HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Har en Guds profet alltid i allt helt rätt

Har en Guds profet alltid i allt helt rätt

Fick ett mail som föranledde mig att fundera över den frågan. Jag återger mailet och lägger däri in mina funderingar. Ge gärna synpunkter på hur Du ser på frågorna som här reses.


Från mailet:

"Hur många procent fel får en profet ha och ändå vara trovärdig? Räcker det med 50%. Eller ska man kräva 90% eller 99% eller är inte 100% ett krav för att vara riktigt trovärdig."


HaFo:


Jag har inga säkra svar på de frågor Du reser. Men delar mina funderingar och kanske kan ngn mer ge sina synpunkter kring spörsmålen.


Min första fundering, är om det finns ngn skillnad mellan profeterna i GT och de som äger en profetisk inspiration från Guds Ande i hedniskt Kristna församlingen


(av människor som kommit till en sann tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret på korset utan förvanskning och tillägg – läs Joh. Kap. 14 – 17 och se hur Gud inte bor i kyrkor och samfundsbildningar, eller nödvändigtvis i präststyrda kyrkor och konstruktioner, utan i de människors hjärtan som äger en sann tro från Gud. Där är Guds församling – de som hör Honom till)???


Jag vill tro att vad som i GT finns återgivet från Guds profeter, är fullständigt rätt i alla detaljer (eljest hamnar vi på gungfly), om än präglat av profetens personlighet och sätt att uttrycka vad han ”ser från Gud att förmedla”.


Men var fördenskull profeten i alla andra sammanhang, som inte blivit nedtecknat, där Gud ”vakar över sitt Ord”, helt rätt ute i alla detaljer??

----------


Man tycker ju att en profet som talar från Gud, alltid borde "vara helt rätt". Men jag är inte helt säker på att det i verkligheten fungerar så?? Kan inte en profet ibland "tala i köttet driven av sig själv" och inte alltid är "i Anden"??


Är inte en profets budskap ofta färgat av den egna personlighetens tankar och känslor, även om vad han framför mestadels är inspirerat av Guds Ande?


Är det inte därför som vi uppmanas beträffande profetia till den Kristna församlingen, att "pröva allt och behålla det goda", alltså själva inför Gud pröva om vad som frambärs, är från Gud eller inte och i vilken mån det som bärs fram är inspirerat från Gud???

-------


Från mailet:

”Jag har ännu en gång läst boken "Synen" av David Wilkerson. Min bok är från 1974. Jag har läst den många gånger under årens lopp. Men hur träffsäker är den egentligen? Ja, en hel del verkar ju stämma, men han skriver om flera saker som ska hända inom tio år, som inte inträffat. Nu har det gått 38 år sedan han fick sin syn och "inom en nära framtid" är väl passerat för länge sedan, eller?”

HaFo:

Det är 30 år sedan jag läste boken. Jag vet inte i vilken mån som vad han skrev har inträffat eller inte. Men vare sig, kan det inte vara så, att delar av vad David här framför, innehåller en varning inspirerad från Gud, även om den så är färgad av Davids egna tankar, känslor och fantasier??? Kan det funka så????? Det kanske kan finnas de som exakt kan peka på var David förmedlat rätt och var det blivit fel???

---------


Från mailet:

”Mycket av det David skriver låter ju som rena gissningar som vem som helst kan skriva om man är kunnig i bibeln och dessutom påläst i ekonomi och miljövetenskap. Ofta låter det ungefär så här: ’då tror jag att’ då kanske detta händer, osv. Han säger inte exakt, han svävar liksom på målet.”

HaFo:

Möjligen är det så att David vill komma i centrum med sin bok Synen och använder sin Bibelkunskap och övrig kunskap för att ”verka profetisk”!!??

Men samtidigt känns det inte riktigt som att det skulle vara en oärlighet från David, som drivit honom till att skriva denna bok, utan snarare en sanningslidelse efter att förmedla ngt, som han själv uppfattar som att Gud lagt på hans hjärta att förmedla – eller!? Har han då helt missat vad Gud ville säga människor????

-----------


Från mailet:

”Boken börjar så här: En världsvid ekonomisk förvirring ligger alldeles framför oss. Senare: Jag ser en total ekonomisk förvirring först drabba Europa och sedan påverka Japan, USA, Canada och kort därefter alla andra nationer. Ja konjungturer går ju berg och dalbana, men det David beskriver har ju ännu inte hänt.”

HaFo:

Men visst har både Japan och USA drabbats av ”ekonomisk förvirring” – eller?? Är det inte ekonomisk förvirring, som råder i många av EU:s stater som ex. Irland, Grekland, Portugal etc.???? Vad jag förstår så är USA:s ekonomi alldeles på upphällningen i sin ”såpbubbla” – eller!!???

Vi får se i vilken utsträckning David förmedlade ett budskap från Gud eller inte!? Och kanske får vi här nu ta del av människors synpunkter från nätet, kring vad som egentligen kännetecknar en Guds profet och huruvida han ibland kan ta fel, men att detta korrigeras av att var människa har till uppgift att själv pröva budskapet!!

HaFo