HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Profet Mikael Enroos

Har fått en del mailreaktioner kring inlägget om ”profeten” Mikael Enroos från ”Kraftkällan”.

http://kraftkallan.org/wordpress/?p=84

Jag ska försöka strukturera upp delar av dessa mailreaktioner och så sedan ge en HaFo kommentarer mitt inne i återgivningen av dessa reaktioner.

-------------------

Ett mail säger kring innehållet hos ”kraftkällan”:

http://kraftkallan.org/wordpress/?p=84

”Makalöst dumt!

Man tror det är en parodi, ett ironiskt inslag, men det är tydligen på riktigt...Ibland är det lätt att urskilja andarna, väldigt lätt.”

HaFo kommentar:

Visst borde alla lätt inse falskheten, förförelsen och den falska anden hos Enroos och ”Kraftkällan Järfälla”. Men obegripligt nog så verkar inte alla göra det och då är en varning för denna förförelse verkligen befogad!!

------------

Ett annat mail kring Enroos och ”Kraftkällan Järfälla” säger:

Hittade följande på alertsweden.blogg.se Jag vet inte vem som har skrivit detta

http://alertsweden.blogg.se/2010/september/kraftkallan-i-jarfalla-mikael-enroos.html

Citat

För några år sedan var jag på Kraftkällan i Järfälla. Där flög människor tvärs över rummet då Mikael Enroos (fd Tarkiainen)bad för dem. Vid ett tillfälle sa Mikael: "Jesus står därborta." Han pekade mot ett hörn av rummet. Han lät som om det var vilken människa som helst som uppenbarade sig.

Om det var Jesus borde inte vi alla då upplevt Guds härlighet och böjt oss i vördnad!?

JAG UNDRAR...!!!

Ska kristna fira judiska högtider!?

Slut citat

--------

HaFo kommentar:

Låt er inte förledas av ”under och tecken som ska bedra jämväl de utvalda”. Låt er inte bindas upp i nån slags lagiskhet, att man för att vara sann kristen ska efterfölja Judiska högtider, seder och ritualer. Vad vi har att hålla oss till, är vem Jesus ÄR (Gud själv kommen i kroppslig gestalt) och det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod på korset!

(Kristi kropp för Dig utgiven, Kristi blod för Dig utgjutet), och det inte förmedlat via ngn slags ceremoni i sig självt, som pekar tillbaka på korset, utan förmedlat av Kristi person själv vid en hjälplös förtröstan till den HAN ÄR och BETYDYLSEN AV OFFRET PÅ KORSET och en personlig umgängelse med honom här och nu!!

---------------------------------------

Ytterligare från ett mail kring Enroos:

”Mikael Enroos uppskattar tex Benny Hinn och hyllar Ulf Ekman och kallar Ekman för "en äkta andlig far i/för Sveriges kristenhet" Han hyllar också Lakeland väckelsen .”

HaFo kommentar:

Utifrån de ideal och lärare som Enroos här hyllar så kan man utgå från att han bejakar trosförkunnelsens villfarelse vilket väl förklarar den vilsna liv , frukt och utövning som följer i dess spår.

----

Mailskribenten fortsätter så riktigt:

” Jag har en känsla av att denna Mikael Enroos är en av de farligare falska förkunnare som kommit fram på senaste tiden , jag misstänker att han nog verkligen sett de änglar som han beskriver, så han tror nog på att det han sysslar med är rätt och riktigt

Anser att det är i allra högsta grad befogat att varna för denna person !!!! Jag misstänker att Mikael Enroos sett fallna änglar som förskapar sig till ljusets tjänare för att förleda folk ”

HaFo kommentar:

Så tror jag också att det är! Men nånstans på vägen tror jag Mikael hade möjlighet att bejaka sanningen från Gud, men föredrog att istället bejaka lögnen från fienden, vilket gjorde honom till en falsk profet och falsk lärare!

---------------------

Mailskribenten fortsätter

Citerar av vad Mikael Enroos skriver , är osäker på årtalet men det borde handla om år 2008

Citat klipp från

http://www.elvorochjanne.se/LAKELAND%20OUTPOURING%20SVERIGE/bulletinjuli2008.pdf


I juni månad på en av Helande Mirakel Timmarna på en onsdag kom plötsligt en oerhörd stark nationell smörjelse och Jesus tog mig högt över Sverige.

När jag var i Guds Ande högt över landet såg jag hur stora änglar placerade sig runt landets gränser.

Den Helige Anden talade till mig och sade:

Dessa änglar är sända för att bringa in människor i frälsning igenom Jesus Kristus. Sedan såg jag hur livets bok öppnade sig och det var nya oskrivna sidor som öppnades. Jag förstod att det är sidor som skall bli fyllda med namn, och det var svenska namn som skulle skrivas.

Slut citat

--------

HaFo kommentar:

Detta är ju inget annat än summelsumarium tankar från en person med storhetsvansinne. Den som inte inser att Enroos är Way out of line, är bara att beklaga, om han kan få fortsätta att i sin sjuklighet, att få fånga och vilseleda människor, så är det ju för beklagligt.

------------

Mailskribenten fortsätter:

Här är också en länk till en sida som är kritiskt inställd till vad Mikael Enroos sysslar med, Det är roligt att se att inte alla "sväljer" allt det nya med "hull och hår"

Citat från

http://www.vaknasverige.se/2011/03/09/skriva-i-nya-tungomal/comment-page-1/#comments

#2 by Andreas Frost on 09 mars 2011 - 14:04

Fick mail från Mikael Enroos:

”Vi har blivit kontaktade angående ditt brott mot copyright lagen. Vi begär att ni omgående tar bort allt ni kopierat från Församlingen Kraftkällans och blogg hemsidor text och bild. Då vi vill inte vara del av oseriösa hemsidor eller oseriösa bloggar. Detta skall ske innan 24 timmar. Om inte detta är taget bort från era oseriösa hemsidor sker omedelbart en anmälan. Att bryta mot upphovsrätten kan leda till att man döms till böter och/eller fängelse i max 2 år.”

Text får man mig veterligen citera om man anger källan. Bilden är jag osäker på därför har jag tagit bort den. Tråkigt att han ska hota med böter och fängelse bara för att man går emot hans lära och tro.

#8 by Andreas Frost on 09 mars 2011 - 17:44

Han har ringt hem och till min mobil några gånger och hotat med advokat och stämning. Han skickade även några sms. Jag förstår om han är arg och att han vill jag ska sluta skriva, mörkret gillar aldrig när det synas.

Det är lika bra att vi vänjer oss vid liknande hot och förföljelser. Verka medan tid finns för antikrist ande kommer så småningom att få tillåtelse av Gud att försöka tysta varje motståndare, dvs Guds eget folk.

Förföljelsen för samman Guds barn så det kommer något gott ur allt detta.

----------

HaFo kommentar:

Hur Enroos här agerar visar väldigt väl på vilken frukt (sinnelag) som han egentligen företräder mitt i alla vackra ord!! Vill dock inte gå i försvar för och förmedla vad Andreas Frost står för som mot pol till Enroos.

Frost hänvisar så riktigt till Jaretegs och Ohlins hemsida, men synes vara dubbel, när han samtidigt hänvisar till Washer och Helders hemsida!!

--------

Vidare dock från nätet kring Enroos profetior:

”I juni månad på en av Helande Mirakel Timmarna på en onsdag kom plötsligt en oerhörd stark
nationell smörjelse och Jesus tog mig högt över Sverige.

När jag var i Guds Ande högt över landet såg jag hur stora änglar placerade sig runt landets gränser. Den Helige Anden talade till mig och sade: Dessa änglar är sända för att bringa in människor i frälsning igenom Jesus Kristus.

Sedan såg jag hur livets bok öppnade sig och det var nya oskrivna sidor som öppnades. Jag förstod att det är sidor som skall bli fyllda med namn, och det var svenska namn som skulle skrivas.”

”Lakeland Väckelsen” Flera av dom som varit i kontakt med Lakeland väckelsen talar om för mig vilka otroliga likheter den har med Kraftkällan.

Skillnaden är att det är i stor format och Kraftkällan är i ett litet format, än så länge ;).

Vi vet att genom alla komplotter emot mig som Herrens tjänare och allt förtal som riktats gentemot mig. Så kommer det att föddas fram en helande väckelse i Skandinavien där Jesus kommer stå i centrum.

Vi välsignar Lakeland. väckelsen och jag anser att den svenska kristna pressen har tappat "känslan" över sin grund.

Det är otroligt viktigt det är att ta tillfället i akt att informera om det som sker i Lakeland väckelsen. Vi ser Florida väckelsen med Todd Bentley som en av dom stora händelserna i vår tid. Och vi stöder den fullt ut.

Sammtidigt är det just detta vi ser i vår framtid i Kraftkällan. Andeutgjutelse har alltid varit mitt språk, vision och målsättning. Många som blir medlemmar i Kraftkällan vittnar just om en helt kolossal andeutgjutelse dom kommer in i. Men nu siktar vi på hela Skandinavien.

I smörjelsen,

Mikael Enroos (fd Tarkiainen)”

-------------------

HaFo kommentar:

Detta är ju helt otroligt om människor går på detta falsarium via Enroos, när han samtidigt bejakar förförelserna via trosförkunnelsens företrädare, som dess yttersta villfarande företeelser som Todd Bentley och lakelandväckelsen!!

Har inga kristna ledare ngt att säga härom och att försöka ngt räta upp den förförelse som nu ohämmat sker på den andliga arenan!?

Jag har nu bara återgett hälften kring vad som nått mig kring förförelsen via Enroos och ”kraftkällan Järfälla!

Återkommer med resten senare! Du som har synpunkter, delge dem gärna!!

HaFo

Re: Profet Mikael Enroos

Fortsätter med att återge från det mail med info kring vad Enroos står för och förmedlar

Citat från

http://www.kraftkallan.org/profeten.htm

”Som många andra judiska män är Mikael Enroos kallad igenom flertal besök från Jesus Kristus personligen.

Och Herren öppnade övernaturligt dörrar runt hela världen för att betjäna i Guds mirakel kraft och i uppenbarelse av Guds Ord, Bibeln.

Slut citat

Mailskribentens kommentar:

”Jaså , ’Jesus Kristus’ har personligen besökt Mikael Enroos. Vilket slags ’Jesus’ då ? , kan man verkligen fråga sig !”

HaFo kommentar:

Ja, vilken Jesus är det som har uppenbarat sig för Enroos? För mig blir det allt mer uppenbart, att den Jesus som Enroos står för och proklamerar och tjänar, är vad Bibeln betecknar och varnar för som ”en annan Jesus, en annan ande och ett annat evangelium”! Borde då inte andliga ledare varna ”fåren”, för samröre med vad Enroos och kraftkällan i Järfälla förmedlar via sin verksamhet och via sin hemsida som når in i Varje människas hem!!??

Många ledare och trogna kyrkobesökare, kanske ”går ut genom bakdörren” och menar att detta är inte ngt som de behöver ta ställning till, eftersom de menar att deras sammanhang inte nås av denna förförelse. Så går det inte att tänka och fungera idag. Alla människor är idag via nätet utsatta för liknande förförelser. Då är det var andlig ledares plikt och ansvar, liksom var kristen människas ansvar och plikt, att träda fram och deklarera att här förmedlas förförelse till människor. Och det in i det egna sammanhanget via internet!! Här nu via Enroos och hemsidan från Kraftkällan i Järfälla!

Sitt då gärna likt Ferdinand under korkeken och lukta på blommorna! Jag för min del kan inte vara tyst när liknande förförelser poppar upp på den andliga arenan.

------------

Fortsätter att återge från den info som nådde mig kring vad Enroos står för och förmedlar:

Citat från POLARITET, POLITIK OCH RELIGION

http://polaritet.blogspot.com/2008/05/tack-och-lov.html

”När det gäller Kraftkällan fick jag upp ögonen för Tarkiainen redan när han uppträdde som ledare vid den finska pingstförsamlingen Agape i Sundbyberg. Att han fick allt större utrymme där bevisade för mig vad jag redan delvis märkt, nämligen att ledarskapet helt saknade andlig urskiljningförmåga.

Jag begriper inte hur man kan släppa fram någon som predikade som han. Ett renodlat Hagin/Kenyon-budskap som slår de värsta typerna av tokigheter från 80-talets Livets Ord med god marginal.

Slut citat

HaFo kommentar:

Jag upprepar igen och igen:

Borde då inte andliga ledare varna ”fåren”, för samröre med vad Enroos och kraftkällan i Järfälla förmedlar via sin verksamhet och via sin hemsida som når in i Varje människas hem!!??

-------------

Mailskribenten fortsätter:

”Jag har alltså samlat en hel del info om Mikael Enroos , Fd Tarkiainen. Har under detta ’forskande’ kommit att mer och mer inse att denna person nog är farligare än vad jag trodde från början. Misstänker att Mikael tillhör
’the next generation-ännu värre och ännu-farligare’ , dvs en sorts sofistikerad farlig villolärare.

Denna persons andlighet går säkert också hem på tex Mfs , Stig Åke Gerdvall lär nog gilla både Sanna och Mikael Enroos verksamhet på den andliga "arenan"??

HaFo kommentar:

Ja, det skulle vara väldigt intressant att veta vad Mfs:s företrädare och även vad Enarsson (TWI) anser om vad Enroos förmedlar! Men än mer intressant skulle det vara att veta vad Pingsts pastorer, LO:s företrädare, katolicismens företrädare, svenska kyrkans företrädare och den enskilde Gudstjänstbesökaren i respektive sammanhang, anser om vad Enroos framför via sin verksamhet och hemsida från Kraftkällan i Järfälla!??

----------------

Mailskribenten fortsätter:

”Jag läste på

http://www.kraftkallan.org/profeten.htm

att både Sanna och Mikael Enroos är Messias troende judar. Hur går detta ihop med deras namn ? Det är ju svenska namn som de har. Hur kan de då vara av judisk härkomst ? Hur på sätt då Judisk härkomst ?

HaFo kommentar:

Är det inte så att det ”blivit inne” i kristna kretsar, att mena att man ”går tillbaka till sina Judiska rötter”?? Vad en kristen ska gå tillbaka till, är Abrahams tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av blodsoffret på korset. Ingen kristen ska gå tillbaka till ”Judiska rötter”, beträffande firandet av högtider, ceremonier på ett rätt sätt och på rätt tid. Allt detta är bara en skuggbild av den tillkommande Kristus. En Kristen har redan mött Kristus själv och behöver inte syssla med vad de förblindade Judiska folket fortfarande tragglar med fram till att den sanne Kristus kommer tillbaka.

Det skeendet kommer att föregås av det falska plagiatet av en annan, en istället för Kristus, en falsk messias och en falsk världsfrälsares framträdande på arenan. Låt Dig inte där i detta skeende, bedras av företeelser, som menar att vi ska förbereda Kristi tillkommelse, genom att ”gå tillbaka till våra Judiska rötter”!!

Mailskribenten fortsätter:

Citat från

http://www.kraftkallan.org/profeten.htm

”Profeten Mikael & Sanna Enroos Profetsmörjelse profetisk tjänst

Utöver Kraftkällan i Sverige har vi ett Ministry kontor i Dallas i USA och Missionsbas i Hyderabad i Indien.

Sanna och Mikael är båda Messias troende judar. Att blåsa i Shofar, fira Shabbat och Högtiderna, läsa Toran igenom nya förbundets realitet är en naturlig del i deras liv.

Detta påverkar inte det nya förbundets frihet i den Helige Anden igenom Jesu Kristi blod som är vårt offerlamm som dog på golgata och uppstod på den tredje dagen.

Detta ger däremot en balanserad och gedigen kunskap i dom hebreiska rötterna som fördjupar uppenbarelsen om det nya förbundet. Som många andra judiska män är Mikael Enroos kallad igenom flertal besök från Jesus Kristus personligen.

Och Herren öppnade övernaturligt dörrar runt hela världen för att betjäna i Guds mirakel kraft och i uppenbarelse av Guds Ord, Bibeln.

Tusentals har blivit berörda och förvandlade av Mikael och Sanna Enroos undervisning som dels har en tydlig apostolisk smörjelse samt att förkunnelsen har en gedigen förankring i våra hebreiska rötter. I vår media produktion finns det över 80 CD serier med gedigen undervisning som sprids i flera nationer. Mirakler och starka helandeunder följer deras tjänst.”

Slut citat

------------

HaFo kommentar:

Kan bara igen upprepa:

En Kristen har redan mött Kristus själv och behöver inte syssla med vad de förblindade Judiska folket fortfarande tragglar med fram till att den sanne Kristus kommer tillbaka.

Det skeendet kommer att föregås av det falska plagiatet av en annan, en istället för Kristus, en falsk messias och en falsk världsfrälsares framträdande på arenan.

Låt Dig inte där i detta skeende, bedras av företeelser, som menar att vi ska förbereda Kristi tillkommelse, genom att ”gå tillbaka till våra Judiska rötter”!!

Kan bara igen upprepa:

Borde då inte andliga ledare varna ”fåren”, för samröre med vad Enroos och kraftkällan i Järfälla förmedlar via sin verksamhet och via sin hemsida som når in i Varje människas hem!!??

---------------

Mailskribenten fortsätter:

Så här skriver Mikael Enroos på

http://kraftkallan.org/wordpress/?p=11

Citat från Benny Hinns besök i Sverige 2010

”Jag tycker att kritiken emot Benny Hinn är farligt överdriven för svensk kristenhet. Sveriges kristenhet har tappat Guds kraft över sina liv till en punkt att intellektuella teologiska uppfatningar står över uppenbarelse från den Helige Anden. Skillnaden blir att den ena blir en debatör och den andra blir ett vittnesbörd för Jesus Kristus med korsets kraft som demonstrerar helande, befrielse och Guds underbara kraft till frälsning. Benny Hinn är utan all tvivel det sistnämda ett vittnesbörd för Jesus Kristus.

VAD KRISTENHETEN I MAJORITET STÅR FÖR

Det råder inget tvivel längre att värden för Benny Hinns besök i Sverige inte längre är en andlig spjutspets som han var tidigare på 80 och 90-talet som stod för den största delen av reformatorisk uppenbarelse från den Helige Anden sedan Pingsväckelsen med Levi Petrus.

Men däremot har Ulf Ekman lagt sig i en fåra som kristenheten i majoritet står för. Är detta kritik? Nej, men ett konstaterande. Det är Ulf Ekmans kallelse att lägga sig där. Och att han är en äkta andlig far i/för Sveriges kristenhet råder det inget tvivel på heller. Och detta är sunt att vi har olikheter i Kristi kropp och olika inriktningar och om vi lyckas finna varandra så blir det Gud Faderns stora visdom som manifesteras på jorden…


… Ulf Ekmans missionsarbete är enastående

En sak som man inte slutar att beundra är Livets Ords missionsarbete. Jag måste säga att Ulf Ekman med sin missions inriktning är enastående. Hela tiden sänder man kristna runt hela världen för att predika evangelium och göra människor till lärjungar. Inte bara detta men att höra alla dessa människor som varit på missionresa och sett människor komma till tro och blivit helade sätter ett så djupt spår i människors liv. En helt enkelt livsförvandlande erfarenhet.

Ja, man kan säga att Europakonferensen blivit en kristen folkfest. Jag gillar det! Jag har mött många människor som kommit fram till mig och berättar hur dom följer oss på LIVE TV på internet när jag besökt Europakonferensen.

Det är alltid uppmuntrande att höra, vi har ju trots allt upp till 500000 (halv miljon) besök på hemsidorna räknat på var tredje månad. Och tusentals tar in undervisningen från Kraftkällan. Så jag är lite nyfiken vilka alla dessa människor är som ser på internet. Så det var trevlig att träffa några av dom.

Sen vet jag att tjänstegåvor runt om Sverige följer vår LIVE TV, min vän Mattias Lekardal som reser runt om får hela tiden rapporter om det.

Nästa vecka kommer jag att skriva om var vi står rent teologiskt i förhållande till dom hebreiska rötterna.

Bless you all, Mikael Enroos

Slut citat

---------

HaFo kommentar:

Den som inte inser att vi här har att göra med en vilsen, maktgalen människa som vilseför på den andliga arenan, är ju bara att beklaga.

Kan så bara igen hjälplöst säga:

Borde då inte andliga ledare varna ”fåren”, för samröre med vad Enroos och kraftkällan i Järfälla förmedlar via sin verksamhet och via sin hemsida som når in i Varje människas hem!!??

Mailskribenten fortsätter:

Citat från Det sjunde inseglet – Apokalypsen

http://hulda777.wordpress.com/

I sin senaste blogg daterad dec. 2010 skriver ”profeten” Enroos:

”Sverige är i desperat behov av profetisk ande och andlig urskiljning, den profetiska smörjelsen har en förmåga att hålla andlig äkthet på plats, samt ta människor nära Jesus Kristus. Det är nåt jag vill kommentera, jag hörde rykten om olika osunda profetior som försöker att spridas ren lögnpropaganda som sker med ett syfte att sprida ondska emot mig och Kraftkällan.

Låt mig säga att i Kraftkällan och i min internationella tjänst för Herren Jesus Kristus förekommer inga osunda och obibliska profetior”…

Han hyllar Benny Hinn och hans ”smörjelse från Gud” som han uttrycker det, och han tror att Prins Daniel är ett profetiskt tecken på Herrens tillkommelse. Ja, ibland undrar jag verkligen hur det står till!

Slut citat

HaFo kommentar:

Ja, hur det står till med Enroos borde väl vara uppenbart vid det här laget och Borde då inte andliga ledare varna ”fåren”, för samröre med vad Enroos och kraftkällan i Järfälla förmedlar via sin verksamhet och via sin hemsida som når in i Varje människas hem!!??

Mailskribenten fortsätter:

Citat från Vakna Sverige

http://www.vaknasverige.se/2011/03/09/skriva-i-nya-tungomal/#more-2292

Skriva i nya tungomål? Mycket har jag väl hört innan men inte detta! Mikael Enroos, eller profet Mikael Enroos enligt honom själv, från församlingen Kraftkällan i Järfälla, har nu börjat skriva i tungomål. När jag läser på deras hemsidan ser jag många varningssignaler. Skriva i nya tungor är en av dem. Eller vad säger ni själva?

Citat från Kraftkällans hemsida:

”Denna övernaturliga manifestationen av Anden eller det nya sättet som Gud yttrar sig i Kraftkällan är igenom att skriva i tungor. Herren Jesus öppnade mina ögon under en kväll och visade mig skrifter i tungor. Omedelbart skrev jag till personen bredvid mig. Jag sa att Herren har ett profetiskt budskap till dig. Sedan skrev jag, efter detta var det som enorma vågor av Guds härlighet började skölja in i personen. Det fortsatte, fortsatte och fortsatte… I skrivande stund alltså 7 dagar sedan har denna person varit i en andeutgjutelse av stora mått.
[...]
¨Denne person har skrivit ned stark uppenbarelse från Herren själv under 5 dagars tid. Helt ny undervisning som är otroligt smord från den Helige Anden, en ny undervisning som skall förlösas på jorden. I ett tillstånd av ständig andeutgjutelse har personen ifråga blivit betydligt känsligare för Guds Ande samt får ständigt “nedladdat” från himmelen värdefull information och andlig kraft gällande nutid och framtid.

På Helande Mirakel Timmen 21 november 2010 under lovsång där jag ledde människor inför Guds tron. Plötsligt ser jag Jesus Kristus framför mig och han säger; Jag förbereder nu framtiden för mina älskade (Jesus syftade på människorna som var i tillbedjan till Honom).


Efter detta såg jag hur Jesus skrev i nya tungomål till en del av dem. När jag avslutade lovsången gick jag till whiteboarden och jag började att skriva i nya tungomål, exakt så som jag såg Jesus göra. Efter detta kallades människor fram en efter en och var och en av dom fick röra med sina händer vid texten som Jesus hade för just dom personligen. En efter en blev dom fyllda av Guds härlighet och slogs ned på golvet av Guds kraft.”

HaFo kommentar:

Detta är ju ingenting annat än resultatet av en sjuk, maktgalen människas yttringar på den andliga arenan! SKRIVA I TUNGOR! Ska man skratta eller gråta!? Kan så bara igen hjälplöst säga:

Borde då inte andliga ledare varna ”fåren”, för samröre med vad Enroos och kraftkällan i Järfälla förmedlar via sin verksamhet och via sin hemsida som når in i Varje människas hem!!??

Det fanns mer av galenskaper som tillsändes mig av info kring vad Enroos står för och förmedlar som ”företrädare för den profetiska rörelsen”. Men detta får räcka för nu. Ge gärna kommentarer!

Hafo

Re: Profet Mikael Enroos

När det gäller den ni skriver om. Ibland skall vi nog inte ens befatta oss med vissa villolärare. Jag menar, vi ska nog inte slösa vår dyrbara enegi på att kommentera dem eller söka debatt med dem. De värsta gudlösas beteénden märks ju också för de icketroende, som drar sig bort ifrån dem. Klokt,mycket klokt.Jag har märkt skillnad på människor nu än för 10-15 år sedan.Nu är det kanske bättre att gå ifrån otrevliga typer,och tacka Gud för de fåtal snälla som ännu finns. En av mina kollegor sa en dag när vi i Fackgruppen samtalade om hur människor var:" Förståndet är borta". Hon var ingen bekännande Kristen, men "hade ändå" en klar blick för realiteter.