HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Basilea Schling Benny Hinn och Wilkerson

Fick ett mail med följande rubrik som jag förmedlar och frågar liksom mailskribenten, efter info som ngn kan besitta kring innehållet och frågeställningarna härunder (Ger själv en kommentar efter förmedlandet av innehållet på mailet):
----

Från mailet:

Tror du att någon av dina mailkontakter skulle kunna ha någon info om en person som hette Basilea Schlink , eller som hon kallades , Mother Basilea Schlink ?

Skulle vilja få flera synpunkter när det gäller denna person och vad hon egentligen stod för , ( Basilea är numera död ).

Det "underliga" är att både Benny Hinn och David Wilkerson uppskattade denna "Mother Basilea Schlink"

Citat från

http://baptist.crossnet.se/norrkoping/g-skap/gm26nr4/sida3.htm

Så kommer vi till en personlig berättelse. Marianne Jansson och Riitta Lemmetyinen beskriver i sin bok "Makten och ärligheten" sin tid hos Moder Basilea Schlink i Darmstadt.
Det är en skakande historia om en maktfullkomlig ledare och ett förvanskat kristet budskap.

Vi känner igen mönstren från vilken sekt som helst. Först möts den nya medlemmen kärleksfullt, sedan blir det tungt arbete, inrutad dag, för lite sömn, misstro inom gruppen, "spioneri" och rapportering till överordnad, hemlig lära, endast förlåtelse genom en ledare osv.

Kvinnorna berättar om sin tid hos Mariasystrarna och sin svåra väg tillbaka till en sund tro på nådens verkningar. Båda fortsätter sitt kristna arbete, men nu inom Finska kyrkan.

Slut citat
----------

Citat från
http://www.worldchallenge.org/en/newsletter/men_of_another_sort
Men of Another Sort by David Wilkerson July 21, 2003

When Jeremiah heard this, he shared the burden of God’s weeping over his people. Sister Basilea Schlink, the founder of the Lutheran Evangelical Sisterhood of Mary in Germany, was a devoted servant of Christ.

We became friends over the years, and this devoted woman seemed to know firsthand the weeping burden of God’s heart. Often when I visited the sisters’ ministry center, I went into the chapel and found them crying. They mourned over many things, including their nation’s role in Hitler’s slaughter of the Jews. They wept for hours over such transgressions. At first, I couldn’t understand why believers would choose to weep for hours at a time.

Then I began to learn from Sister Basilea the depths of woundedness God feels over our sins. Her many writings are a moving expression of those depths.

Slut citat

Mailskribenten fortsätter:

Helt klart så uppskattade David W denna "Sister" Basilea Schlink David W gillade ju också vad hon skrev. Det är också intressant att läsa om hur Benny Hinn beskriver "Mother Basilea Schlink" , och vad som också är intressant är att han i sin bok Good Morning Holy Spirit nämner detta att David Wilkerson träffade denna kvinna.

Citat från Benny Hinns bok "Good Morning Holy Spirit"

"What was it in the life of the Apostle Paul that gave him the power to endure? And what was it in the life of Peter that even his shadow would heal the sick? It was the touch of the Spirit.

David Wilkerson speaks about going to see a woman of God named Mother Basilea Schlink. He said that the moment he entered the room he could feel the presence of the Lord. Why?

Because she loved the Holy Spirit. And those who love Him know His presence"

Slut citat

Mailskribenten fortsätter:

Benny Hinn menar alltså att David W kände närvaron av "the Lord" när han kom in i rummet där Basilea Schlink befann sig.

Här är en annan beskrivning av detta möte:
citat från

http://larrywho.wordpress.com/2010/07/02/god-facebook-and-me/

David Wilkerson once visited Basilea Schlink (1904 – 2001) in Darmstadt, Germany. As Wilkerson walked into her office, he was knocked to the floor by the presence of God which surrounded Schlink. While on the floor, Wilkerson realized, “This is a mighty woman of God.”

Slut citat

Mailskribenten fortsätter med en befogad undran:
Jag skulle gärna vilja få detta bekräftat att David W föll omkull vid sitt möte med "Mother Basilea Schlink"
Och mailskribenten fortsätter vidare:

Citat från

http://www.oocities.org/promo777/sismary.htm

Basilea Schlink, a Lutheran nun, suggested Protestants consider the meaning of the text of Lk 2:35 that seemed to connect Mary with Jesus in a special way regarding the salvation of the world.

Slut citat

Mailskribenten fortsätter :

Jag har faktiskt själv läst av vad " Mother Basilea Schlink" skrivit men det var så länge sedan så jag kommer inte ihåg något speciellt , kanske det att hon på något vis verkade "Katolsk" på något vis , trots att hon ju var något slags "Protestantisk nunna"

Jag noterar i alla fall att jag hittat att Livets Ord har en bok av henne till försäljning nämligen "Guds ljusblå buss"

http://ws.livetsord.se/guds-ljusbla-buss.html
---------

Mailskribenten fortsätter:

Jag hittade också följande inlägg på

http://mytwocents.blogg.se/1188284218_ulf_ekman_gud_kr_inga.html

Klipp från ett inlägg

Postat av: Linnea

Jag har också med stor förvåning funnit "Moder Basilea Schlinks rörelses böcker på LO och en av dess representanter en nunna som talare på LO konferens.

Efter att ha sett Nunnorna Mariaanne Jansson och Riitta Lemmetyinen framträdande i TV och läst deras bok "Makten och ärligheten" (Vi bröt upp frånDarmstadt) Libris förlag kan jag bara känna en enda stor smärta.

Slut citat

Mailskribenten fortsätter:

Att en nunna från Mother Basilea Schlinks rörelse har varit talare på en Livets Ord konferens kanske inte alls är så konstigt , Benny Hinn gillade ju faktiskt "Mother Basilea Schlink" , hon var kanske ännu mer Katolsk än man kunnat tro.

Så detta tyder på att samma ande som är verksam på Livets Ord har något slags "andlig släktskap" med andligheten i Mother Basilea Schlinks rörelse.

Citat från

http://www.oocities.org/promo777/sismary.htm

The Evangelical Sisterhood of Mary
http://www.kanaan.org A "Protestant" nunnery. The late Mother Basilea Schlink (means "Queen of Heaven") was the order's founder. She blended mysticism, crypto-Catholicism, Proto-Mariolatry, and all the accoutrements of medieval asceticism and convent life. No wonder the term evangelical has all but lost its meaning.

Slut citat

Mailskribenten fortsätter:

Om detta faktiskt stämmer så är det ju hemskt !

"She blended mysticism, crypto-Catholicism, Proto-Mariolatry, and all the accoutrements of
medieval asceticism and convent life"

Benny Hinn menade att hans liv förändrades pga vad han läst av det som Mother Basilea Schlink skrivit !

Citat från

http://www.dossiers.tk/bennyhinn-programms.htm

From the Veterans Memorial Coliseum in Phoenix, Benny Hinn introduces Sister Rebekka and Sister Georjean from the Evangelical Sisterhood of Mary.

Pastor Benny shares about how the writings of their founder, Mother Basilea Schlink, has changed his life.

Then he goes into a great altar call service as hundreds flood the altars to accept Christ as their Savior. Call your unsaved loved ones and tell them not to miss this life-changing program!

Slut citat
--------

Mailskribenten fortsätter:

När Benny Hinn tycker att något är bra ska man akta sig !

Till slut ska jag ta med något av David W och Kathryn Kuhlman:

Citat från

http://www.tscpulpitseries.org/english/1990s/ts961111.html

By David Wilkerson November 11, 1996 The Nearness of God!

Years ago I worked with the late Kathryn Kuhlman. That dear woman of God used to work seventeen hours a day. I often wondered, "When does she ever have time to shut herself into her secret closet and pray?"

Then I realized -- she always seemed to be muttering to herself. She was praying! She prayed as she drove her car, as she rode in elevators. Everywhere she went, she always talked to the Lord.

One day she told me, "David, the Bible says to pray without ceasing. I talk to the Lord all day. He's just as real to me as you are. I don't have to run somewhere to try to get in tune with him, because we talk all the time. We're friends."

Slut citat
-----------------

HaFo kommentar:

Jag kom i början av min ”nyfrälsningsperiod” på 70 – talet i kontakt med undervisning av Schlink. Jag var imponerad av hennes radikalitet för total överlåtelse till Jesus och hennes till synes sociala engagemang för människor. Även om jag blev ngt bedrövad av hennes ”lagiskhet”, så trodde jag i min enfald som nykristen, att ”allt kristet var från Gud”.

Alltmer i min mognad som kristen, kom jag att inse att här var det ngt hos Schlink som inte stämde, i hennes bejakande av katolicismen, plus att ngt inte stämde just med hennes ”lagiskhet och lydnad”, för att vara behagad av Herren, och att hon hade en massa måsten och tillägg till den enkla nåden och sanningen om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

(Istället för att Jesus är den som i vårt ställe behagar Herren som en fri gåva av oförtjänt nåd!!)

Jag kom även sedermera i kontakt med infon ovan från människor som farit väldigt illa, i ngt som inte kan betraktas som ngt annat, en än farlig sektbildning som Schlink egentligen stod för!!

Att Hinn bejakade denna förförelse gör mig inte överraskad. Men att även Wilkerson faktiskt var så vilsen, så att han bejakade Schlink gör mig överraskad, även om än det ju ändå stämmer med den vilsenhet, som han tydligen stod för, utifrån de fakta som tidigare under detta ämne återgetts. Det gör mig så ledsen och samtidigt kan jag inte underlåta att förmedla det.

HaFo

Re: Basilea Schlink Benny Hinn och Wilkerson

Fick några reaktioner på inlägget om Mother Basilea Schlink – Beny Hinn – David Wilkerson, som jag återger och kommenterar.
-----

Mail 1

Moder Basilea Schlink har varit ganska populär i Sverige. Först genom boken Guds ljusblå buss, som handlar om ett av systrarnas konkreta bönesvar och om det samvetsgranna livet i kommuniteten för övrigt. Sedan kom många böcker av moder Basilea, som ofta handlade om bön. Hon skrev böner, tex en sort som hon kallade litanior, och handlade om förbön för världen.

Citat av henne fanns på illustrerade kort som man gärna köpte. Systrarnas arbete bekostade inristade metallplattor på olika ställen i världen, som ofta handlar om Guds storhet. Jag såg den som fanns vid Trädgårdsgraven i Jerusalem, med texten "He is not here, He is risen".

Har också läst boken av de avhoppade systrarna och förstod den ganska väl efter att själv ha gått igenom Livets ord och slutat.

(citerar igen:

Marianne Jansson och Riitta Lemmetyinen beskriver i sin bok "Makten och ärligheten" sin tid hos Moder Basilea Schlink i Darmstadt.

Det är en skakande historia om en maktfullkomlig ledare och ett förvanskat kristet budskap.

Vi känner igen mönstren från vilken sekt som helst. Först möts den nya medlemmen kärleksfullt, sedan blir det tungt arbete, inrutad dag, för lite sömn, misstro inom gruppen, "spioneri" och rapportering till överordnad, hemlig lära, endast förlåtelse genom en ledare osv.

Kvinnorna berättar om sin tid hos Mariasystrarna och sin svåra väg tillbaka till en sund tro på nådens verkningar. Båda fortsätter sitt kristna arbete, men nu inom Finska kyrkan.)
-------------

Moder Basilea har tillsammans med sina medarbetare byggt upp ett center som heter Kanaan.

http://www.kanaan.org/international/default.htmhttp://www.kanaan.org/international/default.htm
----------

HaFo:

Har även så samtalat med denne mailskribent, som säger sig ha reagerat emot Basilea på grund av att där fanns ngt väldigt hårt i en slags underton.

Det är också ngt som jag HaFo reagerat på, att där fanns ngt lagiskt hårt under sken av lydnad, ständig bön etc. Ngt som gav mig ”the creeps”.

Nånstans finns det säkert möjlighet att finna var i lära tro och utövning det sitter hos Basilea, som ger denna reaktion.

Kanske kan ngn. förutom de ”avhoppade systrarna” som pekar på sekterismen inom Basileas verksamhet, visa på var den falska anden och läran sitter, som Hinn naturligtvis (vilsen som han är) bejakade, men än mer överraskande var det att även Wilkerson bejakade Basilea och som därmed är avslöjande för vad han egentligen stod för och förmedlade!?
---------

Fick även en förfrågan om där finns kopplingar mellan företeelser som Mariadöttrarna eller Mariasystrarna i Sverige idag och den verksamhet som Basilea startade.

Jag kan inte svara på den frågan, därför att jag inte vet om där finns kopplingar. Kanske kan ngn ha info att ge kring detta. Därför sänder jag frågan vidare.

Vad jag kan visa på dock, är att Mariasystrarna är vilset ute (om det nu beror på inverkan av Basilea eller inte!??) och återger från Min Åsikt från tidigare:
------

Fick mig tillsänd en länk med önskan om en kommentar. Sätter även in det här på Min Åsikt

http://www.kyrkligfornyelse.org/artiklar/mariadotter98a.shtml

Det handlar om grundaren av Mariasystrarna, Paulina Mariadotter

Återger från länken:

"Och jag föll från sjunde himlen rakt ner i hevetet."

HaFo:

Menar hon att hon bokstavligt föll ner i hevetett och att Jesus då lyfte upp henne därifrån (?), så är det i så fall en utombiblisk upplevelse.

Hevetet har aldrig än "varit befolkat". Det är "förberett för djävulen och hans änglar", men även fiendens plats är inte idag hevetet, utan "ondskans andemakter i himlarymderna".

Hevetet kommer att fyllas först i de absoluta slutskeendena inför skeendet, att "Den nya himlen och den nya jorden" tar plats.

Så upplevelser av att ha varit i hevetet idag är inte ngt som kommer från Gud. Men man kan ju göra en upplevelse av att vara på väg att gå förlorad utan Kristus. Kanske var det hennes upplevelse som hon då uttryckte på detta sätt??
---

från länken:

"Det kristna livets realism stod så klart fram: det som var givet till GUD - det var givet.

Paulina Mariadotters starka levande reaktionsförmåga har aldrig sedan den dagen tjänat henne själv utan JESU KRISTI liv, Hans verk och plan = livet på Den evangeliska Mariavägen."

HaFo:

Jag blir lite fundersam, när fokus flyttas från vad Gud givit oss till vad vi kan ge Honom. Som att vi skulle kunna prestera ngt för att bli använda av Gud. Det är bara frågan om nåd och "Gud som verkar både vilja och gärning".

Men samtidigt sker ju inget, om vi inte bejakar att Gud får "bruka leret" och göra det till ett "hedersamt kärl", som blir ett vittne för Jesus.

Är det vad som menas här, eller flyttas fokus från Gud till människans förmåga att ge till Gud?

I vart fall tas detta som en inteckning för att hon verkligen var ledd av Gud genom "livet på Den evangeliska Mariavägen".
----

från länken:

"Med dessa två levde Paulina Mariadotter i djup enhet och i detta tretal förverkligades det GUD talat."

HaFo:

Låter lite märkligt. Vad menar man egentligen? Menar de att de blev en slags "treenighet" som återspeglade Guds väsen och handlande? Eller menar de att de upplevde sig som tre kvinnor som var kallade för att förverkliga en uppgift som låg på deras hjärtan.

Det känns som man hela tiden är ute efter en slags övernaturlig bekräftelse, på att vad de utförde var ett Guds verk!!??

Sådan bekräftelse behöver man inte söka om det verkligen är från Gud! Då visar sig frukten och att det är Guds Ande som är å färde.
---

från länken:

"Så här skriver Paulina Mariadotter:

"Jungfru-Modern Maria är den människa vi får följa. Kristus 'bröt' in i världen genom GUDs-Modern Maria. Så blev hon Moder för den nya, sanna Livslinjen — Skaparens Ordning blev återupprättad — Kristus, Frälsaren, uppenbarade den, banade den.

Så blev Jungfrun Maria genom sitt Fiat — Ja — GUDs-Modern Maria och så öppnades Vägen, som är Kristus, av den nya kvinnan, av människo-Modern Maria!

Därför bekänner jag mig vara Marias dotter. Utan Jungfru Marias Fiat — Ja — är allt tal om Jesus som GUDs Son och världens Frälsare orealistiskt.

Därför måste jag bekänna mig till Jungfru-Modern Maria som mitt Kristus-livs människosammanhang, så som Kristus öppnat för trons trygghet i mitt GUD-Fader sammanhang.

Nu heter inte längre mitt ursprung Eva — nu får jag erkänna och bekänna att mitt ursprung heter Maria — det nya människoursprunget som är bärare av Kristus här på jorden ändå in i evighetens Rike."

"Hon levde som HERRENs Moders tjänarinna."
---

HaFo:

Här börjar nu villfarelsen helt uppenbart träda fram hos dessa ”Mariasystrar”! Med manipulerande ord, där Liksom Kristus naturligtvis finns med, men egentligen, blir till "en bisats" och Maria blir den egentlige frälsaren och LEDSAGAREN"!

Det här kan nog jämställas med när Bentley nu liksom Branham tidigare, blir "ledsagad" av "ängeln Emma". Om ngn Maria uppenbarar sig och "ledsagar", så är det helt uppenbart också en villoande, som ligger bakom!

Maria är inte i ngn himmel eller "himlens drottning". Hon väntar precis som alla andra på Kristus troende i "Abrahams sköte", i väntan på kroppens uppståndelse!!

Hennes uppgift var att föda Kristus "in i syndigt kötts gestalt", så att Han som sann Gud så kunde "fördöma synden i köttet", i sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet och så försona/förena Gud och människa i Kristi person.

I den uppgiften hade Maria ingen annan del, än att just se till att Jesus blev "född i syndigt kötts gestalt" (Rom. kap 8). Hon var vare sig syndfri eller "evig jungfru".

Vi kan inte ha ngn umgängelse med henne och inte hon med oss. Det är onda andars spel bakom uppenbarelser av Maria!
---

från länken:

"se att vi är skapade av GUD till hans avbild, att Han har inblåst Sin livsande i oss alla"

HaFo:

Vad menas här egentligen?

Att Gud "blåst in livsande

(Märk att Bibeln inte säger att Gud blåst in Sin Ande i människan, det sker när vi kommer till tro på Jesus att "vi blir delaktiga av Gudomligt liv")

i oss alla, innebär inte att vi i oss själva är Gudomliga på ngt sätt, utan att vi blivit levande varelser av själ och kropp som lever, har livsande.

För att få del av Guds Ande behöver vi komma till en sann tro på den sanne Jesus Kristus:

"Då ni nu har kommit till tro, så har ni som gåva undfått den utlovade Helige Ande" Efesierbrevet.

Och fördenskull är vi då inte här i tiden gudomliga, med en egen gnostisk gudomlig gnista, utan orättfärdiga, förlåtna syndare, som lever i gemenskap med Gud sin skapare för Kristi skull.

Och det inte genom, att vår egen livsande blivit förändrad, som gör oss till en levande varelse av kropp och själ, utan därför att även Guds Ande nu lierat sig med människan.

Först i evighetens värld säger Johannes att vi ska "bli Honom lika".

Och inte som Ekman lär:

"Du är i Din egen ande, din egentliga personlighet skapad till likhet med Gud"

Eller som katolska katekesen lär "vi är gudar - läran":

”Ty Guds Son blev människa för att göra oss till Gud. Guds ende Son ville att vi skulle få del av hans gudom och antog vår natur för att han, som blev människa, skulle göra människorna till gudar.”

Läs mer om detta under ”Häften” och ”Den troendes tre naturer”.
-------

Ge så gärna konkret synpunkter kring vad Basilea lärde och förmedlade. Ge så gärna konkret synpunkter kring, att inte enbart den vilsne Hinn bejakade och lovordade Basilea, utan även uppenbarligen Wilkerson.

Ge så gärna konkret synpunkter kring vad som ovan återges kring vad Mariasystrarna lär och förmedlar och min kommentar till vad de lär och förmedlar.

Ge så gärna konkret synpunkter kring om här finns en koppling mellan vad Basilea lärde och förmedlade och vad Mariasystrarna lär och förmedlar.

Ge så gärna konkret synpunkter på vilken skillnad som gäller mellan ”Mariadöttrarna” och ”Mariasystrarna” på den andliga arenan idag, för den skillnaden har jag aldrig förstått kring vad dessa företeelser lär och förmedlar.

HaFo