HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Vad lärde och förmedlade egentligen Wilkerson

Elvor Ohlin skriver till mig:

Det här är personligt mail och inte ämnat för din hemsida.

HaFo:

Vad som här skrivs och mitt svar på det är sannerligen ngt som hör hemma på min hemsida och vad sóm just nu avhandlas här. Jag låter mig sannerligen inte skrämmas, hotas eller styras kring vad jag lägger fram på Min Åsikt och på min hemsida.

Elvor säger:

Jag har skrivit om David Wilkerson på Ohlins funderingar för länge sedan, om du är intresserad av att veta. Jag råkade se att du fortfarande håller på med anklagelser mot honom. (Jag läser sällan dina mail och du får gärna stryka mig på din lista - än en gång).

Vår hemsida bygger varken på ditt eller andras gillande. Vi har ansvar inför Gud för vad vi skriver och vi kommer att fortsätta med det som vi tror att han har kallat oss till. Vi ämnar fortsätta stå för vår övertygelse och jag kommer inte att kommentera ämnet mer.
------

HaFo:

Tack Elvor!

Ditt mail här ger mig mer info om var ni egentligen står än Du kanske förstår, både vad beträffar fakta och sinnelag.



Beträffande sinnelag, så bryr Ni er inte om vad andra säger, utan menar Er vara de enda trogna Gud och hans kallelse. Och nedvärderar dessutom enligt ovanstående vad andra säger och förmedlar. ("Högmod går före fall")

Beträffande fakta, så är det skrämmande att ni anser, att de fakta som jag framfört, kring vad Wilkerson egentligen stod för och förmedlade, kallar Ni för "anklagelser" som att det skulle vara suspekt och inte riktigt och heller aldrig i sak bemöter Ni, vad som i sak förmedlats till Er om hur vilsen faktiskt Wilkerson var. Hur trovärdigt är ett sådant agerande?

Är man så uppbunden till en villolärare, som Ni tydligen är, när det gäller Wilkerson, så att Ni å ena sidan tar avstånd från Khulman och Branham, vilka samtidigt Wilkerson bejakar och samarbetat med, så handlar det då om en dubbelhet, som jag inte alls längre kan ställa upp bakom. Detta hur mycket sanning, som ni eljest presenterat på Er sida.

Sen må Ni då fortsätta med Er agenda, utan att lyssna till andra och mena Er vara de enda som har rätt i "Er övertygelse".

Jag ber för Er! Sköt riktigt om Er! Tack för allt av sanning som Ni förmedlat! Men jag kan inte bejaka och förmedla den lögn som Ni samtidigt förmedlar.

Inte minst då genom att ge villoläraren och faske profeten Wilkerson bekräftelse och kredit! Den som har öra, kommer att lyssna till varningen för vad Wilkerson egentligen stod för och framförde.

Framhärda då i stolthet utan att lysna:

"Vi ämnar fortsätta stå för vår övertygelse och jag kommer inte att kommentera ämnet mer."

Beklagligt, beklagligt är det enda jag HaFo då kan säga. Det är min förvissning att många i och med detta kommer att vakna upp över vad som egentligen förmedlas på Jannes och Elvors hemsida, som syntes vara så sanningsenlig.

Jag hoppas att jag inte ska behöva göra samma slutledning kring Jaretegs sida. Hoppas att han verkligen kommer till besinning och tar avstånd ifrån de personer (Branham och Khulman), lära och utövning (Latter Rain och "kundalini" och hinduism i spåren efter Khulman som Wilkerson samarbetat med i 5 år och som egentligen Wilkerson stod för).

Jag vill fortfarande tro att det står rätt till med Jareteg och att han verkligen kring Wilkersons förförelse, kommer ut i full sanning!!

Det gör mig så ont att jag ska behöva "provocera", för att verkligen få fram vad människor, som jag gillar, bejakar, kring vad de egentligen menar och anser kring allvarliga andliga spörsmål!

Jag hoppas verkligen att Jareteg i motsats till Elvor och Janne, verkligen tar avstånd ifrån den förförelse, falska lära och falska profetia som Wilkerson egentligen stod för.

-----

Jag anses av de flesta kristna som paria, efter de faktamässiga avslöjanden av Wilkersons som jag gjort.

Knappast ngn vill längre ha med mig att göra. Detta utan att ngn enda kan visa på att vad jag faktamässigt lagt fram kring Wilkerson, skulle vara felaktigt.

Hur är det möjligt att bejaka lögn och förneka sanning och samtidigt mena sig stå för sanning och mena sig förneka lögn.

Egentligen helt obegripligt, men det är vad som tydligen idag gäller på den andliga arenan!

--------

Släpp aldrig taget om vem Jesus är:

Gud själv kommen i kroppslig gestalt.

Släpp aldrig taget om betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod på korset (Kristi kropp för Dig utgiven, Kristi blod för Dig utgjutet)

HaFo

Re: Vad lärde och förmedlade egentligen Wilkerson

Har fått 2 mail av Elvor rörande ämnet vad Wilkerson egentligen förmedlade och stod för. Jag återger mailen och mina svar till dem.

--------

Mail 1:

Elvor:

Att bedöma eller att förtala

Det finns de som verkar ha ett begär efter att leta fel, som enbart skadar och ställer till förvirring. Hos vissa går det så långt att man söker med ljus och lykta för att hitta minsta orsak till att anklaga, till och med emot Guds tjänare David Wilkerson, som nu är hemma hos Herren.

Vi tar avstånd från sådant och ser det snarare som förtal. Där är kritiken av fel motiv och det är motivet som är avgörande. Här ligger också skillnaden i att på ett felaktigt sätt "döma och kritisera " eller att "bedöma och pröva " utifrån Anden och Ordet och därefter ta ställning, som Bibeln uppmanar till.

HaFo kommentar:

Här anklagas jag för att gå fram med förtal, därför att jag svart på vitt med fakta, visat på att Wilkerson inte bara profeterat falskt, utan även farit fram med falsk lära, bejakat och lovordat den ockulta och Hinduistiskt påverkade Khulman och även bejakade en sån vilsen person som Hill som bl.a. Jareteg tagit kraftigt avstånd ifrån (se tidigare inlägg under ämnet. Men fakta duger tydligen inte för de som blivit ”Wilkerson – frälsta”, utan för dem kallas fakta för att vara förtal uppenbarligen)

Elver fortsätter:

David Wilkerson var en av få sanna profeter i vår tid (jämfört med antalet falska profeter som alltid tycks vara många), som vågade varna mycket allvarligt och skarpt för villolärare och falska rörelser. Det finns dokumenterat och utlagt på internet för alla att ta del av.

Han tog avstånd från Latter Rain-rörelsen och dess läror (även om han trodde på en sista väckelse från Gud. Om man bara tror att avfall kommer, hur ser man då på den enorma väckelsen i Kina?!) och han varnade för Toronto-Pensacola- och Lakelandrörelsen, falsk karismatik med ockulta manifestationer och s k skrattväckelse. (Steve Hill blev frälst och fri från missbruk, tack vare det arbete som Wilkerson startat men TSC tvingades senare ta avstånd från Hill).

Wilkerson varnade för "enhetens kyrka", den falska ekumeniken och kommande världskyrka. Han varnade mycket allvarligt och skarpt för mannen som kallar sig "Guds bartender" (Rodney Howard Browne) och han varnade för framgångsteologin och gick skarpt emot predikanter som Benny Hinn och Kenneth Copeland. Om Emerging Church sa Wilkerson: "djävulens sista attack på det sanna evangeliet innan Jesus kommer".

HaFo kommentar:

Det finns bara en ”later – rainmovment” och det är den efter Branham. Då skapar det bara förvirring om man å andra sidan menar sig ta avstånd från Branham och hans ”Latter Rain”, samtidigt som man bejakar och vilset talar om detta ”latter rain” om en sentida väckelse, som inte alls finns beskriven i Bibeln (Se tidigare inlägg under ämnet!)

Alla de varningar som Wilkerson så riktigt stod för, skapar ändå bara förvirring i slutändan, eftersom han ändå själv till syvende och sist faktiskt själv stod för, vad han samtidigt sade sig ta avstånd ifrån. Det kallas för dubbla budskap och är det mest bedrägliga av allt bedrägligt.

Kalla det då för förtal alla ”Wilkerson – frälsta”, när det avslöjas. Men varför inte istället kolla upp fakta kring vad Wilkerson egentligen stod för och förmedlade. Det tycker jag vore mer reko, framför att anklaga om ngn ifrågasätter med fakta vad Willkerson egentligen förmedlade, som att denne då går fram med förtal.
-------------------

Elvor fortsätter:

I David Wilkersons bok Synen, beskriver han den uppenbarelse som Gud gav honom 1973 om det framtida skeendet. Väldigt mycket har redan hänt och kan s a s kryssas av. Man måste nog leva i någon form av förnekelse för att inte se det. Det som inte är uppfyllt än behöver inte betyda att det inte kommer eller att förutsägelserna är felaktiga. Den som läser sin Bibel vet mycket väl att många profetior uppfylls långt senare. Jesus förutsade templets förstörelse och det tog 40 år innan det hände.

HaFo kommentar:

Titta bakåt i inläggen under detta ämne och upptäck att boken Synen inte alls handlar om ”uppenbarelse från Gud”, utan om Wilkersons egna fantasier, rädsla, parad med en god bibelkunskap.

Vill man vara så blind, så att man blundar för detta faktum, att man inte inser att detta är ingen ”uppenbarelse från Gud”, bara därför att man är ”Wilkerson – frälst” och att det skulle ”kosta på” att erkänna att man tagit miste kring Wilkerson och dessutom haft honom som ”en Bibellärare” på sin hemsida, så är det förståeligt om man då blir frustrerad och tar till övertoner för att tysta, dumgöra, negligera, ”den obekvämlige” Hafo, som har mage att till och med pröva, vad den ”helige”, ”orörbare” Wilkerson egentligen stod för.

Då är det bekvämast att kalla det ala bästa trosrörelsemaner för förtal och istället blunda för fakta kring vad Wilkerson egentligen stod för och förmedlade.

------

Mail 2 från Elvor:

Ursäkta Hafo, men det verkar som om du tror att du är den ende ofelbare. Du borde kanske vara något ödmjuk på grund av din egen bakgrund, som lurad av trosrörelsen?

HaFo kommentar:

Jag har ingen bakgrund som lurad av trosrörelsen. Var får Du det ifrån och vad är motivet till att komma upp med en sådan lögn? Och jag är inte, som när Du vill framställa mig i dålig dager, av vilken orsak och motiv som Du nu gör det, kan man undra, att få det till att jag i mina ögon är ”den ende ofelbare”.

Min bekännelse och syn på mig själv, är att det för mig ”blir fel stup i kvarten” och därför är i behov av ständig nåd, förlåtelse och icke tillräknad synd, utan tillräknad Kristi rättfärdighet för min Frälsares Jesu Kristi skull. Hur ofta blir det fel för Elvor och Janne och deras hemsida??

----

Elvor fortsätter:

När man skickar ett mail till dig privat, är det minsta man kan begära att det får vara privat.

HaFo kommentar:

När Du skickar ett mail till mig, som dumgör mig, får det till att låta, som att mig är det inte ens lönt att ta del av vad jag skriver, när jag lägger fram fakta kring förförelse som Wilkerson förmedlat och Du själv samtidigt på Er hemsida förmedlar Wilkerson, så är det inte längre ett ”privat mail”, utan ”allmänt stoff”.

Det borde Du både inse, förstå och acceptera, utan att då ”ytterligare lägga det emot mig i fatet”. Jag tycker inte det är reko och därom får väl då andra läsare bilda sig sin egen uppfattning om hur Du/ni egentligen fungerar.

Elvor forsätter:

Ditt sätt att dra slutsatser, kanske du borde se över. Jag vet att ganska många är livrädda för att hamna i diskussion med dig. Det är som att fastna i klister och minsta felvalda ord leder till oändliga diskussioner och de mest otroliga slutsatser från din sida. Förutom att du har varit ganska otrevlig. (Om jag skulle handla som du gör, skulle jag ha dömt ut dig och "sinnelag" för länge sedan).

HaFo kommentar:

Måste småle. Vadan detta oseriösa falska angrepp på mig? Svara nu klart och tydligt med namn. Vilka är livrädda för att hamna i diskussion med mig? Vilka påstår att de hamnat i oändliga diskussioner med mig? Vilka påstår att jag drar de mest otroliga slutsatser ? Visa gärna konkret på var jag varit ”ganska otrevlig”, så ska jag be om ursäkt för det.

Kom nu upp med namn! Så att jag kan få ha en personlig kontakt med de människor, som Du här träder upp som sagesrepresentant för. Finns de verkligen? Namnge dem då och låt oss få kontakt! Om de inte finns, varför skapar Du då en sådan nidbild av mig Elvor? Är det isåfall ett kristet beteende? Därom får alla läsare bilda sig en egen uppfattning
------

Elvor fortsätter:

Om du bara har som mål att hitta fel hos andra kommer du alltid lyckas. Jag ifrågasätter därför dina motiv. Ja det gör jag faktiskt. Du kan i rimlighetens namn inte anklaga en person att anamma en villolära som han varnar för offentligt.

HaFo kommentar:

Jag har inte som mål att ”hitta fel hos andra”. Vad är ditt motiv och faktagrundande för att tillvita mig sådana påståenden!?

Mitt mål är att otvetydigt stå upp för vem Jesus Kristus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade/ försonade) kropp och blod på korset.

Och där har jag då blivit både luttrad och chockad genom åren, när jag upptäckt, att så många som menar sig stå upp för sanningen och avslöja villfarelse, samtidigt, som man mitt i all sanning, som man förmedlar, bara har ”annan villfarelsebråte i bagaget”, som t.ex. Apologeten i Norge (Se Kan Gud dö – Jesu Kristi person – den stora Stötestenen), Sola Scriptura (med Kalvins utkorelselära i bagaget), LBK i sin sekterism av de enda sant troende m.m. m.m.

Elvor fortsätter:

Det vore bättre att du höll dig till att avslöja läror som inte är sunda, t ex skrev du mycket bra om eucaristin för ett tag sedan.

HaFo kommentar:

Min intention är att avslöja allt osunt på den andliga arenan. Och där har jag funnit att Wilkerson var en av dem som spelade dubbelt och mitt i all sanning, ändå förmedlade förförelse.

Det har jag visat på i sak. Men det berör Dig tydligen inte, utan istället tillvitar Du mig en massa lögn, som Du inte alls har täckning för. Varför fungerar Du så Elvor!??

Elvor fortsätter:

Du avgör inte mitt sinnelag via mail. Det kan du vara säker på.

HaFo kommentar:

OK jag överlämnar till andra läsare att göra sin egen bedömning. Jag kan bara säga för min egen del, att jag inte vare sig upplevde ödmjukhet, självrannsakelse, prövning av fakta, utan bara ett blint angrepp från Din sida emot vad jag skrev. Jag kan ta fel, det får andra avgöra.

Elvor fortsätter:

Tänk efter hur dina egna mail uppfattas först. Hur kommer det sig att du själv inte kan tåla att vi inte tycker som du när det gäller DW? Vi har fakta som grund och det går bra att leta upp på nätet. DW var inte perfekt men han var ingen villolärare.

HaFo kommentar:

Kan bara beklaga att man inte ens hos Janne och Elvor brytt sig om att ta del av fakta kring vad Wilkerson egentligen förmedlade.

Då skulle man inse att den fakta, som man menar sig åberopa kring Wilkerson, även hade en annan sida, en baksida full av falska profetior, falsk lära och ett bejakande av ockult och hinduistiskt inflytande med en Wilkersons egna ”kundalini – upplevelse”.

Varför vill man inte inse dessa fakta på Janne och Elvors hemsida? Varför är det så många som helt tappat målföret vid avslöjandet av den förförelse som Wilkerson stod för och som i "blind uppförsbacke", bara framhärdar i förblindelse, med åtföljande tillmälen om förtal och helt sakgrundsmässigt bristfälliga angrepp, som Elvor här gentemot mig gjort sig skyldig till med helt falska lögnaktiga anklagelser?

Varför fungerar man så och menar sig samtidigt vara kristen sanningssägare på den andliga erenan?

HaFo

Re: Vad lärde och förmedlade egentligen Wilkerson

Fick ett mail som passar in kring vad som nu avhandlas kring vad Wilkerson egentligen stod för.

Från mailet:

Det är faktiskt mycket möjligt att detta som jag skickar till dig nu är det enda ? textdokument av denna längd som finns av detta DWs förord till boken "Nothing is impossible with God" av Khulman

Jag undrar hur mycket mera skumt som David W hade i bagaget ? Någon borde ta tag ordentligt i detta med DW och få fram ordentligt med material , finns nog mycket skumt som vi inte vet om ännu

Elvor och Janne kan vi ju inte längre hoppas på , det framgår ju med all önskvärd tydlighet

Jag vill inte gärna säga något elakt om Elvor och Janne , men jag personligen tror att det finns
en hel del "karismatisk flumsynthet" med i bilden från det hållet , inte är deras sidor någonting som
i alla fall jag vill fördjupa mig i alltför mycket. Mycket skulle vara vunnet om folk skulle
hålla sig mera till skriften istället

Denna bok "Nothing is impossible with God" tycks ha getts ut i flera upplagor/årtal så det är inte alls så säkert att DWs förord finns med i alla upplagor ?

Åtminstone med denna formulering ?

I den bok som jag köpt på internet och väntar på så ska DWs förord finnas med , för denna bok
är är reprinted år I999 Jag tror dock att detta förord av DW är skrivet före hennes
död men jag är inte helt säker pga min Engelska inte är så perfekt , så det blir ett frågetecken för detta ?

Alltså , är förordet skrivet före eller efter att KK dött ?

Vet inte

Den upplaga som jag citerar från här nedan är Reprinted år I999

Nothing is impossible with God

Foreword A Tribute to Kathryn Kuhlman

I should think that everybody knows her by now. For nearly a quarter of a century, she has been a vessel of God that allowed healing and restoration to flow into the lives of thousands.

She is loved and admired by millions and maligned only by those who are down on divine healing or who have made no effort at all to understand her or what she stands for.

But I have seen her behind the stage, before she stood in front of a multitude to express her unlimited faith in God, and watched her carefully. Over and over again she cried:

Dear God, unless you anoint me and touch me I am nothing. I am worthless when the flesh gets in the way. You get all the glory or I cannot go out there and minister. I won’t move without you.

NOTHING IS IMPOSSIBLE WITH GOD

And suddenly she bursts on the scene, lt’s explosive and almost unbelievable. It’s not so much
what she says—because that’s always as clear and simple as the preaching style used by Christ himself.

I don’t understand it, nor does she, but when the Spirit begins to move upon her—and she feels suddenly compelled to challenge Satan’s power in Jesus’ name- miracles begin to happen.

People everywhere—even the most staid and dignified— fall prostrate on the floor.

Catholics and Protestants raise hands and worship God together—all decently and in order.

Holy Spirit power rolls over the audience like waves of the ocean. Those in the television media soon learned she was not a phony or a fanatic. People they had known, had been I helped by her ministry. They were no match for her wit and godly wisdom.

She is not wealthy, nor is she “hung up" on materialism. I know! She personally raised and gave to Teen Challenge the money to build a place on our farm to reach and rehabilitate
hopeless addicts.

Her prayers have brought in the money to build churches in underdeveloped countries around the world. She has sponsored the educating of underprivileged children and other talented youth who were recipients of her love and concern.

She has walked with me into the ghettos of New York and laid loving hands on filthy addicts.
She never winced or withdrew—her concern was genuine.

And why this tribute from me? Because the Holy Spirit bade me do it!

She owes me nothing, and I ask nothing more of her than that same love and respect she has shown me over the years.

But all toooften we pay our tributes only to the dead. Now then, to a great woman of God who has so deeply affected my life and the lives of millions more- we love you in Christ’s name! History will say of Kathryn Kuhlman:

Her living and her dying brought glory to God.

David Wilkerson, Author of The Cross and the Switchblade
-------

Slut HaFo kommentar:

Här säger alltså den oförvitlige renlärige sanne profeten Wilkerson, enligt Elvor och Janne, att den vilsna, ockulta, hinduiskt kundalinipåverkade Khulman är rätt ute och påhejas av Wikerson!!

Inte alls galet nej, anses från de som är ”Wilkerson – frälsta”! Hur kan det gå så galet. Och hur kan det bli så, att den som då påtalar detta med fakta hur Wilkerson faktiskt var vilset ute, pådyvlas att han som visar på detta, är en förtalare, går emot Guds sanna tjänare, framställs som ngn som alla ogillar och är ngn som ingen vill ha att göra med.

Huga hur kan det bli så? Och det från människor som menar sig stå upp för sanning och avslöja lögn. Helt ofattbart för mig!!

Jag ska aldrig sluta att förundras!

HaFo

Re: Vad lärde och förmedlade egentligen Wilkerson

Fick ett mail som passar in kring vad som nu avhandlas kring vad Wilkerson egentligen stod för.

Från mailet:

Det är faktiskt mycket möjligt att detta som jag skickar till dig nu är det enda ? textdokument av denna längd som finns av detta DWs förord till boken "Nothing is impossible with God" av Khulman



Jag undrar hur mycket mera skumt som David W hade i bagaget ? Någon borde ta tag ordentligt i detta med DW och få fram ordentligt med material , finns nog mycket skumt som vi inte vet om ännu.



Elvor och Janne kan vi ju inte längre hoppas på , det framgår ju med all önskvärd tydlighet. Jag vill inte gärna säga något elakt om Elvor och Janne , men jag personligen tror att det finns en hel del "karismatisk flumsynthet" med i bilden från det hållet , inte är deras sidor någonting som i alla fall jag vill fördjupa mig i alltför mycket. Mycket skulle vara vunnet om folk skulle hålla sig mera till skriften istället



Denna bok "Nothing is impossible with God" tycks ha getts ut i flera upplagor/årtal så det är inte alls så säkert att DWs förord finns med i alla upplagor ? Åtminstone med denna formulering ? I den bok som jag köpt på internet och väntar på så ska DWs förord finnas med , för denna bok är är reprinted år I999 Jag tror dock att detta förord av DW är skrivet före hennes död men jag är inte helt säker pga min Engelska inte är så perfekt , så det blir ett frågetecken för detta ?

Alltså , är förordet skrivet före eller efter att KK dött av Wilkerson ? Vet inte

Den upplaga som jag citerar från här nedan är Reprinted år I999, tydligen av Wilkerson:

Nothing is impossible with God Foreword A Tribute to Kathryn Kuhlman

I should think that everybody knows her by now. For nearly a quarter of a century, she has been a vessel of God that allowed healing and restoration to flow into the lives of thousands.

She is loved and admired by millions and maligned only by those who are down on divine healing or who have made no effort at all to understand her or what she stands for.

But I have seen her behind the stage, before she stood in front of a multitude to express her unlimited faith in God, and watched her carefully. Over and over again she cried:

Dear God, unless you anoint me and touch me I am nothing. I am worthless when the flesh gets in the way. You get all the glory or I cannot go out there and minister. I won’t move without you.

NOTHING IS IMPOSSIBLE WITH GOD

And suddenly she bursts on the scene, lt’s explosive and almost unbelievable. It’s not so much
what she says—because that’s always as clear and simple as the preaching style used by Christ himself.

I don’t understand it, nor does she, but when the Spirit begins to move upon her—and she feels suddenly compelled to challenge Satan’s power in Jesus’ name- miracles begin to happen.


People everywhere—even the most staid and dignified— fall prostrate on the floor.

Catholics and Protestants raise hands and worship God together—all decently and in order.

Holy Spirit power rolls over the audience like waves of the ocean. Those in the television media soon learned she was not a phony or a fanatic. People they had known, had been I helped by her ministry. They were no match for her wit and godly wisdom.

She is not wealthy, nor is she “hung up" on materialism. I know! She personally raised and gave to Teen Challenge the money to build a place on our farm to reach and rehabilitate hopeless addicts.

Her prayers have brought in the money to build churches in underdeveloped countries around the world. She has sponsored the educating of underprivileged children and other talented youth who were recipients of her love and concern.

She has walked with me into the ghettos of New York and laid loving hands on filthy addicts.
She never winced or withdrew—her concern was genuine.

And why this tribute from me? Because the Holy Spirit bade me do it!

She owes me nothing, and I ask nothing more of her than that same love and respect she has shown me over the years.

But all toooften we pay our tributes only to the dead. Now then, to a great woman of God who has so deeply affected my life and the lives of millions more- we love you in Christ’s name! History will say of Kathryn Kuhlman:

Her living and her dying brought glory to God.

David Wilkerson, Author of The Cross and the Switchblade
-------

Slut HaFo kommentar:

Här säger alltså den oförvitlige renlärige sanne profeten Wilkerson, enligt Elvor och Janne, att den vilsna, ockulta, hinduiskt kundalinipåverkade Khulman är rätt ute och även påhejas av Wikerson!!

Inte alls galet nej, anses från de som är ”Wilkerson – frälsta”! Hur kan det gå så galet. Och hur kan det bli så, att den som då påtalar detta med fakta hur Wilkerson faktiskt var vilset ute, med såväl profetia, lära tro och utövning, pådyvlas att han som visar på detta, säges vara en förtalare, säges vara en som går emot Guds sanna tjänare, framställs som ngn som alla ogillar och är ngn som ingen vill ha att göra med. Och som med "alla lögnens medel" angrips.

Huga hur kan det bli så? Och det från människor som samtidigt menar sig stå upp för sanning och avslöja lögn. Helt ofattbart för mig att det kan fungera så!!

Jag ska aldrig sluta att förundras! "Och var och en ska för sig själv göra räkenskap inför Gud"

HaFo

Re: Vad lärde och förmedlade egentligen Wilkerson

Fick ytterligare ett mail av Elvor som jag återger delar av och ger en kommentar till, så att människor kan bilda sig så en egen uppfattning om sinnelag och faktamässig underbyggnad från respektive håll, som sker i det meningsutbyte, som här har utspelar sig.

Jag kommer därmed att från min sida, att därefter avsluta denna konversationen. Inser att vidare meningsutbyte inte fyller ngn funktion.

----------

Elvor säger om mig:

”Din slutsats visar väl än en gång på att något är sjukt? Ingen kan göra misstag - det måste vara medveten illvilja bakom, enligt dig?”

-------

HaFo:

Visa i sak på var jag sagt sådant, som skulle kunna utgöra underlag till vad Du här tillvitar mig, när Du uppenbarligen vill svartmåla mig på ett helt lögnaktigt sätt!?

--------

Visa mig även var Du i tidigare mail, menade att människor var rädda för mig (som jag tidigare efterfrågat kring att försöka förstå Din saklösa svartmålning av mig – varför gör Du så, vad är motivet och drivkraften där bakom!?)

Återge det gärna med namn, så att jag kan ta kontakt med och lugna dem med att de inte alls behöver vara rädda, som Du skrämmer dem med!!.

------

Elvor säger:

”Eftersom det verkar omöjligt att föra ett sansat och vettigt samtal kommer jag inte att fortsätta, vilket jag gjorde klart innan. Din slutsats om våran och många andras syn på DW är väl också ganska sjuk? Man kan ha förtroende för en människas tjänst, men det gör inte honom eller henne ofelbar som du verkar få det till att vi menar. Nej då är man "Wilkerson-frälst"! Lite balans vore önskvärt.”
----------------

HaFo:

Den som ifrågasätter Wilkerson och som med sakliga fakta, visar på att här stod det inte rätt till, är enligt Elvor ”sjuk” och ”i obalans”. Känns tonerna igen, från de som haft mage att ifrågasätta Ekman och hans försvarare?



Elvor säger:



”Nej Hafo, dina attacker och hackande på andras ståndpunkter och många av dina slutsatser är inte särskilt sunt. Tänk dig för, är mitt råd. Om du fortsätter så här riskerar du att strida inte bara mot villoläror- utan strida emot Guds folk (jag menar i allmänhet!) utan urskiljning och skada Guds verk istället för att bygga upp. Om du själv vill bli bemött med respekt, kanske du borde tänka på hur du själv bemöter andra och inte ständigt dra egna slutsatser om andras motiv och åsikter. Annars tror jag inte någon kommer att ta emot korrigering från dig, även om den vore befogad.”

HaFo:

Återigen detta dumgörande och misstänkliggörande av mig, därför att jag prövat och ifrågasatt vad Wilkerson egentligen framförde, så anses jag då av Elvor för att vara respektlös, anses vara utan urskiljning. Jag anklagas därmed av Elvor, för att bemöta andra illvilligt.

Jag anses då enligt Elvor, därör att jag ifrågasatt wilkerson och pekat på faktamässigt, hur vilset ute han var, så anser Elvor därmed, att jag skadar Guds verk och drar fel slutsatser om motiv och åsikter och bryter ned istället för att bygga upp Guds verk.
----

Jag HaFo överlämnar därmed till läsarna att bedöma om detta är saklig kritik av vad jag skrivit och förmedlat!?

Om inte? Varför då denna osaklighet från Elvor, när jag ifrågasatte och förmedlade, vad som uppenbarligen faktamässigt, inte stod rätt till med vad Wilkerson förmedlade !?

-------

Elvor säger:

”Lewi Pethrus gjorde ett stort misstag när han (om jag minns rätt) bjöd hit Branham till Sverige. Men det innebär inte att man kan förkasta allt som Pethrus stod för och hans tjänst!”

Hafo:

Misstag att inbjuda och bejaka villolärare är alltså enligt Elvor helt legalt!!! Varför håller man då med på sin hemsida om att varna för just dessa företeelser? Trovärdigt och konsekvent? Det får var sanningsälskare fundera över!!

------

Elvor säger Tänk dig för så att du inte går emot den helige Ande, Hafo!

Enligt dig är en människa tydligen både förkastad och fördömd om han/hon gör ett enda misstag. Klarar du dig själv i den domen?


HaFo:

Vad är detta för trams av kommentar i ett försök att försöka svartmåla mig och vad jag egentligen står för och skrivit. Var har jag påstått att en människa är fördömd vid minsta misstag??

----

Jag har gjort klar att min enda räddning i domen är icke tillräknad synd, utan tillräknad nåd från Gud för Kristi förtjänst, därför att jag är den störste av alla syndare, som det blir fel för ”stup i kvarten” och ständigt är i behov av nåd och förlåtelse från Gud.

(Var har jag sett ngn liknande tro och bekännelse från innehållet på Elvors och Jannes hemsida kring vad de skriver och förmedlar!??)

-------

Elvor fortsätter:

”För mig har det mindre betydelse om DW skrev ett förord för många år sedan i en bok. Han gjorde klart i en predikan (för några år sedan!) att han tror på en väckelse men att han inte menar det som kallas Latter-rain- läran.

På engelska - alltså på ENGELSKA - står det i Bibeln om latter rain, som många ser som en andra "pingst" innan Jesus kommer. Det betyder inte att de måste anamma Latter-rain läran. Kan du se skillnaden?”

HaFo:

Nej jag kan fatiskt inte se den skillnaden, men jag är väl lite trög!? Oavsett så blir det vilset, om man likt Wilkerson till ”ett latter rain”, så bygger det på en text, som INTE ALLS, som enligt honom, handlar om församlingen i ändtiden (se tidigare inlägg under ämnet).

Han var vilset ute! Punkt slut! Men hans efterföljare verkar vara lika blinda inför detta faktum, som de som blint bejakar Ekman, som en sann Gudsman.
-------

Elvor:

”Vi måste var och en se upp med att vi inte blir så nitiska emot det som är osunt, så att vi förlorar kärleken. Då är inte varningarna mycket värda i slutändan.”

HaFo:

Håller helt med! Är det verkligen kärlek, motiv och omsorg, som flödar just nu i Dina mailsvar från Din sida till mig, kring vad Wilkerson egentligen står för och förmedlar!?? Om inte - varför?

--------

Elvor:

”Hur skulle du reagera om Gud sände en äkta väckelse i Sverige? Ingen JÄTTEväckelse men en ÄKTA väckelse, troligen i mindre skala? Skulle du kalla den falsk för att det inte passar in i din tolkning och då måste den vara falsk? Fundera på det. VILL du att Gud sänder en besökelsetid, en "sista väckelse" i Sverige?”

HaFo:

Ingen skulle bli mer överlycklig än jag, över alla ”jätteväckelser” som skulle visa sig i ändtiden. Men det är inte vad Skriften säger ska ske, utan Skriften talar om ett avfall, som ska möjliggöra framträdandet av en falsk världsfrälsare, en falsk Messias, en falsk Kristus.

Det tror jag även, efter att ha tagit del av vad Elvor och Janne egentligen framför i sak och tagit del av deras ”sinnelag” och vad de synes framföra, mitt i allt prat om det motsatta.

Var och en, bilda Er en egen uppfattning!!

---------

Jag kommer efter detta uttalande, att för min egen del, att vara helt tyst. Jag kommer att återge vad andra kring ämnet tillsänder mig (håller det vidare på lager kring fakta av vad Wilkerson egentligen stod för som nått mig, vilket är helt chockerande),

men kommer att vara helt tyst ännu så länge, vidare kring kommentarer från Elvor, så att det så får nå in I SIN fulla kontrast,hur vilset ute det är i förhållande till sanning och skeende idag på den andliga arenan vad som där framförs, mitt i all sanning, som bara egentligen blir till förvirring och förförelse.
---------

(Bara nu kort en resume från ett mail som kom till mig kring ämnet:

”Ihåligt resonemang från Elvor gentemot dig Harry! Den kritik du nu får utstå från Elvor kan ju kännas obehaglig, men å-andra sidan är ju den kritiken mot dig intetsägande, har inget med sak och fakta om vad eller Wilkerson stod för, utifrån resonemanget vilka denne hyllade och kan man anta delade teologi med. Men som sagt dom kan ju komma på bättre tankar senare./”
---------------


HaFo:

Ja, det är verkligen min förhoppning och bön, att Elvor och Janne och deras efterföljare i spåren efter Wilkerson, kommer till besinning om sitt misstag, att ha honom som en Bibellärare på sin hemsida!!

Seriösa sanningssökare och sanningssägare, har fått sig viktig fakta presenterat, kring den dubbelhet som Wilkerson stod för.

Där han å ena sidan så riktigt tog avstånd från ockultism, hinduism, kundalinikraften och även vad Hill förmedlade. Men så även samtidigt i sin dubbelhet, så samarbetade han med och bejakade både Khulman och Hill. Ärade och upphöjde dem i deras förvillelse!!

Även själv så gör han i dessa spår en ”kundalini – upplevelse”. Men naturligtvis, när det gäller Wilkerson, så kallas det av Wilkerson efterföljare för att ”Herrens kraft är över honom”. Medan det så riktigt från hans efterföljare, när det gäller andra kring samma fenomen anses det, som en ”falsk kundalini – kraft”. Men naturligtvis inte kring Wilkerson, enligt hans efterföljare, när detsamma sker av förförelse, som man samtidigt menar sig ta avstånd ifrån av Wilkersons efterföljare!! Kan det bli mer förvirrande och förförande!!?????

-----------

Människor har faktamässigt, genom att läsa på hemsidan, kunnat ta del av hur Wilkerson varit en falsk profet och hur mycket som aldrig faktiskt skett utifrån från boken Synen, utan att det faktiskt med facit i hand, så går det att konstatera att Wilkerson ”profeterat”, utifrån sin egen rädsla och fantasi, blandad med en del Bibelkunskap.

Detta vill tydligen inte hans blinda efterföljare inse, utan tar då till varje knep, till att försöka svartmåla den som svart på vitt utifrån fakta pekar på, att det faktiskt inte stod rätt till med vad Wilkerson förmedlade. Varför fungerar man så? Det är ju ett beteende som gäller inom trosrörelsen, men som då samtidigt är ett beteende som man menar sig ta avstånd. Förvirrande i kubik!!

Vilken drivkraft är det då som ligger därbakom? Vilken ande är det som man då egentligen företräder? Ställer frågorna och ger inga svar eller påståenden!! Utan svaren och påståendena får människor själva stå för.

-----

Jag har nåtts av en hel del ytterligare fakta kring hur vilset ute Wilkerson faktiskt var. Men jag håller på det tills vidare i en avvaktan, i en prövning om inte människor ändå, ska kunna inse hur vilset ute faktiskt Wilkerson var, utan vilset går i dennes försvar likt Elvor och deras efterföljare.

--------

Har jag på ngt sätt varit oförskämd, så ber jag om förlåtelse för det. Som sagt så blir det för mig fel ”stup i kvarten”! Jag är ständigt i behov av nåd och förlåtelse för Kristi skull!!

Har inte fått ngt svar på, hur ofta det blir fel för Elvor och Janne på deras hemsida och hur ofta de är i behov av nåd och förlåtelse för Kristi skull!???

(Detta var alltså mitt senaste och sista inlägg kring vad Elvor och Janne egentligen förmedlar i sitt försvar av Wilkerson)

Ge gärna synpunkter, alla som kan ha sådana, så ska jag senare delge det, utöver en hel del fakta som redan nått mig, om hur vilset egentligen Wilkerson var!!

Avslutar med en fråga till alla:

Kan dubbelheten och förvirringen bli större, än utifrån vad Wilkerson och hans efterföljare förmedlar, under sken av att tå upp för sanning och rätt på den andliga arenan och menar sig ta avstånd från förförelse i tiden??

Samtidigt, Min riktigt från hjärtat uppriktiga önskan är välsignelse och allt gott till alla! Och en önskan, med tacksamhet till allt riktigt, som därifrån förmedlats av Janne och Elvor och dess efterföljare, hur vilset och dubbelt, som det ändå i praktiken visar sig vara.

HaFo

Re: Vad lärde och förmedlade egentligen Wilkerson

Har fått några mail kring ämnet som jag återger:

Mail 1:

jag uppmanar alla DW anhängare att läsa "synen" från pärm till pärm och läsa kritiskt. Att läsa kritiskt innebär att man är ärlig. David påstår ju att hans syn ska uppfyllas innom tio år, nu har det gått ca:38år.

Jesus eller andra i bibeln angav inga årtal.

Hans viktigaste förutsägelser i boken har ännu inte skett, t.ex. stor ekonomisk lågkonjungtur med början i europa. VAR I BIBELN STÅR DET? Nakendans i kyrkan skulle bli vanlig mm.

Men jag undrar om han ändå inte missade det väsentligaste :det stora avfallet och alla falska profeter innifrån kyrkornas egna led, new age i kyrkan, mystiken, katolicismen mm.
En äkta profet borde ha varnat för sådana saker för 38 år sedan.

(Hafo kommentar:

Denna iakttagelse är synnerligen viktig. Istället för att Bibliskt peka på det avfall som i ändtiden möjliggör en annan, en istället för Kristus, en falsk världsfrälsares inträde på arenan (även om det delvis finns med i hans undervisning, med riktig varning inför en hel del förförelser i tiden, men så talar han med dubbel tunga och samtidigt bejakar och försvarar människor och företeelser, som om han vore konsekvent och trovärdig skulle ta avstånd ifrån (Se tidigare inlägg).

Wilkersons vilsenhet och dubbelhet når sin fullkomning, när så Wilkerson talar om en ”Latter – rain – väckelse i ändtiden” och utgår från en text, som överhuvudtaget inte alls handlar om församlingen i ändtiden (Se tidigare inlägg).

Mailskribenten fortsätter:

Som jag sagt tidigare så har Lennart tagit bort allt om Wilkersson på Bibelfokus. Jag önskar givetvis att Elvor och Janne gjorde det samma.

Elvor och Janne: Kolla fakta en gång till, noga, så att Ni inte behöver ångra er senare. Fördjjupa er i denna fråga. Sist men inte minst fråga Gud, bed om hans vägledning!

Slut från mailet 1.

------------

Mail 2:

Det kan nog ligga så till med Elvor och deras hemsida att man inte kan hantera det fakta du Harry kommit med ang Wilkerson. Ordvalen från Elvor till dig tyder på en osäkerhet tycker jag mig märka, (sjukt, misstag, illvilja, sansat samtal, vettigt samtal, ganska sjuk, attacker, hackande och strida emot Guds folk.) 9 ordval istället för att bemöta med fakta, för mig tyder dessa ordval på att man är upptäckt med “fingrarna i syltburken” eller vad ska vi nu ta oss till.

HaFo kommentar:

Jag reagerade ungefär på samma sätt, som de nu gör, när jag först nåddes med info om att ngt var galet med vad Wilkerson förmedlade.

Men efter att jag dels själv upplevde frågetecken, som jag inte riktigt kunde peka på och så sen faktainfo nådde mig, som jag bara måste böja mig inför, att här förelåg ngt med ”en andra sida” från vad Wilkerson egentligen förmedlade, så kunde jag inte vara tyst om det, utan det kändes då viktigt att förmedla dessa uppenbara fakta kring Wilkerson.

Även om jag visste att det i det närmaste var att ”begå harikiri” på den andliga arenan och göra sig ”helt missförstådd, paria och utanför” från de flesta kristna.

Jag är samtidigt tacksam över att okvädigheterna mot mig blev så pass ”way out of line”, så att det måste vara uppenbart för alla, att det är för konstigt, att bli bemött och behandlad på detta sätt, bara för att man med fakta under fötterna, ifrågasätter vad Wilkerson egentligen framförde.

Och detta är inget som jag belastar ngn för, utan som jag på ett sätt förstår. Har inga hard feelings och söker frid och fred i ämnet, utan att fördenskull tumma på fakta, som faktiskt inte går att förneka kring vad Wilkerson egentligen stod för och förmedlade.

Har nåtts av en del "hett stoff", kring vad som just nu avhandlats kring Wilkerson. Jag har sparat upp det och kommer att försöka ngt "redigera" det och kanske ge en del kommentarer.

Men jag ligger just nu ngt lågt och väntar med denna info och dessa funderingar, som tillsänts mig, ännu ett tag, tills krutröken efter konfrontationen med Elvor lagt sig. Jag har nästan varit förlamad i den sorg, besvikelse och kamp som här nu utspunnit sig. Samtidigt är jag inte helt överraskad.

Har hela tiden burit på ett frågetecken kring Elvor och Janne, som jag inte riktigt kunnat peka på, mitt i allt av sanning som de förmedlat och som jag tacksamt fört vidare. Har kanske undrat över att de ibland bygger för mycket på drömmar, syner och uppenbarelser.

Deras bundenhet och koppling till Wilkerson synes nu helt uppenbar och finner det lite märkligt vilken "frukt, sinnelag" och de utfall som Elvor då presterade när Wilkerson blir ifrågasatt.

Men för min del bara stärker det upplevelsen, av att det faktiskt var ngt riktigt galet kring vad Wilkerson förmedlade, när människor "flippar ur" när han blir ifrågasatt, istället för att faktamässigt ta sig an ifrågasättandet av vad Wilkerson egentligen framförde.

Och som sagt, jag bara söker efter frid och fred kring ämnet med allt och alla och en faktamässig bedömning kring vad Wilkerson egentligen förmedlade

(Se som sagt alla tidigare inlägg under detta ämne på Min Åsikt.)

Och även om Elvor och Janne tagit fel kring Wilkerson, så ta ändå vara på allt annat av sanning som de förmedlat!!

HaFo

Re: Vad lärde och förmedlade egentligen Wilkerson

Med underrubriken:

Respektlöshet
----------------

Från: Elvor Ohlin elvor.ohlin@crossnet.se

Till: Harry Forsgren harryforsgren@yahoo.se

Ämne:

Var snäll och stryk mig genast från din maillista, om du inte har gjort det. Att skicka privat mail till en mängd med andra folk är illa nog men att lägga ut det på hemsidan är väl höjden av respektlöshet.

Elvor Ohlin


---------------

HaFo svar till Elvor och även till alla som tidigare tagit del av denna konversation.

Hallå Elvor!

Vad är det egentligen, som Du är så rädd för vad Du förmedlar "privat till mig", som inte tål offenlighetens ljus och som andra människor inte borde få ta del av? Lever Du inte enligt Bibeln i Ljuset Elvor?

Märkligt att Du inte förstår, att vårt mailutbyte är inte enskilt, utan officiellt material, i den stund som Ni på Er hemsida, har en villolärare som Wilkerson, som ni gör reklam för och marknadsför (har Du kollat upp alla fakta kring detta uppenbara, hur vilset ute Wilkerson egentligen var?)

Och när jag så pekat på dessa uppenbara fakta och då blir bemött, inte i sak av Er, utan med en massa negativa tillmälen, misstänkliggöranden och dumgöranden av min person, som är helt osanna. Är detta då vad Du menar med ordet respekt och som inte andra bör få ta del av? Men hallå! Vad är det egentligen som Du/Ni håller på med???

Naturligtvis respekterar jag att ni inte längre vill få ytterligare mail från mig! Men jag ämnar inte vara tyst gentemot andra med Er vilsenhet kring vad Wilkerson egentligen förmedlade.

Jag har nåtts av ytterligare avslöjande info kring Wilkerson. Ni vill ju inte lyssna och ta del av det, utan framhärdar i ett försvar av en villolärare.

Men jag ska så fort jag hinner och orkar med, att delge denna info, till människor som forfarande har "öron till att höra".

Sköt riktigt om Er och ha det riktigt gott!

HaFo