HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Vart är Pingst på väg

Återger ett inlägg på Aletheia blogg under ett liknande ämne
------

Hur orkar människor hålla på med allt detta ovidkommande och älta det i all oändlighet?

Men om ngn framför något från Skriften kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, så händer plötsligt ngt.

En del tycker då att det är väldigt obekvämt och helt vid sidan om, ngt helt mystiskt och obegripbart.

Det verkar vara ngt som man gärna försöker skämta bort eller dumgöra, samtidigt som man menar sig vara kristen, alltså menar sig ha en tro på vem Jesus är och vad det innebär att Han dog
på korset.
————————

Varför är just denna sanning kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, så angeläget att förvanska?

Jo, därför att där ligger kärnan till människans gemenskap med Gud!!

Här går nu såväl SÅ som Helders, som nu möts i en ”andlig enhet” ut och gemensamt förnekar vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Men det är inte så viktigt! Då är det viktigare än vem Jesus ÄR och betydelsen av offret på
korset, att helt ”reda ut genusproblemen” på den andliga arenan!! När ska galenskapen ta slut!?
—–

Ang. Pingst så borde det väl stå klart att de som rörelse började spåra ur, vid ett bejakande av Branham och Kulmans förförelse.

När man så sen bejakade förförelsen i Toronto – välsignelsen, Pensacola – väckelsen, aldrig tog avstånd från Bentley och Florida – väckelsen, utan istället började bejaka även trosförkunnelsen och katolicismen.

Ja, då spårade ju Pingst som rörelse helt ut i det avfall som ska möjliggöra en annan, en istället för Kristus, en falsk världsfräslare välkommen på arenan.

I Sverige gick det för Pingst totalt snett, när man började ge sig i lag med och bejaka katolicismen och dess företrädare och den vilsenheten bara fortsatte, när man gav utrymme för trosförkunnelelsens företrädare på konferensar, evangelistveckor, och predikantveckor.
-------

Som kristen rörelse är Pingst redan helt körd, saknar totalt andligtn ledarskap och utgör ett led till att förbereda det avfall som förbereder den falske världsfrälsarens framträdande.

Men det får inte låta oss förtröttas till att framlägga vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!!!! Även om det så kommer att kosta oss vår kroppsliga närvaro här i tiden!!

HaFo

Re: Vart är Pingst på väg

Återgern en fortsättning undern detta ämne från Aletheia blogg:
-------

Gör två inlägg som svar till Alias inlägg riktat till mig

Inlägg 1 inlägg som svar till Alias inlägg riktat till mig
----------------.

Alias säger med adress till mig:

”Om du inte inser att 50% (minst) av församlingen enligt vissa inte får göra något överhuvudtaget också är ett problem som kan behöva diskuteras så är du otroligt enkelspårig.”

HaFo:

Ännu en vänlig komplimang. Grävling, troll och nu enligt Alias så är jag enkelspårig.

Visst är det viktigt att det ”allmänna prästadömet” ges utrymme i församlingen. Men när det verkar bli viktigare, än som jag uppfattar det, att ventilera vem Jesus är och betydelsen av offert av Kristi persons kropp och blod på korset, så tror jag man missat fokus.

Vad hjälper det om alla i församlingen ges utrymme, om de samtidigt skulle förmedla en annan Jesus , ett annat evangelium varom ligger en annan ande än Guds Ande bakom?

Angående Pingst om posten handlade om, så håller jag fast vid att det finns mer djupgående och grundläggande saker än ”genusfrågan”, som mer allvarligt kommit snett i själva kärnan av den kristna tron.

Jag upprepar som fortfarande ”Pingstvän”:

Ang. Pingst så borde det väl stå klart att de som rörelse började spåra ur, vid ett bejakande av Branham och Kulmans förförelse.

När man så sen bejakade förförelsen i Toronto – välsignelsen, Pensacola – väckelsen, aldrig tog avstånd från Bentley och Florida – väckelsen, utan istället började bejaka även trosförkunnelsen och katolicismen.

Ja, då spårade ju Pingst som rörelse helt ut i det avfall som ska möjliggöra en annan, en istället för Kristus, en falsk världsfräslare välkommen på arenan.

I Sverige gick det för Pingst totalt snett, när man så började ge sig i lag med och bejaka katolicismen och dess företrädare och den vilsenheten bara fortsatte, när man gav utrymme för trosförkunnelsens företrädare på konferensar, evangelistveckor, och predikantveckor.

Som kristen rörelse är Pingst redan helt körd (men det finns många sanna kristna där, som inte dragits med i förförelsen från ledarskapet) och utgör ett led till att förbereda det avfall som förbereder den falske världsfrälsarens framträdande.

Men de är inte ensamma i detta avfall i den falska ekumenik som växer fram under sken av att vara väckelse och där ”man ska vara ett så att världen kan tro”. Ingen blir räddad av en falsk tro hur ”enhetlig den än är”!!
--------------

Vidare säger Alias:

”Säg något själv om vem Jesus ÄR, istället för att tala om för oss andra vad vi kan diskutera och inte diskutera.”

Visst kan jag det. Har gjort det ett otal ggr. på denna blogg. Vilket fått SÅ och Helders att ”förenas”, och ”gå i taket” och ge mig en del ”vänliga komplimanger”.
----------

Jesus är enligt Skriften ”all fullhet lekamligen” eller enligt en annan översättning ”Guds fullhet lekamligen”, med andra ord så är Jesus Gud själv kommen i jordisk kroppslig gestalt, ”Kristus kommen i köttet”, vilket säger att Jesus även enligt Joh. Kap 1 hade en preexistens och nu kom i kroppslig gestalt.

Vilken preexistens då?

Jo, lägger man samman GT:s uttalande när det talas om att Herren är en och det då åsyftar ”en sammansatt enhet” och så lägger det samman med NT och t.ex. Joh. Kap 14 – 17, så framträder det att denna sammansatta enhet, utgörs av en oupplöslig sammansatt enhet av Fader Son och Ande och då utifrån utgångsläget i GT utgör ”Herren är en”, sammansatt enhet av Fader Son och Ande.

Vari ligger då betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset?

Jo, däri att ”Gud VAR I KRISTUS och förenade världen med sig själv”, alltså att vår ställföreträdare nu inte blir lika misslyckad som Adam och skiljs från Guds gemenskap, utan att Gud hela tiden är i Kristus och försonar världen med sig själv, i fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt.

Det som räddar människan i sin nye ställföreträdare är, att när syndens konsekvens och människans åtskillnad från Gud läggs på Honom, så detroniseras denna konsekvens i Kristi persons syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Så att Han därmed kan bära fram DET RENA offret av en människa förenad med Gud (människans ställföreträdare som gått in i hennes villkor som ”född i syndigt kötts gestalt, fördömde han synden i köttet” Rom kap. 8), Kristi persons kropp och blod och Gud så kan säga att ”Han köpt människan med sitt eget blod”, som Gud själv kommen i kroppslig gestalt.
--------

Är man en grävling, ett troll eller enkelspårig idag, när man försöker sätta fokus på den kristna trons kärna, kring vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset? Märkligt!

Varför är det så krångligt och svårbegripligt detta enkla och uppenbara som Gud säger till oss om vem Jesus och Gud ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset?

Forts inlägg som svar till Alias inlägg riktat till mig

-----------

Inlägg 2 som svar till Alias inlägg riktat till mig
---------

Och ändå är det så allvarligt att Gud säger till oss att ”den ande som inte bekänner att Jesus är Kristus kommen i köttet”, är en annan, en istället för Kristus, antikrists ande.

Samma allvarliga Ord från Jesus möter oss när Han åsyftar (Han åsyftar inte här brödsbrytelsen, eftersom den instiftades senare för att visa tillbaka på vad som hände på korset: offret av Kristi persons kropp och blod), att den som inte ser betydelsen av det offret (inte äter mitt kött och inte dricker mitt blod), HAR INTE LIV I SIG.

Så ta inte för lätt på meningen:

”förståelsen av vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset”.

Det förvånar mig att tydligen kristna människor, inte ser vad Guds ord säger om att det inte är en andlig död (åtskillnad från Gud – som att det skulle vara en ”viss nivå av lidande”) som räddar människan, utan en kroppslig död av en människa är förenad med Gud och som därmed räddat människan ifrån hennes åtskillnad från Gud:

”Också åt eder har han nu SKAFFAT FÖRSONING I HANS JORDISKA KROPP, genom hans död, för att kunna ställa eder fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga” (Kol. 1:22)

”Och det bröd som jag skall giva, är mitt kött, och jag giver det, för att världen skall leva.” (Joh. 6:51)

”Nu däremot, då ni är i Kristus Jesus, har ni, som förut var fjärran, kommit nära i och genom Kristi blod. Ty han är vår frid, han som av de båda har gjort ett och brutit ned den skiljemur, som stod emellan oss, nämligen ovänskapen.

Ty I SITT KÖTT gjorde han om intet budens stadgelag, för att han skulle av de två i sig skapa en enda ny människa och så bereda frid och för att han skulle åt dem båda förenade i en enda KROPP skaffa försoning med Gud, sedan han genom korset hade i sin person dödat ovänskapen.” (Ef. 2: 13 – 16)

”genom att Jesu Kristi KROPP blev offrad en gång för alla.” (Hebr. 10: 9 – 10)
-----------

1917: ”Ja, han blev dödad till köttet, men till anden blev han gjord levande, i anden gick han och åstad och predikade..”

1981: Hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden, och så kunde han stiga ned och predika för andarna i deras fängelse…

Folkbibeln: Han blev dödad till köttet, men levandegjord genom Anden, I Anden gick han bort och utropade ett budskap…
—————

Var är Kristi person om Han är andligt levande (Gud och människa förenade) och inte är andligt död (skild från Gud) i den från livet frånskilda kroppen som är verkligt död?

Jo, i Anden (driven av Anden) gick han (Kristi person – Gud och människa förenade) och åstad och predikade.
——-

Hur kan människor missa detta enkla självklara budskap!?

Till kroppen dödad, men andligt levande (fortfarande Kristi person = Gud och människa förenade) genom Anden i livgivande gemenskap, gjord levande från evighet. Från evighet andligt levande genom Anden (=segern över den andliga döden i Kristi person), vid kroppens frånskiljande och död. Driven av Anden (i Anden) går han ock åstad…medan kroppen ligger livlös i graven.

Det är inte frågan om att Gud ska skiljas från sig själv och försonas med sig själv. Det är frågan om att Gud och människa ska försonas i Kristi person genom att aldrig skiljas åt!!

Detta sker tack vare Jesu lydnad, syndfrihet och rättfärdighet. Det är frågan om, att när all syndens konsekvens och andlig död tillräknas och kastas på Kristi person, så blir all syndens konsekvens och andlig död, detroniserad och omintetgjord i Kristi persons eviga andliga liv i den odödlige Guds försonade personen – ”Gud med oss” i Kristi person av Gud och människa förenade.

Det är ytterst i Guds egen odödliga, eviga väsen, som den andliga döden övervinns, genom att den aldrig kan ske i ”Gud och människa förenade” – ”Gud med oss” – Kristi person.

”Jag var död, men se jag lever”. Till kroppen dödad, men levande genom Anden i enheten av Gud och människa i Kristi person (1 Petr. 3:18-20).
——–

En människa förenad med Gud, kan inte heller behållas av den kroppsliga döden, utan bara kroppsligen uppstår Jesus som livets furste på alla områden, efter utfört försoningsverk och verkställer så människans, i hennes ställe, den kommande kroppsliga uppståndelsen

HaFo

Re: Vart är Pingst på väg

Ännu ett inlägg som jag gjorde under detta ämne på Aletheia blogg:
----------

Alias med adress till mig:

"Det jag var ute efter är att inte begränsa oss andra. Vi diskuterar vad vi vill, inte vad du säger åt oss att diskutera."

HaFo:

Det skulle var mig fjärran vad Du här försöker få det till att jag skulle eftersträva. Det enda jag eftersträvar, är att vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset inte "sopas under mattan" och hela tiden betraktas som ngt så obegripbart, så att det ska vi inte syssla med.

De som menar att att den bristande insikten i Pingst är dess miss kring "jämn genusfördelning" och inte släpper fram kvinnorna i "det allmänna prästadömet", ska ju naturligtvis visst ventileras.

Men om det skymtar igenom, att det finns de som tror att detta, är den allvarliga punkten som gått snett i Pingst, så måste jag reagera.

Det allvarligaste med Pingst idag är att de lämnat själva kärnan kring vad som är kristen tro och gett sig i lag med trosförkunnelsens och katolicismens lära och företrädare. Jag bara försöker hålla fokus på det centrala och inte låta mig upptas av allehanda perifera frågor.

De som vill avhandla sådana må ju göra det. Men jag håller mig till det centrala kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

För det är där människans räddning ligger och inte huruvida Pingst missar att ge kvinnan det utrymme i församlingen som hon bör ha.

HaFo