HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Vem är Jesus och vilket offer är det som räddar människan

Återger två svar som jag just gjort på Aletheia blogg, där denna rubrik kan vara adekvat:
------

Så (företrädare för Messianska föreningen) med adress till mig:

”Var det både Fadern och Sonen som korsfästes och dog. Vem uppväckte dem? Den heliga Ande?”
----------

Ger mitt svar i två inlägg, så blir det lättare att ta del av.

Inlägg 1 till SÅ

HaFo:

Ska Du SÅ försöka framstå som lärare med en sådan förvirrande, vilseledande fråga?

Det är den oupplösliga sammansatta enheten av Fader Son och Ande i ”Jag är Herren, Herren är en”, som kommen i kroppslig gestalt av ”all fullhet i kroppslig gestalt”, ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet”…

(Vars Bibeltext som visar på detta som jag om och om igen visat på utifrån grundtexten i GT som talar om en sammansatt enhet, när det sägs att Herren är en och hur denna oupplösliga sammansatta enhet beskrivs i Joh. Kap. 14 – 17)

… offrar Guds Jordiska kropp på korset:

"Också åt eder har han nu SKAFFAT FÖRSONING I HANS JORDISKA KROPP, genom hans död, för att kunna ställa eder fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga" (Kol. 1:22)

"Och det bröd som jag skall giva, är mitt kött, och jag giver det, för att världen skall leva."
(Joh. 6:51)

"Nu däremot, då ni är i Kristus Jesus, har ni, som förut var fjärran, kommit nära i och genom Kristi blod. Ty han är vår frid, han som av de båda har gjort ett och brutit ned den skiljemur, som stod emellan oss, nämligen ovänskapen. Ty I SITT KÖTT gjorde han om intet budens stadgelag, för att han skulle av de två i sig skapa en enda ny människa och så bereda frid och för att han skulle åt dem båda förenade i en enda KROPP skaffa försoning med Gud, sedan han genom korset hade i sin person dödat ovänskapen." (Ef. 2: 13 – 16)

"genom att Jesu Kristi KROPP blev offrad en gång för alla." (Hebr. 10: 9 – 10)
------------------

1917: "Ja, han blev dödad till köttet, men till anden blev han gjord levande, i anden gick han och åstad och predikade.."

1981: Hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden, och så kunde han stiga ned och predika för andarna i deras fängelse…

Folkbibeln: Han blev dödad till köttet, men levandegjord genom Anden, I Anden gick han bort och utropade ett budskap…
-------

Det står att Jesus är till kroppen dödad som rak kontrast till fortsättningen av texten.

Var är då Kristi person?

Jo, i den fortsatta kontrasten till att kroppen är dödad finner vi Kristi person. Det står inte att Kristi person är andligt (livsgemenskapen med Gud = Gud och människa förenade) död med den döda kroppen.

Nej, som kontrast till kroppens död står det att Kristi person är andligt (Gud och människa förenade i livsgemenskapen med Gud) levande (gjord andligt levande från evighet) genom Anden.

Alltså fastän Kristi kropp är frånskild livet och död, så är Kristi person andligt levande (Gud och människa förenade), levande i livsgemenskapen med den odödlige Guden och inte andligt död (bruten livsgemenskap mellan Gud och människa i Kristi person).

Var är Kristi person om Han är andligt levande (Gud och människa förenade) och inte är andligt död (skild från Gud) i den från livet frånskilda kroppen som är verkligt död?

Jo, i Anden (driven av Anden) gick han (Kristi person – Gud och människa förenade) och åstad och predikade.

Naturligtvis sker Kristi predikande precis i det sammanhang det står att det sker och det står där, för att visa att Kristi person, fortfarande är Kristi person och andligt levande (Gud och människa förenade), även om Kristi kropp ligger frånskild, död och livlös i graven.

Vad som skiljer Jesu Gudom ifrån försoningen är ett åtskiljande mellan Gud och människa i Kristi person. Här i tiden kan inte Kristi person skiljas från Kristi kropp. Då är Han inte längre Kristi person, eftersom personligheten här i tiden är allt vad personen är till kropp och själ.

Detta är dock vad Trosförkunnelsens JDS åstadkommer, när man tillvitar Honom människans andliga död (Ngt som även Helder gör, när han påstår att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset).

Kristi person är i livgivande gemenskap genom Anden, fastän kroppen är livlös i graven. Det är vad detta Bibelsammanhang vill visa oss. Eljest hade både Guds person och Kristi person upphört att finnas vid Kristi kroppsliga död. Gud vore då verkligen åtskild från sitt eget Gudomliga liv och verkligen död i bemärkelsen att Han inte är Gud längre, utan död i dess yttersta konsekvens, andligt död och kroppsligt död. Inget skulle då längre finnas om uppehållaren av allt liv själv vore andligt död och inte den evigt odödlige och andligt levande Guden och vore död.

Till kroppen dödad, men andligt levande (fortfarande Kristi person = Gud och människa förenade) genom Anden i livgivande gemenskap, gjord levande från evighet. Från evighet andligt levande genom Anden (=segern över den andliga döden i Kristi person), vid kroppens frånskiljande och död. Driven av Anden (i Anden) går han ock åstad…medan kroppen ligger livlös i graven.

Det är inte frågan om att Gud ska skiljas från sig själv och försonas med sig själv. Det är frågan om att Gud och människa ska försonas i Kristi person genom att aldrig skiljas åt.

Detta sker tack vare Jesu lydnad, syndfrihet och rättfärdighet. Det är frågan om, att när all syndens konsekvens och andlig död tillräknas och kastas på Kristi person, så blir all syndens konsekvens och andlig död, detroniserad och omintetgjord i Kristi persons eviga andliga liv i den odödlige Guds försonade personen - "Gud med oss".

Det är ytterst i Guds egen odödliga, eviga person den andliga döden övervinns, genom att den aldrig kan ske i "Gud och människa förenade" - "Gud med oss" - Kristi person. "Jag var död, men se jag lever". Till kroppen dödad, men levande genom Anden i enheten av Gud och människa i Kristi person (1 Petr. 3:18-20).

"Jag var död, men se jag lever". Till kroppen dödad, men levande genom Anden i enheten av Gud och människa i Kristi person (1 Petr. 3:18-20).

Den andliga döden – åtskillnaden från Gud besegrades i Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet. En människa förenad med Gud, kan inte heller behållas av den kroppsliga döden, utan bara kroppsligen uppstår efter utfört försoningsverk och verkställer människans kommande kroppsliga uppståndelse i hennes ställe.

Forts svar till SÅ

Re: Vem är Jesus och vilket offer är det som räddar människan

Svar 2 till SÅ (företrädare för Messianska föreningen)
-----------

SÅ:

”Jag har aldrig trott på någon JDS-lära och Helders håller sig till Luther, vad jag förstått.
Du har fått JDS på hjärnan, min gode Harry.”

HaFo:

Din lära SÅ, är ju en JDS – lära från början till slut!! Med en lära om att Jesus inte är Gud, utan enbart en människa, med ett speciellt uppdrag från Gud, så är ju då aldrig Jesus ens andligt levande, förenad med Gud, enligt Dig, vilket är en JDS – lära i allra högsta grad!!

Helders håller sig inte alls till Luther utan har därtill en egen JDS – lära enligt trosförkunnelsen, att Jesus förlorade sin Gudastatus, för att människan skulle få igen sin Gudastatus.

Det är ngt helt annat än när Luther säger:

"Ty han är den person, som bär hela världens synder och gör tillfyllest för dem.

…vilken kallar honom Guds Lamm, som bär världens synd, talar också profeten Jesaja, då han säger: Herren kastade allas våra synder på honom.

Vi skall betrakta Kristus som den som på samma gång som han iklätt sig vårt kött och blod också därmed blivit insvept i våra synder, vår förbannelse, vår olycka och vår död, men som dödat dem genom sig själv oss till godo."
-------------------

Det blir något helt annat när man ser vad Luther menar i dess helhet än när man bara tagit ett citat för att styrka tanken att Jesus dog människans andliga död.

Luther säger inte att Kristus till sin natur, så att Han inte längre är Guds person och inte längre är Kristi person, dör människans andliga död på det sättet,

utan visar om och om igen att Han bär synderna, tillräknas synderna som kastats på Honom och allt det människan var, andligt död och åtskillnad från Gud och dess konsekvenser dödats i Kristi person, "dödat dem genom sig själv (Kristi person) oss till godo.

Detta sker just genom att människans andliga död aldrig sker till Hans natur, så att han inte är Kristi person (Gud och människa förenade – inte längre skulle vara fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt förenade) och en andligt död människa,

utan genom att Han fortfarande är just Gud och människa förenade i sin natur som Kristi person, kan Han bära synden och döda den genom sig själv (Kristi person) oss till godo.

Luther ger en fin bild av att all syndens konsekvens kastades på Kristi person, men att Han inte fördenskull blir syndens konsekvens i sin person, andligt död, åtskild från Gud, upphör att vara Kristi person, utan att all syndens konsekvens, blir i Hans person, Kristi person, dödat.

Detta kan ske därigenom att Han är rättfärdig och Kristi person, så fast all världens synd blir kastad på honom, vinns där i Hans person, Kristi person, segern över den andliga döden, åtskiljande från Gud, genom att den aldrig sker i Kristi person, utan därigenom att all syndens konsekvens, blir i Kristi person dödat enligt Luther.

Det är den stora skillnaden mellan Helders syn och Luthers syn. Helders ser att Jesus till sitt väsen måste bli all syndens konsekvens, andligt död, åtskild från Gud, så att Jesus i faktisk mening är en vanlig andligt död människa där Han hänger på korset och inte är Kristi person längre.

Medan Luther ser Honom som andligt levande (Kristus - Gud och människa förenade), varpå syndens konsekvens blir kastad, men en konsekvens som blir dödat och omintetgjort i Hans person som Kristus.

Det är två motsatta syn på skeendet i försoningen. Helders syn är en antikristlig syn på Jesus som gör om inte försoningen. Medan Luthers syn är en kristen syn på Kristi person.

En kristen syn på Kristi person, är raka motsatsen till Trosförkunnelsen, att Jesus till sin natur blir syndens natur och en vanlig andligt död människa till sitt väsen.

Då vore offret en vanligt andligt död människas kropp och blod och inte KRISTI persons kropp och blod. '

Då kunde vilken människa som helst ha offrats.

Vad som ger offret dess giltighet är att det är Gud och människa förenade, Kristi person, som ger offret. ETT RENT OFFER!!
---------

Nej SÅ, jag har inte fått JDS – läran på hjärnan.

Men jag har ”fått på hjärnan vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset” och hur det blir förvanskat inte bara i JDS – läran, utan även i den vilseledande lära som Messianska föreningen företräder och förmedlar.

HaFo

Re: Vem är Jesus och vilket offer är det som räddar människan

Gör några svar på Aletheia blogg med anledning av reaktioner där på grund av mina inlägg ovan
Helders säger:

”men prisa Gud- JDS läran är så gott som utdött i Sverige den dag i dag”

HaFo:

Det säger Helders, samtidigt som han kör med dubbla budskap. I ord säger att han tar avstånd från JDS, samtidigt som han bejakar den med sin lära om att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset. Det är vad som är JDS – lära!
-----------

SÅ, från Messianska föreningen, som förnekar att Jesus är Gud, sluter så upp på Helders sida och vänder så svart till vitt och vitt till svart och säger med tanke på mitt inlägg och sen Helders inlägg som han uppskattar och säger till Helders:

”Ditt klargörande och dementi av falska beskyllningar kan vara bra för dem som läser på bloggen.”

HaFo:

Enligt SÅ, så är det här jag som kommer med falska beskyllningar mot Helders (som alla är grundade på vad Helders förmedlat i Skrift), medan det faktiskt är tvärtom så, att det är Helders som ljuger hejvilt om vad jag skriver och står för.

Så sant heter det att ”lika barn leka bäst” och i det här fallet så är det nog så tragiskt, att det är en villoande som förenar dessa herrar.
------------------

Leif säger till mig:

”Dagens tips: Hellre Ett Ord från dHA än tusen från HaFo”.

HaFo:

Absolut! Men är inte de skriftens ord som jag citerade ngt som DHA ställer sig bakom? Konstigt!

HaFo
----------------------

Juha säger:

”HaFo skrev: ’…förståelsen av vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!!’

Finge jag en krona för var gång du har skrivit det där HaFo, så hade jag en hög att bada i likt Joakim von Anka”.

HaFo:

Och ändå verkar det som att människor har så svårt att tillägna sig detta enkla budskap tecknat i Bibeln och istället vill göra det till ngt så krångligt och obegripbart.

Visst är det obegripbart att Gud utförde allt detta i vårt ställe för att rädda oss.

Men det är inte obegripbart vad Bibeln säger om vem Jesus ÄR (Gud själv kommen i kroppslig gestalt – fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt förenade) och betydelsen av offret av Kristi persons (Guds fullhet lekamligen) kropp och blod på korset.

Varför skulle Gud göra det så omöjligt att begripa vad Han säger om vad som räddar människan?
--------------

Juha vidare:

”Man kan snurra in sig i en massa tankesnurror kring exakt vad som hände på korset. Men det vi behöver veta är att Jesus dog en ställföreträdande död för oss syndare så att vi kunde bli frälsta genom vår tro och Guds nåd.”

HaFo:

Är det så här som Skriften beskriver det som Juha framför?

Skriften talar aldrig om ”tankesnurror kring vad som hände på korset”, utan beskriver skeendet och dess innebörd enkelt och klart utan krångel och inte som ngt. mystiskt, som vi inte kan begripa oss på vad Gud säger i sitt Ord.

Bibeln fokuserar starkt en sann tro på vem Jesus ÄR: ”Kristus kommen i köttet” (alltså att Jesus haft en preexistens och nu ”kommit i köttet”.

Hans preexistens visar sig enligt GT vid uttrycket att Herren är en, handlar om en sammansatt enhet, vilket så får sitt ljus i Joh. Kap. 14 – 17, att det handlar om en oupplöslig enhet av Fader Son och Ande, då alltså i ”Jag är Herren, Herren är en”.

Varför är det så krångligt och svårbegripligt detta enkla och uppenbara som Gud säger till oss om vem Jesus och Gud ÄR?
-------

Och ändå är det så allvarligt att Gud säger till oss att ”den ande som inte bekänner att Jesus är Kristus kommen i köttet”, är en annan, en istället för Kristus, antikrists ande.

Samma allvarliga Ord från Jesus möter oss när Han åsyftar (Han åsyftar inte här brödsbrytelsen, eftersom den instiftades senare för att visa tillbaka på vad som hände på korset: offret av Kristi persons kropp och blod), att den som inte ser betydelsen av det offret (inte äter mitt kött och inte dricker mitt blod), HAR INTE LIV I SIG.

Så ta inte för lätt på meningen:

”förståelsen av vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset”

För däri ligger hela frälsningsbudskapet från Gud till oss i Skriften! Och som därför är den punkt som fienden hela tiden försöker förvanska. Och det är inga ”tankesnurror” att det är på det viset.

Men fienden vill få oss att tycka att det är ”tankesnurror”, att det ska vara så viktigt vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Hafo

---------------
Gör så 3 inlägg som kommentar till SÅ:s kommentar:

”intressant att notera är att apostlarna beskriver Jesu död mycket enkelt”

Inlägg 1 till SÅ

HaFo:

Halleluja, Amen, det var precis vad jag försökte förmedla, Bibelns enkla budskap om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset:

Det är den oupplösliga sammansatta enheten av Fader Son och Ande i ”Jag är Herren, Herren är en”, som kommen i kroppslig gestalt av ”all fullhet i kroppslig gestalt”, ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet”…

(Vars Bibeltext som visar på detta som jag om och om igen visat på utifrån grundtexten i GT som talar om en sammansatt enhet, när det sägs att Herren är en och hur denna oupplösliga sammansatta enhet beskrivs i Joh. Kap. 14 – 17)

… offrar Guds Jordiska kropp på korset:

"Också åt eder har han nu SKAFFAT FÖRSONING I HANS JORDISKA KROPP, genom hans död, för att kunna ställa eder fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga" (Kol. 1:22)

"Och det bröd som jag skall giva, är mitt kött, och jag giver det, för att världen skall leva."
(Joh. 6:51)

"Nu däremot, då ni är i Kristus Jesus, har ni, som förut var fjärran, kommit nära i och genom Kristi blod. Ty han är vår frid, han som av de båda har gjort ett och brutit ned den skiljemur, som stod emellan oss, nämligen ovänskapen. Ty I SITT KÖTT gjorde han om intet budens stadgelag, för att han skulle av de två i sig skapa en enda ny människa och så bereda frid och för att han skulle åt dem båda förenade i en enda KROPP skaffa försoning med Gud, sedan han genom korset hade i sin person dödat ovänskapen." (Ef. 2: 13 – 16)

"genom att Jesu Kristi KROPP blev offrad en gång för alla." (Hebr. 10: 9 – 10)
------------------

1917: "Ja, han blev dödad till köttet, men till anden blev han gjord levande, i anden gick han och åstad och predikade.."

1981: Hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden, och så kunde han stiga ned och predika för andarna i deras fängelse…

Folkbibeln: Han blev dödad till köttet, men levandegjord genom Anden, I Anden gick han bort och utropade ett budskap…

Det står att Jesus är till kroppen dödad som rak kontrast till fortsättningen av texten.

Var är då Kristi person?

Jo, i den fortsatta kontrasten till att kroppen är dödad finner vi Kristi person. Det står inte att Kristi person är andligt (livsgemenskapen med Gud = Gud och människa förenade) död med den döda kroppen.

Nej, som kontrast till kroppens död står det att Kristi person är andligt (Gud och människa förenade i livsgemenskapen med Gud) levande (gjord andligt levande från evighet) genom Anden.

Alltså fastän Kristi kropp är frånskild livet och död, så är Kristi person andligt levande (Gud och människa förenade), levande i livsgemenskapen med den odödlige Guden och inte andligt död (bruten livsgemenskap mellan Gud och människa i Kristi person).

Var är Kristi person om Han är andligt levande (Gud och människa förenade) och inte är andligt död (skild från Gud) i den från livet frånskilda kroppen som är verkligt död?

Jo, i Anden (driven av Anden) gick han (Kristi person – Gud och människa förenade) och åstad och predikade.

Naturligtvis sker Kristi predikande precis i det sammanhang det står att det sker och det står där, för att visa att Kristi person, fortfarande är Kristi person och andligt levande (Gud och människa förenade), även om Kristi kropp ligger frånskild, död och livlös i graven.

Vad som skiljer Jesu Gudom ifrån försoningen är ett åtskiljande mellan Gud och människa i Kristi person. Här i tiden kan inte Kristi person skiljas från Kristi kropp. Då är Han inte längre Kristi person, eftersom personligheten här i tiden är allt vad personen är till kropp och själ.

Kristi person är dock här nu i livgivande gemenskap genom Anden, fastän kroppen är livlös i graven. Det är vad detta Bibelsammanhang vill visa oss. Eljest hade både Guds person och Kristi person upphört att finnas vid Kristi kroppsliga död.

Gud vore då verkligen åtskild från sitt eget Gudomliga liv och verkligen död i bemärkelsen att Han inte är Gud längre, utan död i dess yttersta konsekvens, andligt död och kroppsligt död. Inget skulle då längre finnas om uppehållaren av allt liv själv vore andligt död och inte den evigt odödlige och andligt levande Guden och vore död.

Till kroppen dödad, men andligt levande (fortfarande Kristi person = Gud och människa förenade) genom Anden i livgivande gemenskap, gjord levande från evighet. Från evighet andligt levande genom Anden (=segern över den andliga döden i Kristi person), vid kroppens frånskiljande och död. Driven av Anden (i Anden) går han ock åstad…medan kroppen ligger livlös i graven.

Det är inte frågan om att Gud ska skiljas från sig själv och försonas med sig själv. Det är frågan om att Gud och människa ska försonas i Kristi person genom att aldrig skiljas åt!!

Detta sker tack vare Jesu lydnad, syndfrihet och rättfärdighet. Det är frågan om, att när all syndens konsekvens och andlig död tillräknas och kastas på Kristi person, så blir all syndens konsekvens och andlig död, detroniserad och omintetgjord i Kristi persons eviga andliga liv i den odödlige Guds försonade personen - "Gud med oss" i Kristi person av Gud och människa förenade.

Det är ytterst i Guds egen odödliga, eviga väsen, som den andliga döden övervinns, genom att den aldrig kan ske i "Gud och människa förenade" - "Gud med oss" - Kristi person.

"Jag var död, men se jag lever". Till kroppen dödad, men levande genom Anden i enheten av Gud och människa i Kristi person (1 Petr. 3:18-20).

Forts svar till SÅ
--------

Svar 2 till SÅ

Den andliga döden – åtskillnaden från Gud besegrades i Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

En människa förenad med Gud, kan inte heller behållas av den kroppsliga döden, utan bara kroppsligen uppstår Jesus som livets furste på alla områden, efter utfört försoningsverk och verkställer så människans, i hennes ställe, den kommande kroppsliga uppståndelsen.
-----------------

Luther är väldigt klar i denna fråga när han säger:

"Ty han är den person, som bär hela världens synder och gör tillfyllest för dem.

…vilken kallar honom Guds Lamm, som bär världens synd, talar också profeten Jesaja, då han säger: Herren kastade allas våra synder på honom.

Vi skall betrakta Kristus som den som på samma gång som han iklätt sig vårt kött och blod också därmed blivit insvept i våra synder, vår förbannelse, vår olycka och vår död, men SOM DÖDAT DEM I SIG SJÄLV OSS TILL GODO”
-------------------

Luther säger inte att Kristus till sin natur, så att Han inte längre är Guds person och inte längre är Kristi person, dör människans andliga död på det sättet,

utan visar om och om igen att Han bär synderna, tillräknas synderna som kastats på Honom och allt det människan var, andligt död och åtskillnad från Gud och dess konsekvenser dödats i Kristi person, "dödat dem genom sig själv (Kristi person) oss till godo.

Detta sker just genom att människans andliga död aldrig sker till Hans natur, så att han inte är Kristi person (Gud och människa förenade – inte längre skulle vara fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt förenade) och en andligt död människa,

utan genom att Han fortfarande är just Gud och människa förenade i sin natur som Kristi person, kan Han bära synden och döda den genom sig själv (Kristi person) oss till godo.

Luther ger en fin bild av att all syndens konsekvens kastades på Kristi person, men att Han inte fördenskull blir syndens konsekvens i sin person, andligt död, åtskild från Gud, upphör att vara Kristi person, utan att all syndens konsekvens, blir i Hans person, Kristi person, dödat.

Detta kan ske därigenom att Han är rättfärdig och Kristi person, så fast all världens synd blir kastad på honom, vinns där i Hans person, Kristi person, segern över den andliga döden, åtskiljande från Gud, genom att den aldrig sker i Kristi person, utan därigenom att all syndens konsekvens, blir i Kristi person dödat enligt Luther.
--------

Helders ser att Jesus till sitt väsen måste bli all syndens konsekvens, andligt död, åtskild från Gud, så att Jesus i faktisk mening är en vanlig andligt död människa där Han hänger på korset och inte är Kristi person längre (Fadern och Sonen och Gud och människa åtskilda = JDS)

Medan Luther ser Honom som andligt levande (Kristus - Gud och människa förenade), varpå syndens konsekvens blir kastad, men en konsekvens som blir dödat och omintetgjort i Hans person som Kristus.

Det är två motsatta syn på skeendet i försoningen. Helders syn är en antikristlig syn på Jesus som gör om inte försoningen. Medan Luthers syn är en kristen syn på Kristi person.

Det är "falsk varudeklaration", när Helders åberopar Luther för sin JDS - lära att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset.

Det är också falsk varudeklaration när han säger sig ta avstånd från JDS, samtidigt som det är den läran som han egentligen förmedlar, tillsammans med Calvins förförelse att Jesus inte dött för all världens synd, utan enbart för dem som Gud förutbestämt till att få nåd.

Är det också en lära som Du SÅ förespråkar när Du nu går i försvar för vad Helders förmedlar?
------

En kristen syn på Kristi person, är raka motsatsen till Trosförkunnelsen, att Jesus till sin natur blir syndens natur och en vanlig andligt död människa till sitt väsen.

Då vore offret en vanligt andligt död människas kropp och blod och inte KRISTI persons kropp och blod. '

Då kunde vilken människa som helst ha offrats.

Vad som ger offret dess giltighet är att det är Gud och människa förenade, Kristi person, som ger offret. ETT RENT OFFER!! Enbart Gud själv är syndfri och ren!

Forts svar till SÅ
--------

Inlägg 3 på SÅ:s kommentar

Och huruvida Gud och människa ( i motsats till Helders lära med Gud och människa åtskilda – andlig död = JDS) är förenade i Kristi person, så fundera över följande texter som visar på att Jesus inte var skild från Gud vid sitt nödrop på korset om Gudsövergivenhet

_____


Förutom Ps. 22: 22; 25

”Fräls mig från lejonets gap. Ja, du bönhör mig och räddar mig undan vildoxarnas horn.”

”Ty han föraktade inte den förtrycktes elände och såg inte på honom med avsky.
Han dolde inte sitt ansikte för honom, när han ropade lyssnade han till honom”

Och förutom vad Jes. 53 vers 11 likaledes säger:

”Genom den vedermöda hans själ har utstått får han se ljus och bli tillfreds. Genom Messias SYNDFRIA GEMENSKAP MED GUD (Jesus är fortfarande Kristi person fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt tillsammans) förklarar min rättfärdige tjänare ALLA MÄNNISKOR RÄTTFÄRDIGA (segern över människans andliga död – åtskillnad från Gud) och deras skulder är det som han bär (Han är inte skulden, Han är inte synden i sin egen person, utan bär den och betalar priset för den i människans ställe).

Så vill jag även visa hur Ps 31 pekar på att Jesus inte var skild från Gud vid sitt nödrop

I din hand befaller jag min ande; du förlossar mig, HERRE, du trofaste Gud.

Ty väl sade jag i min ångest: »Jag är bortdriven från dina ögon.» Likväl hörde du mina böners ljud, när jag ropade till dig.
------------------------

Några Ord från Hebreerbrevet om betydelsen av offret av Kristi persons kropps blod och att Jesus aldrig var skild från Gud:

”Då nu barnen hade blivit delaktiga av kött och blod, blev ock han på ett liknande sätt delaktig därav, för att han genom sin död (kroppslig död) skulle göra dens makt om intet, som hade döden i sitt våld, det är djävulen, och göra alla dem fria, som av fruktan för döden hela sitt liv igenom hade varit hemfallna till träldom…

…Därför måste han i allt bliva lik sina bröder, för att han skulle bliva barmhärtig och en trogen överstepräst i sin tjänst inför Gud, till att försona folkets synder.”
----------

”Så tog sig icke heller Kristus själv äran att bliva överstepräst, utan den äran tillföll honom genom den som sade till honom: »Du är min Son, jag har i dag fött dig»…

…Och med starkt rop och tårar frambar han, under sitt kötts dagar, böner och åkallan till den som kunde frälsa honom från döden; och han blev bönhörd och tagen ur sin ångest.”
-----

”Så skulle vi genom två oryggliga utsagor, i vilka Gud omöjligen kunde ljuga, undfå en kraftig uppmuntran, vi som hava sökt vår räddning i att hålla fast vid det hopp som ligger framför oss. I det hoppet hava vi ett säkert och fast själens ankare, som når innanför förlåten, dit Jesus, såsom vår förelöpare, har gått in för oss, i det han blev en överstepräst »efter Melkisedeks sätt, till evig tid”.

”Därför kan han ock till fullo frälsa dem som genom honom komma till Gud, ty han lever alltid för att mana gott för dem. En sådan överstepräst hövdes oss också att hava, EN SOM VORE HELIG OSKYLDIG OCH OBESMITTAD, SKILD FRÅN SYNDARE och upphöjd över himmelen,

en som icke var dag behövde frambära offer, såsom de andra översteprästerna, först för sina egna synder och sedan för folkets; detta gjorde han nämligen en gång för alla, när han offrade sig själv.

Ty lagen insätter till överstepräster människor som äro behäftade med svaghet, men det löftesord, som efter lagens utgivande gavs under edlig bekräftelse, insätter en »Son» som är fullkomnad »till evig tid».”
----------

”Men Kristus kom såsom överstepräst för det tillkommande goda; och genom det större och fullkomligare tabernakel som icke är gjort med händer, det är, som icke tillhör den skapelse som nu är,

gick han, icke med bockars och kalvars blod, utan med SITT EGET BLOD, en gång för alla in i det allraheligaste och vann en evig förlossning.

Ty om redan blod av bockar och tjurar och aska av en ko, stänkt på dem som hava blivit orenade, helgar till utvärtes renhet,

huru mycket mer SKALL INTE KRISTI BLOD -- då han nu genom EVIG ANDE ( Gud själv!!) har framburit sig själv såsom ETT FELFRITT offer åt Gud -- rena våra samveten från döda gärningar till att tjäna den levande Guden!”

”utan att BLOD utgjutes gives ingen förlåtelse”.

”Kristus har icke gått in i ett allraheligaste som är gjort med händer, och som allenast är en efterbildning av det sannskyldiga, utan han har gått in i själva himmelen, för att nu träda fram inför Guds ansikte, oss till godo.”

”Ej heller har han gått ditin, för att många gånger offra sig själv, såsom översteprästen år efter år går in i det allraheligaste, med blod som icke är hans eget. Han hade annars måst lida många gånger allt ifrån världens begynnelse. I stället har han uppenbarats en enda gång, nu vid tidernas ände, för att genom offret av sig själv utplåna synden.”

”Och såsom det är människorna förelagt att en gång dö och sedan dömas, så skall Kristus, sedan han en gång har blivit offrad för att bära mångas synder, för andra gången, utan synd, låta sig ses av dem som bida efter honom, till frälsning.”

”Ty omöjligt är att tjurars och bockars blod skulle kunna borttaga synder. Därför säger han vid sitt inträde i världen: »Slaktoffer och spisoffer begärde du icke, MEN EN KROPP beredde du åt mig; i brännoffer och syndoffer fann du icke behag. Då sade jag: 'Se, jag kommer -- i bokrullen är skrivet om mig -- för att göra din vilja, o Gud.'»

Sedan han först har sagt: »Slaktoffer och spisoffer, brännoffer och syndoffer begärde du icke, och i sådana fann du icke behag» -- och dock frambäras de efter lagen -- säger han vidare: »Se, jag kommer för att göra din vilja.» Så tager han bort det förra, för att sätta det andra i stället.

”Och i kraft av denna »vilja» hava vi blivit helgade, därigenom att Jesu Kristi »KROPP» en gång för alla har blivit offrad.”

… Eftersom vi nu, mina bröder, hava en fast tillförsikt att få gå in i det allraheligaste i och genom JESU BLOD, i det att han åt oss har invigt en ny och levande väg dit in genom förlåten -- det är genom SITT KÖTT …”
-------------------------------------

Kopplar man dessa texter samman, så kan jag inte förstå de som menar, att vad Skriften säger om betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset skulle vara oklart och krångligt.

De som upplever det så, bör bedja över och läsa dessa Bibeltexter om och om igen tills ”morgonstjärnan går upp i era hjärtan”.

HaFo

Re: Vem är Jesus och vilket offer är det som räddar människan

Går vidare med några svar under detta ämne, som jag just gjort på Aletheia blogg.

Den som vill hänga med i sammanhanget får gå tillbaka till

http://aletheia.se/2010/06/11/500-salen-ny-06-17/#comment-173836


Och inläggen där fram emot den ”nya 500 – salen” på Aletheia
-------------

För att det ska bli lättare att läsa så gör jag svaret riktat såväl till SÅ som Helders i flera inlägg.

Bara de som verkligen är intresserade bör haka på och läsa. De som tycker att det ”blir för krångligt”, Ni behöver ju då inte läsa. Hoppa då bara över dessa inlägg, istället för att ge allehanda giftiga kommentarer om dess längd eller att det är så obegripbart.
---------------

Inlägg 1 till Helders och SÅ som nu förenats i anden

Vet inte vilken komplimang riktad till mig, av att vara grävling och troll, som jag ska ta till mig som det mest vänliga uttrycket om mig. Presenterat av SÅ (Messianska föreningen) respektive Helders (Erevna blogg), som nu funnit varandra i en ”andens enhet”.
---------------

Det är fint att Du citerar från Ps. 22 Michael kring Jesu nödrop på korset. Men varför hoppar Du förbi och därmed missar Du själva poängen i vers 25:

”Ty han föraktade icke den betrycktes elände och höll det icke för en styggelse; han fördolde icke sitt ansikte för honom, och när han ropade, lyssnade han till honom.”

Det är här som själva vändpunkten – tyngdpunkten ligger, kring Jesus nödrop på korset och som visar på att mitt i detta skeende, så är Jesus inte skild från Gud. Det är vad Jesus åberopar med sitt nödrop om fortsättningen i texten, där det framgår att Han mitt i att det ser ut som att Han är och blir behandlad, som den störste syndaren av alla, så ”var Gud I KRISTUS och försonade världen med sig själv”.
-------------------

Det är fint Michael att Du citerar Jesaja 53. Ett fantastiskt Bibelsammanhang om hur Jesus i vårt ställe utsätts för Guds straff över synd och syndare. Men varför missar Du att notera fotnoten i Folkbibeln från Jesaja 53 vers 11:

”Genom den vedermöda hans själ har utstått får han se ljus och bli tillfreds. Genom Messias SYNDFRIA GEMENSKAP MED GUD (Jesus är fortfarande Kristi person fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt tillsammans) förklarar min rättfärdige tjänare ALLA MÄNNISKOR RÄTTFÄRDIGA (segern över människans andliga död – åtskillnad från Gud) och deras skulder är det som han bär (Han är inte skulden, Han är inte synden i sin egen person, utan bär den och betalar priset för den i människans ställe).

Hur kan man undgå att här se att Gud och människa inte är åtskilda i Kristi person (!):

”Genom Messias SYNDFRIA GEMENSKAP MED GUD förklarar min rättfärdige tjänare ALLA MÄNNISKOR RÄTTFÄRDIGA”

(Den objektiva försoningen på grund av att Jesus inte blir lika misslyckad som Adam och skild från Guds liv och gemenskap, utan igenom traumat när syndens konsekvenser som människans ställföreträdare läggs på Honom, så detroniseras dessa konsekvenser i människans ställföreträdare, som där förenar/försonar människa och Gud, där Gud ”försonar världen med sig själv, han tillräknar inte människorna deras synder”)

Du tycks mena Michael att jag förnekar Jesu ställföreträdande lidande. Det gör jag inte alls. Vad får Du en sådan lögn ifrån?

Skillnaden mellan vad Du lär och vad jag pekar på är, att enligt Dig så blir Jesus lika misslyckad som Adam och skild från Guds gemenskap (JDS), när syndens konsekvens läggs på Honom.

Medan jag pekar på att Jesus mitt igenom detta trauma förblir Gud och människa förenade/andligt levande och att det är vad som räddar människan och som gör det möjligt för Jesus att bära fram ett RENT offer av fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt förenade, Kristi persons kropp och blod på korset.

Forts inlägg till SÅ och Helders som nu ”förenats i anden”

Re: Vem är Jesus och vilket offer är det som räddar människan

Inlägg 2 till SÅ och Helders som nu ”förenats i anden”

Du Michael menar Dig ta avstånd från JDS, samtidigt som Du med en lära om att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset, där Du så just därmed proklamerar JDS. Du har dubbla budskap!!

Det beror antagligen på att Du ännu inte fått tag på vad en JDS – lära egentligen är för ngt. Du försöker koppla det samman med enbart den galna ande, själ och kropps – läran i trosförkunnelsen. Men det är inte vad som är JDS! (Även om det ingår i det helt igenom falska lärosystem som trosförkunnelsen utgör!)

Att vara andligen död enligt Bibeln, är att vara skild från Guds liv och gemenskap ”död i överträdelser och synder”. Det är precis vad Du säger att Jesus är, när Du menar att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset!

Vad hjälper då tomma ord om att Jesus är sann Gud och sann människa. Enligt denna lära så är Jesus en från Gud skild människa (alltså inte fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt!!!!), som därmed bär fram ett orent offer på korset. En lära som i praktiken trampar förbundsblodet under sina fötter som orent, därför att Gud och människa då är åtskilda i Kristi person. (Samma lära som SÅ företräder att Jesus inte är Gud – så möts nu dessa läror i en ”andens enhet”)
-----------------

Att Du sen Michael pratar om ”halv eller hel död”, måste bero på att Du inte fått tag på i Bibeln, skillnaden mellan andlig och kroppslig död.

Människor som andligen levande – förenade med Gud – dör kroppsligen och hamnar i Abrahams sköte, Paradiset, i väntan på kroppens uppståndelse. Varefter de efter den kroppsliga uppståndelsen går in i den eviga världen i Guds gemenskap.

Andligt döda människor – skilda från Gud genom otro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, förpassas till hades – pinorummet i väntan på kroppens uppståndelse.
---------------------------

Det förvånar mig att Du inte Michael ser vad som säges 1PET 3:18

Kristus själv led ju en gång döden för synder; rättfärdig led han för orättfärdiga, på det att han skulle föra oss till Gud. Ja, han blev dödad till köttet, men till anden blev han gjord levande. Rom. 1,4. 5,6. 2 Kor. 13,4. Ef. 2,18. Hebr. 9,15, 28.

1PET 3:19 I anden gick han gick han ock åstad och predikade för de andar som höllos i fängelse, 1 Petr. 4,6.

Här ser vi igen var segern och förvandlingen igen ligger som räddar människan. Till köttet dödad men ändå förenad med Gud – andligt levande.

------

Jesus som andligt levande – förenad med Gud, trots sin kroppsliga slakt och död, går inte som andra kroppsligt döda människor till endera Abrahams sköte eller Hades – pinorommet i väntan på sin kroppsliga uppståndelse.

”Han predikar för andarna i fängelset” och hinner även med att besöka ”rövaren på korset” i Paradiset i dennes väntan på kroppens uppståndelse i Guds gemenskap.

Vad skulle så kunna hindra att Gud själv i människans ställe, efter att ha besegrat människans åtskillnad från Gud – den andliga döden – genom att den aldrig sker i vår nye ställföreträdare, att som Gud själv, fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt förenade, även i människans ställe, som hennes ställföreträdare besegra den kroppsliga döden och kroppsligen uppstå!?

Forts inlägg till SÅ och Helders som nu ”förenats i anden”

Re: Vem är Jesus och vilket offer är det som räddar människan

Inlägg 3 till SÅ och Helders som nu ”förenats i anden”

Det förvånar mig att vare sig SÅ eller Michael ser vad Guds ord säger kring vem Jesus ÄR:

Bibeln fokuserar starkt en sann tro på vem Jesus ÄR: ”Kristus kommen i köttet” (alltså att Jesus haft en preexistens och nu ”kommit i köttet”.

Hans preexistens visar sig enligt GT vid uttrycket att Herren är en, handlar om en sammansatt enhet, vilket så får sitt ljus i Joh. Kap. 14 – 17, att det handlar om en oupplöslig enhet av Fader Son och Ande, då alltså i ”Jag är Herren, Herren är en”.

Varför är det så krångligt och svårbegripligt detta enkla och uppenbara som Gud säger till oss om vem Jesus och Gud ÄR för SÅ och Michael?
-------

Och ändå är det så allvarligt att Gud säger till oss att ”den ande som inte bekänner att Jesus är Kristus kommen i köttet”, är en annan, en istället för Kristus, antikrists ande.

Samma allvarliga Ord från Jesus möter oss när Han åsyftar (Han åsyftar inte här brödsbrytelsen, eftersom den instiftades senare för att visa tillbaka på vad som hände på korset: offret av Kristi persons kropp och blod), att den som inte ser betydelsen av det offret (inte äter mitt kött och inte dricker mitt blod), HAR INTE LIV I SIG.

Så ta inte för lätt på meningen:

”förståelsen av vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset”.

Det förvånar mig så att Michael inte ser vad Guds ord säger om att det inte är en andlig död (åtskillnad från Gud), som räddar människan, utan en kroppslig död:
-----------

"Också åt eder har han nu SKAFFAT FÖRSONING I HANS JORDISKA KROPP, genom hans död, för att kunna ställa eder fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga" (Kol. 1:22)

"Och det bröd som jag skall giva, är mitt kött, och jag giver det, för att världen skall leva." (Joh. 6:51)

"Nu däremot, då ni är i Kristus Jesus, har ni, som förut var fjärran, kommit nära i och genom Kristi blod. Ty han är vår frid, han som av de båda har gjort ett och brutit ned den skiljemur, som stod emellan oss, nämligen ovänskapen.

Ty I SITT KÖTT gjorde han om intet budens stadgelag, för att han skulle av de två i sig skapa en enda ny människa och så bereda frid och för att han skulle åt dem båda förenade i en enda KROPP skaffa försoning med Gud, sedan han genom korset hade i sin person dödat ovänskapen." (Ef. 2: 13 – 16)

"genom att Jesu Kristi KROPP blev offrad en gång för alla." (Hebr. 10: 9 – 10)
------------------

1917: "Ja, han blev dödad till köttet, men till anden blev han gjord levande, i anden gick han och åstad och predikade.."

1981: Hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden, och så kunde han stiga ned och predika för andarna i deras fängelse…

Folkbibeln: Han blev dödad till köttet, men levandegjord genom Anden, I Anden gick han bort och utropade ett budskap…
---------------

Var är Kristi person om Han är andligt levande (Gud och människa förenade) och inte är andligt död (skild från Gud) i den från livet frånskilda kroppen som är verkligt död?

Jo, i Anden (driven av Anden) gick han (Kristi person – Gud och människa förenade) och åstad och predikade.
-------

Hur kan människor missa detta enkla självklara budskap!?

Till kroppen dödad, men andligt levande (fortfarande Kristi person = Gud och människa förenade) genom Anden i livgivande gemenskap, gjord levande från evighet. Från evighet andligt levande genom Anden (=segern över den andliga döden i Kristi person), vid kroppens frånskiljande och död. Driven av Anden (i Anden) går han ock åstad…medan kroppen ligger livlös i graven.

Det är inte frågan om att Gud ska skiljas från sig själv och försonas med sig själv. Det är frågan om att Gud och människa ska försonas i Kristi person genom att aldrig skiljas åt!!

Detta sker tack vare Jesu lydnad, syndfrihet och rättfärdighet. Det är frågan om, att när all syndens konsekvens och andlig död tillräknas och kastas på Kristi person, så blir all syndens konsekvens och andlig död, detroniserad och omintetgjord i Kristi persons eviga andliga liv i den odödlige Guds försonade personen - "Gud med oss" i Kristi person av Gud och människa förenade.

Det är ytterst i Guds egen odödliga, eviga väsen, som den andliga döden övervinns, genom att den aldrig kan ske i "Gud och människa förenade" - "Gud med oss" - Kristi person.

"Jag var död, men se jag lever". Till kroppen dödad, men levande genom Anden i enheten av Gud och människa i Kristi person (1 Petr. 3:18-20).

En människa förenad med Gud, kan inte heller behållas av den kroppsliga döden, utan bara kroppsligen så uppstår Jesus som livets furste på alla områden, efter utfört försoningsverk och verkställer så människans, i hennes ställe, den kommande kroppsliga uppståndelsen.
-----------------

Luther är väldigt klar i denna fråga när han säger:

"Ty han är den person, som bär hela världens synder och gör tillfyllest för dem.

…vilken kallar honom Guds Lamm, som bär världens synd, talar också profeten Jesaja, då han säger: Herren kastade allas våra synder på honom.

Vi skall betrakta Kristus som den som på samma gång som han iklätt sig vårt kött och blod också därmed blivit insvept i våra synder, vår förbannelse, vår olycka och vår död, men SOM DÖDAT DEM I SIG SJÄLV OSS TILL GODO”
-------------------

Luther säger inte i likhet med Helders, att Kristus till sin natur, så att Han inte längre är Guds person och inte längre är Kristi person, dör människans andliga död på det sättet, med Fadern och Sonen och Gud och människa åtskilda,

utan visar om och om igen att Han bär synderna, tillräknas synderna som kastats på Honom och allt det människan var, andligt död och åtskillnad från Gud och dess konsekvenser dödats i Kristi person, "dödat dem genom sig själv (Kristi person) oss till godo.
--------

Luther ger en fin bild av att all syndens konsekvens kastades på Kristi person, men att Han inte fördenskull blir syndens konsekvens i sin person, andligt död, åtskild från Gud, upphör att vara Kristi person, utan att all syndens konsekvens, blir i Hans person, Kristi person, dödat.

Detta kan ske därigenom att Han är rättfärdig och Kristi person, så fast all världens synd blir kastad på honom, vinns där i Hans person, Kristi person, segern över den andliga döden, åtskiljande från Gud, genom att den aldrig sker i Kristi person, utan därigenom att all syndens konsekvens, blir i Kristi person dödat enligt Luther.
--------

Helders ser att Jesus till sitt väsen måste bli all syndens konsekvens, andligt död, åtskild från Gud, så att Jesus i faktisk mening är en vanlig andligt död människa där Han hänger på korset och inte är Kristi person längre (Fadern och Sonen och Gud och människa åtskilda = JDS)

Medan Luther ser Honom som andligt levande (Kristus - Gud och människa förenade), varpå syndens konsekvens blir kastad, men en konsekvens som blir dödat och omintetgjort i Hans person som Kristus.

Det är två motsatta syn på skeendet i försoningen. Helders syn är en antikristlig syn på Jesus som gör om inte försoningen. Medan Luthers syn är en kristen syn på Kristi person.

Det är "falsk varudeklaration", när Helders åberopar Luther för sin JDS - lära att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset.

Det är också falsk varudeklaration när han säger sig ta avstånd från JDS, samtidigt som det är den läran som han egentligen förmedlar, tillsammans med Calvins förförelse att Jesus inte dött för all världens synd, utan enbart för dem som Gud förutbestämt till att få nåd.

------

Jag riktar igen frågan till SÅ:

Är det också en lära som Du SÅ förespråkar, när Du nu går i försvar för vad Helders förmedlar?

Forts inlägg till Så och Helders som nu ”förenats i anden

Re: Vem är Jesus och vilket offer är det som räddar människan

Fortsätter med inlägg på Aletheia blogg under detta ämne

Den som vill hänga med i sammanhanget får gå tillbaka till

http://aletheia.se/2010/06/11/500-salen-ny-06-17/#comment-173836


Och inläggen där fram emot den ”nya 500 – salen”
-------------

För att det ska bli lättare att läsa så gör jag svaret riktat såväl till SÅ som Helders i flera inlägg.

Bara de som verkligen är intresserade bör haka på och läsa. De som tycker att det ”blir för krångligt”, Ni behöver ju då inte läsa. Hoppa då bara över dessa inlägg, istället för att ge allehanda giftiga kommentarer om dess längd eller att det är så obegripbart.
---------------

Inlägg 1 till Helders och SÅ som nu förenats i anden

Vet inte vilken komplimang riktad till mig, av att vara grävling och troll, som jag ska ta till mig som det mest vänliga uttrycket om mig. Presenterat av SÅ (Messianska föreningen) respektive Helders (Erevna blogg), som nu funnit varandra i en ”andens enhet”.
---------------

Det är fint att Du citerar från Ps. 22 Michael kring Jesu nödrop på korset. Men varför hoppar Du förbi och därmed missar Du själva poängen i vers 25:

”Ty han föraktade icke den betrycktes elände och höll det icke för en styggelse; han fördolde icke sitt ansikte för honom, och när han ropade, lyssnade han till honom.”

Det är här som själva vändpunkten – tyngdpunkten ligger, kring Jesus nödrop på korset och som visar på att mitt i detta skeende, så är Jesus inte skild från Gud. Det är vad Jesus åberopar med sitt nödrop om fortsättningen i texten, där det framgår att Han mitt i att det ser ut som att Han är och blir behandlad, som den störste syndaren av alla, så ”var Gud I KRISTUS och försonade världen med sig själv”.
-------------------

Det är fint Michael att Du citerar Jesaja 53. Ett fantastiskt Bibelsammanhang om hur Jesus i vårt ställe utsätts för Guds straff över synd och syndare. Men varför missar Du att notera fotnoten i Folkbibeln från Jesaja 53 vers 11:

”Genom den vedermöda hans själ har utstått får han se ljus och bli tillfreds. Genom Messias SYNDFRIA GEMENSKAP MED GUD (Jesus är fortfarande Kristi person fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt tillsammans) förklarar min rättfärdige tjänare ALLA MÄNNISKOR RÄTTFÄRDIGA (segern över människans andliga död – åtskillnad från Gud) och deras skulder är det som han bär (Han är inte skulden, Han är inte synden i sin egen person, utan bär den och betalar priset för den i människans ställe).

Hur kan man undgå att här se att Gud och människa inte är åtskilda i Kristi person som Du hävdar Michael (!):

”Genom Messias SYNDFRIA GEMENSKAP MED GUD förklarar min rättfärdige tjänare ALLA MÄNNISKOR RÄTTFÄRDIGA”

(Den objektiva försoningen på grund av att Jesus inte blir lika misslyckad som Adam och skild från Guds liv och gemenskap, utan igenom traumat när syndens konsekvenser som människans ställföreträdare läggs på Honom, så detroniseras dessa konsekvenser i människans ställföreträdare, som där förenar/försonar människa och Gud, där Gud ”försonar världen med sig själv, han tillräknar inte människorna deras synder”)

Du tycks mena Michael, att jag förnekar Jesu ställföreträdande lidande. Det gör jag inte alls. Vad får Du en sådan lögn ifrån?

Skillnaden mellan vad Du lär och vad jag pekar på är, att enligt Dig så blir Jesus lika misslyckad som Adam och skild från Guds gemenskap (JDS), när syndens konsekvens läggs på Honom.

Medan jag pekar på att Jesus mitt igenom detta trauma förblir Gud och människa förenade/andligt levande och att det är vad som räddar människan och som gör det möjligt för Jesus att bära fram ett RENT offer av fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt förenade, Kristi persons kropp och blod på korset.

Forts inlägg till SÅ och Helders som nu ”förenats i anden”

Re: Vem är Jesus och vilket offer är det som räddar människan

Här vart det tydligen någon form av tekniskt missöde så jag missade att sätta in det sista inlägget till SÅ och Helders.

Det kommer så nu här:
-------

Inlägg 4 till SÅ och Helders som nu ”förenats i anden”

Några Ord från Hebreerbrevet om betydelsen av offret av Kristi persons kropps blod och att Jesus aldrig var skild från Gud, utan är Gud själv kommen i kroppslig gestalt:

”Då nu barnen hade blivit delaktiga av kött och blod, blev ock han på ett liknande sätt delaktig därav, för att han genom sin död (kroppslig död) skulle göra dens makt om intet, som hade döden i sitt våld, det är djävulen, och göra alla dem fria, som av fruktan för döden hela sitt liv igenom hade varit hemfallna till träldom…

…Därför måste han i allt bliva lik sina bröder, för att han skulle bliva barmhärtig och en trogen överstepräst i sin tjänst inför Gud, till att försona folkets synder.”

----------

”Så tog sig icke heller Kristus själv äran att bliva överstepräst, utan den äran tillföll honom genom den som sade till honom: »Du är min Son, jag har i dag fött dig»…

…Och med starkt rop och tårar frambar han, under sitt kötts dagar, böner och åkallan till den som kunde frälsa honom från döden; och han blev bönhörd och tagen ur sin ångest.”

-----

”Så skulle vi genom två oryggliga utsagor, i vilka Gud omöjligen kunde ljuga, undfå en kraftig uppmuntran, vi som hava sökt vår räddning i att hålla fast vid det hopp som ligger framför oss. I det hoppet hava vi ett säkert och fast själens ankare, som når innanför förlåten, dit Jesus, såsom vår förelöpare, har gått in för oss, i det han blev en överstepräst »efter Melkisedeks sätt, till evig tid”.

”Därför kan han ock till fullo frälsa dem som genom honom komma till Gud, ty han lever alltid för att mana gott för dem. En sådan överstepräst hövdes oss också att hava, EN SOM VORE HELIG OSKYLDIG OCH OBESMITTAD, SKILD FRÅN SYNDARE och upphöjd över himmelen,

en som icke var dag behövde frambära offer, såsom de andra översteprästerna, först för sina egna synder och sedan för folkets; detta gjorde han nämligen en gång för alla, när han offrade sig själv.

Ty lagen insätter till överstepräster människor som äro behäftade med svaghet, men det löftesord, som efter lagens utgivande gavs under edlig bekräftelse, insätter en »Son» som är fullkomnad »till evig tid».”

----------

”Men Kristus kom såsom överstepräst för det tillkommande goda; och genom det större och fullkomligare tabernakel som icke är gjort med händer, det är, som icke tillhör den skapelse som nu är,

gick han, icke med bockars och kalvars blod, utan med SITT EGET BLOD, en gång för alla in i det allraheligaste och vann en evig förlossning.

Ty om redan blod av bockar och tjurar och aska av en ko, stänkt på dem som hava blivit orenade, helgar till utvärtes renhet,

huru mycket mer SKALL INTE KRISTI BLOD -- då han nu genom EVIG ANDE ( Gud själv!!) har framburit sig själv såsom ETT FELFRITT offer åt Gud -- rena våra samveten från döda gärningar till att tjäna den levande Guden!”

”utan att BLOD utgjutes gives ingen förlåtelse”.

”Kristus har icke gått in i ett allraheligaste som är gjort med händer, och som allenast är en efterbildning av det sannskyldiga, utan han har gått in i själva himmelen, för att nu träda fram inför Guds ansikte, oss till godo.”

”Ej heller har han gått ditin, för att många gånger offra sig själv, såsom översteprästen år efter år går in i det allraheligaste, med blod som icke är hans eget. Han hade annars måst lida många gånger allt ifrån världens begynnelse. I stället har han uppenbarats en enda gång, nu vid tidernas ände, för att genom offret av sig själv utplåna synden.”

”Och såsom det är människorna förelagt att en gång dö och sedan dömas, så skall Kristus, sedan han en gång har blivit offrad för att bära mångas synder, för andra gången, utan synd, låta sig ses av dem som bida efter honom, till frälsning.”

”Ty omöjligt är att tjurars och bockars blod skulle kunna borttaga synder. Därför säger han vid sitt inträde i världen: »Slaktoffer och spisoffer begärde du icke, MEN EN KROPP beredde du åt mig; i brännoffer och syndoffer fann du icke behag. Då sade jag: 'Se, jag kommer -- i bokrullen är skrivet om mig -- för att göra din vilja, o Gud.'»

Sedan han först har sagt: »Slaktoffer och spisoffer, brännoffer och syndoffer begärde du icke, och i sådana fann du icke behag» -- och dock frambäras de efter lagen -- säger han vidare: »Se, jag kommer för att göra din vilja.» Så tager han bort det förra, för att sätta det andra i stället.

”Och i kraft av denna »vilja» hava vi blivit helgade, därigenom att Jesu Kristi »KROPP» en gång för alla har blivit offrad.”

… Eftersom vi nu, mina bröder, hava en fast tillförsikt att få gå in i det allraheligaste i och genom JESU BLOD, i det att han åt oss har invigt en ny och levande väg dit in genom förlåten -- det är genom SITT KÖTT …”

------------------------------------

Kopplar man dessa texter samman, så kan jag inte förstå de som menar, att vad Skriften säger om betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset skulle vara oklart och krångligt.

De som upplever det så, bör bedja över och läsa dessa Bibeltexter om och om igen tills ”morgonstjärnan går upp i era hjärtan”, SÅ och Michael.

HaFo

Re: Vem är Jesus och vilket offer är det som räddar människan

Återger fortsatta inlägg kring ämnet på Aletheia blogg:
-------

Det var en del frågor och påståenden som tydligen aldrig vare sig SÅ eller Helders ansåg sig föranledda att kommentera.

Jag gör det till flera inlägg, så blir det lättare att ta del av

Inlägg 1 med frågor och påståenden som tydligen aldrig vare sig SÅ eller Helders ansåg sig föranledda att kommentera.

Till Helders:

Det är fint att Du citerar från Ps. 22 Michael kring Jesu nödrop på korset. Men VARFÖR hoppar Du förbi och därmed så missar Du själva poängen i vers 25:

”Ty han föraktade icke den betrycktes elände och höll det icke för en styggelse; han fördolde icke sitt ansikte för honom, och när han ropade, lyssnade han till honom.”

Det är här som själva vändpunkten – tyngdpunkten ligger, kring Jesus nödrop på korset och som visar på att mitt i detta skeende, så är Jesus inte skild från Gud.
-----------

Det är fint Michael att Du citerar Jesaja 53. Ett fantastiskt Bibelsammanhang om hur Jesus i vårt ställe utsätts för Guds straff över synd och syndare. Men VARFÖR missar Du att notera fotnoten i Folkbibeln från Jesaja 53 vers 11:

”Genom den vedermöda hans själ har utstått får han se ljus och bli tillfreds. Genom Messias SYNDFRIA GEMENSKAP MED GUD (Jesus är fortfarande Kristi person fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt tillsammans) förklarar min rättfärdige tjänare ALLA MÄNNISKOR RÄTTFÄRDIGA (segern över människans andliga död – åtskillnad från Gud) och deras skulder är det som han bär (Han är inte skulden, Han är inte synden i sin egen person, utan bär den och betalar priset för den i människans ställe).

Hur kan man undgå att här se att Gud och människa inte är åtskilda i Kristi person (!):

”Genom Messias SYNDFRIA GEMENSKAP MED GUD förklarar min rättfärdige tjänare ALLA MÄNNISKOR RÄTTFÄRDIGA”

(Den objektiva försoningen på grund av att Jesus inte blir lika misslyckad som Adam och skild från Guds liv och gemenskap, utan igenom traumat när syndens konsekvenser som människans ställföreträdare läggs på Honom, så detroniseras dessa konsekvenser i människans ställföreträdare, som där förenar/försonar människa och Gud, där Gud ”försonar världen med sig själv, han tillräknar inte människorna deras synder”)
------------

Du tycks mena Michael att jag förnekar Jesu ställföreträdande lidande. Det gör jag inte alls. Vad får Du en sådan lögn ifrån?

Skillnaden mellan vad Du lär och vad jag pekar på är, att enligt Dig så blir Jesus lika misslyckad som Adam och skild från Guds gemenskap (JDS), när syndens konsekvens läggs på Honom.

Medan jag pekar på att Jesus mitt igenom detta trauma förblir Gud och människa förenade/andligt levande och att det är vad som räddar människan och som gör det möjligt för Jesus att bära fram ett RENT offer av fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt förenade, Kristi persons kropp och blod på korset.

Forts Inlägg med frågor och påståenden som tydligen aldrig vare sig SÅ eller Helders ansåg sig föranledda att kommentera.
----------

Inlägg 2 med frågor och påståenden som tydligen aldrig vare sig SÅ eller Helders ansåg sig föranledda att kommentera.
-------------

Inga kommentarer blev det heller på mina synpunkter:

Du Michael menar Dig ta avstånd från JDS, samtidigt som Du med en lära om att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset, där Du så just därmed proklamerar JDS. Du har dubbla budskap!!

Det beror antagligen på att Du ännu inte fått tag på vad en JDS – lära egentligen är för ngt. Du försöker koppla det samman med enbart den galna ande, själ och kropps – läran i trosförkunnelsen. Men det är inte vad som är JDS! (Även om det ingår i det helt igenom falska lärosystem som trosförkunnelsen utgör!)

Att vara andligen död enligt Bibeln, är att vara skild från Guds liv och gemenskap ”död i överträdelser och synder”.

Det är precis vad Du säger att Jesus är, när Du menar att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset!

Vad hjälper då tomma ord om att Jesus är sann Gud och sann människa. Enligt denna lära så är Jesus en från Gud skild människa (alltså inte fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt!!!!), som därmed bär fram ett orent offer på korset.

En lära som i praktiken trampar förbundsblodet under sina fötter som orent, därför att Gud och människa då är åtskilda i Kristi person. (Samma lära som SÅ företräder att Jesus inte är Gud i praktiken utan bara i ord – så möts nu dessa läror i en ”andens enhet”)

--------------

Inte heller några kommentarer till mina funderingar:

Att Du sen Michael pratar om ”halv eller hel död”, måste bero på att Du inte fått tag på i Bibeln, skillnaden mellan andlig och kroppslig död.

Människor som andligen levande – förenade med Gud – dör kroppsligen och hamnar i Abrahams sköte, Paradiset, i väntan på kroppens uppståndelse. Varefter de efter den kroppsliga uppståndelsen går in i den eviga världen i Guds gemenskap.

Andligt döda människor – skilda från Gud genom otro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, förpassas till hades – pinorummet i väntan på kroppens uppståndelse.
—————————

Det förvånar mig att Du inte Michael ser vad som säges 1PET 3:18

Kristus själv led ju en gång döden för synder; rättfärdig led han för orättfärdiga, på det att han skulle föra oss till Gud. Ja, han blev dödad till köttet, men till anden blev han gjord levande. Rom. 1,4. 5,6. 2 Kor. 13,4. Ef. 2,18. Hebr. 9,15, 28.

1PET 3:19 I anden gick han gick han ock åstad och predikade för de andar som höllos i fängelse, 1 Petr. 4,6

Här ser vi igen var segern och förvandlingen igen ligger som räddar människan. Till köttet dödad men ändå förenad med Gud – andligt levande.
——

Jesus som andligt levande – förenad med Gud, trots sin kroppsliga slakt och död, går inte som andra kroppsligt döda människor till endera Abrahams sköte eller Hades – pinorommet i väntan på sin kroppsliga uppståndelse.

”Han predikar för andarna i fängelset” och hinner även med att besöka ”rövaren på korset” i Paradiset i dennes väntan på kroppens uppståndelse i Guds gemenskap.

Vad skulle så kunna hindra att Gud själv i människans ställe, efter att ha besegrat människans åtskillnad från Gud – den andliga döden – genom att den aldrig sker i vår nye ställföreträdare, att som Gud själv, fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt förenade, även i människans ställe, som hennes ställföreträdare då besegrar den kroppsliga döden och kroppsligen uppstå!?
----------

Ingen kommentar heller kring vad Luther egentligen lär och som Helders åberopar, men de är uppenbarligen inte överens:

Luther är väldigt klar i denna fråga när han säger:

”Ty han är den person, som bär hela världens synder och gör tillfyllest för dem.

…vilken kallar honom Guds Lamm, som bär världens synd, talar också profeten Jesaja, då han säger: Herren kastade allas våra synder på honom.

Vi skall betrakta Kristus som den som på samma gång som han iklätt sig vårt kött och blod också därmed blivit insvept i våra synder, vår förbannelse, vår olycka och vår död, men SOM DÖDAT DEM I SIG SJÄLV OSS TILL GODO”
——————-

Luther säger inte i likhet med Helders, att Kristus till sin natur, så att Han inte längre är Guds person och inte längre är Kristi person, dör människans andliga död på det sättet, med Fadern och Sonen och Gud och människa åtskilda,

utan visar om och om igen att Han bär synderna, tillräknas synderna som kastats på Honom och allt det människan var, andligt död och åtskillnad från Gud och dess konsekvenser dödats i Kristi person, ”dödat dem genom sig själv (Kristi person) oss till godo”.

Luther ger en fin bild av att all syndens konsekvens kastades på Kristi person, men att Han inte fördenskull blir syndens konsekvens i sin person, andligt död, åtskild från Gud, upphör att vara Kristi person, utan att all syndens konsekvens, blir i Hans person, Kristi person, dödat.

Detta kan ske därigenom att Han är rättfärdig och Kristi person, så fast all världens synd blir kastad på honom, vinns där i Hans person, Kristi person, segern över den andliga döden, åtskiljande från Gud, genom att den aldrig sker i Kristi person, utan därigenom att all syndens konsekvens, blir i Kristi person dödat enligt Luther.
——–

Helders ser att Jesus till sitt väsen måste bli all syndens konsekvens, andligt död, åtskild från Gud, så att Jesus i faktisk mening är en vanlig andligt död människa där Han hänger på korset och inte är Kristi person längre (Fadern och Sonen och Gud och människa åtskilda = JDS)

Medan Luther ser Honom som andligt levande (Kristus – Gud och människa förenade), varpå syndens konsekvens blir kastad, men en konsekvens som blir dödat och omintetgjort i Hans person som Kristus.

Helders ser att Jesus till sitt väsen måste bli all syndens konsekvens, andligt död, åtskild från Gud, så att Jesus i faktisk mening är en vanlig andligt död människa där Han hänger på korset och inte är Kristi person längre (Fadern och Sonen och Gud och människa åtskilda = JDS)

Medan Luther ser Honom som andligt levande (Kristus – Gud och människa förenade), varpå syndens konsekvens blir kastad, men en konsekvens som blir dödat och omintetgjort i Hans person som Kristus.

Det är två motsatta syn på skeendet i försoningen. Helders syn är en antikristlig syn på Jesus som gör om inte försoningen. Medan Luthers syn är en kristen syn på Kristi person.

Det är ”falsk varudeklaration”, när Helders åberopar Luther för sin JDS – lära att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset.

Det är också falsk varudeklaration när han säger sig ta avstånd från JDS, samtidigt som det är den läran som han egentligen förmedlar, tillsammans med Calvins förförelse att Jesus inte dött för all världens synd, utan enbart för dem som Gud förutbestämt till att få nåd.

Jag riktar igen frågan till SÅ:

Är det också en lära som Du SÅ förespråkar när Du nu går i försvar för vad Helders förmedlar?
Forts Inlägg med frågor och påståenden som tydligen aldrig vare sig SÅ eller Helders ansåg sig föranledda att kommentera.
------------

Inlägg 3 med frågor och påståenden som tydligen aldrig vare sig SÅ eller Helders ansåg sig föranledda att kommentera.
--------------

Inte heller en kommentar vare sig från Helders, SÅ eller ngn annan kring Skriftens ord från Hebreerbrevet kring betydelsen av blodsoffret på korset, som även visar på vem Jesus Är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset:

Några Ord från Hebreerbrevet om betydelsen av offret av Kristi persons kropps blod och att Jesus aldrig var skild från Gud, utan är Gud själv kommen i kroppslig gestalt:

”Då nu barnen hade blivit delaktiga av kött och blod, blev ock han på ett liknande sätt delaktig därav, för att han genom sin död (kroppslig död) skulle göra dens makt om intet, som hade döden i sitt våld, det är djävulen, och göra alla dem fria, som av fruktan för döden hela sitt liv igenom hade varit hemfallna till träldom…

…Därför måste han i allt bliva lik sina bröder, för att han skulle bliva barmhärtig och en trogen överstepräst i sin tjänst inför Gud, till att försona folkets synder.”
———-

”Så tog sig icke heller Kristus själv äran att bliva överstepräst, utan den äran tillföll honom genom den som sade till honom: »Du är min Son, jag har i dag fött dig»…

…Och med starkt rop och tårar frambar han, under sitt kötts dagar, böner och åkallan till den som kunde frälsa honom från döden; och han blev bönhörd och tagen ur sin ångest.”

”Så skulle vi genom två oryggliga utsagor, i vilka Gud omöjligen kunde ljuga, undfå en kraftig uppmuntran, vi som hava sökt vår räddning i att hålla fast vid det hopp som ligger framför oss. I det hoppet hava vi ett säkert och fast själens ankare, som når innanför förlåten, dit Jesus, såsom vår förelöpare, har gått in för oss, i det han blev en överstepräst »efter Melkisedeks sätt, till evig tid”.

”Därför kan han ock till fullo frälsa dem som genom honom komma till Gud, ty han lever alltid för att mana gott för dem. En sådan överstepräst hövdes oss också att hava, EN SOM VORE HELIG OSKYLDIG OCH OBESMITTAD, SKILD FRÅN SYNDARE och upphöjd över himmelen,

en som icke var dag behövde frambära offer, såsom de andra översteprästerna, först för sina egna synder och sedan för folkets; detta gjorde han nämligen en gång för alla, när han offrade sig själv.

Ty lagen insätter till överstepräster människor som äro behäftade med svaghet, men det löftesord, som efter lagens utgivande gavs under edlig bekräftelse, insätter en »Son» som är fullkomnad »till evig tid».

”Men Kristus kom såsom överstepräst för det tillkommande goda; och genom det större och fullkomligare tabernakel som icke är gjort med händer, det är, som icke tillhör den skapelse som nu är,

gick han, icke med bockars och kalvars blod, utan med SITT EGET BLOD, en gång för alla in i det allraheligaste och vann en evig förlossning.

Ty om redan blod av bockar och tjurar och aska av en ko, stänkt på dem som hava blivit orenade, helgar till utvärtes renhet,

huru mycket mer SKALL INTE KRISTI BLOD — då han nu genom EVIG ANDE ( Gud själv!!) har framburit sig själv såsom ETT FELFRITT offer åt Gud — rena våra samveten från döda gärningar till att tjäna den levande Guden!”

”utan att BLOD utgjutes gives ingen förlåtelse”.

”Kristus har icke gått in i ett allraheligaste som är gjort med händer, och som allenast är en efterbildning av det sannskyldiga, utan han har gått in i själva himmelen, för att nu träda fram inför Guds ansikte, oss till godo.”

”Ej heller har han gått ditin, för att många gånger offra sig själv, såsom översteprästen år efter år går in i det allraheligaste, med blod som icke är hans eget. Han hade annars måst lida många gånger allt ifrån världens begynnelse. I stället har han uppenbarats en enda gång, nu vid tidernas ände, för att genom offret av sig själv utplåna synden”.

”Och såsom det är människorna förelagt att en gång dö och sedan dömas, så skall Kristus, sedan han en gång har blivit offrad för att bära mångas synder, för andra gången, utan synd, låta sig ses av dem som bida efter honom, till frälsning.”

”Ty omöjligt är att tjurars och bockars blod skulle kunna borttaga synder. Därför säger han vid sitt inträde i världen: »Slaktoffer och spisoffer begärde du icke, MEN EN KROPP beredde du åt mig; i brännoffer och syndoffer fann du icke behag.

Då sade jag: ‘Se, jag kommer — i bokrullen är skrivet om mig — för att göra din vilja, o Gud.’»

Sedan han först har sagt: »Slaktoffer och spisoffer, brännoffer och syndoffer begärde du icke, och i sådana fann du icke behag» — och dock frambäras de efter lagen — säger han vidare:

»Se, jag kommer för att göra din vilja.» Så tager han bort det förra, för att sätta det andra i stället.

”Och i kraft av denna »vilja» hava vi blivit helgade, därigenom att Jesu Kristi »KROPP» en gång för alla har blivit offrad.”

… Eftersom vi nu, mina bröder, hava en fast tillförsikt att få gå in i det allraheligaste i och genom JESU BLOD, i det att han åt oss har invigt en ny och levande väg dit in genom förlåten — det är genom SITT KÖTT …”
————————————-

Kopplar man dessa texter samman, så kan jag inte förstå de som menar, att vad Skriften säger om betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset skulle vara oklart och krångligt.

De som upplever det så, bör bedja över och läsa dessa Bibeltexter om och om igen tills ”morgonstjärnan går upp i era hjärtan”.

HaFo

Re: Vem är Jesus och vilket offer är det som räddar människan

Vidare inlägg som jag gjort på Aletheia blogg som hör hemma under detta ämne:
---------

Jag kan inte hjälpa Michael Helders, att jag undrar över varför Du inte svarar på de frågeställningar och påståenden som jag gjorde.

Jag gör min undran till 2 inlägg så att det blir lättare att ta del av:
----------

Inlägg 1 till Helders:

Jag kan inte hjälpa att jag blir väldigt nyfiken på VARFÖR Du Michael, när Du citerar Ps. 22 och Jesus nödrop på korset, så hoppar Du förbi vers 25 och därmed missar hela poängen i kapitlet:

”Ty han föraktade icke den betrycktes elände och höll det icke för en styggelse; han fördolde icke sitt ansikte för honom, och när han ropade, lyssnade han till honom.”

Det är här som själva vändpunkten – tyngdpunkten ligger, kring Jesus nödrop på korset och som visar på att mitt i detta skeende, när syndens konsekvenser läggs på Jesus, så är Jesus inte skild från Gud.
------------

Jag kan inte hjälpa att jag blir väldigt nyfiken på VARFÖR Du Michael, när Du citerar Jesaja 53 undviker och missar fotnoten i Folkbibeln från Jesaja 53 vers 11:

”Genom den vedermöda hans själ har utstått får han se ljus och bli tillfreds. Genom Messias SYNDFRIA GEMENSKAP MED GUD (Jesus är fortfarande Kristi person fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt tillsammans) förklarar min rättfärdige tjänare ALLA MÄNNISKOR RÄTTFÄRDIGA (segern över människans andliga död – åtskillnad från Gud) och deras skulder är det som han bär (Han är inte skulden, Han är inte synden i sin egen person, utan bär den och betalar priset för den i människans ställe).

Hur kan man undgå att här se att Gud och människa inte är åtskilda i Kristi person (!):

”Genom Messias SYNDFRIA GEMENSKAP MED GUD förklarar min rättfärdige tjänare ALLA MÄNNISKOR RÄTTFÄRDIGA”

(Den objektiva försoningen på grund av att Jesus inte blir lika misslyckad som Adam och skild från Guds liv och gemenskap, utan igenom traumat när syndens konsekvenser som människans ställföreträdare läggs på Honom, så detroniseras dessa konsekvenser i människans ställföreträdare, som där förenar/försonar människa och Gud, där Gud ”försonar världen med sig själv, han tillräknar inte människorna deras synder”)
-------------

Jag kan inte hjälpa att jag blir väldigt nyfiken på VARFÖR Du Michael, när Du citerar Luther så tar Du aldrig med Hans uttalande, som visar på att han aldrig anser Fadern och Sonen och Gud och människa för att vara åtskilda på korset, utan att denna syndens konsekvens och åtskillnad från Gud blir ”i Kristi person dödat”:

Luther är väldigt klar i denna fråga när han säger:

”Ty han är den person, som bär hela världens synder och gör tillfyllest för dem.

…vilken kallar honom Guds Lamm, som bär världens synd, talar också profeten Jesaja, då han säger: Herren kastade allas våra synder på honom.

Vi skall betrakta Kristus som den som på samma gång som han iklätt sig vårt kött och blod också därmed blivit insvept i våra synder, vår förbannelse, vår olycka och vår död, men SOM DÖDAT DEM I SIG SJÄLV OSS TILL GODO”
——————-

Luther säger inte i likhet med Helders, att Kristus till sin natur, så att Han inte längre är Guds person och inte längre är Kristi person, dör människans andliga död på det sättet, med Fadern och Sonen och Gud och människa åtskilda,

utan visar om och om igen att Han bär synderna, tillräknas synderna som kastats på Honom och allt det människan var, andligt död och åtskillnad från Gud och dess konsekvenser dödats i Kristi person, ”dödat dem genom sig själv (Kristi person) oss till godo”.

Luther ger en fin bild av att all syndens konsekvens kastades på Kristi person, men att Han inte fördenskull blir syndens konsekvens i sin person, andligt död, åtskild från Gud, upphör att vara Kristi person, utan att all syndens konsekvens, blir i Hans person, Kristi person, dödat.

Detta kan ske därigenom att Han är rättfärdig och Kristi person, så fast all världens synd blir kastad på honom, vinns där i Hans person, Kristi person, segern över den andliga döden, åtskiljande från Gud, genom att den aldrig sker i Kristi person, utan därigenom att all syndens konsekvens, blir i Kristi person dödat enligt Luther.
----------

Jag kan inte hjälpa att jag blir väldigt nyfiken på VARFÖR Du Michael tycks mena att jag förnekar Jesu ställföreträdande lidande. Det gör jag inte alls. Vad får Du en sådan lögn ifrån?

Skillnaden mellan vad Du lär och vad jag pekar på är, att enligt Dig så blir Jesus lika misslyckad som Adam och skild från Guds gemenskap (JDS), när syndens konsekvens läggs på Honom.

Medan jag pekar på att Jesus mitt igenom detta trauma förblir Gud och människa förenade/andligt levande och att det är vad som räddar människan och som gör det möjligt för Jesus att bära fram ett RENT offer av fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt förenade, Kristi persons kropp och blod på korset.

Jag kan inte hjälpa att jag blir väldigt nyfiken på VARFÖR Du Michael anser att vad som räddar människan skulle vara att hon blir lika misslyckad som Adam och lämnar människan kvar i sin åtskillnad från Gud.

Forts inlägg till Helders:

-----------------------

Inlägg 2 till Helders

Jag kan inte hjälpa att jag blir väldigt nyfiken på VARFÖR Du Michael menar Dig ta avstånd från JDS, samtidigt som Du med en lära om att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset, där Du så just därmed proklamerar JDS och därmed har dubbla budskap!!

Hur ser Du på mitt försök till att försöka förstå detta dubbla budskap från Dig(?):

”Det beror antagligen på att Du ännu inte fått tag på vad en JDS – lära egentligen är för ngt. Du försöker koppla det samman med enbart den galna ande, själ och kropps – läran i trosförkunnelsen. Men det är inte vad som är JDS! (Även om det ingår i det helt igenom falska lärosystem som trosförkunnelsen utgör!)

Att vara andligen död enligt Bibeln, är att vara skild från Guds liv och gemenskap ”död i överträdelser och synder”.

Det är precis vad Du säger att Jesus är, när Du menar att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset!

Vad hjälper då tomma ord om att Jesus är sann Gud och sann människa. Enligt denna lära så är Jesus en från Gud skild människa (alltså inte fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt!!!!), som därmed bär fram ett orent offer på korset.

En lära som i praktiken trampar förbundsblodet under sina fötter som orent, därför att Gud och människa då är åtskilda i Kristi person.”
--------

”Att Du sen Michael pratar om ”halv eller hel död”, måste bero på att Du inte fått tag på i Bibeln, skillnaden mellan andlig och kroppslig död.

Människor som andligen levande – förenade med Gud – dör kroppsligen och hamnar i Abrahams sköte, Paradiset, i väntan på kroppens uppståndelse. Varefter de efter den kroppsliga uppståndelsen går in i den eviga världen i Guds gemenskap.

Andligt döda människor – skilda från Gud genom otro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, förpassas till hades – pinorummet i väntan på kroppens uppståndelse.”
-------------

Jag kan inte hjälpa att jag blir väldigt nyfiken och förvånad över VARFÖR Du Michael, inte ser vad som uttrycks 1PET 3:18:

”Kristus själv led ju en gång döden för synder; rättfärdig led han för orättfärdiga, på det att han skulle föra oss till Gud. Ja, han blev dödad till köttet, men till anden blev han gjord levande. Rom. 1,4. 5,6. 2 Kor. 13,4. Ef. 2,18. Hebr. 9,15, 28.

1PET 3:19 I anden gick han gick han ock åstad och predikade för de andar som höllos i fängelse, 1 Petr. 4,6”

Här ser vi igen var segern och förvandlingen igen ligger som räddar människan. Till köttet dödad men ändå förenad med Gud – andligt levande.
——

Jesus som andligt levande – förenad med Gud, trots sin kroppsliga slakt och död, går inte som andra kroppsligt döda människor till endera Abrahams sköte eller Hades – pinorommet i väntan på sin kroppsliga uppståndelse.

”Han predikar för andarna i fängelset” och hinner även med att besöka ”rövaren på korset” i Paradiset i dennes väntan på kroppens uppståndelse i Guds gemenskap.

Vad skulle så kunna hindra att Gud själv i människans ställe, efter att ha besegrat människans åtskillnad från Gud – den andliga döden – genom att den aldrig sker i vår nye ställföreträdare, att som Gud själv, fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt förenade, även i människans ställe, som hennes ställföreträdare då besegrar den kroppsliga döden och kroppsligen uppstå!?
---------------

Jag kan inte hjälpa att jag blir väldigt nyfiken och förvånad över VARFÖR Du Michael inte ser betydelsen i dessa texter:

"Också åt eder har han nu SKAFFAT FÖRSONING I HANS JORDISKA KROPP, genom hans död, för att kunna ställa eder fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga"
(Kol. 1:22)

"Och det bröd som jag skall giva, ÄR MIT KÖTT, och jag giver det, för att världen skall leva."
(Joh. 6:51)

"Nu däremot, då ni är i Kristus Jesus, har ni, som förut var fjärran, kommit nära i och genom Kristi blod. Ty han är vår frid, han som av de båda har gjort ett och brutit ned den skiljemur, som stod emellan oss, nämligen ovänskapen. Ty I SITT KÖTT gjorde han om intet budens stadgelag, för att han skulle av de två i sig skapa en enda ny människa och så bereda frid och för att han skulle åt dem båda förenade i en enda KROPP skaffa försoning med Gud, sedan han genom korset hade i sin person dödat ovänskapen." (Ef. 2: 13 – 16)

"genom att Jesu Kristi KROPP blev offrad en gång för alla." (Hebr. 10: 9 – 10)
--------

Jag kan inte hjälpa att jag blir väldigt nyfiken och förvånad över VARFÖR Du Michael inte ser betydelsen i de texter, som jag citerat kring Skriftens ord från Hebreerbrevet kring betydelsen av blodsoffret på korset, som även visar på vem Jesus Är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Titta gärna tillbaka till mitt förra inlägg med text från Galaterbrevet och ge gärna Din syn på dessa texter.

HaFo

Re: Vem är Jesus och vilket offer är det som räddar människan

Återger 2 inlägg till under detta ämne som jag gjorde på Aletheia blogg. Jag vet att jag blir tjatig och upprepar mig. Men det verkar som att det är nödvändigt för en del att göra det, för att det ska gå få tag på vad jag försöker peka på:
-------

Michael säger:

”Önskar du veta var jag står- så delar jag Thoralf Gilbrant perspektiv på dessa frågor- vilket du kan läsa i t.ex Illustrerad Bibellexikon eller Svensk Studiebibel.”

HaFo:

Jag har inte frågat efter vad Gilbrant lär. Det känner jag till. Jag frågar efter vad Du lär. Du ger sken av att företräda klassiskt kristen tro. Men Du har ett dubbelt budskap.

Precis som trosförkunnelsens JDS – lära, så tillägger Du att Jesus blev lika misslyckad som Adam, så att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda i Kristi person och inte längre är fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt tillsammans.

Så säger Du Dig i ord ta avstånd från JDS, fast Du samtidigt i praktiken bejakar den läran, när Du hävdar att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda i Kristus. Det är vad som är JDS – lära, att Jesus skildes från Guds gemenskap och liv.

Men det har Du tydligen inte ännu insett och skapar därmed inte bara förvirring, utan har till Din klasiska kristna tro ett tillägg, som är en villolära.

Och där Jesus inte övervinner syndens konsekvenser, när det som människans ställföreträdare läggs på honom och Han går in under förbannelsen. Det är där vändpunkten kommer som räddar människan. Precis som Luther säger:

”Ty han är den person, som bär hela världens synder och gör tillfyllest för dem.

…vilken kallar honom Guds Lamm, som bär världens synd, talar också profeten Jesaja, då han säger: Herren kastade allas våra synder på honom.

Vi skall betrakta Kristus som den som på samma gång som han iklätt sig vårt kött och blod också därmed blivit insvept i våra synder, vår förbannelse, vår olycka och vår död, men SOM DÖDAT DEM I SIG SJÄLV OSS TILL GODO”.

Det är kristen tro. Men det är inte Ditt tillägg Michael, om att Fader och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset. Att vara andligen död enligt Bibeln, är att vara skild från Guds liv och gemenskap ”död i överträdelser och synder”.

Det är precis vad Du Michael säger att Jesus är, när Du menar att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset!

Var har Du svarat på frågan på VARFÖR Du Michael anser, att vad som räddar människan skulle vara att hon blir lika misslyckad som Adam och lämnar människan kvar i sin åtskillnad från Gud?

HaFo
---------------------------

Michael säger:

”HaFo jag har redan svarat dig närmare 100 gångar. Jag ser ingen orsak till att försätta upprepa saker och ting jag tidigare har försökt förklara för dig.”

HaFo:

Var har Du svarat på frågan om VARFÖR Du Michael, när Du citerar Ps. 22 och Jesus nödrop på korset, så hoppar Du förbi vers 25 och därmed missar hela poängen i kapitlet:

”Ty han föraktade icke den betrycktes elände och höll det icke för en styggelse; han fördolde icke sitt ansikte för honom, och när han ropade, lyssnade han till honom.”

Det är här som själva vändpunkten – tyngdpunkten ligger, kring Jesus nödrop på korset och som visar på att mitt i detta skeende, när syndens konsekvenser läggs på Jesus, så är Jesus inte skild från Gud.
----------------------

Var har Du svarat på frågan VARFÖR Du Michael, när Du citerar Jesaja 53 undviker och missar fotnoten i Folkbibeln från Jesaja 53 vers 11:

”Genom den vedermöda hans själ har utstått får han se ljus och bli tillfreds. Genom Messias SYNDFRIA GEMENSKAP MED GUD (Jesus är fortfarande Kristi person fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt tillsammans) förklarar min rättfärdige tjänare ALLA MÄNNISKOR RÄTTFÄRDIGA (segern över människans andliga död – åtskillnad från Gud) och deras skulder är det som han bär (Han är inte skulden, Han är inte synden i sin egen person, utan bär den och betalar priset för den i människans ställe).

Hur kan man undgå att här se att Gud och människa inte är åtskilda i Kristi person (!):

”Genom Messias SYNDFRIA GEMENSKAP MED GUD förklarar min rättfärdige tjänare ALLA MÄNNISKOR RÄTTFÄRDIGA”

(Detta är den objektiva försoningen på grund av att Jesus inte blir lika misslyckad som Adam och skild från Guds liv och gemenskap, utan igenom traumat när syndens konsekvenser som människans ställföreträdare läggs på Honom, så detroniseras dessa konsekvenser i människans ställföreträdare, som där förenar/försonar människa och Gud, där Gud ”försonar världen med sig själv, han tillräknar inte människorna deras synder”)
-----------------------

Var har Du svarat på frågan varför Du inte bejakar vad dessa texter säger Michael (?):

"Också åt eder har han nu SKAFFAT FÖRSONING I HANS JORDISKA KROPP, genom hans död, för att kunna ställa eder fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga" (Kol. 1:22)

"Och det bröd som jag skall giva, ÄR MIT KÖTT, och jag giver det, för att världen skall leva." (Joh. 6:51)

"Nu däremot, då ni är i Kristus Jesus, har ni, som förut var fjärran, kommit nära i och genom Kristi blod. Ty han är vår frid, han som av de båda har gjort ett och brutit ned den skiljemur, som stod emellan oss, nämligen ovänskapen. Ty I SITT KÖTT gjorde han om intet budens stadgelag, för att han skulle av de två i sig skapa en enda ny människa och så bereda frid och för att han skulle åt dem båda förenade i en enda KROPP skaffa försoning med Gud, sedan han genom korset hade i sin person dödat ovänskapen." (Ef. 2: 13 – 16)

"genom att Jesu Kristi KROPP blev offrad en gång för alla." (Hebr. 10: 9 – 10)
-----------------------

Var har Du svarat på frågan Michael på varför Du inte bejakar vad denna text säger (?):

1PET 3:18: ”Kristus själv led ju en gång döden för synder; rättfärdig led han för orättfärdiga, på det att han skulle föra oss till Gud. Ja, han blev dödad till köttet, men till anden blev han gjord levande. Rom. 1,4. 5,6. 2 Kor. 13,4. Ef. 2,18. Hebr. 9,15, 28.

1PET 3:19 I anden gick han gick han ock åstad och predikade för de andar som höllos i fängelse, 1 Petr. 4,6”

Här ser vi igen var segern och förvandlingen igen ligger som räddar människan. Till köttet dödad men ändå förenad med Gud – andligt levande, går han åstad å predikar för andarna i fängelset, med kroppen livlös i graven.

Vad skulle kunna hindra Kristus, från att som andligt levande - förenad med Gud, att så uppstå från den kroppsliga döden som människans representant!?

HaFo

Re: Vem är Jesus och vilket offer är det som räddar människan

Fick ett mail med anledning av Helders lära om att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset.

Ett mail som ifrågasätter denna lära från Helsers. Det är fler än jag som skriver långt. Så jag återger bara delar av mailet och gör det till flera inlägg så att det blir lättare att ta del av.

Juha kan väl bara ”scrolla” förbi, utan att behöva ondgöra sig över det och försöka förstå, att det faktiskt finns människor som seriöst vill avhandla frågan om vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och som på allvar ifrågasätter vad Helders förmedlar med sitt dubbla budskap.
--------------

Inlägg 1 från mailet som ifrågasätter Helders lära om att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset.

MENAR HELDERS ATT DET EVIGA LIVETS ORD DOG PÅ KORSET ? MENAR HELDERS ATT DET EVIGA LIVETS LJUS SLÄCKTES PÅ KORSET ?

MENAR HELDERS ATT DET ORD SOM HELA TIDEN BÄR UPP ALLT SKAPAT TYSTNADE OCH DOG PÅ KORSET OCH DÄRMED UPPHÖRDE MED ATT BÄRA UPP ALLT SKAPAT ?

SLOCKNADE ALLTSÅ LJUSET OCH TYSTNADE ORDET PÅ KORSET ?

DET STÅR I JOHANNES EVANGELIUM ETT ATT LJUSET LYSER I MÖRKRET OCH ATT MÖRKRET INTE HAR FÅTT MAKT MED DET, HAR HELDERS EN AVVIKANDE ÅSIKT HÄR OCH MENAR ATT DET SKEDDE ATT MÖRKRET ÖVERVANN LJUSET PÅ KORSET ELLER?

MENAR HELDERS MÅNNE ATT MÖRKRET FICK MAKT MED LIVETS LJUS PÅ KORSET PÅ SÅ SÄTT ATT MÖRKRET KUNDE SLÄCKA LIVETS LJUS PÅ KORSET? ELLER HUR MENAR HELDERS MÅNNE?

MENAR HELDERS ATT FADERNS EGET VÄSENS AVBILD PÅ KORSET UPPHÖRDE ATT VARA FADERNS VÄSENS AVBILD OCH ATT FADERNS EGEN HÄRLIGHETS ÅTERSKEN PÅ KORSET UPPHÖRDE ATT VARA FADERNS HÄRLIGHETS ÅTERSKEN ?

MENAR HELDERS ATT SONENS/JESU VERK PÅ KORSET VAR NÅGOT ONT I FADERNS ÖGON? EFTERSOM HELDERS MENAR ATT FADERN ÖVERGAV SONEN PÅ KORSET PÅ GRUND AV SYND OCH ONDSKA?
FÖR OM NÅGON GÖR DET SOM ÄR ONT I HERRENS ÖGON SÅ ÄR
HERRENS ANSIKTE EMOT DEM SOM GÖR DET ONDA

1 Petrus 3:12

”Ty Herrens ögon äro vända till de rättfärdiga, och hans öron till deras bön. Men Herrens ansikte är emot dem som göra det onda”.

VAR ALLTSÅ ENLIGT HELDERS JESUS OCH HANS VERK PÅ KORSET NÅGOT ONT I FADERNS ÖGON EFTERSOM HELDERS MENAR ATT FADERN ÖVERGAV SONEN PÅ KORSET PÅ GRUND AV SONENS INNEBOENDE SYND OCH ONDSKA?

VAR ALLTSÅ ENLIGT HELDERS HERRENS ANSIKTE VÄNT MOT SONEN PÅ GRUND AV SONENS INNEBOENDE ONDSKA PÅ KORSET?

SÅ HÄR SNURRIGT BLIR DET FAKTISKT OM MAN ANVÄNDER HELDERS "FELMAGNETISERADE KOMPASS" ATT "NAVIGERA" MED.

Forts inlägg från mailet som ifrågasätter Helders lära om att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset.

-------------------

Inlägg 2 från mailet som ifrågasätter Helders lära om att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset.

Guds Son var på Korset faktiskt samtidigt både Överstepräst och offerlamm!!

Och Guds Son i sin Översteprästerliga tjänst kan varken tänkas dö, bli syndig eller avskiljas från Fadern.

Vad skulle det vara för ett slags Överstepräst om han vore andligt död, uppfylld av synd och ondska och avskild från Fadern?

Bryt ner detta tempel sade Jesus till Judarna. Ja , Jesu kropps tempel, hans, dvs Guds jordiska kropp bröts ner och dog på Korset, men som Gud/Överstepräst så var Jesus som Guds Son levande när han genom evig ande frambar sig själv som ett felfritt offer, gick in i det allra Heligaste med sitt blod, dvs med Guds blod

OCH DET ÄR GUDS BLOD SOM BRINGAR FÖRSONING

”Ty kroppens liv är i blodet, och jag har givit er det till altaret, till att bringa försoning för era själar. Det är blodet som bringar försoning genom själen som är i det.” (3 Mosebok 17:11).

Heb. 9:11

Men Kristus kom såsom överstepräst för det tillkommande goda; och genom det större och fullkomligare tabernakel som icke är gjort med händer, det är, som icke tillhör den skapelse som nu är, gick han, icke med bockars och kalvars blod, utan med sitt eget blod, en gång för alla in i det allraheligaste och vann en evig förlossning.

Ty om redan blod av bockar och tjurar och aska av en ko, stänkt på dem som hava blivit orenade, helgar till utvärtes renhet, huru mycket mer skall icke Kristi blod -- då han nu genom EVIG ANDE har framburit sig själv såsom ett felfritt offer åt Gud -- rena våra samveten från döda gärningar till att tjäna den levande Guden!

GUD SOM GUD I SIN ÖVERSTEPRÄSTERLIGA FUNKTION, i sitt översteprästerliga ämbete dör inte alls på Korset.

Men däremot så bryts ju Guds kropps tempel ner på Korset och dör, Kristus frambär ju sig själv genom EVIG ANDE. Och en EVIG ANDE är ju just precis det, EVIG!

Forts inlägg från mailet som ifrågasätter Helders lära om att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset.
------------------------

Inlägg 3 från mailet som ifrågasätter Helders lära om att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset.

Joh. 2:19:

”Jesus svarade och sade till dem: Bryten ned detta tempel, så skall jag inom tre dagar låta det uppstå igen. Då sade judarna: I fyrtiosex år har man byggt på detta tempel, och du skulle låta det uppstå igen inom tre dagar? MEN DET VAR OM SIN KROPPS TEMPEL HAN TALADE”.

Att Jesu död var enbart kroppslig, DET FRAMKOMMER JU AV SAMMANHANGET HÄR ATT HAN SKA LÅTA SIN KROPPS TEMPEL UPPSTÅ IGEN INOM TRE DAGAR ALLTSÅ, HAN, DVS JESUS SOM GUDS SON SKA LÅTA SIN EGEN KROPPS TEMPEL UPPSTÅ IGEN INOM TRE DAGAR

Jämför med Joh. 10:17:

”Därför älskar Fadern mig, att jag giver mitt liv -- för att sedan taga igen det. Ingen tager det ifrån mig, utan jag giver det av fri vilja. Jag har makt att giva det, och jag har makt att taga igen det. Det budet har jag fått av min Fader.”

Av sammanhanget i Joh. 2 och Joh. 10 så förstår man att Jesus som Gud faktiskt är levande när han uppväcker sin egen jordiska kropp ur graven!

En andligt död Gud som är avskild från sig själv kan ju inte uppväcka sig själv!!

Heb. 7:26.

”En sådan överstepräst hövde oss också att hava, en som vore helig, oskyldig, obesmittad, skild från syndare och upphöjd över himmelen”

Om jag nu skulle ta och följa Helders teser och tillämpa det på Heb. 7 så blir det så att vi på Korset ser en Överstepräst som är uppfylld av synd och ondska, andligen död och avskild från Gud Fadern.

Men man kan ju inte tänka sig en andligen död Överstepräst som på Korset är uppfylld av synd och ondska OCH SKILD FRÅN FADERN. Därmed kan man inte heller tänka sig en Guds Son som Överstepräst som på Korset utför sitt ämbete avskild från Gud Fadern

Vad är det för ett slags Överstepräst som Helders omedvetet (?) gör reklam för?

Men det är det som Helders gör reklam för, en andligen död Överstepräst som på Korset är uppfylld av synd och ondska och avskild från Fadern med sin lära om att Fadern och sonen och Gud och människa är åtskilda på korset.

Det är en väldigt underlig Överstepräst som blir konsekvensen av Helders tankegångar!

Som Överstepräst måste Gud Sonen vara levande som Gud och helt syndfri för att kunna genom EVIG ANDE, gå in i det allra heligaste frambära sig själv som ett felfritt offer.

INTE KAN JU EN ANDLIGEN DÖD ÖVERSTPRÄST SOM ÄR SKILD FRÅN FADERN SOM DESSUTOM ENLIGT VISSA ÄR UPPFYLLD AV SYND OCH ONDSKA GENOM EVIG ANDE GÅ IN I DET ALLRA HELIGASTE OCH FRAMBÄRA SIG SJÄLV SOM ETT FELFRITT OFFER.

Men så vilset blir det om man tillämpar Helders tankegångar!

Forts inlägg från mailet som ifrågasätter Helders lära om att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset.
------------

Inlägg 4 från mailet som ifrågasätter Helders lära om att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset.

Vi kan ju också lägga märke till att Jesus fick sitt prästämbete inte "på grund av en lag som stadgar härstamning efter köttet, utan på grund av en kraft som kommer AV OFÖRGÄNGLIGT LIV.

Heb 7: 28:

Ty lagen insätter till överstepräster människor som äro behäftade med svaghet, men det löftesord, som efter lagens utgivande gavs under edlig bekräftelse, insätter en »Son» som är FULLKOMNAD TILL EVIG TID ».

Heb 7:14:

”Ty det är en känd sak att han som är vår Herre har trätt fram ur Juda stam; och med avseende på den har Moses icke talat något om präster. Och ännu mycket tydligare blir detta, då nu en präst av annat slag uppstår, lik Melkisedek däri,

att han har blivit präst icke på grund av en lag som stadgar härstamning efter köttet, utan på grund av en kraft som kommer AV OFÖRGÄNGLIGT LIV. Han får nämligen det vittnesbördet: »Du är en präst till evig tid, efter Melkisedeks sätt.»
------------

Jesus kom alltså som människa från Juda stam, det var den mänskliga sidan hos Jesus, men det fanns också något helt annat hos Jesus som inte hade med den mänskliga härstamningen från Juda stam att göra!!

Jesus blev inte präst på grund av lag, utan på grund av en kraft SOM KOMMER AV OFÖRGÄNGLIGT EVIGT LIV.

Jesus Guds Son fick sitt prästämbete PÅ GRUND AV HAN HADE OFÖRGÄNGLIGT LIV HAN HADE ALLTSÅ DETTA OFÖRGÄNGLIGA LIV REDAN INNAN HAN BLEV PRÄST. DET EVIGA LIVET PERSONLIGEN, GUD SJÄLV.

OCH DET MÅSTE HAN JU VARA, EFTERSOM SONEN I SIN PERSON ÄR FADERNS VÄSENS AVBILD OCH FADERNS HÄRLIGHETS ÅTERSKEN.

Kort sagt, Gud själv är både Överstepräst och offerlamm på Korset!

Forts inlägg från mailet som ifrågasätter Helders lära om att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset.
---------------

Inlägg 5 från mailet som ifrågasätter Helders lära om att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset.

Heb. 1:1:

”Sedan Gud fordom många gånger och på många sätt hade talat till fäderna genom profeterna, har han nu, på det yttersta av denna tid, talat till oss genom sin Son, som han har insatt till arvinge av allt, genom vilken han ock har skapat världen.

Och eftersom denne är hans härlighets återsken och hans väsens avbild och genom sin makts ord bär allt, har han -- sedan han hade utfört en rening från synderna -- satt sig på Majestätets högra sida i höjden.

Vi tittar efter i 1 Johannes brev 1

”Ty livet uppenbarades, och vi hava sett det; och vi vittna därom och förkunna för eder livet, det eviga, som var hos Fadern och uppenbarades för oss".

JESUS, GUDS SON ÄR I SIN PERSON DET EVIGA LIVET GUDS SON ÄR OCKSÅ DEN SOM GENOM SIN MAKTS ORD SOM BÄR UPP ALLT.

Enligt Helders så skulle då DENNA PERSON PÅ KORSET BLIVIT UPPFYLLT AV SYND OCH ONDSKA PÅ ETT SÅNT SÄTT ATT FADERN BRÖT KONTAKTEN MED SITT EGET VÄSENS AVBILD OCH SIN HÄRLIGHETS ÅTERSKEN.

VIDARE SÅ SKULLE DÅ ENLIGT HELDERS TESER DET MAKTS ORD SOM UPPBÄR ALLTING DÖTT PÅ KORSET.

Joh 1:1

DET ÄR EN PERSON SOM BESKRIVS HÄR I JOH 1:1 OCH DENNA PERSON ÄR GUDS SON, LIVET DET EVIGA

”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Detta var i begynnelsen hos Gud. Genom det har allt blivit till, och utan det har intet blivit till, som är till. I det var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har icke fått makt därmed.”

JESUS GUDS SON ÄR OCKSÅ ORDET GUD, OCH GUDS SON ÄR LJUSET SOM LYSER I MÖRKRET

”Det sanna ljuset, det som lyser över alla människor, skulle nu komma i världen. I världen var han, och genom honom hade världen blivit till, men världen ville icke veta av honom.”

MENAR MÅNNE DÅ HELDERS ATT DENNA PERSON, ORDET GUD, GUDS SON, DETTA LIVETS LJUS DET EVIGA LIVET SJÄLVT PÅ KORSET BLEV SÅ UPPFYLLT AV SYND OCH ONDSKA ATT DETTA LJUS DOG OCH SLOCKNADE PÅ KORSET??
------

GUDS SON, ORDET, LIVETS LJUS, SONEN SOM I SIN PERSON ÄR FADERNS VÄSENS AVBILD OCH FADERNS HÄRLIGHETS ÅTERSKEN SONEN GUD, EN PERSON SOM ÄR VÄGEN , SANNINGEN OCH DET EVIGA LIVET KAN INTE DÖ!!
------------

VÄGEN SANNINGEN OCH LIVET

Joh. 14:6:

”Jesus svarade honom: »Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig. Haden I känt mig, så haden I ock känt min Fader; nu kännen I honom och haven sett honom.»

Filippus sade till honom: »Herre, låt oss se Fadern, så hava vi nog.» Jesus svarade honom: »Så lång tid har jag varit hos eder, och du har icke lärt känna mig, Filippus? Den som har sett mig, han har sett Fadern. Huru kan du då säga: 'Låt oss se Fadern'?

Tror du icke att jag är i Fadern, och att Fadern är i mig? De ord jag talar till eder talar jag icke av mig själv. Och gärningarna, dem gör Fadern, som bor i mig; de äro hans verk. Tron mig; jag är i Fadern, och Fadern i mig. Varom icke, så tron för själva gärningarnas skull.

ENLIGT HELDERS TESER SÅ SKULLE DENNA PERSON SOM I SIG ÄR DET EVIGA LIVET PÅ KORSET BLIVIT UPPFYLLD MED SYND OCH ONDSKA AVSKILD FRÅN FADERN OCH DÖTT SAMMA DÖD SOM ADAM, ANDLIG DÖD ÅTSKILLNAD FRÅN GUD. DÅ VORE MÄNNISKAN FÖRLORAD. DET ÄR DEN LÄRA SOM HELDERS FÖRMEDLAR MED LÄRAN OM ATT FADERN OCH SONEN OCH GUD OCH MÄNNISKA ÄR ÅTSKILDA PÅ KORSET.

Slut från mailet som ifrågasätter Helders lära om att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset.
-----------------
Förmedlat av HaFo

Re: Vem är Jesus och vilket offer är det som räddar människan

Har försökt komma mig bort från denna till synes meningslösa debatt med Helders på Erevna och Aletheia blogg.

Men jag kan inte undgå att göra ännu ett inlägg:

---------

Gör mitt svar till Michael på Erevna till 2 inlägg

(Juha ”scrolla förbi”, så behöver Du inte reta Dig!

Bara de som är seriöst intresserade och kan läsa lite längre än en A4 göre sig besvär!!)

Inlägg 1 svar till Michael

Michael till mig:

”Ja vi är många kristna som är glada över att Kristus har dött i syndares ställe. Hoppas det är något även du kan bli en dag.”

HaFo:

Ja, jag är verkligen glad över offret av Kristi persons kropp och blod på korset, som är min räddning:

"Också åt eder har han nu SKAFFAT FÖRSONING I HANS JORDISKA KROPP, genom hans död, för att kunna ställa eder fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga" (Kol. 1:22)

"Och det bröd som jag skall giva, ÄR MIT KÖTT, och jag giver det, för att världen skall leva." (Joh. 6:51)

"Nu däremot, då ni är i Kristus Jesus, har ni, som förut var fjärran, kommit nära i och genom Kristi blod. Ty han är vår frid, han som av de båda har gjort ett och brutit ned den skiljemur, som stod emellan oss, nämligen ovänskapen. Ty I SITT KÖTT gjorde han om intet budens stadgelag, för att han skulle av de två i sig skapa en enda ny människa och så bereda frid och för att han skulle åt dem båda förenade i en enda KROPP skaffa försoning med Gud, sedan han genom korset hade i sin person dödat ovänskapen." (Ef. 2: 13 – 16)

"genom att Jesu Kristi KROPP blev offrad en gång för alla." (Hebr. 10: 9 – 10)
---------------

1PET 3:18: ”Kristus själv led ju en gång döden för synder; rättfärdig led han för orättfärdiga, på det att han skulle föra oss till Gud. Ja, han blev dödad till köttet, men till anden blev han gjord levande. Rom. 1,4. 5,6. 2 Kor. 13,4. Ef. 2,18. Hebr. 9,15, 28.

1PET 3:19 I anden gick han gick han ock åstad och predikade för de andar som höllos i fängelse, 1 Petr. 4,6”

Här ser vi igen var segern och förvandlingen igen ligger som räddar människan. Till kroppen dödad men ändå förenad med Gud – andligt levande, går han åstad å predikar för andarna i fängelset, med kroppen livlös i graven.

Vad skulle då kunna hindra Kristus, från att som andligt levande - förenad med Gud, att så uppstå från den kroppsliga döden som människans representant!?
-----------

Det gläder mig Helders att Du citerar luther! Men varför undviker Du hela tiden att citera hans summering av vad han menar (?):

”Ty han är den person, som bär hela världens synder och gör tillfyllest för dem.

…vilken kallar honom Guds Lamm, som bär världens synd, talar också profeten Jesaja, då han säger: Herren kastade allas våra synder på honom.
Vi skall betrakta Kristus som den som på samma gång som han iklätt sig vårt kött och blod också därmed blivit insvept i våra synder, vår förbannelse, vår olycka och vår död, men SOM DÖDAT DEM I SIG SJÄLV OSS TILL GODO”.

Detta är kristen tro, som Luther summerar. Men det är inte Ditt tillägg Michael, om att Fader och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset. Att vara andligen död enligt Bibeln, är att vara skild från Guds liv och gemenskap ”död i överträdelser och synder”.

Det är precis vad Du Michael säger att Jesus är, när Du menar att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset!
-------

Var har Du svarat på frågan på VARFÖR Du Michael anser, att vad som räddar människan skulle vara att hon blir lika misslyckad som Adam och därmed lämnar människan kvar i sin åtskillnad från Gud.

Var har Du svarat på frågan om VARFÖR Du Michael, när Du citerar Ps. 22 och Jesus nödrop på korset, så hoppar Du förbi vers 25 och därmed missar hela poängen i kapitlet:

”Ty han föraktade icke den betrycktes elände och höll det icke för en styggelse; han fördolde icke sitt ansikte för honom, och när han ropade, lyssnade han till honom.”

Det är här som själva vändpunkten – tyngdpunkten ligger, kring Jesus nödrop på korset och som visar på att mitt i detta skeende, när syndens konsekvenser läggs på Jesus, så är Jesus inte skild från Gud.
----------------------

Var har Du svarat på frågan VARFÖR Du Michael, när Du citerar Jesaja 53 undviker och missar fotnoten i Folkbibeln från Jesaja 53 vers 11:

”Genom den vedermöda hans själ har utstått får han se ljus och bli tillfreds. Genom Messias SYNDFRIA GEMENSKAP MED GUD (Jesus är fortfarande Kristi person fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt tillsammans) förklarar min rättfärdige tjänare ALLA MÄNNISKOR RÄTTFÄRDIGA (segern över människans andliga död – åtskillnad från Gud) och deras skulder är det som han bär (Han är inte skulden, Han är inte synden i sin egen person, utan bär den och betalar priset för den i människans ställe).

Hur kan man undgå att här se att Gud och människa inte är åtskilda i Kristi person (!):

”Genom Messias SYNDFRIA GEMENSKAP MED GUD förklarar min rättfärdige tjänare ALLA MÄNNISKOR RÄTTFÄRDIGA”

(Detta är den objektiva försoningen på grund av att Jesus inte blir lika misslyckad som Adam och skild från Guds liv och gemenskap, utan igenom traumat när syndens konsekvenser som människans ställföreträdare läggs på Honom, så detroniseras dessa konsekvenser i människans ställföreträdare, som där förenar/försonar människa och Gud, där Gud ”försonar världen med sig själv, han tillräknar inte människorna deras synder”)

Forts inlägg svar till Michael
------------------

Inlägg 2 svar till Michael

Ja Michael, jag är verkligen glad över, att när Gud själv förenad med människan i Kristi person, offrar sitt eget blod på korset, som fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt tillsammans, så är inte den oupplösliga enheten av den sammansatta enheten av Fader Son och Ande i ”Jag är herren, Herren är en”, upplöst, som Din lära åstadkommer med en slutkonsekvens att Fadern, Sonen och Anden är 3 åtskilda Gudar var för sig !

Jag är verkligen glad över att när syndens konsekvenser läggs på min ställföreträdare, så blir Han inte lika misslyckad som Adam som Du menar och skiljs från Guds liv, utan att syndens konsekvenser, när det läggs på Jesus, precis som Luther säger:

”DÖDAT DEM I SIG SJÄLV OSS TILL GODO”

Ja, jag är verkligen glad över att min ställföreträdare i sin person, Kristi person, AV FULLT UT GUD OCH FULLT UT MÄNNISKA SAMTIDIGT I SIN SYNDFRIA RÄTTFÄRDIGHET OCH GUDOMLIGHET, förenar mig med Gud och inte tillräknar mig mina synder, då när ”GUD VAR I KRISTUS OCH FÖRSONADE VÄRLDEN MED SIG SJÄLV, HAN TILLRÄKNAR INTE MÄNNISKORNA DERAS SYNDER”

(Den objektiva försoningen!!!!)
-----------

Ja, jag är verkligen glad Michael, över att Jesus i mitt ställe besegrade min andliga död, åtskillnad från Gud och därmed även i mitt ställe, som andligt levande, förenad med Gud, kunde bära fram det RENA offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Din Jesus Michael, är precis som trosförkunnelsens Jesus

(JDS, skild från Gud, (medan Du lögnaktigt i ord, kanske av oförstånd ?, så menar Du Dig ta avstånd från JDS, med kryptiska kopplingar till den felaktiga ande själ och kroppsläran i trosförkunnelsen.

Det är inte där problemet med JDS sitter! Utan JDS är precis vad Du talar Dig varm för, att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset, så att Jesusm är lika misslyckad som Adam)

och som därmed andligt död, enligt Dig, bär fram en vanlig från Gud skild människas orena kropp och blod.

Hur svårt kan det egentligen vara att se vilken Jesus som Helders egentligen står för, mitt i sitt manipulativa agerande, om att han står för klassisk kristen tro, mitt i alla sina åberopanden av andliga auktoriteter!?
----------

Guds ”skördetröska drar fram”, för att det ska bli uppenbart vilka som i sina hjärtan ”har gett kärleken till sanningen rum i sina hjärtan, så att de kan bli frälsta”, eller vilka som ger i sina hjärtan utrymme för lögn (ifrån lögnens fader) och en förnekelse av vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och som därmed ”trampar förbundsblodet under sina fötter som orent”.

Ngt som Helders gör med sin lära om att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset.

Hur skulle det vara Michael, om Du bara enkelt och rakt svarade på frågor riktade till Dig med Ditt dubbla budskap, istället för att bara ”maskera” vad Du egentligen framför, med att citera kristna auktoriteter!!??

HaFo

Re: Vem är Jesus och vilket offer är det som räddar människan

Fortsätter detta ämne med 2 inlägg som jag just gjorde på Erevna blogg:
-----

Hur kan bara Michael helt obemärkt passera förbi med denna lögn mot mig utan reaktioner?:

”Du förnekar fortfarande att Jesus dog för våran synder, Jesu ställföreträdande försoningsoffer (för att inte tala om att din undervisning är i stora delar rakt av gnostisk)….”
——–

Hur är det möjligt för en människa att så vrida sanning till lögn och lögn till sanning och dessutom bli bejakad för det? Ur led är ”den andliga tiden” och den andliga klarsynen! Lögn köps framför sanning, när Guds tröska drar fram och det ska bli uppenbart ”vilka som har gett kärleken till sanningen rum i sina hjärtan, så att de kunde bli frälsta”.
———

Jag har försökt att dra mig ur debatten med Michael ett otal ggr. Men det kommer hela tiden nya saker, där han om och om igen har detta dubbla budskap där han blandar in trosförkunnelsens JDS – lära (som han samtidigt säger sig ta avstånd ifrån) om att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset.

Och då kan jag inte vara tyst, eftersom det är en villolära från avgrunden, som vill snärja människor från en sann tro på Kristus, till en tro på en annan Jesus, ett annat evangelium inspirerat av satan själv.

Jag försöker citera från Skriften så att människor kanske så kan få en aha – upplevelse av Anden och Ordet, så att de ser hur vilset och dubbel Helders är med sin undervisning, när han bara undviker, inte bara att citera Luthers sammanfattning av vad hen menar, utan även stora dela av Skriftens vittnesbörd om vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Michael verkar ju dessutom vara en notorisk lögnare kring innehållet i vad jag skriver. Varför han fungerar så vet jag inte. Men på ngt märkligt sätt tycks inte människor se att han ljuger utan applåderar honom.

Det är väl ett led i den totala förvirringen även ute på den andliga bloggen. Där även en del synes skriva bara för att ha lite roligt tidsfördriv, provocera och sabotera.

Jag hoppas att jag utan att tumma på sanningen och mitt samvete kan avrunda ”kolissionen med Helders”. Och vill ändå hoppas, att kampen mot den lögn han sprider om vem Jesus är och därmed även förvanskar betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, inte varit helt förgäves, utan att människor utifrån Ordet kan få en sann bild av vem Jesus är och försoningen.

Jag får många mail från människor som är upprörda över vad Helders rätt så fritt får framföra. De vågar inte själva ge sig ”ut i hetluften”, men uppmuntrar mig till att inte backa och kommer även med synpunkter som visar på att Helders är vilset ute, som jag då vidarebefordrar.

Men även innehållet från vad ärliga, upprörda människor framför kring förvillelsen som Helders förmedlar med sitt dubbla budskap, synes bara negligeras, dumgöras och jag får även ”stå i skamvrån” för vad dessa människor framför.

Må ”denna andliga strid”, ändå mitt i allt få bära med sig ngt gott och en bättre syn på vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Det är min enda bön, längtan och motivation.

Ha det gott Alla!

HaFo

--------------------------------------

Fick ett mail, med anledning av detta ämne om vem Jesus är och hur det blir förvanskat av Helders, vars innehåll jag återger:
--------------

http://www.gudslangtan.se/sanningenomjesudod.htm

Sanningen om Jesu död av Marcus Barshumro

Citat

Att påstå att Jesus dog i sin Ande på korset är ett allvarligt påstående. Eftersom en ande enbart kan dö när synden tränger in i den, menar man att synd trängde in i Jesu Ande, och för att undvika hädelse mot den Helige Ande (se Matteusevangeliet 12:31-32), skiljer man därför mellan Jesu Ande och den Helige Ande.

Man hävdar också att Fadern vände Sonen ryggen på korset och skiljer så på Fadern och Sonen. Med läran att Jesus dog andligt, skils Han från Fadern och Anden.

Vad man helt enkelt gjort är att upplösa treenigheten!

Om Gud inte kan vara enad, kan han inte vara en! Det är inte för inte det står:

”Hör, Israel! HERREN, vår Gud, HERREN är en.” (5 Mosebok 6:4).

Att Jesus dog andligen, den s.k. JDS-läran (”Jesus Died Spiritually”), är en förrädisk och hädisk lära, där avgrundens orenhet alltmer väller fram, ju mer man rotar i läran.

Ytligt sett verkar resonemanget klokt och förnuftigt där man påstår att Jesus dog till ande, själ och kropp för att kunna frälsa oss till ande, själ och kropp.

Då HERREN dog andligen, blev Han också skild från Fadern eftersom en andlig död innebär en andlig skilsmässa!

(Jag finner det märkligt att man menar att Gud skulle lära oss att inte skilja på vad Han fogat samman, men själv inte handla efter Sitt eget Ord!)

Eftersom Jesus skildes från Fadern enligt denna lära, eftersom Han dog andligen, blev Han också ett med synden. Han bar alltså inte bara vår synd utan blev ett med den, vilket i grund och botten innebär att den andra Personen i Gudomen blev synden själv!


Steg för steg vill läran invagga oss i en falsk trygghet för att tillslut försöka lura i oss
avgudadyrkan, och likt de judiska översteprästerna som förnekade Jesus, vill läran få oss att avsäga oss vår levande tro, helt omedvetna om konsekvenserna!

Slut citat
-----------

Mailskribenten säger:

MIN KOMMENTAR, DETTA SOM MARCUS HÄR OVAN SKRIVER TYCKER JAG KAN PASSA IN PÅ MICHAEL HELDERS OCH DEN VERKSAMHET HAN BEDRIVER NU ! DEN ANDLIGHET SOM MICHAEL HELDERS FÖR FRAM VILL STEG FÖR STEG:

"invagga oss i en falsk trygghet för att tillslut försöka lura i oss avgudadyrkan, och likt de judiska översteprästerna som förnekade Jesus, vill läran få oss att avsäga oss vår levande tro, helt omedvetna om konsekvenserna!"

DÄRFÖR ÄR STIG ÅKE FRÅN MFS EN SÅ IVRIG PÅHEJARE AV MICHAEL HELDERS !
----------------

Ännu ett klipp

Nådastolen och Översteprästen Jesus av Lars Borgström

När tiden var fullbordad, d.v.s. då tiden för den gammaltestamentliga uppenbarelsen löpt ut,
gick Jesus in i det allra heligaste med sitt blod och bekräftade därmed det förebildande i
den gammaltestamentliga tempeltjänsten.

Detta gjorde Han som Överstepräst för ett nytt förbund, ett nådeförbund. Över nådastolen i Himmelen stänkte vår Överstepräst sitt blod, samma blod som just då rann ur Hans kropp, där Han hängde på korset för våra synders skull.

Jesu rena, gudomliga blod övertäcker lagtavlorna och alla överträdelser mot dem som hela mänskligheten, genom alla tider, har gjort sig skyldig till.
-----------------------

Slut från mailet förmedlat av HaFo

Re: Vem är Jesus och vilket offer är det som räddar människan

Försöker avsluta "kriget" med Helders på Erevna med följande inlägg (vet inte om det lyckas och att jag kan vara tyst kring den dubbelhet och förförelse som Helders framför framöver).

---------------

Michael vägrar i sten att svara på de frågor som jag tillställt honom om varför han hoppar över både text i Bibeln och citat från t.e.x. Luther som visar på att Helders JDS lära enligt trosförkunnelsen, att Fadern och Sonen och Gud och människa på korset är åtskilda, är en obiblisk lära från avgrunden, där Jesus inte längre är fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt förenade. Helders och SÅ har egentligen samma lära och ande. Därför finner de nu varandra.

Istället fortsätter Du Michael med Dina lögner om vad jag skriver och står för när Du säger:

”Det är ganska allvarligt att förneka att Jesus dog på Korset – vilket man gör när man förnekar att Jesu person dog. Också ganska allvarligt att förneka det ställföreträdande försoningsoffret…. Att förneka detta är att förneka Korset. Det är rena heresier Harry kommer med”

HaFo:

Du Michael har ännu inte i Bibeln sett skillnaden mellan andlig död (att vara skild från Guds liv och gemenskap) och kroppslig död. Du har inte sett Bibelns budskap om att människan vid den kroppsliga döden inte upphör att existera, utan antingen befinner sig i endera Abrahams sköte paradiset, eller Hades – pinorummet, i väntan på kroppens uppståndelse. Därför kan du skapa denna förvirring och komma med de lögner som Du gör.

Du tillskriver inte Jesus enbart kroppslig död, som Bibeln gör ”till kroppen dödad men andligt levande = förenad med Gud går Han åstad och predikar för andarna i fängelset”.

Utan du Michael tillskriver även Jesus en andlig död = att Han är skild från Guds liv och gemenskap och inte längre är fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt tillsammans på korset.
———-

Den som läst vad jag skrivit vet att jag inte alls förnekar Jesus ställföreträdande försoningsoffer. Men skillnaden mellan vad jag försöker peka på och Michaels lära, är att Du Michael menar att i detta försoningsoffer, så ingår det att bli lika misslyckad som Adam och åtskiljas från Gud ( Trosförkunnelsens JDS – vilket egentligen är att trampa förbundsblodet under sina fötter som orent).

Medan jag (även med citat från Luther och en rad Bibeltexter) visar på som Luther säger, att i det skedet blir syndens konsekvenser i Kristi person dödat, så att Kristus hela tiden är fullt ut Gud och fullt ut människa tillsammans förenade och därmed kan bära fram det RENA offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Michael menar att det är heresier att proklamera orden om vad som räddar människan:

”Kristi kropp för dig utgiven, Kristi blod för dig utgjutet”.

Den som då vill sätta tillit och förtröstan till och applådera Helders dubbla budskap och lögner, må ju då göra det! Den som vill tro att det är heresi att peka på vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, må ju då göra det.

Den som menar att det är ”Kristusdoft” kring att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset, må ju då likt Ferdinand sitta och drömma utanför verkligheten och ”lukta på lögnerna” som ngt gott.
-----

Jag tvår mina händer, skuddar stoftet från mina fötter och ”var och en ska för sig själv göra räkenskap inför Gud”.

Jag ämnar nu inte vidare här gå i svaromål för vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, som blir av Helders förvanskat. Och det under hejarop från människor som menar sig vara kristna. Ur led är tiden på den andliga arenan.

HaFo

Re: Vem är Jesus och vilket offer är det som räddar människan

Kunde inte undgå att göra ytterligare 2 inlägg på Erevna blogg under detta ämne. Hoppas att jag nu kan knipa käft och inse att det inte är ngn ide att ”kasta pärlor för svinen”.

Men hoppas att det ändå är ngn som får tag i Skriftens Ord kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och som inte låter sig förföras av allsköns förvanskning av detta i vad som nu drar fram på den andliga arenan, så väl inom den etablerade kristenheten och verksamheten, som på den ”kristna bloggen”.
----------------------

Juha säger till mig:

”Har du mage att kalla mig lögnare HaFo? Skäms på dig! Citat tack”

HaFo:

Du skrev så här:

”Michael har besvarat Harrys frågor men denne vill inte godta dem.”

Vill Du då för att inte framträda som lögnare, då visa svart på vitt var Michael har svarat på mina frågor, varför han hoppar över stora delar av Skriften och även vad Luther säger, som visar på att hans JDS – lära enligt trosförkunnelsen, att Fadern och Sonen och Gud och människa på korset är åtskilda, är en obiblisk lära från avgrunden, där Jesus inte längre är fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt förenade på korset.

Ex. på text som Helders i sten vägrar besvara, varför han hoppar över dess innehåll:

Var har Michael enligt Dig Juha svarat på frågan varför han när han citerar Ps. 22 hoppar över vers 25 som visar på att hans lära är obiblisk:

”Ty han föraktade icke den betrycktes elände och höll det icke för en styggelse; han fördolde icke sitt ansikte för honom, och när han ropade, lyssnade han till honom.”

Det är här som själva vändpunkten – tyngdpunkten ligger, kring Jesus nödrop på korset och som visar på att mitt i detta skeende, när syndens konsekvenser läggs på Jesus, så är Jesus inte skild från Gud.

Var har Michael enligt Dig Juha svarat på frågan varför han hoppar över dessa texter:

"Också åt eder har han nu SKAFFAT FÖRSONING I HANS JORDISKA KROPP, genom hans död, för att kunna ställa eder fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga"
(Kol. 1:22)

"Och det bröd som jag skall giva, ÄR MIT KÖTT, och jag giver det, för att världen skall leva." (Joh. 6:51)

"Nu däremot, då ni är i Kristus Jesus, har ni, som förut var fjärran, kommit nära i och genom Kristi blod. Ty han är vår frid, han som av de båda har gjort ett och brutit ned den skiljemur, som stod emellan oss, nämligen ovänskapen. Ty I SITT KÖTT gjorde han om intet budens stadgelag, för att han skulle av de två i sig skapa en enda ny människa och så bereda frid och för att han skulle åt dem båda förenade i en enda KROPP skaffa försoning med Gud, sedan han genom korset hade i sin person dödat ovänskapen." (Ef. 2: 13 – 16)

"genom att Jesu Kristi KROPP blev offrad en gång för alla." (Hebr. 10: 9 – 10)
---------------

Var har Michael enligt Dig Juha svarat på frågan varför han hoppar förbi denna text:

1PET 3:18: ”Kristus själv led ju en gång döden för synder; rättfärdig led han för orättfärdiga, på det att han skulle föra oss till Gud. Ja, han blev dödad till köttet, men till anden blev han gjord levande. Rom. 1,4. 5,6. 2 Kor. 13,4. Ef. 2,18. Hebr. 9,15, 28.

1PET 3:19 I anden gick han gick han ock åstad och predikade för de andar som höllos i fängelse, 1 Petr. 4,6”

Här ser vi igen var segern och förvandlingen igen ligger som räddar människan. Till kroppen dödad men ändå förenad med Gud – andligt levande, går han åstad å predikar för andarna i fängelset, med kroppen livlös i graven.

Vad skulle kunna hindra Kristus, från att som andligt levande - förenad med Gud, att så uppstå från den kroppsliga döden som människans representant!?
-----------

Helders brukar citera Luther! Men varför undviker han hela tiden att citera Luthers summering av vad han menar (?)

Var har Michael enligt Dig Juha, svarat på frågan varför han hoppar förbi Luthers summering kring vad han menar och som visar på att Michael är vilset ute med sin lära om att Gud och människa är åtskilda i Kristi persons på korset (JDS)?

”Ty han är den person, som bär hela världens synder och gör tillfyllest för dem.

…vilken kallar honom Guds Lamm, som bär världens synd, talar också profeten Jesaja, då han säger: Herren kastade allas våra synder på honom.

Vi skall betrakta Kristus som den som på samma gång som han iklätt sig vårt kött och blod också därmed blivit insvept i våra synder, vår förbannelse, vår olycka och vår död, men SOM DÖDAT DEM I SIG SJÄLV OSS TILL GODO”.

Detta är kristen tro, som Luther här summerar. Men det är inte kristen tro med Michaels tillägg, om att Fader och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset. Att vara andligen död enligt Bibeln, är att vara skild från Guds liv och gemenskap ”död i överträdelser och synder”.

Det är precis vad Michael säger att Jesus är, när han menar att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset!

Är det också ngt som Du Juha bejakar, när Du går i försvar för vad Michael presenterar?
-------

Var har Michael enligt Dig Juha svarat på frågan varför han när han citerar Jesaja 53 undviker och missar fotnoten i Folkbibeln från Jesaja 53 vers 11 som avslöjar att Michaels lära om att Jesus är skild från Gud på korset är vilset ute:

”Genom den vedermöda hans själ har utstått får han se ljus och bli tillfreds. Genom Messias SYNDFRIA GEMENSKAP MED GUD (Jesus är fortfarande Kristi person fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt tillsammans) förklarar min rättfärdige tjänare ALLA MÄNNISKOR RÄTTFÄRDIGA (segern över människans andliga död – åtskillnad från Gud) och deras skulder är det som han bär (Han är inte skulden, Han är inte synden i sin egen person, utan bär den och betalar priset för den i människans ställe).

Hur kan man undgå att här se att Gud och människa inte är åtskilda i Kristi person (!):

”Genom Messias SYNDFRIA GEMENSKAP MED GUD förklarar min rättfärdige tjänare ALLA MÄNNISKOR RÄTTFÄRDIGA”

(Detta är den objektiva försoningen på grund av att Jesus inte blir lika misslyckad som Adam och skild från Guds liv och gemenskap, utan igenom traumat när syndens konsekvenser som människans ställföreträdare läggs på Honom, så detroniseras dessa konsekvenser i människans ställföreträdare, som där förenar/försonar människa och Gud, där Gud ”försonar världen med sig själv, han tillräknar inte människorna deras synder”)
---------

Jag är verkligen glad över att när syndens konsekvenser och förbannelse läggs på min ställföreträdare, så blir Han inte lika misslyckad som Adam, som Michael menar och skiljs från Guds liv, utan jag är glad att kunna konstatera, att syndens konsekvenser, när det läggs på Jesus, blir precis som Luther säger:

”DÖDAT DEM I SIG SJÄLV OSS TILL GODO”

Ja, jag är verkligen glad över att min ställföreträdare i sin person, Kristi person, AV FULLT UT GUD OCH FULLT UT MÄNNISKA SAMTIDIGT I SIN SYNDFRIA RÄTTFÄRDIGHET OCH GUDOMLIGHET, förenar mig med Gud och inte tillräknar mig mina synder, då när ”GUD VAR I KRISTUS OCH FÖRSONADE VÄRLDEN MED SIG SJÄLV, HAN TILLRÄKNAR INTE MÄNNISKORNA DERAS SYNDER” (Den objektiva försoningen!!!!)

Ja, jag är verkligen glad, över att Jesus i mitt ställe besegrade min andliga död, åtskillnad från Gud och därmed även i mitt ställe, som andligt levande, förenad med Gud, kunde bära fram det RENA offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Guds ”skördetröska drar fram”, för att det ska bli uppenbart vilka som i sina hjärtan ”har gett kärleken till sanningen rum i sina hjärtan, så att de kan bli frälsta”, eller vilka som ger i sina hjärtan utrymme för lögn (ifrån lögnens fader) och en förnekelse av vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och som därmed ”trampar förbundsblodet under sina fötter som orent”. Ngt som Helders gör med sin lära om att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset.
------

Vilken Jesus bejakar Du Juha? Helders misslyckade Jesus som skiljs från Guds gemenskap? Eller den Jesus som hela tiden är fullt ut Gud och fullt ut människa försonade/förenade och som därmed bär fram det RENA offret av Kristi persons kropp och blod på korset?

HaFo
-----------------

Angående vad SÅ och Michael framför här ovan på, Erevna, kring min person och vad jag skriver och förmedlar, så kan man väl bara konstatera, att här är det ”snillen som spekulerar”, som knappt får en enda bokstav rätt kring vad jag skriver, står för och förmedlar.

SÅ, utnyttjar Michaels vilsenhet kring Gudsbilden och förmenta anklagelse mot mig att jag skulle förneka, att den oupplösliga enheten av Fader Son och Ande är, ”en Gud i tre personer och tre personer i en Gud”. Jag bejakar det uttrycket för att beskriva vem Gud är.

Men för att inte hamna i Michaels vilsenhet, där det handlar om tre åtskilda Gudomspersoner i hans lära, så uttrycker jag det så här:

Enligt GT så står det ”Jag är Herren , Herren är en”. Enligt biblisk expertis så står ordet ”en” här för en ”sammansatt enhet”.

Jag pekar så utifrån Joh. Kap. 14 – 17 på att denna sammansatta enhet handlar om denna oupplösliga sammansatta enhet mellan Fader Son och Ande.

Detta får ”snillena SÅ och Helders” att producera tillsammans, all möjlig lögn och rappakalja kring vad jag skriver och förmedlar.
-------------------

Du Michael har ännu inte i Bibeln sett skillnaden mellan andlig död (att vara skild från Guds liv och gemenskap) och kroppslig död. Du har inte sett Bibelns budskap om att människan vid den kroppsliga döden inte upphör att existera, utan antingen befinner sig i endera Abrahams sköte paradiset, eller Hades – pinorummet, i väntan på kroppens uppståndelse. Därför kan du skapa denna förvirring och komma med de lögner som Du gör.

Människor som andligen levande – förenade med Gud – dör kroppsligen och hamnar i Abrahams sköte, Paradiset, i väntan på kroppens uppståndelse. Varefter de efter den kroppsliga uppståndelsen går in i den eviga världen i Guds gemenskap.

Andligt döda människor – skilda från Gud genom otro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, förpassas till hades – pinorummet i väntan på kroppens uppståndelse.”

Här ser vi igen var segern och förvandlingen igen ligger som räddar människan. Till köttet dödad men ändå förenad med Gud – andligt levande.

Du tillskriver Michael inte Jesus enbart kroppslig död, som Bibeln gör ”till kroppen dödad men andligt levande = förenad med Gud går Han åstad och predikar för andarna i fängelset”.

Utan du Michael tillskriver även Jesus en andlig död = att Han är skild från Guds liv och gemenskap och inte längre är fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt tillsammans, utan att Han blir lika misslyckad som Adam när Jesus går in under syndens förbannelse i vårt ställe.
----------

Den som läst vad jag skrivit vet att jag inte alls förnekar Jesus ställföreträdande försoningsoffer. Men skillnaden mellan vad jag försöker peka på och Michaels lära, är att Du Michael menar att i detta försoningsoffer, så ingår det att bli lika misslyckad som Adam och åtskiljas från Gud ( Trosförkunnelsens JDS – vilket egentligen är att trampa förbundsblodet under sina fötter som orent).

Medan jag (även med citat från Luther och en rad Bibeltexter) visar på som Luther säger, att i det skedet blir syndens konsekvenser i Kristi person dödat, så att Kristus hela tiden är fullt ut Gud och fullt ut människa tillsammans förenade, där ”Gud VAR I KRISTUS”, och därmed kan bära fram det RENA offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Michael menar att det är heresier att proklamera orden om vad som räddar människan:

”Kristi kropp för dig utgiven, Kristi blod för dig utgjutet”.

Den som då vill sätta tillit och förtröstan till och applådera Helders dubbla budskap och lögner må ju då göra det! Den som vill tro att det är heresi att peka på vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset må ju då göra det.

Den som då vill sätta tillit och förtröstan till och applådera Helders dubbla budskap och lögner må ju då göra det! Den som vill tro att det är heresi att peka på vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset må ju då göra det.

Den som menar att det är ”Kristusdoft” kring att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset, må ju då likt Ferdinand sitta och drömma utanför verkligheten och ”lukta på lögnerna” som ngt gott.
--------

Gunnel verkar att ha insett att Helders, mitt i att han säger sig gå emot JDS, egentligen är dess starke försvarare, gömt bakom mängder av citat från kristna auktoriteter och som viljandes framstå som en försvarare av klassik kristen tro.

Den som inte inser att här på Erevna, så är det ngt mycket sjukt som pågår, äger knappast andlig klarsyn. Jag gör nu som Gunnel och lämnar detta tragiska och vilseledande sammanhang på den ”kristna bloggen”.

Den som inte inser varför SÅ(Messianska föreningen) ”vädrar morgonluft” med sin villfarelse att Jesus inte är Gud, genom att bejaka vad Michael framför, borde ju få sig en tankeställare kring vilken ande som ligger bakom vad Helders framför.

Jag tvår igen mina händer, skuddar stoftet från mina fötter och ”var och en ska för sig själv göra räkenskap inför Gud”. Och var är alla kristna ledare och pastorer som borde bringa sanning mitt i det virrvarr av lögner som råder på den ”kristna bloggen”? Jo, de snickrar på att vinna världen för Kristus tillsammans med trosförkunnelsens och katolicismens villfarelser!!

HaFo

Re: Vem är Jesus och vilket offer är det som räddar människan

Mitt senaste inlägg på Erevna föranledde Helders att slänga ut mig från Erevna. Detta inlägg kom inte in där, men jag sätter in det här:
-------

Juha!

Jag saknar fortfarande hur Du svart på vitt visar att Du inte är en lögnare, genom att visa på var Helders svarat på de frågor som jag enligt förra inlägget visade Dig på!!

Helders!

Din reaktion är mycket avslöjande. Istället för att i sak bemöta vad jag skrev, eller svara på de frågor som jag rest, som Du aldrig besvarat, så vill Du bara portförbjuda mig på Erevna.

Hoppas att andra läsare på bloggen, inser hur galet och vilseledande det egentligen är, vad som framförs här.
---------------

SÅ väljer att istället för att läsa vad jag skrivit kring 1PET 3:18- 19, att ställa sig på trosförkunnelsens läras sida, med dess tolkning av detta Bibelställe. Säger väl egentligen allt om vilken ande som SÅ egentligen företräder och varför Helders och SÅ numer är ”polare”.

Läs hela Bibeln SÅ, och Du ska se att Jesus är gjord andligt levande, förenad med Gud från evighet i den oupplösliga sammansatta enheten av Fader Son och Ande och att vad denna text säger, är att denna enhet med Gud består, även om Guds mänskliga kropp, Kristi persons kropp av fullt ut Gud och fullt ut människa, samtidigt tillsammans, blir till kroppen dödad.
------------

Du behöver inte vara orolig Michael att jag ska besvära vidare. Det är en lättnad att få lämna detta vilsna sammanhang!!!

HaFo

Re: Vem är Jesus och vilket offer är det som räddar människan

När det levande Ordet: Det levande brödet, som ger Människorna liv: d.v.s. Skaparen Själv, kommit ned från himmelen, för att ge Människorna
liv – Sitt liv – då ville fariséerna och de skriftlärda: det dåtida prästerskapet ha in det under sina form -och processfrågor och så är det än idag, bland annat hos SÅ och hans vänner.

De vill ha Skaparen – Ordet – in i sina former. Försöka få in havet i en fingerborg: sina hjärnor.

Apostlagärningarnas
församlingsledare

vakade över
elden

inte över
askan.

Det sköter f.ö. formalisterna om, med all kraft. Den räckte f.ö. till att korsfästa Livets furste, JESUS Kristus, Härlighetens Herre: det levande brödet som kommit ned från himmelen.

Re: Vem är Jesus och vilket offer är det som räddar människan

S-E säger under ämnet på Min Åsikt:

Vem är Jesus och vilket offer är det som räddar människan

”När det levande Ordet: Det levande brödet, som ger Människorna liv: d.v.s. Skaparen Själv, kommit ned från himmelen, för att ge Människorna liv – Sitt liv – då ville fariséerna och de skriftlärda: det dåtida prästerskapet ha in det under sina form -och processfrågor och så är det än idag, bland annat hos SÅ och hans vänner.”

HaFo:

I en summa av Skriften så är ”det levande Ordet: Det levande brödet, som ger Människorna liv: d.v.s. Skaparen Själv, kommit ned från himmelen, för att ge Människorna liv – Sitt liv”, detsamma som ”Guds fullhet (all fullhet) lekamligen”, = ”Kristus kommen i köttet” = fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt förenade, då när ”Gud var i Kristus och försonade/förenade människan med sig själv och inte tillräknar henne hennes synder” ( 2 Kor. 5 :17 – 21)

Vad är det levande brödet som ger människorna liv? Jesus ger svaret:

"Och det bröd som jag skall giva, är MITT KÖTT, och jag giver det, för att världen skall leva." (Joh. 6:51)

"Också åt eder har han nu SKAFFAT FÖRSONING I HANS JORDISKA KROPP, genom hans död, för att
kunna ställa eder fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga" (Kol. 1:22)
”Nu däremot, då ni är i Kristus Jesus, har ni, som förut var fjärran, kommit nära i och genom KRISTI BLOD. Ty han är vår frid, han som av de båda har gjort ett och brutit ned den skiljemur, som stod emellan oss, nämligen ovänskapen.

Ty I SITT KÖTT gjorde han om intet budens stadgelag, för att han skulle av de två i sig skapa en enda ny människa och så bereda frid och för att han skulle åt dem båda förenade I EN ENDA KROPP skaffa försoning med Gud, sedan han genom korset hade i sin person dödat ovänskapen." (Ef. 2: 13 – 16)

"genom att Jesu Kristi KROPP blev offrad en gång för alla." (Hebr. 10: 9 – 10)
---------------

På allehanda sätt blir detta enkla evangelium kring vem Jesus ÄR (Gud själv kommen i kroppslig gestalt) OCH BETYDELSEN AV OFFRET AV KRISTI PERSONS (Gud och människa försonade/förenade) KROPP OCH BLOD PÅ KORSET förvanskat.

Det sker bl.a. i trosförkunnelsens JDS, som t.ex. Helders, mitt i att han säger sig ta avstånd från dess JDS, egentligen i praktiken, bejakar denna JDS, när han samtidigt lär, att Fadern och och Sonen och att Gud och människa är åtskilda på korset (det är vad som är trosförkunnelsens JDS – lära !!! – Som Helders så bedrägligt menar sig ta avstånd ifrån på Erevna blogg, men som han egentligen i praktiken bejakar och lanserar !!!!!

Helders bejakar dessutom förförelsen från Calvins utkorelselära, där Jesus dött enbart för dem som Gud i förväg utvalt till att få nåd.
--------

Företeelserna som förnekar vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, är en kompakt dimridå från fienden.

De som ställer sig därbakom, kommer att få ta konsekvenserna av sin ”egna villas lön”. Jag tvår här om och om igen mina händer, visar på vem Jesus enligt ordet ÄR och vilken betydelse offret av Kristi persons kropp och blod som gäller på korset.

De som då väljer att lyssna till Helders eller andra förförares röster är ju fria att göra det. Guds tröska drar fram och det kommer att bli uppenbart vilka som ”gav kärleken till sanningen rum i sina hjärtan så att de kunde bli frälsta”. Eller vilka som bejakade lögn och t.ex. Helders dubbla budskap, som leder människor vilse.

Bekymrar det Helders? Knappast!? Bekymrar det sanna kristna???????????

HaFo

Re: Vem är Jesus och vilket offer är det som räddar människan

Jag har ju "gått in i depå" för att ladda om batterierna. Men jag kunde inte undgå att svara på ett inlägg på facebook kring Upp. kap. 16

(Ge gärna kommentarer!)
-------

HaFo kommentar kring "vredeskålarna" i Upp. kap. 16

Rent generellt så tror jag att mänskligheten drar ”vredesskålarna” över sig själv, genom att bryta mot naturlagarna, istället för att förvalta skapelsen så skövlar människan den, som en konsekvens av sitt fall och det blir så den ”sådd som människan skördar”, när ”jorden raglar som en drucken” och ”naturlagarna slår tillbaka”, genom att kapsejsa = ngt som blir till ”vredesskålar” över människan eftersom hon själv valt det scenariot.

Detta mot bättre vetande, men driven av kortsiktig profit (med ständig tillväxt utöver vad Jorden kan prestera) och personlig kortsiktig egoism. Där kan ingen av oss svära sig fri. Alla är vi genom det mänsklighetens fall, som vi alla står under, medskyldiga.

Men jag tror inte vi ännu är framme vid det skeende som Upp. 16 beskriver. Jag tror vi nu är framme vid 2 Tess. 2:1 – 12.

Vi ser nu framför våra ögon detta avfall, som här säges måsta ske för att en annan, en istället för Kristus, en falsk världsfrälsare ska kunna träda fram. Det är precis vad vi idag nu ser ske inom kristenheten. Och det under namnet av att vara väckelse och Guds Andes verksamhet.

Tro inte att framträdandet av ”vilddjuret” och att ”ta dess märke på sig” som omtalas i Upp., kommer att framträda som ett vilddjur, som man bejakar, utan som ett plagiat av en världsfrälsare, som ”alla kristna" och "vettiga människor" bör bejaka och alliera sig med.

Ett skeende som nu förbereds på det politiska, den ekonomiska, inom kampen för miljöns och även det andliga livets område, där man menar sig "vinna världen för Kristus", men där man sprungit ifrån att Jesus redan "vunnit världen" och att vår uppgift är att visa på vem Han Är ("som drar alla till sig" och betydelsen av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Där bör vi lägga vårt ”försvarsfokus” just nu och inte låta oss bedras, utan så i stället förbli i en sann syn utifrån Ordet på vem Jesus ÄR = Gud själv kommen i kroppslig gestalt = i Bibelns termer:

”Guds fullhet lekamligen” = ”Kristus kommen i köttet”, som ”född i syndigt kötts gestalt, fördömde synden i köttet” = som därmed då när ”Gud VAR I KRISTUS och försonade världen med sig själv” därmed kunde bära fram ett RENT offer av Kristi persons (Gud och människa försonade – förenade) kropp och blod på korset. Kristi kropp för Dig utgiven. Kristi blod för Dig utgjutet!

”Långtradaren” HaFo