HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Kanske intressant för den som följt med i debatten kring vad Helders på Erevna framför

Har haft en del mailväxling kring vad Helders framför med Christian (Erevna) och Kjell (Aletheia) Ngt som kanske kan vara intressant att följa av de som tagit del av dessa meningsutbyten tidigare?:

--------

Kjell!

Av vad Du tidigare skrev till mig, så är jag inte övertygad om att Du ser och tar avstånd från Helders vilsenhet. Därav kopian jag tidigare sände av min hälsning till Christian.

Jag sänder av samma skäl en kopia av mitt just nygjorda svar till Christian:

---------------

Tack igen för Ditt agerande Christian för att låta min röst fortfarande vara hörd på Erevna!

Men jag blir inte riktigt klok på vad Du egentligen säger med orden:

"T ex har du din uppfattning i försoningsfrågan och MGH sin. Om du anser att hans är villolära förmodligen det bästa du kan göra att sluta tjata om det här ämnet."

Hafo:


Var står Du själv egentligen? Inser Du vilken allvarlig villolära som Helders bejakar när han hävdar att Fader och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset och att Jesus blir lika misslyckad som Adam och skild från Gud?

Inser Du att detta är trosförkunnelsens JDS - lära som Helders här förmedlar, samtidigt som han skapar förvirring med att lögnaktigt säga att han tar avstånd från JDS?

Inser Du vilket dubbelt budskap som Helders framför, gömt bakom att framstå som förmedlare av klassisk kristen tro?

Inser Du att Helders istället för att svara på frågan varför han hoppar över en del av Skriften och även vad Luther säger, som visar att han är vilset ute, manipulerar med lögner, förvanskningar och misstänkliggöranden mot den som ställer avslöjande frågor till honom.

Inser Du att han är så pass manipulativ och dominerande, så att han får människor med sig till att bejaka hans falsarium?

Menar Du alltså att vad Helders framför inte är villolära att Fader och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset? Om Du menar att det är det (vilket jag hoppas och tror att Du gör), så vad menar Du då med Din mening att man "ska inte tjata" med att påvisa villolära?

Jag hävdar att Din enda lösning som medansvarig till Erevna, så måste Du antingen fullt ut reagera mot och ta avstånd från den förförelse som just nu förmedlas där, eller så helt lämna sammanhanget.

I all välmening tankar från HaFo

----------

Både Du och Christian är viktiga människor på den kristna bloggen Kjell!

Och där menar jag att Ni är medansvariga till att inte stryka vad Helders framför medhårs, utan bidra till att avslöja och ta avstånd ifrån detta.

Ha det riktigt gott Kjell!

HaFo

------------------------------------

Kjell!

Jag sänder ännu en kopia av ett senare mail som jag sände till Christian på Arevna. Inte för att Du ska va "skiljedomare", utan för att Du kanske så får tag i vad jag försöker säga och där jag tror att både Du och Christian har ett visst ansvar, som trovärdiga, viktiga röster på den kristna bloggen:

---------------

Hallå igen Christian!

Tack för att Du lyssnar och svarar. Men jag blir fortfarande inte riktigt klok på vad Du egentligen säger. Du menar Dig inte vilja uttala Dig i sakfrågan om huruvida att i traumat på korset, så skildes Fadern och Sonen och Gud och människa åt i Kristi person eller inte.

Några konkreta svar på frågorna för övrigt blev det inte heller. Jag finner det märkligt att Du som medansvarig på Erevna inte håller rätt på vad Helders förmedlar egentligen.

Du säger:

"Om du lägger ner kommer han säkert att upphöra skriva om detta om inte annat för att han inte vill 'riskera' att ta upp tråden med dig mer"

HaFo:

Det tror jag inte ett dyft på! Helders stora missionsuppdrag enligt honom själv, synes vara dels att förmedla Calvins utkorelselära och vidare att peka på, att i Jesu ställföreträdande lidande på korset, så skildes Fadern och Sonen och Gud och människa åt i Kristi person (den JDS - lära som han samtidigt säger sig förneka)

Detta gör han under sken av att stå för och förmedla klassisk kristen tro och de som inte köper vad han förmedlar är enligt honom heretiker och då med udden riktad mot mig.

Den här mannen är inte frisk!! Han kommer aldrig att ge sig eller sluta med "knivstick i ryggen" på mig, som "utmanat honom".

Han förvanskar vad jag skriver och står för. Han och SÅ (SMF) polar nu samman och menar att jag säger att det är människan Jesus som dör och att Gud Jesus lever vidare.
--------

Vad jag pekar på är att det är offret av Kristi persons (fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt försonade/ förenade/ tillsammans) kropp och blod som är offret, medan Kristi person enligt Skriften "till kroppen dödad" men ändå förenad med Gud = andligt levande predikar för andarna i fängelset. Och att Han därför att Han är förenad med Gud, så även kroppsligen uppstår Han i människans ställe.

Detta menar så Helders vara heresi och en förnekelse av Jesu ställföreträdande lidande. När jag pekar på att vad som räddar människan återfinns i de texter som jag undrat över varför han hoppar över, så blir han helt rabiat och väl just då, i det närmaste vill utplåna mig från jordens yta.

Han vänder det så till, att jag skulle förneka att Jesus är Gud och att Gud är i Kristus, medan sanningen är den, att det är just vad han förnekar i praktiken med sin lära om att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset.

Han menar så att Jesus är Gud, även frånskild Fadern och kommer till en Gudsbild i likhet med trosförkunnelsen av tre åtskilda Gudar, som Gud fadern, Gud Sonen och Gud Anden och så anklagar han mig för att gå emot läran om "en Gud i tre personer, tre personer i en Gud", när jag pekar på i GT, att i uttrycket "Jag är Herren, Herren är en", så talar "en" om en sammansatt enhet, vilket jag då visar på att vad denna sammansatta enhet handlar om utifrån Joh. kap. 14 - 17, att det är en oupplöslig, oskiljaktiga sammansatt enhet av Fader, Son och Ande.

-----------

Jag vädjar till Dig Christian, att inte ta för lätt på och släta över den förförelse som Helders förmedlar! Han är skicklig, formulerar sig väl, han är manipulativ och får människor med sig!

Du Christian är en viktig människa på den kristna bloggen! Och där menar jag att Du är medansvariga till att inte stryka vad Helders framför medhårs, utan bidra till att avslöja och ta avstånd ifrån detta.

Ha det riktigt gott Christian!

HaFo