HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Falska andar invaderar kyrkan

Har från två oberoende håll fått en uppmaning att förmedla understående, med denna rubrik. Vill därför inte underlåta att göra det om det kan fylla en funktion.

HaFo
----------
Från mailen till mig:
------

Här kommer avslutningen på Andrew Stroms ”Chockerande Video” –
"Falska andar som Invaderar kyrkan".
Se hans original e-mail och översättning till svenska (SvEngelska!) nedan.

Tyvärr är filmen (även den här gången!) bara på engelska...men även den som har svårt att hänga med i språket kan förstå mycket bara genom att se...
Dock en varning; det är ”hemska manifestationer” som visas!

För dig som missade mina förra e-mail med del 1 & del 2:

http://www.youtube.com/watch?v=-RVAu1uGkew
och

http://www.youtube.com/watch?v=BCcGaTRwG_4

Åter igen (detta tål att upprepas!):

Detta bekräftar Lennart Jaretegs DVD

”Det stora Avfallet”:

http://www.bibelfokus.se/avfallet

Vi måste våga rannsaka kristenheten och vår egen tro och göra allt vi kan för att avstå från det som inte är Bibliskt!

Vi har alla, mer eller mindre, utsatts för denna ”Kundalini” och dess manifestationer – men det är ingen orsak att hålla fast vid det och fortsätta med det!

Det måste börja med dig och mig – låt oss ta avstånd från detta och varna andra!
---------
Och till de Evangelisk Bibeltroende som är stolta över att inte ha fallit för detta falska evangelium... se till att ni inte har blivit influerade av ”Kontemplativ Bön”, ”Kristen Yoga”, ”Tikva” och andra övningar som härstammar från Österländsk Mysticism, ”Emergent Church”... eller är involverad i ”Ekumeniken” som leder till enhet med RKK...där man inte får evangelisera en katolik...

Herren kallar oss att ”gå ut ur” och inte vara delaktiga!
--------------------

Översättning:

Snälla hjälp oss att förmedla detta genom att skicka denna videolänk till så många människor som ni kan, mina vänner. Det är den 3:e (och sista)
delen av vår " CHOCKERANDE DOKUMENTÄR - Kundalini Varning".

Den här gången nämns det verkligen "namn". Vi tycker det är en viktig varning för Kristi kropp och ber er vänligen att dela detta med era vänner och kontakter.

Här är länken nedan-

http://www.youtube.com/watch?v=dWeUNoR30_0

----------------

Förmedlat av HaFo

Re: Falska andar invaderar kyrkan

Fick ett mail med anledning av ”kundalinivarningen”. Här pekas på att förförelse idag letar sig in i kristna sammanhang på bred front och från oväntade håll, som säger sig står på kristen grund.

Förmedlar mailet:

”Kolla även in vad dom har för sig på "berget" i Rättvik. Kolla programbladen, det är retreater, meditation, qigong, mindfullnes och allt möjligt hela tiden. Och så säger man att det är på kristen grund.

http://www.berget.se/program_med.php

Googla på retreat en gång, spåren förskräcker. Det är inte en gråzon, det är en svart zon.


Kolla även Peter Halldorf och Bjärka säby.
I deras programblad står inte längre att man firar nattvard eller mässa, nej nu är det eukarstin som gäller.”

Slut från mailet.
--------------------------------

HaFo – kommentar:

Halldorf och Bjärka säby är en brobyggare mellan den falska läran i trosförkunnelsen, mysticismen och de antikristliga lärorna i katolicismen (och även en länk mellan frimurarana som Lönnebo är deltagare i och som därmed bejakas även av Tomas Sjödin och Halldorf genom sitt samröre med och bejakande av vad Lönnebo egentligen förmedlar.)

Det är samma ande bakom dessa lärosystem, som nu möts för att leda kristenheten (den del som inte via den ”karismatiska väckelsen”, låtit sig bedras av ”Torontovälsgnelsen”, ”Pensacola – väckelsen”, ”Lakeland - väckelsen”, Branhams dottersvulster” som ”Apostla – rörelsen”, ”Joels arme”, ”Profetrörelsen”, ”The latest sons of God” och rörelser som talar om den ”stora väckelsen i ändtiden” bland kristna som förbereder Kristi ankomst.

Rörelser som talar om en stor Messias – väckelse bland Judarna som förbereder Kristi ankomst – men som egentligen blivit bedragna av en falsk avfallen kristenhet etc. etc.)

Människor luras via dessa företeelser från fienden under kristet namn, in i det avfall som Bibeln säger måste till (Tessalonikerbrevet), för att en annan, en istället för Kristus, en falsk världsfrälsare och falsk Messias (falsk Messias – troende Judars bejakande av Messias), ska kunna träda fram.

Det är detta falska plagiat som kristenheten idag luras till att i sina sinnen och hjärtan välkomna som Kristus!!
------------

Angående ”eukarstin” som här omnämndes i mejlet, så klistrar jag in följande från Lennart Jaretegs hemsida (Den som vill ta del av alla länkar därifrån så gå in direkt på):

http://bibelfokus.se/culture_of_pentecost
S:ta Clara kyrka, Ekman, katolicism och eukaristisk tillbedjan
----

Ytterligare ett tecken på ett eskalerande avfall i kristenheten!

(Läs om andra tecken på avfall här)

Helgen den 28-31 oktober 2010 anordnas den karismatiska konferensen "Culture of Pentecost". Konferensen arrangeras av S:ta Clara kyrka i Stockholm, Stockholms Katolska stift samt Katolsk Karismatisk förnyelse i Sverige (KKS). Syftet med konferensen är bl.a. detta:

"Konferensen vill lyfta fram pingsten och de andliga nådegåvorna som en viktig del i Kyrkans liv, informera och inspirera alla troende att som aktiva medlemmar i Kristi kropp öppna sig för och leva i pingstens fulla verklighet i enlighet med vad de två senaste påvarna sagt"

Bland konferensens talare finner vi:

Ulf Ekman - ja, ni vet ju vem han är, men jag tror mer och mer att han också är påvens och jesuiternas sändebud till Sverige för att återföra Sveriges folk till lydnad under "Petri stol", dvs. påvekyrkan.

Allvarligt talat!

Anders Arborelius - biskop i Stockholms katolska stift

Inga Pagreus - diakon i Svenska kyrkan

Charles Whitehead - katolik från England med mångårig tjänst inom Katolska karismatiska rörelsen

Fr Wilfried Brieven - katolsk präst från Belgien och har varit personlig sekreterare åt framlidne kardinal Leo Jozef Suenens mfl...

På konferensens program finns mässor, laudes, pontifikalmässa, seminarier, m.m. Det stora ämnet för konferensen är den Helige Ande, ekumenik och Enhet! Några rubriker visar på detta:

"Den Helige Ande, kärlekens, kraftens och enhetens Ande" - Ulf Ekman

"The Challenge of Ecumenism. Den Helige Ande och enheten" - Charles Whitehead

"The Power of Unity - Working together in the Power of the Holy Spirit" - Charles & Sue Whitehead, Ulf Ekman

S:ta Clara kyrka är i dag en EFS-församling, och borde alltså vara en luthersk, evangelisk, lågkyrklig församling om man ser till andan inom EFS. Det är alltså oerhört förvånande att S:ta Clara kyrka nu så ogenerat väljer att samarbeta med Katolska kyrkan, en kyrka som har miljontals torterade och dödsoffer på sitt samvete, en teologi som inte stämmer med Bibeln samt ritualer, ett prål och en hierarki som saknar motstycke.

Men jag tror att detta samarbete är ett tidstypiskt utslag av den kollegiala korruptionen bland våra kyrkoledare. Och när det gäller Ulf Ekmans deltagande verifierar väl bara hans medverkan det som många redan vet om hans agenda.

Eukaristisk tillbedjan

Ett tydligt exempel på villolärorna inom Katolska kyrkan är tillbedjan av oblatbrödet. Detta kallas ibland för eukaristisk tillbedjan. Eftersom Katolska kyrkan menar att oblaten rent fysiskt blir till Jesu levande kropp när prästerna läser nattvardens invigningsord, kan detta bröd också tillbedjas.

Man placerar då oblaten i en solformad ställning, kallad monstrans, och för fram denna till församlingen för att tillbedjas. Det finns även monstranser uppställda för tillbedjan över Internet,

se http://savior.org/.

Enligt Bibeln är detta avgudadyrkan, något som väcker Guds vrede!

Under hela konferensen "Culture of Pentecost" finns en monstrans uppställd för eukaristisk tillbedjan.

Observera alltså att S:ta Clara kyrka är medarrangör av denna konferens och att Ekman är en av talarna.

Vill du läsa en mer detaljerad artikel om monstransen och eukaristisk tillbedjan, kan du göra det i

Några tankar om "förödelsens styggelse".

Varför skriver jag då om detta? Jo, för jag vill varna för att hoppa på detta ekumeniska tåg som har Rom som slutstation. Jag tror det slutar i bundenhet och slaveri! Katolsk tro är inte evangelium! Katolsk tro är inte ett barnaskap hos Gud och en trons vila!

Katolsk tro äger inte en förvissning om frälsning! Katolsk tro har aldrig varit och är än mindre idag en helt bibliskt förankrad tro. Är det en biblisk tro du söker, så lämna alla dessa sammanhang som går den nya ekumenikens väg!

• Läs mer om Katolska kyrkan och katolicism

• Läs mer om kristen enhet och ekumenik

Källa för informationen: "Isidor Katolskt Forum"

/Lennart
----------

Slutkommentar av HaFo:

Allt vad fienden håller på med för att förföra kristenheten och förbereda plagiatet av en falsk världsfrälsares framträdande, där han kan få leka Gud för en tid, går ut på att förvanska vem Jesus ÄR (Gud själv kommen i kroppslig gestalt, ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet”, då när Gud själv lät sig enligt Rom. Kap 8 ”födas in i syndigt kötts gestalt”, men som då ”fördömde synden i köttet” i den människa som Han företrädde och tog sig an hennes situation.

Det sker genom som Skriften säger att ”Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv” (2 Kor. 5: 17 - 21)

Det sker genom att all syndens konsekvenser och åtskillnaden från Gud, när det läggs på människans ställföreträdare, så detroniseras denna dom över människan, i Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet (se på min hemsida på Undervisning och där på "min Gud min Gud varför har Du övergivit mig!!)

Lösningen för människan sker inte via via Marias medhjälp (katolicismen) eller via att Jesus blir lika misslyckad som Adam och skiljs från Guds gemenskap (trosförkunnelsen)!!

Inte heller sker det via olika andliga ceremonier och riter att detta upprepas, vad som sker på korset! DET SKER DÄR PÅ KORSET!!!!

”Kristi kropp för Dig utgiven, Kristi blod för Dig utgjutet. DETTA ÄR NGT SOM SKER PÅ KORSET och som vi påminns om vid brödsbrytelsen. DET ÄR KRISTI PERSON OCH OFFRET AV EN GUDAFÖRENAD MÄNNISKAS KROPP OCH BLOD PÅ KORSET, KRISTI PERSON, SOM ALLT HANDLAR OM OCH SOM VI PÅMINNS OM FÖR ATT KUNNA TRO PÅ VEM JESUS ÄR OCH BETYDELSEN AV OFFRET AV KRISTI PERSONS KROPP OCH BLOD PÅ KORSET!!!

Och inte att detta återupprepas i ”eukarstin”. Det är villfarelse!!! Det borde ju vara helt uppenbart för alla. Men så är tydligen inte läget idag på den kristna arenan!?

HaFo

Re: Falska andar invaderar kyrkan

Fick några mailreaktioner på mitt inlägg kring eukarstin, som jag återger och regaerar på:

Från mail:

"Eukaristi och mässa är samma som nattvard. Men det som skiljer katolsk mässa från mässan i Svk är just läran om brödets och vinets förvandling, transsubstantiationsläran."

HaFo:

Detta är ingen liten bagatell!! Fokus på korset förskjuts till en ceremoni, där Jesus offrar sig om och om igen. Då handlar det inte om Bibelns Jesus längre, utan om en "annan Jesus", som skriften varnar för att komma till tro på.
----------------

Från mail:

"Därför har Svk inte nattvardsgemenskap med RKK. Hur det är med de ortodoxa vet jag inte. Vi får leva med olikheter till dess Jesus kommer."

HaFo:

Detta handlar inte om lite olikheter, utan om sann eller falsk lära och tro!! Och nog kommer även Svk ibland i närheten av katolsk tro och bekännelse, när man efter nattvarden delger, att man fått del av Kristi kropp och blod och att det inte handlar om en påminnelse av offret på korset av Kristi persons kropp och blod, med fullt fokus på korset, utan att själva CEREMONIN I SIG SJÄLV, skulle vara förmedlare av Kristi person och andligt liv!!

Det är tron på, förtröstan till, vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt och hjärtats förtröstan till betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod PÅ KORSET, som är ”koden till Guds gemenskap” och inte vilka ceremonier vi tar del av.

”Då ni nu har kommit till tro, så har ni som gåva undfått den utlovade helige Ande”.

Nattvarden vill påminna oss om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod PÅ KORSET, så att vi kommer till tro på skriftens Jesus och inte på en annan Jesus, som presenteras i trosförkunnelsen och katolicismen.

---------

Från mail:

"Jag har svårt för ass St Clara välkomnar Ekman som talare. Detta pga min historia. Jag har fått överdos av hans talande. Det ger inget annat än irritation."

HaFo:

Detta är långt allvarligare än "överdoser av Ekman som ger irritation". När det gagnade honom bäst så tog han avstånd från katolicismen. När han skapat "sin arme" av missnöjda i periferin av kristna sammanhang och skolat dem färdigt. Så sände han sin arme in i Pingstförsamlingarnas ledningar för att så nå Pingsts estrader.

Men som den världsapostel, som han enligt egen utsago utger sig för att vara, med "hela världen som sitt missionsfält", så måste han ju då även nå den katolska arenan.

Utan "att ha ändrat sig", så bejakar han nu därmed både katolicismen och trosförkunnelsen och för dessa vilseförande läror samman.

Ekman är en falsk lärare och falsk profet som manipulerar, inte bara svensk kristenhet, utan även en stor del av världens kristenhet och även bidrar till att förföra "Messias - troende" in under falsk väckelse, som egentligen ingår i det avfall från fienden in i kristenheten, som ska möjliggöra en annan, en istället för Kristus, en falsk världsfrälsares, en falsk Messias inträde på arenan.

Ett skeende som Skriften varnar för, där det sägs att "fienden ska bedra jämväl de utvalda genom tecken och under".
------------

Från mail:

”Berget i Rättvik är två olika saker, om de inte ändrat på den saken. Två olika byggnader på olika platser varav den ena är en kristen retreatgård och den andra ett meditationscenter som inte är kristet.

En tredje sak är Rättviks stiftsgård, den ligger vid kyrkan i Rättvik och är en vanlig stiftsgård inom Svk. Men på retreat gården är det en kristen verksamhet och gudstjänster.

Här är länken till den kristna St Davidsgården.

http://www.berget.se/program_david.php ”

HaFo:

Det finns inget mer förvirrande och vilseledande än ”dubbla budskap”! Om där nu sker en parallell icke kristen avfallande New – Age – liknande verksamhet, meditation och ockultism, på ”Berget Rättvik”, men att ”den kristna verksamheten” på ”Berget Rättvik” ligger helt utanför denna ”icke – kristna verksamhet”!!??

Varför tar då inte den ”kristna verksamheten” på ”Berget Rättvik, avstånd från den förförande verksamheten ”på den andra avdelningen” av ”Berget Rättvik”??

Som sagt, dubbla budskap är mer förförande än ngt annat. Ja mycket värre än hoptorkad skit på en avföringsstation! För då finns risken, att man inte ser att det är skit, om det ligger gömt och camouflerat av ”kristen verksamhet”!!

HaFo

Re: Falska andar invaderar kyrkan

Har fått två mailreaktioner kring ifrågasättandet av verksamheten på ”Berget Rättvik”.

Den ena låter så här och är ngt som jag kan instämma i:

”När det gäller Berget är programmet (finns på deras hemsidan) uppenbart att alltihop är new age-influerat.

Per Mases är ansvarig för program och verksamhet och zenmediterar sedan 30 år, nyligen katolik. Vad finns det för försvar för detta ockulta näste?”

HaFo:

Kan bara hålla med! Men tydligen går det att bejaka dubbla budskap, för att tjäna fiendens syften eller!!?? Var har man då egentligen sitt hjärta??? Förbli då inte stereotypt i en försvarsställning till vad fienden idag åstadkommer på den andliga arenan!!
-----------

Det andra mailet försvarar verksamheten på ”Berget Rättvik” och menar att man inte alls där ”falskar” om utövningen på ”Meditationsgården”, (som dock uppenbarligen i praktiken, är en helt antikristlig, hednisk tillbedjan av onda andemakter och utövande av vilseledande meditation och falsk religionsutövning.)

Vad har det då att göra med ”kristen verksamhet” på ”andra planhalvan” av ”Berget Rättvik kan man ju då undra?

Varför varnar då inte den ”sanna delen” av tydligen den skitzofrena, dubbla verksamheten på Berget Rättvik, för ”Mr Hyde”, som har en vilseförande verksamhet under ”samma varumärke”?
-------------

Mailskribenten menar så även i ett dubbelt budskap, att Eukaristi är detsamma som nattvard, men att Svk tar avstånd från den katolska betydelsen av Eukaristi, som innebär att brödet och vinet i faktisk bemärkelse är förvandlat till Kristi kropp och blod och som offras om och om igen i varje Eukaristi – nattvard.

Återger mailet och ger så kommentarer där det känns befogat:

”1. Eukaristi är samma som nattvard, men ordet betyder ungefär god tacksägelse. "Eukaristi (av grekiskans ευχαριστία eucharistia, ’tacksägelse’) är inom Romersk-katolska kyrkan dels namnet på det i mässankonsekrerade brödet och vinet, dels ett av flera namn på mässaneller mässoffret. En vanlig synonym för det konsekrerade brödet är(den heliga) kommunionen."Så från och med nu behöver detta inte vara ett fult ord. Märker att det hänger med från förra mailet som ett skällsord.”

HaFo:

”God tacksägelse” till vad? Tacksägelse till att brödet och vinet förvandlats till Kristi kropp och blod och att jag får del av det eviga livet i Guds gemenskap genom att fira denna ceremoni?

Eller en tacksägelse till påminnelsen om vem Jesus ÄR och därmed betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade i Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet) kropp och blod PÅ KORSET, som jag förtröstar till och inte till en ceremoni i sig själv?

Sätter jag min förtröstan till (??) ett offer som Skriften säger inte behöver upprepas i några ceremonier, utan som var fullbordat PÅ KORSET och som vi påminns om, så att vi kan sätta vår förtröstan till Skriftens Jesus och inte ”en annan Jesus” och ”ett annat evangelium” som framträder i både trosförkunnelsen och katolicismen, som nu förenas till en häxbrygd, som leder människor vilse in under avfallet, som kommer att hälsa en annan, en istället för Kristus, en falsk världsfrälsare, en falsk Messias in på arenan.
-----

Eukaristi i katolsk tappning bör verkligen vara ett ”skällsord”. Och inte långt därifrån hamnar Svk. När man å ena sidan så riktigt menar, att RKK:s lära om att brödet och vinet skulle förvandlas till Kristi kropp och blod är villfarelse, men så i nästa andetag, själva proklamerar efter brödsbrytelsen, att man därmed fått del av Kristi kropp och blod!!

Varför säger man inte istället, att vi nu blivit påminda om betydelsen av vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod PÅ KORSET??
-------------------------

Från andra mailet:

2. Stiftelsen Berget agerar inte under falsk flagg utan talar om vad det handlar om på Meditationsgården. Den har funnits sedan 70-talet och det är välbekant vad den står för:

"Meditationsgården

Utveckling på Meditationsgården

Nyckelbegreppen för Meditationsgårdens verksamhet är enheten kropp-själ-ande, sökande samtal och begrundan. Det handlar alltså om tillvarons djupare dimensioner, som alla människor söker efter.
Förutom meditationskurser finns ett rikt kursutbud samlat under fyra rubriker:

Att finna sig själv
Etik och människosyn
Andlig vägledning
Kulturens källor

Kurserna har alltid kvalificerade och erfarna ledare. Du får möjlighet att förkovra dig både på det personliga planet och det yrkesmässiga.
Meditationskurserna lär ut zen-inspirerad meditation, som ger avspänning och öppenhet för andliga dimensioner. Ofta kombineras meditationerna med avspänningsövningar"
---------------------

Mailskribenten:

Så där, klara besked. Det är bara att välja om man vill vara med. Eller avstå. Vad är problemet?
--------------

HaFo:

Problemet är att här på ”ena planhalvan”, så menar man sig ha en sann kristen verksamhet. Men så på ”andra planhalvan” så har man en helt vilseledande och förförisk verksamhet, där det så då visar sig att Mases som förestår hela verksamheten, snarare står närmare förförelsen, än sanningen i denna verksamhet.

Tala om manipulation! De som inte vill se vad som här pågår, må ju då förbli blinda!!
----------------

Mailskribenten:

”Världen är full av katoliker. Betyder då detta att de inte kan räknas till kristenheten?”

HaFo:

Allt beror det på, om de inte låtit sig förföras av falsariet i katolicismens tro och lära, utan i sina hjärtan utifrån Ordet, ser vem Jesus ÄR och förtröstar till offret av Kristi persons kropp och blod PÅ KORSET och inte förtröstar till Maria eller ritualer och ceremonier för sin räddning!
--------

Mailskribenten:

”Jesus mötte var och en utifrån sin kunskap om vad i människan är. Vad vi gör är att dela in oss i fack, och i grupper, och i vi och dom. Inte han. Han ger alla en utmaning och en chans. Han tar emot äkta kärlek (synderskan i Simons hus).

Han ger en utmaning, och en möjlighet. Han är sanningen och de möter honom. De är fria att ge valfri respons.”

HaFo:

Låter väldigt vackert ”där under korkeken” och att det ”kommer att sluta lyckligt för alla”. Men det är inte Bibelns budskap:

Jesus:

”Den som inte tror att jag är den jag är, ska dö i sina synder”

Johannes:

”Var och en ande som inte tror att Jesus är Kristus kommen i köttet är av antikrist ande”.

”Den som tror på Sonen, han har evigt liv (vilken tro då, jo tron på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av offret av Kristi persons - Gud och människa förenade/försonade - kropp och blod på korset),

Men den som inte hörsammar Sonen, han ska inte få se livet, utan Guds vrede förblir över honom”.
-----

Stanna inte under korkeken!! Här handlar det om liv eller död och inga önsketänkanden hjälper! Bara en sann tro och förtröstan, utifrån Skriften till vem Jesus ÄR (Gud själv kommen i kroppslig gestalt) ”Guds fullhet lekamligen” och det offer som Gud själv ger på korset, då när ”Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv” (2 Kor. 5 : 17 –21), är vad som gäller för människans räddning!

Ngt som fienden genom allehanda förförelser, exempelvis via katolicismen och även via den dubbla verksamheten på ”Berget Rättvik” vill åstadkomma, eller via diverse "messianska rörelser".

Den som då vill gå i försvar för dessa förförelser må ju då göra det på eget ansvar.

HaFo

Re: Falska andar invaderar kyrkan

Hej ! När jag läste detta inlägg kom jag att tänka på en ruskig sak, som försiggick i en Pingstkyrka,jag besökte på 70-talet . Där var en evangelist,som tyvärr dog genom en olycka i unga år. Men en kväll hade hon en samling,där hon plötsigt kom med en underlig sak. Hon sa ung. så här :"Nu ska ni alla låta som djur. Olika djurläten ". Jag ryggade förskräckt tillbaka , och såg att flera andra också gjorde så. Men det fanns de, som lydde hennes sjuka uppmaning. Vad hon hade fått det ifrån, det vet jag ju nu, efter att ha "studerat" New Age-infiltrationen i Kyrkorna. F.ö. var hon en sådan, som man trodde på, och som startade en fin verksamhet på den orten.

Re: Falska andar invaderar kyrkan

En kommentar till inlägget ovan på "Min Åsikt" på min hemsida under ämnet "Falska andar invaderar kyrkan". Ta del av inlägget på "Min Åsikt", för att kunna "fånga sammanhanget".
-------

HaFo kommentar till ovanstående inlägg:

Att starta en "fin" verksamhet som kanske växer, är knappast ett kvitto på, att vad som förmedlas med säkerhet kommer från Gud.

T.ex. Jehovas Vittnen har en växande verksamhet. Men inte är den verksamheten från Gud för det. Vilket man finner, att den inte är, när man i det sammanhanget, prövar "anden och läran" bakom verksamheten.

Så i exemplet i inlägget ovan, varför skulle Gud uppmana människor till att låta som och uppträda som djur!?

Gud vill nog uppmana människor till att låta och uppträda som människor! Och då som människor som lever i en tacksamhet över förlåtna synder på grund av vem Jesus ÄR (Gud själv kommen i kroppslig gestalt - "Guds fullhet lekamligen", "Kristus kommen i köttet")

och därigenom att Jesus som människans nya ställföreträdare, inte lider samma nederlag som Adam och skiljs från Guds gemenskap, utan därigenom att, när syndens konsekvenser och människans åtskillnad från Gud, läggs på Jesus, så detroniseras dessa människans synders konsekvenser i Kristi persons, syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Då när "Gud var i Kristus och försonade/förenade världen med sig själv" och så "Inte tillräknar människan hennes synder" (2 Kor. 5: 17 - 21).

Därmed kunde Kristus (Fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt), bära fram det RENA offret av en med Gud förenad människas kropp och blod - Kristi kropp och blod - på korset - Kristi kropp för Dig utgiven, Kristi blod för Dig utgjutet - DÄR PÅ KORSET!!).

Så att därmed kan sägas i Skriften, att "Kristi Guds Sons blod renar från alla synder", inför Gud, så att när det offret ges på korset, så visar Gud då att vägen in till Hans gemenskap är öppen, genom att låta förlåten i till det allra heligaste i templet då, DÄR VID OFFRET PÅ KORSET, rämna uppifrån och ned.

Och så att det även då i Skriften kan heta, att det är Gud "som med sitt eget blod" köpt människan åt Gud, eftersom det är Gud själv, som gått in i människans ställe i Jesu Kristi person.

Gud är en oupplöslig ("sammansatt enhet", som texten om att "Jag är Herren, Herren är en" visar på) - av Fader Son och Ande, tre personer i en Gud och en Gud i tre personer, där ingen åtskillnad här kan ske.

Ngt som också styrkes av Joh. Kap. 14 - 17.

------

En verksamhet som inte har som centrum, vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod på korset, är oavsett "växande verksamhet", vilset ute.

Vare sig det nu sker via trosförkunnelsen, katolicismen, Messias - troende eller sammanhang, där ritualer och ceremonier tillerkänns och menas förmedla vad Jesus gjorde på korset, så att ceremonier i sig själva, skulle vara bärare och förmedlare av andligt liv.

Det för fokus bort från den, som personligen i umgängelsen med Honom, är bärare av och förmedlare av andligt liv:

JESUS KRISTUS UPPTÅNDEN OCH LEVANDE IDAG!!!

Jesus säger att: "Jag är uppståndelsen och livet. Den som TROR på mig ska leva om han än dör".

"Den som inte tror att jag är den jag är, ska bli kvar i sina synder".

Joh. säger:

"Var och en ande som bekänner att Jesus är Kristus kommen i köttet, är av Gud, men var och en ande som INTE SÅ BEKÄNNER JESUS, är antikrists ande."

"Den som tror på Sonen, han har evigt liv, men den som inte hörsammar Sonen, han ska inte få se livet, utan Guds vrede förblir över honom".
----

Inga önsketänkanden om en "överskylande, tollerant, förstående Gud, som ser mellan fingrarna", är vad som gäller inför evigheten.

Utan inför evigheten är vad som gäller, en sann tro på, utifrån skriften i Andens ljus över Ordet, kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod PÅ KORSET i en hjälplös förtröstan, till att offret av Kristi persons kropp och blod på korset, är vad som gäller för min räddning inför Gud.

(och inte till ngt annat av ceremonier och ritualer, "speciell hängivenhet till Anden" etc. etc. som att det skulle kunna hjälpa mig)

Vad som gäller är den enskilda människans tro på och umgängelse med den sanne Jesus Kristus, Skriftens Jesus och ingenting annat i form av "verksamhet, kyrklig aktivitet, fromhet, offrande, bejakande av Anden, kristen enhet, sakrament" etc. etc.

HaFo

Re: Falska andar invaderar kyrkan

Hallå Kristna ledare!

inlägg 1.

Spänn fast säkerhetsbältena. Nu blir det jättelångt! Hoppas ni orkar hänga med till slutet. Jag tror att detta är viktiga saker för församlingsledare i denna tid! Speciellt om det i Er församling, inte bara börjar inbjudas till Alpha kurser med tveksamt material (se på Aktuellt Nu Arkiv 2002 – Nyheter i det kristna landskapet – på infiltrering och Alpha – kurser, på hemsidan), utan även röster i er församling höjs till att bejaka en bok som ”Ansikte mot Ansikte” av Skytte och Stinissen.

Jag förmedlade tidigare en ”kundalinivarning” för den förförelse i tiden som drar fram. Men det är många kristna sammanhang, som inte ”faller i farstun”, för dessa uppenbara förförelser. Men fienden är oerhört aktiv idag, inför att förbereda människor inför det falska plagiatet av Kristi tillkommelse av en annan, en i stället för, en falsk världsfrälsare och falsk messias.

De fienden inte lyckas fånga upp med ”karismatiska under och tecken”, försöker han fånga upp med, ritualer, ceremonier, tro på sakramenten i sig själv och katolsk mysticism, spiritism och ockultism.

Detta allt för att få bort människors sinnen och hjärtan från en enkel frälsande tro på vem Jesus ÄR (Gud själv kommen i kroppslig gestalt, ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet”, där Gud själv ”kommen i syndigt kötts gestalt”– Rom. Kap. 8 – och så ”fördömer synden i köttet” i Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet och som därmed kan bära fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade/försonade kropp och blod på korset – Kristi kropp för Dig utgiven – Kristi blod för Dig utgjutet.)
--------

Jag förmedlar till Er längre ner på mailet, en del information som nått mig, dels kring ”Tikva” (Läs för mer information kring det på min Hemsida på ”Min Åsikt” och där på ämnet ”Aningslösa kristna förförs idag på kristna konferenser i sommar”).

Huvudfokus har jag dock här lagt på Skytte och Stinissen och deras bok ”Ansikte mot Ansikte”, som samtalsgrupper i kristna sammanhang, är på väg att användas vad jag förstår.

-----

Jag börjar med att ngt litet peka på vad katolicismen ur deras eget material, egentligen står för och fortsätter så att peka på vad Wilfrid Stinissen, utifrån tidigare eget material, egentligen står för (som Skytte därmed bejakar och som de som ämnar ta del av deras gemensamma bok, bör vara medvetna om, så att de inte låter sig bedras av anden och läran bakom denna bok!)
--------------

Citat ur Katolska Kyrkans Katekes med HaFo – kommentarer:

”Jungfru Maria … är i själva verket moder till (Kristi) lemmar … ty hon har i kärlek bidragit till att de troende föds in i kyrkan, de som är detta huvuds lemmar. Maria, Kristi moder, kyrkans moder.” 963

Kommentar:

Det som här tillskrivs Maria tillskrivs i NT Gud och Jesus Kristus, församlingens grundare och Herre !!
------------

“Denna moderns (Jungfru Marias) förbindelse med Sonen i frälsningsverket visar sig från tiden för Kristi jungfruliga konception ända till hans död …

Sin förening med Sonen höll hon troget fast vid ända till korset. Där stod hon enligt Guds rådslut och plågades svårt med sin son. Där förenade hon sig i moderskärlek med hans offer och samtyckte i kärlek till frambärandet av den offergåva hon fött.” 964

Hafo kommentar:

Maria görs här delaktig i Kristi frälsningsverk på ett sätt som är främmande för NT.
---------

“Den obefläckade Jungfrun hade bevarats fri från varje arvsyndens fläck, och till slut, när hon hade fullbordat sitt jordeliv, blev hon med kropp och själ upptagen i den himmelska härligheten.

Hon upphöjdes av Herren till drottning över allting, så att hon skulle göras än mer lik sin Son, herrarnas Herre, segraren över synd och död. Den heliga Jungfruns upptagelse är ett enastående deltagande i hennes Sons uppståndelse och ett föregripande av de andra kristnas uppståndelse.

Då du födde ditt barn bevarade du din jungfrulighet, då du somnade in lämnade du inte världen, Guds Moder: du återvände till livets källa, du som i ditt sköte tog emot den levande Guden och som med dina böner skall befria våra själar från döden.” 966

HaFo kommentar:

Liksom Jesus, så görs här Maria här fri från synd, och liksom Jesus upptogs till himlen så även Maria, och liksom Jesus så befriar hon oss från döden. Jesus är kung och Maria görs till drottning. Men i Bibeln finns inte ens en antydan till någon av dessa dogmer som katolicismen här lär!!!!!

Det tvärtom gör om inte bibelns Ord om i Rom. Kap. 8 om att Jesus blev ”född i syndigt kötts gestalt”, men ”fördömde synden i köttet” OCH ATT DET ÄR HAN SOM I SIN SYNDFRIA RÄTTFÄRDIGHET OCH GUDOMLIGHET, försonar /förenar Gud och människa i sin person och bär fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset – OCH INTE MARIA!!!!
---------

“Genom sin fullkomliga hängivenhet åt Faderns vilja, sin Sons frälsningsverk och varje rörelse från Anden är Maria för kyrkan trons och kärlekens förebild. Därigenom är hon den allra främsta och helt unika medlemmen i kyrkan, hon är rent av det fullständiga förverkligandet av kyrkan, typus för kyrkan.” 967

HaFokommentar:

Liksom Jesus sägs Maria här vara fullkomligt hängiven Guds vilja. I NT talas om församlingen som Kristi kropp (Ef 4:12), här blir det också något av att “Marias kropp”, som är ”förverkligandet av kyrkan”.
----------

“Men hennes roll i förhållandet till kyrkan och hela mänskligheten går ännu längre. Hon har på ett unikt sätt samverkat med Frälsarens verk i lydnad, tro, hopp och brinnande kärlek för att själarnas övernaturliga liv skulle återställas. Därför är hon en moder för oss när det gäller nåden och frälsningen.” 968

HaFo kommentar:

Här framställs Maria som medfrälserska i sin “samverkan” med Jesus vad gäller nåden och frälsningen.
----------

“Detta Marias moderskap i nådesordningen började med det samtycke hon gav i tro vid bebådelsen och som hon tveklöst höll fast vid under korset. När hon upptogs till himlen lämnade hon inte sitt frälsande uppdrag. Det skall fortsätta utan avbrott till dess alla utvalda fullkomnats för evig.

Genom sin mångfaldiga förbön utverkar hon för oss den eviga frälsningens gåvor … Därför åkallas den saliga Jungfrun som förespråkerska, beskyddarinna, hjälparinna och förmedlarinna.” 969

Hafo kommentar:

Liksom Jesus, så sägs även Maria här fortsätta sitt frälsningsverk i himlen. Allt vad Jesus gör i himlen idag, gör också Maria. Den “åkallan” som här riktas till Maria riktas däremot i Bibeln till Jesus vår Herre och Frälsare! Och inte till Maria!!!! Att rikta böner till Maria är Spritism och inget annat!!
------------

“Under den saliga Jungfruns beskydd tar de troende sin tillflykt i bön under alla faror och bekymmer. Denna kult … är visserligen ensam i sitt slag men är väsensskild från den tillbedjan som ensam tillkommer det inkarnerade Ordet jämte Fadern och den helige Ande.” 971

HaFo kommentar:

I Bibeln är det till Fadern och Sonen som de kristna vänder sig till i nöd och fara. Här nu dock även till Maria. Man försöker här säga att det inte är fråga om “tillbedjan”.

Men att i bön t.ex. tacka Maria för hjälp, tröst, beskydd, osv, är i reell mening att utöva en form av tillbedjan av Maria = spiritism!!!

Maria kan inte ha kontakt med oss och inte vi med henne! Detta är spiritism och inget annat! Maria befinner sig liksom alla kroppsligt avsomnade människor i ”Abrahams sköte”, i väntan på kroppens uppståndelse!!!
-------------

“Sedan vi talat om kyrkan – hennes ursprung, hennes sändning med hennes slutmål – så skulle vi inte kunna avsluta detta avsnitt bättre än med att vända vår blick till Maria för att i henne betrakta vad kyrkan är i sitt mysterium, i sin “pilgrimsfärd på jorden” och vad hon kommer att bli i landet som ligger vid slutet av hennes vandring.

Där väntar hon som kyrkan vördar som sin Herres och sin egen moder på henne i den heliga och odelbara Treenighetens härlighet, i de heligas gemenskap.

Jesu moder har redan förhärligats i himlen till kropp och själ. Hon är kyrkans förebild och begynnelse som skall fullbordas i den kommande tidsåldern. Men hennes ljus lyser också här på jorden som ett tecken på ett säkert hopp och en tröst för Guds folk på dess vandring till dess Herrens dag kommer.” 972

Hafo kommentar:

Allt vad som i NT tillskrivs Jesus Kristus tillskrivs här även Maria i katolicismens eget material! Kan villfarelse bli mer uppenbar, än här i katolicismens egen katekes??
--------

“Då Maria uttalar sitt fiat (må det ske) vid bebådelsen och ger sitt samtycke till inkarnationen samverkar hon redan i det verk som hennes Son skall genomföra.” 973

Hafo kommentar:

Maria görs här delaktig i Kristi frälsningsverk på ett sätt som kommer i kollision med Skriftens budskap .
--------

“Den heliga jungfrun Maria blev med kropp och själ upptagen till himlens härlighet sedan hon fullbordat sitt jordiska levnadslopp.

Där deltar hon redan nu i sin Sons uppståndelsehärlighet. Så föregriper hon uppståndelsen som skall komma alla lemmarna i hans kropp till del.” 974

HaFo kommentar:

Kristus är uppstånden och förhärligad, här är även Maria upptagen och förhärligad i denna förförelse från katolicismen.

I NT är Kristi uppståndelse vårt hopp om uppståndelse (1 Kor 15), här är även dock Marias upptagelse vårt hopp i katolicismens förförelse!!

Detta är villfarelse på högsta nivå, som för fokus bort från vem Jesus ÄR OCH BETYDELSEN AV Kristi persons kropp och blod på korset och istället på ett otillbörligt sätt fokuserar Maria som vår egentlige ”frälserska”!!
---------

“Vi tror att Guds heliga moder, den nya Eva, kyrkans moder, i himlen fortsätter sin modersroll när det gäller Kristi lemmar.” 975

HaFo Kommentar:

I NT är det Kristus (Hebr 7:25, 9:24) som i himlen verkar för vårt bästa. Här dock även Maria, fast hon i praktiken enligt Ordet befinner sig i ”Abrahams sköte” i väntan på den kroppsliga uppståndelsen.
----------

“Under hela det Gamla förbundets tid förbereddes Marias sändning genom många heliga kvinnors sändning …

I henne, den upphöjda dottern Sion, fullbordas tiden efter en lång väntan på att löftet skulle fullbordas. En ny frälsningsordning tar sin början.” 489

HaFo Kommentar:

Profetior i GT om en kommande Messias och dess fullbordan i NT får här sin motsvarighet i Maria. Den som inte ser att vi här har att göra med en falsk ande och falsk lära, vet jag inte hur man ska bemöta för klarhet!
-----------

“Med tiden blev kyrkan medveten om att Maria, överhöljd med nåd av Gud (Luk 1:28) hade blivit återlöst redan från sin tillblivelse.

Det är detta som dogmen om den obefläckade avlelsen (Marias utkorelse och fullkomliga renhet), proklamerad av påven Pius IX år 1854, bekänner:

Den saliga jungfrun Maria blev från det första ögonblicket av sin tillblivelse genom en enastående nåd och ett särskilt privilegium av Gud, den allsmäktige, med hänsyn till Jesu Kristi – hela människosläktets Frälsares – förtjänster, bevarad fri från varje fläck från arvsynden.” 491

“Ända från första ögonblicket av sin tillblivelse är hon helt och hållet fri från arvsyndens fläck och har förblivit ren från varje personlig synd under hela sitt liv.” 508

HaFo Kommentar:

Enligt Bibeln är det endast Jesus Kristus som är utan synd. Här dock även Maria. Hade Maria varit syndfri, så hade Jesus aldrig behövt komma. Hon hade då löst människans dilemma med synden!!

Marias delaktighet, är att hon som vanlig syndig människa gjorde att Jesus ”föddes i syndig kötts gestalt” (Rom. Kap.8), men att Jesus då, som avlad av Helig Ande (Gud själv kommen i kroppslig gestalt), så ”fördömde Jesus synden i köttet” och i sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet, förenade Gud och människa i sin person och bar fram det RENA offret (Guds RENA offerlamm) av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.
---------

“Fäderna från den orientaliska traditionen kallar Guds moder den Allheliga, Panagia, de prisar henne som den som är fri från varje syndens fläck, liksom danad av den helige Ande och formad till en ny skapelse. Genom Guds nåd förblev Maria ren från varje personlig synd under hela sitt liv.” 493

Hafo Kommentar:

I Bibeln finns bara en som är “Allhelig”, dvs Gud. Här blir även Maria näst intill “Gudaförklarad”.
--------

“Jungfru Maria samverkade i fri tro och lydnad till människornas frälsning.” 511

“Och när Maria av hela sitt hjärta gjorde Guds frälsningsvilja till sin egen utan att någon synd höll henne tillbaka gav hon sig själv helt och hållet åt sin Sons person och gärning för att, underställd honom och med honom, genom Guds nåd tjäna frälsningens mysterium:

Irenaeus säger:

“Genom sin lydnad blev hon för sig själv och för hela människosläktet orsak till frälsningen.” Med honom säger ett stort antal gamla fäder:

“Den knut som orsakades av Evas olydnad löstes upp genom Marias lydnad.” … (De gamla fäderna) förklarade ofta: “Genom Eva kom döden, genom Maria kom livet.” 494

HaFo Kommentar:

Maria görs här till världens Frälserska tillsammans med Jesus Kristus. Detta är villfarelse i ”högsta divisionen”!

Må kristna ledare reagera mot katolicismens lära, som bejakas av Stinissen, Skytte och deras bok Ansikte mot Ansikte!! En lära som Ekman tidigare tog avstånd ifrån, när det då bäst tjänade hans syften att få stå i centrum. Men nu är ngt som han bejakar, när han försöker få komma i centrum även på de katolska estraderna och som ”världsapostel”, ska ena kristenheten!! Se igenom dessa falsarier, kära Kristna vänner!!
------------

“Maria, Guds fullkomligt heliga moder, hon som alltid är jungfru, är Sonens och Andens mästerverk vid tidens fullbordan.

För första gången i sin frälsningsplan och därför att Anden har förberett henne finner Fadern den boning där hans Son och Anden kan bo bland människor.

Det är i denna mening som kyrkans tradition ofta har läst de vackraste texterna om Visheten (Ords 8:1-9:6, Syr 24.) och låtit dem syfta på Maria:

Maria besjungs och framställs i liturgin som Vishetens tron. I henne börjar Guds underbara ting att träda fram, som Andens fullbordar i Kristus och hans kyrka.” 721

HaFo Kommentar:

I Bibeln är det bara Gud som presenteras som Visheten. Här dock även Maria.
----------

“Medan kyrkan i den allraheligaste Jungfrun redan har uppnått fullkomningen och där är utan fläck eller skrynkla, kämpar de kristna ännu för att övervinna synden och växa till i helighet. Därför riktar de sina ögon mot Maria. I henne är kyrkan redan helt och hållet helig.” 829

HaFo Kommentar:

I NT är det endast i Jesus Kristus som församlingen är “fullkomlig”, Ef 5:27. Här dock även i Maria. Och i NT är det endast på Jesus de kristna riktar blicken, Hebr 12:2. Här dock även på Maria. Om inte människor inser att detta är förförelse, så vet jag inte hur man ska kunna bryta den blindhet som nu drar fram i kristenheten!!
------------

“Efter Jesu himmelsfärd bistod hon med sina böner kyrkan, som höll på att födas.” 965

Hafo Kommentar:

I NT tilldelas den rollen endast Jesus Kristus, Hebr 7:25, 9:24.
---------

“En kristen människa … lär känna förebilden och källan till helighet i den fullkomligt rena jungfrun Maria.” 2030

HaFo Kommentar:

I Bibeln är denna förebild och källa endast tillskriven Gud och härligheten i Hans Son, född av Gud från evighet, i den ende Gudens oupplösliga sammansatta enhet av Fader, Son och Ande, som ”antog tjänareskepnad” och blev ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet”, fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt!!! I Denna ”Gudomliga oupplösliga sammansatta enhet” (Se Joh. Kap. 14 – 17), så har Maria ingen del, som katolicismen tillskriver henne!!!
-------------------

“Det är utifrån Marias enastående samverkan med den helige Ande som kyrkorna har utformat sin bön till Guds heliga moder, genom att inrikta den på Kristus såsom han uppenbarar sig i sina mysterier.

I de oräkneliga hymner och antifoner som uttrycker denna bön, avlöser vanligtvis två rörelser varandra … den andra (rörelsen) anförtror åt Jesu moder Guds barns böner och lovsånger, eftersom hon nu känner mänskligheten, som i henne har blivit brud till Guds Son.” 2675

“Maria, i vilken Herren själv skall ta sin boning, är personifieringen av Sions dotter och förbundsarken, ja, den plats där Herrens härlighet bor: hon är Guds tält bland människorna (Upp 21:3).” 2676

HaFo Kommentar:

I NT är det Kristus som är “förbundsarken”, Rom 3:25, och “Guds tält” ibland oss, Joh 1:14. Men här så är det i katolicismen Maria. Tala om förvanskning som ska leda människors sinnen och hjärtan vilse!!
----------

“Vi kan anförtro Maria alla våra behov och önskemål. Hon ber för oss på samma sätt som hon bad för sig själv, Luk 1:38 …

När vi bönfaller Maria om att be för oss, erkänner vi att vi är arma syndare, och vi vänder oss till henne, hon som är Barmhärtighetens Moder, den helt igenom heliga.

Vi anbefaller oss åt henne “nu”, i vårt liv idag. Och vår förtröstan växer, så att vi redan nu kan överlämna vår dödsstund åt henne.

Må hon vara närvarande då, liksom hon var det vid sin Sons död på korset, och må hon i den stund då vi går över gränsen, ta emot oss som vår moder, för att föra oss till sin Son Jesus i paradiset.” 2677

HaFo Kommentar:

I NT är det till Fadern och Sonen de kristna vänder sig i liv och död. Men här är det till Maria, som man vänder sig. Arma människor som blir bedragna till att hamna i spiritism och ockultism genom att vända sig till Maria!!!!!!!!!

Och “anförtro”, “bönfalla”, “anbefalla”, “förtröstan”,m.m., är begrepp som i Bibeln används endast riktat mot Gud själv och därmed mot Jesus Kristus som är Gud kommen i köttet!!
----------

“Maria är den som ber på ett fullkomligt sätt, och (hon är) kyrkans urbild. När vi ber till henne ansluter vi oss med henne till Faderns plan, han som sänder sin Son för att rädda alla människor.

Liksom den älskade lärjungen tar vi Jesu moder, som blivit allt levandes moder, till oss i vårt hem. Vi kan be i förening med henne och till henne. Kyrkans bön blir liksom buren av hennes bön. Den är förenad med henne i hoppet.” 2679

HaFo Kommentar:

I NT är det “i Kristus” de kristna ber och vi ber endast till Gud i Jesu namn. Här sker bön “i Maria”, och till henne i hennes namn. Detta är inget annat än spiritism!!
-----------

“På grund av jungfru Marias enastående samverkan med vad den helige Ande gör ber kyrkan gärna i förening med henne för att tillsammans med henne prisa de stora ting som Gud har gjort med henne och för att anförtro Maria böner och lovsånger.” 2682

HaFo Kommentar:

Ordet “anförtro” är endast ett teoretisk ord i försök att undvika tankar på någon slags “fyrenighet”.

I praktiken bedes till och sjungs lovsånger riktade direkt till Maria. Inom Katolska Kyrkan ber man t.ex. den s.k. “Rosenkransen”. I den ingår att be även till Maria.
----------------------------------------------------

Så Till Stinissen som Skytte skrivit en bok tillsammans med och som därmed bejakar vad Stinissen står för och tydligen nu är ngt som kristna sammanhang ämnar bejaka under samtal kring denna bok ”Ansikte mot Ansikte”!! Eller??

Wilfrid Stinissen berättar i en av sina böcker (s. 9) om hur han år 1979 fick en uppmaning av en stigmatiserad kvinna att predika om Maria i Sverige.

Wilfrid försökte invända och sa att Maria är ett känsligt ämne i ett protestantiskt land, men kvinnan insisterade och sa: “Tala i alla fall om Maria, också för protestanterna.”

Och så börjar Wilfrid:

“När Gud har ordnat det så att vi inte endast har en himmelsk Fader utan också en himmelsk moder, kan vi inte åsidosätta denna moder utan att skada oss själva.”

Wilfrid hävdar att det står om Maria överallt i Bibeln:

“Det är inte svårt att se hur Eva visar hän mot Maria liksom Adam mot Kristus, och hur Maria profetiskt antyds i löftet om seger över ormen (1 Mos 3:15) …

För dem som har öron till att höra med (Mark 4:23) är Maria allestädes närvarande i Guds ord.” (s. 9-10)

Om Marias syndfrihet skriver Wilfrid:

“Från och med sitt livs första ögonblick har Maria varit fri från arvsynd. Den smitta från människans arvsynd som drabbar hela mänskligheten har Maria skonats ifrån.

Hon har från början varit fullkomligt skuldfri.” (s. 11) “I Maria är målet för hela mänsklighetens utveckling ett fullbordat faktum.

I henne är paradiset redan återställt på jorden, i henne är Guds dröm om mänskligheten redan en konkret verklighet.” (s. 15)

“Hur kan vi betrakta Maria som en av våra egna, när vi vet, att något så typiskt mänskligt som synd och skuld är henne helt främmande?” (s. 16)

Angående Marias obefläckade avlelse, som en påve slog fast bl.a. med hänvisning till Luk 1:28 (”du högt benådade”), skriver Wilfrid:

Det var kyrkans uppgift att så småningom under den helige Andes ledning upptäcka det som Gud faktiskt har menat, när han via ängeln gav Maria detta exceptionella namn. (s. 18)

Wilfrid skriver också om “den vackra damen i Lourdes” (Maria) som den 25 mars 1858 uppenbarade sig för en fjortonårig flicka och sa:

“Jag är den obefläckade avlelsen.”

Wilfrid:

“Maria bekräftade själv det namn som kyrkan fyra år tidigare hade givit henne.” (s. 18) “Maria var utan synd och behövde ingen rening. Ingenting behövde återställas i henne, eftersom ingenting var förstört.” (s. 89)

Wilfrid tolkar Joh 8:28-29:

“Jesus följer med Maria där hon går, han är fullständigt beroende av henne, såsom han i eukaristin är fullständigt beroende av prästen.” (s. 28)

När det gäller evangelieberättelsen om Marias besök hos Elisabet, skriver Wilfrid:

“Maria börjar redan här det som kommer att bli ett av hennes viktigaste uppdrag: att vara nådens medlarinna.” (s. 29)

Wilfrid frågar sig förundrat:

“Varför är en stor del av kristenheten så rädd att prisa Maria, när hon själv, i den helige Ande, har förutsagt att hela världen skall upphöja henne?

Eftersom hennes kall är identiskt med hennes Sons kall angår det hela världen och måste därför också erkännas av hela världen.” (s. 30)

“Maria är inte bara kallad att bli moder till Guds Son, enligt Guds plan skall hon så småningom, som kyrkans inbegrepp och sammanfattning, bli hans brud.” (s. 36)

“Det nya människoparet, som grundar det nya förbundet och återställer det som det första människoparet har förstört, är inte Josef och Maria utan Jesus och Maria.” (s. 36)

Om Simeon i Luk 2 skriver Wilfrid:

“Simeon ser också hur Jesu sändning hör ihop med Marias. De utgör en enhet. Man kan inte skilja Jesus från Maria eller Maria från Jesus. Ibland är det Jesus som leder till Maria. Så var det för Johannes .. Joh 19:27.” (s. 46)

“Fast Maria deltar i Jesu frälsningsverk, deltar hon inte i hans förkunnelse.” (s. 46)

När det gäller Simeons ord i Luk 2:35 skriver Wilfrid:

“Innan Maria med kropp och själ blir upptagen i himlen måste hon vara smärtornas moder.” (s. 47)

Winfrid tolkar Marias ord “De har inget vin” (Joh 2:3):

“Maria har ögonen öppna för de nygiftas nöd. Hon visar redan här att hon inte enbart är Jesu utan alla människors moder. Där det finns nöd, där finns också Maria.” (s. 54)

“Jesus och Maria är det nya människopar som återställer det som fördärvats av det första människoparet.” (s. 56)

Wilfrid tolkar händelsen då Maria står vid Jesu kors:

“I detta tragiska ögonblick är Maria med Jesus. Liksom Adam och Eva tillsammans har ödelagt Guds skapelseverk, så återupprättar Jesus och Maria det tillsammans.”

Wilfrid hänvisar till Andra Vatikankonciliet som säger:

“… där Maria stod inte utan Guds avsikt, svårt lidande med sin enfödde, och där hon i moderligt sinne förenade sig med hans offer genom att kärleksfullt samtycka till frambärandet av det offerlamm, som fötts av henne.”

Och Wilfrid fortsätter:

“Maria blir av sin Son indragen i hans egen lydnad mot Fadern … Maria står vid korset som en präst som firar mässa:

hon offrar sin Son åt Fadern. Den Son som Fadern givit i hennes händer ger hon frivilligt tillbaka.

Det offer som prästen frambär i eukaristin, har Maria framburit under korset …

Utan Marias “ja” under korset finns det ingen eukaristi … Varje smärta i hans kropp har sin motsvarighet i hennes hjärta.” (s. 61-62)

“Maria är den nya Eva inte enbart genom att Sonens lidande ekar i hennes hjärta, utan också genom att hon tillsammans med honom genomlider gudsövergivenheten.

Med fog anser de heliga fäderna att Maria inte användes av Gud som ett rent passivt redskap, utan att hon med fri tro och lydnad medverkade till människornas frälsning.” (s. 63)

Forts inlägg kring "Ansikte mot Ansikte" av Skytte och Stinnisen

Re: Falska andar invaderar kyrkan

Wilfrid tolkar Jesu ord “Se din mor” (Joh 19:27):

“Johannes representerar kyrkan och i sista hand hela mänskligheten. Jesus avstår från sin moder och ger henne åt kyrkan.

Att kyrkan, dvs vi, har fått Maria till moder kan inte vara något likgiltigt, inte något som man efter eget godtycke kan ta emot eller avvisa. Att förneka sin moder har alltid ödesdigra följder.” (s. 63)

“Maria hade uppfostrat Jesus och format hans hjärta, så att han senare kunde säga om sig själv: Jag är mild och ödmjuk i hjärtat.” (s. 64)

“Varför låter vi oss inte tröstas av henne som vi kallar de bedrövades tröstarinna? Vårt förhållande till Fadern i himlen och till Maria vår moder ger oss en enastående chans att låta barnet, som döljer sig djupt inom oss, leva ut …

Maria är alltid med, nu och i vår dödsstund. I det ögonblicket då hela livet får sin slutgiltiga mening är Maria mer än någonsin närvarande.

Ingen behöver gå över tröskeln ensam. När vi dör tar Maria oss vid handen, och vid hennes hand gör vi vårt inträde i himlen.” (s. 64-65)

“Att ära Maria är att tillbe Anden, ty allt vad Maria är och har är en frukt av hans verk …

Maria är ödmjuk och arbetar i det fördolda liksom Anden, han som inte ens har något eget namn …

Aldrig hade Maria kunnat bli Jesu och vår moder om inte den helige Ande hade låtit henne få del av hans egen “moderliga” funktion.” (s. 66)

Wilfrid citerar Joh 6:63, Joh 3:5, Rom 8:15 och talar om allt det som Anden gör:

“han tröstar i sorg och ger lindring i sjukdom, han tvättar det som är smutsigt, läker det som är sårat, gör mjukt det som är hårt. Allt detta kan också sägas om Maria.

Det är Maria som på vår jord är tecknet på Andens moderliga kärlek. Något väsentligt hos Gud skulle inte ha blivit synligt och konkret för oss, om inte Maria hade funnits …

Det finns ju ingenting i henne som inte hänvisar till Anden.

(Katoliken) Kolbe ser i Marias obefläckade avlelse en skapad replik av den oskapade obefläckade avlelsen som är den helige Ande.” (s. 67)

“Petrus är kyrkans ofelbarhet, Maria är hennes helighet …

Jesus .. ger samtidigt Maria, sin brud, en världsomfattande dimension. Hennes moderssköte blir lika stort som kyrkan. Så stort att ingen kan lämna det. Alltid är vi in sinu matris = i moderns sköte.” (s. 71)

“För att Maria upptagits till himlen, har hon alltså inte lämnat oss. Tvärtom, just så har hon trängt djupare in i världen …

från den begränsade närvaro som kännetecknat Maria så länge hon levde på jorden, gick hon genom upptagelsen över till en universell närvaro. Vart vi än är och vart vi än går, alltid och överallt är Maria hos oss. Hon uppfyller hela universum, Upp 12:1 …

När vi under dagens lopp, på gatan eller under arbetet, ber Hell dig, Maria, talar vi inte i ett tomrum. Maria är närvarande, alltid … Tack vare upptagelsen står hon mitt i vårt liv.” (s. 74-75)

Wilfrid påminner om att det var en påve som år 1950 proklamerade Marias upptagelse som en dogm.

Wilfrid erkänner öppet och tydligt att de bibliska argumenten inte räcker för att försvara denna dogm, men hänvisar till traditionen och den helige Andens ledning. (s. 77)

“När kyrkan åkallar Maria som apostlarnas, martyrernas, jungfrurnas … drottning, är det därför att själva substansen i apostolatet, martyriet, jungfruligheten finns i Maria på ett fullkomligt sätt ..

Maria däremot har sin plats i kyrkans centrum .. När helgonen är lampor, då är Maria solen .. Det borde bli en reflex hos oss att vända blicken till Maria när vi tänker på kyrkan ..

Att meditera över Maria är alltid också att meditera över kyrkan, och omvänt.” (s. 80-81)

“Ty genom predikan och dopet föder Maria de av den helige Ande undfångna och av Gud födda barnen till nytt och oförgängligt liv.” (s. 82)

“Varje kristen borde låta sitt liv präglas av Maria.” (s. 83)

“Den dunkla nattens djupaste smärta, att förlora Gud, har Maria genomlidit, tillsammans med Jesus …

Maria vet hur det känns när man förlorar Honom, som utgör hela livets mening. Genom att hon själv har gått igenom den mörkaste av alla nätter, kan hon vara en stjärna för alla som på sin vandring mot Gud brottas i trons mörker.” (s. 92)

Wilfrid citerar Bernhard av Clairvaux som skriver:

“I alla faror, i all ängslan och allt tvivel, tänk på Maria, anropa Maria. Om du följer henne, skall du aldrig gå vilse.

Om du anropar henne, skall du aldrig förtvivla. Om du rådfrågar henne, skall du aldrig ta miste. Om hon beskyddar dig, skall du aldrig behöva frukta. Om hon leder dig, skall du aldrig tröttas ut. Om hon är dig bevågen, skall du nå fram till målet.” (s. 93)

“Maria har fått den ursprungliga morgonstjärnan, Lucifer, att falla från himlen (Jes 14:12) och har själv trätt in i hans ställe.” (s. 93)

--------

“Åter kan man ställa frågan:

räcker det då inte med Jesus? Är inte han vårt ljus och vår frälsning? Jo, det räcker med honom. Men det går lättare när Maria är med. Många har erfarit att när Gud och Jesus Kristus höljs i dunkel, är Maria fortfarande kvar.” (s. 93)
----------------------------------------------------------------------

HaFo Kommentar:

Ett till en början suspekt jakande svar från frågor till Stinissen om betydelsen av Kristus, leder så vidare till ett svar från honom som egentligen gör Maria förmer än Kristus. Så vem behöver vi då egentligen mest enligt Stinissen ?
-------

I sista kapitlet skriver Wilfrid om Mariakulten och säger till synes rannsakande att den kulten ibland har gått för långt. Han skriver bl.a.:

“Åter andra betraktar henne som världens medskapare, tillsammans med Gud, eller som ett komplement till Treenigheten. Den helige Bernardinus av Siena tvekar inte att försäkra, att Maria i vissa hänseenden är större än Gud!” (s. 96-97)

HaFo Kommentar:

Wilfrids egna formuleringar om Maria gör henne minst sagt till ett “komplement” till treenigheten.
-------

“Så länge man låter Maria vara vad hon är, nämligen vägen till Jesus, finns det ingen risk att hon intar en för stor plats i vårt liv …

Maria-kulten består framför allt i att låta Maria bli verklig i vårt liv, att ge henne tillfälle att bli det som hon är avsedd att vara …

Maria blir verklighet i den kristnes liv när denne lever genom henne och med henne och i henne … Att leva genom Maria är att erkänna henne som drottning i vårt liv.

I stället för att på egen hand besluta vad man vill göra, lägger man bestämmanderätten i Marias händer. Hon är långt mer skarpsynt än vi, när det gäller att skilja på vad som gagnar och vad som skadar oss.

Hon är Guds levande vishet därför att hon så helt stod och står till hans förfogande. När det är hon som förmedlar nåden blir ingenting förvridet eller förvanskat.” (s. 97-98)

HaFo Kommentar:

Kan förflyttningen från den frälsande Kristus till plagiatet Maria bli mer uppenbar än i dessa ord – vilken ande är det som står bakom en sådan förflyttning av vem som är vår Frälsare? Vilken ande och lära är det då som Skytte gör reklam för och som kristna är på väg att anamma å bejaka, genom att ta in boken Ansikte mot Ansikte på sin agenda???
---------

Wilfrid citerar Kolbe:

“Att vara ett redskap i hennes händer, att endast göra vad hon vill. Man måste tillåta henne att uppfostra oss såsom hon uppfostrat Herren Jesus.” (s. 98-99)

Wilfrid fortsätter:

“I praktiken innebär detta att man under dagens lopp då och då säger “stopp” och tar sig tid att konsultera det goda rådets moder.” (s. 99)

Wilfrid citerar Therese av Lisieux:

“Innan jag grep pennan, knäböjde jag vid Mariastatyn, jag bönföll henne att föra min hand, så att jag inte skriver en enda rad som hon inte skulle tycka om.” (s. 99)

Wilfrid citerar Kolbe:

“Låt oss överlämna oss åt hennes ledning, låt oss vara lugna, lugna och inte försöka att göra mer eller fortare än hon vill.

Vi får låta henne bära oss, hon tänker på allt, hon sköter om alla våra behov till själ och kropp; låt oss ge henne varje svårighet, varje smärta och låt oss förtrösta på att hon sörjer bättre för oss än vi kan det själva. Alltså frid, frid, mycket frid tack vare en obegränsad tillit till henne.” (s. 99)

Wilfrid skriver att det inte är riskfritt att följa helgonen eftersom de har sina fel och brister, och så fortsätter Wilfrid:

“Den som söker efterfölja Maria löper däremot ingen risk. Hon var från början helt syndfri och samtidigt människa som vi. När Kristus är rättfärdighetens sol (Mal 4:2) är Maria rättfärdighetens spegel.” (s. 101)

“Att leva med Maria är alltså att försöka handla som Maria har handlat, eller skulle ha handlat om hon hade befunnit sig i samma situation. Man tar Maria som förebild och norm.” (s. 102)

“Man kan också leva med Maria när man läser Bibeln. Hon kan lära oss att läsa Guds ord såsom hon har lärt Jesus att läsa det …

Att läsa evangeliet med Maria betyder framför allt att se Kristi ord FÖRKROPPSLIGADES I HENNE. När vi läser att Jesus svarar den skriftlärde:

“Det förnämsta budet är detta:

du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av allt ditt förstånd och av all din kraft”, kan vi låta detta abstrakta ord bli konkret GENOM ATT SE PÅ MARIA.

Hon är den ende som fullständigt konsekvent har uppfyllt det första budet och bevarat hela sin kraft för Gud … På varje sida i evangeliet borde vi klistra Marias bild och så göra Jesu ord till kött och blod.” (s. 103-104)

“Maria kan också vara med när vi firar eukaristin … varje kommunion är också en påminnelse av Marias ja-ord, som fick Ordet att bli kött.” (s. 104)

“Att leva i Maria är att veta att man har en moder och att man är omsluten av hennes moderliga kärlek. Hon är himlens port genom vilken Guds ömhet strömmar över världen.” (s. 104)

“Om Maria är vår moder, som visar oss Guds moderliga kärlek, är det naturligt att anropa henne.” (s. 105)

“Om vi alltså ber om något som är mot Guds vilja, kommer Maria att på ett kärleksfullt sätt vända bönen mot oss själva. Hon kommer oss att ändra inställning, så att vi börjar acceptera Guds vilja.

Att leva i Maria är att utan förbehåll våga anförtro sig åt hennes moderliga, formande kraft. Maria älskar att arbeta i det fördolda, att utnyttja nattens tystnad och frid. Därför är det så betydelsefullt att på kvällen, innan man somnar, anförtro sig själv och sitt liv i hennes händer.” (s. 106-107)

“Maria upphöjdes av Herren till drottning över allting, så att hon skulle göras än mer lik sin Son.” Katolska Kyrkans Katekes (966)
----------

HaFo Kommentar:

Att lyssna till Skytte och hans bejakelse av Stinissen och därmed till ett bejakande av katolicismen i boken ”Ansikte mot Ansikte”, kommer att leda människor vilse!!
-------

Om kommande Mariadogm

Den belgiske teologen och professor Jean Galot SJ har skrivit en artikel om Maria som “medfrälserska”.

Sannolikt är det just detta som står på tur att bli nästa stora Mariadogm som kommer att proklameras som ofelbar sanning. Det kommer att bli en helt naturlig utveckling när det inträffar.

Jean Galot ger i sin artikel flera exempel på när Johannes Paulus II använt begreppet “medfrälserska” om Maria. Här ett exempel:

“Den 24 mars 1990 vänder sig den helige Fadern till medfrälserskan om att hon måtte hjälpa de sjuka och lidande: “Heligaste Jungfru Maria, medfrälserska för människosläktet vid sonens sida, ge oss alltid mod och tillförsikt!”.

Galot skriver i slutet på sin artikel:

“Enbart det Johannes Paulus II sagt om Maria under sitt pontifikat skulle vara helt tillräckligt för att lägga grunden till den nya, sista och största marianska dogmen.”
---

Slutkommentarer från HaFo:

Katolska Kyrkans Mariakult med dess dogmer har utvecklats under tidernas gång. Särskilt avgörande händelser är år 1854 då dogmen om Marias obefläckade avlelse proklamerades, och år 1950 då dogmen om hennes kroppsliga upptagande till himlen proklamerades.

Det finns emellertid ingen anledning att tro att dessa dogmer kring Maria skulle vara de sista. Ty för Mariakultens utveckling finns inga egentliga gränser, utvecklingen kommer att fortskrida.

Hur ska då vi icke-katoliker bemöta all denna Mariakult?

När man svarar på en sådan fråga måste man vara medveten om att Mariakulten med dess dogmer bara har kunnat uppstå på grund av andra dogmer som Katolska Kyrkan lär.

Dit hör främst läran om Traditionen som anses ledd av den helige Ande, och läran om påvens ofelbarhet. Inom Katolska Kyrkan jämställs dessa två storheter med den “Bibel” man använder (som inkluderar apokryferna).
-------

Någon slutlig uppenbarelse i och med Bibeln avvisar katoliker bestämt.

Om Traditionen skriver Katolska Kyrkans Katekes:

“Denna levande överföring (läroämbetet), som sker i den helige Ande, kallas “Tradition” till skillnad från den heliga Skrift, även om den hänger nära samman med Skriften …

Båda, Skriften såväl som Traditionen, bör därför tas emot och hållas i ära med samma hängivenhet och vördnad …

Den heliga Traditionen och den heliga Skrift bildar tillsammans den heliga skatt som har anförtrotts kyrkan – Guds ord.” 78, 82, 97

Om Påvens ofelbarhet skriver Katolska Kyrkans Katekes:

“För att kyrkans herdar skall kunna fullfölja detta uppdrag (läroämbetets herdeuppdrag) har Kristus försett dem med ofelbarhetens särskilda nådegåva i tros- och moralfrågor …

Biskopen i Rom, biskopskollegiets huvud, innehar denna ofelbarhet i kraft av sitt ämbete.” 890-891

Dessa två dogmer innebär i förlängningen att nya läror oavbrutet kan växa upp och utvecklas inom Katolska Kyrkan. Så har under hela historien skett och så kommer att ske.

Detta får som följd att ljuset egentligen inte ska riktas mot Mariakulten i sig, utan mot allt det som gör Mariakultens dogmer möjliga, dvs Katolska Kyrkans läror om Andens fortsatta uppenbarelser i och genom Traditionen, samt påvens ofelbarhet.

Ty det är där vi finner källan till Mariakulten med dess dogmer.

Katolska Kyrkan erkänner villigt och utan att rodna att Mariakultens alla dogmer inte har något uttryckligt stöd i Bibeln.

Att därför säga till Katoliker att Mariakulten med dess dogmer inte är förenliga med Bibeln är meningslöst. Vi är nämligen båda överens om detta. Bibelargument biter alltså inte det minsta på en sann katolik.

Den Lutherska, Protestantiska och Evangelikala kristenheten fäster däremot ingen avgörande vikt vid traditionen, och ingen påve erkänns heller.

För oss är det i stället så att Guds uppenbarelse har en gång för alla givits mänskligheten i Bibeln. Ledordet har alltid varit för oss - Skriften allena.

Om Skriften allena är den rätta normen och regeln för Guds församling, då måste med nödvändighet Mariakulten och dess med Bibeln oförenliga Mariadogmer hamna under den dom som Paulus uttalar i Galaterbrevet 1:6-9.

Ska då kristna konferenser och andlig verksamhet lura in fåren i avfällighet, genom att försöka påverka deras sinnen och hjärtan till att bejaka den förförelse som via Skytte och dennes koppling till Stinissen och därmed till katolicismens irrläror (som nu även är synkroniserade med trosförkunnelsens demoniska läror – som nu introduceras/manipuleras in via Alpha – kursers material)!!??? Säg stopp alla ansvariga andliga ledare till avfallet!

Proklamera ett sant Evangelium om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod PÅ KORSET!

HaFo

-------------------------------

Försöker så sammanfatta varnande mail som nått mig kring dels ”Tikva” och även kring Skytte och hans lansering av sin bok tillsammans med Stinissen:
-----------

Mail 1 som nådde mig

”Här kommer en ’up-date’ om Tikva frånTorpkonferensen 2010...av Evy Juneswed.

Hennes kommentarer om Göran Skytte var också mycket intressant eftersom jag själv hade samma reaktioner som henne - fast från Nyhemsveckan!

Jag såg deras avskedsmöte on-line och tydligen hade Göran samma "anförande" (som han kallade det!) där som på Torp...Mycket bedrövande!

Evy har arbetat som missionär för Sv.Alliansmissionen i 30 år i Swaziland i södra Afrika. När hon kom hem till Sverige så förstod hon att intellektuella svenskar i dag sysslar med samma slags ockultism, som funnits i Afrika i århundraden.

Det var detta, som ledde till hennes intresse för New Age. Hon köpte massor av New-Age-litteratur, gick på ”Inre-harmoni-mässor” i Huskvarna en gång om året.

Där träffade hon många trevliga människor, som menade att hon hade hittat en av sanningarna och dom en annan, men det ville hon inte hålla med om eftersom hon tror att Jesus, Guds Son, är ”Vägen, Sanningen och Livet”! (Joh.14:6) och enda vägen till Gud. (Joh.14:6)

I stället tyckte hon synd om dessa sökare, som söker och söker och aldrig blir tillfredsställda.
Hon har fått vara med och se hur en del, som lagt stora pengar på New Age-tekniker, tagit emot förlåtelse hos Jesus och blivit helt förvandlade människor!

Idag vill hon vara med och upplysa om faran som ligger i New Age och peka på en tro, som förvandlar liv.

Vänligen, läs hennes kommentarer här nedan!

----------------------------------------------

Från Evy:

Hej, vänner!

Eftersom en del av er har undrat hur det gick med Tikva på Torpkonferensen, så skriver jag ner litet om hur jag upplevde det:

Mimmi Edin hade ett seminarium i ämnet på en timma. Man kunde ta emot 65 personer i klassrummet och det var fullt.

Hon hade en lång inledning om Kungsportens samarbete med landstinget och förklarade hur man tar hand om människor, som Behöver vård. "Vi är en kyrka som gör samhällsnytta" sa hon bl.a. men inget om hur man presenterar Jesus för samhället!

Själva undervisningen om Tikva inledde hon med att tala om att hennes bror, som är pastor, hade hjälpt henne få fram namnet Tikva, som betyder hopp.

Med stor inspiration lyfte hon upp sin bibel och sa att man står på Bibelns grund! Det gjorde hon flera ggr under undervisningen, men samtidigt sa hon att hon inte kunde nämna Gud eller Jesus till dessa människor, men man använder bibelord och då hämtade från Ordspråksboken, som handlar om kroppens välbefinnande. Därtill, utöver musik, har man med sånger som t.ex. "Blott en dag."

Mimmi poängterade vikten av att "lyssna inåt" - och jag funderade då förstås till vad eller vem? Inre Jaget? En opersonlig gud?

Vidare framhöll hon att något av det allra viktigaste var andningen. Funderade på om hon känner till tolkningen att andningen är "den biologiska upplevelsen av gud"....

Det blev litet rörelser med armarna, som kunde uppfattas som vilka övningar som helst. Så långt jag kunde se så var vi bara två som inte deltog i rörelserna!

Tiden, bara en timma, var ju för kort för att gå in i några djupheter, men som ni förstår av ovanstående så andades det New Age!

När det var c:a 5 minuter kvar av tiden gavs det tillfälle till frågor. Genast ställdes frågor om önskemål att få bli utbildade till Tikva-instruktörer och sen undrade en pappa om hon inte kunde utarbeta ett material om brottning att användas för pojkar i söndagsskolan! Ja, var gör man av Jesus?
---------

Bland talarna på Torpkonferensen fanns också Göran Skytte. Hans "predikan" blev en upphöjelse, ja, närmare en tillbedjan till Wilfrid Stinissen, som han har skrivit en bok tillsammans med.

Jag tyckte Skytte stod där som ett stort barn och strålade av glädje över samarbetet med Stinissen - han läste ur deras bok, gång på gång, valda stycken. Han ville förstås presentera boken och det gjorde han rejält, läste bara ett par små korta bibelord under hela "föredraget" eller vad man nu ska kalla hans framträdande.

Jag satt i bänken och reagerade flera gånger starkt till det som sades från talarstolen.

Bara några ord från hans tal:

"Wilfrid Stinissen är en Gudsman över hela jorden! Han står på bergfast teologi!"

"Jesusbönen kan jämföras med en borrmaskin!"

"För mig har Wilfrid Stinissen blivit en vägvisare!"

"Petrus blev första påven i Rom!"...

Det här får räcka!

Hälsningar, Evy

----------------------------------------------------------

Fortsätter med information och funderingar som nått mig från Karin Jansson:

”Hade Luther och alla andra Reformatorer så fel?

I mitt första e-mail i maj om Tikva (”kristen yoga” =TIKVA...på Löttorp, Nyhemsveckan & Torpkonferensen i sommar! = V A R N I N G !) så skrev jag:

”Om dessa konferensledare inte har mer andlig urskiljningsförmåga än att ta in Tikva, så ifrågasätter jag faktiskt deras andliga urskillningsförmåga för allt annat som kommer att ske på dessa konferenser (bl.a. talare, ”workshops” och barnunderhållning) - jag skulle vilja påstå att de inte är ”Bibliskt pålitliga”… Var på er vakt!”

http://www.elvorochjanne.se/laror-debatter/sverige/Karin_11-5-10.html

Nu kan vi se om den varningen var befogad.

Vad mer tog Nyhem in? Göran Skytte! Som vi vet är han mycket påverkad av Romersk Katolska Kyrkan!!!

Jag vill börja med att skriva att jag INTE ifrågasätter Göran Skyttes omvändelse eller tro på Jesus...

MEN jag ifrågasätter starkt att han hänvisar till den katolske munken Wilfrid Stinissen och säger att Katolicism är OK... Och jag ifrågasätter åter igen konferensledare som kallat honom till Torp & Nyhem...är de inte mer insatta om vad Katolicism innebär? Vet de vad de tillåter spridas i Sveriges kristenhet?

Här finns en länk som också insett allvaret:

http://gospelofchrist-bibel.blogspot.com/2010/06/torpkonferens-2010-nar-det-religiosa

När det religiösa täckelset faller! Torpkonferens 2010 - Munkväsendet har fått insteg

Torp Ingår i EFK, SKR, KV. Charta Ecumenica, Sveriges Kristna råd (koncilium, synod)

Här kan ni se sändningen i sin helhet och kolla/lyssna själva:

http://nyhem.m.petabyte.se/

27 Juni 14:30 Finalmöte - Talare Göran Skytte (Skrolla längst ner på höger sida!)

Eftersom jag idag (23 juli) inte kan se på denna webbsida att de (ledningen för Nyhemsveckan) tagit avstånd från dessa läror som Göran Skytte fick ”anföra om” och ej heller bett om offentlig ursäkt för att ha kallat honom dit, och fakta att de faktiskt tillåter hans ”anförande” spridas genom att ha det tillgängligt on-line, så jag måste dra slutsatsen att de bejakar vad han ”anförde om” och att de anser att detta är OK...
------------------------

Programledaren Nicklas Mörling säger vid inledningen att ”det slutar alltid på topp och vi sparar det bästa till sist”...till det har de bjudit in Göran Skytte att ”hålla ett föredrag”! Men vad han själv kallar ett ”anförande”!

Ja, hela detta anförande gick ut på att göra annonsering för hans egna böcker och framför allt den nya boken Ansikte mot Ansikte och annonsering för Wilfrid Stinissen och hans böcker...med andra ord annonsering för Romersk Katolicism... Var detta verkligen det ”bästa” som Pingst kunde erbjuda sina konferensgäster??!!!

Har här skrivit ner stor del av det han talade om – det har skrivits med kursiv stil. Mina kommentarer i den kursiva stilen skrivs med röd text.

Ta er tid att läsa detta – det är mycket allvarligt! Det anser i alla fall jag! Allt som Skytte säger är inte fel – det finns en hel del som är bra, låter bra i alla fall – men när han blandar in Romersk Katolska läror så blir det, trots allt, fel i slutänden!

Därför har jag tagit mycket tid till att skriva ner vad han sa... det som jag vill göra EXTRA uppmärksamhet på har jag markerat med fet stil och gulmarkerat!

Göran Skyttes ”anförande”
.........

30 minuter in i mötet kommer Göran Skytte och börjar med att läsa ur ”Jesu egen bönebok” = Psaltaren...

Därefter säger han att ”två böcker ligger i grund för det här anförandet: Bibeln och Ansikte mot Ansikte där han möter karmelitbrodern, författaren och den andlige vägledaren Wilf

Re: Falska andar invaderar kyrkan

Forts. boken Ansikte mot Ansikte av Skytte och Stinnisen

Kommentar av Karin Jansson:

Angående ”Karmelitordern” som Stinissen tillhör:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Karmelitorden

- Karmelitorden

http://www.karmel.se/

KARMELITERORDERN I SVERIGE! ”BÖN TILL VÅR FRU AV KARMEL” – här ber man till Jungfrun om hjälp!!!

Här är länkar som berättar om katolikernas helgon Maria:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Romersk-katolska_kyrkan

Jungfru Maria vördas i hela katolska kyrkan som det främsta av helgonen. Maria är enligt katolsk lära Jesu moder, och därför också Guds moder i tiden.

Katolska kyrkan lär också att Maria är född utan arvsynd och kroppsligen upptagen och krönt i himlen.

Hon anses av katolska kyrkan vara den första människa som nått det himmelska målet, och vördas som en förebild och förebedjerska.

Svenska: (Google sökning ”Jungfru Maria”

http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Special:S%C3%B6k&limit=20&offset=40&ns0=1&redirs=1&search=Jungfru+Maria)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jungfru_Maria

- Jungfru Maria

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gudsmoder

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5r_Fru_av_F%C3%

A1tima - Vår Fru av Fátima

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jungfru_Maria_Drottningen

Jungfru Maria Drottningen

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5r_Fru_av_Lourdes

Vår Fru av Lourdes

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5r_Fru_av_berget_Karmel

Vår Fru av berget Karmel -en benämning på Jungfru Maria.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mariologi

Mariologi - För Katolska kyrkans vidkommande, fastslogs en del mariologiska dogmer vid andra Vatikankonciliet, med Lumen Gentium. Den obefläckade avlelsen, som fastställdes 1854 av Pius IX med Ineffabilis Deus, är en sådan dogm. De katolska lärorna använder till mariologin i stor utsträckning uppgifter från helgon. Marianum är ett katolskt lärosäte i Rom som bildades 1950 av Gabriel Roschini uteslutande för mariologi.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jungfru_Marie_heliga_namn

en liturgisk festdag som firas den 12 september i Romersk-katolska kyrkan. Den blev en allmän högtid då Innocentius XI bestämde att den skulle hedra segern i slaget vid Wien 1683. Högtiden firar Maria, Jesu mors namn och är ett exempel på den romersk-katolska mariologin.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5rfrudag

Vårfrudag kallas en festdag ägnad Jungfru Maria, "Vår fru".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jungfru_Marie_himmelsf%C3%A4rd


Jungfru Marie himmelsfärd

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ave_Maria

Ave Maria är en av de mest brukade bönerna inom Katolska kyrkan, och kan användas i stort sett vid alla tillfällen. Den är en sammansättning av två olika delar. Den första, som använts som bön sedan 1000-talet, består av två citat ur Lukasevangeliet; den bedjande instämmer i ängeln Gabriels Lukasevangeliet 1:28 och Elisabets saligprisning av Guds moder Lukasevangeliet 1:42, medan den andra, som tillades under 1400-talet, är en bön till jungfru Maria om förbön.

Ave Maria används huvudsakligen när man läser Rosenkransen i meditativt syfte, och då tänker man sig framför allt att man läser bönen med henne. Den är även en vanlig botbön, men kan även läsas före måltider etcetera.
----

Forts inlägg från Karin Janssons mail
-------------

41:37 in i mötet med Skytte:

”Gud kommer med ett fantastiskt erbjudande; Han vill faktiskt gifta sig med människan – det är ett slags frieri...han (Wilfrid) påstår att Gud friar till mig och till dig...hur svarar vi på det?”

Karin:

Detta påminner mig om Mike Bickle från IHOP (en av Kansas City Profeterna) och hans ”Kristi Brud” som appliceras på individen...vilket inte är Bibliskt korrekt eftersom ”Kristi Brud” i Bibeln refererar till hela Guds Församling – inte en individ!

http://en.wikipedia.org/wiki/International_House_of_Prayer

http://en.wikipedia.org/wiki/Neocharismatic

http://www.philosophy-religion.org/handouts/pdfs/Palin-POST-Denominational.pdf

-----------------------

Skytte:

”Jag tänker på Simon, i Lukas 5, i den del som i min Bibel rubriceras ’Fiskfångsten, de första lärjungarna’, det här är ett fantastiskt stycke 1-11...Jesus är vid Gennesarets sjö, de är ute och fiskar...’ro ut på djupt vatten’...Hur reagerar då Simon? Han kastar sig, Simon, vid Jesu knä och sa ’lämna mig Herre, jag är en syndare’...hans rädsla när han möter det heliga...ser bara sin egen smuts...

Vad hände med Simon? Ja han blir så småningom den förste biskopen i Rom, han blev den första påven i Rom, påven nummer ett i Rom, han blev Petrus, han blev Simon Petrus. Snacka om förvandling, från alltså den rädde, rädde Simon till den som får nycklarna och som hängs upp på ett kors i Rom”.

Karin:

DETTA ÄR HELT KLART ROMERSK KATOLSK LÄRA!! EN IRRLÄRA!

Och detta sägs rakt ut i Pingsts egna sommarkonferens på Nyhem – utan att en enda av konferensledarna säger till/protesterar eller gör en rättelse efteråt!
---------------------------

Skytte:

Rom 7:14 ’Det goda som jag vill det gör jag inte, men det onda som jag inte vill det gör jag’. Plötsligt blev det så klart för mig att detta här beskriver mig och jag kände mig usel, jag kom in i ett stadium där jag kände mig usel, inte värdig att bli kristen – jag talar nu om en nyomvänd människa – som plötsligt ställs inför att jag klarar inte bli kristen. Och då händer det, i det ögonblicket…

… det är då jag träffar Wilfrid Stinissen… Jag får en bok i min hand och den är av Wilfrid Stinissen, heter ”Natten är mitt ljus”, och så ser jag på baksidestexten och där står ’Vi får lära oss i denna bok att mötet med Gud i ett första skede gör ont därför att Han är så annorlunda.

Gud är salighet för vårt djupaste jag, men för vårt ego, vårt ytliga jag utgör han ett hot och det är vårt ego som först konfronteras med Gud och som dör av det.’ Och det var ju precis detta som jag kände så det här drabbade mig av en oerhörd kraft men jag började också förstå; det är inte av ondo att drabbas av smärta i mötet med Gud. Det är inte av ondo, det är av godo därför att smärtan kan förvandla mig. Och därefter började jag läsa broder Wilfrids böcker.”

Nyårsafton 2008 bad Göran Skytte om hjälp med sitt ego & högmod...det gamla egot hade börjat dyka upp igen...”de klassiska gamla sju dödssynderna; där finns frosseri, lättja, avundsjuka, girighet...”

Karin:

Så vitt jag vet så kan man inte läsa om några ”7 dödssynder” i Bibeln! Än en gång sippras RKK-lära in i Görans ”anförande”...

http://sv.wikipedia.org/wiki/De_sju_d%C3%B6dssynderna

- De sju dödssynderna

Detta är vad Bibeln säger om ”synd till döds”: ”Om någon ser sin broder begå en synd, som inte är en synd till döds, skall han be, och han skall så ge honom liv, åt dem som inte begår synd till döds.

Det finns en synd till döds, för sådan säger jag inte att man skall be. All orättfärdighet är synd, och det finns synd som inte är till döds.” 1 John 5: 16-17 Reformationsbibeln

Ref.Bibeln hänvisar till Bibelverserna: 4 Mos. 15:30, 1 Sam. 2:25, Matt. 12:31-32, Mark. 3:28-29, Luk. 12:10, Hebr. 6:4, 10:26, 1 Joh. 3:4. Tag tid att slå upp dem – de är värda att läsas!
-----------------

Skytte pekar så på betydelsen av mässan i katolicismen och Karin gör en kommentar:

Den romerska kyrkan lär att Kristi försoningsdöd på korset under mässan åter görs närvarande. Brödet och vinet förvandlas i och med prästens förvandlingsord till Jesu kropp och blod, och intagandet av dem förenar de troende med Jesus och hans offerdöd. Katoliker talar därför om mässoffret.

http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4ssa

Karin:

Tänk på det, mina kära vänner, innan ni går på någon mässa igen! Vi firar en uppstånden och levande Kristus – inte någon som offras åter och åter...detta är INTE Kristi Evangelium!
--------

Skytte:

Det pågår en förändring – oavbrutet pågår det förändring och detta är en förklaring till att det pågår en kristen väckelse över hela världen som också pågår i vårt land och som ökar i vårt land. Det är förklaringen till att idag, en av förklaringarna, till att det finns 2,4 miljarder kristna i världen – det har aldrig funnits så många kristna i världen som idag.

Karin:

Göran Skytte räknar då med Romersk Katolska Katoliker!

Denna ”väckelse” som Göran syftar till är den växande ”Ekumeniken” där man söker enhet med Romersk Katolska Kyrkan...

… MEN sen till sist säger Skytte det som gör det verkligen bedrövande:

I mina ögon är broder Wilfrid katolik. Han är ju t.o.m. katolsk munk ända sedan 16 års ålder ju. Alltså faktum är att majoriteten av världens kristna är inte som du och som jag. Alltså antingen medlem i Svenska Kyrkan, som jag är, eller i en svensk frikyrka, som du är. Och det viktiga är faktiskt inte, om man frågar mig i alla fall, om du eller jag är medlem i Svenska Kyrkan eller i Pingst, eller Baptisterna eller i Livets Ord eller Katolikerna eller Pingvinerna.

Karin:

Här gör han RKK likvärdigt med Evangeliska församlingar! Han har liksom helt ”raderat bort” Reformationen...som om den aldrig ägt rum...
-------------

Skytte:

Det viktiga är hur vi förhåller oss till Jesus. Hur vi i våra hjärtan tar emot Jesus. Om vi i våra hjärtan försöker hjälpa läka Jesu sår. Eller om vi gång på gång håller på att öppna dem på nytt. Är det så att vi gång på gång driver in en ny spik i Jesus? ”BOM”! Nej, jag vill inte tala med dem -”BOM”!

De tycker inte 100% som jag – ”BOM”! Och de i min egen församling, nej, jag talar bara med dem – ”BOM …Alltså, det här gör ont i Jesu Kropp och försöker vi hjälpa Jesus att bli helad eller driver vi på nytt spikar i Hans kropp? Vi vill hela Jesu Kropp.

Jag för min egen del, jag älskar allt som är fromt i kyrkan. För mig är det mycket enkelt; jag älskar allt som är för Jesus och jag struntar i alltså, som jag sa, om de är Baptister, pingstvänner, katoliker eller Svenskkyrklig.

I botten är det viktigaste; älskar jag - älskar du – älskar vi Jesus? Säger vi JA till Jesus? Det är det som är det viktiga...Och svaret på den frågan – det är det som står över allting annat och om svaret är ”JA” då måste vi samarbeta och inte bara samarbeta utan vi måste också lära oss att älska varandra.

Karin:

Detta är ”manipulation” i högsta grad!

Att ge åhörarna ”samvetskval” genom att tro att de driver spikar i Jesu kropp...om de inte vill ha ”ekumenik”...(för det är ju det som det handlar om!)

Det står inte någonstans i Bibeln att vi kan köra spikar i Jesu sår genom att inte delta i ekumeniken eller genom våra synder...Bibeln förkunnar att det gjordes EN GÅNG!

”Kristus led ju också en gång för synder, rättfärdig för orättfärdiga, för att han skulle föra oss till Gud, dödad till köttet, men levandegjord i anden.” 1 Petrus 3:18 Ref.Bibeln

”Ty det är en Gud och en medlare mellan Gud och människor nämligen människan Kristus Jesus, som gav sig själv till lösen för alla. Detta vittnesbörd skulle framföras när tiden var inne.” 1 Tim. 2: 5-6 Ref.Bibeln

Däremot kan vi bedröva Guds Helige Ande...och Jesus sa själv; ”Om ni älskar mig, så håll mina bud.” John 14:15 Ref. Bibeln

Om enheten/ekumeniken går emot Guds Ord så måste vi som vill vara Bibeltrogna – Gudtrogna – Jesustrogna –ta avstånd och våga varna!

Jag vet inte riktigt HUR Skytte tror att vi kan ”hjälpa Jesus bli helad”...jag antar att han menar ”EKUMENIK”...eftersom han också säger ”Hela vår kropp – pågår i Sverige – de fromma idag söker sig samman”

JAG VILL FRIMODIGT PÅSTÅ ATT DET INTE ÄR DEN ENHET SOM JESUS KRISTUS BAD OM – HAN MENADE ”ENHET I ANDEN” OCH DÅ ÄR DET ENHET I ENLIGHET MED GUDS ORD!

EN ENHET DÄR GUDS ORD FÅR VARA I CENTRUM OCH HA FULL AUKTORITET!

Göran sa ”...allt som är för Jesus; pingst, Baptist, Romerska Katolska Kyrkan...i botten; älskar vi Jesus så säger vi JA till Jesus. Säger vi JA så måste vi samarbeta och älska varandra!”

Åter igen manipulation!

Att säga ”JA till Jesus Kristus” är att tro på Kristi Evangelium och inte luckra på Sanningarna som finns i Bibeln! Det innebär INTE att kompromissa med Guds Ord för ”enhetens skull”!!! Tro aldrig det!

Forts inlägg från Karin Janssons mail
-----------------------------------------

Inlägg 3 från Karin Janssons mail

Skytte:

När jag och broder Wilfrid nu publicerar denna bok, som talar så mycket om förvandling, då talar vi inte om en förvandling bort från Jesus. Vi talar om en förvandling - rak motsats – en förvandling som innebär en omvändelse till Jesus. Inte ”NJA”, inte ”NEJ”, utan ”JA” – ”JA” till Jesus! ”JA till Jesus, JA till Jesus, det är detta det handlar om! Tack så hemskt mycket för att ni lyssnade. Amen.

Karin:

En förvandling till ”vilken Jesus”? Bibelns Jesus Kristus eller Jesus enligt RKK?

En förvandling att bli Romersk Katolsk efterföljare...?

Här vill jag än en gång säga ett ”varningens ord”;

Det är mycket viktigt att veta VILKEN Jesus som Göran Skytte talar om! Menar han Bibelns Jesus Kristus eller den Jesus som Romersk Katolska Kyrkan menar?

DET ÄR EN ENORMT STOR SKILLNAD!

Slut på citat från Göran Skyttes ”anförande”
----------------

Karin:

Vet inte Göran Skytte om att de (RKK) tillber Maria som ”Guds Moder” eller ”Our Lady” (=Vår Fru / Jungfru Maria) som de också kallar henne?

Vet inte Göran Skytte om att Romersk Katolska Kyrkan erbjuder ”avlat” – även i Sverige? Se bifogade kopior på brev från Anders Arborelius angående Avlat under Paulusåret.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Avlat

Avlat betecknar inom Romersk-katolska kyrkans försoningslära efterskänkandet av botgöring för begångna synder. Avlat innebär inte syndernas förlåtelse, den får nämligen katoliker vid avlösningen i bikten (botens sakrament).

Trots syndernas förlåtelse anses dock inte synderna därmed vara ogjorda och dess konsekvenser upphävda, även om de i sig är utplånade, utan man räknar med att det återstår att dessa sonas för att kunna nå evigheten hos Gud. Traditionellt talar man om att avlaten ger "efterskänkande av de timliga straffen", vilket bygger på en äldre tankegång där varje synd gav ett visst antal år i skärselden och en avlat kunde minska antalet år för en själv, eller den avlidne person, som man skänkte avlaten.

Detta finns INTE att finna i Bibeln och är därmed en villolära och en kristen ska inte befatta sig med sådant!

Vet inte Göran Skytte om att Katolicismen (RKK) är fyllt med hedniska seder och riter? Att de bara satte ”kristna namn” på dem för att få in hedningarna in i kyrkan (RKK)?

Se ”Dyret tog Dets Merke” –

http://aletheia.se/2008/05/25/dyret-og-dets-merke-vilddjurets-marke/

för att se HUR ALLVARLIGT det verkligen är!

Vet inte Göran Skytte om att nattvarden inte är den samma inom RKK som inom Evangeliska kyrkor?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Eukaristi

De ortodoxa kyrkorna lär på samma sätt som den Katolska kyrkan att endast giltigt vigda präster och biskopar kan förrätta mässan, varvid prästen eller biskopen med rätt sakramentsformel bokstavligen förvandlar mässans bröd och vin till Kristi kropp och blod (transsubstantiationsläran).

Eukaristin är här intimt förbunden med mässan och läran om mässoffret. I ett särskilt, förstärkt skåp med lås, ett så kallat tabernakel förvaras de konsekrerade specierna (vanligtvis endast brödet) efter förrättad mässa. Detta för att man vid behov skall kunna ge kommunionen till döende och sjuka. I västkyrkan förvaras tabernaklet synligt så att de troende kan tillbe Jesus Kristus som enligt katolsk tro är helt och fullt närvarande i nattvardselementen.

Att gå till katolsk kommunion innebär förutom ett deltagande i en rit även ett aktivt ställningstagande. Kommunikanten uttrycker med sitt mottagande sin kärlek till Kristus och sin vilja att vara en del av Kristi kropp som är den katolska kyrkan och som leds av den helige Ande genom påven och biskoparna i enhet med honom. De som inte delar denna tro bör därför, enligt kyrkan, inte ta emot kommunionen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4ssa

Den romerska kyrkan lär att Kristi försoningsdöd på korset under mässan åter görs närvarande. Brödet och vinet förvandlas i och med prästens förvandlingsord till Jesu kropp och blod, och intagandet av dem förenar de troende med Jesus och hans offerdöd. Katoliker talar därför om mässoffret.

http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4ssoffret

- Katolsk teologi framhåller att prästen när han läser mässans instiftelseord (Detta är min kropp...) bokstavligen förvandlar brödet och vinet till Jesu kropp och blod. Härigenom och genom förtäringen av det invigda brödet och vinet gestaltas Jesu offerdöd på korset symboliskt och görs på så sätt sakramentalt och oblodigt närvarande på nytt.
-------------------

Om man ”skrollar ner” till något mindre än 1/2 sidan på denna Aletheia sidan

http://aletheia.se/2008/10/30/refuserat-av-varlden-idag/

så ser man vad Wilfrid Stinissen står för!

Låt oss endast hålla oss till Kristi Evangelium som är Guds kraft till frälsning (Rom 1:16) och låt oss sprida det Evangeliet så mycket vi kan - för Jesus Kristus kommer snart!

”Ge akt på dig själv och på läran, och håll troget ut med det. Ty om du gör det, frälser du både dig själv och dem som hör dig.” 1 Tim. 4:16 Reformationsbibeln

”Bröder, om någon bland er går vilse, bort från sanningen och någon omvänder honom, så skall han veta, att den som omvänder en syndare från hans villoväg, frälser en själ från döden och skyler över mängd av synder.” Jakobsbrevet 5:20.

För Sanningen, Karin Jansson

Ty inte mot sanningen förmår vi något, utan endast för sanningen. 2 Kor. 13:8
-----------------

Förmedlat av HaFo
------------

PS. av HaFo

Det är förmodligen inte i allt som jag bejakar vad Karin Jansson framför i alla sammanhang. Men kring de spörsmål och vad hon här skriver kring dessa, så håller jag med och önskar att det må bidra till varning för kristna ledare i vårt land, inför skeendet i tiden på den andliga arenan, så det inte må få leda fåren vilse!!

HaFo

Re: Falska andar invaderar kyrkan

Tänkvärd förmedling från Ohlins. Handlar bland annat om Rick Warren och emerging Church och Stanley Sjöbergs tyckanden om Ulf Ekman och LO:s relation till KK.

http://www.elvorochjanne.se/profetiskt/nyheter/OHLINS%2012-11-10.html

-----

Ta gärna del av alla länkar under det inlägget!

Det kan ta lite tid, men kan kanske vara värt att sätta sig in i vilken förförelse som idag är på väg att bejakas och dras in i kristenheten!

Allt för att verkställa Orden i Tessanolikerbreven, om att "fienden ska förvilla jämväl de utvalda genom tecken och under" och att innan Kristi sanna tillkommelse kan ske, så "måste avfallet ha skett och fördärvets man ha framträtt".

Fall inte till föga för plagiatet av Kristi tillkommelse, av en annan, en istället för, en falsk Messias och falsk världsfrälsares framträdande, som Bibeln varnar för!!!

Han förbereds nu på den politiska, ekonomiska och andliga arenan, som aldrig tillförrne!!
--------

Invänta och bejaka den sanne Kristus! den Kristus som på korset fullbordade allt!

Den Kristus som i sin person förenade/försonade Gud och människa i sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Den Kristus som på korset bar fram det RENA blodet och den RENA kroppen, av en med Gud förenad människas kropp och blod, så att "Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv" (2Kor.5:17 - 21)

Och att som Bibeln säger, att Gud köpte människan med sitt eget blod, enär Jesus i en summa av Ordet är Gud själv, "Guds fullhet lekamligen", "Kristus kommen i köttet", som är fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt, bar fram det RENA OFFERLAMMETS BLOD PÅ KORSET, så att förlåten till gemenskapen med Gud DÄR var öppen.

Ngt som då bara bekräftas av att Jesus förenad med Gud (andligt levande) inte då heller kan behållas av den kroppsliga döden, UTAN KROPPSLIGEN UPPSTÅR.

Jesus besegrade all form av död. Andlig (åtskillnad från Gud) såväl som kroppslig. Och den som lever i en sann tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset är införlivad i Hans död och uppståndelse (Rom. kap. 5 - 8 )
--------

Krångla då inte till det med att bejaka förförelse från såväl trosförkunnelsen, katolicismen eller Messianska rörelser och litteratur från dessa sammanhang, som t.ex. via Alpha - kurser - eller en bok som studium krig "Ansikte mot Ansikte av Skytte och Stinnisen!!

Vad katolicismen förmedlar av villfarelse är ju uppenbart om man tar del av deras egen katekes. Att Stinnissisen så helt bejakar denna förförförelse är lika uppenbart utifrån hans eget material.

Skytte och likväl Hedin bejakar så denna förförelse genom att skriva en bok tillsammans med Stinnisen, eller som Hedin med Aborrelius, som tillika står för katolicismen!!!!!
-----

Angående Stanley, som här nämns. Han är en "vindflöjel utan stadga". Han vände sig först emot trosförkunnelsen. Men efter att ha "frotterat sig med Hinn", "samtalat med Ekman", så bejakade han hejdlöst trosförkunnelsen!!

Han var likt Ekman emot katolicismen, men efter att ha bett tillsammans med en katolsk biskop och det från altaret, då kom en en gestalt som omslöt Stanley (Ockultsm!!!!!), så är han helt blind inför och bejakar katolicismens förförelse.

Ekman var emot katolicismen så länge det gynnande hans agenda. Nu gynnar det honom bäst att bejaka förförelsen i katolicismen för att nå "världsestradierna"

När ska det gå upp för alla seriösa välmenande kristna, att de är på väg att vilseföras????

HaFo

Re: Falska andar invaderar kyrkan

Det här blir riktigt långt och jag vill ändå inte underlåta att förmedla vad Karin Jansson här förmedlar. Vi är knappast överens i allt, men här tycker jag hon "träffar huvudet på spiken"!! Och försök kära vän, att att orka fram till min kommentar i slutet av detta mastodonta inlägg!!

--------

Från karins mail:

Guds Frid vänner i Herren Jesus Kristus,

Jag vill börja med att än en gång rekommendera Elvors sammanfattningar och kommentarer till ”Andrew Stroms Kundalinivarning

- Håller orena andar på att invadera kyrkan?”

http://www.elvorochjanne.se/laror-debatter/sverige/kundalinivarning.pdf

– det är många som fortfarande behöver läsa detta!

------------

Karin:

Jag vill lyfta fram detta som finns att läsas där (gulmarkering gjorda av mig!):

"Utan predikan av det sunda evangeliet, går all gudsfruktan förlorad."Trots ockulta manifestationer och de mest dåraktiga beteenden, är det att föredra när det så uppenbart är fel. Det mest förrädiska är de sammanhang som verkar sunda (och som har en heldel sund biblisk undervisning), men ändå leder vilse därför att det finns gift inblandat. De har öppnat för villoandar och inbjuder villolärare som ofta utger sig för att vara "smorda". Inget är så farligt som när sanningen blandas med en nypa lögner, som leder totalt vilse.

Guds ord är klart med att vi inte kan blanda heligt och oheligt, äkta och falskt, sanning och lögn. Israels folk skulle leva avskilda för Herren, överlåtna till honom. Varje gång de sökte hjälp eller slöt förbund med hednafolken blev konsekvensen att de själva påverkades till avfall - istället för att de påverkade hedningarna att söka himlens Gud.

Varför? Därför att sådant samarbete alltid leder till kompromiss, precis som Gud hade varnat dem för. Gudsfruktan byts ut mot människofruktan och människoupphöjelse, som snärjer, när strävan blir att vara till lags och rädsla för att hamna "utanför" binder.1 Kon 11:2 De hörde till folk som HERREN hade talat om och sagt till Israels barn: "Ni skall inte gå in till dem, och de inte till er, eftersom de kommer att förleda era hjärtan att följa deras gudar..."

2 Mos 23:32 Du skall inte sluta förbund med dem eller deras gudar. 33 De skall inte bo kvar i ditt land, för att de inte skall få dig att synda mot mig. Du kunde då tjäna deras gudar och detta skulle bli en snara för dig.Ändå är det precis så som många kristna ledare resonerar idag i den organiserade EKUMENIKEN (D Hedegård: ekumenismen). Vid inträdet i SKR ville protestanter vara med "för att påverka".Har det lett till att katolikerna och ortodoxa har omvänt sig och kastat ut sina avgudar (Mariastatyer, ikoner, radband, avlatsbrev mm)?

Eller har tvärtom många präster och pastorer öppnat alltmer för avguderiet och tagit efter det?! "Gå inte i ok..." Läs om SKR:s ordförande och om "den teologiska nyorienteringen och omtolkningen av evangelium och missionssyn inom Svenska baptistsamfundet..."

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=222785

(Om en katolik tar emot Jesus Kristus, till frälsning, överbevisar den helige Ande om synd och nödvändigheten av att göra sig av med avgudar och tillbedjan av sådana. Om det inte sker, utan man dras ännu djupare in i Maria-dyrkan, "Maria-uppenbarelser" och liknande mystiska upplevelser, är det inte Guds Ande man har att göra med. Det är ett annat evangelium och en annan ande - antikrists ande).

När sunda pingstförsamlingar samarbetar med exempelvis trosförsamlingar med framgångsteologi (eg. Dominion) är frågan - vem påverkar vem?....Det andra bibelordet beskriver domen över Skökan (den falska ekumeniska världskyrkan som bygger på makt/världsreligion) som utförs av Antikrists (tiostats)armé (politisk makt - "poliser" i drömmen?). Det stora avfallet leder in i en falsk andlighet (New age) och öppnar för ockulta manifestationer och demonisk aktivitet (kundalini) som översvämmar idag.

Men det finns också en mängd andra nätverk som leder till denna människans och kyrkans storhet (Dominion), i förlitan på sin egen förmåga och sitt eget förstånd (företagstänkande, oberoende av Gud), istället för ett liv i totalt beroende av Gud, i efterföljelse och helgelse.Samt lyfta fram de sista meningarna från en dröm som går att läsa om här (värt att läsa allt och Elvors kommentarer):

http://www.elvorochjanne.se/vittnesbord-uppenbarelser/Drom-Varningformariadyrkan.html

- En läsare mailade oss denna dröm som är en allvarlig varning för avgudadyrkan!

”Blev då påmind om artikeln och uppfattade att jag ska vara vaksam vilka kristna jag har att göra med. Det handlar alltså om att vara noga med vilka sammanhang jag är i. ”AMEN!
--------

Med detta i åtanke, så vill jag nu åter igen ta upp ett sammanhang, som faktiskt kan kopplas till visst samarbete med Johannes Amritzer och hans ”Apostoliska Nätverk”...Vill härmed varna för dessa kvinnokonferenser som anordnas av "Sisters International", som startats av Marie Arnfjell, samt de kvinnotidningar som delas ut i samband med konferenserna.Först och främst vill jag säga att det inte är fel att ha kvinnokonferenser eller kvinnotidningar och som ni ser på denna hemsidas http://www.sisters.nu/, så verkar de hängivna och de gör nobla försök att nå ut till människor i nöd...

Men vilket Evangelium är det som de förmedlar? Det är detta jag ifrågasätter och vill uppmärksamma i detta brev.Och som ni ska få se, så finns det länkar från den ena organisationen till den andra – som ett stort ”spindelnät” – tala om ett nätverk! Detta är också en av anledningarna till min varning!

Det finns mycket att markera och påpeka...ska försöka så gott jag kan... Vill börja med att säga att jag varnar inte för ”alla” som medverkat/medverkar på dessa konferenser och i dessa tidningar...

Jag är medveten om att detta e-mail säkert kommer att ”trampa många på tårna”...många läser nog dessa tidningar och besöker dessa konferenser...många har säkert blivit välsignade...

Men Guds Ord säger att vi ska vara på vår vakt och PRÖVA – och i dag är det oerhört viktigt eftersom falska profeter och lärare dyker upp på löpande band.

Ja, det står ju i Guds Ord; ”Ty jag vet att sedan jag har skilts från er, skall farliga vargar komma in bland er, och de skall inte skona hjorden. Bland er själva skall män uppstå som skall tala det som är orätt*, för att dra lärjungar till sig. *dvs. förvränga. Därför, vaka och tänk på att jag i tre år, natt och dag, inte har upphört att under tårar förmana var och en av er.” Apg. 20:29-31

Det som är av Gud, tål ljuset!
-----------

Här kommer mina observationer och kommentarer – medveten om att det kan missuppfattas och misstolkas...men jag känner att jag inte kan tiga heller och låtsas som om ingenting har hänt...

(OBS! Jag har arbetat med detta e-mail sedan början av oktober...p.g.a. heltidsarbete och resor så har det tagit extra lång tid...det kan ha kommit till nya artiklar och länkar under tiden...)

Vänligen, om någon vill kommentera, fråga eller ifrågasätta så ber jag först att du/ni tar er tid att läsa/gå igenom allt detta först, inklusive bifogade PDF-filer…

Jag prenumererade nämligen på denna kvinnotidning ”Tidningen Junia” 2005-2006 (möjligtvis även någon tid 2007), som också startats av Marie Arnfjell. Där fick man läsa om intervjuer av katolska nunnor där de fick berätta om sin tro...

Ingenstans skrev Marie Arnfjell eller någon journalist från Tidningen Junia och kommenterade att Katolicism inte är Evangelisk Kristen tro - INGA VARNINGAR - utan helt enkelt så var de (Tidningen Junia) delaktiga i att "synkronisera" RKK (Romersk Katolska Kyrkan) med Evangeliska Kristna...mycket bedrövande, vilket ledde till att jag så småningom upphörde min prenumeration och slutade att läsa tidningen.
---------

Jag har nämnt om Tidningen Junia förut:

http://www.elvorochjanne.se/laror-debatter/sverige/Karin_11-5-10-Respons.html


Hej! Tack för info, jag har nu på morgonen mailat Mimmi Edin och frågat var övningarna kommer från och var de har sina rötter! Jag väntar på svar Jag vet att de tidigare på Kungsporten har haft träningspass bl.a. Core som är en muskelträning för kroppen gjord för att vara ett alternativ i stället för allt New Age skräp på gym mm. Här är en artikel från Junia om Tikva >>


Tack! Tyvärr, vill jag kommentera att jag slutade prenumerera på tidningen Junia för ett antal år sedan eftersom de skrev flertalet artiklar om katolska kvinnor, som om de var frälsta, utan att tydligt tala om att Bibeln har en klar väg HUR man nalkas Gud – endast genom Jesus Kristus och inte genom ikoner eller Mariatillbedjan!

-------

Detta förledde katoliker till att tro att det är väl med deras själar, vilket är djupt tragiskt! De hade även andra artiklar som gav mer intrycket av ”Ekumenik” än Sann Biblisk Enhet. Sen finns det mycket gott som de står för också, fast jag personligen, tappade förtroende för deras artiklar.

En kristen tidning måste kunna och våga vara klar med Frälsningsbudskapet – utan kompromiss! De kan ha ändrat sig på de sista åren, och i så fall är det bara att prisa Gud!

Ja, efter ”googlande och sökande” så verkar det tyvärr inte som om de har ändrat sig, och som jag tolkar det, så är de fortfarande för Ekumeniken och söker vägar att ha enhet med RKK - allt i enlighet med Charta Ecumenica!

Här kan man läsa hur allvarligt detta med Charta Ecumenica är:


http://gospelofchrist-bibel.blogspot.com/2010/06/torpkonferens-2010-nar-det-religiosa.html

(ja, jag har länkat hit förut – men det tål att läsas igen!)

--------

Junia Tidningen hade också artiklar med kändisar som fick berätta om sin tro, men det var ju inga ”pånyttfödda – ny skapelse” berättelser, utan kändisar som lever i världen och fortsätter att gå ”sin egen väg”...dessa artiklar finns ännu idag – det fick jag bekräftat av en kvinna som ringde mig den 17/9! Och i början av detta år 2010 satt jag just på en vårdcentral och väntade och hittade ett exemplar av Junia...då fanns det en artikel av en kändis som var med i melodifestivalen 2009!

Räcker det inte längre med en ”härligt frälst och överlåten ’okänd’ person” att vittna om sitt nya liv i Kristus? Måste man ta till ”världens kändisar” för att bli ”accepterad och läst”? Dessa artiklar hjälper ju även ”kändisarna” att tro att de är frälsta...vilket är förledande, tyvärr. Vem ska nå dem och förkunna för dem om ”Kristi Evangelium, som är Guds Kraft till Frälsning”?

Här har alltså Tidningen Junia tillfällen att intervjua på ”tu man hand” och de tar inte tillfället att vittna om att det finns Frälsning i Namnet Jesus Kristus och Förlåtelse och Rening i Lammets Blod! Det upplever jag som mycket tragiskt!

När jag sitter och skriver så leds jag till att söka ”Junia Ekumenik” och titta vad jag omedelbart hittade:

http://www.wetterbergs.tygblojor.nu/html/suksframtid.html - högst upp över artikeln står det: Den här artikeln infördes i den kristna tidningen Junia under 2002.

--------------------

Det unga katolska Sveriges framtid

De är lite som natt och dag – så olika och ändå så lika. Jag träffar Angelica Bielinski och Anna Hallonsten Urniaz mitt i natten i Lund, efter en Youth2000 reträtt* .

Angelica är SUK (Riksförbundet Sveriges Unga Katoliker)-ordförande sedan årsmötet i mars förra året, då Anna avgick efter tre år på posten. Anna är fortfarande mycket aktiv och sitter som ordförande i NKUR (Nordens Katolska UngdomsRåd) å svarar här på frågor.
-------

Hur ser ni på ekumenik?

-Ekumeniken är viktig, vi ska ju bli EN enad kyrkan till slut, men just nu har vi svårt att jobba med den frågan, säger Angelica. Den är inte prioriterad just nu – även om vi själklart tycker den är viktig - eftersom vi har så mycket att jobba med inom vårt eget förbund. När jag har varit med och träffat andra representanter för kristna samfunds ungdomsförbund sitter alla mest och berättar vad de själva gör och sen blir det inte så mycket mer.

Men jag vill tro på en enad kyrka! Vi måste försöka samarbeta konkret. Jag tror vi måste våga möta varandras olikheter – man är så rädd för det man inte känner till. Och också arbeta bort fördomarna vi ofta har om varandra, "pingstvänner är si, katoliker är så", innan vi kan samarbeta.
------

FAKTA:*Youth2000 (www.youth2000ny.com) är en amerikansk katolsk rörelse som utmanar ungdomar att komma nära Jesus under en helg. Detta sker med sång, vittnesbörd och under bön, men framförallt genom tillbedjan av Jesus. För mer information se www.y2000ny.com
----------

SUK (www.suk.se) är Riskförbundet Sveriges Unga Katoliker. För mer information se www.suk.se
------

Vidare från Karin:

Jag skulle vilja påstå att detta bekräftar det jag skrev ovan! De t.o.m. länkar till Sveriges Unga Katolikers hemsida!

Det fick mig att även kolla artiklarna som just nu finns på www.junia.se

Där hittar jag denna artikel som perfekt visar vad jag menar om att Junia, som ska vara en kristen tidning, inte ”tar ställning” och pekar på rätt Väg! På detta sätt bejakar de Ekumeniken!

http://www.junia.se/artikelarkiv/13-artiklar/301-han-leder-en-av-sveriges-mest-ves-mor.html

- Han leder en av Sveriges mest välbesökta mässor

I en intervju med Junia förklarar Olle vad han tror är den största fördomen mot kristna:

– Största fördomen eller myten om kristna är nog att man är livsförnekande eller att man lever i svärmisk förnekelse av livets villkor. Tyvärr stämmer den ibland, konstaterar Olle.

Allahelgonakyrkans mässa sägs vara en av Sveriges mest välbesökta mässor. Kyrkan växer så det knakar och varje söndag fylls bänkarna till sista plats. Olle förklarar populariteten med att mässan nog är ganska unik, då det har kommit att bli en plats för människor som vanligtvis inte går i kyrkan.

– Vi har vågat öppna dörrarna för vår tids andlighet utan att skriva folk på näsan. Här får man tro som man vill. Mer än 200 frivilliga människor bär upp verksamheten.Olle beskriver att på hans mässor möts icke kristna med kristna och flera religioner finns representerade. Olle beskriver ekumeniken som väldigt viktig:

– Det är avgörande för den här planetens framtid. Män-niskor behöver se vad det är som förenar trots att man kommer från olika religioner. Där vill jag särskilt framhålla mystiken som ekumenikens och religionsdialogens nyckel.Ett viktigt inslag i era mässor är det ni valt att kalla för ”delning”. Vad innebär detta?

– Det är ett sekulariserat begrepp för det frikyrkliga ordet ”vittnesbörd”. Det är vanliga människors berättelser om något avgörande eller viktigt som hänt i deras liv.

Man har kanske drabbats av en livskris och tagit sig igenom denna. Någon har drabbats av det gudomliga eller så är det någon som har fått en ny chans i livet.
----------

Vem har du som förebild eller inspiratör?

– Alla människor som går sin egen väg.

------

Karin:

Vänner – detta är ”Emergent Church”, som jag bara nämnde om i mitt förra brev!

För dig som vill sätta dig in och förstå - här finns en mycket bra undervisning om just Emergent Church:

http://www.elvorochjanne.se/laror-debatter/sverige/FAITHUNDONE1.html
--------

Tidningen Junia borde skämmas som förleder läsarna att tro att det är OK med Mystik och Ekumenik! Detta diskvalificerar dem att ens kallas kristen tidning.

--------

De kan lika gärna kalla sig ”Emergent Church Tidningen Junia” eller ”Mysticism Tidningen Junia” – ja, så allvarligt ser jag på det i alla fall!

Bara en ”parentes” - här finns en webbsida till som inte vågar eller vill stå upp helt för Sanningen:

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=227214 - Världsunikt svenskt projekt ska bygga ihop kyrka och moské.
---------


I Nacka utanför Stockholm finns långtgående planer på ett "Guds hus" - kyrka och moské under samma tak.



- Byggnaden är en kraftfull motvikt mot dem som ser muslimerna eller de romerska katolikerna som främmande och hotfulla element, säger biskop emeritus Bengt Wadensjö.



INTE HELLER www.dagen.se HJÄLPER LÄSARNA ATT FÖRSTÅ ATT DETTA ÄR HELT OBIBLISKT! Det tycks vara ”inne” att skriva om Ekumenik och att inte säga ifrån med Bibeln som rättesnöre...



Kan det vara människofruktan, tro?



Lite information angående ”mässa”, vilket är ett katolskt ord och finns INTE att hitta i Bibeln! Det är med andra ord inte ett kristet ord eller uttryck... (Mässa = Mass på engelska)


I den Romersk-katolska religionen betyder ordet ”Mass” död. Det latinska ordet ”missa” är taget från det persiska ordet ”Mizd” (engelska mässa) som var en solformad bulle (oblat), med Mithra svärdet (korset) i mitten, som förkroppsligade det gudomliga köttet och blodet av offret till Mithra.



Ett annat namn för kommunionskakan (nattvardsbrödet) är ”hostia” (host) som betyder ”victim” (”offer”). I korthet, en mässa är inte en födelse utan snarare en död. Mass är ett ord som inom religiös användning innebär ”dödsoffer”. (Översättning från >> )



Den romerska kyrkan lär att Kristi försoningsdöd på korset under mässan åter görs närvarande. Brödet och vinet förvandlas i och med prästens förvandlingsord till Jesu kropp och blod, och intagandet av dem förenar de troende med Jesus och hans offerdöd. Katoliker talar därför om mässoffret. >>



Tänk på det, mina kära vänner, innan ni går på någon mässa igen!
Vi firar en uppstånden och levande Kristus – inte någon som offras åter och åter...detta är INTE Kristi Evangelium!



Läs gärna vad Lennart Jareteg skriver här:



http://www.bibelfokus.se/culture_of_pentecost



- S:ta Clara kyrka, Ekman, katolicism och eukaristisk tillbedjan


Ytterligare ett tecken på ett eskalerande avfall i kristenheten!


”Låt varna er! Varför skriver jag då om detta? Jo, jag vill varna för att så mycket som doppa tårna i denna flod av orent vatten. Jag vill varna för att hoppa på detta ekumeniska tåg som har Rom som slutstation. Jag tror det slutar i bundenhet och slaveri! Katolsk tro är inte evangelium! Katolsk tro är inte ett barnaskap hos Gud och en trons vila! Katolsk tro äger inte en förvissning om frälsning! Katolsk tro har aldrig varit och är än mindre idag en helt bibliskt förankrad tro. Är det en biblisk tro du söker, så lämna alla dessa sammanhang som går den nya ekumenikens väg!”



Tyvärr på engelska, men klart värt att se (11 minuter!) Denna video visar tydligt upphöjandet av Maria inom RKK...något som är helt obibliskt!


http://www.vaknasverige.se/2010/10/29/demoniska-maria-uppenbarelser/



- Demoniska Maria-uppenbarelser


En video om Maria sedd utifrån Guds eget Ord. Medverkande i videon är bla Roger Oakland som skrivit boken Faith Undone.



(http://www.elvorochjanne.se/laror-debatter/sverige/faithundone.pdf)



Här är ytterligare en artikel från Junia...


http://www.junia.se/feature/39-jag-har-l-mig-tycka-om-mig-sj-agneta-sj.html



- Jag har lärt mig tycka om mig själv - Agneta Sjödin



– Jag kan väl inte säga att jag själv hamnat i en större livskris. Men jag kom till en punkt där jag kände att jag var tvungen att ta tag i mitt liv. Jag ville vara en bra förebild för min dotter. Jag började söka. Livet är något man får jobba på varje dag, det handlar ju väldigt mycket om vilka val man gör vid en kris eller vändpunkt. Tidigare var jag negativ och destruktiv i mitt tänkande. Såg hellre problem än möjligheter, säger Agneta som jobbat en hel del på de bitarna i sitt liv. I dag tycker hon att hon kommit en bit på vägen:


– Jag gillar mig själv bättre och har en bättre dialog med mig själv idag, säger Agneta. I somras gjorde hon en pilgrimsvandring från Saint Jean Pied de Port till Santiago, som hon säger hjälpte henne en hel del i sitt sökande. Jag blev tvungen att umgås med mig själv hela dagarna. Det var en otroligt nyttig erfarenhet för mig, berättar Agneta. En vandring på närmare 800 kilometer som tog henne totalt 19 dagar. Hennes längsta distans blev 67 kilometer.

------------------



Ingenstans kan man läsa i denna artikel om ”omvändelse”, ”syndernas förlåtelse”, ”född på nytt”, ”rening i Lammets Blod”, ”Frid med Gud genom Jesus Kristus”...



Men däremot ”...i mitt tänkande”, ”...än möjligheter”, ”...bättre dialog med mig själv idag”... Det låter faktiskt mer som ”positivt tänkande” än ord från en pånyttfödd själ!

--------------------



Pilgrimsvandringen, mina vänner, är Katolicism!

Efter detta påstående; ”det handlar ju väldigt mycket om vilka val man gör vid en kris eller vändpunkt”, så skulle man väl i alla fall kunna förvänta sig av en ”kristen tidning” att här passa på att förmedla ”Hoppet som finns i Jesus Kristus”! Att rekommendera, vid en kris eller vändpunkt, att göra valet att söka Honom och berätta att Han är villig att hjälpa oss till ”en säker klippa” – där vi kan finna ro och få Frid med Gud...oavsett omständigheter!


Djupt tragiskt att det inte framkom i artikeln eller som ett tillägg efteråt! Man kan ju undra vad meningen är med en sådan här artikel...om inte att förmedla ”Ekumenik” där alla som ”tror” har något gemensamt...

-----------



(Inte heller i Dagen nämns det om ”omvändelse” eller ”född på nytt”...



http://www.dagen.se/dagen/lasargenererat/article.aspx?id=242



– tyvärr!)



Det finns ju massor att nämna om när det gäller ”pilgrimsvandringar”... Jag sökte lite om denna pilgrimsvandring och fann en hel del länkar... Här kommer fyra länkar som jag vill framhäva:



http://www.travelheroes.se/travelheroes/infor-resan/Pilgrim.html



- PILGRIMSVANDRING TILL SANTIAGO DE COMPOSTELA



El Camino, eller Jakobsvägen, till Santiago de Compostela har vandrats i över 1 000 år och varit en av de viktigaste pilgrimsvandringarna i Europa. Bara i år beräknas över 900 000 människor att vandra hela eller delar av leden – både av religiösa skäl, men också för rekreation och kontemplation. Oavsett anledning finns här upplevelser för alla resenärer med bra skor!



Jakobsvägen var under medeltiden den viktigaste pilgrimsvandringen i Europa, men namnet till trots fanns ingen fastslagen väg – alla vägar till Santiago var en pilgrimsvandring. Målet var viktigast, att nå fram till aposteln Jakob den äldres grav (en av Jesu 12 apostlar och den första av dem att lida martyrdöden)

--------------------------------------------



Var i Bibeln står det att vi ska besöka aposteln Jakobs grav???



Leden i sin helhet är cirka 80 mil lång och vandras av cirka 90% av alla pilgrimer. De riktigt ambitiösa och fromma, som Heliga Birgitta, startar redan i Le Puy utanför Lyon men då blir vägen dubbelt så lång. Inte för att det spelar någon roll – alla leder kan med fördel vandras i etapper och tillfällena spridas ut över flera år.



”Ambitiösa och fromma, som Heliga Birgitta! = fromma Katoliker med andra ord!



Jubileumsår 2010



Oavsett vilken anledning du har till att gå pilgrimsleden är du garanterad upplevelser och möten utöver det vanliga. Här finns tid att tänka, tid att ta det lugnt en stund. År 2010 är det dessutom jubileum, ett Heligt år när den 25 juli infaller på en söndag. Nästa tillfälle är om 11 år så för att gå pilgrimsvandringen under ett Heligt år har du antingen ett decennium på dig att förbereda, eller så är det hög tid att börja nu!



”Heligt år” för vem? Jo, för den Romersk Katolska Kyrkan!



Har du tid över innan hemfärd är ett besök i den 1 000 år gamla katedralen som byggdes ovanpå Jakob den äldres grav ett måste och även ett besök i Gamla Staden som sedan 1985 är uppsatt på UNESCO:s världsarvslista.



DETTA ÄR KATOLSKT - ALLTIHOP!!!



http://www.aftonbladet.se/resa/resmal/europa/spanien/article7188685.ab



- (Ingvar Oldsberg) Vandrade pilgrimsleden i Spanien med sonen Staffan


Katedralen i Santiago de

Re: Falska andar invaderar kyrkan

Nu vart det ju för mycke för ett inlägg. Så
därför fortsätter jag me ett ytterligare inlägg:

----------------

Vi kan stå emot detta Avfall genom att inte ha någon del i det – genom att ”bojkotta” och inte bidra med pengar...och vi kan varna andra!

Ja, vi måste vara extra noga med vart ifrån vi hämtar undervisning och vad vi läser och ”matar oss med” idag...t.o.m. vem vi umgås med – vem påverkar vem?

Stora kristna profiler och ledare är naturligtvis ansvariga för vad de för in och accepterar i församlingarna, men i grund och botten är det upp till oss själva – du och jag är ansvariga för vad vi tror på och vad vi gör... En dag ska vi stå inför Gud och hållas räkenskap – då går det inte att skylla på pastorn eller andra ledare!

------------

Det finns Nåd för var av en av oss som vänder om
till Herren

http://www.bibelfokus.se/statistik

- Påkristning eller avfall?

Låt oss vakna upp!

-----------------

•Den Karismatiska rörelsen hjälpte inte Sverige ur krisen!

•Trosrörelsen hjälpte inte Sverige till ett bättre hälsotillstånd, tvärtom!

•Vindarna från Toronto, Pensacola och Lakeland gjorde inte heller Sverige och kristenheten sunda, tvärtom!

•Nya lärovindar som kommit på senare tid (t.ex. messianska rörelser och ny-judaism a la galaternas dårskap) stjälper mer än hjälper!

•Inte heller den så omhuldade Ekumeniken förmår något som leder till Guds gillande.
----------

När man ser hur illa ställt det är med Sverige, så blir därför många nutida företeelser i kristenheten väldigt banala. Det är dags att vakna upp ur den andliga sömnen och det karismatiska ruset! (Obs, jag är inte mot äkta andedop och nådegåvor som den Helige Ande delar ut!)

För en del, kanske många av oss, så känns detta ”nytt och skrämmande” – med varningar för infiltrering in i församlingar av New Age, Trosrörelsen, Mysticism, Kontemplativ Bön, Tikkva, Emergent Church osv. Tro mig – jag vet hur det känns! Detta var lika nytt för mig våren 2008 (det skrämde mig med!) då jag fick allt över mig på en gång, i och med att jag sökte om Todd Bentley and ”Lakeland väckelsen”... INGET ROLIGT! Men jag vill Sanningen och det vet Gud om!
---------

Vad är då mitt motiv med att ta upp dessa nätverk och varna för dem? Jo, för jag värnar om Kristi Kropp – Guds Församling!

Jag skulle vilja slippa skriva dessa ”varningar”...men jag har nöd för det jag ser och blir bedrövad och känner att jag behöver varna...det är många timmar som läggs ner och de timmarna skulle kunna gå till roligare uppgifter!

Många är idag vilseförda av dessa villoläror (jag var en av dem!) som florerar och stöds av dessa ”Nätverk” och jag har djup nöd för dessa som förleds...för Herren Jesus Kristus kommer snart tillbaka och Han kommer för en brudeskara som är redo! Låt oss inte vara som de ovisa jungfrurna i Matteus 25!

Jag vill också uppmana Kristi Kropp i Sverige att vända sig till Guds Ord - istället för att vända sig till den ena konferensen, predikanten och tidningen efter den andra…

När ska vi lyssna till vad Gud redan har sagt? Vi har vägledning både i GT och NT om vad som behagar Gud...

Hur kan man tro att Gud ska vägleda och ge direktioner om man inte först läser och lyder det som redan förmedlats i Bibeln? Vi måste tillbaka till att läsa Bibeln!

--------------------

Tänkvärt; Marie och Roger Arnfjell med alla sina länkar/nätverk av organisationer, tidningar och konferenser - har de någonsin rekommenderat Sven Reichmans böcker?

Och speciellt hans bok ”Allt är inte Gud som glimmar”??!!!

Har de någonsin länkat till www.bibelfokus.se, www.elvorochjanne.se, eller likande ”apologetiska” webbsidor

(http://sv.wiktionary.org/wiki/apologetisk)

---------

Har de någonsin haft artiklar som t.ex. ”Rick Joyner full av Gnostiska Villoläror”, ”Todd Bentleys obibliska ängel Emma” eller liknande? Nej, inte så vitt jag kan hitta, tyvärr!

Och det är det som jag vill få fram här – att de har inte en balanserad Evangelisk Biblisk förkunnelse, utan de kompromissar för att ”bemöta alla” och promotar Ekumeniken!

-----------

Ytterligare kommentarer skulle kunna göras – men detta har redan blivit för långt! Jag tror att jag har kunnat påpeka det viktigaste...och hoppas och ber att varje läsare ska förstå vad jag menar.

Jag ber om och förtröstar på Guds Helige Andes hjälp att ”öppna ögon och öron” att se och höra! Rädda vad som räddas kan!

Jag ber även för alla de som nämnts vid namn i detta mail & PDF-filer – att Guds Heliga Ande ska överbevisa dem och hjälpa dem att vända om. Än finns det tid och Nåd!

Gud har varnat i Sitt Ord!

(Bibelcitaten hämtade från Reformationsbibeln!)

Så uppmanar jag dig inför Gud och Herren Jesus Kristus, som skall döma levande och döda, vid hans tillkommelse och hans rike: Predika ordet, träd fram i tid och otid, överbevisa, tillrättavisa, förmana med allt tålamod och all undervisning. Ty den tid skall komma, då de inte skall tåla den sunda läran, utan efter sina egna begär skall de samla åt sig lärare, allteftersom det kliar dem i öronen, och vända sina öron från sanningen och vända sig till fabler. Men du, var nykter i allt, lid och uthärda, uträtta en evangelists arbete, fullgör din tjänst. 2 Timoteusbrevet 4: 1-5

Se till bröder, att inte någon av er har ett ont otroshjärta, så att han avfaller från den levande Guden, utan förmana varandra alla dagar så länge det heter i dag, för att ingen av er skall bli förhärdad genom syndens bedrägeri. För vi är delaktiga i Kristus, om vi ända till slutet håller fast vid vår första tillförsikt. När det nu sägs: Om ni får höra hans röst i dag, så förhärda inte era hjärtan så som vid förbittringen. Hebreerbrevet 3: 12-15

Men Anden säger uttryckligen att i de sista tiderna skall somliga avfalla från tron och hålla sig till villoandar och onda andars läror*, (*KXII: djävulsläror.) 1 Timoteusbrevet 4:1

Då svarade Jesus och sade till dem: Se till, att ingen förvillar er. Ty många skall komma i mitt namn och säga: Jag är Kristus, och skall förvilla många. Matteus 24: 4-5

Om någon då säger till er: Se, här är Kristus eller där, så tro det inte. Ty sådana som falskt utger sig för att vara Kristus och falska profeter skall uppstå, och de skall göra stora tecken och under för att om möjligt förvilla också de utvalda. Se, jag har förutsagt er det. Matteus 24: 23-24

-----------

Från Karin:

Testa vad jag har skrivit! Läs de bifogade PDF-filerna! Den slutliga auktoriteten bör vara vad Guds ord säger!

Men NU har jag i alla fall varnat!

För Sanningen, Karin Jansson

Ty inte mot sanningen förmår vi något, utan endast för sanningen. 2 Kor. 13:8

---------------------------

HaFo - kommentar:

Detta vart jättelångt ju, men jag delar Karins nöd över vad vi ser dra fram av förförelse på den anliga arenan. Både från trosrörelsen, alla dottersvulster i spåren av Branham, såväl som från Katolicmens håll. Ngt som alltmer bejakas, helt obegripligt, av Villsna kristna ledare, som var ämnade att vara "Herdar för hjorden".

Vaka själ å bed, å bli inte en del av förförelsen i tiden, utan avslöja det fastmer och håll orubbligt fast vid vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt, som bär fram det RENA offret av Gud och människa förenade/försonade, Kristi persons kropp och blod på korset:

Kristi blod för Dig utgjutet, Kristi kropp för Dig utgiven!! Inte i en ceremoni, utan där PÅ KORSET. Ngt som alla ritualer och ceremonier är till för att visa på!!!!

HaFo

Re: Falska andar invaderar kyrkan

Fortsätter med att kommentera från Karin Hanssons tänkvärda inlägg (som jag så här långt ställer mig bakom), men ger även som kontrast, en kommentar från någon som via mail, ifrågasätter vad Karin framför.

Ge gärna kommetarer och synpunkter!!

------------

Från Karin Hansson:

"kämpa för tron som EN GÅNG gavs!

Min varning om 'Sisters/Junia' finns som länk:

http://www.elvorochjanne.se/laror-debatter/sverige/Karin_16-11-10.html
--------

Kommentar från mail till mig HaFo:

"I slutet av sitt anförande har Karin Jansson en del av värde att komma med, men för övrigt stör jag mig på hennes uppretade och skrämda attityd och
att hon grundar sin upprördhet på alltför dåliga källor, osäkra fakta, rykten. Det blir både personligt och oseriöst.

Det verkliga är hennes oro, men det overkliga är hennes grund för oron, jag uppfattar henne
som typ hjärntvättad och trångsynt. 
Faktum är att det hon varnar för, blir jag mer intresserad av, frånsett då trosrörelsen / Kingdom
Dominion / Latter rain. 


Katolik är för henne = rött skynke. 
I den
har texten märker jag att samma rädsla och avsky gäller den senaste svenska bibelöversättningen. 
Hon är så rasande och så svagt insatt, så det blir komiskt. 
Däremot förstår jag hur hon tänker, för jag har ju själv tänkt så.
-----

HaFo kommentar:

Jag ser även "rött skynke" inför katolicoismen, likaväl som inför trosförkunnelsen. De är bägge dessa lärosystem, bärare av samma antikristliga ande, som förnekar vem Jesus ÄR och därmed förnekare av betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!!!!

Faktum är också, att jag bejakar likt mailet som nådde mig, att "det hon (Karin Hansson) varnar för, blir jag mer intresserad av, frånsett då trosrörelsen / Kingdom Dominion / Latter rain." 

-----

När det gäller den ifrågasättande kommentaren till Karin Hansson:

"Hon är så rasande och så svagt insatt, så det blir komiskt."

Så skulle jag HaFo då vilja ha ha "mer kött på benen", vari denna "svaga insatthet" och vari "komiskheten", egentligen ligger!!!

HaFo

Re: Falska andar invaderar kyrkan

HaFo:

Oj oj oj, att förmedla kritiken som nådde mig kring Karin Jansson tog verkligen ”skruv” från alla håll och kanter.

Märk att det inte var jag som stod bakom kritiken!! Jag bara förmedlade den och möjliggjorde för K. Jansson att bemöta den kritiken och att bereda utrymme för den som gav kritiken att förklara sig!

Och märk att jag ämnar fortsätta återge varningar från K. Jansson, NÄR JAG FINNER DEM VARA VIKTIGA OCH BEFOGADE!!
----------

Ska försöka återge dels förklaringar från den som riktade kritik mot K. Jansson. Ska även återge K. Janssons bemötande av kritiken, så och mina respektive kommentarer till dem och återger även ett annat mail som nådde mig i ämnet och mitt svar på det.
----------

Först förklaringar från den som riktade kritik mot K. Jansson och mina kommentarer på det mitt i sammanhanget:
---------

Förklaring från den som gav kritik mot K.Jansson:

------

”När jag säger svagt insatt och komiskt betyder det egentligen att jag inte har lust eller TID att vidare fördjupa mig i hur Karin tänker, utan jag överlämnar henne och hennes kamp åt Guds barmhärtighet, väl vetande att jag själv trampat i många gropar i livets strid men att
Gud låter allt samverka till det bästa.

Det tror jag också för Karin Janssons del, men vi har ganska lite gemensamt, så varför inte helt enkelt låta varandra vara?
------------

Nu läser jag Karin Janssons mail och slår upp länkarna. Jag kan inte bli upprörd över det jag läser. Jag fattar inte varför jag skulle bli det!

Tex fattar jag inte problemet med nedanstående.
Jag slog upp nedanstående länk om Emerging Church på Wikipedia (Emerging verkar kunna stavas på hur många sätt som helst) och finner att de tänker i stora drag som jag. Och jag är inte ensam.

Jag tror på samtalet. Jag tror att det kan vara ide att undersöka hur kristendom ska se ut, hur efterföljelse ska se ut, om man räknar bort det som beror på de senaste århundradenas kultur.

Jag tror samtidigt att man inte kan göra sig fri från sin kultur, jag vet och skäms inte över att min tro är västerbottnisk men också påverkad av litteratur och postmodernism.

Jag tror på att man får tänka fritt och diskutera saker om man är intresserad av att göra det.
Men om man inte är intresserad kan man få slippa, och läsa de gamla psalmerna, bedja med de gamla böneorden, bedja med egna ord, och gå i kyrkan och tro som ett barn.

Jag tror att man kan få göra bäggedera.
Just nu längtar jag efter att läsa igenom bibeln igen, har varit dåligt med det.

Om man går i kyrkan får man i alla fall i sig bibelordet en gång i veckan......

Ja som sagt, nedanstående begriper jag inte problemet med. Jansson har inte pekat på hur detta är en villfarelse.

"En källa nämner 20 miljoner anhängare bara i USA
Emering Church Sverige

Det är absolut inte sättet man firar Gudstjänst på, som fick mig att skriva den här boken. Det handlar om teologin och vad man lär ut. Så här tycker de själva att rörelsen är i tre citat:

1 Det här är inte alls ett uppror, det är att finna svaren på hur man kan vara en annorlunda kristen.

2 Jag tror detta är en ny reformation. Jag tror det här är ett helt nytt sätt att se Bibeln

3 Jag tror att den här rörelsen kommer att beröra alla kyrkor i hela USA

Frågan är bara om den här vägen är en reformation enligt det sätt Gud vill? Bibeln säger att i ändens tid skall man lyssna till villfarelse.

1Tim 4:1 Men Anden säger tydligt att i de sista tiderna kommer somliga att avfalla från tron och hålla sig till villoandar och till onda andars läror.

Vi ser nu att en helt ny kristendom formas som ersätter den äkta bibliska tron. Den nya kristendomen säger att människan själv kan skapa sig ett perfekt Gudsrike på jorden. Guds ord och mening kommer att ersättas av ett system av gärningar och ritualer som härstammar från urgamla mystiska upplevelser."
-------

Hafo Kommentar:

Mitt tips till ifrågasätteren:

Ta gärna del av från ”Min Åsikt” på min hemsida kring ”Emering Church”, så kanske det klarnar lite mer varför Jansson där hissar varningsflagg!!

Men kan bara ge kredit för orden:

”Jag tror på att man får tänka fritt och diskutera saker om man är intresserad av att göra det.
Men om man inte är intresserad kan man få slippa, och läsa de gamla psalmerna, bedja med de gamla böneorden, bedja med egna ord, och gå i kyrkan och tro som ett barn.”

Men blanda då inte in dagens villfarelser i det skeendet!

Och jag vill understryka Janssons varning:

”Vi ser nu att en helt ny kristendom formas som ersätter den äkta bibliska tron.”
---------

Vidare från ifrågasättaren till vad K. Jansson framför:

”Citat: ’Tidningen Junia borde skämmas som förleder läsarna att tro att det är OK med Mystik och Ekumenik! Detta diskvalificerar dem att ens kallas kristen tidning.’

Detta uttalande får stå för författaren. För mig är både mystik och ekumenik positiva ord.

JAG FATTAR INTE varför man måste vara så trångsynt. Tagga ner och var lite nyfiken i stället!”
------------

HaFo kommentar:

Vad är det som är så positivt med mystik och ekumenik som leder människor vilse fram emot det avfall, som ska möjliggöra framträdandet av en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias välkommen in på arenan??

Är det vad vi ”ska tagga ner på å vara nyfikna på och bejaka”????
-----------------

Från ifrågasättaren av Karin Jansson:

Karin Jansson skriver här fullständigt felaktigt:

"Lite information angående ”mässa”, vilket är ett katolskt ord och finns INTE att hitta i Bibeln! Det är med andra ord inte ett kristet ord eller uttryck... (Mässa = Mass på engelska)

I den Romersk-katolska religionen betyder ordet ”Mass” död. Det latinska ordet ”missa” är taget från det persiska ordet ”Mizd” (engelska mässa) som var en solformad bulle (oblat), med Mithra svärdet (korset) i mitten, som förkroppsligade det gudomliga köttet och blodet av offret till Mithra."

Mailkritikern:

Så är det inte. Ordet mässa eller missa kommer av de avslutande orden i den latinska mässan: "Ite missa est." Vad det betyder finns det ett resonemang om på den här länken till engelska wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ite_missa_est

Missa / mässa är i stället släkt med ordet mission, som betyder sändning. Ite missa est, kan betyda att folket sänds ut efter att ha mottagit nattvarden.

Kom ihåg att mässan i vår svenska kyrka kallas högmässan. Högmässan avslutas ofta med orden "Gå i frid och tjäna Herren med glädje" - orden gå och tjäna ligger helt i linje med uttrycket "ite missa est".
------

Hafo kommentar:

Här passar jag! Har inte tillräckligt med kunskap för att vare sig säga bu eller bä!
------------

Återger yttreligare mail som kanske kan fylla en funktion:
------

Hej Hafo!

Du kan hälsa mailskrivaren att Karin Jansson är mycket väl insatt i Bibel 2000. Din mailskrivare kan själv gå in på den här hemsidan och bli insatt i varför många reagerar på Bibel 2000. Efter att ha sett fakta borde mailskrivaren inte tycka att det är särskilt "komiskt".

http://www.bibel.se/viewNavMenu.do?menuID=2

-------

Jag HaFo, avslutar med mitt svar till Karin Jansson:

Jag uppskattar och förmedlar de flesta av de som jag anser vara befogade varningar som Du sänder ut.

Jag ville dock att Du skulle få del av kritik som nådde mig, så att Du fick möjlighet att kommentera det.

Det räcker gott med vad Du här säger:

”Jag har Frid med Gud efter det jag skrev och det är allra viktigast!

Har även fått några som faktiskt tackat för denna varning för de har insett flera saker som gjort att de känt sig förvirrade

Kan inte personen ta emot varningarna, utan istället blir ”intresserad”, så är det ju dennes eget ansvar!

Vi ska, var och en, stå inför Herren en dag för våra EGNA handlingar...”
------

Ha det gott alla!

HaFo

Re: Falska andar invaderar kyrkan

Fortsätter med att återge förklaringar från den som riktade kritik mot K. Jansson och som då även besvarat frågor som jag ställde. Vilket jag då ger mina kommentarer till. (Sätt på säkerhetsbältena, för nu blir jag olidligt lång igen!!)

--------

På min undran:

"Vad är det som är så positivt med mystik och ekumenik ?"

Så svarar den kritiska rösten till att man varnar för ekumenik i den avfallna kristenhet som idag flödar fram:

”För att börja med, ekumenik, för mig, det är tex när man har gudstjänster ihop med missionskyrkan. Vad är det för fel med det? Jag är inte engagerad i någon ekumenik, men jag är för att man respekterar varandra som kristna med olika traditioner, även om man inte alltid trivs med andra traditioner. När jag var yngre var vi många kristna från olika traditioner som arbetade tillsammans i sjukvården. Vi hade även bönegrupper.

Detta är ekumenik, på den personliga nivån.” Ekumenik är gemenskap, också med dem man lärt sig misstro men försiktigt lär sig att förstå.”.

--------

HaFo kommentar:

Detta är så vackra ord! Naturligtvis inget fel med att kristna finner varandra och respekterar varandra över ”alla staket” och i alla olika sammanhang i vardagen lever ut sin gemenskap. MEN DET HANDLAR OM MER ÄN OLIKA TRADITIONER.

Det handlar om man för ”att vara ett så världen kan tro”, kompromissar eller inte kompromissar med sann lära tro och liv”, på vem Jesus ÄR (Gud själv kommen i kroppslig gestalt) och betydelsen av det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade/försonade) kropp och blod på korset.

Detta blir förvanskat idag såväl i katolicismen, som trosförkunnelsen och i olika ”Messias – rörelser”. Ekumenik under lögnens mantel måste vi säga nej till!!

-------

”Den kritiska rösten" mot att man varnar för den mystik som idag drar fram i kristenheten säger:

Mystik är innerlighet. Det är kärleken mellan Gud och människan, ofta i det privata, men också i kyrkan. Mystik händer när man ber.

Mystik är den underbara kärleken till Jesus och från Jesus. I hela mitt liv har jag sjungit de gamla psalmerna:

Närheten till Jesus hörde ihop med nattvarden och psalmerna när jag var ung. Det är nära nog en försvunnen värld. Så är det med de flestas ungdomsminnen. I ungdomen var man särskilt mottaglig, som äldre har man en annan typ av frid, inte lika grundad i känslorna. Det var en mäktig upplevelse med de långa nattvardsgångarna då man sjöng de gamla kärlekspsalmerna och högmässan kunde hålla på till klockan två. Jag har upplevt detta. Nu är det minnen.

Mystik finns också rikligt i frikyrkans sångskatt.

Det finns mycket mystik i sånger och poesi, både i svenska psalmboken och i Psaltaren.

Bibeln är fylld av mystik. Mystik och innerlighet är nära sammanbundna, mystik och poesi likaså. När Jesus säger: ’Se, jag står vid dörren och klappar’ då är det en inbjudan till gemenskap: Upp 3:20.

Om någon hör min röst och öppnar dörren, ska jag gå in och hålla måltid med honom och han med mig.

Detta är riktat till församlingen i Laodicea. Men när troende läser detta tar de orden personligt. De är riktade till det hårda, kalla, torra hjärtat, som Jesus klappar på, för att gemenskapen med honom ska ge värme, mättnad. ’Jag ska gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig’."

-------

HaFo kommentar:

OJ Oj, vilka vackra ord! Men hur ser verkligheten ut av den mystik som idag erbjuds i kristna sammanhang? Inte är det en enkel inbjudan till en umgängelse med den sanne Bibelns Kristus!!!

Det handlar i praktiken om en inbjudan om att umgås med ”en annan Jesus, ett annat evangelium och en annan ande” än Bibelns budskap om vem Jesus ÄR och ett annat budskap än om en sann betydelse av offret av Kristi persons kropp och blod PÅ KORSET!!

Mystiken handlar idag om en inbjudan att förlita sig till reliker, ikoner, ritualer, Maria etc. etc. Är det den mystiken vi som kristna ska ha?

--------

Den kritiska rösten kommenterar Janssons nedanstående mening och vidrör så även Emerging Church och Bibel 2000

Jansson:

"Kan inte personen ta emot varningarna, utan istället blir ’intresserad’, så är det ju dennes eget ansvar!"

Den kritiska rösten:

”Så är det ju. Jag har inte varit intresserad av de här sakerna förut men Emerging Church (här rätt stavat) verkade ju vara inne på samma tankar som jag. Därmed inte sagt att jag skulle passa i den gruppen. Det är nåt helt annat det, för en kristen grupp, det blir alltid samma sak, med småpåvar och polarisering och lojaliteter.”

HaFo kommentar:

Det är vad som är så bedrägligt med Emerging Church. Man kan tyckas ”känna igen sig” i all välvillighet och ”omfamnandes alla”. Men vad är det egentligen i tro, lära liv och utövning som förmedlas???

Jag återkommer längre fram till mer fakta kring Emerging Church!

-----

Den kritiska rösten:

”Ska säga angående bibel 2000 att jag läser bara nya testamentet. Gamla testamentet läser jag i den varsamma revideringen, som gjordes i samband med att NT gavs ut. Detta för att jag är för gammal för att lära om.

Men NT är helt okej, och man har ju alltid tillfälle att jämföra med de gamla formuleringarna eftersom man minns dem, eller hur? ;-)”

HaFo kommentar:

Har Du kollat med länkarna som angav tveksamheter kring Bibel 2000? När Du jämför de gamla formuleringarna, som Du tydligen minns, finns där då ngt som får Dig att reagera kring vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset?

Själv har jag den förtröstan till Guds Ande, att även om där smugit sig in falskheter i texten, så kan Gud, för den människa som älskar sanningen, visa på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Jag tror inte 1917 års översättning i alla stycken ”är ren”. Men jag vill tro, att jag utifrån den texten i Guds Andes ljus fått en sann bild av vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod PÅ KORSET.

--------

Avslutar med att peka på en artikel av Jareteg kring Emerging Church. Här framträder en rörelse, som allt mer infiltreras in och anammas av kristna sammanhang. En rörelse som likt ”den kritiska rösten”, talar så varmt för ekumenik och mystik.

Men vad är det som man har i bagaget? Jo, en slags ”uppsamling” av ”dottersvulsterna” efter Branham, som Latter Rain, manifasted Sons of God, Joels arme, Kingdom Dominion Kingdom now, profetrörelsen, apostlarörelsen etc.etc.

Detta är en rörelse, som helt klart nu tränger sig in i kristenheten på olika vägar, för att tillsammans med andra förförelser på den andliga arenan, förbereda människors sinnen och hjärtan för det avfall, som gör att människor ska bejaka den falske världsfrälsaren och den falske profeten.

Den ”kritiska rösten” tycks inte inse det falska plagiat av sann ekumenik (Andens enhet mellan sanna kristna tvärs igenom alla sammanhang), sann mystik (enkel umgängelse med den uppståndne levande Frälsaren utifrån Guds Ord), som nu förvanskas och dras in i kristenheten av ”osann ekumenik” och ”osann mystik”.

Där människor bedras till ”kompromiss i tro och lära”, bara man ”älskar varandra och tillsammans vinner världen för Kristus, evangeliserar och missionerar och är ett så att världen kan tro”.

Tro på vem då? Bibelns Kristus, eller en ”annan, en istället för Kristus, en falsk Messias och en falsk världsfrälsare, en annan ande”, som Bibeln varnar oss för att komma till tro på!!??

Där den enkla umgängelsen med den sanne Kristus (det är ingen mystik över vår umgängelse mellan Jesus och mig. Vi kan enkelt resonera med varandra, om allt och närsomhelst!), förvanskas till vördnad och umgängelse med reliker, ikoner, ritualer, Maria etc. etc. under retreater och meditationer.

Jag är förundrad över att människor inte ser detta skeende, även om det blir skrivet svart på vitt framför deras ögon. Var ligger problemet? Handlar det om andlig blindhet på grund av kontakt med villfarelsens andemakter i lära, tro, liv och utövning?

Eller handlar det ibland om, att man inte orkar ta in verkligheten kring skeendet idag av avfall på den andliga arenan, därför att det då skulle störa och oroa den ”invanda fromhet”, som man vill fortsättningsvis känna sig trygg med?

Eller kan det för andliga ledare, handla om att de inte vill se, därför att det skulle äventyra deras inkomstförvärv, om de vågade säga ifrån, vad som är på väg att ske idag av förförelse på den andliga arenan??

---------------------

Nå, nu över till Jaretegs artikel om Emerging Church som ”den kritiska rösten” kände sig så ett med dess tankar. Gå gärna in på Länken för att kunna ta del av alla sidolänkar som artikeln hänvisar till.

http://bibelfokus.se/emerging_purpose

Emerging Church och Purpose driven Church
Ett systemskifte pågår i många av landets frikyrkor!
Emerging Church betyder ungefär ”Den Spirande Kyrkan” eller ”Den Framväxande Kyrkan”. Purpose driven Church betyder ungefär ”Den ändamålsdrivna Kyrkan”.

Det verkar som att kristna oftast hellre vill tillhöra en strömning i kristenheten än att helt förtrösta på Gud. Man söker sig till nya trender och metoder för att lära sig ”hur man gör”. Man sätter sitt hopp till stora andliga ledare. Man kommunicerar horisontellt istället för vertikalt. Man äter av Kunskapens träd istället för att förtrösta/vila under Livets träd.

Och varje samfund tycks ha sin favorit. Nu ser det ut som om Evangeliska Frikyrkan (EFK) är helt såld på Emerging Church, medan Pingströrelsen är helt såld på Rick Warrens Purpose driven Church. Andra samfund har så klart också sina favoriter, men det tar jag inte upp här.

Att i detalj beskriva vad dessa två ”system” är har jag inte för avsikt att göra här, utan jag vill främst peka på andra resurser där du kan fördjupa dig i ämnet. Men jag vill här säga något om den allvarliga utveckling som vi nu ser i kristenheten där man hämtar inspiration från just Emerging Church och Purpose driven Church.

Kanske detta kan väcka ditt intresse för att läsa vidare i andra resurser, så kan du också bli en Guds länk i att varna för detta avfall i kristenheten.

Problemen

Jag tror grundproblemet i våra församlingar är att den sanna tron somnat in och förkunnelsen urvattnats. Guds Ande är då inte verksam på samma sätt som när det var sann väckelse i Sverige (för länge sedan!). Detta gör att medlemsantalet stadigt minskar i de flesta församlingarna och med det kommer vanligen ekonomiska bekymmer.

Man ser sig då med ljus och lykta omkring på denna jord efter lösningar på problemen, istället för att lägga ner all verksamhet och ropa efter Gud och hans hjälp. Man söker efter nya metoder för att vinna medlemmar istället för att söka Guds kraft och ledning för att vinna människor till att bli Jesu efterföljare på biblisk grund.

Det här leder nu bl.a. till att många församlingar går i en riktning som ritats upp av ledningen för samfundet/rörelsen. Allra tydligast är detta i Pingströrelsen där samtliga pastorer skall in på träning för att likformas i enlighet med rörelsens vision.

Man skall underställas ledningens vision! Men om nu den visionen är fel, om den inte är från Gud utan är en villfarelse och ett mänskopåfund, hur går det då? Ja, det kan ju var och en begripa ganska lätt.

Jag vill mena att både Emerging Church och Purpose driven Church är allvarliga villfarelser och påfund av människor. Det handlar återigen om att man sätter sin tilltro till människor, läror, metoder, utbildning och titlar, satsningar och kampanjer. Man kommunicerar mer horisontellt (människa–till–människa) än vertikalt (människa–till Gud). Man plockar förbjuden frukt från Kunskapens träd!

Teologin och dess främsta förkunnare

Det är inte helt enkelt att få grepp om teologin i Emerging Church och Purpose driven Church, den är helt enkelt ganska flummig. Den tycks kunna ”morfa” om sig från tid till tid för att passa ändamålen. Men är något gemensamt för dessa båda så är det en starkt gränsöverskridande ekumenik och en stark dragning till mystik.

Inom Emerging Church talas mycket om att bygga ett guds kungarike här och nu. Man blundar för Uppenbarelsebokens budskap och ser ner på kristna som talar om Jesu återkomst och Tusenårsriket.

Bibelverser som talar mot de egna intentionerna stryks mer eller mindre. Man använder ofta parafrasöversättningar av Bibeln istället för erkänt goda bibelöversättningar. Rick Warren föredrar t.ex. den New age-inspirerade parafrasen The Message.

I fallet Purpose driven Church är det ändamålen/målet som skall vara den drivande faktorn/motorn i församlingen. Till grund för målen finns då en framtagen vision, och den visionen kan bäras av dels pastorn, styrelsen och/eller hela samfundet/rörelsen. Det här anser jag vara helt obibliskt. Apostlarna hade ingen vision.

Tänk dig själv hur knepigt det hade sett ut om vi i Apostlagärningarna hade läst att ”apostlarna ställde sig bakom Petrus vision om att grunda 50 nya församlingar i Jerusalem de kommande två åren”. Missionsbefallningen räcker gott, men den är ingen vision utan en ledstjärna. Dessutom är det inte ändamålen som skall vara drivkraften i vårt arbete utan Guds Helige Ande.

Det är i trohet till Bibeln och med Guds Andes kraft och ledning som vi skall knalla ut i världen. Då vinner vi människor till lärjungaskap så som Gud önskar! För detta lämpar sig vilken simpel människa som helst, bara man är omvänd till Gud och har korsfäst sitt eget liv. Ju simplare man är desto bättre!

Jag har nämnt att Rick Warren är den absoluta förgrundsgestalten för Purpose driven Church-rörelsen. Den bok av Warren som har väckt störst intresse i Sverige heter just Purpose driven Church, svenska titeln är Leva med mål och mening och den har ett förord av Niklas Piensoho (föreståndare i Filadelfia i Stockholm).

Den svenska titeln är möjligen lite anpassad för oss svenskar så att vi inte skall bli misstänksamma.

Tittar vi inom Emerging Church-rörelsen så syns främst ledare som Brian McLaren, Rob Bell och Erwin McManus. Böcker av alla tre säljs av Marcus förlag, vilket man väl kan förknippa med just EFK.

Vid Pingströrelsens rådslag i maj 2009 sa Pelle Hörnmark bl.a. detta:

”Jobba hur ni vill, med Emerging church-tankar, med Willow creek-koncept, trosförkunnelse-inspirerat eller på annat sätt bara du vänder dig från dig själv och till andra. Vi har alla möjligheter att förändra om vi vill, men vi har för mycket fokus på oss själva och vårt eget. Nu behöver vi modiga ledare med fokus på uppdraget som tar bort det mindre väsentliga.

Källa: http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=170007

Det var väldigt mycket om ”ni, oss, du, dig, vi, vårt” i detta uttalande och inget om Guds vilja eller ledning.

Willow creek-konceptet kan ses som en föregångare till Purpose driven Church. Både Bill Hybels från Willow creek och Rick Warren är barn av den församlingstillväxtrörelse som grundlagts av främst Robert Schuller (som är 33:e graden frimurare).

Detta handlar om metoder som är baserade på människors påfund samt om starka ledare. Detta är dock helt tvärt emot Bibelns väg!

Jag skriver inte mer om teologin här, utan du får läsa vidare i de resurser jag listar avslutningsvis.

Frukten

När man tittar in i församlingar som intagits av Emerging Church eller Purpose driven Church, så syns frukten ganska snabbt i själva kyrkorummet.

En grundtanke i båda systemen är att ”sänka trösklarna”, dvs. att ta bort allt som är anstötligt och istället göra det förföriskt trivsamt i kyrkan.

Därför är ofta korset som tidigare satt på väggen längst fram borttaget. Predikstolen där det förr stod ”JESUS” med stora bokstäver har bytts ut mot någon modern möbel som pastorna kan luta sig lite lätt mot medan han/hon står och visionerar i trådlös mikrofon.

Förkunnelsen har tappat sin skärpa och evangeliet har försvunnit. Predikan om det anstötliga korset, om synd, förtappelse, omvändelse, frälsning, yttersta tiden, Jesu återkomst, Antikrist, etc. hörs inte längre. Biblar och sångböcker har kanske tagits bort och istället visas utvalda bibelverser och sånger på väggen via datorprojektor.

Bönen ersätts med underhållningsliknande inslag i gudstjänsterna. De gamla sångerna med förkunnande texter ersätts med meditativ lovsång som upprepas om och om igen. Den kristna livsstilen byts ut mot en modern världslig kultur. Allt detta görs för att locka nya människor och så vinna fler medlemmar.

Förändringen kan ses inom andra områden i församlingen. Ledningsstrukturen kanske förändras. Pastorns roll blir lite mer en ”One shepherd”:

den ende herden som själv styr och ställer. Äldstekåren kanske byts ut mot en styrelse där yngre (i värsta fall oomvända) personer blir i majoritet. Ledamöter tillsätts utifrån vänskap och världsliga meriter.

Det hela blir till ett ohelgat ”expertvälde” som påminner ganska mycket om hur analysföretag och konsulter allt mer är de som faktiskt styr och ställer ute i den vanliga världen. Gamla medlemmar som inte kan smälta in i detta nya stöts bort och anses vara fundamentalister, motsträviga, mossiga och tjurskalliga. De som inte vill haka på tåget marginaliseras.

Jag tycker mig se att Bibeln beskriver denna typ av ledarskap mer som en förbannelse än en välsignelse.

Jes 3:4: ”Jag skall ge dem pojkar till furstar, nyckfullhet skall råda över dem.”

Jes 3:12: ”Mitt folks förtryckare är barn, och kvinnor härskar över det. O, mitt folk, dina ledare för dig vilse och fördärvar den väg du skulle gå.”

Jer 13:21: ”Vad kommer du att säga, när han till härskare över dig sätter män som du själv har gjort till dina förtroliga vänner? Skall du då inte gripas av vånda som en kvinna i födslosmärtor?”

Det bakomliggande syftet?

Man kan fråga sig om det finns en dold agenda, ett bakomliggande syfte med Emerging Church och Purpose driven Church. Studerar man de främsta ledarna för dessa två system, så ser man nämligen att allt mer handlar om global ekumenik och om att bygga ett slags himmelrike här och nu på jorden.

Ledarna lierar sig över sådana gränser som var helt otänkbara att överträda för evangeliska kristna för kanske bara 10 år sedan. Det handlar om samarbete med Katolska kyrkan och påven, presidenter, FN och en rad mystiker och även New age:are.

Det hela påminner mig om bygget av Babels torn som vi kan läsa om i första Moseboken kapitel 11. Namnet ”Emerging Church/Den spirande Kyrkan” leder ju också tanken dit. Och ”Purpose driven Church/Den ändamålsdrivna Kyrkan” helgar då alla medel för att nå fram till ett sådant bygge.

Är detta struntprat?

Nej, absolut inte. Det här är en verklighet i Sverige idag. Många kan vittna om att deras församlingar intagits av främmande krafter och förändrats till oigenkännlighet och till något olustigt och obibliskt.

Nu kanske inte denna fara är fullt synlig ännu, och du kanske blir lite fundersam. Men det är ju så, att vi som studerar dessa frågor måste varna innan farokosten tippar över kanten ner i den bottenlösa ravinen.

Om vi varnar när alla församlingar blivit intagna, ja, då är det ju för sent. Så tag varning nu! Läs på och stå i Guds kraft emot de förändringar som tränger sig på i din församling!

Är din församling redan fullt intagen, ja, då vill jag råda dig till att lämna församlingen när Gud visar dig det, och istället söka dig till bibeltrogna kristna i någon mindre grupp. Kanske en liten bönegrupp i ett hem. En sådan grupp är en församling den också!
--------

Relaterat material att studera vidare

Här följer utlovade tips om andra resurser där du kan fördjupa dig mer inom dessa ämnen.

---

Om Purpose driven Church och Rick Warren

• Vem är Rick Warren? Svar på fråga, här i BibelFokus.

• Hur vet jag att ett "Nätverk" håller på att stjäla min församling? Av Janne Ohlin.

• Den svenska sajten Vakna Sverige har översatt Warren B. Smiths bok A "Wonderful" Deception till svenska och lagt ut på sin sajt jämte lite sammanfattning. Gå till Vakna Sverige
--------

Om Emerging Church

• Hur kan du se att din kyrka intas av Emerging Church? En kommentar av Roger Oakland.

• Janne och Elvor Ohlin har skrivit mycket kring detta ämne (och annat). På deras sajt kan du läsa en
sammanfattning på svenska av Roger Oaklands bok Faith Undone (på svenska ungefär: ”nedmonterad tro”) jämte Ohlins kommentarer.

Övrigt

• Ett bibelstudium om ”Babels torn i vår tid”. Från Temadagen i Alingsås 2009. Här i BibelFokus.

• Lighthouse Trails

Tre amerikanska författare som forskat och skrivit mycket om Emerging Church, Purpose driven Church, mystik, katolicism m.m. är Roger Oakland, Ray Youngen och Warren B. Smith. Deras böcker och DVD-videos kan man beställa via Lighthousee Trails.

/Lennart, december 2010

(Förmedlat av HaFo)

Re: Falska andar invaderar kyrkan

Jag fortsätter att förmedla varningar från karin Jansson när jag anser att varningarna är befogade. Vilket jag anser att denna varning är från Karin:
-----

"Ett kort meddelande ;- D) för att förmedla varningar om kommande besök från USA...

Snälla, ta detta på djupaste allvar och ta er tid att läsa bifogade länkar!

http://bibelfokus.se/holydrunkness

- Villfarelsen om ”holy drunkness" (andlig berusning)
Nu när den amerikanska förkunnaren Rodney Howard Brown återigen besöker Sverige (november 2010), känns det angeläget att göra en bibelförankrad analys av det som så starkt förknippas med denne falske förkunnare, nämligen ”holy drunkness” (på svenska: ”andlig fylla/berusning”).

Detta holy drunkness är ett tillstånd som dess förespråkare menar vara en gåva från den Helige Ande, ett kraftigt dop i den Helige Ande. Det kallas också att bli ”drunk in the spirit” (på svenska: att bli berusad i anden). Man blir alltså berusad av den Helige Ande när man får smaka på ”det nya vinet”, menar man.

Med denna fylla kommer en mängd olika manifestationer såsom:

gapskratt (”holy laughter”), ragglande, fallande, krypande, hoppande, skakningar, elektriska strömmar, paralyserat tillstånd (”glued in the spirit/frozen in the spirit”), gapande och skrikande men även stumhet (”dumb in the spirit”), djurläten, hysterisk dans, och egentligen vad som helst för galet beteende och upplevelser som man kan koppla ihop med just drogade människor.

--------


http://bibelfokus.se/synkning#rodney

- 4.1 Rodney Howard Browne till Göteborg/Floda 26/11-3/12, 2010

VARNING!

Jag vill alltså varna så starkt jag bara kan för att ta till sig det Rodney Howard Browne och alla andra förkunnare i denna Latter rain-familj förmedlar.

Det handlar inte bara läromässiga villfarelser, det kan också många gånger innebära att man blir intagen av krafter som leder till förvirring och ett andligt mörker. Det kan många vittna om som kommit ur det här. Så varför då gå den vägen???
------

Bernt Isaksson har också skrivit en bra varning!

http://berndtisaksson.dinstudio.se/empty_125.html

- Guds församling i Sverige under attack

Man behöver inte titta på särskilt mycket från paret Rodney & Adonica H Brownes möten för att se att de representerar något som inte alls är sunt,
utan snarare mycket sjukt och obibliskt.

Och att nu Norge Visonen och Kanal 10 gärna sänder konferensmöten där paret Browne medverkar är mycket bekymmersamt. Guds församling i Sverige bombarderas nu av ett allvarligt osunt och obibliskt inflytande från olika håll.
------

http://www.revival.com/rodney-howard-browne-itinerary.1.html

•GREAT AWAKENING TOUR GOTHENBURG, SWEDEN
11/26/2010 - 12/3/2010

Dr. Rodney Howard-Browne and Evangelist Eric Gonyon
Vision Norden Studio
Skallsjö Prästväg 1
Lerum (Floda) 448 31
Sweden
+47 32 21 13 00

Power Evangelism Saturday - Saturday 10 AM

= http://www.revival.com/great-awakening-tour-gothenburg-sweden.2767.1.htm

--------

Jag kan bara beklaga att detta får spridas och kallas ”kristet”...och jag gör det lilla jag kan genom att förmedla dessa varningar vidare!

Tro inte att detta kommer med ”awakening” (uppvaknande)!

Ha ingen del i detta – vare sig genom att åka dit eller att se på TV-sändningarna - och hjälp att varna andra!

---------

I bön för Sverige!

Karin Jansson

Ty inte mot sanningen förmår vi något, utan endast för sanningen. 2 Kor. 13:8
-------

Förmedlat av HaFo

Re: Falska andar invaderar kyrkan

Jag fortsätter med ytterligare information och varning från Karin Jansson, som jag tycker är befogad och pekar fram emot vad som jag själv ”ser”, hur det avfall som Bibeln talar om i kristenheten, innan plagiatet av den sanne Kristi framträdande, framträdandet av en annan Jesus, en falsk Messias och falsk världsfrälsare ska ske.

Vi ska vänta på Kristi tillkommelse. Men vi ska hälsa rätt Kristus välkommen och inte låta oss bedras av det falska plagiatet, som nu förbereds såväl inom politikens arena, ekonomins arena, miljöförstöringens arena, mellanösterns arena, såväl som det förbereds som en slags ”spegelbild”, på den andliga arenan.

Svart blir vitt och vitt blir svart. Sanning blir lögn och lögn till sanning. Guds Andes verk blir till ett verk av antikrists ande i kristenheten och antikrists andes verk framställs som ett verk av Guds Ande.

Släpp aldrig taget om vem Jesus ÄR Gud själv kommen i kroppslig gestalt, ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet!

Släpp aldrig taget om betydelsen av offret PÅ korset av Kristi persons (Gud och människa förenade/försonade) kropp och blod. Kristi kropp för Dig utgiven, Kristi blod för Dig utgjutet, DÄR PÅ KORSET och inte vid ngn senare ceremoni, som enbart ska påminna oss om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret på korset!!


Pröva och ta allvarligt på vad Karin här förmedlar:

-----------

Kära Vänner i Herren Jesus Kristus!

Nu tycks det gå ”utför” i väldig fart... Det Stora Avfallet alltså!


Bejakande av Nyandlighet, Romersk Katolska Kyrkan och massor av villoläror är idag ”vardagsmat” inom många församlingar och de som är emot och säger ifrån är i minoritet, tycks det... Värre blir det! Fortsätt läs!

Jag har skrivit om NAR (New Apostolic Reformation) i tidigare brev...

Jag nämnde lite om det här:

http://www.elvorochjanne.se/laror-debatter/sverige/Karin_10-4-10.html


>>

Rick Warren Connections, especially to the ecumenical Third Wave New Apostolic Reformation (NAR) and "Positive Thinking" Movement….Top Influencers and their ministries: T.D. Jakes, John C. Maxwell, Stormie Omartian, Joyce Meyer, Beth Moore, Kenneth Hagin Sr., Rick Warren, Tommy Barnett, Jack Hayford, Andy Stanley, Jamal-Harrison Bryant, Loren Cunningham, Ted Haggard, Eddie L. Long, C. Peter Wagner, Jim Cymbala, Bill McCartney, John Bevere, Joel Osteen

Men skrev mest om det här:

http://www.elvorochjanne.se/laror-debatter/sverige/Karin_26-8-10.html

Som jag skrev i e-mailet nedan, så är Johannes Amritzer medlem i Profetrörelsen ICA – International Coalition of Apostles, som har ”Super Aposteln” C. Peter Wagner i spetsen. Wagner är också ledare för NAR = New Apostolic Reformation, Som förr kallades NOLR = New Order of Latter Rain... Detta är vad C. Peter Wagner säger i en intervju från 2000 (ej perfekt översatt!):

”Jag har fördelen av att vara en horisontell apostel, och en horisontell apostel är en person som kan föra samman vertikala apostlar, medan det är mycket svårt för vertikala apostlar att kalla andra vertikala apostlar samman

(notera: vertikala apostlar är ledare för apostoliska nätverk, medan horisontala apostlar är benådade av Gud att ge apostoliskt ledarskap och ledning/riktning i vissa områden i Kristi kropp som helhet).

Men om apostlar inte först har relationer med varandra, så kommer det att bli mycket svårt att kommunicera i stort sett om relationer med profeter.”

”Jag tror att ett av de hinder för Gud att sända väckelsen som vi har bett för har varit att ledningen i kyrkan inte har varit ordentligt på plats. Och nu när styrelsen i kyrkan kommer på plats, ser vi redan att Gud litar på Kristi kropp med saker vi var helt omedvetna om tidigare innan detta.

När styrelsen kommer på plats, då kan Gud göra vad han vill med Kristi kropp,och en av de saker som de flesta av oss är överens om är att han vill sända den stora utgjutelsen av den Helige Ande som vi skulle kalla den världsomfattande väckelsen.

Så mitt engagemang för resten av min karriär är att använda de gåvor Gud har gett mig för att bidra till utvecklingen av den världsomfattande Nya Apostoliska Reformationen. Och detta (sammankoppling av apostlar och profeter) är en viktig del!”

>>

Och här:

http://www.elvorochjanne.se/laror-debatter/sverige/Kopiaav%20forraaretsbrev.pdf

VET NI VAD ICA STÅR FÖR? VET NI OM ATT PETER WAGNER OCKSÅ ÄR LEDARE FÖR NAR?

NAR = New Apostolic Reformation, Som förr kallades NOLR = New Order of Latter Rain...

Vet ni om att NOLR/NAR “provides a “Spiritual Covering” through Wagner’s Int’l Coalition of Apostles (ICA) to 1000s of churches and their duped leaders”?

http://truthspeaker.wordpress.com/2009/01/28/encountering-nolr-new-order-of-latter-rain-sidewalk-dream-interpreters/

VET NI VAD DE STÅR FÖR, VAD DE UNDERVISAR?

Det finns en DVD-serie; lång men oerhört viktig information om just NAR, Peter Wagner och hans ”Profet-team”.

Här får man se och höra vad de undervisar och står för – utombibliska doktriner!

http://www.deceptioninthechurch.com/nardvd.html

The New Apostolic Reformation - What is it and where is it going?

Enligt DVD-serien om NAR så tar de upp om hur utspritt NAR är – rakt in i ”globala böne-nätverk”...som t.ex. Hans Marklund står i spetsen för i Sverige...

-------------------------------

Är ni medvetna om att även detta kommer från Profetrörelsen NOLR/NAR/ICA – alias Peter Wagner?

Jag hade tänkt att bifoga bilagor som jag fann i höstas som talar om Sveriges nationella bönenät, vilket verkar underbart, men som kommer rakt ner från NAR / Peter Wagner!

Men alla länkar jag hade till detta nätverk tycks inte fungera längre...men som ni kan se finns den under länkar på hemsidan för Västerdalarnas Friförsamling, vilket är Daniel Viklunds f.d. församling i Dala-järna: (den länken fungerar inte heller, men visar i alla fall att den finns!)

----------------------

SNB - Sveriges Nationella Bönenät

ETT FÖRVANDLAT SVERIGE! - SNB kommer att ta initiativ till lokala bönesamlingar, regionala och nationella böneseminarier och konferenser. SNB vill tillsammans

med allt Guds folk se enad fokuserad bön för folkväckelse.

http://www.vdf.se/links/index.php?category=Kristna+organisationer


MAN FÖRSTÅR ÄNNU MERA ALLVARET OM DETTA (”Globala”) EFTER ATT HA SETT DVDn OM NAR!

För dig som verkligen vill veta SANNINGEN uppmuntrar jag att beställa dessa DVDn

(engelska) http://www.deceptioninthechurch.com/nardvd.html

De kostar US $49.00 + frakt = men det är värt pengarna!

Du som absolut inte har råd, men ärligt vill veta mera, kontakta mig så kan du få låna mina DVDn…

Man kan även läsa en hel del bra artiklar här (engelska):

http://www.deceptioninthechurch.com/newapostolic.html#cpeterwagner


ÄR DET DENNA APOSTOLISKA KRISTENDOM (ENL. ICA/NAR/NOLR) SOM VI VILL FÅ IN I SVERIGE?

Detta är det ”Apostoliska Nätverket” (upphovsmännen/budbärarna av denna ”Apostoliska Kristendom”) varav en stor del av de högsta

inom ”Profetrörelsen” med Peter Wagner i spetsen stod på estraden under den s.k. ”Lakeland Väckelsen” 2008 och smorde Todd

Bentley inför hela världen, där de även s.k. ”profeterade” över honom...

-----

Jag tror att denna information ovan ger djup insikt om det som skrivs här nedan och allvaret om hur pass ”globalt” det verkligen är!


Igår fick jag tips om detta nedan av en broder i Herren, som är mycket vaken över det som sker i kristenheten idag.

I slutet av sitt e-mail skrev han;

”Men hörru du Karin - Världsvid hjärnblödning eller har varenda kotte blivit galen.”

Ja, vad ska man säga - hjärnblödning eller galenskap... ”SKAMLIGT” hade min mormor sagt!

Här kommer kopia av e-mail som han skickade mig (fetstil och gulmarkeringar, samt ”SvEngelsk” översättning i all hast gjord av mig):

(Alla Bibelverser på svenska är från Reformationsbibeln)

Kyrkoledare som HÄVDAR att Israels G-d är Allah - NWO och ETT VÄRLDSRELIGIONS DOKUMENT

Kyrkoledare som hävdar att Israels G-d är Allah ... den NYA VÄRLDSORDNINGENS FÖRTECKNING av MEDLEMMAR VÄXER för VARJE DAG!

Kontrollera om din PASTOR eller "KYRKA" eller någon lärare som du lyssnar till är på denna lista - New World Order och One World Religion (Ny Världsordning och En Världs Regering) är levande:

- Om du avfärdar detta – nå vad kan sägas - ingenting!

VISSA NAMN PÅ DENNA LISTA KOMMER ATT CHOCKERA DIG

En "vem är vem" av evangeliska "Kristna" ledare, inklusive Rick Warren, Robert Schuller, Brian McLaren, Richard Cizik och Bill Hybels, John Scott, Fuller Theological College, Tyndale, och många fler har undertecknat ett brev till det Muslimska samhället med titeln "Loving God And Neighbor Together" (”Älska Gud Och Medmänniska Tillsammans") som öppet jämställer Allah med de ”Kristnes G-d".

Genom att bekräfta att Allah är G-d, förnekar de 300 kristna ledarna i detta brev G-d i Bibeln. Verkligheten är att Koranen förnekar att Yeshua (Jesus) är G-ds Son inte mindre än nio gånger.

Detta brev utgör "AVFALL" av högsta rang.

Det är ännu ett stort steg mot en världsreligion och en världskyrka av de sista dagarna.

De kristna pastorerna som undertecknat detta brev har förnekat sin tro och har dragit vanära över sina ministerier och församlingar.

Du hittar en lista över de kristna ledare som undertecknat detta brev här:



Du kommer förmodligen känna igen en hel del namn på den listan. Dessa är bara några.

David Augsburger, Professor of Pastoral Care and Counseling, Fuller Theological Seminary

James A. Beverley, Professor of Christian Thought and Ethics, Tyndale Seminary, Toronto, Canada

Rev. Dr. Stuart Briscoe, Minister at Large, Elmbrook Church, Brookfield Wisconsin, USA; Founder, "Telling the Truth, Inc."

Rev. Colin Chapman, Former Lecturer in Islamic Studies, Near East School of Theology, Beirut, Lebanon, and author of Whose Promised Land?

David Yonggi Cho, Founder and Senior Pastor of Yoido Full Gospel Church, Seoul, Korea

Harvey Cox, Hollis Professor of Divinity, Harvard Divinity School Fuller Theological Seminary, Pasadena, CA

Lynn Green, International Chairman, Youth With A Mission

Bill Hybels, Founder and Senior Pastor, Willow Creek Community Church, South Barrington, IL

Mennonite Central Committee, Akron, PA

Richard Mouw, President and Professor of Christian Philosophy, Fuller Theological Seminary

Rev. Dr. Robert Schuller, Founder, Crystal Cathedral and Hour of Power

John G. Stackhouse, Jr., Sangwoo Youtong Chee Professor of Theology and Culture, Regent College, Vancouver, Canada

Rev. Dr. John Stott, Rector Emeritus, All Souls Church, Langham Place, London, UK

Harvey Thiessen, Executive Director, OM CanadaGeoff Tunnicliffe, International Director, World Evangelical Alliance

Jim Wallis, President, Sojourners

Rick Warren, Founder and Senior Pastor, Saddleback Church, author: The Purpose Driven Life, Lake Forest, CA
----------

Se till, att inte någon rövar bort er genom filosofi och tomt bedrägeri, enligt människors stadgar, och enligt världens läror, men inte enligt Kristus. Kolosserbrevet 2:8

Men Anden säger uttryckligen att i de sista tiderna skall somliga avfalla från tron och hålla sig till villoandar och onda andars läror*, *KXII: djävulsläror. 1 Timoteusbrevet 4:1

Ty den tid skall komma, då de inte skall tåla den sunda läran, utan efter sina egna begär skall de samla åt sig lärare, allteftersom det kliar dem i öronen, 4. och vända sina öron från sanningen och vända sig till fabler. 2 Timoteusbrevet 4:3-4

-----------------

Många av dessa pastorer och lärare är också nära länkade till NAR – Nya Apostoliska Reformationen - mer om det senare!

Slut citat från min broders e-mail.

-----

Här kommer utdrag från webbsidan ovan

(http://www.yale.edu/faith/acw/acw.htm)

med min ”SvEngelska” översättning! Fetstil inne i texten har jag lagt till...

Ett Kristet Svar på "Ett Vanligt Ord Mellan Oss och Er"

Som medlemmar i det världsomspännande Kristna samfundet, blev vi djupt uppmuntrade och utmanade av det nyligen historiska öppna brev som undertecknats av 138 ledande Muslimska lärda, präster och intellektuella från hela världen.

Ett Vanligt Ord Mellan Oss Och Er identifierar några centrala gemensamma nämnare mellan Kristendomen och Islam som ligger i hjärtat av våra respektive trosuppfattningar, samt i hjärtat av den mest äldsta Abrahamitiska tron, Judendomen.

Muslimer och Kristna har inte alltid skakat hand i vänskap; deras relationer har ibland varit spända, även präglats av öppen fientlighet. Eftersom Jesus Kristus säger: ”..., ta först ut bjälken ur ditt eget öga. Sedan kan du se klart nog för att ta ut grandet ur din broders öga” (Matt 7:5, Reformationsbibeln),

vi vill börja med att erkänna att i det förflutna (t.ex. i korstågen) och för närvarande (t.ex. i överdrifter om "kriget mot terrorismen") så har många kristna gjort sig skyldiga till synd mot våra Muslimska grannar. Innan vi "skakar din hand" i att svara på ert brev, ber vi om förlåtelse av den Ende All-Barmhärtige och av det Muslimska samhället i världen.

Det är därför ingen överdrift att säga, som ni har i Ett Vanligt Ord Mellan Oss Och Er, att "världens framtid beror på fred mellan Muslimer och Kristna."

Det är snarare en djup insikt och mod som de har identifierat den gemensamma grunden mellan Muslimska och Kristna religiösa samhällen.

Att denna gemensamma grund består i kärlek till Gud och medmänniska ger hopp om att djupgående samarbete mellan oss kan vara ett kännetecken för relationerna mellan våra två samhällen.

Vi applåderar att Ett Vanligt Ord Mellan Oss Och Er betonar så enträget den unika hängivenhet till en Gud, ja Guds kärlek, som den primära plikten för varje troende.

Vi finner djup samhörighet med vår egen Kristna tro när Ett Vanligt Ord Mellan Oss Och Er insisterar på att kärlek är höjdpunkten för våra plikter mot våra medmänniskor. "Ingen av er har tro tills ni älskar för er medmänniska vad ni älskar för er själva," har Profeten Muhammed sagt. (svårt att översätta – förlåt!)

I Nya testamentet läser vi liknande, ” Den som inte älskar [medmänniskan] känner inte Gud,...” (1 Johannes 4:8) och "Ty den som inte älskar sin broder som han ser, hur kan han älska Gud som han inte har sett?" (1 Johannes 4:20). Gud är kärlek, och vår högsta kallelse som människor är att imitera den Ende som vi tillber.

Eftersom Muslimer försöker älska sina Kristna medmänniskor, så är de inte emot dem, påstår dokumentet uppmuntrande. Istället, Muslimer är med dem. Som Kristna genljuder vi djupt med denna uppfattning. Vår tro lär oss att vi måste vara med våra medmänniskor - ja, att vi måste agera till deras fördel - även när våra medmänniskor visar sig vara våra fiender.

"Låt denna gemensamma grund" - den dubbla gemensamma grunden av kärlek till Gud och medmänniska - "ligga till grund för all framtida interreligiösa dialog mellan oss," uppmanar ert modiga brev. Sannerligen, i den generositet med vilket brevet är skrivet förkroppsligar ni vad ni kallar för/uppmanar till. Vi är hjärtligt överens.

Överge all "hat och stridighet," vi måste engagera oss i en interreligiös dialog som sådana som söker varandras bästa, för den ende Guden söker oupphörligt vårt goda.

Sannerligen, tillsammans med er tror vi att vi måste gå bortom "en artig ekumenisk dialog mellan valda religiösa ledare" och arbeta flitigt tillsammans för att omforma relationerna mellan våra samhällen och våra nationer så att de genuint speglar vår gemensamma kärlek till Gud och till varandra.

Världens framtid beror på vår förmåga som Kristna och Muslimer att leva tillsammans i fred. Om vi misslyckas med att göra alla ansträngningar för att sluta fred och komma tillsammans i harmoni, så påminner ni oss rätt om att "våra eviga själar" står på spel också.

Vi är övertygade om att vårt nästa steg skulle bli att våra ledare på alla nivåer träffas och påbörjar det allvarliga/ivriga arbetet med att fastställa hur Gud vill få oss att uppfylla kravet på att vi älskar Gud och varandra. Det är med ödmjukhet och hopp som vi tar emot ert generösa brev, och vi förbinder oss att arbeta tillsammans i hjärta, själ, sinne och styrka för de mål som ni så lämpligen föreslår.

Slut på utdrag

. . . . . . .


På en annan sida kan man läsa :

http://faithandglobalization.yale.edu/

- Introduction to Yale's Faith and Globalization Initiative

Effekten av religiös tro är djup i en värld där politiska, ekonomiska och sociala områden sammanlänkas alltmer. Avsiktlig och fördjupad reflektion om avgörande frågor om tro och globalisering kan leda till den typ av försoning och fredlig samexistens som krävs av livet under tjugohundratalet.

Yale, i samarbete med Tony Blair Faith Foundation, lanserade Tro och Globaliserings Initiativ under hösten 2008 som ett treårigt försök att föra en dialog som ett sätt att betrakta dessa viktiga frågor.

------------

Behöver jag ens komma med kommentarer? Jag ger några ändå!

Ännu mera synkronisering...


Intressant att de gör detta i samarbete med Tony Blair Faith Foundation... Tony som konverterade till Romerska Katolska Kyrkan för några år sedan...

( http://www.msnbc.msn.com/id/22368586/ , http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/faith/article3086753.ece )


Vad säger Koranen?

Kan och får Muslimer verkligen älska en ”otroende” – en icke Muslim?


Vad säger Bibeln?

Om vi älskar vår nästa/medmänniska så vill vi förmedla Kristi Evangelium som är Guds kraft till frälsning!

Så ville vi i innerlig kärlek till er, inte bara ge er Guds evangelium, utan även våra egna liv, ty ni hade blivit oss kära. 1 Thessalonikerna 2:8

Ty jag skäms inte för Kristi evangelium, ty det är Guds kraft till frälsning för var och en som tror... Romarbrevet 1:16
-----

Vilka var det som undertecknade detta brev? Många som är nära länkade till NAR – Nya Apostoliska Reformationen!!!

Inom ett nätverk kan man påverka mängder att ta samma beslut och på så sätt få saker att hända...

Mycket mer finns att tillägga och kommentera från denna webbsida...och översättas till svenska...men detta ger i alla fall en ”inblick”...

(OBS! Det finns en svenska som skrivit på listan... för mig okänd... hennes namn finns ganska långt ner på listan.)

Jag vill påstå att ”världens framtid” är beroende på om vi omvänder oss till Gud och väljer att gå Hans Väg!

"Våra eviga själar" står på spel om vi förnekar Guds Son – om vi inte tar emot den försoning med Gud som erbjuds genom Jesus Kristus och det verk Han gjorde på Golgata Kors för våra synder.

Det och inget annat! Jesus sa det själv: Jesus sade till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. Johannes 14:6

Älskade vänner, var på er vakt! Tillåt er inte att ”slappa” och nonchalera varningssignalerna... Snart ljuder den sista Basunen!

Jesus Kristus – Konungarnas Konung – kommer snart – var redo!

Låt oss be för Sverige!

För Sanningen,

Karin Jansson

Ty inte mot sanningen förmår vi något, utan endast för sanningen. 2 Kor. 13:8

Re: Falska andar invaderar kyrkan

Jag förmedlar ånyo en varning från Karin Jansson, som synes vara aktuell med anledning av den senaste tidens händelse med en islamisk självmordsbombare i Sverige. Jag återger Karins varning och ger sen mina synpunkter kring skeendet.
------------

Från Karin Jansson:

Fick denna länk av en syster i Herren nyss...
Jag upplever att detta är viktigt att spridas – detta händer i dag!

http://www.onejerusalem.org/2010/11/muslims-violate-french-lawwhil.php = Muslimer bryter fransk lag

(Titta på denna video och be sedan att vi kan undvika detta från att hända här.)

Filmen talar om hur Muslimer samlas på vissa gator i Frankrike för offentlig tillbedjan och blockerar gator utan tillstånd...

Hennes vädjan om att vi ska be att kunna undvika att detta händer här (i USA)...

Ja, det sker väl redan på gator i New York... jag har i alla fall sett likande foton/filmer... men de kanske har tillstånd?

Men med ”Kristna ledare” som skriver brev om att vi har ”gemensam grund” med Muslimer, så är risken stor att det kommer att hända... även i andra länder...

http://www.elvorochjanne.se/laror-debatter/sverige/Karin_25-11-10.html

Denna ”dialog” med Muslimer är helt i enlighet med Charta Ecumenica - deras riktlinjer!

http://tidenstecken.se/charta.htm

- Charta Oecumenica är inte från Gud

Här står bl.a:

11. Att odla relationerna till Islam

Vi vill intensifiera umgänget mellan kristna och muslimer och kristen-muslimsk dialog på alla nivåer.

Dialog var det, och samtal om tro på den ende Guden (som flera kyrkor redan menar att muslimer tror på).

Om man då skickar missionärer till muslimska länder eller upprättar en aktiv kristen församling i ett muslimskt bostadsområde i Sverige, betyder det då att vi bryter mot Charta Oecumenicas skrivna konsensus?

Vi förbinder oss att möta muslimer med respekt, att samarbeta med muslimer i gemensamma angelägenheter.(???)

Kristen tro är unik, det finns inget utrymme för att i dialogens namn kompromissa med islam om trons grunder när det gäller frälsning och försoning genom Jesus Kristus, Guds son.

Konferensen för europeiska kyrkor (KEK) som står bakom Charta Oecumenica har redan gett ut förslag på hur muslimer och kristna ska kunna be tillsammans!
Här ett exempel hämtat från detta dokumentet.

Order of a Christian-Muslim common prayer
(Closing ceremony of an interreligious meeting)
Lighting of candles at Quran and Bible
Opening: Reading of Al Fatiha
Story from the life of the Prophet
Song about the appearance of the Prophet
8 Prayer-parts for meditation
The Our Father with Muslim commentaries
Ritual of sharing bread and dates
(Believers, Christians and Muslims, gathered in a circle passed a loaf of bread, breaking a piece of it and presenting it to the neighbour, and a plate of dates. They shared the food and wished each other "Peace" / "As-alaam")
Benediction

Låt oss inte skrämmas av detta till “främlingsfientlighet”… Vi har blivit varnade av Herren och Han har lovat att vara med oss – även under förföljelse!

Vi ska naturligtvis söka ”dialog” med Muslimska individer, men med motivet att vi ska söka förmedla Kristi Evangelium till dem för att de ska få Frid med Gud!

Någon annan ”dialog” - utifrån ett kristet perspektiv - är obibliskt... De behöver ju Jesus Kristus lika mycket som du och jag!

Låt oss stå fasta i Herren Jesus Kristus!

För Sanningen,

Karin Jansson

Ty inte mot sanningen förmår vi något, utan endast för sanningen. 2 Kor. 13:8
-------------------

HaFo kommentar:

Naturligtvis ska vi inte i dialog med muslimerna, tumma på att Jesus är Guds Son, vilket de förnekar och därmed inte lever i gemenskap med samma Gud, som den som bejakar vem Jesus ÄR Gud själv kommen i kroppslig gestalt, fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt – ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet”!!

Men vi ska ändå mitt i det ”trauma mellan Ismaels efterlevande och Isaks efterlevande, inte enbart ha för ögonen att ”vinna dem för Kristus”, utan umgås med dem som våra medmänniskor! Fullt ut lika mycket värda, som människor skapade av Gud!!
---------

Att helt onödigt under sken av ”yttrandefrihet”, provocera muslimer med att framställa Mohammed som en oren hund och därmed säga att alla muslimer är orena hundar, är så urbota dumt, så det finns inte ord för det!!

Det går bara inte att försvara och de som är så urbota dumma, borde ta ansvar för sin dumdristighet och inte bara ”gömma sig” och ”få allehanda beskydd”.
--------

Om man ser till allt vad som egentligen sker, i allt det som synes hända, så framtvingar dessa extremister med självmordsbombare, att både politiker och andliga ledare ”för en dialog” med ”sansade Islamiter”.

Allt för att både politiskt och andligt, så ska allt föras in under den falske världsfrälsarens och den falske profetens hägn!!

Ge gärna synpunkter!

HaFo

Re: Falska andar invaderar kyrkan

Fick ett mail som jag återger och därefter mitt svar på det.



Mailet:



"Jag köpte två böcker i kyrkan i söndags (Eriksbergskyrkans bokbord för bortslängda alster). Ekmans "Denna välsignade press" och "Din kapacitet i Gud".

Den förstnämnda läste jag delar av. Sicken självupptagen blek ytlig smörja! Inte värd att kommentera! Den andra är möjligen värd att kommentera pga sin otroligt new-agiga inriktning. Men en sak slår mig: Är en sådan här människa egentligen värd att ta på allvar? Är t.ex. Arne Imsen värd att ta på allvar? Nej, säger vi idag. Hur länge har Ekman hållit på? 27 år. Imsen höll på i ungefär 20 år. Det Ekman förmedlar är ju trams, egentligen. Ett jättestort egos egna lilla trams. Ska vi ta det på allvar och strida emot det? Jag vet faktiskt inte.

Jag kommer att kasta Denna välsignade press i pappersinsamlingen. Troligen den andra också. Det är för dumt för att kommentera. I ett perspektiv av 50 år - hur mycket vikt lägger man vid en sådan parentes som Livets Ord?
----------------


HaFo kommentar:



Tack för mail !



Jag håller med om att vad Ekman framför egentligen är "trams". Men det är allvarligare än så!!



Det handlar om villfarelse, bakom ligger villfarelsens andemakter, som förvänder människor sinnen och hjärtan.



Ekman med sitt "strunt", har med väldig auktoritet och sinnrik strategi, nått in med "sitt strunt" av förförelse in i kristna sammanhang.



Han fångade först upp missnöjda kristna i församlingarnas pereferi. Dem gjorde han till "sin arme". När han fått "sin arme av förförda, blinda efterföljare". så sände han dem in i andra kristnas ledarpositioner. vilket bla. ledde till att Pingst, som rörelse i Sverige är helt "körd och vilsen" idag.



Som den maktgalne, självupptagne förförare han är, så var ändå arenan för liten för honom, som den "världsapostel", som han anser sig vara. Då behöver han även beträda den "katolska arenan".



Utan att "ändra sig" från när det gagnade hans syften bäst att gå emot katolicismen, så bejakar han nu katolicismens förförelse. Och människor bara följer efter honom i alla "hans kullerbyttor"



Visst, han är en andlig pajas som förför kristenheten! Och som människor inte borde ta på allvar! Men nu tar de andliga ledarna honom på allvar och en del anser denne falske profet för att vara sänd av Gud.



Då tror jag inte att vi bara kan avfärda vad han förmedlar som "trams", utan behöver konkret visa på i sak, hur vilset ute han är i tro, lära, liv och utövning. Vilket jag försökt göra med min hemsida. Önskar att även Du fortsätter med det!!



Visst LO kommer att vara en slags "parentes". Men den förförelse som där förmedlats, har nu trängt in i snart alla kristna sammanhang och dess förförelsens andemakt är idag oerhört verksam.



Så sluta inte avslöja förförelsen i trosförkunnelsen och i vad Ekman förmedlar!!



HaFo