HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Falsk enhet och falsk ekumenik

Fick denna information, som jag delger och där jag ger mina HaFo kommentarer inne i texten.
--------------
Herdar flockades på Bjärka-Säby

Ekumeniskt präst- och pastorsmöte vill se det gemensamma

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=248485&sms_ss=facebook&at_xt=4d6241b2c087aeba,0
--------------------

Under två dagar har präster och pastorer från olika kyrkor fått mötas i bön, samtal och gemenskap på Bjärka-Säby. Mötet är ett ekumeniskt samarbete mellan katolska kyrkan, tidskriften Pilgrim och Svenska kyrkan.

Hafo kommentar:

Hur kan människor överhuvudtaget fundera över ekumenik och enhet med katolicismens villfarelser (?), se:

http://www.tidenstecken.se/kk0.htm

(Om länken inte funkar här så gå in på min hemsida och gå där in på länkar under granskning av katolicismen)

Hur kan kristna överhuvudtaget fundera över ngn slags enhet med den förföriska katolicismen som Luther tog helt avstånd ifrån. Var Luther så vilset ute? Så man idag söker gemenskap med vad han helt tog avstånd ifrån!!

Har svenska kyrkan som här medverkar till enhet och ekumenik med katolicismens förförelse, helt övergivit den lutherska läran, som de en gång byggde sin grund på?

Hur är det möjligt för Peter Halldorf, att framstå som en medlare mellan Pingst, katolicismen och trosförkunnelsen (Han skäms inte för att uppträda tillsammans med Ekman och trosförkunnelsens förförelse)?
--------------

Forts från DAGENS reportage, som helt passerar utan ifrågasättanden eller tillrättalägganden (Vilket visar hur vilset denna ”kristna dagstidning” i dag blivit!!):

- Det är framför allt en sak jag noterar och det är att det blir en speciell atmosfär och stämning under de här dagarna, säger Peter Halldorf, redaktör för tidskriften Pilgrim och en av värdarna för mötet, om vad som utmärker Präst- och pastorsmötet.

Hafo kommentar:

Det bör inte vara ”stämning och atmosfär”, som avgör vad som är sanning utifrån Guds Ord!! Här förmedlas lögn utanför Guds Ord, när man bejakar trosförkunnelsens och katolicismens förförelse, under ”stämning och anda”!!
--------------------

Forts från DAGENS reportage:

Det är andra gången det anordnas, förra gången var 2007. Förutom Peter Halldorf är det katolska kyrkans biskop Anders Arborelius och Linköpings stifts biskop Martin Lind som står som värdar. På frågan om vad som är viktigast med en ekumenisk sammankomst svarar Peter Halldorf "handlingarna". - Att be och fira gudstjänst tillsammans, att utföra gemensamma handlingar. I onsdags kväll hade vi förbönsgudstjänst, det fanns tillfälle för bikt, förbön och att bli smord med olja.

De som annars alltid betjänar får bli betjänade. Inga strukturfrågor. Han understryker att syftet inte är att diskutera olika teologiska ståndpunkter utan att man i stället bejakar man det man har gemensamt.
------

HaFo kommentar:

Arborelius är en väl dokumenterad villolärare, om man tar del av vad han förmedlar. Att fira Gudstjänst tillsammans med villolärare, synes för Halldorf, utifrån hans kommentarer,vara det viktigaste han synes även då mena, att han är gemensam med och bejakar den förförelse som katoloicismen, här företrädd av Arborelius förmedlar – eller!?
-------------------

Forts från DAGENS reportage:

- Trots att det är en stor bredd på deltagarna handlar det väldigt lite om att markera revir. Man kommer samman för att söka insidan, det blir ett annat anslag än det som kanske präglar andra sammankomster. Vi är inte här för att samtala om strukturfrågor eller hur man blir en kompetent ledare, inte ens om trons innehåll diskuterar vi dessa dagar utan det handlar om insidan. Det som gör en god präst eller pastor är inte främst vilken kompetens man besitter utan det liv man lever. Just insidan av kallelsen har fått stå i fokus de två dagarna på Bjärka. Peter Halldorf menar att det är något som vi "behöver mer av, något som varit eftersatt".

HaFo kommentar:

Här breddas nu förförelsen. De som ifrågasätter vad som här sker, är ”negativt polade” och ”markerar sina revir i sin inskränkthet”. De som ifrågasätter vad som här sker ”söker inte insidan”. De som söker ”trons innehåll”, missar ”insidan”. ”Insidan” synes här vara att bejaka förförelsen i katolicismen och trosförkunnelsen – eller!?
-----------------

Forts från DAGENS reportage:

”I inbjudan står det också att ’här lägger vi mycket åt sidan för att tillsammans sitta ner och låta Jesu ord till sina herdar bli vår föda’.- Jag tror att om vi talar om enheten måste vi börja leva tillsammans i trons innersta väsen, innan vi kan enas om innehållet. Vi kommer tillsammans för att be, för att fråga oss vad Jesus menar när han kallar oss till tjänst genom att fråga ’Älskar du mig?’. Vi börjar gå en väg som handlar om andra saker än det som skiljer oss åt. Det är något annat som står på agendan dessa dagar. Det innersta i vår tro, i Kristi efterföljelse, förklarar Peter Halldorf.”
-----

HaFo kommentar:

Vem är bered att köpa denna gallematias från Halldorf? Vilket är ”Jesu ord till sina herdars föda”? Ja, inte är det trosförkunnelsens eller katolicismens förförelse, som Halldorf bejakar och förmedlar!!
----------

Forts från DAGENS reportage:

Italiensk talareTalare på seminarierna har bland annat varit Ylva Eggehorn, Martin Lönnebo, Liselotte J Andersson och Owe Wikström. Huvudtalaren, Enzo Bianchi, inledde med att tala om "Den monastiska spiritualiteten och prästens andliga fördjupning".- Han har grundat och leder en av de mest vitala klostermiljöerna i Europa, säger Peter Halldorf om honom. Enzo Bianchi verkar i klostret Bose i norra Italien.

- Han pratar om vad som är klosterlivets bidrag till prästers och pastorers andliga fördjupning. I väldigt hög grad kan vi alla ta åt oss av det.Vad hoppas du att man som präst och pastor tar med sig hem efter mötet?- Jag hoppas att några ska bli stärkta i sin kallelse, i sin uthållighet. Att man vågar ha ett tydligare fokus på att vara människors herde och att hjälpa människor och församlingen till andlig fördjupning. Det är det djupaste behovet i vår västerländska kultur i dag.

Fakta: Ekumeniskt präst- och pastorsmöte

Var: Nya Slottet Bjärka-Säby och Stiftsgården Vårdnäs

När: 15-17 februari. Hålls för andra gången, första gången var 2007

Vilka: Främst för präster och pastorer i tjänst, men även studerande har deltagit

Arrangörer: Tidskriften Pilgrim, Linköping stift och Stockholms katolska stift

Talare: Bland andra Owe Wikström, Ylva Eggehorn, Jan Erixon, Gunnel Vallquist, Runar Eldebo och Anders Arborelius.

Tema: Jesus sade "Kom och ät!"
--------

Slutlig HaFo – kommentar:

Jag hoppas att människor här själva kan inse, vilket falsarium, som här är på väg att bereda människors sinnen och hjärtan till att hälsa en falsk, en annan, en istället för Kristus, en falsk messias, antikrist, välkommen in på arenan som Kristus!

Vad som gör mig riktigt beklämd, är att Jan Erixon nu synes ha fallit till föga för förförelsen i tiden.

Han var den som visade mig på en sann tro på Jesus och offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Det är för otäckt att fienden idag lyckats med att förföra denne, så tidigare förtjänstfulle evangelist.

Det visar att här har vi inget att leka med framför oss!!

Släpp aldrig greppet om vem Jesus är: Gud själv kommen i kroppslig gestalt! Släpp aldrig greppet om betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade/ kropp och blod på korset)!!!

Kristi kropp för dig utgiven, krísti blod för dig utgjutet! Låt det bli till mer än "nattvard" i en ceremoni.

Låt det bli till vad som räddade Dig på korset. Ngt som nattvardsutövningen pekar tillbaka på:

Vem Jesus ÄR, GUD SJÄLV KOMMEN I KROPPSLIG GESTALT, och betydelsen av offret av kristi persons GUD OCH MÄNNISKA FÖRENADE, kropp och blod på korset

HaFo

Re: Falsk enhet och falsk ekumenik

Har fått reaktioner på det inlägg med kommentarer, som jag gjorde kring reportaget från DAGEN:

Herdar flockades på Bjärka-SäbyEkumeniskt präst- och pastorsmöte vill se det gemensamma

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=248485&sms_ss=facebook&at_xt=4d6241b2c087aeba,0

Reaktion 1 med min kommentar därtill:

”Ja detta är mycket sorgligt. Tre präster/pastorer från Ulricehamn var där. När jag i söndags hörde vår pastor berätta att hon varit där på församlingens bekostnad kändes det inte bra,

Ska jag stanna eller dra?

Du har väl sett att dom slutat fira nattvard på Bjärka säby, det är eukarsti som gäller numera.
Det är nog bara en tidsfråga innan Haldorff konverterar till det katolska.

Jan Erixon var i Ulricehamn för något år sedan. Han berättade att vi missat mycket av traditionen som katoliker och ortodoxa har.

Han sa i gudstjänsten att Jesu bröder troligtvis var Josefs barn från ett tidigare äktenskap.

Läs Jesu släkttavla, Matt 1, så förstår Du hur tokig denna lära är.

HaFo kommentar:

Tack för reaktion!

Det gör mig så ont att Jan Erixon som en gång var rätt och bad tillsammans med mig så att jag kom till tro, nu uppenbarligen har kommit helt vilse. Hur går det tilll?

Om Du ska stanna eller dra, kan Du bara tillsammans med Jesus avgöra. Kanske ska vi ibland som sanningssägare mitt i villfarelsen, som ger sig tillkänna i vårt eget sammanhang, ändå stanna kvar, för att om möjligt där ”rycka människor ur villfarelsens eld” - eller ??????

HaFo

-------------
Reaktion 2 med min kommentar därtill:

Tack HaFo för detta mail. Kan bara säga att jag i allt instämmer i vad du säger. Några axplock och korta kommentarer.

På Min HaFos kommentar:

”Hur kan kristna överhuvudtaget fundera över ngn slags enhet med den förföriska katolicismen som Luther tog helt avstånd ifrån. Var Luther så vilset ute? Så man idag söker gemenskap med vad han helt tog avstånd ifrån!!”

Så säger mailskribenten:

”Hade man i våra tidevarv hållit sig till Luther och till den lutherska läran så hade inte detta, som vi nu ser, skett.”

På Min HaFos kommentar:

”Har svenska kyrkan som här medverkar till enhet och ekumenik med katolicismens förförelse, helt övergivit den lutherska läran, som de en gång byggde sin grund på”?

Så säger mailskribenten:

”Ja, jag kan inte se att Svenska Kyrkan idag har något med Luther och den lutherska läran att göra. Och detta förklarar varför de kan ha gemenskap med den RKK.”

På Min HaFos kommentar:

”Vad som gör mig riktigt beklämd, är att Jan Erixon nu synes hafallit till föga för förförelsen i tiden. Han var den som visade mig på en sann tro på Jesus och offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Det är för otäckt att fienden idag lyckats med att förföra denne, så tidigare förtjänstfulle evangelist”.

Så säger mailskribenten:

”Det måste kännas mycket trist för dig att den som visade dig till en sann tro på Jesus nu tycks ha avfallit som du säger (känner dock själv inte till Erixon).”

På Min HaFos kommentar:

”Det visar att här har vi inget att leka med framför oss”!!

Så säger mailskribenten:

”Ett par bibelord värda att begrunda i samband med detta kan vara (1Pet 4:17-18) och (Upp bok 3:10)

17. Ty tiden är inne, att domen skall börja med Guds hus. Men om det börjar med oss, vad blir då slutet för
dem som inte tror Guds evangelium?

18. Och om den rättfärdige med knapp nöd blir frälst, hur blir det då för den ogudaktige och syndaren?

10. Eftersom du har hållit fast vid mitt tålamods ord, skall jag också bevara dig från den prövningens stund, som skall komma över hela världen för att pröva dem som bor på jorden.
------------------

Gud är också en domens Gud. Desto större anledning därför att än mer frukta Gud i de avfalls tider vi idag befinner oss i.”

HaFo kommentar:

Visst står vi nu i en prövningstid som kristna, där Guds skördetröska drar fram och sållar agnarna från vetet och där det ska bli uppenbart vilka som ”ger kärleken till sanningen rum i sina hjärtan”, eller vilka som hellre lockas av fiendens lögner och plagiat, som enligt skriften leder fram till det avfall som ska möjliggöra en annan, en i stället för Kristus, en falsk världsfrälsares och falsk Messias inträde på arenan.

Dessa lögnens plagiat framträder idag främst via trosförkunnelsens och katolicismens falska ande och lära, som likt ”grädden på moset”, så spetsas som avfallsdryck via alla dottersvulster efter Branham, som latter Rain, Joels Arme, Apostlarörelsen, Profetrörelsen, The manifasted Sons of God fram till Torontovälsignelsen, Pensacola väckelsen och nu senast lakelandväckelsen med Bentley i spetsen.

Pingst verkar här mest bejaka allt i denna förförelse, under vällovliga termer, som att vara ett så världen kan tro, tillsammans evangelisera och vinna världen för Kristus, utan att man ger ett klart svar på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset (som förvanskas i trosförkunnelsen och katolicismen!!).

Mitt i denna avfallssoppa, så framträder då ”Messianska Jesus – troende”, som inte bara kommer att fullborda avfallet inom Kristenheten, utan som även drar detta avfall in i det Judiska folket.

Det kommer att bli en falsk skenväckelse både bland ”kristenheten”, som även lockar med sig det Judiska folket in i denna falska väckelse.

Vad detta handlar om är det avfall som ska möjliggöra den falske världsfrälsarens framträdande!!

Varken väckelse i kristenheten eller bland det Judiska folket förbereder den sanne Kristi tillkommelse!!!!

HAN KOMMER NÄR DET ÄR SOM MÖRKAST BÅDE I DEN KRISTNA FÖRSAMLINGEN OCH BLAND DET JUDISKA FOLKET!!

Bli inte en del i detta skeende kring det falska plagiatet av Kristi tillkommelse!!

Sluta aldrig att hålla fast vid att Jesus är fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt (vilket blir förvanskat såväl i trosförkunnelsens som katolicismens lära!!!).

Sluta aldrig med att bejaka att Gud och människa förenas/försonas i Kristi person av Gud och människa förenade, genom Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet och att Han därför kan bära fram det syndfria offret av en Gudaförenad människas, Kristi persons kropp och blod på korset:

Kristi kropp för Dig utgiven, Kristi blod för Dig utgjutet. Låt inte dessa ord bli till slentrian! Utan stanna upp vid vad dessa ord egentligen uttrycker!!

Och det är inte vid speciella ceremonier som betydelsen av vad dessa ord säger, som livet förmedlas från Kristus.

Det livet från Kristus förmedlades där på korset!!!

Och alla ceremonier kan endast peka tillbaka på och förmå människor att sätta tro till vad som hände där på korset och inte till ceremonier i sig själva, som enbart hade till uppgift att peka på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!!!!!

HaFo

Re: Falsk enhet och falsk ekumenik

Jo,jag var på ett bibelstudium, där ledaren berättade,att han hade varit på en ekumenisk samling med bl.a. katoliker på Bjärka-Säby. "Det var sååå bra", sa han.... För den som bara ser till mängden besökare i Kyrkorna,kan det ha varit "bra". Drar slutsatsen, att just denne ledare inte riktigt har förstått vad Gud menar. Gud är Helig! Vi ska varken skämta eller ge applåder på möten och Gudstjänster. Detta görs i en församling,vad jag vet. Sen var jag med på en annan samling,där en annan ledare berättade att hon hade varit i Stockholm i en statskyrka(som vi sa förr). Där var många människor,katoliker o.s.v. Hon tyckte detta var mycket bra. Jag frös invärtes.En ledare som vilseför.... Hur ska vi bete´oss mot människor i församlingen, som är aggressiva mot oss, och som bara skrattar när vi visar på Bibelns Ord ?