HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Kan vi synda, eftersom vi inte står under lagen?

Fick ett mail som återger från min hemsida och Min Åsikt under denna ämnesrubrik, med citat och ger en del kommentarer som jag, så å min sida kommenterar.

På mitt påstående:

"Vad är det egentligen som är ”laglöshet”? Är det verkligen sammanknippat med Thoran och Mose lag under församlingens/hedningarnas tidsålder, som tydligen en del menar"?"

Så säger mailskribenten:

"Jag trodde faktiskt mer åt det hållet förut. Men jag är helt övertygad nu om att laglöshet inte syftar på Mose och Toran utan på förnekelsen av Jesus Kristus och av den kristna tron och på så vis mottagandet av den sataniska antikristliga anden."

HaFo kommentar:

Precis:

Överbevisad om synd:

TY DE TROR INTE PÅ MIG, säger Jesus. vilket innebär att man inte tror på vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt och så förnekar betydelsen av offret av kristi persons (Gud och människa förenade/försonade) kropp och blod på korset. (Det kan ske genom många allehanda företeelser idag på den andliga arenan!!)

----------

På mitt påstående:

"Är inte den största ”laglösheten” nu, att förneka vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset?

(Det synes ske bland de som håller väldigt hårt på Thoran och Mose lag). Till vilket gagn är lagen för mig om jag samtidigt förnekar vem Jesus ÄR, Han som är lagens fullbordan och "slutet på lagen som frälsningsväg""?

Så svarar mailskribenten:

"Detta är farligt. Många som menar sig hålla på lagen och Mose är alltså i själva verket själva laglösa och tjänare åt satan och Antikrist. Den som vill får tro det. Men skriften vittnar om detta."

På mitt påstående:

"Jesus säger om Anden att, ”När Han kommer, så ska Han överbevisa världen i frågan om synd rättfärdighet och dom”:

”i fråga om synd /(laglöshet), ty de tro inte på mig”!!

Det är detta (otron) som är den sanna definitionen på synd.

"Inte handlar detta avfall, som en del menar, om ett ”avfall från Moses och lagen”, utan det handlar om ett avfall från sann kristen tro, kring vem Jesus är och därmed även om ett avfall från förtröstan till offret av Kristi persons ”Guds fullhet lekamligen”:s (Gud och människa förenade/försonade i vår ställföreträdares) kropp och blod på korset".

Så svarar mailskribenten:

Rätt.

Och mailskribenten fortsätter vidare:

"Att det däremot i kölvattnet av avfallet ifrån tron har uppkommit olika slags omoral och avguderi är en annan sak. Man kan nog se omoralen, avguderiet och brotten emot Guds 10 bud som konsekvenser och symtom på laglösheten (otron). Vidare kan brist på disciplin och att man aldrig nuförtiden förkunnar lagen i moraliska syften också vara en del förklaring till alla brott emot Guds bud som vi kan skönja överallt.

Lagen bör vara en del av förkunnelsen när det gäller de kristnas disciplin men inte som en frälsningsväg. Att lagen aldrig förkunnas är absolut inte bra."

Hafo kommentar:

Kan bara hålla med Dig kring vad Du här säger. Lagen är vår "uppfostrare till Kristus". Som visar att vi alla får "våra munnar tillstoppade och står med skuld inför Gud" och får oss att inse att "Kristus är slutet på lagen som frälsningväg", så att vi kan inse att vi alla är i beroende av nåd, förlåtelse och tillräknad rättfärdighet från Gud, för kristi vår ställföreträdares skull!!

På mitt påstående:

"Lagen är god", säger Ordet. Det är inget fel på lagen. Men Gud har inte gett oss den som ”frälsningsväg”, utan om vi försöker följa den för vår räddning, så ”täpper den till var mun för att var människa ska framstå som syndare”, så att var människa ska bli varse att ”alla har syndat och står i avsaknad av härligheten från Gud”".

Så säger mailskribenten.

"Exakt!!!

Detta är den sanna bibliska läran. Och så lärde Luther.

På mitt påstående:

"Lagen blir därmed för oss en ”uppfostrare till Kristus”, så att vi ser behovet av att ”Gud var i Kristus och försonade människan med sig själv, han tillräknar inte människorna deras synder”.

Hur stort blir det inte då, att vi för Kristi skull är förlåtna våra synder och för Kristi skull i ”Guds mattematik”, tillräknas vår ställföreträdares syndfria rättfärdighet".

Så säger mailskribenten:

Rätt

På mitt påstående:

"Det är denna nåd ”som fostrar oss till att avsäga oss all ogudaktighet” och som gör att när ”vi är i ett andligt väsende”, med Guds Ande, Guds eget liv, som Jesus säger om Fadern och Sonen att ”vi ska ta vår boning i Honom”, vilket alltså är detsamma som att Guds Ande, Guds eget liv bor i människan".

Så säger mailskribenten:

Rätt

På mitt påstående:

"Det ger den troende människan ett nytt sinnelag, som längtar efter att leva efter Guds vilja, inte för att ”bli godkänd av Honom”, eller för att försöka behaga Honom (Det enda sättet att bli ”godkänd av Gud och behaga Honom”, är att sätta all förtröstan till vem Jesus ÄR och betydelsen av blodsoffret på korset".

Så säger mailskribenten:

Rätt

På mitt påstående:

"Den enda som är ”godkänd och behagar Gud”, är Han själv kommen i kroppslig gestalt, Kristi person, där Gud som vår ställföreträdare, som ”född i syndigt kötts gestalt”, ”fördömer synden i köttet” och där Gud själv därmed bär fram det RENA offret av en försonad, med Gud förenad människas kropp och blod på korset".

Så säger mailskribenten:


Rätt

På min frågeställning:

"Och var står egentligen Enarsson, kring huruvida den kristna församlingen, under hedningarnas/församlingens tidsålder är ålagda att följa de Judiska sederna, riterna och högtiderna? (ngt som Paulus klargör att den hedna – kristna församlingen inte är ålagd – vilket flera här har påvisat)".

Så svarar mailskribenten:

"Nej, den kristna församlingen är INTE ålagda att följa de judiska sederna, riterna och högtiderna. Och jag vill varna någon för att vare sig lära något sådant eller själv leva i enlighet med något sådant. Ty detta är avfall ifrån den kristna tron (se
Galaterbrevet).

Låt oss för hälsans skull vända oss bort ifrån denna villolära. Den som lever i enlighet med denna falska lära har ingen nytta längre av Kristus. Han har då fallit ur nåden och förtröstar nu på sig själv och lagen."

-------

Jag kan bara hålla med!

Ge gärna synpunkter Du som får del av detta innehåll!!

HaFo