HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Kjell Sjöberg - John S Torell - Lars Enarsson – Mfs Sven Nilsson och Amkoff

Kjell Sjöberg - John S Torell - Lars Enarsson – Mfs Sven Nilsson och Amkoff

Fick ett mail med följande undran:

”Kjell i bättre skick än Stanley?

Vad gäller Stanley Sjöbergs bror Kjell Sjöberg så får man nog säga att Kjell var i betydligt bättre andligt skick än Stanley. Det är det intryck jag har fått. Men jag kan ha fel. Rätta mig om jag har fel alltså. Jag har själv läst lite av Kjells böcker och de är inte så dumma.

Kjell skrev t.ex. en bok som hette ”Låt varna er” där han bla varnade för en sammansvärjning emot Kristus bland politiker och kyrkans män, ja bland eliten i nationerna och inte minst i Sverige. Även frimureriet och New Age togs upp som varningar.

Jag kan inte finna att Kjell var emot judarna eller att han var någon sk ersättningsteolog. Kjell skrev snarare att han ville se att de kristna närmade sig de hebreiska/judiska rötterna. Han talade också om väckelse och om omvändelse. Men den väckelse som jag uppfattar att Kjell stod för uppfattar jag som annorlunda än den perverterade väckelse vi har idag. Det går inte att jämföra. Kjell varnade också för villfarelse, för antikrist, för new age m.m.

Det är mycket som har hänt på bara ett par decennier. Det känns nästan skrämmande det som har hänt på så kort tid. Man kan se hur oerhört människors hjärtan har förhärdats på väldigt kort tid. Människor som tidigare var hängivna Kristus och som vandrade i sann glädje i Anden har idag ett helt annat sinne och man har gått över till motståndarsidan i Gudsförnekelse på olika slags sätt.

Jag tror att vi än mer framöver kommer att få se människor, som vi förut har varit nära vänner med i Kristus, i andligt hänseende bli våra fiender. Bibeln visar också på detta(Mark 13:12). Hur kan det bli så? Svaret är att vi närmar oss det antikristna fullständiga maktövertagandet där det kommer att bli en fullständig polarisering mellan Guds sanna barn och satans barn. Någon neutralitet kommer då inte att existera.”

------

HaFo kommentar:

Jag håller helt med i innehållet i de 2 sista styckenas innehåll. Men sen undrar jag lite över uttrycket:

”att de kristna närmade sig de hebreiska/judiska rötterna” som ngt positivt.

Visst, Abrahams förebildande tro på löftet om Jesus, är även en kristens ”rot” (rättfärdig genom tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset).

Men de ”hebreiska/judiska rötterna” av idag går inte tillbaka till ”Abrahams tro”. Däröver vilar fortfarande ett täckelse så att de inte ”ser det sken som utgår från Kristi härlighet”! Och det är inte de falska rötterna kring ”lagen som frälsningsväg”, eller att efterleva de Judiska sederna, högtiderna på rätt sätt och på rätt tid, som ngt som är frälsande eller förberedande för Kristi tillkommelse, för en sann kristen.

Att på så sätt gå tillbaka till de ”hebreiska/judiska rötterna”, vilket synes ske i mångt och mycket i ”Nyjudianismen och Messianska väckelserörelser”, som uppstått av avfallets företrädare, som ”evangeliserar” Israel och det Judiska folket, är ngt som istället ingår i en förberedelse av en annan, en istället för Kristus, en falsk världsfrälsares inträde på arenan!

Ska så försöka visa på en del av de komplexa sammankopplingar som föreligger inför förberedelsen av ”den falska väckelsen i Israel”, i scen satt av ”kristna profeter och evangelister”. (Jag tar då inte upp trosrörelsen falska hängivelse för det Judiska folket och Israels nation eller PTL som drivs av Tommy Lilja – hoppas hinna och orka med att återkomma till denne senares falsarie – verksamhet), utan försöker nu visa på att även Kjell Sjöberg, kanske i likhet med sin bror var ”dubbel” och blandade lögn och sanning.

Det kommer att bli långt, så spänn på säkerhetsbältena och endast de som är intresserade torde göra sig besvär. Sände ut ett rop om hjälp till att försöka ”minnas tillbaka” på vad som skrivits på Min Åsikt kring dessa spörsmål.

Återger delar av det gensvar jag fick och ger en del ”up to date” – kommentarer till det.

---------

Detta sker under rubriken

Kjell Sjöberg - John S Torell - Lars Enarsson – Mfs och Amkoff

Från ett mail som hjälpt mig att minnas:

”Kjell Sjöberg , John S Torell , Lars Enarsson är en trio vars undervisning som i vart fall jag vill hålla "en viss distans till".

En "något" skum sak med Kjell är att han först var "kompis" med John S Torell och att han sedan "omvände" sig och var tex mentor åt Lars Enarsson , man kan ju tycka att Kjell var ett slags vindflöjel som vände "kappan efter vinden när blåste för mycket från ett håll"

En annan "något" skum sak med Kjells andlighet är alltså den att en av hans "andliga söner" tycks vara Lars Enarsson !!!!

Kjell Sjöberg var främste mentor åt Lars Enarsson , denne Lars som är en person som vi ju vet inte besitter "bättre andligt vett" än att tex "flirta" med Mfs , och denne Lars vill framstå som något slags ledare Sunda människor vill ju inte ta i Mfs verksamhet med "tång" ens

Citat av Lars Enarsson från din hemsida och Min åsikt "Hebreiska rörelsen TWI"

"Jag har aldrig varit medlem i MFS även om vi haft en del samarbete och de använder en dela av min undervisning på deras hemsida. Vi skiljer oss åt lite grann, bl a i synen på NTs grundtext och
treenighetsläran"

"Jag arbetade i många år tillsammans med Kjell Sjöberg i Förebedjare för Sverige. Han har genom åren varit min främsta mentor, se t ex min blogg www.thewatchman.org/se/blog där jag skrivit en del om detta i olika blogginlägg"

Slut citat
------------------

Citat från Prepare blogg

http://www.thewatchman.org/se/blog/?p=5

“Det profetiska arvet efter Kjell Sjöberg”

Olof Amkoff :

Det var rätta ord i rätt tid! Låt oss bedja om en ny profetrörelse i Sverige i sann biblisk anda och
i Kjell Sjöbergs efterföljd.

Slut citat

Tydligen tycker Olof Amkoff att Kjell Sjöberg är att betrakta som ett föredöme att se upp till.
Olof Amkoff är en person som inger mig obehag , för mig framstår denna person som en villolärare

Citat av Olof Amkoff från

http://www.olofamkoff.se/biografi.asp

"Sedan dess har jag gått en fyra månader lång lärjungaskola hos Ungdom Med Uppgift 1983,
en två veckor lång bibelskola hos Bill Stenberg 1984, en profetskola på 10 dagar med Kjell Sjöberg och Sven Nilsson, 1987. Alla tre av dessa ”bibelskolor” har betytt oerhört mycket för mig som person och som kristen. Jag fick mina kallelser under dessa skolor till att vara bibellärare och profet"

Slut citat

Här har vi tre stycken suspekta lärare , först Bill Stenberg , som undervisat Olof Amkoff i en två veckors bibelskola. Sedan Kjell Sjöberg och Sven Nilsson.

Olof Amkoff är alltså en egen utsago en " bibellärare och profet" , en "produkt" av inflytandet från dessa tre : Bill Stenberg , Kjell Sjöberg och Sven Nilsson

Här tyder det faktiskt på att Kjell Sjöberg och Sven Nilsson samarbetade på denna 10 dagars "profetskola" , det är högst motiverat att ställa frågan : vad blev det för slags frukt av denna10 dagars "profetskola" ?

-----------

http://pub5.bravenet.com/forum/static/show.php?usernum=397410289&frmid=42&msgid=977069&cmd=show

2 predikningar av Amkoff (Nästan ett eko från artikeln i TWI från Enarson och starkt påverkad av vad Kjell Sjöberg framfört):
----------

Predikan 1 av Amkoff

Vänd ditt hjärta till våra ”fäder”!

Kjell Sjöberg skrev i sin sista bok ”Upprättelse”: “Församlingen föddes på pingstdagen i Jerusalem bland judar och dess ledare var alla judar. Men ganska tidigt skars rötterna av till Jerusalem.…I stället för Jerusalem blev församlingens huvudstad Rom, som var en fortsättning av Aten, med dess hellenistiska kultur, tankemönster och förnuftstro. Nu står församlingen vid skiljevägen mellan Aten eller Jerusalem, humanism eller Gudsuppenbarelse

.…När församlingen bröt med sina judiska rötter, kunde den inte stå emot trycket från omgivningen, utan blev mer och mer påverkad av- och rotad i, den grekiska kulturen. Ett mycket viktigt steg i församlingens upprättelse kommer att bli, när den återvänder till sina judiska rötter och det kommer att betyda en kompromisslös uppgörelse med det grekiska inflytandet.

…Våra uppfostrare till Kristus är Mose och profeterna, inte Platon och Aristoteles.…Församlingen kan inte bli fullt upprättad utan att på nytt upptäcka sina judiska rötter och samtidigt sätta yxan till roten på det grekiska humanistiska inflytandet.” Efter Kjell Sjöberg gått till vila har ett stort andligt vakuum uppstått i Sverige.

Kristenheten har under de senaste åren i stället för att upprättas mot Jerusalem, dragit iväg med expresstågsfart mot Rom. En andlig blindhet och förvillelse har tagit över. Men vi ska inte misströsta. Avfall brukar alltid föregå upprättelse och sann väckelse.

Än är inte sista ordet sagt. Guds Ord kommer att avgå med segern även om den blir dyrköpt. Låt oss med stor tillförsikt be om den utlovade upprättelsen mot Jerusalem som Gud så tydligt visade Kjell.

Slut citat

-----------

HaFo – kommentar:

Jag upprepar:

Visst, Abrahams förebildande tro på löftet om Jesus, är även en kristens ”rot” (rättfärdig genom tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset).

Men de ”hebreiska/judiska rötterna” av idag går inte tillbaka till ”Abrahams tro”. Däröver vilar fortfarande ett täckelse så att de inte ”ser det sken som utgår från Kristi härlighet”! Och det är inte de falska rötterna kring ”lagen som frälsningsväg”, eller att efterleva de Judiska sederna, högtiderna på rätt sätt och på rätt tid, som ngt som är frälsande eller förberedande för Kristi tillkommelse, för en sann kristen.

Att på så sätt gå tillbaka till de ”hebreiska/judiska rötterna”, vilket synes ske i mångt och mycket i ”Nyjudianismen och Messianska väckelserörelser”, som uppstått av avfallets företrädare, som ”evangeliserar” Israel och det Judiska folket, är ngt som istället ingår i en förberedelse av en annan, en istället för Kristus, en falsk världsfrälsares inträde på arenan!

Våra rötter som kristna är inte Judendomen i sin förblindelse, utan Kristus själv. ”Vår uppfostrare till Kristus” är inte Judiska seder, högtider och att fira dem på rätt tid och på rätt sätt. Lika litet som det skulle förbereda Kristi ankomst att fira dessa högtider!

Vår ”uppfostrare till Kristus” är Guds lag som ingen kan efterfölja, utan som ”stoppar till var mun med skuld inför Gud” och får människan att inse att hon behöver Kristi, sin ställföreträdares försoning/gemenskap med Gud och frambärandet av försoningsoffret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Här är det alltså en ”fokusförskjutning”, som sker. Och därtill synes bl.a. Kjell Sjöberg - John S Torell - Lars Enarsson – Mfs Sven Nilsson och Amkoff bidra med.

--------

http://pub5.bravenet.com/forum/static/show.php?usernum=397410289&frmid=42&msgid=977069&cmd=show

Hej Harry!

Läste om Lars Enarsson på din åsikt. Har en del information om honom och den lära han företräder. Jag har under nästan två års tid varit med i en internetförsamling (wwwg). I början tyckte jag det var bra undervisning, men kring dec-jan 08-09 skedde en svängning som inte kändes bra.

Pastorn Olof Amkoff började anamma Lars Enarssons undervisning om "våra hebreiska rötter". Jag frågade Herren om jag skulle varna eller begära utträde, men upplevde att jag skulle bara iaktta.

Den förvrängning (anomia=avfall) jag bevittnat under denna tid har varit som en "andlig termometer" för mig. Har märkt hur människor "sluter upp" kring pastorns vision, och även hur andra tar avstånd. Visionen är att vi skall gå tillbaka och "smaka på det hebreiska trädets saftrika rot" som han uttrycker det.

Detta är väl en liten bild på hur uppslutningen kring antikrist kommer att bli. Har en hel del predikningar sparade som visar hur avfallet bara mer och mer tilltar. Det märkliga med Amkoffs syn på avfallet är, att de kristna som inte läser thoran och går tillbaka till GT blir laglösa.

För mig känns det som villfarelse. Det är inte ofta Jesus nämns i predikningarna. Istället är det "Yeshua" och en hel massa konstigheter som gör att det knyter sig i bröstet.

Slut citat

----------------

Försöker så gå vidare och komma underfund om vad Kjell sjöberg egentligen stod för och förmedlade:

Citat från "Kjell Sjöberg och Sions Äldstes Protokoll"

Sammanställning: Jan Ermefjäll 2006

När Kjell Sjöberg hade mött John S. Torell i Narpes, Finland år 1981, där dessa båda var tillsammans under två dagar för att diskutera Johns bok ”Bibelns Budskap i De Yttersta Dagarna”, sade Kjell till John att han var skakad efter att ha läst boken och ville ha sex månader på sig att undersöka om det var sant det som stod i boken. Om detta är sant, sade Kjell, kommer detta att ändra min världsuppfattning.

Efter sex månader kontaktade Kjell John, som nu var tillbaka i USA och sade till honom, att tyvärr är allt det du skrivit sant och detta har slagit sönder den världsbild som jag haft hitintills. Kjell hade under denna tid varit i Jerusalem, och bland annat bedrivit forskning vid Hebreiska Universitetet, där han stött på böcker skrivna av Gershem Scholem, professor i Judisk Mysticism.

Efter att ha köpt dessa böcker samt gjort andra noggranna efterforskningar, sade Kjell till John att vad som är skrivet i Kabbalan bevisar att tänkesättet i Sions Äldstes Protokoll är detsamma.

Kjell fortsatte sitt forskningsarbete och sommaren 1982 sammanställde han materialet till en bok, som han vid detta tillfälle kallade ” Kom till FÖRSTÅND! LÅT VARNA ER ett varningsord till SVERIGES LEDARE, POLITIKER OCH LAGSTIFTARE”.

Kjell gjorde 50 kopior av boken i kompendieform, och en av dessa skickade han till John i Kalifornien. Resten sände han ut till vänner samt ledare inom rörelsen Förebedjare för Sverige.

När boken blev tryckt på förlaget Salt & Ljus, nuvarande XP-Media, hade allt tagits bort som Kjell skrivit om protokollen, samt alla referenser till John S. Torell.

-------

Ihopklippta citat av Lars Enarson från min hemsida och Min åsikt, ämne Hebreiska rörelsen TWI

"Jag arbetade i många år tillsammans med Kjell Sjöberg i Förebedjare för Sverige. Han har genom åren varit min främsta mentor, se t ex min blogg www.thewatchman.org/se/blog där jag skrivit en del om detta i olika blogginlägg"

"Jag hinner inte läsa allt du skickar och skriver, men ser att här finns otroligt mycket befängda anklagelser av olika slag. "Angående mitt uttalande att slutstriden kommer att stå mellan Sions och Javans söner så är ju detta Guds rena klara ord för det första och dessutom något som t ex Kjell Sjöberg också tydligt undervisade. Försök att få tag på hans bok om Upprättelse och läs den. Den handlar om samma sak"

2. Jag tror att Bibeln utlovar en full upprättelse av den ursprungliga bibliska tron innan Jesus kommer tillbaka, se t ex Matt 17:11 och Apg 3:19-21. Här stöder jag mig också starkt på Kjell Sjöbergs sista bok :Upprättelse.

Jag arbetade i många år tillsammans med Kjell Sjöberg i Förebedjare för Sverige. Han har genom åren varit min främsta mentor, se t ex min blogg www.thewatchman.org/se/blog där jag skrivit en del om detta i olika blogginlägg.

3. Joh 5:46-47 ”Om ni trodde Mose, skulle ni tro på mig, ty om mig har han skrivit. Men tror ni inte hans skrifter, hur skall ni då kunna tro mina ord?" Efter det att kristendomen uppstod som en religion utan kontakt med judendomen och ett förakt för Moses (vilket alla reformatorerna behöll!), så uppstod RKK och påvekyrkan.

-----------

HaFo kommentar:

Vilken vilsen slutsats! Det är inte på grund av utebliven kontakt med den vilsna Judendomen, som vi idag ser vilsenheten på den kristna arenan, utan därför att man missar vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset (Vilket man fortfarande gör i Judendomen!!) Bidrar inte även Enarsson till detta?

Han förnekade länge att Jesus var Gud själv kommen i kroppslig gestalt. Men synes nu försvara denna sanning. Men är det ”en omvändelse under galgen”, eller en verklig uppenbarelse från Guds Ord i Hans hjärta och sinne?

-----------

VAD KJELL HADE CITERAT FRÅN JOHN S. TORELL, MEN SOM BORTTOGS I HANS BOK

SIONS ÄLDSTES PROTOKOLL

Man har påstått att Sions äldstes protokoll skulle vara en förfalskning. Om det är sant så måste det vara en otroligt skarp hjärna som tänkt ut denna förfalskade plan och kunnat göra den till en förutsägelse över historiens utveckling fram till våra dagar.

Protokollen har funnits i omlopp sedan slutet av 1800- talet. De är 24 till antalet och de lägger upp en plan för en världsregering och hur man steg för steg skall erövra jorden. Sedan protokollen upptäckts har de haft en blodig historia. Det har varit mycket svårt att få dem tryckta. De som publicerat dem har råkat ut för mystiska dödsfall. Det publicerades första gången i Ryssland år 1901 av professor Sergius A Nilus. År 1906 fördes det till England av en vän till Nilus, G Butni och en kopia deponerades hos Brittiska Museet den 10 augusti 1906.

Man har menat att dessa protokoll har givit anledning till antisemitism och förvisso är det så. Men jag har i början av denna bok påvisat att nazismens antisemitism har sina rötter i de hemliga ordnarna Germanordern och Thulesällskapet. (Se boken Låt varna er)

Avsikten med publicerandet av detta protokoll är att befria judarnafrån dessa falska ledare så att de blir fria för Guds verkliga avsikter med dem då han kallade dem att vara ett rike av präster på jorden. De skulle vara hans egendom framför alla andra folk.

Det judiska folket är Guds älskade på grund av de löften som Gud gav till Abraham, Isak och Jakob. Genom dem skall alla släkten på jorden bli välsignade när de kommer in i Guds vilja med deras folk.

Israels folk har förr i sin historia haft falska profeter som lett dem vilse. På Elias tid fanns det 450 Baalsprofeter som ledde folket till avgudadyrkan. Elia hade mogenheten att älska folket, Israel men vända sig emot de falska ledarna. Den mogenheten begär jag av dig som läser detta. Du måste se de falska ledarna som lett Israel vilse. Därför får du inte reagera i ett hat emot judarna. Vi kan inte befria dem om vi inte älskar dem.

--------------

HaFo – kommentar:

”Därför får du inte reagera i ett hat emot judarna. Vi kan inte befria dem om vi inte älskar dem.”

Vilka sanna ord av Kjell, men ändå så manipulativa! Samtidigt med dessa sanna ord, så är Kjell själv med till att vilseföra både kristenheten och det Judiska folket! Kan förförelsen bli mer intrikat?

------------

http://www.thewatchman.org/se/blog/?p=5

(Enarsson Säger följande:

Det profetiska arvet efter Kjell Sjöberg

Lärjungarna frågade honom: “Varför säger då de skriftlärda att Elia först måste komma? Han svarade: “Elia skall komma och återupprätta allt.” (Matt 17:10-11)

Kjell Sjöberg var en internationellt erkänd profetgestalt. En av hans mäktigaste profetior var temat för den sista bok som han skrev och efterlämnade som sitt andliga testamente, nämligen upprättelse. Med profetisk klarsyn beskrev han tydligt den upprättelse som kommer att föregå Yeshuas (Jesu) återkomst. Detta är vad Kjell skrev i boken:

“Församlingen föddes på pingstdagen i Jerusalem bland judar och dess ledare var alla judar. Men ganska tidigt skars rötterna av till Jerusalem. …I stället för Jerusalem blev församlingens huvudstad Rom, som var en fortsättning av Athen, med dess hellenistiska kultur, tankemönster och förnuftstro.

Nu står församlingen vid skiljevägen mellan Athen eller Jerusalem, humanism eller gudsuppenbarelse.

…när församlingen bröt med sina judiska rötter, kunde den inte stå emot trycket från omgivningen, utan blev mer och mer påverkad av och rotad i den grekiska kulturen. Ett mycket viktigt steg i församlingens upprättelse kommer att bli, när den återvänder till sina judiska rötter och det kommer att betyda en kompromisslös uppgörelse med det grekiska inflytandet.

Avfall brukar alltid föregå upprättelse och sann väckelse. Än är inte sista ordet sagt. Guds Ord kommer att avgå med segern även om den blir dyrköpt”

-----------

HaFo kommentar:

Så manipulativt talas nu här om ett så riktigt avståndstagande till ”den grekiska kulturen” och att dess motsats skulle vara att ”återvända till sina judiska rötter”. Jag frågar igen, kan förförelsen bli mer sofistikerad och manipulerande? Här utlovas upprättelse och sann väckelse innan Jesus kommer tillbaka!

Visst Gud kommer att avgå med segern. Men inte genom dessa falsarier, falska lärare och falska profeter! Utan vid sin Sons sanna tillkommelse och inte via det plagiat som här förbereds!

Forts!

Re: Kjell Sjöberg - John S Torell - Lars Enarsson – Mfs Sven Nilsson och Amkoff

Forts!

Angående Enarsson:

Citat från Min åsikt NyJudianismen

http://pub5.bravenet.com/forum/static/show.php?usernum=397410289&frmid=42&msgid=968349&cmd=show

Så säger mailskribenten som hjälpt mig att ”minnas”:

Angående Enarsons historia i trosrörelsen och annat

Jag började med att läsa bokens baksida där det står att Enarson verkat ”med en klar profetisk röst sedan slutet av 70-talet”.

Det är märkligt att man därmed räknar in hans år i trosrörelsen!

När jag öppnar boken och läser inledningen ser jag samma sak. Här talar Enarson om sin livsgärning och stödet från Kjell Sjöberg, men inte ett ord om tiden i trosrörelsen.

Hade nu Enarson verkligen ångrat åren i trosrörelsen och avsagt sig alltsammans, så borde han väl inte inkluderat dessa år i sin ”meritlista”?

Någon liten vink om ångrade misstag borde skymta tycker jag. Jag får känslan av att han gör som han gör för att liksom ge bilden av en lång obruten karriär som Gudsman och därmed få större tyngd. Det här tyder inte på en medvetenhet eller ånger över det förflutna. Och då skall man vara medveten om att han under flera år verkligen var en falsk profet och spred trosrörelsens olika villoläror, främst via församlingen Hosianna i Göteborg där han var förstepastor. Flera människor har också vittnat om att de kände sig utnyttjade.

Lite osmakligt är det när Enarson lyfter fram olika händelser och ”väckelser” som resultat av hans bön. Det är osund självrekommendation! Lika osmakligt är det med alla de här ”Herren sa till mig”, ”Herren visade mig”, ”Herren kallade mig” osv. Väldigt typiskt Latter rain-förkunnarna!

På sidan 107 talar han om ett andligt genombrott 1982 i Sverige. Det måste syfta på trosrörelsens framväxt. Ekman läste hos Kenneth Hagin 91-92 och kom sedan tillbaka och startade det nya.

MEN det var ju ett genombrott för den villolära som korrumperat kristenheten i Sverige mer än något annat! Detta bör man fråga vad Enarson menar med! På en sida kan man läsa:

”Jag tror detta är en viktigt bakgrund till varför Livets Ords konferenser, och Ulf Ekmans framträdande fick det genomslags det fick från 1982 och framåt.”

På sidan 108 talar Enarson om ett andligt genombrott 1995 i USA som resultat av hans bön. Då skulle ”församlingen komma till liv” hade Gud sagt till honom. Detta måste syfta på ”Pensacola Outpouring” (som var en ”arvtagare” till Toronto blessing).

Slut citat

-----------------------------

Citat från Min åsikt Elias Bönearme

http://pub5.bravenet.com/forum/static/show.php?usernum=397410289&frmid=42&msgid=978401&cmd=show

Inlägg 1 kring bönebreven från Elia Bönearme

Vad jag får svårt att gå ihop, är att man här å ena sidan, som efterföljare till Kjell Sjöberg (?), här målar upp en averssion mot Islam och Araber och är väldigt för Sionismen och Guds plan för Israel som nation och det Judiska folket.

Och som man nu tydligen menar, börjar ta form som resultat av Elias Bönearme och Messias – väckelse bland det Judiska folket, som kommer att nå en viss ”bredd och grad” inför och möjliggöra Kristi tillkommelse??? Bland annat genom ett politiskt ställningstagande och agerande – eller???

Medan Thorell (se på min Åsikt under det ämnet Thorell), å andra sidan, som efterföljare till samme Sjöberg, förmedlar en konspiratoriskt averssion mot det Judiska folket och Israels nation, där man är antisionistisk och väl egentligen företräder en ”ersättningsteologi”, med politiskt engagemang mot det Judiska folket och Israels nation, som här efterföljare till samme Sjöberg.

Något som Hebreiska rörelsen TWI, menar är vilset och som man här går emot.

Det är svårt för mig att få denna ekvation till att gå ihop!! Och jag efterlyser att ngn som är mer insatt än vad jag är, skyndar till för att här reda ut begreppen. Det hela skapar en stor förvirring på den andliga arenan.

Liksom det skapar förvirring att TWI (Enarson) å ena sidan så riktigt, tar avstånd från MFS (Messianska föreningen) och dess förnekelse av att Jesus är Gud, medan de synes vara överens i mångt och mycket annat –eller?

Slut citat

Min undran är, är man inte här i TWI och Enarsons verksamhet, i själva verket med och bidrar till att förbereda det falska plagiatet av ”väckelse” bland det Judiska folket och plagiatet av upprättandet av deras kallelse och uppgift?

Min undran är, är inte detta ngt, som egentligen bara kommer att vara just plagiatet, av när de när den sanne Jesus kommer tillbaka och DÅ FÖRST, (efter det skeendet, som man här förmedlar och verkar för enbart är ett skeende, som kommer att föregå det sanna skeendet).

Då det DÄREFTER FÖRST, att det då sker, vid Kristi sanna tillkommelse, att en rest av en hel nation kommer in i Guds kallelse och uppgift!?

Kommer inte detta plagiat av Gudsrikets upprättelse av det Judiska folket och Israel som nation, som jag här tror är på väg att ske, att så sammanstråla med den falska väckelsen (avfallet) i den hednakristna församlingen och där det så SYNES bli ”en herde och en hjord”?

Men som ändå bara är fiendens plagiat ( in under den falske profetens och den falske världsfrälsarens ledarskap), av det sanna skeendet, när den sanne Jesus Kristus kommer tillbaka!?

Slut citat

-----------

Citat från Min åsikt Re: Hebreiska rörelsen TWI

http://pub5.bravenet.com/forum/static/show.php?usernum=397410289&frmid=42&msgid=936505&cmd=show

Lars Enarson:

Broder,

Jag har redan svarat utförligt på de frågor du först ställde. Det får räcka. Du får läsa dem igen så ser du vad jag tror. Jag har inte tid att skriva mer. Evangeliet är väldigt enkelt och frälsningen är inte beroende av att man kan svara på alla dina detaljerade frågor om Guds väsen, lika lite som att den är beroende av att acceptera alla MFS detlajer i frågan.

Efter att ha läst dina alster tycker jag inte att du gör en seriös bedömning av varken min eller MFS undervisning utan det handlar mest om grova misstankar och svepande beskyllningar som du ger väldigt lite täckning för.

Jag tror helt och fullt på att vara vaksam i denna tid. Det är en av mina stora betoningar i min undervisning. Men det finns olika sätt att göra detta på. Det du gör tyder inte på ett öppet Berett sinne att rannsaka Ordet utan mer om trospolisfasoner där du är färdig med det du tror och obarmhärtigt dömer ut sådana som inte har exakt samma uppfattning i detaljerade lärofrågor.

---

Fortsätter med vad Lars menar med ”Jag har redan svarat utförligt på de frågor du först ställde”.

Jag hinner inte läsa allt du skickar och skriver, men ser att här finns otroligt mycket befängda anklagelser av olika slag.

Angående mitt uttalande att slutstriden kommer att stå mellan Sions och Javans söner så är ju detta Guds rena klara ord för det första och dessutom något som t ex Kjell Sjöberg också tydligt undervisade. Försök att få tag på hans bok om Upprättelse och läs den. Den handlar om samma sak.

Angående profetia så har vi uppmaningen i 1 Tess 5:20-21 ”Förakta inte profetior, men pröva allt, behåll det goda.” Allt i profetior är inte från Gud, men vi ska behålla det som stämmer med Guds ord.

lyssna till min serie Rom eller Jerusalem? Den finns för gratis nerladdning som Mp3 på

http://www.thewatchman.org/se/webshop_item.php?productNo=1439

Jag tror att det vore bra om du fick den här bakgrunden.

Det handlar nämligen inte bara om RKK utan om det val som vi står inför att antingen slukas upp av Rom eller också hitta tillbaka till de rätta fäderna, de judiska apostlarna och profeterna som givit oss Bibeln.

Detta skulle hjälpa dig att förstå hela mitt budskap bättre. RKK är den stora faran idag och vi står nu inför slutstriden. Det är min övertygelse, precis som alla reformatorerna trodde, att påven, eller rättare sagt, påveämbetet är antikrist. Den rätta Messias som vi väntar på är Israels Messias utlovad i de Heliga Skrifterna.

Slut citat

-------------

Citat2. Jag tror att Bibeln utlovar en full upprättelse av den ursprungliga bibliska tron innan Jesus kommer tillbaka, se t ex Matt 17:11 och Apg 3:19-21. Här stöder jag mig också starkt på Kjell Sjöbergs sista bok Upprättelse.

Jag arbetade i många år tillsammans med Kjell Sjöberg i Förebedjare för Sverige. Han har genom åren varit min främsta mentor, se t ex min blogg www.thewatchman.org/se/blog där jag skrivit en del om detta i olika blogginlägg.

3. Joh 5:46-47 ”Om ni trodde Mose, skulle ni tro på mig, ty om mig har han skrivit. Men tror ni inte hans skrifter, hur skall ni då kunna tro mina ord?" Efter det att kristendomen uppstod som en religion utan kontakt med judendomen och ett förakt för Moses (vilket alla reformatorerna behöll!), så uppstod RKK och påvekyrkan.

Vi måste nu hitta tillbaka igen till den rätta grunden igen annars kommer vi att välkomna fel Messias, dvs antikrist. “Alltså är ni inte längre gäster och främlingar (utanför medborgarskap i Israel se vers 11-13) utan medborgare tillsammans med de heliga och tillhör Guds familj. Ni är uppbyggda på apostlarnas (NT) och profeternas (GT) grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv.” (Ef 2:19-20)

---

4. Jag har aldrig varit medlem i MFS även om vi haft en del samarbete och de använder en dela av min undervisning på deras hemsida. Vi skiljer oss åt lite grann, bl a i synen på NTs grundtext och treenighetsläran.

Slut citat

--------------

Återger så från mailskribenten som ”hjälpt mig att minnas

Faktiskt är det intressant att notera att Lars Enarsson har ett förflutet i trosrörelsen Och , att Lars tydligen aldrig gjort upp med detta andliga arv, en farlig andlig infektion skulle jag kalla det för.

Alltså , det första steget till befrielse från trosrörelse infektion måste vara det att till att börja med att inse att man är infekterad , en infektion borde ju leda till att man börjar må dåligt pga olika sjukdoms symptom och mår man dåligt så vill man ju ha befrielse från detta på något vis

Och den person som inte blir sjuk och illamående av trosrörelsens andlighet är verkligen inte riktigt frisk !

Har faktiskt Lars Enarsson någonsin mått riktigt dåligt pga sitt trosrörelse engagemang? Eller är denna typ av andlighet helt enkelt Lars Enarsons "livsluft" som han mår bra av ?

---------------

Jag hittade följande på min åsikt :

NyJudianismen

http://pub5.bravenet.com/forum/static/show.php?usernum=397410289&frmid=42&msgid=968349&cmd=show

Citat

Lars Enarson var tidigare församlingsföreståndare i församlingen Hosianna i Göteborg, en församling inom trosrörelsen.

Jag var själv med på det möte då Ulf Ekman invigde Enarson till föreståndare för Hosianna. Det var en auktoritär tillställning enligt mitt tycke.

Vi kom lite sent och fick oss direkt en avhyvling av Ekman, t.ex. Dessutom känner jag folk som var med i Hosianna, och från dessa har jag förstått att församlingen var auktoritär i sin ledarstil.

Som pastor inom trosrörelsen har alltså Lars Enarson varit med om att förmedla allvarliga villoläror under en lång tid och därigenom vilselett en mängd människor. Flera medlemmar i Hosianna tog också allvarlig skada, både andligt och mentalt. Det har jag själv hört från sådana offer.

Har då Enarson lämnat detta bakom sig, omvänt sig och bett om förlåtelse? Jag kan inte se det.

----------

Sven Nilsson, är tydligen av samma andes barn som Ulf Ekman !!

Citat från http://www.livetsord.se/default.aspx?idStructure=11505

– Ulf Ekman är en av de andliga personer som har betytt mest i den här tiden.

Han har blivit mer och mer erkänd och uppskattad i kristenhet som helhet, inte minst hans undervisning och ställningstagande i viktiga frågor, säger Sven Nilsson.

Slut citat
---------

HaFo slutkommentar:

Jag så resonerar de lärde på den andliga arenan. Jag ställer mig väldigt skeptisk till allt vad dessa personer som här nämnts förmedlat och förmedlar! Detta inklusive Kjell Sjöberg!

HaFo

Re: Kjell Sjöberg - John S Torell - Lars Enarsson – Mfs Sven Nilsson och Amkoff

Den som är upptagen av läror, kommer att gå vilse bland dem. Den som är upptagen med JESUS, kommer att ledas av Honom; som en herde leder sitt får.

JESUS: "Som ett ljus, har jag
kommit till världen"

"Den som vandrar med mig, skall
förvisso inte vandra i mörker,
utan ha livets ljus"

Re: Kjell Sjöberg - John S Torell - Lars Enarsson – Mfs Sven Nilsson och Amkoff

Fick ett mail med anledning av inlägget kring Kjell Sjöberg. Återger mailet och några korta kommentarer från mig.

--------

Från mailet:

Vet du vem signaturen TT är och vad denna signatur står för på för sorts grund? Så här skriver sign TT på Alethia

Citat

"Kjell Sjöbergs kärlek var inte för sanningen i Bibeln utan för den karismatiska andlighet han var förblindad av. En form av shamanism, som mediator mellan andevärlden för att inta orter/platser för ”kristen” väckelse när den direkta motsatsen var frukten. Vilket ledde till bränd mark, förblindelse och att äkta väckelse lyser med sin frånvaro i Sverige. Hans blindhet när det gäller trosförkunnelsen är talande. ”

Slut citat

-------------

HaFo:

Jag vet inte vem TT är. Onekligen ligger han väldigt rätt kring Kjell Sjöberg! Jag återger den information som Du delgett om det skulle kunna fylla en funktion för ngn att ta del av.

Vidare från mailskribenten:

Det värsta är att ovanstående påståenden av sign TT troligen är mycket , mycket träffsäkra , tex detta , att Kjell Sjöberg stod för :

Citat

"En form av shamanism, som mediator mellan andevärlden för att inta orter/platser för ”kristen” väckelse när den direkta motsatsen var frukten"

"Hans blindhet när det gäller trosförkunnelsen är talande". "Allt Kjell Sjöbers ”kärlek” förde med sig hade motsatt andlig effekt. Troheten mot Bibeln minskade i de segment som hade öppnat sig för de s.k. ”kristendom” som han representerade. Låt dig inte förledas. Han var en mina"

Slut citat

Mailskribenten citerar vidare:

Citat från Alethia

http://aletheia.se/2009/03/19/endast-5-platser-kvar-pa-enarsons-konferens-i-helgen/

”Lars Enarson har ju knappast varit en sund förkunnare någon gång! Hosianna och Göteborgstiden är ju mer än avslöjande att man inte ens behöver sätta Janne Josefsson på honom för att fatta att han är en falsk förkunnare som tyvärr använder sig av Bibeln för att förvirra.”

”Lars Enarsson, Kjell Sjöberg och Ulf Ekman vet jag inte om de överhuvudtaget har börjat i anden. Mycket karismatisk andlighet med falsk förkunnelse rakt igenom deras karriärer. ”

http://aletheia.se/2009/03/19/endast-5-platser-kvar-pa-enarsons-konferens-i-helgen/

Kjell Sjöbergs kärlek var inte för sanningen i Bibeln utan för den karismatiska andlighet han var förblindad av.

En form av shamanism, som mediator mellan andevärlden för att inta orter/platser för ”kristen” väckelse när den direkta motsatsen var frukten.

Vilket ledde till bränd mark, förblindelse och att äkta väckelse lyser med sin frånvaro i Sverige.

Hans blindhet när det gäller trosförkunnelsen är talande.

Han är ingen profet eller troshjälte som Sven Nilsson och trosförkunnare vill ha honom till utan en förvillare likt Smith (mormonismen) och Russell (jehovas vittnen), fast farligare då han öppnade sig för en andlighet som på ytan kan te sig som riktig.

Det är därför vi har Bibeln att rätta oss efter så att inte vi, likt Kjell Sjöbergs anhängare, far vilse och hamnar i trosrörelsen. Allt Kjell Sjöbers ”kärlek” förde med sig hade motsatt andlig effekt. Troheten mot Bibeln inskade i de segment som hade öppnat sig för de s.k. ”kristendom” som han representerade. Låt dig inte förledas Han var en mina.

Slut citat

----------------

HaFo kommentar:

Må var människa pröva innehållet kring dessa uppgifter och bilda sig sin egen uppfattning kring hur vilset ute egentligen Kjell Sjöberg och de som ”hyllar honom som en profetröst”, egentligen var och är!

HaFo