HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Vad lärde och förmedlade egentligen Wilkerson

Fick ytterligare ett mail av Elvor som jag återger delar av och ger en kommentar till, så att människor kan bilda sig så en egen uppfattning om sinnelag och faktamässig underbyggnad från respektive håll, som sker i det meningsutbyte, som här har utspelar sig.

Jag kommer därmed att från min sida, att därefter avsluta denna konversationen. Inser att vidare meningsutbyte inte fyller ngn funktion.

----------

Elvor säger om mig:

”Din slutsats visar väl än en gång på att något är sjukt? Ingen kan göra misstag - det måste vara medveten illvilja bakom, enligt dig?”

-------

HaFo:

Visa i sak på var jag sagt sådant, som skulle kunna utgöra underlag till vad Du här tillvitar mig, när Du uppenbarligen vill svartmåla mig på ett helt lögnaktigt sätt!?

--------

Visa mig även var Du i tidigare mail, menade att människor var rädda för mig (som jag tidigare efterfrågat kring att försöka förstå Din saklösa svartmålning av mig – varför gör Du så, vad är motivet och drivkraften där bakom!?)

Återge det gärna med namn, så att jag kan ta kontakt med och lugna dem med att de inte alls behöver vara rädda, som Du skrämmer dem med!!.

------

Elvor säger:

”Eftersom det verkar omöjligt att föra ett sansat och vettigt samtal kommer jag inte att fortsätta, vilket jag gjorde klart innan. Din slutsats om våran och många andras syn på DW är väl också ganska sjuk? Man kan ha förtroende för en människas tjänst, men det gör inte honom eller henne ofelbar som du verkar få det till att vi menar. Nej då är man "Wilkerson-frälst"! Lite balans vore önskvärt.”
----------------

HaFo:

Den som ifrågasätter Wilkerson och som med sakliga fakta, visar på att här stod det inte rätt till, är enligt Elvor ”sjuk” och ”i obalans”. Känns tonerna igen, från de som haft mage att ifrågasätta Ekman och hans försvarare?



Elvor säger:



”Nej Hafo, dina attacker och hackande på andras ståndpunkter och många av dina slutsatser är inte särskilt sunt. Tänk dig för, är mitt råd. Om du fortsätter så här riskerar du att strida inte bara mot villoläror- utan strida emot Guds folk (jag menar i allmänhet!) utan urskiljning och skada Guds verk istället för att bygga upp. Om du själv vill bli bemött med respekt, kanske du borde tänka på hur du själv bemöter andra och inte ständigt dra egna slutsatser om andras motiv och åsikter. Annars tror jag inte någon kommer att ta emot korrigering från dig, även om den vore befogad.”

HaFo:

Återigen detta dumgörande och misstänkliggörande av mig, därför att jag prövat och ifrågasatt vad Wilkerson egentligen framförde, så anses jag då av Elvor för att vara respektlös, anses vara utan urskiljning. Jag anklagas därmed av Elvor, för att bemöta andra illvilligt.

Jag anses då enligt Elvor, därör att jag ifrågasatt wilkerson och pekat på faktamässigt, hur vilset ute han var, så anser Elvor därmed, att jag skadar Guds verk och drar fel slutsatser om motiv och åsikter och bryter ned istället för att bygga upp Guds verk.
----

Jag HaFo överlämnar därmed till läsarna att bedöma om detta är saklig kritik av vad jag skrivit och förmedlat!?

Om inte? Varför då denna osaklighet från Elvor, när jag ifrågasatte och förmedlade, vad som uppenbarligen faktamässigt, inte stod rätt till med vad Wilkerson förmedlade !?

-------

Elvor säger:

”Lewi Pethrus gjorde ett stort misstag när han (om jag minns rätt) bjöd hit Branham till Sverige. Men det innebär inte att man kan förkasta allt som Pethrus stod för och hans tjänst!”

Hafo:

Misstag att inbjuda och bejaka villolärare är alltså enligt Elvor helt legalt!!! Varför håller man då med på sin hemsida om att varna för just dessa företeelser? Trovärdigt och konsekvent? Det får var sanningsälskare fundera över!!

------

Elvor säger Tänk dig för så att du inte går emot den helige Ande, Hafo!

Enligt dig är en människa tydligen både förkastad och fördömd om han/hon gör ett enda misstag. Klarar du dig själv i den domen?


HaFo:

Vad är detta för trams av kommentar i ett försök att försöka svartmåla mig och vad jag egentligen står för och skrivit. Var har jag påstått att en människa är fördömd vid minsta misstag??

----

Jag har gjort klar att min enda räddning i domen är icke tillräknad synd, utan tillräknad nåd från Gud för Kristi förtjänst, därför att jag är den störste av alla syndare, som det blir fel för ”stup i kvarten” och ständigt är i behov av nåd och förlåtelse från Gud.

(Var har jag sett ngn liknande tro och bekännelse från innehållet på Elvors och Jannes hemsida kring vad de skriver och förmedlar!??)

-------

Elvor fortsätter:

”För mig har det mindre betydelse om DW skrev ett förord för många år sedan i en bok. Han gjorde klart i en predikan (för några år sedan!) att han tror på en väckelse men att han inte menar det som kallas Latter-rain- läran.

På engelska - alltså på ENGELSKA - står det i Bibeln om latter rain, som många ser som en andra "pingst" innan Jesus kommer. Det betyder inte att de måste anamma Latter-rain läran. Kan du se skillnaden?”

HaFo:

Nej jag kan fatiskt inte se den skillnaden, men jag är väl lite trög!? Oavsett så blir det vilset, om man likt Wilkerson till ”ett latter rain”, så bygger det på en text, som INTE ALLS, som enligt honom, handlar om församlingen i ändtiden (se tidigare inlägg under ämnet).

Han var vilset ute! Punkt slut! Men hans efterföljare verkar vara lika blinda inför detta faktum, som de som blint bejakar Ekman, som en sann Gudsman.
-------

Elvor:

”Vi måste var och en se upp med att vi inte blir så nitiska emot det som är osunt, så att vi förlorar kärleken. Då är inte varningarna mycket värda i slutändan.”

HaFo:

Håller helt med! Är det verkligen kärlek, motiv och omsorg, som flödar just nu i Dina mailsvar från Din sida till mig, kring vad Wilkerson egentligen står för och förmedlar!?? Om inte - varför?

--------

Elvor:

”Hur skulle du reagera om Gud sände en äkta väckelse i Sverige? Ingen JÄTTEväckelse men en ÄKTA väckelse, troligen i mindre skala? Skulle du kalla den falsk för att det inte passar in i din tolkning och då måste den vara falsk? Fundera på det. VILL du att Gud sänder en besökelsetid, en "sista väckelse" i Sverige?”

HaFo:

Ingen skulle bli mer överlycklig än jag, över alla ”jätteväckelser” som skulle visa sig i ändtiden. Men det är inte vad Skriften säger ska ske, utan Skriften talar om ett avfall, som ska möjliggöra framträdandet av en falsk världsfrälsare, en falsk Messias, en falsk Kristus.

Det tror jag även, efter att ha tagit del av vad Elvor och Janne egentligen framför i sak och tagit del av deras ”sinnelag” och vad de synes framföra, mitt i allt prat om det motsatta.

Var och en, bilda Er en egen uppfattning!!

---------

Jag kommer efter detta uttalande, att för min egen del, att vara helt tyst. Jag kommer att återge vad andra kring ämnet tillsänder mig (håller det vidare på lager kring fakta av vad Wilkerson egentligen stod för som nått mig, vilket är helt chockerande),

men kommer att vara helt tyst ännu så länge, vidare kring kommentarer från Elvor, så att det så får nå in I SIN fulla kontrast,hur vilset ute det är i förhållande till sanning och skeende idag på den andliga arenan vad som där framförs, mitt i all sanning, som bara egentligen blir till förvirring och förförelse.
---------

(Bara nu kort en resume från ett mail som kom till mig kring ämnet:

”Ihåligt resonemang från Elvor gentemot dig Harry! Den kritik du nu får utstå från Elvor kan ju kännas obehaglig, men å-andra sidan är ju den kritiken mot dig intetsägande, har inget med sak och fakta om vad eller Wilkerson stod för, utifrån resonemanget vilka denne hyllade och kan man anta delade teologi med. Men som sagt dom kan ju komma på bättre tankar senare./”
---------------


HaFo:

Ja, det är verkligen min förhoppning och bön, att Elvor och Janne och deras efterföljare i spåren efter Wilkerson, kommer till besinning om sitt misstag, att ha honom som en Bibellärare på sin hemsida!!

Seriösa sanningssökare och sanningssägare, har fått sig viktig fakta presenterat, kring den dubbelhet som Wilkerson stod för.

Där han å ena sidan så riktigt tog avstånd från ockultism, hinduism, kundalinikraften och även vad Hill förmedlade. Men så även samtidigt i sin dubbelhet, så samarbetade han med och bejakade både Khulman och Hill. Ärade och upphöjde dem i deras förvillelse!!

Även själv så gör han i dessa spår en ”kundalini – upplevelse”. Men naturligtvis, när det gäller Wilkerson, så kallas det av Wilkerson efterföljare för att ”Herrens kraft är över honom”. Medan det så riktigt från hans efterföljare, när det gäller andra kring samma fenomen anses det, som en ”falsk kundalini – kraft”. Men naturligtvis inte kring Wilkerson, enligt hans efterföljare, när detsamma sker av förförelse, som man samtidigt menar sig ta avstånd ifrån av Wilkersons efterföljare!! Kan det bli mer förvirrande och förförande!!?????

-----------

Människor har faktamässigt, genom att läsa på hemsidan, kunnat ta del av hur Wilkerson varit en falsk profet och hur mycket som aldrig faktiskt skett utifrån från boken Synen, utan att det faktiskt med facit i hand, så går det att konstatera att Wilkerson ”profeterat”, utifrån sin egen rädsla och fantasi, blandad med en del Bibelkunskap.

Detta vill tydligen inte hans blinda efterföljare inse, utan tar då till varje knep, till att försöka svartmåla den som svart på vitt utifrån fakta pekar på, att det faktiskt inte stod rätt till med vad Wilkerson förmedlade. Varför fungerar man så? Det är ju ett beteende som gäller inom trosrörelsen, men som då samtidigt är ett beteende som man menar sig ta avstånd. Förvirrande i kubik!!

Vilken drivkraft är det då som ligger därbakom? Vilken ande är det som man då egentligen företräder? Ställer frågorna och ger inga svar eller påståenden!! Utan svaren och påståendena får människor själva stå för.

-----

Jag har nåtts av en hel del ytterligare fakta kring hur vilset ute Wilkerson faktiskt var. Men jag håller på det tills vidare i en avvaktan, i en prövning om inte människor ändå, ska kunna inse hur vilset ute faktiskt Wilkerson var, utan vilset går i dennes försvar likt Elvor och deras efterföljare.

--------

Har jag på ngt sätt varit oförskämd, så ber jag om förlåtelse för det. Som sagt så blir det för mig fel ”stup i kvarten”! Jag är ständigt i behov av nåd och förlåtelse för Kristi skull!!

Har inte fått ngt svar på, hur ofta det blir fel för Elvor och Janne på deras hemsida och hur ofta de är i behov av nåd och förlåtelse för Kristi skull!???

(Detta var alltså mitt senaste och sista inlägg kring vad Elvor och Janne egentligen förmedlar i sitt försvar av Wilkerson)

Ge gärna synpunkter, alla som kan ha sådana, så ska jag senare delge det, utöver en hel del fakta som redan nått mig, om hur vilset egentligen Wilkerson var!!

Avslutar med en fråga till alla:

Kan dubbelheten och förvirringen bli större, än utifrån vad Wilkerson och hans efterföljare förmedlar, under sken av att tå upp för sanning och rätt på den andliga arenan och menar sig ta avstånd från förförelse i tiden??

Samtidigt, Min riktigt från hjärtat uppriktiga önskan är välsignelse och allt gott till alla! Och en önskan, med tacksamhet till allt riktigt, som därifrån förmedlats av Janne och Elvor och dess efterföljare, hur vilset och dubbelt, som det ändå i praktiken visar sig vara.

HaFo

Re: Vad lärde och förmedlade egentligen Wilkerson

Har fått några mail kring ämnet som jag återger:

Mail 1:

jag uppmanar alla DW anhängare att läsa "synen" från pärm till pärm och läsa kritiskt. Att läsa kritiskt innebär att man är ärlig. David påstår ju att hans syn ska uppfyllas innom tio år, nu har det gått ca:38år.

Jesus eller andra i bibeln angav inga årtal.

Hans viktigaste förutsägelser i boken har ännu inte skett, t.ex. stor ekonomisk lågkonjungtur med början i europa. VAR I BIBELN STÅR DET? Nakendans i kyrkan skulle bli vanlig mm.

Men jag undrar om han ändå inte missade det väsentligaste :det stora avfallet och alla falska profeter innifrån kyrkornas egna led, new age i kyrkan, mystiken, katolicismen mm.
En äkta profet borde ha varnat för sådana saker för 38 år sedan.

(Hafo kommentar:

Denna iakttagelse är synnerligen viktig. Istället för att Bibliskt peka på det avfall som i ändtiden möjliggör en annan, en istället för Kristus, en falsk världsfrälsares inträde på arenan (även om det delvis finns med i hans undervisning, med riktig varning inför en hel del förförelser i tiden, men så talar han med dubbel tunga och samtidigt bejakar och försvarar människor och företeelser, som om han vore konsekvent och trovärdig skulle ta avstånd ifrån (Se tidigare inlägg).

Wilkersons vilsenhet och dubbelhet når sin fullkomning, när så Wilkerson talar om en ”Latter – rain – väckelse i ändtiden” och utgår från en text, som överhuvudtaget inte alls handlar om församlingen i ändtiden (Se tidigare inlägg).

Mailskribenten fortsätter:

Som jag sagt tidigare så har Lennart tagit bort allt om Wilkersson på Bibelfokus. Jag önskar givetvis att Elvor och Janne gjorde det samma.

Elvor och Janne: Kolla fakta en gång till, noga, så att Ni inte behöver ångra er senare. Fördjjupa er i denna fråga. Sist men inte minst fråga Gud, bed om hans vägledning!

Slut från mailet 1.

------------

Mail 2:

Det kan nog ligga så till med Elvor och deras hemsida att man inte kan hantera det fakta du Harry kommit med ang Wilkerson. Ordvalen från Elvor till dig tyder på en osäkerhet tycker jag mig märka, (sjukt, misstag, illvilja, sansat samtal, vettigt samtal, ganska sjuk, attacker, hackande och strida emot Guds folk.) 9 ordval istället för att bemöta med fakta, för mig tyder dessa ordval på att man är upptäckt med “fingrarna i syltburken” eller vad ska vi nu ta oss till.

HaFo kommentar:

Jag reagerade ungefär på samma sätt, som de nu gör, när jag först nåddes med info om att ngt var galet med vad Wilkerson förmedlade.

Men efter att jag dels själv upplevde frågetecken, som jag inte riktigt kunde peka på och så sen faktainfo nådde mig, som jag bara måste böja mig inför, att här förelåg ngt med ”en andra sida” från vad Wilkerson egentligen förmedlade, så kunde jag inte vara tyst om det, utan det kändes då viktigt att förmedla dessa uppenbara fakta kring Wilkerson.

Även om jag visste att det i det närmaste var att ”begå harikiri” på den andliga arenan och göra sig ”helt missförstådd, paria och utanför” från de flesta kristna.

Jag är samtidigt tacksam över att okvädigheterna mot mig blev så pass ”way out of line”, så att det måste vara uppenbart för alla, att det är för konstigt, att bli bemött och behandlad på detta sätt, bara för att man med fakta under fötterna, ifrågasätter vad Wilkerson egentligen framförde.

Och detta är inget som jag belastar ngn för, utan som jag på ett sätt förstår. Har inga hard feelings och söker frid och fred i ämnet, utan att fördenskull tumma på fakta, som faktiskt inte går att förneka kring vad Wilkerson egentligen stod för och förmedlade.

Har nåtts av en del "hett stoff", kring vad som just nu avhandlats kring Wilkerson. Jag har sparat upp det och kommer att försöka ngt "redigera" det och kanske ge en del kommentarer.

Men jag ligger just nu ngt lågt och väntar med denna info och dessa funderingar, som tillsänts mig, ännu ett tag, tills krutröken efter konfrontationen med Elvor lagt sig. Jag har nästan varit förlamad i den sorg, besvikelse och kamp som här nu utspunnit sig. Samtidigt är jag inte helt överraskad.

Har hela tiden burit på ett frågetecken kring Elvor och Janne, som jag inte riktigt kunnat peka på, mitt i allt av sanning som de förmedlat och som jag tacksamt fört vidare. Har kanske undrat över att de ibland bygger för mycket på drömmar, syner och uppenbarelser.

Deras bundenhet och koppling till Wilkerson synes nu helt uppenbar och finner det lite märkligt vilken "frukt, sinnelag" och de utfall som Elvor då presterade när Wilkerson blir ifrågasatt.

Men för min del bara stärker det upplevelsen, av att det faktiskt var ngt riktigt galet kring vad Wilkerson förmedlade, när människor "flippar ur" när han blir ifrågasatt, istället för att faktamässigt ta sig an ifrågasättandet av vad Wilkerson egentligen framförde.

Och som sagt, jag bara söker efter frid och fred kring ämnet med allt och alla och en faktamässig bedömning kring vad Wilkerson egentligen förmedlade

(Se som sagt alla tidigare inlägg under detta ämne på Min Åsikt.)

Och även om Elvor och Janne tagit fel kring Wilkerson, så ta ändå vara på allt annat av sanning som de förmedlat!!

HaFo

Re: Vad lärde och förmedlade egentligen Wilkerson

Med underrubriken:

Respektlöshet
----------------

Från: Elvor Ohlin elvor.ohlin@crossnet.se

Till: Harry Forsgren harryforsgren@yahoo.se

Ämne:

Var snäll och stryk mig genast från din maillista, om du inte har gjort det. Att skicka privat mail till en mängd med andra folk är illa nog men att lägga ut det på hemsidan är väl höjden av respektlöshet.

Elvor Ohlin


---------------

HaFo svar till Elvor och även till alla som tidigare tagit del av denna konversation.

Hallå Elvor!

Vad är det egentligen, som Du är så rädd för vad Du förmedlar "privat till mig", som inte tål offenlighetens ljus och som andra människor inte borde få ta del av? Lever Du inte enligt Bibeln i Ljuset Elvor?

Märkligt att Du inte förstår, att vårt mailutbyte är inte enskilt, utan officiellt material, i den stund som Ni på Er hemsida, har en villolärare som Wilkerson, som ni gör reklam för och marknadsför (har Du kollat upp alla fakta kring detta uppenbara, hur vilset ute Wilkerson egentligen var?)

Och när jag så pekat på dessa uppenbara fakta och då blir bemött, inte i sak av Er, utan med en massa negativa tillmälen, misstänkliggöranden och dumgöranden av min person, som är helt osanna. Är detta då vad Du menar med ordet respekt och som inte andra bör få ta del av? Men hallå! Vad är det egentligen som Du/Ni håller på med???

Naturligtvis respekterar jag att ni inte längre vill få ytterligare mail från mig! Men jag ämnar inte vara tyst gentemot andra med Er vilsenhet kring vad Wilkerson egentligen förmedlade.

Jag har nåtts av ytterligare avslöjande info kring Wilkerson. Ni vill ju inte lyssna och ta del av det, utan framhärdar i ett försvar av en villolärare.

Men jag ska så fort jag hinner och orkar med, att delge denna info, till människor som forfarande har "öron till att höra".

Sköt riktigt om Er och ha det riktigt gott!

HaFo