konseptet är, så man kan bara hoppas och be om, att andliga ledare, som är inbegripna i skeendet, nu tar sitt ansvar och avsäger sig och varnar för allt vad som har med G 12 och Södermalmskyrkan ( dess lanserare idag), att göra!!
Eftersom det faktiskt verkar som att "rötterna" till César Castellanos G12 ser ut att härstamma från självaste David Yonggi Chos verksamhet, så kan man nog lugnt dra den slutsatsen att det här finns inblandat med en mix av en andlighet, som nog inte alls är så "nyttig till att ha att göra med".

Citat klipp från Wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/G12_Vision

"Pastor César Castellanos developed the G12 strategy after visiting with Pastor David Yonggi Cho, who had successfully implemented a cell-group structure in the Yoido Full Gospel Church in South Korea"

Pastor César returned to his church, Misión Carismática Internacional in Bogotá, Colombia, with the revelation that he received from God while he was in South Korea that God had given him a vision which would increase the size of his church and help him to care for the growing numbers of people

Slut citat

Vidare ser det också ut som att Yonggi Cho anses som "spiritual leader för "Cesar Castellanos G-12 Founder and Leader" ( Vidare vad som gäller Yonggi Cho så verkar han ha gillat vad som hände i Brownsville Revival in Pensacola Yonggi Cho lär också ha förutsett en väckelse i Pensacola.

"According to Cho, God told him he was "going to send revival to the seaside city of Pensacola, and it will spread like a fire until all of America has been consumed by it" http://en.wikipedia.org/wiki/Brownsville_Revival

In 1993, two years before the revival began, Brownsville's pastor, John Kilpatrick, began directing his congregation to pray for revival.

Supporters of the revival would also cite prophecies by Dr. David Yonggi Cho, pastor of Yoido Full Gospel Church, as evidence that the revival was inspired by God.

According to Cho, God told him he was "going to send revival to the seaside city of Pensacola, and it will spread like a fire until all of America has been consumed by it."
---------------------

– HaFo kommentar: Och hur vilset ute ”Pensacola – väckelsen” var, är väl för de flesta konstaterat vid det här laget med facit i hand.

Cesar Castellanos som är upphovsmannen till G 12 visionen har delat in världen i 12 regioner och han har satt sig själv längst upp i pyramidens topp som en självutnämnd påve som kräver total underkastelse.

Som jag ser det, så tar han den Heliga Andes plats, Gud talar specifikt bara till och genom honom och inget får ifrågasättas, för det är lika med att ifrågasätta Gud själv och vara olydig mot Gud.

Visst du får drömma stort som Cesar och ha visioner, men det är bara giltigt, så länge det sker inom G 12 visionens snäva ramar och regler och går i synk med läran.

Att ifrågasätta något i lära eller praxis inom G 12, ses inte med blida ögon. Då är du direkt, upprorisk, självisk, rebellisk och ansatt av demoner och onda andar.

Du bemöts då inte längre av ”kärlek, förståelse eller respekt”, utan du ska snabbt tryckas ner och förväntas underordna dig visionen, pastorerna, din cellgruppsledare. Funkar inte detta, så blir det repressalier på olika sätt.

Till sist så kan det bli så att du fryses ut och får lämna församlingen ansedd som en Judas och förrädare. Du blir då av församlingen stämplad som rebell och upprorsmakare och blir betraktad som att du lider av andlig spetälska.
-----

(HaFo kommentar: Detta låter som ett eko från trosförkunnelsens lära, företrädare och framfart på 80 -talet!!)
------

Mailskribenten forstätter:

De som valt att lämna gör det med en förbannelse över sig enligt de andliga ledarna. De kommer enligt dem, att ruttna bort som avhuggna grenar.

Det har jag hört Cesar Castellanos själv säga med mina egna öron. Plus att jag läst att han har bett ut förbannelser över tidigare medlemmar och familj i hans 12, som valt att lämna.

Han vill erövra alla nationer för Kristus och säger att den sista stora världsväckelsen ska komma genom honom och G 12 Visionen.
----------

Mailskribenten fortsätter:

G i G 12 står för Goverment = Rådande ”härskande genom 12″. Cesar Castellanos har massor av utombibliska uppenbarelser och tolkningar som absolut inte får ifrågasättas för det är likhetstecken med trolldomssynd och att ifrågasätta Gud själv enligt honom, det kan ni höra själva från årets konferens från honom.

Det är stort fokus på att underordna sig sin cellgruppsledare, så att han kan få en chans att forma Jesus Karaktär i dig. Så att du kan bli fruktsam starta din egen 12 och forma andra lika Jesus.

Visst vid en första anblick, så låter det ju vettigt och bra. Men är inte detta Guds jobb trots allt? Jag tror varken cellgruppsledaren, jag eller någon annan har den förmågan, även fast vi kan få nåden att vara goda exempel och förebilder för andra och leda dem i rätt riktning.

(HaFo kommentar: Ang ”Jesu karaktär i dig”, så se Häftet Den troendes tre naturer:

http://hem.spray.se/harry.forsgren/H4Bok.htm

”Rådande, härskande”, är uttryck från den vilsna trosförkunnelsen, som man nu tydligen i G 12 här spinner vidare på)
--------
Mailskribenten fortsätter:

Flera stora trospredikanter och självutnämnda apostlar, kör enligt detta koncept och samarbetar med Cesar. Bl.a. Benny Hinn har varit på hans karneval i Bogota .

http://www.youtube.com/watch?v=FwLbYL8BC-4

(HaFo kommentar: Är Benny Hinn inblandad, som en positiv medarbetare till G12, så vet vi hur vilset ute det hela är!!)
---------

Mailskribenten fortsätter:

Bibelfokus har också ett vittnesbörd från någon som varit med på Söder och som har precis samma upplevelser som mig

http://bibelfokus.se/sodermalmskyrkan

Det är väldigt mycket fokus på pengar och givande som sker under känslomässig utpressning, du ska så att säga ingå i troslöften. Det är väl inget fel med trosoffer, men detta görs på väldigt manipulativa sätt och har ett mycket stort fokus.

Belöning och välsignelser från Gud om du ger si och så mycket, hot om himmelska straff och konsekvenser om du inte ger, du ger så att säga djävulen fritt spelrum över din familj och ekonomi om du inte ger är infon från G 12.

Med andra ord drivkraften till givandet, är inte en äkta kärlek till Guds verk, utan blir sprunget ur rädsla och dåligt samvete samt en gnutta girighet, för du vill ju kunna åtnjuta Herrens välsignelser och har du sått in, så är Han skyldigt att återgälda dig hundrafalt.

(HaFo kommentar: Åter igen ekon från trosförkunnelsens falska lärosystem!)
-----------

Återger så här nu vidare, från mailskribent 2 kring Nordisk G12 - Konferens 2011 "Kraften i en dröm"

Citat

http://konferens2011.sodermalmskyrkan.se/

Allt som Gud har gjort för människan började med en dröm.

Det är med stor glädje som vi åter igen har förmånen att inbjuda dig till en av årets stora höjdpunkter för oss i Södermalmskyrkan i Stockholm, vår Nordiska G12 konferens.

G12 är ett vinnande koncept för varje pastor som önskar se sin församling växa genom att resa upp den troendes tjänst.

Årets tema

Det profetiska ordet för 2011 års konferens är; ”Kraften i en dröm”. Allt som Gud gjort för människan började med en dröm i hans hjärta. Allt det övernaturliga som du sett ta form i din församling har även det börjat med en dröm. En dröm om att bygga Guds församling.

Vår bön är att varje deltagare som kommer ska kunna få ett vidgat perspektiv och hjärta för att kunna ta emot Guds stora dröm för sitt liv, sin familj och sin församling.

Slut citat
--------

HaFo kommentar så långt:

Vadå kraften i en dröm? Vilket flum!! Det handlar om ett ”smalnat perspektiv” på den andliga arenan om man här ”följer årets tema”. HUR KAN DET FÅ BLI SÅ ULTIMATA VILSEFÖRANDE och det UNDER ANDLIG FÖRESPEGLING!!??
--------

Mailskribenten 2 Fortsätter med den info som nått honom kring vad G 12 egentligen står för och förmedlar

Citat från

http://www.g12media.tv/en/g12/35-vad-aer-g12

Fördelar Med G12 Mötena

1.Ledaren följer visionen som pastorn har, att vara lärjungar.

2. Ledaren motiverar sina lärjungar till att växa, för att de ska kunna vara sanna Guds arbetare.

3. Alla är motiverade till att göra Visionen på ett rätt sätt.

4. Tillåter att stå nära pastorn i arbetet.

5. Skapar den rätta atmosfären hos ledaren så att denne kan visualisera tillväxtmålen tillsammans med sitt team.

6. Hjälper till att uppfylla syften.

7. Ledaren tränar upp sina ledare så att de kan ta hand om sina lärjungar.

8.Vänskapen förstärks.

9. Alla pratar samma språk.

10. Ledaren anstränger sig för att se sina lärjungar lyckas i tjänsten.

11. Förstärker tjänsten, enheten bland folket och församlingens vision.

12. Skapar den rätta atmosfären för att kunna få uppleva tillväxten, som är grundad på tilliten som man har till varandra.

Slut citat

HaFo kommentar:

Detta är ju bara ett sätt, att under andligt sken, få makt och kontroll över människor, med en falsk utlovelse om väckelse!!
-----

Mailskribenten 2 fortsätter:

Jo, att det handlar om en dröm är säkert, men vems dröm handlar det om, egentligen ?!

Mailskribentens kommentar, spring för livet gäller för dem som är inblandade i detta !

Ungefär hela "konceptet" visar på ett slags "ockult signatur ", tex punkten 5 visar mycket tydligt på den "ockulta signaturen".

Och så i med ordentligt mycket "socker i botten så går medicinen ner" ( Kom , låt oss förenas , vi vill bygga en "nätverkspyramid" vars spets räcker ända upp till , ja över , osv , osv )

Detta handlar egentligen faktiskt om en dröm , men vems dröm handlar det om ? Jo det handlar om satans hopplösa dröm om att kunna detronisera Gud.
-------

Mailskribent 2 fortsätter med att visa på att:

Visualisering + Kristen etikett = ockult nätverksbyggande och fortsätter så vidare:

Punkt 5

"Skapar den rätta atmosfären hos ledaren så att denne kan visualisera tillväxtmålen tillsammans med sitt team".

"visualisera tillväxtmål", hör inte alls hemma i Kristna kretsar!!

G12 med "Kristen visualisering" som är ett slags "bärande nav" som hela denna ockulta verksamhet förklädd i "Kristen förklädnad” snurrar på. Detta visar också på att kärnan i G12 är en "klon" av kärnan i Yonggi Chos "framgångskoncept".
-------------

(According to Castellanos, “The Bible says that we were created in His image and likeness,” thus “we are capable of dreaming and planning our future just as God does.”)

(HaFo kommentar:

Här återfinner vi så direkt ovan, trosförkunnelsens ”vi är gudar – lära”!!)
Mailskribenten 2 fortsätter återge vad G 12 förmedlar:

Implementing G12 can bring drastic changes, virtually wiping out existing church structures and programs.

Still, Castellanos virtually guarantees that any church that abandons its traditional approach and fully adopts the G12 vision will grow, declaring: “The model of twelve is a very jealous one; either you take it in its entirety, or you don’t; there is no middle ground.”

God, he says, has revealed that only his “cellular structure” can accommodate the multitudes who will be saved:

We have received the Word in the sense that in the coming years there will be people hungry
to receive the message of salvation; millions and millions will run through the streets demonstrating
their desire to know of Christ, and the only structure that can permit [us] to be
prepared for this is the cellular structure.

(HaFo kommentar:

Här ges en slags summering av alla Branhams efterföljande läror till Latter Rain om en stor väckelse i ändtiden. Men vad Bibeln talar om (som i de falska sammanhangen som ska förbereda människors sinnen och hjärtan för en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias och falsk världsfrälsare, betecknas som ”ändtidens väckelse”), är det avfall som under andligt sken och andlig verksamhet, förbereder detta skeende.)
------------

Mailskribenten 2 fortsätter:

Castellanos underscores the special role he plays in the history of Christianity. For example, in his book Dream and You Will Win the World, he reproduces portions of a 1997 prophecy given to him through latter-day “apostles” Bill Hamon and Cindy Jacobs:

And the Lord says, ‘Son, I have sent you for the healing of the United States. My son, I could have found someone else, but I am asking you to do this. Only you! … I anoint you as I did Joseph when I sent him to Egypt to heal the nation.

From now on you will talk with apostolic authority and fresh anointing. Nations will rise
and collapse with the prophetic word that will come out of your mouth.

Slut citat

(HaFo kommentar:

Jag skulle vilja beteckna vad som här återges för att vara ett slags andligt storhetsvansinne kring vad G 12 går ut på och lär.

Detta även i tro lära liv och praktiserande. Ungefär vad som flera influerade av trosförkunnelsen hamnar i med en undervisning från Ekman, att du är i din egen ande, din egentliga personlighet, skapad till likhet med Gud (= vi är gudar – läran”)!!
---------------------

En mailskribent 3 säger:

Vad ska man säga om G12 ? Egentligen inget nytt, endast en ny förpackning av trosrörelse-“liturgin” och med inriktning att erövra världen. Den utlovade STORA väckelsen uteblev, så då måste man ta till nya grepp. Men å-andra sidan får man sätta in G12 med fler företeelser i ett större sammanhang, avfallets tid.

Hafo kommentar:

Precis! G12 är bara ett led i den förberedelse av människors sinnen och hjärtan till att hälsa en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias och falsk världsfrälsare välkommen på den andliga och politiska arenan!

De som har fakta att ge kring vad G12 står för och lär, eller som har uppgifter hur människor blivit skadade i dessa sammanhang, som drabbats av denna förförelse eller eljest har synpunkter, att ge kring vad som här återgivits under detta ämne, är välkommen att göra det!
-------

Som av en händelse, [med anledning av infon kring, att Södermalmskyrkan idag företräder och förmedlar G 12 Vision efter Cesar Castellanos ( Därtill högaktad av Hinn), Och därmed Södermalmskyrkans koppling till Kingdom dominion och därmed kopplingen till Branham bakåt och kopplingen framåt via trosförkunnelsen, Latter Rain, The last Sons of God, Joels arme, Toronto - välsignelsen, Pensacola - väckelsen och personer som bl.a Hinn, Brown Clarke, Hill etc.etc. fram till idag Bentley och Florida - väckelsen.)

Alltså ngt som är samlat kring "samma andas avfallets barn", som ska förbereda människors sinnen och hjärtan för en annan, en istället för, en falsk Messias, en falsk världsfrälsare.],

Så råkade jag få se en dokumentär i TV (För Guds skull) från mitten av 80 – talet om Södermalmskyrkan. (Det går i repris Lördagkväll 22/7 00.00 – 01.30 på kunskapskanalen, för den som har möjlighet att ta del av det – det går alltid att ta del av återigen via nätet!!).

Redan här visar det sig då, att Södermalmskyrkan under inflytande av Ulf Ekman, Karl – Gustav Severin, Barbro Erling (många har talat positivt om henne, men här framgår fullt uppenbart, att hon är av ”samma vilsna andas barn”, som andra vilsna förförare som förmedlar trosförkunnelsen!!), Bror Spetz m. fl., redan då var ”Way out of line” och förmedlade villfarelse, falsk lära och falsk ande.

Det som är så skrämmande är, att det allt sker under beteckningen ”i Jesu namn” och att det säges vara Guds Ande som verkar, med ett vokabulär, som låter så bestickande riktigt ur kristet perspektiv. Men det kusliga är, att det samtidigt är villfarelse och antikrists ande som förmedlas.

Jag blir alldeles bestört och nästan uppgiven, när jag tar del av hur skaror av människor här blir lurade och förförda, och det ”i Jesu namn”!! Lurade av ”under och tecken som ska bedra jämväl de utvalda”, så att de tror att de är på Guds väg, medan de egentligen börjar följa fiendens ande och kalla det för att följa Gud!!

Hur ska man då kunna stå emot fiendens list, när en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias och falsk världsfrälsare framträder, när man redan nu bejakat detta bedrägeri på den andliga arenan idag!?

Jag blir alldeles bestört och nästan uppgiven, när jag här ser hur fienden är den som utnyttjade Sovjets ”öppning” och uppslukar dem, med sina falska tjänare, dessa nästan naiva törstande människor och fångar dem i villfarelse, under sken av att det är Gud som verkar. Därtill påhejad av en avfallen kristenhet, som inte tycks se, vad som egentligen händer i det som synes ske.

Var är alla pastorer i Pingst. Som för länge sedan borde ha tagit avstånd från Södermalmkyrkans vilsenhet. Var är alla pastorer i Pingst. Som för länge sedan borde ha tagit avstånd från trosförkunnelsen, katolicismen etc. etc. ?? Jag känner mig så lurad och duperad av den Pingst. Som jag kom att bli involverad i. Det känns för tragiskt att inse, att denna rörelse idag utgör en förberedelse av människors sinnen och hjärtan för det avfall som Bibeln tecknar ska ske.

Det avfall som vi nu står inför som ska förbereda det falska plagiatet av Kristus går inte att stoppa. Men vi kan stå upp, som enskilda sanna kristna och peka på förförelsen i tiden och sanningen kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod på korset) och kanske rädda någon eller några från att dras med i ändtidens avfall.

Jag har nu bara en enda bön:

Hjälp mig att inte bli till hinders för människor, som verkligen längtar efter sanning, kärlek och frid med Gud. Hjälp mig att med rätt uppsåt och motiv, peka på förförelse i tiden. Hjälp mig att på rätt sätt Jesus, peka på vem Du ÄR utifrån Skriften och på ett rätt sätt peka på betydelsen av vad Du utförde på korset. Hjälp mig att skriva och förmedla, vad Du vill att jag ska skriva och förmedla och det på ett sätt som kan bli till välsignelse.

Hjälp mig att överlämna till Dig, all min otillräcklighet och allt som blir fel för mig. Hjälp mig att överlämna till Dig, all den oro som plågar mig över allt av förförelse, som idag sker på den andliga arenan.

I hjälplöshet!
-----

Det är sannerligen inte lätt att "ha rätt attityd", när man i upprördhet upptäcker, att man blivit lurad och manipulerad och det av "kristna ledare", som man sett upp till och indoktrinerats till att inte ifrågasätta. (Ekman, Pethrus, Halldorf, Stinissen, Hedin, Spetz etc. etc.)
Här gäller det att "liksom bli nollställd" och försöka finna en väg, till att på bästa sätt, förmedla sin erfarenhet och detta helst i sak, så att det kan bli andra till hjälp, så att andra inte behöver fastna i förförelsen av JDS - läran, som många menar sig ta avstånd ifrån, utan att egentligen ha insett vad den handlar om, eller behöver fastna för övrigt i förförelsen i trosförkunnelsen och katolicismen, som dagens andliga ledare tydligen är så förblindade inför.
----------
Vad jag här har försökt bidra med, återfinns främst under "Häften", "Undervisning", "artiklar" och "inlägg" på hemsidan.

http://hem.spray.se/harry.forsgren/

Den som vill bemöta innehållet där i sak, är välkommen att göra det och jag ska verkligen lyssna till det. Och den andlig ledare, som inte är mäktig att bemöta detta innehåll i sak, utmanar jag till att verkligen då fråga sig,

om denne verkligen är en andlig ledare och vad det egentligen då är som man håller på med, när man vill framstå som en andlig ledare!???
----------
Vi står snart inför framträdandet av den, som ska ordna upp oron på den ekonomiska arenan.

Vi står inför framträdandet av den som ska ordna frid och fred på alla områden, såväl andliga som politiska.

Detta även mellan Judar och Araber. Detta förberett genom ett avfall, såväl inom församlingen, som inom en av kristen avfällighet förmedlad avfällighet inom "Kristna Messianer" och därmed även falsk väckelse bland det Judiska folket.

Vaka själ och bed och håll alla i hatten, inför den förförelse som vi nu har framför oss! Släpp aldrig taget om att Jesus är, Gud själv kommen i kroppslig gestalt!

Släpp aldrig taget om betydelsen av det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) KROPP OCH BLOD PÅ KORSET"!!

HaFo

Re: G 12 Vision

Fick ett mail som kommenterade ”Classes” tidigare inlägg kring G12. Jag återger det och ger så en del egna kommentarer därtill:

Från mailet:

Mycket tragiskt att läsa Classes beskrivning av Södermalmskyrkan. Jag tror inte att dom någonsin kommer att be dig Classe om ursäkt. Du har lidit oerhörd skada, vänd dom ryggen, dra ut från dem, ha ingenting med dem att göra.

Gå ur den församlingen, tveka inte, dom är ju hur vilsna som helst. Classe: Jag hoppas Du kan hitta andra kristna vänner Du kan Dela din tro med.

Wilkersson igen/

I boken Synen skrev han att guldet skulle bli värdelöst. Jag läste i veckan att guldet nått en högsta notering. Ja Wilkersson har hur mycket fel som helst.
-------

HaFo kommentar:

Ja, att dagens Södermalmskyrka tydligen fortfarande lever kvar i trosförkunnelsens 80 – tal och dessutom framåt till idag även framåt kring Södermalmskyrkans lansering av G 12 och ”Cesar Castellanos hemtillverkade skörde tröska som trasar sönder människor och församlingar på löpande band jorden runt”.

Och därmed är Ngt som förmedlar samma villfarelsens andemakt, som alla företeelser efter Branham, som Latter Rain, Joels arme, the last Sons of God, Apostlarörelsen, Profetrörelsen etc. etc. fram via Wimber, Brown, Hill, Toronto Blessings, Pensacola – väckelsen till Bentley och Floridaväckelsen.

Detta bejakas idag av de flesta kristna ledare som Ekman, Pingts ledarskap, Aborelius och KK, som alltmer börjar omspänna och bejakas av en avfallen kristenhet.

Det är då när jag ser detta avfall och förberedelse av en annan, en i stället för Kristus, en falsk Messias, en falsk världsfrälsare, som under namn att det är Guds Ande som verkar, medan det egentligen är antikrists andes verksamhet som människor bejakar, som jag då reser frågan, vad är det egentligen som vi håller på med!

Jag blir då speciellt bedrövad, när människor och andliga ledare, menar sig ta avstånd ifrån JDS, utan att ens ha förstått vad JDS handlar om (och detta som ”andliga ledare”), utan faktiskt i nästa sekund, så bejakar man den läran, bara en annorlunda väg, tex. Via trosförkunnelsen och katolicismen!!

Det känns ibland, som att människor, som bara ett tidsfördriv, skriver på andliga bloggar. Eller som att församlingar och andliga ledare
pliktskyldigast ”sköter verksamheten”.

Men det är så mycket viktigare än så. Det handlar om liv eller död inför evigheten för människor, så ta det därför inte för lätt eller självsäkert.

Vi bör därför pröva motiv och motivering för varför vi skriver och varför på det sätt som vi gör, eller varför vi står bakom en viss andlig verklsamhet! DET HANDLAR OM DÖD ELLER LIV FÖR MÄNNISKOR. Uttryckte jag mig nu, så att det blev begripbart, utan att fördenskull ”hacka ner på ngn”??

Sluta aldrig människor att bejaka vem Jesus ÄR: Gud själv kommen i kroppslig gestalt (förnekat av Messianska föreningen).

Sluta aldrig bejaka betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset (förvanskat av katolicismen och trosförkunnelsen i en konsekvens av dess läror)
-----

Att Wilkersson faktiskt var vilset ute som en falsk profet och falsk lärare är sannerligen en ”svårsmält potatis” (även för mig), men ändå ngt som med facit i hand blir alltmer uppenbart!!

Det är bara att hoppas att ”hans fans” för sin egen skull, blir varse att de tagit miste, när de lanserat Wilkersson, som lärare och profet!!

Han talar om ett ”Latter Rain” en ändtidsväckelse, utifrån en Bibeltext, som inte alls har med församlingen i ändtiden att göra!! (se under ämnen på Min Åsikt och inlägg kring Wilkersson vad han egentligen förmedlade och stod för!!)

HaFo

Re: G 12 Vision

Återger ett inlägg som, jag just gjort på Aletheia blogg med anledning av detta ämne:

Är impad över den klarsyn som både Per å Classe här förmedlar kring förförelsen i Södemalmskyrkan kring G12, dess företrädare och förmedlare.

Classe säger (läs gärna hela inlägget från honom igen på

http://aletheia.se/2011/05/23/g12-visionen-tog-dod-pa-min-f-d-hemforsamling/#comment203381 ):

Här en liten viktig del av inlägget:

”Snacka om självisk lära??? Håller inte du med mig då kan jag gå och le dig rakt upp i ansiktet samtidigt som jag näpser djävulen i dig med Jesu blod för att du ska ändra dina ärliga åsikter, funkar verkligen Guds Blod så och är det ett Bibliskt förfarande???

Detta funkar också tydligen när man vill ha en pojk eller flickvän som tycks intresserad av någon annan, en skvätt av Jesu Blod och drömpartner är din???

Han frågar också hur många som vill ha och ta emot Jesu Blod???

Personligen så vill jag endast ha och ta emot Honom som utgöt det för mig och kraften i Hans Blod kommer på köpet!!!!

Jag vill inte bara ha en relation till Jesu Blod, jag vill ha en levande relation med Honom själv.

----

HaFo kommentar:

Att så förvanska betydelsen av Kristi blod som tydligen här sker i G12, är väl närmast att betrakta som att trampa Kristi blod under sina fötter!!

Offret av Kristi blod är ingen slags magisk formel, för att jag ska styra och bestämma och ta kontroll över människor och situationer.

Detta är lika vilset, som när trosförkunnelsen talar om att med tankar tro och bekännelse och därför att man ”är skapad till likhet med Gud i sin egen andre”, ta kontroll över människor och situationer.

Här hamnar man direkt vid sådan utövning in på det ockulta området, med onda andars spel och lurendrejeri.

Betydelsen i offret av Kristi blod ligger i att Han är fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt, där Han i sin person, Kristi person försonar och förenar Gud och människa och därmed bär fram ett RENT offer av Kristi persons kropp och blod.

Detta har inget magisk eller har en annan funktion, än att Gud därmed är tillfreds och inte för Kristi skull tillräknar människan, utan förlåter henne, hennes synder, och av nåd för Kristi skull, tillräknar henne Kristi, hennes ställföreträdares syndfria rättfärdighet.

Kristi blodsoffer är alltså ngt som verkar oss till godo inför Gud, som ”ett försoningsmedel” och inte ngt som vi kan själva använda oss av, som en slags maktfaktor och inflytande för att få som vi vill.

Sådana tankar är så vilset ute så man kan inte tro att det är sant, att det tydligen idag bl.a är vad som förmedlas på den andliga arenan som kristet.

”Kristi Guds Sons blod renar från all synd”, inför Gud av nåd för Kristi skull. Det är kristi blods funktion och inte alls vad som tydligen förvanskas i spåren av Södermalmskyrkans verksamhet förmedlandes G12!!
——-

Naturligtvis dyker då följande ytliga förvillande röster upp som säger:

”I stället för att kritisera vad andra församlingar gör, låt oss fokusera på vad Gud vill att vi ska göra. Det står tydligt i Matt 28: 19-20, att vi ska gå ut och göra människor till lärjungar.”

HaFo kommentar:

Att avslöja falsarier på den andliga arenan är inte att kritisera, utan ngt som skriften uppmanar oss att göra.

Att ”göra människor till lärjungar”, till ett falskt evangelium, en annan Jesus inspirerad av en falsk ande, under sken av att det är evangeliet som man presenterar, är inget annat än förförelse på hög nivå, som omnämnes av Jesus, som att det vore bättre att en kvarnsten vore hängd om deras hals!

”Var och en ska för sig själv göra räkenskap inför Gud”. Så bejaka å försvara Din egen nacke ärligt och uppriktigt!!

----

Håller helt med Classe:

Jag vill inte bara ha en relation till Jesu Blod, jag vill ha en levande relation med Honom själv.

HaFo:

Right on!!! Det är Jesu person som allt handlar om, vem Han ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt.

Honom kan vi få relation med genom att hjälplöst förtrösta till offret av Kristi persons (Gud och människa förenade/försonade) kropp och blod på korset för vår synd!!

------

HaFo

Re: G 12 Vision

Återger ett inlägg som jag just gjort på Aletheia blogg med anledning av detta ämne:

Barnaskap säger:

"Ja, möter man Jesus på t ex detta sätt?

http://www.youtube.com/watch?v=Mipon05dGks

Ska man vara glad över ett sådant möte?

Om vi nu inte ska granska eller säga ett knyst om olika verksamheter som använder Jesu namn, ja då får vi väl önska våra bröder och systrar i Jehovas vittnen ett stort lycka till!"

Hafo - kommentar:

Denna länk visar ju på ett övertygande sätt, på hur vilset ute Ekman och LO var på 80 - talet. Ett spektakel fyllt av förföriska demoniska makter under kristen täckmantel!

Dock låter sig människor åter igen senare bedras av Ekman, när han låtsas som att detta aldrig försigåtts på LO.

Han körde i början fullt ut, tillsammans med sin svärfar Sten Nilsson Kenyons , Hagins, Copelands och Hins JDS - lära och "Vi är gudarlära":

http://hem.spray.se/harry.forsgren/HBok.htm#citat

Sen så menar han sig ta avstånd från JDS och det med att ta avstånd från att Jesus blev ett med satans natur och plågad i *******t.

Men håller likväl fast vid vad JDS egentligen innebär, att Fadern och Sonen och att Gud och människa skildes åt i Kristi person på korset = andlig död (JDS).

Går det att bli mer dubbel och manipulerande!!??

Ekman avfärdade då katolicismen som villfarelse. Nu bejakar han katolicismen och dess företrädare!

Går det att bli mer dubbel och manipulerande!!??

Och ändå så efterföljer hans fans och andliga ledare, "vart vindkast", som Ekman företar sig.
------

Håller så helt med Classe i sin fundering:

Sen är den kanske viktigaste frågan i allt detta att vad är det vi ska vinna människor till och för???

Ett opersonligt religiöst förtryckande system, fullt av villoläror som kränker, skrämmer, hotar och förbannar Guds Barn eller till den Levande Jesus Kristus som sätter människor fria???

Ett Hafo svar är:

Släpp aldrig taget om vem Jesus ÄR, fullt ut Gud kommen i fullt ut människa, "Guds fullhet lekamligen" "Kristus kommen i köttet",

Släpp aldrig taget om betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod på korset!

HaFo

Re: G 12 Vision

Återger igen ett inlägg som jag just gjorde på Aletheoia blogg.
....

Jag håller med i det mesta av vad "Barnaskap" förmedlar. Och med risk för att bli tjatig, så upprepar jag dessa ord med anledning av Classes viktiga inlägg

( http://aletheia.se/2011/05/23/g12-visionen-tog-dod-pa-min-f-d-hemforsamling/#comment-203507203381 ):

HaFo:

Släpp aldrig taget om vem Jesus ÄR, fullt ut Gud kommen i fullt ut människa, ”Guds fullhet lekamligen” ”Kristus kommen i köttet”.

Släpp aldrig taget om betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod på korset.

Detta är vad sann kristen tro vilar på, som leder till evigt liv i Guds gemenskap . Men detta är samtidigt ngt som förvanskas bl.a i katolicismen, trosförkunnelsen och andra förvillande företeelser idag på den andliga arenan, som t.ex. G12, vidare förmedlat bl.a. via Södermalmskyrkan.

Förförelse verkar idag vara ngt, som andliga ledare
dock idag bejakar och förmedlar vidare. Hur andliga ledare nu kan bli så vilsna!!??

Och dock, blev de inte så vilsna så skulle aldrig förberedelsen i människors sinnen och hjärtan, till att välkomna en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias och falsk världsfrälsare kunna ske!!!

Jag tror att vi väldigt nära i tiden står inför detta skeende, då när en falksk världsfrälsare, ska ordna upp all oro på den ekonomiska arenan, detta såväl som på den politiska arenan, detta såväl som på den religiösa arenan och även i mellanöstern, med fred, frid och samförstånd över alla gränser och företeelser.

Vem kan förneka ngt så genialt och till synes välmenande!?

Ja, enbart de sanna kristna, som inte låter sig förföras av detta förförelseskeende från fienden, innan den sanne Kristus kommer tillbaka.

Hur många av dem kommer att fysiskt överleva? Alla som står upp för sanningen om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod, kommer oavsett, att "andligt överleva = vara förenadde med levande Gud för evig tid, för Kristi, sin ställföreträdares skull, vid sann krísten tro på vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

HaFo

Re: G 12 Vision

Jag håller med i det mesta av vad ”Barnaskap” förmedlar. Och med risk för att bli tjatig, så upprepar jag dessa ord med anledning av Classes viktiga inlägg

( http://aletheia.se/2011/05/23/g12-visionen-tog-dod-pa-min-f-d-hemforsamling/#comment-203507203381 ):

HaFo:

Släpp aldrig taget om vem Jesus ÄR, fullt ut Gud kommen i fullt ut människa, ”Guds fullhet lekamligen” ”Kristus kommen i köttet”.

Släpp aldrig taget om betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod på korset.

Detta är vad sann kristen tro vilar på, som leder till evigt liv i Guds gemenskap . Men detta är samtidigt ngt som förvanskas bl.a i katolicismen, trosförkunnelsen och andra förvillande företeelser idag på den andliga arenan, som t.ex. G12, vidare förmedlat bl.a. via Södermalmskyrkan.

Förförelse verkar idag vara ngt, som andliga ledare
dock idag bejakar och förmedlar vidare. Hur andliga ledare nu kan bli så vilsna!!??

Och dock, blev de inte så vilsna så skulle aldrig förberedelsen i människors sinnen och hjärtan, till att välkomna en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias och falsk världsfrälsare kunna ske!!!

Jag tror att vi väldigt nära i tiden står inför detta skeende, då när en falksk världsfrälsare, ska ordna upp all oro på den ekonomiska arenan, detta såväl som på den politiska arenan, detta såväl som på den religiösa arenan och även i mellanöstern, med fred, frid och samförstånd över alla gränser och företeelser.

Vem kan förneka ngt så genialt och till synes välmenande!?

Ja, enbart de sanna kristna, som inte låter sig förföras av detta förförelseskeende från fienden, innan den sanne Kristus kommer tillbaka.

Hur många av dem kommer att fysiskt överleva? Alla som står upp för sanningen om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod, kommer oavsett, att ”andligt överleva = vara förenadde med levande Gud för evig tid, för Kristi, sin ställföreträdares skull, vid sann krísten tro på vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

HaFo

Re: G 12 Vision

Fick ett mail med anledning av mitt nedanstående inlägg. Återger delar av inlägget igen. Förmedlar så reaktionen och ger även en kommentar därtill.

------------

Delar av inlägget igen:

(Repris)



Återger ett inlägg som jag just gjort på Aletheia blogg med anledning av detta ämne (ge gärna kommentarer!):

----

Barnaskap säger:

"Ja, möter man Jesus på t ex detta sätt?

http://www.youtube.com/watch?v=Mipon05dGks

Ska man vara glad över ett sådant möte?

Om vi nu inte ska granska eller säga ett knyst om olika verksamheter som använder Jesu namn, ja då får vi väl önska våra bröder och systrar i Jehovas vittnen ett stort lycka till!"

-------

Hafo - kommentar:

Denna länk visar ju på ett övertygande sätt, på hur vilset ute Ekman och LO var på 80 - talet. Ett spektakel fyllt av förföriska demoniska makter under kristen täckmantel!

Dock låter sig människor åter igen senare bedras av Ekman, när han låtsas som att detta aldrig försiggått på LO.

Han körde som alla egentligen vet, i början fullt ut, tillsammans med sin svärfar Sten Nilsson, med Kenyons , Hagins, Copelands och Hins JDS - lära och "Vi är gudarlära":

http://hem.spray.se/harry.forsgren/HBok..htm#citat

Sen så menar han sig Ekman ta avstånd från JDS och det genom att ta avstånd från att Jesus blev ett med satans natur och plågad i *******t.

Men han håller likväl fast vid vad JDS egentligen innebär, att Fadern och Sonen och att Gud och människa skildes åt i Kristi person på korset = andlig död (JDS). Han säger sig inte förmedla ngn ”vi är gudar – lära”, samtidigt som han gör det i sin litteratur, när han hävdar att människan i pånyttfödelsen är "skapad till likhet med Gud i sin egen ande, sin egentliga personlighet."

Går det att bli mer dubbel och manipulerande!!??

Ekman avfärdade då katolicismen som villfarelse. Nu bejakar han katolicismen och dess företrädare!

Går det att bli mer dubbel och manipulerande!!??

Och ändå så efterföljer hans fans och andliga ledare, "vart vindkast", som Ekman företar sig.

-----------------

Från mailet som som nådde mig som reaktion till ovanstående:

”Hej Harry! Tack för dina som vanligt tänkvärda och sanna reflektioner, det du ser på Barnaskaps video har jag själv tagit del av 2007 - 2008 och värre en så, med 30 till 45 minuter långa pass där en och en fick komma in och sen vrålades det, hölls hårt i nackar och pressades huvuden framåt stupa på ett mycket hårt och brutalt sätt så att jag spydde vid flera tillfällen...

Det gapades och skreks åt demonerna i mig att dom skulle ge vika i Jesu namn samtidigt som en andra person gick omkring som en robot och vrålade i krigstungor till satan på ett mekaniskt högljut otäckt sätt...

det är med stor sorg i hjärtat jag tvingas inse detta, men detta är inte våran Bibelns Jesus Kristus...

Ulf slingrar sig som en ål, ena sekunden tar han avstånd från JDS för att nästa säga att man inte riktigt vet vad som hände där och refererar till andra trossyskon som hade liknande felaktiga tankar, han håller således fast vid en andlig död... Den mannen är en mästare i retorik, charm och fagert tal...

för detta måste det varnas för, det är mera angeläget än någonsin nu när Ulf har blivit insläppt och accepterad bland dom flesta och dom därmed legitimerar hans skeva villolära... ”

--------

HaFo kommentar:

Det är uppenbarligen, enligt denne mailskribent, så att LO:s 80 – tal, med att spy upp demoner, fortfarande är praxis på Södermalmskyrkan, i dess efterföljelse av G12 och ”Cesar Castellanos hemtillverkade skörde tröska som trasar sönder människor och församlingar på löpande band jorden runt”.

Håller helt med i mailskribentens ord:

”detta måste det varnas för, det är mera angeläget än någonsin nu när Ulf har blivit insläppt och accepterad bland dom flesta och dom därmed legitimerar hans skeva villolära... ”

HaFo:

Ekmans ”skeva villolära” omfattar idag inte enbart trosförkunnelsen, utan även katolicismen!! Och det påhejandes av de flesta andliga ledare och ”kristna media”, som DAGEN, Hemmets Vän etc. etc.

Är det någon som har ett bra svar på hur det kan bli möjligt, att avfallet som vi nu ser framträda mitt fram för våra ögon under kristen täckmantel, som ska möjliggöra framträdandet av en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias och falsk världsfrälsare och detta med bifall och hjälp av ”kristna ledare” och ”kristen verksamhet”!?

Finns där ngn mer förklaring, än att det kunde inte ske, om inte de andliga ledarna blev blinda, leder fåren vilse och inbjuder ”ulven” in i fårhängnet för att där ”stjäla, slakta och förgöra”?

Jag har ställt frågan förut och ställer den igen. Men visst må väl ändå var andlig ledare ha möjlighet till att ha öron till att höra och inte personligen bli en del av detta skeende, utan kan vakna upp, ta avstånd från det avfall, som idag drar fram under namn av väckelse, varna för det och så stå fast vid en sann undervisning kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!??

HaFo

Re: G 12 Vision

Återger ett inlägg som jag just gjort på Aletheia blogg under detta ämne:

-----------------

En del som här går emot de som med klara fakta visar på hur vilset ute G12 konceptet är,

som bakåt har sin grogrund bl.a. hos Branham, Kingdom dominion, Apostlarörelsen, The last sons of God, Joels arme, trosförkunnelsen, Toronto – blessings, Pensacola - väckelsen etc. etc.

och framåt till bl.a. Profetrörelsen, Kingdom now, Floridaväckelsen och Bentleys verksamhet,

menar och pekar så riktigt på ”missionsbefallningen”, som viktigt för kristenheten.

Detta handlar dock bara om att manipulativt använda vackra ord om ”att vinna världen för Kristus”.

Ingen människa blir vunnen för Kristus genom att ”missionera ut” ett falskt evangelium, med en annan Jesus, förmedlat av en falsk ande, som här sker via G12! Lika lite som det sker via trosförkunnelsen eller katolicismen!
---

Enligt min mening så gör människor klokt i att här lyssna till inläggen av Classe, Per och barnaskap, under ämnet G12 på Aletheia blogg.
------

Barnaskap slår huvudet på spiken:

”Nja… exempelvis Pingst i Sverige uppskattade inte vare sig Livets ord eller RKK, Livets ord avskydde RKK och menade att Pingst var en trött orkeslös dam;

nu sitter man i samma ekumeniska buss på väg till Rom. Mig veterligen avfärdade först Assemblies of God i USA Latter Rain och Kenyon, men senare lät man sig påverkas starkt av dem. Det är tvära kast. Så det förflutna behöver inte vara samma sak som framtiden. Skränande lögnandar är skickliga må jag säga. …”

------

HaFo:

Läs med fördel fortsättningen av detta inlägg av barnaskap här ovan.
----------

Barnaskap undrar så vad JV egentligen lär.

Hafo:

Så långt jag kan förstå ( min insikt är här begränsad), så har de en lära som på flera punkter stämmer överens med Messianska föreningens läror.

Exempelvis, så är inte Gud enligt skriften ”född av Gud”, utan enbart skapad av Gud, en vanlig människa med ett speciellt uppdrag från Gud, som blir för oss ett exempel att efterleva.

Till syvende och sist blir det i deras lära, att för sin personliga del efterleva lagen och ”skaffa sig poäng”, genom att missionera, som det eventuellt kan medföra, att man tillhör skaran som ”ska regera med Kristus”.

Enligt deras lära, så är Den Helige Ande ingen person i en enhet och helhet av Fader Son och Ande (som Skriften lär i Joh. kap. 14 - 17, utan endast en opersonlig kraft.

De lär att det inte finns ngt *******, utan att de som inte ingår i den räddade skaran ska förintas.

Tusenårsriket synes i deras lära vara ”slutstationen” i skeendet och inte den evighet som enligt Skriften framträder efter detta skeendet med tusenårsriket.

(Se gärna mina synpunkter kring detta på min hemsida:

http://hem.spray.se/harry.forsgren/

Och där under Häften:

Kan Gud dö - Jesu Kristi person - den stora stötestenen
--------

Sen är det här ovanför beklämmande, men antagligen på grund av ”samma ande”, som de som försvarar G12 här, som gör att det sker på ungefär samma styvnackade och inte lyssnande maner, som i de sammanhang, som blint försvarar trosförkunnelsen.

Och undra på det. Man kämpar för sitt liv. För vad ska man göra om korthuset på lösan sand, som man i all välmening satsat allt på, så bara rasar samman som ett falsarium. Naturligtvis slåss man då mot budbärarna om detta falsarium som G12 utgör.

HaFo