HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Den Bibliska profetiska kartan

Vi är säkert många som undrar kring var de dramatiska händelserna idag ligger i förhållande till den Bibliska profetiska kartan.

Bo Wetteus skriver i Hemmets vän kring detta spörsmål (17/3):

”Ett uttalande kan vara värt att notera med tanke på dagens situation:

’Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike. Det blir svåra jordbävningar och pest och hungersnöd på den ena platsen efter den andra. Förfärliga ting ska ske och väldiga tecken visa sig på himlen… tecken ska visa sig i solen och månen och stjärnorna och på jorden ska hedningarna gripas av ångest och rådlöshet vid havets och vågornas dån. Människor ska förgås i skräck i väntan på vad som ska komma över världen, ty himlens makter ska skakas.’

Jesus visste vad han talade om, han hade en unik inblick i världshistoriens skeende, både i dåtid, i hans egen nutid och i framtiden. Det han säger är just vad vi kan läsa om i våra dags och kvällstidningar, se på TV och höra i Radio.”

--------------

HaFo kommentar:

Ligger Bo Wetteus rätt på den Bibliska profetiska kartan, när han menar att vad Jesus här säger handlar om, ” är just vad vi kan läsa om idag i våra dags och kvällstidningar, se på TV och höra i Radio.” ?

Jag tror inte det. Vad Jesus talar här om tror jag ligger längre fram i tiden efter att den falske världsfrälsaren trätt fram, duperat och lurat en hel värld och varefter då hans sanna natur framträder med den största förföljelse av Judar och sann kristenhet och vedermöda som välden aldrig tillförne skådat.

Då tror jag dessa Jesu Ord blir relevanta i full skala och som han även på annat ställe uttrycker (Kan inte hitta texten just nu), att människor då ska försöka fly och undkomma och önska att bergen rasade över dem för att slippa det som ska övergå världen. Men att de inte ska kunna undkomma.

På ett ställe (som jag inte heller just nu hittar var det står), så säger Jesus att inför dessa slutscenarier, så har världen kommit till ro och alla säger att det står väl till (duperade av den falske världsfrälsarens framträdande – min tolkning), innan denna slutångest och vedermöda över världen inträder, som Jesus ovan angett.

------------

Var befinner vi oss då idag på den Bibliska profetiska kartan?

Ja, jag tror vi befinner oss vid dessa ord av Jesus i Matt. Kap. 24:

”Se till att ingen förvillar er. Ty många ska komma under mitt namn och säga jag är Messias och ska förvilla många. Och ni ska få höra krigslarm och rykten om krig, se då till att ni inte förlorar besinningen, ty sådant måste komma, men därmed är ännu inte änden inne.

Ja, folk ska resa sig upp mot folk och rike mot rike och det ska bli hungersnöd och jordbävningar på den ena orten efter den andra. Men allt detta är allenast begynnelsen till födslovåndorna … och många falska profeter ska uppstå och ska förvilla många”

-----------

Jag tror dessa Jesu Ord är analoga med när Paulus säger i 2 Tess. Kap. 2:

”I fråga om vår Herres Jesu Kristi tillkommelse och hur vi ska församlas till honom, ber vi er käre bröder, att ni vare sig genom ngn andeingivelse eller ngt brev som förmenas komma från oss, så hastigt bringas ur fattningen och förlorar besinningen som om Herrens dag redan stod för dörren.

Låt ingen bedra er, på vad sätt det vara må. Ty först måste avfallet ha skett och laglöshetens människa, fördärvets man ha trät fram, vedersakaren som upphäver sig över allt vad Gud heter och allt som kallas heligt, så att han tar sitt säte i Guds tempel och föreger sig vara Gud”.

-----------

Jag tror alltså att vad vi idag ser, är likt vad Jesus säger, är ”början på födslovåndorna”, som ska göra människan så pass mör och skrämd, så att hon är beredd till att hälsa den falske världsfrälsaren, en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias välkommen (Som Jesus likväl som Paulus varnar för ska ske innan den sanne Kristus kommer).

Härtill samverkar så en alltmer avfallen kristenhet, där man talar om världsväckelse och skaror som kommer till tro, fast det egentligen handlar om ett avfall som förbereder den falske världsfrälsarens inträde på arenan.

Så riktigt inom ”väckelsekretsar” så tas avstånd från uppenbara villfarelser i tiden som olika andra världsreligioner, New Age, Liberalteologi etc.etc. Men samtidigt så bejakar man själv alltmer i ”väckelsekretsar” Trosförkunnelsens och katolicismens förförelse, nyjudianismen, synkretistiska ekumeniska ”Jesusmanifestationer”.

Så förbereds såväl inom en avfallen kristenhet under karismatiskt sken, en falsk väckelse som handlar om avfall. Liksom Det sker en ”evangelisering” från delar av denna avfallna kristenhet till det Judiska folket, som leder till en falsk väckelse av Messias – troende.

Allt förbereder det nu möjligheten för framträdandet av den falske världsfrälsaren. En del flyr kanske verkligheten av detta skeende och menar att de kristna ska vara uppryckta innan ”vedermödan” (Darbyismen). Eller så gottar man sig i en uppblåst falsk väckelse och engagemang som egentligen bara främjar avfallet.

Jag tror alltmer att uppryckandet av förstlingsskörden (som ska regera med Kristus för 1000 år – vad det nu innebär ?) kommer att ske alldeles i anslutning till Kristi sanna synliga tillkommelse (och ställs inför Kristi domstol = utan fördömelse) på Oljeberget, så att det rämnar mitt itu och allas ögon ska se honom när han ”likt en ljungeld från öster till väster” kommer tillbaka.

Då först tror jag också att det Judiska folket och Israel som nation kommer in i en sann Kristen väckelse och kommer in i sin kallelse och uppgift. Då inte därför att Messianska rörelser ”förberett Kristi ankomst”, genom att ”gå tillbaka till sina Hebreiska rötter” och fira Judiska högtider och ceremonier på ett rätt sätt och på rätt tid. Utan e kommer till sann tro på Jesus när täckelset faller och de ser vem de ”har stungit och upphängt på trä”, då när den sanne Kristus kommer!

Vad vi som kristna ska hålla oss till när det gäller ”Hebreiska rötter”, är Abrahams tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och alla dessa förebilder genom GT. Vi har som kristna inga förpliktelser och kan heller inte påverka Kristi tillkommelse genom att härma de fortfarande blinda Judiska folkets ceremonier som utgör en skuggbild av den kommande Kristus. Som Kristna har vi redan mött Jesus själv och är inte beroende av dessa skuggbilder som pekar fram emot honom.

---------------

Vad det sen innebär att Israels som nation kommer in i sin kallelse och uppgift och att församlingen – förstlingsskörden, under denna tid säges regera med Kristus, vet jag inte. Inte vet jag heller vad det handlar om när det säges om detta, som synes vara ett slags mellantillstånd, att den som dör ung dör vid 80 år (vi är alltså inte då ännu framme vid att ”döden är uppslukad” och vi då skulle vara framme vid evighetens inträde.) Och att Lejon och lamm ska beta bredvid varandra etc.

Inte vet jag heller vad det riktigt handlar om, att efter denna tid så sker kroppens uppståndelse från alla tidsåldrar och vad de absoluta sista domsakterna handlar om. (Se Upp.) Det kanske blir mer uppenbart desto mer vi närmar oss dessa skeenden.

------------

Vad vi dock nu precis står inför, tror jag, är det avfall som ska möjliggöra en falsk världsfrälsares inträde på arenan. Det förbereds idag främst via katolicismens och trosförkunnelsens läror och företrädare, med bejakande av Branhams irrläror och dess yttersta spjutspets idag Todd Bentley och profetrörelsen. Där sker bra påskjuts av ”Kristen press” och ”Kristna TV – kanaler” som kanal 10, Vision Norge och God Channel och allehanda andliga ledare.

Samtidigt förbereds det skeendet idag även på den politiska, ekonomiska och miljömässiga arenan. Det torde vara uppenbart för många kristna. Men är det lika uppenbart att de andliga ledarna, samtidigt idag vilseleder sina får in under det avfall som Bibeln talar om måste ske, för att den falske världsfrälsaren ska kunna träda fram?

Guds Ande bor inte i kyrkor och andliga sammanslutningar, utan i de människor som äger en sann tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Dessa människor finns i alla sammanhang trots den våg av förförelse som idag når dem via sina andliga ledare.

-----------

Släpp aldrig taget om vem Jesus ÄR Gud själv kommen i kroppslig gestalt! Släpp aldrig taget om att Jesus i sin person av fullt ut Gud och fullt ut människa, aldrig skiljs åt, utan att Jesus i sin egen syndfria (inte i arv från Maria)rättfärdighet, ”född i syndigt kötts gestalt” (i arvet från Maria), ”fördömde synden i köttet” (Rom. Kap. 8)!!

Så att Han kan bära fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade/försonade) kropp och blod PÅ KORSET! Lita inte till några ceremonier som i sig själva skulle vara bärare och förmedlare av andligt liv. Ritualer har enbart till uppgift att peka på offret av Kristi persons kropp och blod PÅ KORSET!! Kristi lekamen för dig utgiven, Kristi blod för dig utgjutet. Det sker där PÅ KORSET.

Och det andliga livets förmedlande, vid en sann tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade/försonade) kropp och blod PÅ KORSET, STÅR JESUS SJÄLV FÖR, genom sin Ande. ”Då ni nu har kommit till tro, har ni som gåva undfått den utlovade helige Ande” (Ef.)

Ge gärna synpunkter!

HaFo