HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Den falska ekumeniken

Läser från tidningen DAGEN:

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=217813

Schweizisk biskop ny ekumenisk ledare i Katolska kyrkan

Den schweiziske biskopen Kurt Koch efterträder kardinalen Walter Kasper som katolska kyrkans ekumeniske ledare. Kyrkornas Världsråd välkomnar beskedet.

- Kurt Koch är känd för sin öppenhet och starka ekumeniska engagemang, säger Kyrkornas Världsråds generalsekreterare Olav Frykse Tveit.

Walter Kasper, som är 77 år, lämnar posten som ordförande för det Påvliga rådet för kristen enhet. KV-chefen Tveit menar att Koch kommer att fullfölja Kaspers enträgna arbete för ett närmande mellan kyrkorna, liksom hans betoning av den andliga ekumeniken.

- Kurt Koch har ett stort och ansvarsfullt uppdrag, nämligen att arbeta för att kristna i hela världen ska vara ett i Kristus, säger Olav Frykse Tveit.

(Sänder ut en förfrågan:

Är det samma Koch som återfinns under denna länk?)

http://www.google.se/images?hl=sv&source=hp&biw=840&bih=527&q=kurt+koch&btnG=S%C3%B6k+bilder&gbv=2&aq=f&aqi=&aql=&oq=

------------

Nå vad den katolska kyrkans ekumenik går ut på (om man läser deras egen katekes), är att föra alla splittringar och kätterska utbrytningar tillbaka in under den enda rätta sanna moderkyrkan – den katolska kyrkan. Endast de som menar att brödet och vinet förvandlats till Kristi kropp och blod, kan dela den katolska nattvarden.

Alltså en ensidig ”ekumenik”, där fagra ord om att vara ett så att världen kan tro, tillsammans evangelisera och vinna världen för Kristus, innebär att bejaka katolicismens irrläror och inordna sig under den sanna moderkyrkan.

Den falska ekumeniken inkluderar även ett bejakande av trosförkunnelsen och dess företrädare. I dessa sammanhang under den falska ekumeniken varnas så riktigt för allehanda uppenbara förförelser på den andliga arenan. Men det handlar om rökridå som skapar förvirring, enär man samtidigt själv förmedlar villfarelse.

-------------------

Den sanna ekumeniken, en sann Andens enhet mellan människor, skapar Gud själv fram genom sin Ande. Och det utan organisatorisk hjälp från kyrkor och samfund. Denna enhet är som svar på Jesu bön om enhet i Joh. Kap. 17, redan en verklighet (inget som vi behöver hjälpa till med!), bland de människor som äger en sann tro på vem Jesus ÄR (Gud själv kommen i kroppslig gestalt) och en hjälplös förtröstan till offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod PÅ KORSET.

Och som inte förtröstar till ritualer, ikoner, reliker, Maria, helgon eller liknande, som bärare och förmedlare i sig själv, av andligt liv (Deras uppgift är att peka på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.)

Det Andliga livet från Gud, med tillräknad rättfärdighet från Gud för Kristi skull, det livet bär JESUS SJÄLV fram, genom sin Ande vid en sann tro på Honom. Det är Kristi person, vem Han ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod PÅ KORSET, som allt handlar om och inget annat! Där finns den sanna ekumeniken och himmelska enheten!

HaFo

Re: Den falska ekumeniken

Fick ett mail med anledning av inlägget om Kurt Koch och min förfrågan om Kurt Koch under länken

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=217813

Var densamma Kurt Koch som anges under länken

http://www.google.se/images?hl=sv&source=hp&biw=840&bih=527&q=kurt+koch&btnG=S%C3%B6k+bilder&gbv=2&aq=f&aqi=&aql=&oq=
-------

Från mailet:

Jag har just upptäckt att det finns/fanns en luttersk tysk teolog dr. vid namn Kurt Koch. Redan innan 1973 hade han skrivit en del böcker om faran med ockultism mm.

Då är det mer rimligt att det är denne som studerat W. Branham. Det känns ju bättre om det är på det sättet.

Den katolske Kurt Koch är född 1950 och hade troligen inte skrivit ett antal böcker i det ämnet då. Inte rimligen heller varit luttersk teol. dr. i början av 1970-talet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kurt_Koch
---------

HaFo kommentar:

Denna info verkar rimlig! Den ”Katolske Koch” är knappast ”Luttersk teolog” och skulle knappast heller varna för ockultismen hos Branham, eftersom han själv via katolicismen, förmedlar både spiritism

(anropan om hjälp i bön till Maria och helgonen – med manifestationer av en Maria som befinner sig i ”Paradiset” i väntan på kroppens uppståndelse och inte alls är någon redan himlafaren ”himlens drottning”)

och förmedlar ockultism, när de menar att ikoner, reliker och ritualer som dop och nattvard, i sig själva skulle vara bärare och förmedlare av andligt liv.

Det är bara Kristus själv, som genom sin Ande är bärare och förmedlare av andligt liv, till de som i Andens ljus över Ordet ser vem Jesus ÄR (Gud själv kommen i kroppslig gestalt) och som lever i en hjälplös förtröstan till offret av Kristi persons (Gud och människa försonade och förenade) kropp och blod PÅ KORSET.

Det är där vid offret på korset, som människans räddning ligger och inte vid några andra mänskliga påfund som vill föra fokus bort från Kristi person som allena frälsande, med tillägg av traditioner och om att ritualer (dop och nattvard) i sig själv, skulle vara bärare och förmedlare av andligt liv.

Då förlitar man sig på ngt annat än Kristi person och vad offret på korset innebär! Då har man gjort tillägg till Skriften!

När Jesus talar om att ”detta är min lekamen och mitt blod”, så är det uppenbart att Han inte menar att detta är materiellt förvandlat, när lärjungarna delar den första nattvarden. Han står ju där livs levande framför dem med sitt blod och sin lekamen helt intakt oförvandlat!!

Jag kan inte förstå annat än att Jesus här vill få lärjungarna och deras efterföljare att inse, att vad som räddar människan, är dels vem Han ÄR (Gud själv som kroppsligen dör, men som andligt levande = förenad med Gud, kroppsligen uppstår) och dels betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

När Jesus säger att ”den som inte äter mitt kött och inte dricker mitt blod, har inte liv i sig”, så talade Han inte alls om ”nattvarden”.

Vad Han talar om här, är att de som inte insett betydelsen av offret på korset, utan sätter sin förtröstan till ngt annat, har inte liv i sig!!

Detta fokus på vem Jesus Är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, menar jag blir förvanskat, inte bara av trosförkunnelsens villfarelse och katolicismens irrläror, utan även i sammanhang, där man menar sig vara ”renlärig” som hos LBK. Och kanske även i "Svenska kyrkans hägn"
-----

Vill återge med sångstrofen:

”vem i hela världen kan man då lita till”

Mitt tips är:

Lita till vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt. Förtrösta hjälplöst till offret av Kristi persons kropp och blod på korset, till försoning med Gud och förlåtelse för Din synd!!

HaFo

Re: Den falska ekumeniken

Fick ett mail med anledning av inlägget om Kurt Koch och min förfrågan om Kurt Koch under länken

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=217813

Var densamma Kurt Koch som anges under länken

http://www.google.se/images?hl=sv&source=hp&biw=840&bih=527&q=kurt+koch&btnG=S%C3%B6k+bilder&gbv=2&aq=f&aqi=&aql=&oq=
-------

Från mailet:

Jag har just upptäckt att det finns/fanns en luttersk tysk teolog dr. vid namn Kurt Koch. Redan innan 1973 hade han skrivit en del böcker om faran med ockultism mm.

Då är det mer rimligt att det är denne som studerat W. Branham. Det känns ju bättre om det är på det sättet.

Den katolske Kurt Koch är född 1950 och hade troligen inte skrivit ett antal böcker i det ämnet då. Inte rimligen heller varit luttersk teol. dr. i början av 1970-talet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kurt_Koch
---------

HaFo kommentar:

Denna info verkar rimlig! Den ”Katolske Koch” är knappast ”Luttersk teolog” och skulle knappast heller varna för ockultismen hos Branham,

eftersom han själv via katolicismen, förmedlar både spiritism (anropan om hjälp i bön till Maria och helgonen – med manifestationer av en Maria som befinner sig i ”Paradiset” i väntan på kroppens uppståndelse och inte alls är någon redan himlafaren ”himlens drottning”)

och förmedlar ockultism, när de menar att ikoner, reliker och ritualer som dop och nattvard, i sig själva skulle vara bärare och förmedlare av andligt liv.
-------

Det är bara Kristus själv, som genom sin Ande är bärare och förmedlare av andligt liv, till de som i Andens ljus över Ordet, ser vem Jesus ÄR (Gud själv kommen i kroppslig gestalt) och som lever i en hjälplös förtröstan till offret av Kristi persons (Gud och människa försonade och förenade) kropp och blod PÅ KORSET.

Det är där vid offret på korset, som människans räddning ligger och inte vid några andra mänskliga påfund, som vill föra fokus bort från Kristi person som allena frälsande, med tillägg av traditioner och om att ritualer (dop och nattvard) i sig själv, skulle vara bärare och förmedlare av andligt liv.

Då förlitar man sig på ngt annat än Kristi person och vad offret på korset innebär! Då har man gjort tillägg till Skriften!
------

När Jesus talar om att ”detta är min lekamen och mitt blod”, så är det uppenbart att Han inte menar att detta är materiellt förvandlat, när lärjungarna delar den första nattvarden.

Han står ju där livs levande framför dem med sitt blod och sin lekamen helt intakt oförvandlad!!
-----

Jag kan inte förstå annat, än att Jesus här vill få lärjungarna och deras efterföljare till att inse, att vad som räddar människan, är dels vem Han ÄR (Gud själv som kroppsligen dör, men som andligt levande = förenad med Gud, kroppsligen uppstår) och dels betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

När Jesus säger att ”den som inte äter mitt kött och inte dricker mitt blod, har inte liv i sig”, så talade Han inte alls om ”nattvarden”. Vad Han talar om här, är att de som inte insett betydelsen av offret på korset, utan sätter sin förtröstan till ngt annat, har inte liv i sig!!!

Detta fokus på vem Jesus Är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, menar jag blir förvanskat, inte bara av trosförkunnelsens villfarelse och katolicismens irrläror, utan även i sammanhang, där man menar sig vara ”renlärig” som hos LBK. Likaväl som hos Svenska kyrkan
------

Vill återge sångstrofen:

”vem i hela världen kan man då lita till”
Mitt tips är:

Lita till vem Jesus SJÄLV ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt. Förtrösta hjälplöst till offret av Kristi persons kropp och blod PÅ KORSET, till försoning med Gud och förlåtelse för Din synd!!

HaFo

Re: Den falska ekumeniken

Efter att ha dels talat med ledare i kyrkor,och dels skrivit och frågat på Nätet, så har jag förstått detta. Ledare blir på sina stora enskilda konferenser,även utomlands,som betalas av medlemmarna (utan deras vetskap oftast) hjärntvättade och infiltrerade med New Age och Trosrörelsens olika villoläror. Detta i en så fin form med så listigt vänligt beteende hos dem som lurar dem. När någon rent Bibliskt protesterar och ifrågasätter,hörs en hårdare aggressivare ton från vb."Om Du inte följer våra föreskrifter och allierar Dig och Din församling m.fl. med andra kyrkor, eller om Du predikar ett rent Evangelium om Jesus Kristus enl. endast Bibeln, så mister Du Din pastorstjänst, och då ska vi trakassera Dig." Så lyder budskapet till de (stackars) pastorer och förståndare som ännu inte gått med på det.