HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Var finns Guds församling

Var finns Guds församling

Fick ett mail som fick mig att resa den frågan igen.

Återger från mailet:

Husförsamlingen är nog i alla fall den bibliska modellen som dessutom har förutsättningen att kunna verka i den sista tiden.

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=255587

jag saxar:

”Det finns många fördelar med om vi kunde se på en församling som något som kan finnas i våra hem. Föreningssynen på kyrka och församling är på väg bort.......

Varför uppmärksammas exempelvis inte husförsamlingsmodellen mer? Bibeln är ändå rätt tydlig på den punkten. "Hälsa församlingen som möts i deras hus", står det i Romarbrevet.

Även historien visar att husförsamlingar var dominerande fram till 300-talet, då kyrkobyggnader och mer organiserad utövning av tron blev vanlig.
Vad konstituerar en församling?

Detta har man samtalat om på mer än en pastorssamling. Måste en församling vara en juridisk person? Måste en församling äga fastigheter? Ha anställd personal?

I Bibeln tycker jag mig se en annan väg. Kalla den gärna alternativ. Vissa skulle kalla den för den enda vägen. "Där två eller tre är församlade", tycks vara det viktigaste kriteriet för en församling. Liksom att den helige Ande är närvarande i det som i gemenskapen utgör en kropp....”
---------------

HaFo kommentar:

Det spelar ju ingen roll, ifall man har husförsamlingar eller traditionella kyrkor och samfund, där man träffas, om man INTE i det sammanhanget förmedlar ett klart, sant och rent evangelium utifrån Skriften kring, vem Jesus ÄR (Gud själv kommen i kroppslig gestalt ”Guds fullhet lekamligen” [– vilket blir förvanskat i såväl katolicismen som trosförkunnelsen]

och som INTE förmedlar, utan tillägg eller förvanskningar, betydelsen av offret av Kristi persons [Gud och människa förenade/försonade] kropp och blod på korset).
------

Guds församling finns inte i lokaler, kyrkor och samfundsbildningar. Finns inte via ”prästvigningar” och ”biskopar som inte kan ifrågasättas när de uttalar sig i lärofrågor” eller i spåren av karismatiska ledare, som menar sig vara ”smorda ledare från Gud som inte får ifrågasättas”.

Guds församling finns i de människors hjärtan, som äger en sann tro på Kristus utifrån Skriftens helhet, utan tillägg och förvanskningar.

Gud kommer att samordna dem, sin församling, så att de ”blir varandra till tjänst, varning, förmaning, uppbyggelse och tröst”.

Och det såväl inom, som utanför all kyrklighet och alla samfundsbildningar.

Detta kommer Gud att se till, även om andliga ledare idag är medhjälpare till att förbereda det avfall, som bibeln talar om ska möjliggöra en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias och en falsk världsfrälsares inträde.

Detta dels på den andliga arenan via den ”falske profeten”, som ska peka på och få människor att tillbe, det falska plagiatet av världsfrälsaren (på den politiska arenan), som ordnar upp allt elände på alla områden och skapar ett plagiat av det kommande Frids/Gudsriket.

Det handlar då om lugnet före stormen. Där alla menar att allt står väl till. Då startar det värsta tumult slutligen, som världen någonsin skådat.

Som avslutas med att den sanne Kristus kommer åter. Vad sen det sanna fridsriket fram emot den slutliga ingången in i den eviga världen, med alla kroppars uppståndelse och dom, antingen till evig förtappelse eller evigt liv i Guds gemenskap, är jag oviss om, hur det riktigt kommer att se ut.

Men jag känner mig viss om, att vad vi nu har framför oss och behöver varna för är det plagiat av Kristi tillkommelse, som fienden ämnar plagiera!!

Och därtill sker nu en förberedelse i de allra flesta sammanhang och på de flesta områden. Även på den andliga arenan och då inte minst via andliga ledare.

HaFo

Re: Var finns Guds församling

Fick ett mail med anledning av ämnet Var finns Guds församling. Återger mailet och mitt svar på mailet.

Från Mailet:

”Hej Harry!

Jag funderar på denna fråga lite nu och då. Eftersom den ena kyrkan efter den andra spårar ur, på ena eller andra sättet, finns det väl snart inget alternativ… Jag känner inte många som förstår att vi är inne i en historisk tid med ett gigantiskt avfall.”

---------

HaFo – svar på mailet:

Ja, den aningslösa blindhet som breder ut sig är väldigt frustrerande. Man vill bara skrika, ser ni inte vad som är på väg. Jag varnar och varnar och hoppas att det blir till hjälp för ngn.


Jag är samtidigt viss om, att de som i sina hjärtan äger en sann tro på den sanne Kristus, genom Guds Ande är förenade med varandra och med Gud och att "huvudet för kroppen", Kristus själv, genom sin Ande, sammanför varandra genom olika kontakter, på nätet, i en bönegrupp, i sin egen församling, eller i ett möte på gatan, så att man på olika sätt och i olika sammanhang, blir "varandra till tjänst, varning, förmaning, uppbyggelse och tröst".


Jesus säger:


"Mina får känner mig och hör min röst, en främmande röst ska de alls inte följa"


Därför är det ”oro i fårahusen”, därför att de inte längre känner igen ”herdens röst”, via de andliga ledarna. Men det är inte säkert att det innebär att man ska ”lämna en sjunkande skuta”, utan att man ibland även blir kvar, för att kunna bidra med , ”varandra till tjänst, varning, förmaning uppbyggelse och tröst” till de som är sanna troende mitt i ett avfallssammanhang, som förbereder den falske världsfrälsarens ankomst.



Må var människa följa sitt samvete och sin övertygelse och agera i denna mörka tid, utifrån hur man själv uppfattar att Kristus Herren, personligt vill leda var människa.


Jag tror inte lösningen är ännu en samfundsbildning. Det finns det nog av! Men var inte tyst i Ditt sammanhang, när det gäller att gå emot lögn och stå upp för sanning, om man INTE i det sammanhanget förmedlar ett klart, sant och rent evangelium utifrån Skriften kring, vem Jesus ÄR (Gud själv kommen i kroppslig gestalt ”Guds fullhet lekamligen” [– vilket blir förvanskat i såväl katolicismen som trosförkunnelsen],

och som INTE förmedlar, utan tillägg eller förvanskningar, betydelsen av offret av Kristi persons [Gud och människa förenade/försonade] kropp och blod på korset).
------

Jag upprepar:

Guds församling finns inte i lokaler, kyrkor och samfundsbildningar. Finns inte via ”prästvigningar” och ”biskopar som inte kan ifrågasättas när de uttalar sig i lärofrågor” eller i spåren av karismatiska ledare, som menar sig vara ”smorda ledare från Gud som inte får ifrågasättas”.

Guds församling finns i de människors hjärtan, som äger en sann tro på Kristus utifrån Skriftens helhet, utan tillägg och förvanskningar!!


HaFo