HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
David Wellstams beundran av Bentley och Profetrörelsen i spåren efter Branham.

David Wellstams beundran av Bentley och Profetrörelsen i spåren efter Branham.

Fick mig tillsänt ett mail med nedanstående innehåll. Jag vidaresände innehållet och fick reaktioner, som jag även återger tillsammans med en del egna Hafo kommentarer. Jag gör det till 3 inlägg.
--------

Inlägg 1

Från mail 1:

Detta dokument hittade jag på nätet, det kritiserar de som vill avslöja falska profeter och har en massa argument som jag inte tycker stämmer och det efter en ytlig läsning av mig, har inte läst hela dokumentet ens men finns massa brister i resonemangen,

http://davidwellstam.files.wordpress.com/2011/04/falska-profeter-falsk-andlighet-urskiljning-en-biblisk-granskning-ver-1-3-pdf

Hittade dokumentet på denna blogg:

http://helapingsten.wordpress.com/2011/04/28/wilkerson-och-apatin-i-svensk-kristenhet/

---------

Tar upp en bland flera saker, som jag reagerade på. Citerar David Wellstam:

Falska profeter i Matt 24 (paralltext mark 13)
“När ni ser den vanhelgande skändlighet som profeten Daniel har talat om stå på helig plats (må den som läser fatta det rätt), 16då måste de som bor i Judeen fly upp i bergen.

Den som är på taket skall inte gå ner och hämta vad han har i huset, och den som är ute på åkern skall inte vända tillbaka och hämta sin mantel. Ve dem som väntar barn eller ammar i den tiden. Be att ni slipper fly under vintern eller på sabbaten.

Ty det skall bli ett lidande vars like inte har funnits frånvärldens början till denna dag och inte heller kommer att finnas. Och om inte den tiden förkortades skulle ingen människa bli räddad.

Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas. Om ni då får höra: Här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte!

Falska frälsare och falska profeter kommer att uppträda med stora tecken och under för att om möjligt bedra också de utvalda. Nu har jag sagt er det i förväg. Om ni alltså får höra:

Han är ute i öknen, så gå inte dit, eller: Han är inne i kammaren, så tro det inte. Ty liksom blixten kommer från öster och lyser ända till väster, så blir det vid Människosonens återkomst.”
----

Forts. från David Wellstams konklussion från denna text:

Här beskriver Jesus det som skulle komma att inträffa år 70, då Jerusalem blev attackerat, templet raserat och invånarna fick fly för sina liv. I detta sammanhang säger Jesus:

“om ni då får höra...” Sen beskriver han de falska profeterna. Jesus talar alltså om en tidpunkt som för länge sedan har passerat.

Innan år 70 lär oss historien att det dök upp flera falska messiasgestalter. En av dem ledde 4000 personer ut i öknen där alla till slut dog. Oavsett om det Jesus här säger om falska profeter är aktuellt idag eller inte, - låt oss granska texten!

Jesus talar här om falska budbärare och Messiasgestalter som kommer för att förvilla de kristna. De kommer antingen påstå att någon annan än Jesus är Messias eller att de själva är det. De försöker dra uppmärksamheten från Jesus och leda människor till falska ledare.

Jesus poängterar att när han kommer tillbaka så är det uppenbart för alla, - så vi ska inte tro på påståenden om att Messias dykt upp någonstans utan vår vetskap. Några av dessa falska profeter och Messiasgestalter kommer även att bekräfta sin villolära genom tecken och under.

Till skillnad från i förra texten vi granskade så rör det sig här om kraftgärningar i demonisk kraft. De falska profeterna försöker leda människor bort från Jesus, och ett sådant uppenbart antikristligt budskap kan inte bekräftas med annat än satanisk kraft.

Det rör sig här inte om falanger eller subgrupper inom kristen tro utan de falska profeterna verkar för en helt annan religion och andlighet. Texten ger oss ingen grund till att skärskåda kristna, utan snarare nyandliga och ockulta rörelser.
----------

Mailskribentens kommentar:

Först vill jag bara skriva lite om förödelsens styggelse dvs den vanhelgande skändlighet som profeten Daniel talar om ska ställas upp på helig plats.

Detta är alltså något som ska hända i framtiden men det hade också skett tidigare att en förödelsens styggelse hade satts upp i templet ca 200 år tidigare, det var en kung som hette Antiochus som ställde upp en Zeusstaty i templet.

Det står om detta i Dan. 11:31, 11:40 att profetian gäller ändens tid och profetian handlar både om Antiochus och Antikrist men den första var bara en förövning.

Det står vidare i Mt 24 att när ni får se den vanhelgande skändligheten måste de som bor i Judeén fly upp i bergen.

År 70 var det ingen "skändlighet" som sattes upp i templet däremot förstördes det.

Att profetian då uppfylldes stämmer delvis att de fick fly men inte helt, jag tror snarare att det är en varning till de som nu bor i Judeén dvs Västbanken de sk bosättarna som ska fly upp i bergen när man ser "den vanhelgande skändligheten" stå på helig plats.

Det ska också bli en sådan nöd att dess like inte funnits sedan världens början till denna dag och inte heller kommer att finnas står det när man läser vidare i MT 24.

Sådan nöd var det knappast då. Det är vedermödan som Jesus talar om och den drabbar ju hela världen.

Att då påstå att detta redan skett år 70 är ju verkligen att vilseleda folk och göra dem mindre uppmärksamma.

Att han dessutom påstår att de falska profeterna inte uppstår inom församlingen är ju helt felaktigt. När bibeln talar om det stora avfallet så är det ju inom församlingen, man kan ju inte avfalla från något man aldrig tillhört.
-----------

Så här står det i 1:a Johannesbrevet:

Kära barn, nu är den sista tiden. Och så som ni har hört att Antikrist skall komma, så har också redan många antikrister trätt fram och därav vet vi att det är den sista tiden.

Matt. 24:24. Apg. 20:29. 2 Thess. 2:3. 19.

Från oss har de gått ut, men de var inte av oss. Ty om de hade varit av oss, då hade de ju blivit kvar hos oss. Men detta skedde för att det skulle bli uppenbart, att inte alla är av oss.

Här står det svart på vitt att de falska profeterna kommer från församlingen. Detta dokument David Wellstam skrivit innehåller så mycket felaktigheter att det skulle - ta veckor att gå igenom allt känns det som.
--------

Hafo kommentar:

Håller här helt med i mailskribentens reaktion på David Wellstams dubbla och manipulerande budskap.

Vi ser igen på vad Wellstam egentligen säger:

”Jesus talar här om falska budbärare och Messiasgestalter som kommer för att förvilla de kristna. De kommer antingen påstå att någon annan än Jesus är Messias eller att de själva är det. De försöker dra uppmärksamheten från Jesus och leda människor till falska ledare.”

HaFo:

Detta är precis vad Bentley gör och som samtidigt då Wellstam bejakar och försvarar! Kan förvirringen bli större!?

Wellstam:

”Jesus poängterar att när han kommer tillbaka så är det uppenbart för alla, - så vi ska inte tro på påståenden om att Messias dykt upp någonstans utan vår vetskap.”

HaFo:

En viktig notering förvisso, detta att se vad Bibeln säger om denna sanna uppenbarelsen av Kristus. Blir spännande att se hur den falske världsfrälsaren, först ska försöka kopiera skeendet, när ”som ljungelden lyser från öster till väster” och att Messias ”ställer fötterna på oljeberget och det rämnar”.

Var vissa om att fienden kommer att försöka plagiera detta skeende, innan den sanne Kristus kommer!!

Wellstam:

”Några av dessa falska profeter och Messiasgestalter kommer även att bekräfta sin villolära genom tecken och under. Till skillnad från i förra texten vi granskade så rör det sig här om kraftgärningar i demonisk kraft. De falska profeterna försöker leda människor bort från Jesus, och ett sådant uppenbart antikristligt budskap kan inte bekräftas med annat än satanisk kraft”

HaFo:

Detta är precis vad som sker i Bentleys sammanhang, men det bejakar Wellstam. Kan ett budskap bli mer dubbelt och förvirrande!?
------------

Wellstam:

”Det rör sig här inte om falanger eller subgrupper inom kristen tro utan de falska profeterna verkar för en helt annan religion och andlighet. Texten ger oss ingen grund till att skärskåda kristna, utan snarare nyandliga och ockulta rörelser.”

HaFo:

Här framträder nu Wellstams förförelse i full dager. Avfallet, säges enligt honom, enbart härröra sig från ”annan religion och andlighet”, som innebär att vi inte ska ”skärskåda ’ kristna’,” utan enbart ”nyandliga och ockulta rörelser”.

Vad Bentley förmedlar och som Wellstam samtidigt bejakar och försvarar, är just från ”nyandliga och ockulta rörelser”, närmare bestämt från Hinduismen och utövning av kundalini – yoga, med samma manifestationer, som ger sig till känna i spåren efter Branhams efterföljare, fram via Latter Rain, till samma ängel som ledsagade Branham, till den ängel som nu ledsagar Bentley, Profetrörelsen och Kingdom now.

Det handlar om samma villfarelsens andemakt i funktion från fienden!! Ngt som Wellstam i sin förblindelse bejakar och försvarar, under ett manipulativt skrivande och agerande. Kan förförelse och förvirring framföras på ett starkare sätt än vad Wellstam här åstadkommer???

Forts inlägg kring David Wellstams beundran av Bentley och Profetrörelsen i spåren efter Branham.

Re: David Wellstams beundran av Bentley och Profetrörelsen i spåren efter Branham.

Inlägg 2 kring David Wellstams beundran av Bentley och Profetrörelsen i spåren efter Branham.

Återger mailreaktioner kring att jag förmedlade ovanstående info:

Från en annan mailskribents reaktioner:

"Jag kan överhuvudtaget inte alls ta denna persons undervisning på allvar efter att jag sett hur han försvarar tex Todd Bentley. Anser det inte ens vara meningsfullt att alls ägna energi åt att läsa igenom hans argumenteringar dess mera.

Men jag visar i alla fall på lite klipp som pekar på hur det står till med Wellstams andliga urskiljningsförmåga.

Denna person åstadkommer ju tex ett fullkomligt försvarstal för Todd Bentley !!!

Det går att få upp David Wellstams dokument som vanligt html på denna länk

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:_IkWq6bpK_cJ:davidwellstam.files.wordpress.com/2011/04/falska-profeter-falsk-andlighet-urskiljning-en-biblisk-granskning-ver-1-3-pdf.pdf+david+wellstam+falska+profeter&hl=sv&gl=se

---------

Citat av David Wellstam

1994 utgjöts Guds Ande på flera platser på jorden samtidigt, bl.a. i Holy Trinity Bromptonoch
Toronto Airport Christian Fellowship. Skratt, fallande, skakningar förekom med stor frekvens.

Dessa reaktioner präglade också väckelsen i Pensacola 1995. Sedan dess har Gud“slagit ner”
på flera platser och nya rörelser, nätverk och oberoende församlingar har bildats som alla erfar fysiska reaktioner.

Todd Bentley hade en svår uppväxt och blev snart alkoholiserad, våldsam och kriminell. Han blev dramatiskt frälst och började omedelbart leda andra människor till tro.

Med tiden stötte han på Fresh Fire, en grupp som ville nå andra med evangeliet. De lät Todd predika på offentliga möten på gatan och många lämnade sin liv till Jesus.

Gud besökte honom under flera månader hemma efter jobbet. Dessa påtagliga besök kunde vara upp till åtta timmar i sträck. Människor som kom in i rummet eller var i närheten kunde falla ihop eller uppleva Guds närvaro tydligt

Todds tjänst präglades av en stark Guds närvaro, en mäktig helandetjänst, profetisk gåva och sist men inte minst ett hjärta för de icke kristna och svaga. Med tiden blev Todd den naturliga ledaren för Fresh Fire Ministries och började åka runt i hela världen och hålla förnyelsemöten och utåtriktade kampanjer. Han gav sig till exempel ut i närmast onådda byar med fara för sitt liv och ledda många till Kristus.

Man räknar med att Fresh Fire Ministries lett ca 1 miljon människor till tro de senaste tio åren. De samarbetar med lokala församlingar påplatsen och ser till att uppföljning sker på de platser där kampanjer hållits.

Redan innan Lakeland gjorde Todds intensiva schema att han brände ut sig. Han kom tillbaka och efter en tid reste han till Lakeland i Florida för att hålla en mötesserie. Guds härlighet sänkte sig över mötena på ett sätt som ingen av de närvarande tidigare upplevt och dramatiska mirakler inträffade. Mötesserien fortsatte, GOD-TV började sända Live och förnyelsen lockade till sig besökare och online-tittare från hela världen. Det förekom mängder av helanden, befrielser, människor som kom till tro och som förnyades i sin relation till Gud.

Bakom kulisserna började tyvärr trycket från allt jobb kring mötena att belasta paret Bentleys redan knackliga äktenskap. Todd går till sist in i väggen, börjar dricka lite alkohol och skiljer sig från sin fru Shonnah.

Först efteråt blir han och förälskelsen Jessa ett par (Här framträder en uppenbar lögn vad jag förstår, den "förälskelsen" skedde redan medan Bentley fortfarande var gift. Rätta mig om jag har fel - HaFo kommentar) .

Wellstam :

P.g.a. sina personliga problem kliver Todd av och Lakelandförnyelsen fortsätter i mindre skala i den lokala församlingen där mötesserien påbörjades. Todd och Jessa gifter sig ganska snart efteråt.

Rick Joyner, Bill Johnson och Jack Deere, - tre kända kristna profiler erbjuder sig att hjälpa Todd att hitta tillbaka till Gud, en balanserad tillvaro, insikt om sitt snedsteg, inre helande och ev. en upprättad tjänst.

Medan andra tävlar om att skjuta ner Todd i offentliga uttalanden påbörjas en helandeprocess och Todd flyttar till Morningstar Fellowship och blir en del av Joyners församling.

Över ett år senare börjar Todd få små uppdrag i den lokala församlingen,med tiden större och nu ska han snart börja få hålla möten i några utvalda kyrkor i USA.Nästa fas är att samtliga inblandade i hans process ska instämma i att till fullo låta honom gå in i full världsvid tjänst igen.

Redan präglas hans tjänst av mirakler, en utmanande förkunnelse,men man märker också att det finns ett nytt djup i honom. Rick anser att Todd har gjort enorma framsteg och anser att ledare måste kunna få en ny chans, - precis som kung David efter affären med Batseba.

Redan innan snedsteget riktades det typisk “falsk-profet-kritik” mot Todd. Man vände sig emot att hans upplevelser av änglar och de fysiska reaktionerna på Guds närvaro.
----

(HaFo kommentar:

Naturligtvis finns det förlåtelse för synd och snedsteg och därtill upprättelse. Men här handlar det inte om synd och snedsteg, utan att Bentley är en falsk lärare och profet, som under samma falska ande, som efter Branham, under kristen täckmantel, driven av en falsk ande, fiendens ande, "ska bedra jämväl de utvalda genom tecken och under"!!

Om dem säger Jesus att "det vore bättre om en kvarnsten vore hängd runt deras hals"! Det handlar under sken av väckelse, om en förberedelse av människors sinnen och hjärtan, till att förbereda och bejaka inträdet på arenan av en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias, en falsk världsfrälsare! )
-------

Wellstam :

Man kritiserade att Bentley valt att tattuera sig, att han är högljudd och att han vid några tillfällen använt lätt våldsamma förbönssätt. Detta säger han sig aldrig gjort utan att ha känt sig ledd från Gud, och dessutom har samtliga blivit helade när han gjort det.

De som tagit emot förbönen har inte klagat, utan det är andra som gjort det - främst youtubetittare! Även Smith Wigglesworth m.fl. har genom väckelsehistorien ibland “slagit till” människor. I vilket fall som helst är detta ingen standardprocedur för Todd utan undantagsfall.

Eftersom Todd till 100 % skriver under på den apostoliska och Nicenska trosbekännelsen, predikar Kristus och leder mängder av människor till tro och ökad kärlek till Jesus så är han enligt Bibelns mått ingen falsk profet.

(Hafo kommentar:

Vad hjälper det med allehanda bejakanden av trosbekännelser hit och dit, om man samtidigt, i tro lära liv och utövning, samtidigt bara egentligen, är en förlängd arm av en annan Jesus och en annan ande i spåren efter Branham via Latter Rain, Joels arme, The last Sons of God, Apostlarörelsen, Kingdom dominion, trosförkunnelsen, Pensacola - väckelsen etc. etc. fram till dagens Profetrörelse och Bentleys verksamhet!)
------

Wellstam :

Mängder av församlingar och människor runt om i världen vittnar om att de sedan de besökte Lakeland sett en rejäl ökning av helanden och Guds närvaro i sina sammanhang. Man får tycka vad man vill om Todd Bentleys stil, utseende,misslyckade äktenskap och snabba om gifte och ibland kanske onödigt stora fokus på uppenbarelser, men någon falsk profet av bibliskt mått är han inte.
------

(HaFo kommentar:

Det är inte Todd Bentleys stil, utseende,misslyckade äktenskap och snabba om gifte och ibland kanske onödigt stora fokus på uppenbarelser, som gör honom till en falsk lärare och falsk profet, som förmedlar ockulta manifestationer på grund av "en annan jesus och en annan ande". Det är på grund av att han låter sig ledas av samma ängel som Branham (en falsk ande), som Bentley är lika vilsen och förmedlare av lögn som Branham!)
--------

Wellstam :

Todd har klargjort att han nu inser att han handlat fel, omvänt sig och han har offentligt bett den kristna världen att förlåta honom. Om du vill följa hans process från snedsteget till idag, så finns det en videoblogg på Morningstars hemsida och youtube.

-----

(HaFo kommentar:

Ord, ord, ord! Det handlar inte om denna skenmanöver, att Bentley "handlat fel, omvänt sig och han har offentligt bett den kristna världen att förlåta honom". Det handlar om att han leds av samma ängel (falska ande) som Branham och därför förmedlar en annan Jesus och en annan ande. Det har han aldrig själv eller de som hyllar och upphöjer honom, någonsin tagit avstånd ifrån eller bett kristenheten om förlåtelse för!!)

Forts inlägg kring David Wellstams beundran av Bentley och Profetrörelsen i spåren efter Branham.

Re: David Wellstams beundran av Bentley och Profetrörelsen i spåren efter Branham.

Inlägg 3 kring David Wellstams beundran av Bentley och Profetrörelsen i spåren efter Branham.

-----------------------

Forts från det mail som är upprörd över Wellstams dubbelhet´och falska andlighet:

”Jag börjar förstå att denna person är ett slags ’marknadsförare och försvarare’ för falsk andlighet på ett ännu värre sätt än jag trodde från början

Citat från

http://davidwellstam.wordpress.com/category/vittnesbord/

David Wellstam skriver

"Randy Clark är en av mina största förebilder"

Slut citat

(Hafo kommentar:

Som vi alla vet, med faciti hand, så var Randy Clark en av de stora förförarna till förberedelsen av den falska anden bakom Pensacola – väckelsen!! Här nu hyllad av Wellstam!!)
--------

Forts från det mail som är upprörd över Wellstams dubbelhet och falska andlighet:

Citat ihopklippt av David Wellstam från

http://davidwellstam.wordpress.com/category/vittnesbord/

Wellstam:

Hungrig efter mer av Gud besökte jag en nyårskonferens. En man vars tjänst präglas av Andens kraft pekade ut mig under ett möte och klättade över stolarna mot mig (kändes bra, – brukar alltid vara personen precis bakom mig i vanliga fall!). Han sa att Anden gör något nytt i mitt liv
och lade handen på mitt huvud och bad. Kände som elektriska strömmar gå igenom mitt huvud och blev yr. Någon minut senare började mitt huvud skaka lite och efter en stund darrade jag häftigt i hela kroppen.

(HaFo kommentar:

Detta är ju inget annat än en bekräftelse av att Wellstam är en utövare av och förmedlare av Hinduisk tro och utövning och erfar samma manifestationer som de som utövar Kundalini – yoga!)

------

Forts från det mail som är upprörd över Wellstams dubbelhet och falska andlighet:

http://davidwellstam.wordpress.com/category/vittnesbord/

Wellstam:

Ett sista möte med Gud som jag tycker är viktigt ägde rum hösten 2008. Vi åkte till England på en konferens där bl.a. Bill Johnson skulle tala.

En kväll på vårt Bed & Breakfast låg jag i sängen och tänkte ”säga godnatt” till Jesus som jag brukar göra ibland! Då kände jag plötsligt en elektrisk kraft som en liten punkt i magen. Punkterna blev fler och fler och rörde sig över överkroppen. Dagen därpå sa en konferensdeltagare jag inte kände att Gud visat henne några saker hon ville dela med mig. Hon sa att hon såg som ”gyllene olja” i min mage som Gud gett mig för att bli till välsignelse för andra.

När jag kom hem slog jag upp alla ställen i Bibeln om olja och gyllene olja och fann till min överaskning att gyllene olja tydligt symboliserar Guds kraft för tjänst, vad vissa brukar kalla för ”smörjelse”. Tyckte mig märka en ökning av helande när jag kom hem från konferensen.
Jag känner fortfarande ibland Andens närvaro i magtrakten, särskilt när jag ber för andra.

Slut citat
------

Mailskribenten kommenterar så riktigt:

Misstänker att det egentligen är Kundalini fenomen som Wellstam här beskriver ! Man kan ju faktiskt från hans egen beskrivning dra slutsatsen att han så att säga är "smord till tjänst"

Men i vems tjänst är egentligen David Wellstam?
----------

Forts från det mail som är upprörd över Wellstams dubbelhet och falska andlighet:

Citat från

http://davidwellstam.wordpress.com/2011/04/

David Wellstam:

Läser just nu Bill Johnsons nya bok ”Center of the universe – a look at the lighter side of life”.
Den innehåller små artiklar han skrev under sin tid som pastor i Weaverville till församlingens infotidning. Hans mål med artiklarna var att undervisa och väcka tankar, men också att församlingen skulle lära känna honom bättre.

Slut citat
------------

Mailskribenten kommenterar så riktigt:

”Center of the universe – a look at the lighter side of life”. Vad är det för slags "ljus" som man blir upplyst när man läser en bok av Bill Johnson? Jag fruktar att denna upplysning härstammar från Lucifer själv !!

Enligt Lennart Jareteg så är denne Bill Johnson ett slags apostel i en "New age-kristendom där New age-andarna verkar ha tagit full kontroll" !!

Citat av Lennart

"I Bill Johnsons ministry Bethel Church förekommer exakt samma manifestationer av kundalini-typ som vi främst förknippar med Toronto, Pensacola och Lakeland. Bill Johnson samarbetar nära med förkunnare som John Arnott, Todd Bentley, Rick Joyner och många fler inom Latter rain-familjen"
-----

Forts citat av Lennart Jareteg

http://www.bibelfokus.se/marjoe

"Något av det mest allvarliga inom den världsvida s.k. kristenheten idag är den apostoliska rörelsen med överapostel C. Peter Wagner i spetsen. Det är en form av New age-kristendom där New age-andarna verkar ha tagit full kontroll.

En av apostlarna heter Bill Johnson och är en populär förkunnare i karismatiska kretsar världen över. Många förstår inte att Bill Johnson är en viktig del i det jag brukar kalla ’Latter rain-familjen’ vilken alla förkunnare som jag tar upp ingående i denna text tillhör.

I Bill Johnsons ministry Bethel Church förekommer exakt samma manifestationer av kundalini-typ som vi främst förknippar med Toronto, Pensacola och Lakeland.

Bill Johnson samarbetar nära med förkunnare som John Arnott, Todd Bentley, Rick Joyner och många fler inom Latter rain-familjen.

Låt mig ta ett par exempel:

Sommaren 2008 invigdes Todd Bentley i Lakeland till apostel av överapostel Peter Wagner. Bill Johnson deltog då i denna invigning med bön och förbön. Du kan se något från den händelsen via länken nedan. Bill Johnson kommer in som andre förebedjaren, i vit skjorta. John Arnott, Rick Joyner mfl var också med på scenen och i förbönen.

Slut citat
-------

Forts citat av Lennart Jareteg

http://www.bibelfokus.se/marjoe

”Det som framför allt är intressant för oss här, är att de andliga manifestationer som förekom i Marjoes möten, är exakt lika de som förekommer i möten med många av dagens förmögna kändisförkunnare såsom Benny Hinn, Rodney Howard Browne, John Arnott, Randy Clark, Bill Johnson, Todd Bentley, och många, många andra.

Det här sker även i församlingar i Sverige, och inte minst i de som är en del av Trosrörelsen eller där man släppt in sådan förkunnelse. Dessutom överensstämmer dessa manifestationer med de s.k. ’Kundalini-fenomen’.

(Kundalini = ormkraften) som sker inom hinduismen, buddismen, New age, Oneness-rörelsen, etc. Alla dessa manifestationer är helt obibliska; de är inte tecken för den Helige Andes närvaro och andedopet!

Slut citat av Lennart Jareteg
----------

Forts från det mail som är upprörd över Wellstams dubbelhet och falska andlighet:

Citat från
http://davidwellstam.wordpress.com/category/vittnesbord/

David Wellstam skriver:

Citat

Randy Clark är en av mina största förebilder och James Maloneys kvällsmöte var…hm…be mig snällt att få se DVDn från det mötet – säger bara det! Jag & Julia har alltså varit på School of healing and impartation i Sheffield.

24 lektioner utspridda på 4 dagar = bra men riktigt intensivt! Global Awakening
anordnar ca 12 sådana här ”skolor” varje år på olika platser i världen. De som undervisade var Randy Clark, Leif Hetland, James Maloney & Tom Jones.

Väldigt bra upplägg med bra ämnen och praktiska inslag som förbön, lovsång, övningar i kunskapens ord. Då och då sätter jag mig ner med bärbara datorn (mac förstås) i knät och går igenom hela listan och tackar Gud för allt han gjort.

Det dröjer inte lång stund förrän jag på nytt fylls av förväntan och tro på att Han kommer fortsätta att överaska oss! Det omöjliga ser helt plötsligt logiskt ut.

Som Bill Johnson brukar säga: ”You know that your mind is renewed when the impossible looks logical”.

Jag älskar att höra om vad Gud gör! Det tror jag du också gör, därför kommer jag då och då att dela stories om vad Gud gör i Brickebergskyrkan på bloggen.

Slut citat

----------------

Forts från det mail som är upprörd över Wellstams dubbelhet och falska andlighet:

Vems ärende går Wellstam ?

Jag ville så att säga få det bekräftat vilket slags ande som driver honom att skriva dokumentet "falska profeter falsk andlighet urskiljning en Biblisk granskning", har bara tittat helt flyktigt på detta dokument, men kan nog lugnt konstera att Wellstam väver samman lögn och sanning på ett förrädiskt sätt.”

Hafo kommentar:

Kan bara lugnt konstatera och bifalla sanningen om att ”Wellstam väver samman lögn och sanning på ett förrädiskt sätt”!!
---------

Forts från det mail som är upprörd över Wellstams dubbelhet och falska andlighet:

Randy Clark, Bill Johnson, Todd Bentley. Detta är tre personer som David Wellstam helt uppenbart uppskattar. Vi har ju redan tidigare konstaterat att Wellstam helt uppenbart uppskattar Todd Bentleys verksamhet !

Jag börjar förstå att denna person är ett slags "marknadsförare och försvarare" för falsk andlighet på ett ännu värre sätt än jag trodde från början.
---------

Hafo slutkommentar:

Enligt min mening, så försöker Wellstam att under sken, av att det är Guds Ande som är verksam och väckelse från Gud, som han företräder. Medan sanningen är den, att han försvarar och förmedlar sataniska fiendens krafter, som han kallar för att vara kristna manifestationer och bekräftandes närvaron av Guds Ande.

Svart blir till vitt och vitt till svart, lögn blir till sanning och sanning till lögn, inför ett kommande bejakande och välkomnande, inte minst från ”kristna sammanhang”, till den falske världsfrälsarens, en annan, en istället för Kristus, inträde och förvanskning och bedrägeri på, såväl den politiska som den andliga arenan!

Vaka själ och bed och bli inte delaktig i liknande falsarium som Wellstam står för och förmedlar!

Släpp aldrig taget om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Och det utan förvanskningar och tillägg!!

HaFo