HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Vad lär och förmedlar egentligen Washer

Jag gjorde två inlägg på Erevna. Ett som definitivt avslutar den meningslösa debatten med Helders, enär inget biter på hans lögner, manipulationer och förförelser:
---------

Jag tänker inte längre lägga energi på att bemöta den förvirring, de lögner och den förvillelse som Helders står för och som återigen lyser igenom i dessa inlägg ovan. Det fyller ingen funktion att försöka nå Helders med sanning, vare sig från Skriften eller inte heller tydligen med vad Luther säger.

De som kan läsa innantill vet nu vad jag skrivit och står för och att Helders går ut med falskt vittnesbörd mot mig och att han i försoningen gör Jesus lika misslyckad som den fallne Adam, upplöser treenigheten, upplöser Kristi person med åtskillnad mellan Gud och människa och därmed trampar förbundsblodet under sina fötter som orent..

De som menar att det är ”Kristi väldoft” över en Jesus som är lika misslyckad som Adam, andligt död och skild från Gud, må ju då bejaka den lögnen och ”var och en ska för sig själv göra räkenskap inför Gud”!

HaFo

-----------------

Jag reste så en annan fråga där på Erevna, som ingen tydligen tog notis om och som gör att jag sätter detta inlägg under rubriken:

Vad lär och förmedlar egentligen Washer.
---------------

Anledningen att jag ställde frågan till Dig Michael –eller andra som kan ha insikt i kring om Washer har en koppling till Broder Lawrence, berodde på ett mail som nådde mig:
------------

Från mailet:

”Har hittat att det verkar finnas en koppling mellan Paul Washer och mysticism, närmare bestämt Katolsk mysticism, enligt vad jag hittat så gillar tydligen Washer vad Broder Lawrence sysslade med. Alla "vägar bär till Rom" kanske i slutänden också gäller Paul Washer fast det kanske inte ser ut så på ytan?

http://www.discerningtheworld.com/category/paul-washer-heartcry-missionary-society/

Citat från en plats som ifrågasätter Paul Washer, översatt med google:

Paul Bricka

Öva Närvaro:

Silence och Meditation

Paul Washer citerar "Broder Lawrence - kontemplativa Monk" (1611-1691).

Det krossar mitt hjärta att höra honom upprepa samma lögner och ledande uppriktiga människor från verklig tro på Kristus.

Guds närvaro är inte en upplevelse. Jag är i Guds närvaro av tro, inte genom att vara tyst och sitta vid hans fötter. Att sitta vid hans fötter innebär att du kan lära honom sanningen som står skrivet i Guds Ord.

I början av meddelandet talar han om tystnad och meditation (05:50) och citerar en dikt eller något som hänvisar till den heliga tystnad (6:53). Den del var han talar om Öva Närvaro är på (21:45)

Slut citat
--------------

Här kommer info som jag hittade på

http://www.glandberger.net/2008/10/kontemplativ-bon/

Brother Lawrence (1611- 1691)

Broder Lawrence utvecklade en teknik – främst genom inspiration och intuition – som leder till resultat som liknar de som utvecklats av den kvarstående praktiken av Zen eller Mindfulness meditation.

Lawrence var en del av Karmelitorden och mycket influerad av Teresa av Avilas läror.

”Broder Lawrence är ofta citerad av kontemplativa författare för hans vana att vad han kallade ”öva närvaro av Gud.”

Men flera ifrågasätter om detta var Gud.

En hängiven förespråkare av Broder Lawrence sa följande:

”Det sägs om Broder Lawrence att när något hade tagit hans sinne bort från kärlekens närvaro skulle han få ”en påminnelse från Gud” som så berörde hans själ att han ”ropade, sjöng och dansade våldsamt som en galen man.”

Du kommer att märka att påminnelserna kom från Gud och inte var hans eget uppförande.”

Broder Lawrence sa att de hemliga samtalen med Gud måste återupprepas ofta under dagen, och för att det skulle kunna utföras riktigt var det viktigt att hjärtat måste tömmas för allt annat.

Slut från mailet
----------------

HaFo - Fråga:

Är det alltså ngn som här konkret, faktamässigt, kan ge upplysning om det faktiskt är så, att Washer egentligen är positiv till Katolsk mysticism och vad Broder Lawrence framför? Eller finns det ngn som kan visa på att denna information är felaktig!?

Rätt viktigt att veta, eftersom Michael ser upp till Washer och vad han framför (även Calvinismen) och på Erevna framför från honom, som en auktoritär på den andliga arenan och att vad han framför ska inte ifrågasättas.

Och där Helders ”hedrat mig med en tillrättavisning från Washer” (eftersom Michael förvanskar och ljuger om vad jag skriver och står för), istället för att själv svara på frågor ställda till Helders själv.

HaFo

Re: Vad lär och förmedlar egentligen Washer

Har gjort två inlägg på Erevna som jag sätter in under detta ämne.
---------

Kommer visst aldrig ifrån att kommentera Helders lögner kring vad jag framför och hans bejakelse av JDS samtidigt, som han säger sig gå emot den läran, hur mycket som jag än försöker komma undan denna meningslösa strid.

Kring både Helders och Juhas lögner om mig i inläggen ovan (på Erevna), så upprepar jag bara att jag inte ämnar ödsla mer energi på vad Helders framför kring hans förnekelse av vem Jesus är och därmed en förnekelse av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och därmed förmedlar ett trampande av förbundsblodet under sina fötter som orent. Jag har försökt länge att avsluta denna meningslösa debatt.

Den som väljer att sätta sin tro till en misslyckad Jesus ala Helders, som när Han går in i vårt ställe under syndens förbannelse, tror att Han då lider samma nederlag och misslyckande som Adam och lämnar människan kvar i i sin åtskillnad från Gud (andlig död), må ju då göra det, sig själv till fördärv.

Den Jesus som jag tror på och umgås med är en seger - Herre! Som i sin person av fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt tillsammans besegrade i människans ställe, som hennes ställföreträdare och förenade/försonade Gud och människa, när syndens konsekvenser i Kristi persons syndfria rättfärdighet och Gudomlighet blir detroniserad, då när "GUD VAR I KRISTUS och försonade världen med sig själv".

Min och Helders Jesus är två helt olika Jesus!! Helders Jesus är lika misslyckad som Adam och skild från Gud med människan kvar i sin åtskillnad från Gud.

Den Jesus som jag tror på och representerar är den Jesus som i sin person av fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt, övervinner människans åtskillnad från Gud/försonar människan med Gud och därmed kan bära fram det RENA offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Jag har visat i otaliga inlägg från Skritens Ord, att det är det Bibliska evangeliet. Det bara negligerar Helders och även nu Juha och menar att Helders gett mig svar på mina frågor.

Var har Helders gett mig svar på varför han hoppar över all Skrift, som visar på att hans lära är vilsen inklusive vad Luther säger? Visa mig det svart på vitt!!

Jag har inte frågat efter vad andra lär som Helders citerar, utan vad han lär med sin dubbelhet om att Fadern och sonen och Gud och människa är åtskilda på korset.

DET ÄR JU DETTA SOM ÄR JDS - LÄRA!!! Och ändå så har Michael mage att säga att han går emot JDS - lära, samtidigt som han bejakar den i allra högsta grad!! Hur kan man fungera så? Och hur kan det finnas människor som bejakar denna dubbelhet fylld av lögner?

HaFo
--------------------------------

Vidare:

Fick några mailreaktioner kring min undran kring Washer och dennes bejakande av ”Broder Lawrence”.

Ett mail visar på att:

”Broder Lawrence är känd som en enkel man som upplevde Guds närvaro främst när han jobbade i köket.”

HaFo svar:

Du missade tydligen följande om Lawrence:

Broder Lawrence utvecklade en teknik – främst genom inspiration och intuition – som leder till resultat som liknar de som utvecklats av den kvarstående praktiken av Zen eller Mindfulness meditation.
En hängiven förespråkare av Broder Lawrence sa följande:

”Det sägs om Broder Lawrence att när något hade tagit hans sinne bort från kärlekens närvaro skulle han få ”en påminnelse från Gud” som så berörde hans själ att han ”ropade, sjöng och dansade våldsamt som en galen man.”

HaFo:

Inte är det från Gud att bli "som en galen man". Då är det andra krafter och är i rörelse än Guds Ande!
--------

"Broder Lawrence sa att de hemliga samtalen med Gud måste återupprepas ofta under dagen, och för att det skulle kunna utföras riktigt var det viktigt att hjärtat måste tömmas för allt annat."

HaFo:

Var återfinns detta i Skriften? Men det är en vanlig teknik inom New Age, ockultismen, Hinduismen och Budhismen med dessa meditationsövningar där man ska tömma sinnet.

För att umgås med Jesus behövs ingen speciell teknik. Vi kan prata med Honom direkt som en vän vid vår sida!!
-------------

Nästa mail visar på så fina ord av Lawrence som:

"Vi borde aldrig tröttna på att göra små saker av kärlek till Gud",

HaFo svar:

Det hjälper föga om vi så aldrig annat än menar oss att, "Vi borde aldrig tröttna på att göra små saker av kärlek till Gud", medan man samtidigt ger sig hän åt onda andars läror, spiritism, ockultism och meditativa övningar och tekniker som leder i kontakt med villfarelsens andemakter.

Det är sannerligen inte "att göra små saker av kärlek till Gud", mer än till orden med sådan utövning. I verkligheten så utövar man då avgudadyrkan!! Alla vackra ord till trots!!

---------

Ett tredje mail säger:

Jag har googlat lite på Washer. En sida jag hittade:

http://www.jesus-is-savior.com/Wolves/paul_washer.htm

hade följande, jag har översatt det till svenska åt dig:

Paul Washer är tvetydig...

"Vad du behöver veta är att frälsning är av tro, och enbart tro på Jesus Kristus. Och enbart tro på Jesus Kristus föregås och följs av ånger - att vända bort från synd, ett hat mot sånt som Gud hatar och och kärlek till sånt som Gud älskar, ett växande i helighet och en längtan - inte att bli som Britney Spears, inte att bli som världen, och inte att bli som den stora majoriteten av amerikanska kristna; men att bli lik Jesus Kristus"

Det där är ett falskt evangelium. I ett första påstående säger Pauls Washer att vi är frälsta enbart genom tro; men sedan i nästa påstående kräver han håfint att man ger upp sin syndfulla livsstil för att bli frälst. Detta är inte enbart tro. Bibeln är tydlig med att frälsning är utan gärningar.

---------------

Det finns många åsikter om denne Washer, ser jag när jag tittar runt lite. De flesta anser honom vara uppriktig och att han behövs i kyrkan idag med sitt budskap. Men andra ser att han gör kristna förvirrade och modfällda, (som jag själv blev den enda gång jag lyssnat på honom) till och med att man undrar om man är frälst.

På mig verkar ändå det största felet vara att han är kalvinist och då är det villolära uppblandat med sanningen.

Hoppas du får lite mer respons på detta, jag tror det kan vara en hjälp att förstå varför Helders & co håller på som de gör.

Slut från mail
---------

Ge gärna synpunkter och faktainformation kring vad Washer egentligen lär, vilken koppling han har till Lawrence och katolsk mysticism som var min fråga och som framgick av de tidigare länkangivelser som jag angav!

Det räcker ju föga med att säga att denna information skulle vara falsk, utan att man faktiskt visar i sak på att Washer inte alls bejakar Lawrences förförelse utan tar avstånd ifrån den!!! Tar Daniel och Helders avstånd från Lawrences förförelse och katolsk mysticism?? Vad gör man då om faktiskt Washer skulle bejaka denna förförelse?

HaFo