HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Whilkersson och boken Synen

Whilkersson och boken Synen

Fick 2 mail med synpunkter kring Wilkersson och boken synen. Tar ett mail idag och återkommer senare till det andra mailet. Jag tar ut en del av innehållet i mailen till en form av utdrag. Mailavsändaren ger citat av Whilkersson och ger en del kommentarer därtill. Jag ger också själv en del kommentarer här och där.
---------

Från mail 1:

”Wilkerson tar upp en hel del intressanta ting som redan nu har uppfyllts men som kommer att inträffa än mer framöver. Det är inte direkt något nytt som han för fram då ju allt är förutsagt i bibeln och går att finna i bibeltexterna för dem som kan sin bibel. Men det är intressant att Wilkerson redan såg detta i början på 1970.t då situationen i världen och USA var rena paradiset jämfört med hur det är idag.”
------

HaFo – kommentar:

Detta med tid när det gäller profetia, kan ibland vara knepig. Paulus t.ex. såg säkert rätt kring ändtiden. Men det var så levande och angeläget för honom att förmedla, så han verkar själv ha uppfattat det som, att det var ngt som skulle ske under hans livstid. Fast vi ännu har en del av vad han skrev framför oss kring eskatoligin.

Nämnde tidigare att ett profetiskt budskap kan vara färgat av profetens eget tänkande och begränsade verklighetsuppfattning. Men ändock som helhet inspirerat, som ngt som Gud vill säga människan.

Jag kommer inte ihåg vilken profet i GT. det är, som dels ser framåt inspirerad av Guds Ande, hur det Judiska folket ska förskingras ut över hela världen, men så även ska komma tillbaka till sitt land på fåglar.

Han kunde ju inte förklara flygplan, eftersom de inte existerade i hans fantasi och vetskap, utan återgav det, som att de kom tillbaka på fåglar.

Var det fåglar? Nej, men fördenskull, var vad profeten såg, inspirerat av Guds Ande och ngt som Gud ville att profeten skulle förmedla.

En annan lite knepig grej i samband med profetia är att den ofta uppenbarligen har deluppfyllelser innan den slutliga fulla uppfyllelsen infinner sig.

Sen vet jag inte riktigt varför jag inte bara rakt av kan säga ja, tack och Amen till allt vad Whilkersson framför. Är inte ännu klar över varför. Var människa må pröva vad han framför och i vilken mån det är ett budskap som Gud vill att människor ska ta del av.
---------------

Forts. från mailet:

5 olyckor/katastrofer mot USA och världen

Whilkersson:

”1 Ekonomisk depression i världen genom ekonomisk förvirring.”

Mailskribentens kommentar:

Detta har ännu inte inträffat. Förvirringen har dock börjat. Men själva den fruktansvärda depressionen väntar vi ännu på skall komma. Men den kan komma vilken dag som helst. Vi får se vad som händer framöver.
-------------

Whilkersson:

”2 Naturkatastrofer, övernaturliga tecken i naturen kommer att synas och naturkatastrofer kommer att ta över”.

Mailskribentens kommentar :

Detta har börjat. Men de är småsaker än så länge.
------------

Whilkersson:

”3 Omoral av alla slag inklusive sexuell perversion”.

Mailskribentens kommentar:

Detta har verkligen idag blivit uppfyllt. Omoral och sexuell perversion är idag USA och Sverige helt genomsyrade av. Det kommer att bli än värre men mycket av detta har idag blivit uppfyllt.
------------

Whilkersson:

”4 Uppror i hemmen.”

”Hat mot föräldrarna. Barnen kommer att hata sina föräldrar i passionerat hat. En människas värsta fiende blir hans egen familj. Föräldrar kommer att föraktas, dräpas och förföljas av sina egna barn. Föräldrar och barn kommer att leva under samma tak men de kommer att ligga i krig med varandra. ”

Mailskribentens kommentar :

Detta har börjat. Men än så länge är det inget mot vad det framöver kommer att bli.

Whilkersson:

”5 En fruktansvärd förföljelse emot alla sanna kristna.

”I samband med detta så kommer en gång för alla de falska kristna att skiljas ifrån de sanna kristna”.

Mailskribentens kommentar :

Detta har börjat. Men än så länge är det inget mot vad det framöver kommer att bli.
--------

Whilkersson:

En super världskyrka kommer att uppstå

”Union mellan liberaler, ekumeniska protestanter och katolska kyrkan. Denna union kommer att sluta i en politisk union.

Påven kommer mer ses som en politisk ledare än en andlig ledare för denna union. Protestanter och ledare för den ekumeniska rörelsen kommer att förlika och försonas med Rom. Protestanter kommer inte att behöva erkänna påven som kyrkans huvud. Protestanterna accepterar att påven är deras politiske ledare utan att behöva acceptera att han är Petrus efterföljare”.

Mailskribentens kommentar :

Detta är mycket intressant för vår tid. Om detta stämmer så stärker det teorin om att påven kan vara Antikrist. Antikrist kommer ju att vara en politisk ledare först och främst. Protestanterna kommer alltså att acceptera påven som politisk ledare utan att behöva acceptera alla hans religiösa titlar.
---------

HaFo kommentar:

Detta låter för mig ngt konstigt att påven slutligen inte skulle framstå som en andlig ledare, utan enbart som en politisk ledare. Vilsen är han som andlig ledare i förmedlandet av katolicismen. Men är då inte steget för honom närmare, till att bli ”den falske profeten”, som samarbetar med och pekar på den falske världsfrälsaren, den politiske ledaren ???
-----

Whilkersson:

”En armé av bönefolk kommer att finnas på de förnämsta positionerna i denna superkyrka. Det kommer att vara ogudaktiga antikristna människor besatta av idén att denna superkyrka måste bli en stor politisk makt tillräckligt stark för att slå ned varje människa som opponerar sig mot superkyrkan. All religiös verksamhet som inte har underordnat sig denna superkyrkas ledare kommer att förföljas”.

”Ockultism i kyrkan, seanser, spiritualism och satanism m.m. i kyrkan”.

Mailskribentens kommentar:

Detta (ockultismen) har vi idag sett stora inslag av. Värre kommer det att bli men mycken styggelse av detta slag ser vi just nu för våra ögon varje dag.
------------

HaFo kommentar:

Ockultism och spiritism är ju redan idag ett faktum i RKK, med vördnad av reliker och ikoner som varandes bärare och förmedlare av andligt liv (ockultism) och när man anropar Maria om hjälp i förbön (spiritism).

Som satanism måste väl den extrema varianten av trosförkunnelsen anses, när där lärs, att Jesus är gjord till synd till naturen och att synd är en natur, som har djävulen till sin far. Vem är då Jesu far? Jo djävulen! Vilket bedrägeri från satans sida att lyckas framställa sig som Jesu far!!
--------

Vidare från mailet:

”Här är några andra som också har skrivit om vad Wilkerson sett, nämligen Ohlin:

’Rom kommer att insistera på vissa eftergifter från de protestantiska ledarna och får sin vilja igenom. Denna union kommer att betrakta Påven mer som en politisk ledare än som en andlig sådan. Även de protestantiska ledarna utövar påtryckningar på Rom som i sin tur gör eftergifter’.

’Man begär inte att dessa skall betrakta den helige fadern som kyrkans ofelbara huvud, utan protestanterna kommer istället att acceptera hans politiska ledarskap, men ej hans roll som Petri efterträdare’.

’Många av dessa kommer att vara ogudaktiga, antikristliga och besatta av tanken att denna Superkyrka måste bli en Politisk maktfaktor som är stark nog att utöva påtryckningar och slå ned och krossa alla dem som opponerar sig mot den’.

’Det verkar alltså som om superkyrkan egentligen mer kommer att vara av politiskt slag än av andligt/religiöst slag’…”
----------

HaFo kommentar:

Här är jag som sagt inte helt övertygad om att man är helt rätt ute, när man menar att den avfallna ”superkyrkan”, kommer att vara mest av politiskt slag!?

Nog tror jag den avfallna kyrkan i slutändan, även kommer att vara ”andligt religiös”! Hur skulle man eljest kunna förvilla den andligt/religiösa människan?

Men det är inte Guds Ande, som där är verksam, utan en verksamhet, som präglas av onda andars spel (under sken av att vara Guds Ande som verkar), som med andlig förförelse från satan, ska med andlig kraft från avgrunden, ”bedra jämväl de utvalda genom tecken och under”.

Forts.

HaFo

Re: Whilkersson och boken Synen

Forts. Whilkersson och boken Synen

Fick 2 mail med synpunkter kring Wilkersson och boken synen. Ett har jag återgett och återkommer nu till det andra mailet. Jag tar ut en del av innehållet i mailet till en form av utdrag. Mailavsändaren ger citat av Whilkersson och ger en del kommentarer därtill. Jag ger också själv en del kommentarer här och där.
---------


Från mail 2:


Whilkersson säger:


”Folk vill ha underhållning, konserter och sociala möten samtidigt som de dödar profeterna och hånar dem som de kallar ’domedagsprofeterna’. Och de föredrar illusionerna och lögnerna. De vill inte ha något med förkunnare som predikar sanningen att göra. De vill höra bekväma budskap:


’Välsigna oss, gör oss glada, gör så vi mår bra.’


HaFo kommentar:


Här slår ju Whilkersson huvudet på spiken kring den andlighet, som man idag ser presenteras, på bla. Vision Norge, Kanal 10 och God Channel. Allt mycket i spåren av trosförkunnelsen som utlovar ”överflöd på livets alla områden”.

----------

Meilskribenten kommenterar:

”Även sådana som menar sig vara bibeltrogna har stor aversion emot ett budskap om omvändelse och dom. Man slår undan alla sådana budskap genom att man kallar dem hatpredikningar och de som för fram dem kallar man för hatets predikanter vilka man menar inte har något med kärlek att göra.


Den sanna kristna tron har bytts ut mot ett perverterat kärleksbudskap. Luther såg tendenserna till vår tids avfall redan på hans tid där det fanns sådana som lyfte fram kärleken istället för tron som den för den kristna religionens centrum. Jag säger som Wilkerson och Luther: ”Jag vill inte ha något med deras perverterade kärlek att göra.”


Hafo kommentar:


Visst är Bibelns budskap ett kärlekens budskap, glädjebudskapet hur Gud älskade oss upproriska och Gudsfrånvända människor så mycket att Han själv, som Sonen i den ende Gudens oupplösliga enhet av Fader , Son och Ande, gick in i människans situation som ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet” och där i Kristi person av Gud och människa försonade/förenade bar fram det offer som krävdes, för att vägen till Gud skulle vara öppen för människan: Det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod PÅ KORSET!


Men ordet kärlek blir idag i ”kristna sammanhang” perverterat, till tolerans, förståelse, acceptans, ”vara ett så världen kan tro”, ”tillsammans vinna världen för Kristus”, på bekostnad av sanning och en sann tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret på korset.

-------------

Wilkerson säger:


”Speciellt förkastar man budskapet om helighet och avskildhet (Jesaja 30:11). Jag trodde aldrig jag skulle få uppleva att kristna predikanter skulle fördömas av Jesu Kristi kropp för att ha predikat rättfärdighet, helighet och dom. Man (kyrkan) fördömer nu Jesus Kristus och hans tjänare”.


”Budskapet från den helige Ande om omvändelse till sluttidens kyrka är det enda hoppet som finns kvar för kyrkan, dvs att omvända sig till Herren med hela sitt hjärta och att lämna Egypten och lämna världen. Men försök att säga detta (att deras enda hopp är omvändelse) till den moderna rika megakyrkan. Säg det till den framgångs/välstånds självcentrerade kyrkan att deras enda hopp är omvändelse. Hur många lyssnar?”


Meilskribenten kommenterar :


”Detta stämmer in på skökan i (upp bok 17:6), dvs den avfallna kyrkan som hatar budskap om sanning, omvändelse, dom och rättfärdighet. Denna avfallna kyrka fördömer, förföljer och dräper nu kristna predikanter för att ha predikat sanningen och om omvändelse.


Särskilt hatar den avfallna kyrkan Guds heliga och sanna profeter och profetiska budskap. Man kan se en likhet mellan den avfallna kyrkan och satanisten Jezebel på GT tid i hur hon sökte döda Guds profeter.


Den avfallna kyrkan gör nu likadant och fördömer Kristi sanna tjänare. Den avfallna kyrkan (skökan) kommer alltså att framöver bli drucken av de sanna kristnas blod. Hon kommer att ha många kristnas liv på sitt samvete.

Alla kyrkor och alla budskap framöver som inte handlar om omvändelse kommer inte att ha något med Jesus Kristus att göra. Gud kräver nu att människor omvänder sig av hela sitt hjärta till honom om de vill behålla livet. Något mindre än detta kommer att leda till att människorna går den breda vägen till *******t. Fullständig överlåtelse och omvändelse till Herren Jesus är människornas och kyrkans enda chans till frälsning och himmelrike idag och framöver.”

------------


HaFo kommentar:

Naturligtvis instämmer jag i vad som här framförs. Men jag vill ändå rikta ett observandum på, att det inte är det enda saliggörande, om man så predikar omvändelse, rättfärdighet, helighet och dom. Om det är så att man samtidigt bär med sig förförelse i bagaget vid sidan om!

Jag syftar bl.a. på Washer och Calvinisterna, som sannerligen predikar omvändelse, rättfärdighet, helighet och dom! Och riktigt tar avstånd från allehanda villfarelser i tiden! Men som samtidigt, när de verkar så förtroendeingivande och Bibliska, ändå förmedlar den obibliska förförelsen om att Jesus inte dött för alla människors synd, utan enbart för dem som Gud i förväg utvalt till att få nåd och vilseför människor.

Man vilseför människor med att flytta fokus från ett sant evangelium om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret på korset för alla människor, till en tro på att i sig själv vara utvald, så att det blir tron på utkorelsen, som är det som egentligen räddar människan.

Det är inte, när jag kommer till tro, på att jag är speciellt utvald till att få nåd, eftersom jag tror mig tro på Jesus, som jag kommer in i Guds räddning. Det är när jag i Guds Andes ljus över Ordet, ser att Jesus dött för alla människors synder och därför är inräknad, som den objektiva försoningen över alla människor, blir min subjektiva personliga ägodelen av den fria gåvan från Gud:

”Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknar inte människorna deras synder. Den som var utan synd gjorde han till syndoffer, på det att vi i honom, må bli rättfärdighet från Gud” (2 Kor. 5:17 – 21).

Icke tillräknad, utan förlåten synd och tillräknad rättfärdighet från Gud för Kristi skull, är vad som från Guds sida gäller alla människor. Och är ngt, som kommer var människa subjektivt till praktisk ägodel av denna fria gåva, vid en sann tro på och förtröstan i Andens ljus över Ordet, till vem Jesus ÄR och betydelsen av offret på korset, utan förvanskningar och tillägg. ”Då ni nu har kommit till tro så har ni som gåva undfått den utlovade helige Ande” (Efesierbrevet)

HaFo

Re: Whilkersson och boken Synen

Läste nyss i Dagens Webtidning om David Wilkerson. Må vi bedja att hans profettjänst övertas av någon som Gud vill utvälja !

Re: Whilkersson och boken Synen

Hallå Kristina och tack för Ditt inlägg!

kan Du med länk eller citat återge vad "Webbdagen" skriver kring Wilkerson!?

Vad exakt menar Du med orden:

"Må vi bedja att hans profettjänst övertas av någon som Gud vill utvälja !" ???

Menar Du att han nu är vilset ute i sin "profettjänst"? På vilket sätt och hur behöver det då korrigeras??

Jag har upplevt frågetecken, utan att helt kunna peka på det konkret, kring Wilkerson och boken synen.

Jag är tacksam om Du eller ngn annan har konkret info att ge kring, varför jag upplever dessa oidentifierbara frågetecken kring wilkerson!

Är dessa frågetecken befogade (eller är de bara av mig inbillade), så återfinns ju någonstans, var det då i så fall ligger i lära, tro, liv och utövning, som är vilset ute!

Ge synpunkter den som kan ha några att ge!!

Hafo

Re: Whilkersson och boken Synen

Upprinnelsen till meddelandet jag fick och återgav på ämnet Wilkerson och boken Synen, har jag just fått veta, handlade om att han omkommit i en trafikolycka. Det gör inlägget begripligt.

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=258238

Jag vet inte om det just vid det tillfället är rätt tajming att ifrågasätta, om vad Wilkerson förmedlade, i alla stycken var rätt och riktigt och varför en del röster höjts med uttryckandes frågetecken inför vad Wilkerson, jämsides med alla många sanningar, framförde!?

Fast kanske är det just då, som det är rätt tajming att ifrågasätta och inte är meningslöst att varna för om det fanns ngt allvarligt galet, som Wilkerson mitt i alla sanningar förmedlade?? Detta eftersom han efter sin död kommer att än mer framstå som en ikon för sann kristen tro och människor reservationslöst bara tar till sig allt vad han förmedlade!!
------

Jag fick ett par mail, som dels delger samma frågetecken som jag själv erfar, utan att konkret kunna peka på var ”problemet sitter” med frågetecken inför allt vad Wilkerson framförde och även ett mail med ett konkret ifrågasättande av vad Wilkerson framför i sak.

Kallar det mail 1 och mail 2 och ger därtill mina kommentarer.

Utdrag från mail 1:

För länge sedan var jag väl närmast en "beundrare" av Wilkerson , Jag har i min ägo en lovsångs cd från Time Square Church som jag har haft väldigt länge , jag kan inte känna någon större skillnad på
smaken på den andlighet som kommer fram på denna cd och den som finns i trosrörelsekretsar.

Det var när jag lyssnat på denna cd som det nog tog "skruv" ordentligt att jag fick nog av denne Wilkerson. Efter att ha lyssnat på denna cd inställde sig frågan , vad var det egentligen för skillnad
på den andlighet som innehållet på denna cd representerade och den andlighet kommer fram tex från Livets Ord och Arken osv. Jag drabbades av ungefär samma biverkningar av cdns andlighet
och den sjuka frukt jag upplevt i trosrörelsekretsar.

Jag räknar inte med Wilkersons utsagor dess mer längre , finns ju nog flera orsaker till det , för mig
är denna person numera ett stort frågetecken , och jag vill inte ägna kraft åt att spekulera runt hans utsagor. Vad är det egentligen för fel på att försöka ha Jesus själv i fokus i stället ?
-------

HaFo kommentar:

Jag har gjort ungefär ”samma resa” kring Wilkerson, som vad denne mailskribent gjort. Jag var väldigt imponerad på 70 – talet och bara bejakade allt vad denne man stod för och förmedlade. Men på senare tid har alltmer frågetecken rest sig i mitt inre, utan att jag kunnat peka på varför. Kanske återfinns en förklaring i innehållet på mail 2 som nådde mig?
------

Från mail 2:

Wilkerson trodde på en stor väckelse i den sista tiden:

"God's last-day church ...will be even greater than that [the first-century church,] ... mightier, stronger, and even GREATER revelation of Jesus. A greater unction from the Spirit than ever,
GREATER EVEN THAN PENTECOST....As I see it, the gospel of Jesus Christ has not been fully preached in this generation!"

HaFo kommentar:

Det verkar som att Wilkerson, tillika med många inom Trosrörelsen och även Pingst, blivit påverkade av Branhams villoläror, om en stor väckelse i ändtiden och bland det Judiska folket, som skulle påskynda, förbereda och bidra till Kristi ankomst.

Vilket så förts vidare via ”Nyjudianismen” med att påskynda Kristi tillkommelse genom att följa de Judiska sederna, högtiderna, riterna och ceremonierna.

Vad Bibeln talar om, är tvärtemot väckelse i ändtiden, ett avfall som möjliggör en falsk världsfrälsares inträde på arenan. Den sanne Kristus beskrivs återkomma, när det är som mörkast både i kristenheten i en stor förföljelse och när det Judiska folket åter är på väg att slaktas, när endast en kvarleva återstår.

Så vrids svart till vitt och vitt till svart. Sanning blir till lögn och lögn blir till sanning! Vad hjälper då ”alla profetiska sanningar” till, om man samtidigt jämsides förmedlar lögn??? Det blir ju bara desto mer förförande!!!

HaFo